شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

هشدار نسبت به وعده های حبابی برخی از کاندیداها:

مجلس 290 نفر است!

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راه است، 7 اسفند ماه به زودی فرا می رسد و مردم با حضور پررنگ در پای صندوق های رأی نمایندگان منتخب خود را برای مسندهای نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برمی گزینند.

اما آنچه این دوره از انتخابات را نسبت به دوره های قبل حساس تر کرده، مسایل مختلف سیاسی است که در منطقه و جهان روی می دهد، مسایلی از قبیل حرکت های اسلام هراسی، نفوذ تکفیری ها در کشورهای مسلمان شیعه به ویژه عراق، یمن، سوریه و ... که برخی حکومت های وهابی منطقه با محوریت صهیونیزم و آمریکا بانی آن هستند.

بدیهی است در این موقعیت حساس حضور چشمگیر همه آحاد جامعه در پای صندوق های رأی پاسخی مناسب به این حرکت های فریبکارانه دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی می باشد لذا مردم انقلابی و شهیدپرور این خطه باید مانند دیگر دوره های انتخابات حضوری پررنگ در این امر خطیر داشته باشند.

یکی از مواردی که این روزها جنب و جوش در بین آحاد جامعه به راه انداخته است حضور کاندیداهای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که از حدود اوایل پاییز با به میدان آمدن افرادی که شرایط حضور در این رقابت را داشتند در جلسات و نشست های مختلف در سطح شهر و روستا می باشد.

هر چند این امر می تواند بسترسازی مناسب در جهت حضور پررنگ تر مردم را در پای صندوق های رأی محقق نماید لیکن مواردی در راستای برپایی این نشست ها باید مد نظر مردم فهیم و انقلابی شهرستان قرار گیرد اینکه هوشیاری خود را نسبت به برخی وعده های تو خالی و حبابی این کاندیداها که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و کمتر جنبه عملی به خود خواهد گرفت را مد نظر داشته باشند.

حسین فراست فرماندار گلپایگان در جلسه ای که با حضور جمعی از کشاورزان شهرستان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی گلپایگان برگزار شد بر این نکته تأکید داشت و ضمن بیان وظایف نمایندگان در قوه مقننه خواستار توجه مردم بر این موضوع گردید که از کاندیداهای نمایندگی مجلس مواردی را خواستار باشند که در حیطه وظایف آنان است و اموری که مربوط به دولت مردان و مسئولین اجرایی است ربطی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارد.

علیهذا آنچه در چند و چون مباحث ایراد شده در این نشست های تبلیغاتی در سطح شهرستان و از سوی کاندیداهای مختلف شنیده می شود عموماً درخواست هایی است که از سوی مستمعین و شرکت کنندگان در این جلسات مطرح می شود که ربطی به وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس نداشته و این امر می تواند مشکلاتی را در راستای انتخاب یک نماینده اصلح به وجود آورد که در چارچوب وظایف نمایندگی بتواند اقداماتی در جهت گسیل و تخصیص اعتبارات و پیگیری مصوباتی در فرایند رو به رشد این دو شهرستان داشته باشد.

آنچه مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در اولویت بندی نماینده منتخب خود باید مد نظر قرار دهند همسویی و همراهی با برنامه های دولت خدمتگزار و پرهیز از بازی های سیاسی در مجلس باشد که این امر صدمات جبران ناپذیر بر روند حرکت مدیریت اجرایی کشور خواهد داشت و مردم بدانند اعضای مجلس شورای اسلامی 290 نفر خواهند بود لذا هر قانون و مصوبه ای باید با نظر اکثریت این نفرات مورد تصویب قرار گیرد. وعده تو خالی یک نماینده در جهت کسب آراء مردم آنها را فریب ندهد.

 

                               شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در گلپایگان کلید خورد

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با هدف تولید پایدار و امنیت غذایی درگلپایگان به عنوان پایلوت در استان اصفهان کلید خورد

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی در جلسه توجیهی طرح نظام نوین ترویج کشاورزی که با حضور جمعی از مسئولین، کشاورزان و دامداران شهرستان در محل سالن اجتماعات جهاد کشاورزی گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه مطالب ارائه شده در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی راهکار بسیار خوبی است با توجه به اینکه ممکن است انتظاراتی که کشاورزان از دولت و بالعکس در این جهات دارند را بتواند برطرف کند, اظهار داشت: این انتظارات باید متقابلاً برآورده شود یعنی ما نباید انتظار داشته باشیم مردم حتماً تابع برنامه های دولت باشند.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به اینکه برگزاری جلسات و نشست ها در اقصی نقاط شهرستان به ویژه در بین روستاییان و کشاورزان موجب مطالبات و انتظاراتی از سوی آنان می شود، افزود: انتظار روستاییان و کشاورزان از مسئولین زدودن مشکلات آنان است و وقتی ما از آنان انتظار داریم که مصرف آب را بهینه مورد استفاده قرار دهند کشاورزان نیز در ازای آن انتظار دارند لوازم و تجهیزات مصرف بهینه آب کشاورزی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی افزود: دولت اولین کاری که باید در راستای استفاده بهینه از منابع به خصوص منابع آبی انجام دهد برداشتن موانع از سر راه کشاورزان است که اگر موانع برطرف شد کشاورز نیز آرام و تسلیم در برابر خواسته های مسئولین و پیگیر آن خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اذعان به اینکه در راستای ایجاد راهکارهای استفاده قطره ای از آب و دیگر تجهیزات نوین کشاورزی هزار و یک مشکل برای کشاورز به وجود می آید، تصریح کرد: وظیفه ما زدودن موانع و برطرف کردن آن است و بعد انتظار از کشاورز در جهت استفاده از تجهیزات و لوازم نوین کشاورزی است.

حجت الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی امری بسیار خوب است که با استفاده از افراد متخصص در جهت راهنمایی و مشاوره به کشاورزان صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: شرط موفقیت در این اقدام دادن مشاوره و راهنمایی رایگان از سوی مسئولین و رابطین کشاورزی است و آنان نیز با تعهد و عشق، کشاورزان را در راستای اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی بهره مند سازند.

وی افزود: رفع موانع با همکاری مردم و کشاورزان، راه را برای رسیدن به اجرای طرح های نوین به ویژه نظام طرح نوین ترویج کشاورزی هموار نموده و کشاورزانی که زمین دارند اما دچار کم آبی و دیگر معضلات هستند، خواهند توانست با اتکا به علم روز در برابر مشکلات، گرفتاری ها و موانع که با آن روبرو هستند نسبت به ادامه فعالیت خود تا رسیدن به نقطه نظرات مسئولین اقدام کنند.

استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن در بخش کشاورزی نیاز به آموزش درازمدت دارد

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه در هر زمینه ای فعالیت نیاز به اطلاعات کافی از نوع کاری که انجام می گیرد امری ضروری است، اظهار داشت: عدم اطلاع از برنامه ها و راهکارهای مورد نیاز در هر اموری توفیقی نصیب اقدام کننده نخواهد شد لذا بدیهی است با برنامه ریزی و اطلاع از چگونگی وارد شدن در امور می تواند ما را در جهت نیل به اهداف کمک شایان نماید.

وی با اذعان به اینکه تغییر، کار سختی است، افزود: اگر در امور سنتی بخواهیم وارد مدرنیزه شویم برای نیل به این هدف باید سالیان سال برنامه ریزی و کار کنیم زیرا برای افرادی که سال های سال عمر و زندگی خود را با امور سنتی به ویژه در بخش کشاورزی گذرانده و این امور را از نسل های گذشته به ارث برده اند وارد کردن آنان به استفاده از امکانات و تجهیزات مدرنیزه کاری دشوار است که می طلبد مسئولین امر در این راستا بیشتر کار و تلاش کنند.

فرماندار گلپایگان با اشاره به مسایل روز جامعه به ویژه نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خطاب به کشاورزان تصریح کرد: در قانون اساسی ما اصل تفکیک قوا مشخص شده و کشور با سه قوه: مقننه، مجریه و قضاییه اداره می شود و هر کدام از این قوا وظایف خود را در چارچوب قانون انجام می دهند، بدیهی است افرادی که در سمت قوه مقننه و قانونگذاری قرار می گیرند حق دخالت در امور اجرایی را نداشته و به همین لحاظ انتظار داریم از شما مردم و کشاورزان که آنچه در توان یک نماینده می تواند باشد را در جلسات حضور کاندیداها مورد نظر قرار دهید.

کشاورزی بدون اتکا به علم، هنر و تجربه موفق نخواهد بود

در ادامه حیدرعلی گلمحمدی مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با اشاره به اینکه این جلسه در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی به منظور آشناسازی و استفاده از ساز و کار و برنامه ریزی در جهت ارتباط با کشاورزان و بهره برداران صورت می گیرد، افزود: یکی از معضلاتی که در سال های قبل اتفاق افتاده، معضلی است که در برخی سیاست گذاری های کلان کشور اطلاعات در خصوص آمار و ارقام از موقعیت کشاورزان در تمامی زمینه ها به صورت ضعیف صورت می گیرد و این امر موجباتی را در جهت برنامه ریزی های درازمدت در کشور صورت داده که بر همین مبنا اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی می تواند ما را در رسیدن به برنامه های درازمدت بخش کشاورزی و دامداری کمک کند.

وی افزود: در هر حال یکی از بحث هایی که در کشور بسیار مورد نقد قرار می گیرد، بحث الگوی کشت است که با توجه به خشکسالی های چندین ساله در کشور نظام های نوین آبیاری می تواند ما را در جهت استفاده بهینه از منابع با برنامه ریزی مدون کمک و راهنمایی کند.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با اذعان به اینکه با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی منطقه گلپایگان به عنوان پایلوت یا اولین شهرستان در استان اصفهان انجام خواهد شد، تصریح کرد: اجرای این طرح در 10 استان کشور و استان اصفهان در حال انجام است و طی اجرای آن کارشناسان جهاد کشاورزی کل مناطق کشاورزی را تحت پوشش قرار دهند و با آمارگیری و کسب اطلاعات ارقامی تمامی مناطق کشاورزی زیر پوشش قرار خواهد گرفت.

گلمحمدی با بیان اینکه در این طرح بناست کارشناسان بحث پهنه ها را پوشش دهند، افزود: ما نباید از این غافل باشیم که کشاورزی بدون اتکا به علم، هنر و تجربه بتواند در دنیای فناوری امروز نسبت به فراهم کردن شرایط فعالیت خود رشد و نمو داشته باشد لذا باید با اصول علمی و کسب اطلاعات کافی در تمامی زمینه ها به ویژه آبهای مورد نیاز کشاورزی، زمین و دیگر نکات مورد نیاز در این زمینه اقدام کنیم.

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یک استحاله بزرگ در عرصه کشاورزی خواهد بود

در ادامه مهندس محمودرضا افلاکی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نظام ترویج کشاورزی امسال از سوی شورای سیاست گذاری، ترویج کشاورزی کشور با نظر وزیر در شهریورماه ابلاغ شد، اظهار داشت: این طرح از ابتدای سال زراعی 96-95 عملیاتی خواهد شد و شهرستان گلپایگان به عنوان پایلوت در استان اصفهان با استفاده از 8 نیروی جدید در عرصه های کشاورزی ورود پیدا می کنند و ارتباط مستمری با کشاورزان در راستای ساماندهی عرصه های کشاورزی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان 188 نفر نیروی جدید در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی استخدام شده و این نیروها به جای وارد شدن در بخش های اداری با حضور مستمر در بین کشاورزان نسبت به آموزش و راهنمایی آنان اقدام خواهند کرد، افزود: در حال حاضر علیرغم کمبود وسایل نقلیه و امکانات افراد وارد شده در این طرح در نقاط مختلف حضور خواهند یافت و ضمن وارد شدن در بحث آموزش کاربردی و احصا جامعه روستایی را برعهده خواهند داشت.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان با اذعان به اینکه اهداف این طرح به منظور مشخص کردن تعداد کشاورزان، دامداران، ادوات کشاورزی و عمر مفید این ادوات است، خاطرنشان کرد: کسب اطلاع از آب استحصالی در دشت ها و مناطق کوهستانی یکی دیگر از اهداف این طرح بوده و به این منظور یک نرم افزار نیز در دست تولید است که تمام این آمار و اطلاعات در این نرم افزار وارد خواهد شد که ماحصل آن دستاوردهای بزرگ این طرح خواهد شد تا به منظور کسب آمار دقیق کشاورزی در لایه های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فاصله تولید مطلوب و موجود ما زیاد است، افزود: فاصله تولیدی در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد است که در گندم و محصولات استراتژیک می باشد و با اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی و انتقال دانش روز به کشاورزان بتوانیم عرصه های تولیدی را با استفاده از آموزش چهره به چهره در قالب مدرسه در مزرعه به انجام برسانیم.

افلاکی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یک استحاله بزرگ در عرصه کشاورزی خواهد بود، یادآور شد: کارشناسان ما به جای اینکه در محیط های اداری و پشت میز قرار بگیرند با اجرای این طرح می توانند با تبادل دوسویه دریافت مشکلات و انتقال اطلاعات به کشاورزان ما را در جهت تولید پایدار کمک کنند، زیرا هدف ما تولید پایدار و امنیت غذایی است که این امر می تواند با اتکا بر اقدامات صورت گرفته به ویژه آبیاری تحت فشار یا اصلاح الگوی کشت تبلور پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی ما به این نتیجه خواهیم رسید که آموزش و ترویج هزینه نیست و سرمایه گذاری است لذا امید داریم بتوانیم در مهرماه سال 95 در تمامی محصولات با 188 پهنه کشاورزی در استان اصفهان مقدمات اجرایی شدن این طرح را عملی سازیم.

در جلسه توجیهی اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در شهرستان گلپایگان مدیریت امور بهره برداری آب نیز مطالبی پیرامون وضعیت منابع آبی شهرستان, و نمایندگان ادارات دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان نیز مواردی را در راستای بهداشت فردی و بیماریهای دامی و راههای مقابله و پیشگیری آنها بیان نمودند.

                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                     امروز برجام به فرجام رسید.

رییس جمهوری به مناسبت توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه ای خطاب به "ملت رشید و قهرمان ایران " با تاکید بر اینکه "امروز برجام به فرجام رسید"، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت و اظهارداشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

متن بیانیه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم ا....  الرحمن الرحیم

ملت رشید و قهرمان ایران،

امروز برجام به فرجام رسید.

خدای منان را بر این نعمت بزرگ سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم.

این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.

در تاریخ هر ملتی، لحظاتی وجود دارد که به‌خوبی جایگاه و شخصیت آن ملت را نشان می‌دهد؛ لحظاتی که چشم جهان را به تصمیم و اراد? یک ملت، خیره می‌کند و نفس‌ها را در سینه، حبس و ذهن‌ها را متمرکز می‌کند تا صدای مردمان یک کشور را بشنوند.

یکی از آن لحظاتِ تاریخی، اکنون است که اراد? تاریخ‌ساز ملت ایران تحقق یافته است و صدای صلح و عزت و فرهیختگی ایران اسلامی در جهان طنین‌انداز گشته است. ما ایرانیان، دستان خود را به‌سوی جهانیان به نشان? دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه‌چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم.

امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در 24 خرداد 1392 و با مهارت دیپلمات‌ها و توانمندی دانشمندان هسته‌ای توانستیم در مذاکراتی حرفه‌ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

ما اکنون از گردن? خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

اجرای برجام به ضرر هیچ کشوری نیست؛ دوستان ایران خوشحال‌اند و رقیبان نیز نباید نگران باشند. ما برای هیچ دولت و ملتی، تهدید نیستیم؛ ما ضمن آمادگی کامل برای حفاظت از کیان ایران، پیام‌آور صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم.

پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی جناحی نیست، و اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود. برجام، فرجام و سرانجامِ مقاومت، خردورزی و تدبیر و اراد? ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق و مذاکره و جدال احسن را برگزیده ‌است.

ملت شریف ایران،

می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. شما ملت، با صبر و متانت و سربلندی، تحریم را پشت سر گذاشتید. امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

من با تقدیر از ملت ایران، مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید، دولت‌های گذشته و دستگاه دیپلماسی و قانون‌گذاری کشور و با سجد? شکر به درگاه خداوند بزرگ، این لحظه تاریخی در حیات ملت ایران را به پیشگاه همه شهیدان به‌ویژه شهدای فناوری هسته‌ای ایران، تقدیم می‌کنم، آنان که به ما آموختند، ثمرة مجاهدت و صبر، عزّت و افتخار است.

لازم می‌دانم از یکایک هموطنان عزیزمان در هر جای دنیا، بخاطر دو سال و نیم همکاری و همراهی در تلاش‌های شبانه‌روزی با دولت تدبیر و امید برای رسیدن به توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها، تشکر و تقدیر نمایم.

سلام و درود بر ملت غیور ایران. «سلام علیکم بما صبرتم».

                                                   حسن روحانی

                             رئیس جمهوری اسلامی ایران

                                              1394/10/26  

            

                               شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

آغاز ثبت نام رشته های  بدون آزمون کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان ضمن بیان اینکه زمان ثبت نام بدون آزمون رشته های کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت www.azmoon.org  نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

دکترحمیدرضا خدایی افزود: متقاضیان ثبت نام برای نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 (بهمن ماه سال جاری) می توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت نام خود را انجام دهند و پس از 48 ساعت از ثبت نام اینترنتی، با در دست داشتن پرینت ثبت نام خود در ساعات اداری به واحد دانشگاهی مربوطه مراجعه تا ثبت نام قطعی خود را در واحد مربوطه انجام دهند.

وی با ذکر این نکته که داوطلبان می‌توانند بعد از پذیرفته شدن مانند دانشجویان دیگر از تمامی تسهیلات موجود در دانشگاه به عنوان دانشجو استفاده کنند و هیچ تفاوتی به لحاظ شهریه، دریافت وام و دیگر موارد مانند مهر مدرک تحصیلی بین این دانشجویان و دانشجویان دیگر نیست، گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد از رشته‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون است و تنها در مورد تعداد معدودی از رشته‌محل‌های مقطع کارشناسی غیر پزشکی و رشته‌های گروه علوم پزشکی پذیرش به صورت با آزمون صورت می‌پذیرد.

شایان توجه است دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان نیز در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته های حسابداری، مهندسی کشاورزی- علوم دامی، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک، در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته های مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید، مهندسی اجرایی عمران، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو، مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید -  قالبسازی، مهندسی تکنولوژی برق -  شبکه های انتقال و توزیع، مهندسی تکنولوژی مخابرات - سوئیچ های شبکه ثابت، علمی کاربردی حسابداری، مهندسی تولیدات دامی و مهندسی علوم و صنایع غذایی، در مقطع کاردانی ناپیوسته در رشته های تکنولوژی مواد غذایی و علمی کاربردی نرم افزار کامپیوتر و در مقطع کاردانی پیوسته در رشته های کامپیوتر، علمی  کاربردی حسابداری، مکانیک خودرو،  ساخت و تولید -  ماشین افزار و ساخت و تولید -  قالبسازی دانشجو می پذیرد.

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

 درخواست نماینده شهرستان از رئیس جمهور

دولت تدبیر و امید باید برای نیروهای شرکتی و قرار دادی شاغل در دستگاه های دولتی تعیین تکلیف نمائند

سید محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار بیان داشت : اینجانب به همراه 25 نماینده دیگر مجلس در خصوص سیاستهای استخدامی دولت و تصمیمات غیر کارشناسی و یک دفعه ای بعضی از دولتمردان در این زمینه اتخاذ نموده و نامه ای به رئیس جمهور برای بررسی دقیق موضوع ارسال داشته ایم .

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

برگزاری دوره اموزشی بصیرت ویزه همسران پرسنل نیروی انتظامی 

حجت الاسلام محمدحسین عادل پور ظهر پنج شنبه در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه دوره آموزشی بصیرت ویژه همسران پرسنل نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای بصیرت افزایی و ارتقای معنویت همکاران در فرماندهی انتظامی استان اصفهان اقدامات فرهنگی و دینی بسیاری صورت می گیرد که از جمله این اقدامات بحث بصیرت خانواده های این نیرو است که ما هر ساله بر این اساس خانواده ها را در دوره های چهار روزه آموزشی دعوت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه این دوره ها به صورت هدفمند برگزار می شود دارای برکات و سنوات بسیار زیادی است، افزود: با توجه به مأموریت های بسیار حساسی که نیروی انتظامی دارد معمولاً کارکنان این نیرو با آسیب ها و صدماتی روبرو هستند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: حفظ کانون گرم خانواده ها در بین پرسنل با برگزاری این دوره ها، می تواند خلاء عدم حضور و یا حضور کمتر همکاران در خانواده ها را جبران کند و با برگزاری این دوره ها، خانواده ها نسبت به مسایل روز که مورد نیاز آنها است، آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه بحث بصیرت خانواده های پرسنل انتظامی یکی از ایده های بنده بود که چندین سال پیگیر آن بودیم و بعد مورد توجه ستاد کل قرار گرفت، گفت: برگزاری این دوره ها در حال حاضر هم به صورت منظم در تمامی نیروهای مسلح انجام می شود لیکن نحوه اجرای آن در استان ها متفاوت بوده و تنها استانی که به صورت دوره چهار روزه طی 16 ساعت حضوری و 15 ساعت غیرحضوری خانواده ها تحت آموزش قرار می گیرند، اصفهان است.

حجت الاسلام عادل پور یکی دیگر از اقدامات فرهنگی دینی در حوزه عقیدتی سیاسی ناجا را بحث توجه به قرآن و آموزه های قرآنی برشمرد و افزود: بحث توجه به قرآن و آموزه های قرآنی که در کل ناجا برگزار می شود در استان اصفهان با وضعیت بهتری در حال انجام است چنانکه در سال گذشته حدود پنج هزار نفر از همکاران ما در نیروی انتظامی استان در بحث آزمون حفظ قرآن شرکت کردند که از این تعداد یک هزار و 270 نفر موفق به حفظ یک جزء، دو جزء، سه جزء و پنج جزء شدند.

وی در پایان یادآور شد: استان اصفهان در بحث های قرآنی به عنوان استان برتر شناخته شد که به همین لحاظ از طرف ناجا، فرماندهی استان و مسئولان مربوطه مورد تقدیر قرار گرفت.

آیین اختتامیه دوره بصیرت با حضور فرماندهی، جانشین فرماندهی انتظامی، فرماندهی بسیج سپاه گلپایگان، رئیس عقیدتی سیاسی و جمعی از مدیران و پرسنل این نیرو برگزار شد.

 

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

استقرار دانش اموزان اموزشگاه ابتدایی پسرانه معلم در مدرسه صحت

با تغییرات به وجود آمده در روند بهسازی و نوسازی مدارس سطح شهرستان که چندی است با همت، پشتکار و تلاش بی وقفه مدیریت آموزش و پرورش و کمک و مساعدت های بی دریغ خیران و نیکوکاران مدرسه ساز و همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان صورت می گیرد و این امر موجب آماده سازی محیط های بهسازی و نوسازی آموزشی شده است با آماده سازی دبیرستان امام خمینی (ره) که یکی از قدیمی ترین مدارس سطح شهرستان محسوب می شود و در آن افراد زیادی با به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی یا وارد شدن به مشاغل مختلف اداری در جای جای میهن اسلامی مان شده اند و یا با وارد شدن به مراکز عالی آموزشی و طی تحصیلات عالیه با اخذ مدارک بالای تحصیلی در فعالیت های مهم و کلیدی کشور به فعالیت اشتغال نموده اند و بسیاری از آنان نیز حتی ممکن است بازنشسته شده باشند.

به هر حال با انتقال دانش آموزان دوره متوسطه دوم از مدرسه صحت به دبیرستان حضرت امام (ره) و خالی شدن فضای آموزشی مدرسه صحت انتقال دانش آموزان دبستان پسرانه معلم از محل بلوار سلمان فارسی که محیطی با کلاس های بسیار کوچک برای دانش آموزان پسر تعداد این آموزشگاه بود، در روز دوشنبه 20 دی ماه و با حضور مدیریت و معاونین اداره آموزش و پرورش و تنی چند از اولیاء دانش آموزان این واحد آموزشی طی مراسمی ویژه صورت گرفت.

در مراسم افتتاح این آموزشگاه که در هوای بارانی زمستان همراه بود پس از بیان مطالبی کوتاه از سوی حبیب ا... جمالی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان دانش آموزان کلاس های اول تا ششم ابتدایی به نوبت و با برنامه ای منظم که مقدمات آن از سوی مدیریت و معاونین دبستان معلم قبلاً برنامه ریزی شده بود با عبور از زیر کلام ا... ربانی وارد کلاس های جدید خود شدند که فضایی بسیار بهتر و آماده تر برای آموزش آنان خواهد بود.

جمالی ضمن تشکر و قدردانی از حضور اولیاء دانش آموزان و همراهی و همکاری آنان در راستای آماده سازی مدرسه صحت جهت حضور دانش آموزان دبستان پسرانه معلم افزود: همچنین از مدیریت، معاونین و دیگر همکاران در این مدرسه که از حدود 20 روز گذشته به صورت شبانه روزی در جهت آماده سازی محیط این آموزشگاه تلاش و کوشش داشته اند تقدیر و سپاسگزاری می گردد.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان با تقدیر از معاونت پشتیبانی و امور ابتدایی اداره در جهت هماهنگی های مربوط به این اقدام اظهار کرد: بنا بود شرایط حضور شما دانش آموزان از آن فضای مدرسه معلم که در خور شأن شما نبود از ابتدای سال تحصیلی صورت پذیرد که این امکان به علت عدم آماده دبیرستان حضرت امام (ره) یک مقدار این نقل و انتقال با تأخیر انجام گرفت و امروز شاهد این رویداد مهم هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ما با اطمینان و همراهی مردم فعالیت های آموزشی و تربیتی را در جهت رشد و پرورش فرزندان آنان پیش می بریم لذا با عنایت به اینکه محل این آموزشگاه در یک منطقه کاملاً مسکونی قرار گرفته بدیهی است انتظار داریم به صورتی شما دانش آموزان در این مدرسه فعالیت داشته باشید که خدای ناکرده مزاحمتی برای همسایگان به وجود نیاید ضمن اینکه فضای موجود در این آموزشگاه به یاری خدا وسیع بوده و محیطی شاد و قابل استفاده برای شما دانش آموزان وجود دارد ولی این استفاده در حدی نباشد که مزاحمتی برای همسایگان داشته باشد.

حبیب ا... جمالی همچنین خواستار ایجاد فرایندی در جهت خروج دانش آموزان در ساعت پایانی کار آموزشگاه شد که ازدحام سرویس ها و خودروهایی که برای انتقال دانش آموزان در کوچه مقابل این مدرسه می ایستد مشکلاتی در راستای تردد خودروهای عبوری به وجود نیاورند.

 

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

برگزاری کمیته فرهنگی، هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

با دعوت مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از مدیران و مجموعه های مختلف دینی، فرهنگی و هنری شهرستان کمیته فرهنگی، هنری ستاد دهه فجر به منظور برنامه ریزی در راستای هر چه بهتر برگزاری مراسم دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی که از 12 بهمن ماه سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به میهن تا 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صورت می گیرد در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد که در این نشست پس از بیان سرفصل برنامه های در نظر گرفته شده در بخش های مختلف دینی، فرهنگی و هنری از سوی علیرضا گوهری مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان در ادامه اعضای حاضر نقطه نظرات خود پیرامون هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه ها را اعلام کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد پس از نهایی شدن مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده مشروح این اقدامات و جلسات جهت آگاهی عموم به اطلاع شهروندان نیز برسد.

 

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: سالم ترین و بهترین انتخابات دنیا در این کشور انجام می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین معارفه مدیریت جدید مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان که با حضور امام جمعه شهرستان، جمعی ازعلما و طلاب   حوزه علمیه امام خمینی (ره)در محل سالن اجتماعات کتابخانه آیت ا... محمدی برگزار شد ضمن تبریک و گرامیداشت ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: خداوند را سپاسگزارم که به من این توفیق عطا کرد که تجدید عهدی با شما عزیزان داشته باشم. مدتها به دنبال فرصتی برای حضور در جمع شما بودم که امشب در آیین مبارک این توفیق حاصل شد تا ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان تقدیر از تلاشگران در این عرصه باشم.

وی با قدردانی و تقدیر از حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم و حجت الاسلام والمسلمین زهره وندی مدیر جدید مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان و قدردانی از تلاش ها و اقدامات حجت الاسلام والمسلمین مصطفی عباسی مدیریت سابق این حوزه بیان کرد: ما امید زیادی به این مدرسه علمیه داریم و امیدواریم تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای این حوزه بتوانیم بهره مندی لازم را از آن در جهت رشد علوم دینی در شهرستان کسب کنیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با تقدیر و سپاسگزاری از حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان، افزود: حجت الاسلام اسماعیلی طی این چند سال در عمل اخلاص و علاقه شان را به حقأ و انصافأ نشان دادند و به گونه ای عمل کردند که در هیچ کجای کشور با جمعیت حدود 850 امام جمعه ای کسی را سراغ نداریم که این گونه در مصلی برای ساخت و فعالیت آن زحمت بکشد، لباس کار بپوشد، بنایی کند، آجر بالا بیاندازد، نجاری کند و مدیریت کند. این امور بسیار ارزشمند است با توجه به کسالت هایی که ایشان دارند، امیدواریم اجرشان با اربابشان حضرت ولیعصر (عج) باشد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه ما اگر بخواهیم پیامبر اسلام (ص) را بشناسیم بهترین معرف برای شناخت پیامبر (ص) حضرت علی (ع) است، افزود: در نهج البلاغه فرمایشات گهربار و پرمعنایی امیرالمؤمنین(ع) در مقام معرفی پیامبر (ص) بیان کرده است.

وی با اذعان به اینکه در دوران جاهلیت اعراب، اگر خدا به فردی دختر عطا می کرد رنگش به سیاهی می رفت، سر دو راهی می ماند چه تصمیمی بگیرد و چه کار کند که دختر در خانه اش آمده یا نوزاد دختر نصیبش شده است آن را با خفت و خواری تحمل کند و یا اینکه آن را زنده زیر خاک مدفون کند و متأسفانه این کار را می کردند، افزود: امروز هم در این شرایط دخترکشی به رنگ دیگری وجود دارد، با توجه به وضعیت تمدن غرب، زن چه جایگاه و ارزشی دارد؟ غیر ز این است که به عنوان یک کالای جلب مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اقدامات وهابیها و عمال سعودی افزود: این اعراب جاهل آن زمان بودند که پیامبر (ص) از اینها چه مدینه فاضله ای تربیت و درست کرد و اکنون وضع به جایی رسیده که به نام این پیغمبر رحمت للعالمین (ص) چه جنایت هایی صورت می گیرد و متأسفانه در این شرایط در این زمان  و این روزها و شبها شاهد هستید که چه ها می کنند، گناه شیخ نمر چه بود؟ این روحانی برجسته شیعه چه گناهی کرده بود؟ 47 نفر را گردن زدند ایشان و برادرزاده اش را شهید کردند جنازه شان را هم تحویل ندادند، هر چه خانواده اش اصرار کردند. حالا کشتید جنازه اش را بدهید!!! گفتند: ما او رادر یک جای نامعلومی دفن کردیم، برای چی؟ برای اینکه حق گفت، برای اینکه در مقابل ظلم ساکت ننشست، البته مقام معظم رهبری در آن جمله شان فرمودند: به زودی این خون پاک دامن این جنایتکاران را خواهد گرفت.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: این وضعیتی است که الان است آقایان با کمال پررویی و وقاحت بیشرمی اسم خودشان را گذاشتند خادم الحرمین شریفین، این آل یهود کسانی که شامشان را با یهودی ها می خورند و روابط پنهانی که با دولت غاصب اسراییل دارند خادم الحرمین، کدام خادم الحرمین؟ و این عزیز را شهید کردند و جهانی را داغدار کردند.

وی به دیگر اقدامات حاکمان عربستان اشاره و افزود: اموال مسلمانان و این ذخایر عظیمی که خداوند در این کشور اسلامی قرار داده (میلیون ها بشکه نفت) دلار بشود خرج چی شود؟ تهیه اسلحه و مواد منفجره و در اختیار داعش، کی اینها را پشتیبانی می کند؟ غیر از سعودی ها و قطری ها و همین ها؟ و چه جنایاتی اینها مرتکب شدند؟ این وضعیت امروز ماست.

و انشاءا... فرج نزدیک است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه خطاب به طلاب اظهار داشت: برادران من، شما که در این رشته وارد شدید بدانید که اداره حوزه های علمیه نه تنها این حوزه تمامی حوزه های علمیه آماده کردن وسایل تحصیل و بستر تأمین کار ساده ای نیست، بسیار زحمت دارد گذشتگان ما اینچنین نبودند بزرگان ما که حق حیات به گردن ما دارند و اگرآنها نبودند ما امروز نمی توانستیم کاری انجام دهیم در نهایت فقر درس خواندند، زحمت کشیدند و رنج بردند و ناگواری در این رنج تحمل کردند. حالا به یاری خدا هیچ اینچنین نیست در زمان خودمان را عرض کنیم من در 50 سال پیش در قم طلبه بودم اوضاع با الان خیلی فرق داشت الان یک عده ای هستند مخلص و به عنوان مدیر و خدمتگزاران حوزه های علمیه زحمت می کشند.

وی تصریح نمود:  گرچه من اعتراف می کنم آنچه شایسته یک طلبه است را ما نتوانستیم فراهم کنیم و شرایط به گونه ای نیست که بشود تهیه و فراهم کرد. آنچه که می توانید از این فرصت باید استفاده کرد وقتتان را بیهوده مصرف نکنید، نسبت به وقت خودتان خیلی سخت گیر باشید، خدای ناکرده هدر نرود و بیهوده مصرف نشود.تمامی شما جوان و نوجوان هستید و همیشه جوان نمی مانید و این امکانات برایتان فراهم نیست، کوشش کنید انشاءا... خوب درس بخوانید و از این موقعیت استفاده کنید و توجه داشته باشید که کشور اسلامی ما در آینده روحانی ملا و باسواد می خواهد. شما تریبونی دارید که دست دیگران نیست، همین منبر چیز کمی نیست. منبر یعنی مکاتبه و گفتگو و سخن گفتن رو در رو و چهره به چهره حالا یا هر شبانه روز یا شب های جمعه کار کمی نیست کسی بخواهد نیم ساعت برای عده ای که علاقمند هستند صحبت کند باید به گونه ای صحبت کنید که اینهایی که از مجلس بلند می شوند یک چیزی عایدشان شده باشد فایده و استفاده ببرند و به معلوماتشان افزوده شود، سوالشان جواب داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی  با بیان اینکه: یکی از شگردهای خطرناک امروز در جهان استفاده از ایجاد شبهات است، افزود: چنانکه یک  وهابی در جایی گفته که امام حسین (ع) را رافضی ها کشتند!! و از این قبیل مسائل، لذا امروز نیاز شدید به روحانی ملا و باسواد است مخصوصاً دفاع از حریم اهلبیت (ع) که این وظیفه بسیار بزرگی است.

محمدی گلپایگانی در ادامه مطالب خود اشاره ای هم به انتخابات آتی داشت و در این راستا بیان داشت: چیز دیگر عاجلاً ما در پیش داریم این  که ما در آینده بسیار نزدیک انتخابات را در پیش داریم انتخابات طبق فرمایش امام (ره) و مقام معظم رهبری  و در تعیین سرگذشت ملت بسیار با اهمیت است. بدیهی است بسیاری از شماها مورد مشورت قرار بگیرید اهل شهرستان اهل روستاییان حداقل قوم و خویشانتان چون چند تا کاندیدا اینجا است از شما می پرسند، ما به چه کسی رأی بدهیم؟ شما باید جوابش را داشته باشید، جواب چیست؟ به اصلح، آنهایی که از فیلتر مدیریت اجرایی وزارت کشور و شورای نگهبان رد شدند و قبول شدند همه شان صالحند در این شکی نداریم اما همه آنها هم یک درجه نیستند و یا اینکه اول خودتان اصلح را تشخیص بدهید و بعد هم به دیگران به عنوان دادن مشورت کمک کنید این آقایی که شما می خواهید بفرسیتد در مجلس 4 سال آنجا مواظب باشد قوانین اسلامی مطرح باشد ثبت شود منافع ملت و کشور را حفظ کند واقعاً اینچنین باشد و این قدرت را داشته باشید برای همه تشریح کنید که همه رأی بدهند هر چقدر آرای ملت بالا بیاید استحکام نظام بیشتر خواهد شد. خدا بگویم چه بکند و چه جزایی بدهد به فتنه 88 که کام مردم را تلخ کردند و آن انتخابات بی نظیری را که 41 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و اینها با طرح یک شبه بی پایه و بی اساس با اسم اینکه تقلب شده، این رأی شیرین را بر کام مردم تلخ کردند. 41 میلیون نفر کم نبودند که هنوز هم که هنوز است ترکش هایش وجود دارد.

وی تصریح کرد:  ما باید انشاءا... یک انتخاباتی داشته باشیم که بالای 41 میلیون نفر رأی جمع شود آن وقت در دنیا سرمان را بلند می کنیم و می گوییم آی جنایتکاران سعودی، شمایی که بدترین و پست ترین نظام شاهنشاهی را دارید که معلوم نیست دلیلش چیست که می گویید نسل اندر نسل باید از این خاندان باشد عربستان سعودی کجا ثبت شده به نام شما کشور سعودی؟ یعنی چی عربستان سعودی؟ این عربستان ملک پدری تان که نیست با این نظام قرون وسطایی که در این نظام زن حق رانندگی ندارد و اگر زنی را ببینند رانندگی می کند جرم و زندان و مجازات  برایش دارد کشوری که زن حق رأی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی افزود: ما سرمان را بلند می کنیم و می گوییم ما در عین حالی که در محاصره اقتصادی بودیم در تحریم بودیم 8 سال در جنگ و دفاع مقدس بودیم از عمر با برکت نظام جمهوی اسلامی 37 سال گذشته تاکنون سی و چند انتخابات داشتیم کار آسانی نیست سالم ترین و بهترین انتخابات در دنیا اینجا انجام می شود  با این ساز و کاری که در انتخابات ما وجود دارد اصلاً امکان تقلب وجود ندارد. ما در این انتخاباتی که در پیش رو داریم و سفارش اکید مقام معظم رهبری که هست، خودمان را آماده کنیم هم برای اینکه خودمان خوب انتخاب کنیم  و هم برای اینکه به دیگرانی که از ما مشورت می خواهند ما راهنمایی و مشورت بدهیم که انشاءا... انتخابات خوبی داشته باشیم.

وی در پایان مطالب خود خطاب به طلاب اظهار داشت: ببنید عزیزان شما عمامه که به سرتان گذاشتید این تکبیره الاحرام تمام عمرتان است همانگونه که ا... اکبر رکن نماز است که به آن تکبیره الاحرام می گویند این عمامه تکبیره الاحرام ما تا آخر عمر است خیلی از چیزهایی که بر دیگران حلال است احتمال دارد برای ما حرام باشد.

دکتر جواد محمدی گلپایگانی فرزند حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز دزر این آیین خطاب به حضار در جلسه اظهار داشت: : بسیار سعادتمند و خوش وقت هستم که در جمع شما علمای عزیز و روحانیون محترم گلپایگان و همه عزیزانی که این مجلس با برکت را برگزار می کنند حضور دارم مخصوصاً امام جمعه بسیار خدوم و فعال شهرستان حجت الاسلام اسماعیلی تشکر می کنم.

عزیزان بدانیدتوفیق شاگردی امام صادق (ع) توفیق بسیار بزرگی است که ما هر چقدر خدا را شکر کنیم بابت این نعمت کم است یک شخصی چندی قبل در تهران نزد من آمد بنده را هم نمی شناخت گفت که حاج آقا من از همه مشاغل به نحوی تحقیق می کنم و تحقیق من درباره رضایتمندی افراد از کارشان است من گفتم من به شما جواب نمی دهم از همه روحانیون شما سوال کنید به نظر من هیچ روحانی را در کل جهان اسلام پیدا نمی کنید که از کارش ناراضی باشد چرا که افتخار پیدا کرده و به لباس پیغمبر (ص) ملبس شده کسی که این کسوت را پیدا کرده باشدامکان ندارد پشیمان بشود، گفتم همه آقایان علما و روحانیون دوست دارند که فرزندانشان طلبه شوند 99 درصد آقایان نظرشان این است و این در امور دیگر وجود ندارد و اگر بخواهیم این قابل مقایسه با هیچ جایگاهی نیست. ما باید همیشه از خودمان بپرسیم که آیا شایسته این لباس هستیم همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند: ایشان یک سفارشی که به فرزند مرحومشان حاج احمد آقا دارند از جمله یک جا می فرمایند: برای هیچ مقام و موقعیت دنیوی و یا معنوی دست و پا نکن حتی معنوی یعنی هدف تقرب بر خدا می باشد نه کسب مقام هر خیری که خدا به هر کس داد در دنیا بایست یکی از این دو چیز بود یا اخلاص و حسن نیتش یا بابت حسن خلقش و خوش اخلاقی لذا روحانی باید دارای این دو خصلت باشد یعنی روحانی باید خوش اخلاق و با اخلاص باشد اگر این دو را داشته باشد در کارش موفق می شود.

وی افود: ما جواب به یک دعوت قرآنی دادیم این مسئله کمی نیست اینکه یک گروه را قرآن دعوت کرده به سراغ دین شناسی بروند و ما این توفیق را پیدا کردیم که این مسیر را برویم که از خداوند می خواهیم که این مسیر را برویم و در این راه حرکت کنیم تمام حکمت درس خواندن ما باید دین را خوب بشناسیم و این مستلزم خوب درس خواندن است من خوشحالم که همین امروز یکی از طلبه های عزیز برای من گزارش داد که چقدر برنامه های این مدرسه مناسب است و درس ها به خوبی ارائه می شود و از اساتید بسیار فاضل و محترم استفاده می شود همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) اگر کسی مطلبی را متوجه نمی شد سه بار برایش تکرار می کرد پیامبر (ص) ما خودش بزرگترین مبلغ و الگو برای ما بود که ایشان در آن روزگار چگونه توانست دین مردمی که امروز دارند را تضمین کند و سلمان و مقداد و ابوذر و عمار و امثال اینهار ا تربیت کند.

 دکتر محمدی در پایان تصریح کرد: نیت صحیح و خالصانه ای که در ادامه راه خواهید داشت باعث رشد این مدرسه خواهد شد و انشاءا... سال های سال این مدرسه برقرار خواهد بود و باقیات و صالحاتی برای بانیان آن خواهد داشت و علمای بزرگی را تقدیم اسلام خواهد کرد.

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

نسخه ایی برای خرید مطمئن گوشی های هوشمند

راهنمای خرید: پول اضافه برای موبایل ندهید!

اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید و می‌خواهید یک گوشی هوشمند انتخاب کنید؛ پیشنهادات ما را از دست ندهید.

مجله مهر - علی رستگار: «تا پایان امسال آمار گوشی‌های هوشمند در ایران به 40 میلیون دستگاه می‌رسد» این یعنی به ازای هر دو نفر یک گوشی هوشمند در ایران وجود خواهد داشت. این آمار را چندی پیش قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد. لشگرکشی گوشی‌های هوشمند به بازار تلفن همراه ایران، یک دلیل بسیار مهم دارد، «تلگرام».‌‌ همان نرم افزاری که با ورودش به ایران 20 میلیون کاربر را به سرعت جذب کرد. حالا دیگر تلگرام فقط یک ابزار ارتباطی بین کاربران نیست. با راه اندازی سرویس‌های مثل سوپرگروه و کانال این نرم افزار به منبعی برای دریافت اخبار هم تبدیل شده است. در این میان عده‌ای هم هستند که هنوز برای خرید گوشی هوشمند تردید دارند و در برابر این موج مقاومت می‌کنند. شاید تا الان منتظر بودند با به پایان رسیدن توافق هسته‌ای و تثبیت قیمت ارز آخرین مدل گوشی هوشمند را سفارش بدهد. این گزارش دنبال پاسخ به این سوال است که آیا باز هم باید برای خرید صبر کنیم و صرفا یک تماشاگر باقی بمانیم یا وقتش رسیده در را برای جادوگران دره سیلیکون باز کنیم و به آن‌ها خوش‌آمد بگوئیم؟ در ادامه هم چند ترفند ساده برای خرید گوشی هوشمند از بازار را مرور می‌کنیم.

حضوری خرید کنیم یا آنلاین؟

با اینکه از ورود رسمی اینترنت به ایران نزدیک دو دهه می‌گذرد، اما از اواسط دهه هشتاد بود که کم کم وبسایت‌های خرید آنلاین وب بساط خود را لابه‌لای محتوای فارسی پهن کردند. ماه‌ها و سال‌های اول کمتر کسی به این سایت‌ها اعتماد می‌کرد. همه ترجیح می‌دادند برای خرید هر کالایی زحمت رفت و آمد و ترافیک را به جان بخرند که مبادا با یک خرید ساده اطلاعات حساب بانکیشان دزدیده شود. روز‌ها گذشت و با گردش ایام همه ما تغییر کردیم. حالا همه با خیال راحت آنلاین و فوری شارژ می‌خریم، عملیات بانکی انجام می‌دهیم، انواع لوازم خانگی و الکترونیکی را سفارش می‌دهیم و در منزل تحویل می‌گیریم. انگار دیگر از آن واهمه‌های بی‌نام و نشان خبری نیست. خلاصه روزهای اول مثل حالا نبود که می‌گویند حجم مبادلات خرید الکترونیکی ایران به 500 هزار میلیارد دلار رسیده است. طرفداران خرید سنتی و خرید آنلاین هرکدام برای دفاع از نظرشان دلایل خود را دارند. اگر یک گروه از لزوم تست کالا و سبک سنگین کردن قیمت‌ها در بازار سخن می‌گوید طرف مقابل هم پای ترافیک و دردسر رفت و آمد درون شهر را وسط می‌کشد. در ‌‌نهایت انتخاب با خود شماست. هر کدام از این دو نوع شیوه خرید را که انتخاب کنید اگر چند نکته ساده را رعایت کنید به هیچ عنوان متضرر نخواهید شد.

وقت خرید فرا رسیده؟

بدون شک مهم‌ترین پارام‌تر تاثیر گذار در قیمت کالاهای دیجیتال، نرخ ارز است. به همین دلیل عده‌ای از خریداران تصور می‌کردند با اعلام خبر توافق هسته‌ای ناگهان سقوط قیمت ارز آغاز می‌شود و با ثمنی بخس می‌توانند آخرین مدل گوشی هوشمند بازار را سفارش بدهند. ولی بعد‌تر معلوم شد اصلا قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد. اصولا در حوزه خرید کالای دیجیتال صبر طولانی مدت چندان منطقی نیست؛ چون هرروز در نقطه‌ای از دنیا مراسم رونمایی یک مدل گوشی هوشمند یا فلان گجت برگزار می‌شود و اگر زیاد معطل کنید می‌بینید کالایی که انتخاب کرده بودید مثل دایناسور‌ها به تاریخ پیوسته است. الان هم که مشخص شده با از بین رفتن تحریم‌ها قرار نیست خیلی اتفاق خاصی در زمینه افتتاح نمایندگی‌های اصلی رخ بدهد. هنوز هم بخش عمده‌ای بازار تلفن همراه از مبادی غیر قانونی و قاچاق وارد می‌شود. با این حال هنوز فعالان صنفی در تلاشند با کاهش تعرفه‌ها جلوی قاچاق در این حوزه را بگیرند. افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و گوشی در این زمینه توضیح می‌دهد: «الان تعرفه واردات 10 درصد است که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ‌و سود فروشنده بالغ بر 20درصد قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه در داخل تولید چشمگیری نداریم امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اصلاح و کاهش تعرفه‌ باشیم تا جنس با قیمت واقعی تری به دست مشتری برسد»

بخرم یا نخرم؟

بازار ایران همیشه لقمه چرب و نرمی برای غول‌های تولید کننده کالای دیجیتال در دنیا بوده است. حتی در دوران اوج تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار هم عاشقان دنیای فناوری اطلاعات میدان را خالی نکردند. شاید به همین دلیل است که در پایتخت پشت سرهم از این مجتمع‌‌های تجاری لوازم دیجیتال سبز می‌شود. برای تهیه این گزارش به یکی از همین پاساژهای خوش آب و رنگ سر زدیم. طبق روال خریداران جلوی ویترین‌ها پرسه می‌زدند و قیمت‌‌ها روی تابلوهای سفید رنگ خودنمایی می‌کرد. گفت‌و‌گوی ما با چند نفر از فروشنده‌ها نشان داد هنوز آنطور که تصور می‌شد بازار رونق پیدا نکرده اما فروشنده به بازار شب عید امیدوارند. مجتبی وحیدنیا یکی از فعلان بازار آی. تی به مجله مهر می‌گوید: «بازار بد‌تر از قبل قفل شده. انگار مردم هنوز برای خرید تردید دارند. فروشنده‌ها هم در این شرایط محتاط‌تر شده‌اند و تعداد کمتری انبار می‌کنند اما بازهم امیدواریم با نزدیک شدن به تعطیلات عید بازار تکانی بخورد» این فروشنده گوشی‌های هوشمند معتقد است فقط در بازار لوازم جانبی چون همه فروشنده‌ها اجناس خود را یک دفعه به بازار تزریق کردند قیمت‌ها تا حدودی دچار افت شده است. این پخش کننده کالاهای دیجیتال پیش بینی می‌کند: «البته این عرضه ناگهانی لوازم جانبی به بازار ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت شود اما بعد از خالی شدن انبار‌ها دوباره قیمت‌ها افزایش خواهد یافت»

دستورالعمل یک خرید بی‌خطر

اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید و می‌خواهید کالای مورد نیاز خود را به صورت حضوری از بازار تهیه کنید بهتر است چند نکته را به یاد داشته باشید.

1. قیمت لوازم جانبی را کنترل کنید

در بازار تلفن همراه، کلا چند پخش کننده اصلی وجود دارد که خوراک کل بازار را تامین می‌کنند. بنابراین قیمت خرده فروشی‌ها تابع تصمیمات روز آن هاست. یعنی قیمت خرید دو فروشگاهی که کنار هم واقع شدند در آن روز تفاوت چندانی ندارد. به برکت فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های متعدد نقد و بررسی بازار دیجیتال، حتی فروشگاه‌های سطح شهر هم نمی‌توانند سود کلانی روی هر گوشی از شما بگیرند. آن‌ها برای جبران این مسئله، فروشنده‌ها سود دریافتی خود را به سمت لوازم جانبی هدایت کرده‌اند. یعنی اگر از مغازه‌ای یک گوشی را قیمت گرفتید و دیدید جنب‌‌ همان مغازه شخص دیگری مثلا 10 هزار تومان قیمت پائین تری اعلام کرد، مطمئن باشید فروشنده مغازه دوم سعی دارد نظر شما را جلب کند و آن 10 هزار تومان را هم از محل فروش لوازم جانبی جبران خواهد کرد. معمولا فروشنده‌ها بعد از خرید گوشی به شما توصیه می‌کنند لوازمی مثل محافظ صفحه نمایش، قاب، شارژر همراه و... هم بخرید. اگر می‌خواهید خاطر جمع باشید که برای این اقلام پول اضافی نمی‌پردازید می‌توانید قبل از خرید گوشی مظنه آن‌ها را هم بپرسید.

2. برای نصب برنامه پول ندهید

بعد از خرید گوشی هوشمند معمولا فروشنده به شما پیشنهاد می‌کند در ازای پرداخت مبلغی برای شما برنامه هم نصب کند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این پیشنهاد را رد کنید. چون اگر تلفن اندرویدی بخرید که می‌توانید به راحتی آب خوردن از مارکت‌های ایرانی مثل بازار و پلازا یا مارکت اصلی گوگل هر برنامه‌ای دلتان می‌خواهد دانلود کنید. این بهتر از این است که آقای فروشنده به صورت فله‌ای خورجین شما را برنامه‌های مختلف پُر کند که خیلی از آن‌ها به کارتان نمی‌آید. حالت دوم هم این است که تلفن همراه شما از خانواده اپل باشد. دانلود کردن برنامه برای آیفون کمی دردسر بیشتری دارد. چون باید قبلش چند دقیقه وقت بگذارید و اپل آی. دی بسازید. (البته مارکت‌های ایرانی مثل سیبچه هم کارتان را راه خواهد انداخت) اگر نصب کردن برنامه را به فروشنده بسپارید بعدا در اجرای خیلی از برنامه‌ها به مشکل خواهید خورد. چون بعضی برنامه‌های آیفون بدون در یافت آخرین آپدیت اجرا نخواهند شد. شما هم برای آپدیت آن برنامه به رمز عبور اپل آی. دی‌‌ همان آقای فروشنده مهربان دارید و بنابراین برنامه‌ای که برای شما ریخته شده بلااستفاده خواهد شد.

3. به جزئیات توجه کنید

بهتر است قبل از خرید گوشی هوشمند مشخصات ریز و درشت آن را در اینترنت مطالعه کنید. این جست‌و‌جوی شما هم نباید فقط محدود به نام گوشی و کیفیت دوربین و سایر ویژگی‌های ظاهری باشد. بهتر از به جزئیات بیشتری دقت کنید. مثلا اگر قصد خرید آیفون دارید دو مسئله را حتما کنترل کنید. اول اینکه به پارت نامبر گوشی دقت کنید. این مسئله نشان می‌دهد کالایی که شما می‌خرید به سفارش کدام کشور تهیه شده. یک خرافه‌ غلط در جامعه وجود دارد که کیفیت گوشی بر اساس پارت نامبر متفاوت است. با این حال بازار ما آیفون پارت نامبر LLA راحت‌تر خرید و فروش می‌شود و اگر می‌خواهید بعدا برای فروش گوشی به مشکل نخورید سعی کنید این مدل را بخرید. در مورد iccid هم خرافه مشابهی وجود دارد که شرح آن از حوصله آن در اینجا خارج است. ولی اگر می‌خواهید بعد‌ها برای فروش گوشی هوشمندتان به مشکل نخورید سعی کنید مدل‌های بدون iccid تهیه کنید.

4. به هیاهوی شرکت‌های گارنتی اهمیت ندهید

به هیاهو و شلوغ کاری شرکت‌های گارانتی کننده توجه نکنید. خیلی از این شرکت‌ها در ازای پول هنگفتی که از شما می‌گیرند خدمات قابل توجهی ارائه نمی‌دهند. البته این جمله به این معنا نیست که قید گارانتی را کلا بزنید. چون با این کار ممکن است در دام محصولات قاچاقی که به اقتصاد کشور صدمه می‌زنند بیفتید. ولی در کل قیمت نهایی شرکت‌های مختلف را بپرسید و با هم مقایسه کنید. از فروشنده‌ها بپرسید که به طور مشخص چه نوع خدماتی ارائه می‌دهند. با جمع آوری این اطلاعات در ‌‌نهایت تصمیم بگیرید. تفاوت قیمت گارنتی‌های مختلف در گوشی‌های پرچمدار تا 100 هزار تومان هم می‌رسد. این حق شماست که بدانید 100 هزار تومان اضافه‌تر را دقیقا به چه دلیل خرج می‌کنید

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

چگونه فریب دزدان کارتهای بانکی را نخوریم

با 13 راه دزدی از کارت بانکی آشنا شوید!

با گسترش استفاده از کارت‌های بانکی، جرائم مربوط به کلاهبرداری و سرقت از طریق این کارت‌ها یا عابربانک‌ها رو به فزونی است. آگاهی از این روش های سرقت، در کم کردن آن‌ها موثر است.

مجله مهر: استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد مدت‌هاست که متداول شده و با گسترش استفاده از این کارت‌ها، روش‌های کلاهبرداری با آن هم رو به افزایش است. روش‌های عجیب‌وغریبی که اطلاع پیدا کردن مردم از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این جرایم را کاهش دهد.

کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی

ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

مراقب رسید بانکی خود باشید

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. این کار علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.

کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

سواستفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها

در برخی از ایام ماه و سال مثل اول ماه،هنگام پرداخت یارانه ها و یا سال نو صف های طویلی در پشت خود پرداز ها شکل می گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آن‌ها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و ... شما را بفریبند. پس هنگام شلوغی صبر خود را حفظ کنید  و به غریبه ها اعتماد نکنید.

 سرقت به بهانه کمک کردن

دیده شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی دانند و یا به بهانه کمک گرفتن اطلاعات و رمز های شما را سرقت می کنند. پس نه اینکه به کسی کمک نکنید بلکه هنگام کمک کردن و کمک گرفتن جانب احتیاط را رعایت کنید.

حقه » شما برنده ما شدید«

یکی از شگردهای سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چناچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعت کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

خودتان کارت بکشید

حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد. و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

چسب قطره‌ای؛ شگردی برای ربودن کارت بانکی شما

هنگام استفاده از خود پرداز های بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

مواظب عابربانک‌های مصنوعی باشید

نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند. دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

کلاهبرداری با مغشوش کردن عابربانک‌ها

یکی دیگر از روش‌های این سارقان مخشوش کردن و دستکاری عابربانک‌هاست. دو مورد از معروف‌ترین این روش‌ها اینگونه است:

1. نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.

2. نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

به کارتخوان‌های رایگان اعتماد نکنید

در موارد دیگر هم مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به افراد و صاحبان مشاغل مراجعه کرده و تحت عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در یکی از همین موارد سارقان به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه و خود را کارمند بانک معرفی کرده و با ارائه کارتخوان به این فرد، از او اخاذی کرده‌اند.

دستکاری در کارتخوان‌ها

یکی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در کارتخوان‌های مراکز خرید است، برای مثال در یکی از این کلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستکاری در سیستم کارتخوان، کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد. پس از کپی کردن اطلاعات کارت، کارتی مشابه عابر بانک مالباخته طراحی می‌کردند و برای دستیابی به رمز کارت این افراد، به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزکارتش را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند.

 

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

انتخابات با بصیرت و استقامت

از فتنه 88 تاکنون مدت 7 سال می گذرد و در آن مدت چه پیش آمد و واقعه های ناگواری در کشور جمهوری اسلامی ایران روی داد جای بسی تأسف و تأمل گفتار دارد. در این چند سال پس از فتنه 88 به راهبرد بصیرت، بسیار توجه شده و به آن در رسانه های مختلف پرداخته شده است ولی کمتر به قسمت دوم این پیام توجه شده است و آن استقامت و صبر بر مشکلات و سختی هاست که با آن درگیر و دست و پنجه نرم کرده ایم اما اگر کسی بصیرت نداشته و دوراندیش نباشد ولو ایمان هم داشته باشد فریب می خورد و وقتی فریب خورد، این ایمان در خدمت آن هدف بی فایده و کار نخواهد آمد لذا امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: (لایحمل هذاالعلم الا اهل البصر و الصبر) چه زیبا! کلمه بصر و صبر از حروف مشترکی ترکیب شده اند، اما دو معنای جدا از هم دارند آن وقت دور کن و پایه و اساس رستگاری در حمل پرچم هدایتند که امیرالمؤمنین (ع) آن روز فرمودند این پرچم را برنمی دارد و به دوش نمی کشد مگر کسی که این دو خصوصیت را داشته باشد. اولاً بصیرت و آگاهی داشته باشد و دوماً استقامت و پایداری داشته باشند.

بصیرت دینی و استقامت ایمانی هر دو با هم (بیانات مقام معظم رهبری 75/12/25) به موضوع بصیرت می توان در دو سطح پرداخت یک سطح اصلی و اساسی و زیربنایی، یعنی انسان در انتخابات جهان بینی و فهم اساسی، مفاهیم نگاهی توحیدی داشته و بر این اساس هدفمند به جهان نظر داشته باشد و به موجب همین نگرش بصیرت و آگاهی پیدا می کند.

در سطحی دیگر می توان بصیرت را این چنین توصیف کرد. انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و مشاهده می کند و در حوادثی که پیش روی اوست و دارد و به او ارتباط پیدا می کند تدبیر و تدبر و اندیشه عمیق داشته و سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور کند و به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) (نهج البلاغه دشتی خطبه 103) رحمت خداوند بر کسی که بیاندیشد و عبرت گیرد و چون عبرت گرفت دیده دلش گشوده و بصیرت پیدا کند یعنی با تدبر و تفکر مسایل را بسنجد و با این سنجش بصیرت پیدا کند چرا که درست نگاه کردن به حوادث، درست سنجیدن، در آن تدبرکردن در انسان بصیرت ایجاد می کند یعنی چشم حقیقت مؤمن باز می گردد.

از سوی دیگر استقامت مفهوم بسیار مهم و حساسی دارد و اهمیت آن در عمل به مراتب بیش از آن چیزی است که انسان در ذهن خود تصور می کند در واقع استقامت یعنی: پافشردن بر صراط مستقیم (سوره جن آیه 16)؛ اگر آنها (جن و انس) در راه ایمان استقامت ورزند با آب فراوان سیرابشان می کنیم.

در توضیح این آیه می توان گفت: که اگر به همان صراط مستقیم پافشاری شود و راه خودشان را عوض نکنند آن وقت نتایج دنیوی و اخروی حاصل خواهد شد و از طرفی قرآن کریم می فرماید: (سوره فصلت آیه 30) به یقین کسانی که گفتند: (پروردگار ما خداوند یگانه است) سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.

با کمی تأمل بر مطالب یاد شده می توان به این نتیجه رسید در گذر از فتنه هاپیروی از پرچمدار هدایت بدون بصیرت و استقامت در راه حق امکان پذیر نیست پس باید چشم و گوش را باز کرد و با بصیرت بینایی و استقامت و با انتخاباتی که در پیش رو داریم طوری انتخاب کنیم که مورد تحسین قرار گرفته و آگاهی ما را برساند و بیداری امت را نشان دهد.

باشد که این بصیرت و استقامت امت باعث جلب رضای خداوند و نزول رحمت در رفع همّ و غم و مشکلات مردم محروم و محل اهل بیت (ع) گردد.

گردآورنده: سید- عبدالمنافی

 

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

زنده باد دکتر جابری 

 علی اکبر شعیب

سلام علیکم مردم شریف گلپایگان و آقای دکتر جابری:

امروز شنبه مورخ 94/9/28 به دلیل بیماری شدید آنفولانزا ساعت حدود 7 شب به درمانگاه خاتم الانبیاء رفتم. تمامی صندلی ها پر از بیمار بود، وسط راهرو و داخل اتاق ها مملو از بیمار بود. یکی برای دکتر آمده بود، دیگری تزریق یا پانسمان و .... داشت. کمی با خودم به فکر فرو رفتم، چند پیرمرد و پیرزن را می شناختم که از طریق کمک های کمیته امداد و بهزیستی با ماهی حدود 60 هزار تومان زندگی می کنند. اگر ویزیت دکترهای آزاد را حدود 15 هزار تومان در نظر بگیریم و 15 هزار تومان هم داروی این بیماران شود به این نتیجه می رسیم که این افراد با حقوق خود فقط 2 بار در ماه می توانند به پزشک مراجعه کنند و دیگر درآمدی برای ارتزاق خود ندارند اما همین افراد با مراجعه به این درمانگاه خیریه با حدود حداکثر 4 هزار تومان ویزیت می شوند بعضی هم که رایگان ویزیت می شوند. وقتی فکر کنیم کار بزرگ دکتر جابری را در شهرمان خواهیم فهمید که چه بزرگ و خداپسندانه است. هزاران نفر در طول سالیان گذشته و آینده بوده و خواهند بود که در بیماری سختی گرفتار شده اند و با شکستن قلّک بچه های خود 10 هزارتومانی پول خرد جور کرده و آبرومندانه به مداوای فرزندان و خودشان می پردازند. خیلی ها در این شهر از مال و داریی خود میلیاردها تومان وقف امور خیریه از قبیل ساخت مدرسه- بیمارستان و درمانگاه کرده اند که شاید راضی نباشند نام آنها را ببرم اما عده ای دیگر بیشتر جان و زندگی و جوانی و وجود خود را وقف آبادانی شهرمان و مردم شریف گلپایگان کرده اند از جمله آقای دکتر جابری و آقای استاد علی اکبر جعفری اینها همچون شمعی سوخته اند تا به ما روشنی ببخشند. شاید همه شنیده باشیم:

تو نیکی می کن و در دجله انداز

که ایزد در بیابانت دهد باز

بنده می خواهم کمی جسارت به خرج دهم و در این شعر بیابان را قیامت معنی کنم، آنجا که هیچ مال و منالی فرزند و فامیلی جز کار خیر به داد انسان نمی رسد. در یک مراسم روضه خوانی از روحانی منبر شنیدم می گفت وقتی سوره یس را می خواندند یکی از علمای بزگر به وامتازالیوم که می رسیدند از فرط وحشت و ترس بیهوش می شدند آخر این ندایی است که به یکباره همه خوب ها از بدها جدا می شوند خوشا به سعادتتان آقای دکتر جابری آقای استاد علی اکبر جعفری و دیگران.

وقف کردن فقط مال و دارایی خیلی خوب است چه علنی چه آشکار و این آیه قرآن است اما بنده معتقدم شما که جان خود را وقف کرده اید ارزش بسیار بزرگ تری دارد. شما از وقت، فکر و آبروی خود برای مردم وقف کرده اید.

آقای دکتر جابری باور کنید اگر این درمانگاه خیریه که به همت حضرتعالی بنا گردیده است در شهر ما که خیلی هم فقیرنشین شده است و مردم درآمد آنچنانی ندارند به دلیل خشکسالی کشاورزی از بین رفته و صنعت هم در رکود کامل است خیلی از کارخانه های تولید قطعه چند ماهی است حقوق پرسنل را که ناچیز و حدود 700 هزار تومان است به عقب انداخته اند. باور کنید اگر این درمانگاه خیریه نبود باید یا از آبروی خود می گذشتند و با قرض کردن پول به دکتر مراجعه می کردند و یا در بستر بیماری جان می دادند. چه کار بزرگ و خوبی انجام داده اید شاید خیلی از مردم مراجعه کننده هم ندانند که شما باعث و بانی این کار خیر بوده اید اما خدای بزرگ دعای نیمه شب آنان را می شنود و در اعمال خیر شما به ثبت می رساند. بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم کاش یکبار دیگر شما به گلپایگان بیایید و ماشین شما خاموش شود تا ما آن را هل بدهیم و آنقدر روشن نشود تا به نزدیک بیمارستان حضرت آیت ا... العظمی گلپایگانی (ره) گوگد برسد و آنجا ناگهان روشن شود و نگاه شما به زمین های اطراف بیمارستان بیافتد و یک دانشگاه علوم پزشکی به همت خیرین برای شهرمان بسازید اما دوباره فکر می کنم می بینم شاید این به قول ما گلپایگانی ها یک طمع کاری باشد و شما را ناراحت کند.

فکر خودم را نوشتم اما انتظاری از شما نداریم شما خیلی کار کرده اید از بخش دیالیز و دستگاه های ویژه آن از درمانگاه آن و دهها مورد دیگر ما خبر داریم. با نوشتن این متن خواستم یک تشکر و دست مریزاد به شما گفته باشم. آخر می دانی من هم امروز فقط آنقدر پول داشتم که از طریق درمانگاه شما خودم را معالجه کنم. امشب هم بعد از نماز برای شما دعا کردم حدود 4 روز است که به دلیل این بیماری به گفته پزشک معالج در بستر بیماری هستم و پزشک به من گفته در هوای سرد نروم. بنده هم با نوشتن حدود پنج مقاله بزرگ در جهت خدمت به مردم و پیشرفت شهرستان سهیم شدم و این یعنی اگر کسی بخواهد کار کند، می شود و هم یک خدا قوتی به شما عزیزان دادم. خواستم بدانید کار شما چقدر بزرگ است چه آبروهایی که خریدید و چه دستهایی که برای شما به دعا بلند شد. البته خیلی از عزیزان دیگری هم در حال خدمت و وقف کردن مال و وقت خود برای شهرمان هستند از جمله حاج آقا معینی و حاج عباس خرمی و حاج آقا صحت و دهها نفر دیگر که انشاءا... در نوشته های بعدی از ارزش والای کار آنان خواهم نوشت.

ما همه مردم گلپایگان به شما عزیزان دست مریزاد می گوییم و می خواهیم بگوییم ما قدردان زحمات شما هستیم. امیدوارم به زودی با همت مسئولین کنگره بزرگداشتی در شأن خدمات آقای دکتر جابری در شهرسمان برپا کنیم. این ارزش والاتری خواهد داشت. بنده شخصاً تا به حال چهره شما مرد بزرگ را زیارت نکرده ام خیلی دوست دارم وقتی به گلپایگان آمدید شما را از نزدیک ببینم آخر دوست دارم این دستهای خدایی را ببوسم و خاک کف پای شما شوم. هرگاه استاد علی اکبر جعفری می خواست جمله ای یا درسی برای همیشه به یادمان بماند اینگونه روی تخته سیاه می نوشت:

دکتر جابری دوستت داریم

                                                                                                                                             

                                    

 

                              

             شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

 کُردَهْ به کوه

                                                                  پریسا نیکنامی

مقدمه : پریسا نیکنامی - نقل مقاله از کتاب گلپایگان در ائینه تاریخ مرحوم فیروز اشراقی

 یک باور فرا گیر گلپایگانی که تا چند سال اخیر نیز میهمان فرهنگ این شهر بود و اعتقادات عامه  مردم بر این باور مستحکم گردیده بود ، ایام ریزش برف از حدود 25 دیماه آغاز و تا 15 بهمن ماه  در اوج بارندگی این نعمت الهی محدود می شد را اصطلاحا ( کُردَهْ به کوه ) می گفتند

حکایت این افسانه از آنجا آغاز میگشت که اگر در این محدوده زمانی برف نمی بارید و یا  بارش های زمستانی کم میگردید ، همه مردم را از آینده نگران میکرد  و سال در پیش رو را از سالهای خشکسالی می پنداشتند و لذا اعتقاد راسخ داشتند که در این فاصله زمانی بایستی تمام تلاشهای عقیدتی را بکار بندند تا ترحم خداوند شامل حالشان گردد .. در ذیل قسمتی از این افسانه از کتاب گلپایگان در ائینه تاریخ بیان میگردد

و بدین سان :اگر برف نمی بارید  و یا به تأخیر می افتاد شخصی را با آذووقه و لباس گرم و کافی و مناسب آماده کرده به ارتفاعات برف گیرمی فرستادند و نام او را ( کُردَه علی KORDA) می گفتند و عمل مهاجرت او را به کوه ( کُردَه به کوه ) می نامیدند و اغلب هم دیده می شد که بعد از رفتن ( کرده به کوه ) ، باریدن برف شروع می شد و بر اعتقادات مردم صحه می گذاشت . این باور همانند دعای باران و به مُصلی رفتن برای باران ، همه گیر بوده است و ( این باور گلپایگانیها بوده ) که ( کُرده ) خوانساریها روز 25 دی ماه به کوه می رفته و پنجم بهمن از کوه بر می گشته  ، سپس (کُرده ) گلپایگانی ها روز پنجم بهمن ( 35 زمستان ) به کوه می رفته و 15 بهمن ( 45 زمستان )  از کوه پایین می آمد

معروف است هنگامی که  کُرده گلپایگانی ها به کوه می رود در بین راه به کُرده خوانساری ها میرسد و در ضمن سلام و احوالپرسی طبق عادت و اخلاق رایج منطقه ، کُرده خوانساری ها به همتای گلپایگانی اش طعنه و زخم زبان می زند و می گوید : ببینم چکار می کنی ( یعنی از لحاظ ریزش برف و شروع سرما) و وی جواب می گوید : (تو که پشتت به من بود کاری نکردی ، من که پشتم به بهار است ) ((عبارت دیگری نقل شده که در کتاب منبع نیامده ... کرده گلپایگان به کرده خوانسار می گوید : حیف که پشتم به بهار است و گرنه بچه قنداق را در گهواره اش از سرما خشک می کردم ))

در مدت ( کُرده به کوه ) یعنی از 25 دی ماه تا 15 بهمن  هر گونه عامل آب و هوایی را به نحوی منتسب به (کُرده به کوه ) می کنند  .

اگر برف ببارد می گویند :      کُرده ما  بارکوله اش  را زمین گذاشت

اگر برف ههمراه با بوران و سرما ببارد می گویند :  کُردَه فُوت کرده  ( یعنی با دهان دمیده است )

اگر برف ، همراه باران ببارد می گویند :  برف لی می آید و یا کف  گلیز کرده ( آب و کف دهان

برف اول  را می گویند : برف غلاغ ( کلاغ) چون کلاغ ها با باریدن نخستین برف با صدا و فریاد ، به شادمانی می پردازند

روز 5 بهمن  که کرده خوانساریها پایین می آید را می گویند :  نفس دُزدَه زده

روز 15 بهمن که کرده گلپایگانیها پایین می آید را می گویند : نفس فاشکه ( آشکار ) زده و معتقدند که هوا کم کم رو به خوبی  می رود

از 6 بهمن تا چهاردهم بهمن  را ( چار چار تُرکها) گویند

از 20 بهمن به بعد را ( چِلّه گربه ها ) می گویند

از 4 اسفند تا 10 اسفند را ( ننه دالو )  گویند و معتقدند که پیر زنی به نام دالو به خاطر گرمی هوا شترهایش را که ( آبستن ) نمی شده اند را پیش یکی از پیامبران میبرد  و از او می خواهد که از خداوند خواهش کند  تا هوا سرد شود و شترها   باردار  گردند  این چند  روز سردتر از روزهای قبل و بعد است و گاهی این مدت را ( سرمای پیرزن )  و یا ( نه نه سرما ) نیز می گویند

ماه اسفند را ( اختیارات )  می گویند  و مسافرت از این ماه به بعد مناسب است

 مراسم برفی کردن :

در روز اول که برف می بارد  مراسم شیرین برف بردن مخفیانه به خانه اقوام و همسایگان و گول زدن دوستان  و در نتیجه  پختن آش توسط کسی که  برفی شده ( شخص  گول خورده از دریافت برف اول )  و میهمانی دادن به این مناسبت از مراسم تفریحی مردم گلپایگان است . البته اگر شخص اقدام کننده نتواند  شخص مخاطب خود را گول بزند و توسط  آن سیاهی  به دست و صورتش برسد  مراسم پختن آش  به گردن اقدام کننده می افتد که در این حالت این مراسم  شیرین تر و مفرح تر برگزار خواهد شد

                              

                        

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

  وظیفه انسانیت

استاد اکبر افاضلی

اگر درست فکر کنیم امروزه انسان در تضادهای مختلفی قرار گرفته است که متأسفانه اغلب دچار مواردی می شویم که مقام انسان بودن در وظایف اجتماعی و حقوق همسایگی و دوستی را فراموش می کنیم، یکی از آن موارد نظافت محل زندگی خودمان می باشد که بدون توجه گاهی از بعضی خانواده ها سر می زند.

شاید شنیده باشید قدیمی ها می گفتند: گربه نظافت را تا حدود لیسیدن بدن خودش می داند ولی کیسه های آشغالی را خوب می شناسد که پاره می کند و پراکنده می نماید تا خوراکی های درون آن را که اغلب زایده های خوراکی های انسان است بخورد، بدبختانه خانواده هایی هستند که در این مورد گربه ها را با گذاشتن مواد زایده های غذایی در کیسه های آشغال همراهی می کنند، بدتر از آن هر وقت کیسه آشغال را می بینند پر شده است در کوچه می گذارند و حال آنکه در هر محله کارگران زحمتکش جمع آوری زباله ها هفته ای سه مرتبه مثلاً در محل ما یکشنبه، سه شنبه و جمعه ساعت حدود شش عصر این کیسه ها را جمع کرده و می برند اما در همین کوچه خودمان نیلوفر چهار منشعب از کوچه دهم شهید فرجی یکی دو خانواده عادت کرده اند هر وقت دلشان خواست آشغال خود را در کوچه قرار می دهند که واقعاً اسباب شرمندگی همه اهالی محل است که با صحنه زشت پخش شدن آلودگی محتویات این آَشغالها مواجه می شوند.

آیا بهتر نیست مانده های موادغذایی را جداگانه جمع آوری کنیم و در کیسه زباله ها که مأموران شهرداری می برند نریزیم و آن کیسه را خارج از شهر و محیط زندگی مردم برای پرندگان گرسنه بریزیم.

من چند مرتبه با چنین صحنه ای روبرو شده ام و اجباراً رفته ام شهرداری و شهردار محترم و مسئول نظافت شهر را آورده ام که این بی لطفی همسایگان را دیده اند و مسأله دیگر در ابتدای همین کوچه شهید فرجی روبروی درب شهرداری ساختمانی می سازند که داربست های فلزی آن تا بخشی از کوچه را گرفته است، بدتر از آن وانتی است که آن را مقابل همین ساختمان پارک می کند. باز هم توجه دادن به کسانی در کوچه یک طرفه مثلاً کوچه مسجد حاجی با داشتن تابلوی منع ورود دوطرفه اغلب رانندگان از طرف مسجد حاجی به جانب خیابان امام (ره)می روند که بیشتر اوقات راه بندانی می شود و کسبه این کوچه نیز ناراحت هستند.

قسم می خورم که حقیر 53 سال که در تهران بودم حتی یک مورد از اینگونه خلاف ها و بی توجهی ها را ندیدم.

می دانیم دنیا خیلی وسیع است و برای همه جایی هست، سعی کنیم جای واقعی شهر قدیمی دو سه هزار ساله خود را با مردمی زحمتکش و فهمیده به یاد آوریم. در بیشتر خانواده های شهری و روستایی گلپایگان امروز جوانان تحصیل کرده بسیار داریم که اغلب این مهندسان و پزشکان و استادان و هنرمندان متفاوت فقط در شهرهای مختلف ایران و تهران در بیشتر کشورهای عربی و اروپایی و کانادایی و استرالیایی و امریکایی مقام های عالی دارند و به گلپایگانی بودن خود افتخار می کنند در خود شهر هم تحصیل کرده های مؤمن و کاردان و لایق کم نداریم باید توجه کنیم قدر چیزهایی را که اجداد ما داشته اند بدانیم و قبل از اینکه آن افتخارات تاریخی که شهر گلپایگان داشته است با بعضی بی توجهی ها از دست ندهیم.

پدران ما مردمانی زحمتکش و آبرودار بوده اند، احترام به پدر و مادر و سایر شهروندان اعم از کارگر و کشاورز و کاسب و کارمند و معلم و افسران، درجه داران نیروهای امنیتی و پلیس انتظامی واجب است پیروی از آیات قرآن کریم که به آن و خالق یکتا اعتقاد داریم وظیفه آدمیت را در حدود مقررات قانونی فراموش نکنیم و با شناختی که در مسلمانی خود از ائمه اطهار (ع) پیدا کرده ایم و بزرگان دین و علما و دانشمندان را از یاد نبریم و نمونه آدمیت حق شناس باشیم نه اینکه تحت شرایط غلط تبلیغات برخی رسانه های گروهی و ناهنجاری های محیطی و تبعیضات و گرانی و نداری خود را ببازیم و در وظیفه انسانی که داریم کوتاهی شود.

لازم است شرایط ارتباط خودمان را در تمام موارد با درک حقایق و راستی و درستی که از اجداد و پدرانمان داریم عمل نمایم و در شادی و غم دیگران شریک شویم و در امور عمومی از خدمت در حد وسع دریغ نداشته باشیم. شادی را در برخوردها با دیگران حتی نوباوگان و جوانان و خانواده ها هدیه نماییم زیرا کسانی که با ما برخورد دارند ممکن است با یک لبخند من و تو شاد گردند. مبادا با یک اشتباه با از دست دادن نعمت های مختلف الهی زحمات خود را با افسوس از دست بدهیم خداوند همه ما را تحت عنایت خود با آبرومندی حفظ کند.

نظافت محیط اطراف زندگی خود را فراموش نکنیم..

                          

 

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                                                     

  تلخک

ای شهروندان گرامی با منطق و عقلانیت تصمیم بگیرید و فردی را انتخاب کنید تا مشکلات جامعه را بتواند قانون مدارانه حل کند حتی اگر آن فرد نماینده شهرتان باشد. از باندبازی و بچه محله ای و قول داده فلانی را سر کار بگذارد و ... بگذرید. به کسی رأی اعتماد دهید که قانون را بداند و توانایی انجام و مدیریتی را داشته باشد، لطفاً تاریخ را تکرار نکنید و بعد بگویید این کیه؟ این شما مردم همیشه در صحنه هستید که آینده خود را رقم می زنید پس با تدبیر و عقل روشن و آینده نگری، باشد تا شهر و کشوری آباد داشته باشید. رأی شما در آینده و اعتماد به نماینده و انتخاب شایسته بر دوش شما همشهریان است. میدان را خالی نکنید تا افراد ناشایسته و ناتوان میدان را در دست بگیرند و باز حرف های تکراری شروع شود. به امید موفقیت افراد مطالبه جو و قانومند و نماینده خوب برای شهر.

دوستدار نمایندگان مدیر و مدبر

                                                      کورش محسنی

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

چه نیاز علی (ع) پیشوای دادورزی و آزادگی

قال النبی (ص): » ستکون فتنه، فمن ادرکها، فعلیه بالقران و علی بن ابیطالب« (1)

مطالبی که در زیر می خوانید، بخش پایانی از یک مقاله با همین عنوان است در کتاب (چه نیازمان به علی(ع)، پیشوای دادورزی و آزادگی). نگارنده این بخش را به مناسبت شهادت امیرمؤمنان حضرت علی (ع) برگزید، باشد که دوستداران این پیشوای ارزشها و انسانیت را درسی باشد و مفید افتد. به ویژه چنانچه در بیان پیامبر (ص) آمده: (قرآن و علی) در کنار یکدیگر، پاسخ (چه باید کردمان؟) خواهد بود. خصوصاً (شیوه کرداری علی) که خود، (قرآن ناطق) است و می تواند در هر زمینه ای پاسخگومان باشد.

آری!

اگر اصل ایمان بخواهی علی (ع) است

اگر علم و عرفان بخواهی علی (ع) است

اگر مرد میدان بخواهی علی (ع) است

اگر جان جانان بخواهی علی(ع) است (2)

بنابراین، (نزد حقیقت و تاریخ یکسان است او را بشناسی یا نشناسی. تاریخ و حقیقت گواهی می دهند که او وجدان بیدار و قهار، شهید نامی، پدر و بزرگ شهیدان، علی فرزند ابوطالب، صدای عدالت انسانی، شخصیت جاویدان شرق است) (3) انسان کامل، اسوه همه ارزش ها و نمونه عالی در پیروی و (امام).

علی(ع) خود، مدینه است. مدینه تعالی ها، صداقت و راستی و درستی و پایمردی. او چنانچه جرج جرداق نوشته تنها مربوط به شرق نیست، بل نمونه کامل انسانی است که باید باشد و هست، آن هم برای بشریت اما پرورده در شرق و مکتب توحیدی اسلام. او فشرده نبوت است و نتیجه سلسه انبیا از آدم تا خاتم و تا همیشه زمان و به گفته شبلی شمیل از پیشوایان منطق مادی: (امام علی (ع)، بزرگ بزرگان جهان و یکتا نسخه زمان بود که جهان شرق و غرب در عالم قدیم و جدید صورتی به سان این نسخه که مطابق اصل باشد به خود ندیده است). پس چنانچه جبران خلیل جبران می گوید: (هر کس شیفته و دلداده او گشت، شیفتگی و دلدادگیش به رشته های فطرت بسته است، هر کس با او دشمنی نمود از فرزندان جاهلیت است) بنابراین (ما را نمی رسد جز آنکه او را دوست بداریم و به او عشق بورزیم، زیرا که او جوانمردی عالیقدر و بزرگ نفس بود. از سرچشمه وجدانش خیر و نیکی می جوشید. از دلش شعله های شور و حماسه زبانه می زد. شجاع تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتی ممزوج با لطف و رحمت و عواطف رقیق و رأفت. در کوفه و در محراب عبادت غافلگیر و شهید شد و شدت عدلش موجب این جنایت گردید (4)). آری! علی (ع) درگذشت، حالیکه دلش از شوق پروردگار انباشته بود. از دنیا چشم پوشید در صورتی که نماز میان دو لبش بود (5)! از دنیا رفت، حالیکه شهید عظمت خود شد. (6)

آری! علی (ع) بشر است همانطور که پیامبر (ص) بشر بود. با این تفاوت که رسول خدا (ص) ((وحی)) را دریافت می کند و علی (ع) نوش وار و با ذره ذره هستی اش آن را می نوشید و خود، (عینیت وحی) می گردد: قرآن ناطق! که یعنی: مقصود و مقصد از وحی و رسالت و قرآن همین است و بس. پرورش علی (ع)! و بعد: سلاله ای علی وار؛ با روش، منش و سیره ای علی گونه: اهل بیت رسول خدا (ص)، فاطمه زهرا (س) و فرزندانش دقیقاً تا دوازده نسل و در استمرار زمان تا همیشه، اینان اند کواکب فروغ بخش و جهت دهنده و راه نمای آموزه های قرآنی و رسالت محمدی (ص).

و اما علی (ع) فرزند ابوطالب وجودی است (متناقض نمای). مرد اقتصاد است و کار یدی و زهد و عبادت و نیایش و تنهایی. عدالت و ابهت در اوج و عطوفت و دیگر دوستی در اوج. نمونه کامل سخاوت و بخشندگی و قانونمندی سخت و با حساب و کتاب دقیق. بر دوش کشنده کیسه آرد از برای بیوه زنان و بچه های یتیم است در دوره زمامداری اش، و از شمشیرش در برابر تجاوزگران ناراست رفتار خون می ریزد. به بیان دیگر پایدار است و استوار گام در برابر زورمندان خودسر که زالووار خون ناتوانان را می مکند و پدر است مهربان و فروتن یتیمان را و بی سرپرستان را. خودش در نهج البلاغه می گوید: اگر همه عرب پشت به یکدیگر دهند، من به تنهایی در برابرشان می ایستم و گامی واپس در نمی نهم و هم اوست که به خاطر توهین به یک دختر یهودی و خلخال از پایش درکشیدن، فراز منبر می رود، اشک می ریزد و سیلی به صورت خویش می زند و می گوید: اگر مرد پس از این رخداد بمیرد او را سرزنش نباید کرد!

در غزوه ای با مشرکی روبه رو می شود، شمشیر را بالا می برد تا او را بکشد، مرد می گوید: آیا مرا به قتل می رسانی در حالی که چند دختر کوچک دارم؟ علی (ع) او را رها می کند و می گوید: تو را به جهت فرزندان دخترت بخشیدم! (السیره الحلبیه 2/227). آنچه در بیت المال است به گونه ای مساوی میان قبایل هفتگانه مربوط پخش می کند، سرانجام دو رکعت نماز می گذارد و خدای را بر این امر سپاس می گوید و زمانی برادرش عقیل، این مرد نابینای عیالوار برای کمک نزد او می آید، پاسخی دریافت نمی دارد جز که می گوید: این حقوق من از بیت المال است، در اختیار تو می گذارم و ... (مراجعه شود به نهج البلاغه). دخترش یک گردنبند از خزینه دار او امانت شده مضمونه برای چند روز گرفته است، چون از این موضوع آگاه می شود، خزینه دار (ابن ابی رافع) را در می خواهد و نگرانی خویش را از کار خزینه دار این گونه ابراز می کند: اگر جز دختر علی هم بود، گردنبند را به او می دادی؟ پاسخ می دهد: هرگز! حضرت امیر به دلیل خیانت به بیت المال مسلمین، کلید خزینه را از او می گیرد و به دختر می گوید: اگر گردنبند را مشروط نگرفته بودی... دستت را به عنوان تجاوزگر (دزد) به بیت المال مسلمین می بریدم (7)! دامنه حکومتش بس گسترده است. از جمله ایران در سیطره قدرت علی (ع) است، با این حال پارگی کفش خود را شخصاً می دوزد. (دقت)

خوارج او را ناسزا می گویند، همه جا آشوب به پا می کنند، آن ها را طالب دریافت حق می داند که راه را گم کرده اند و می گوید: حقوقشان را از بیت المال قطع نکنید و دستورهای دیگر... این ها و نمونه های دیگر می نماید که علی (ع) کیست و چه وجودی درآمیخته از برجستگی های رفتاری است که با امور عادی و معمول و جاری در میان جامعه و مردم زمان او و هم امروز و تا همیشه سازگار نمی باشد. این هم بیان خطابی و جهت دهنده علی (ع) است: (اتأمرونی ان اطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه)؟ آن هم در زمانی که بر آن نستوه مرد عدل منش و آزاده خوی خرده گرفتند که چرا بیت المال را مساوی بخشیده است! مرا فرمان می دهید تا پیروزی را بجویم به ستم کردن درباره آن که والی او می باشم؟ سوگند خدای را که نپذیرم تا جهان سرآید و ستاره ای در آسمان پی ستاره ای برآِد. اگر ثروت از آن من بود، همگان را برابر می داشتم که چنین بخش کردن سزا است چه رسد که مال، مال خدا است). آنگاه همین علی؛ مرد راستی و درستی و صداقت مطلق و خلوص یگانه، چنانچه مورخین می نویسند: روزی شمشیر خویش را برای فروش عرضه می دارد تا به بهای آن ازاری بخرد! همچنین اوست که در نخلستان های کوفه به کار یدی می پردازد و چاه برای آب حفر می کند و همین که به آب می رسد، آن را برای مردم وقف می نماید. زمانی هم قلم در دست می گیرد و می نویسد. به فرمانداران، استانداران، قضات و دیگر کارگزاران... به مالک اشتر، محمد فرزند ابوبکر، امام حسن، عثمان بن حنیف و ... همین گونه است به هنگام سخن گفتن و خطبه خواندن. سخنانی استوار و هماهنگ با بینش و منش و روش علوی و برخوردار از فصاحت و بلاغت و هنر سخنوری در اوج و باورمند به خویشتن دانشی خویش و آگاهی بخشی و میزان و با منطق سخن گفتن و آموزش دادن خطاب می کند شنوندگان و درس آموزان را نه تنها در آن زمان که در همیشه: (سلونی قبل ان تفقدونی)! که یعنی ای انسان در هر زمان و در هر سرزمین آموزه های از درون برخاسته و با آب و گل دادورزی و آزادی سرشته و به سرنوشت (انسان بما هو انسان) پرداخته علی(ع)، دل بسته و گوش فرا دهید. مباد که حرامیان و دزدان راه و غلط انداز؛ در عوض (راه بلد) و (امام)، دیگری را جا بزنند و علی را از شما بگیرند! آری! این ندای بیدار باش و آگاهی بخش علی است از عصر و زمان او تا امروز و تا بی کران زمان و این هم بیان او است که از (علم یقینی) او پرده برمی دارد و می سزد تا اندیشمندان علم و فلسفه و ... پیرامونش به بحث و نظر و پژوهش و تحلیل پردازند تا دریابند و دریابیم و فراگیریم گستره بیان و ژرفای سخن را و در عین حال به شخصیت بی مثال گوینده اش معرفت پیدا کنیم؛ زیرا ژرف اندیشان عمق نگر نیک می دانند این چه سخن است با چه میزان وزنه و هر کس را نرسد تا لب به سخن گشاید و این گونه خویشتن دریافتی خویش را از ورای هستی بنماید؛ جز که علی (ع) فرزند ابوطالب، آن محیط بر کتاب خدا و پرورده پیام آور وحی؛ بی واسطه و (صاحب الاذن الواعیه) و اما کلام علی (ع). و اما کلام علی (ع): (لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا).

این هم زبان نیایش و بیان عرفانی علی (ع). سخنی که بیانگر تمامی عرفان است و معرفت و پرستش و عشق ورزیدن و سخن گفتن و درد و دل نمودن با محبوب یگانه: ا.... مگر عرفان جز این را می طلبد که: (الهی ما عبدتک خوفا من عقابک و لا رغبه فی ثوابک ولکن وجدتک اهلا للعباده فعبدتک). همان که در نگاه وحیانی فلسفه آفرینش انسان است.

بنابراین هر تصویری که از او ترسیم کنیم ناچار صورت ناقصی از آن اصل کامل است. (8) ولی با عشق و آگاهی و ایمان ابراز می داریم (علی (ع) آن قهرمان بی مانند فکر و روح و بیان است، در هر زمان و در هر مکان(9)) و اعتقاد داریم که پاسخ گوی مان در هر زمینه ای می باشد. پس او را چنانچه رسول خدا (ص)می فرماید: (امام) می گیریم و در همراهی (قرآن) و آموزه های آن (راه بلد) راه و جهت رفتن و اعتقاداتمان فرادیدگان خویش قرار می دهیم و بر این گزینش و باور و پایبندی خود می بالیم و نیازمندانه و شیفته سار ندا سر می دهیم: ای جهان چه می شد اگر هر چه قدرت و نیرو داری به کار می بردی و در هر زمان، یک علی با آن عقلش و درایت و تدبیر و کیاستش با آن قلبش و عطوفت و مهربانی و تسامح برخوردی اش، با آن زبانش و فصاحت و حق گویی و عدالت در اوجش و با آن ذوالفقارش و نستوه و استوار ایستادن و مرز حقیقت حق و دادورزی و حریت را پاس داشتن و انسانیت انسان را ارج نهادن به عالمیان می بخشیدی). والسلام

گردآورنده: محمدحسن توکل گلپایگانی

پی نوشت ها:

(1)    دلائل الصدق ج 2/238

(2)   آیت ا... صافی حاج آقا علی- راز دل، 307

(3)   جرج جرداق مسیحی

                                             

 

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

           

   نماد عشق

 

اصفهان شهر شهیدان، در بلندای زمان

شهر عالم پرور و شهر شجاعان اصفهان

شخصیت های سترگی اصفهان را زنده کرد

آنچنان که جاودانی ماند، در طول زمان

مجلسی، شیخ بهایی، هست زان شهر و دیار

آیت ا... غروی، هست ز آن مهد امان

آیت ا... مدرس، هست از آن سرزمین

آیت ا... بهشتی هم بوَد از اصفهان

چهره ی استان نماد عشق و ایمان و وفاست

از فداکاری و جانبازی آزاده یلان

در دفاع از خاک میهن جانفشانی کرده اند

مردم استان که می باشند یکسر قهرمان

نام خرازی و بابایی و همت تا ابد

هست در لوح خمیر خلق ایران جاودان

سیصد و هفتاد و دو گل همزمان تشییع شد

در گلستانی که نامش هست شهر اصفهان

این چنین ایثار جان را کس کجا دارد سراغ؟

این سخن مانده به تاریخ از امام عاشقان

سال شصت و یک به بیست و پنجم آبان همی

یک هزار آلاله در ماه محرم شد عیان

اصفهان را چار لشگر بوده در هنگام جنگ

در نبرد حق و باطل داده اینسان امتحان

گفت (طالب) در مقام و شأن آن نام آوران

یاد و نام این شهیدان تا قیامت جاودان

سروده ابوالقاسم طالبی از کتاب (یک سبد گل سرخ)

طالب گلپایگانی

*********

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

کتاب غذای روح

غذای روح انسانها کتاب است

بهین آموزگار ما کتاب است

معلم گر چه درسش مهرورزیست

دوای جهل در دنیا کتاب است

ندارد دشمنی با خلق عالم

انیس مرد و زن هر جا کتاب است

اگر چه ماهواره خصم جان است

فروغ چشم هر بینا کتاب است

دهد تعلیم قلب و جان ما را

نشاط قلب انسانها کتاب است

رفیقی بهتر از قرآن مجویید

که یار نیک در عقبا کتاب است

کتاب حق که قرآن مجید است

برای نسل ها، زیبا کتاب است

بوَد قرآن کتاب آسمانی

شفیع ما مسلمان ها کتاب است

طلای ناب اگر خواهی به عالم

طلایه دار خوش سیما کتاب است

زداید جهل را از لوح دلها

فروغ علم در دلها کتاب است

به وقت زادن و هنگام مردن

مفاتیح الجنان ما کتاب است

امامِ جمعه در یک خطبه گفتا

به عالم دُرّ بی همتا کتاب است

کلامِ آخر (طالب) چه نیکوست

کلید جنت المأوا کتاب است

از کتاب یک سبد گل سرخ مجموعه شعر طالب گلپایگانی

                              

    

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه                                           

 آموزش ابتدایی و توسعه
دکتر ابراهیم جعفری

استقبال از تقدیر معلمان دوره ابتدایی توسط آموزش و پرورش گلپایگان

خردمندان به دانش راه رفتند                                  به دانایی ز کار آگاه رفتند

 ز دانش گر بیابی کیمیایی                                  دهد خاک وجودت را بهایی

                                                 مولانا محمدابن حسام خوسفی 

در خبر های روز سوم دی ماه مندرج در سایت آخاله آمده بود: از 43 معلم موفق مقطع ابتدایی توسط ریاست آموزش و پرورش گلپایگان  جناب آقای حبیب ا... جمالی تقدیر به عمل آمد.این اقدام زیبا و ستودنی ، اینجانب را بر آن داشت تا مقاله ای را در رابطه با نقش انکارناپذیر دوره ابتدایی در توسعه تهیه و تنظیم نمایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد.

اگر بر این باور باشیم که زیربنای توسعه هر کشوری از طریق آموزش و پرورش بنیان گذارده می شود، بدون تردید ستون های اصلی آن را باید در آموزش ابتدایی جست و جو کرد.این اهمیت به اندازه ای است که بی توجهی به آن آثار زیانباری را در ابعاد مختلف بر پیکره پیشرفت و تعالی هر جامعه ای بر جای می گذارد.

کودکی نخستین و مهم ترین دوره زندگی آدمی است. به دلیل این که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان شکل می گیرد، ایام کودکی را دورانی سرنوشت ساز دانسته اند. اهمیت این دوران و آموزش ابتدایی در شکل گیری شخصیت ،تربیت پذیری و کسب علم به اندازه ای است که رسول گرامی اسلام(ص)در این باره فرموده اند:"حکایت کسی که در کودکی می آموزد، همانند نقش کندن بر سنگ است و حکایت کسی که در بزرگسالی می آموزد، همانند کسی است که بر آب می نویسد."

"میتولیپمن" فیلسوف آمریکایی و بنیانگذار فلسفه برای کودکان در تجربیات آموزشی خود به این نتیجه رسیده است که فراگیران دوره های تحصیلی بالاتر که فاقد قدرت استدلال ، تمیز و داوری هستند، در دوره ابتدایی این مهارت را نیاموخته اند. بستر اصلی این تجربه ها دردوره ابتدایی توسط معلمان که گاهی جایگزین پدران و مادران در تعلیم و تربیت می گردند،پایه گذاری می شود. از این رو نقش معلمان این دوره بسیار حائز اهمیت است.مهم ترین ویژگی دانش آموزان ابتدایی این است که از دوران تحصیلی آن ها به عنوان "پنجره فرصت" در آموزش و پرورش یاد می شود؛ فرصتی ارزشمند که اگر از دست برود، دیگر کاری نمی توان انجام داد.

 شادروان دکتر حسین عظیمی  (اقتصاد دان)که حق بزرگی نسبت به تهیه و تدوین مبانی توسعه(بومی) کشورمان بر گردن ما دارد، بر این اعتقاد است که "روزی توسعه در ایران شروع خواهد شد که از آموزش ابتدایی ،فرهنگ سازی و باورهای لازم را برای این منظور آغاز نماییم. و قطعا تا زمانی که آموزش ابتدایی ایران متحول نشود، محال است که توسعه شکل بگیرد." به نظر ایشان سرمایه های ما نه در چاه های نفت و بانک ها ،بلکه در دبستان ها جمع شده اند.دکتر عظیمی می گوید:" زمانی که در آکسفورد استاد دانشگاه بودم،همکارانم میگفتند اگرچه شما استاد دانشگاه هستید،ولی اگر بخواهید معلم ابتدایی بشوید، باید آموزش های ویژه ای ببینید ؛چرا که دوران ابتدایی دنیای دیگری است.

"داگلاس نورث" برنده جایزه نوبل سال 1993 نیز در مورد اهمیت و جایگاه آموزش ابتدایی چنین گفته است:" برای  درک این که آیا جامعه ای در آینده به توسعه خواهد رسید ، به جای بررسی فن آوری های آن جامعه که از ظواهر توسعه است، باید میزان خلاقیت ، پرسشگری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوع طلبی کودکان آن کشور را سنجید. اگر می خواهید ببینید کشوری توسعه یافته است ، به کارخانه ها و صنایع آن نگاه نکنید؛ کافی است سری به مدارس آن بزنید. اگر محیط آموزشی و روش های آموزشی آنان محیطی آرام ،خلاق و نوآورانه بود، بدانید نسلی که در حال تربیت است ،می تواند در آینده جامعه را با خلاقیت و نوآوری خود توسعه بخشد. از این رو برای فهم این که کشوری توسعه یافته و یا در حال توسعه است، نیازی به اندازه گیری درآمد ملی و یا سرانه آن نیست ؛ کافی است به دبستان ها برویم و به روان شناسی آموزش کودکان توجه کنیم؛ زیرا نطفه های توسعه در دبستان ها بسته می شود.

از آنجا که اقتصاد کشور ژاپن مبتنی بر سرمایه انسانی ،فن آوری پیشرفته و تولید کالا و خدمات کیفی است،  انسان و تربیت او جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.در نتیجه معلم ،مدرسه، آموزش، برنامه ریزی و هرآنچه با پرورش و قیمتی ساختن انسان ارتباط دارد، حائز اهمیت می باشد. از این رو جا دارد ویژگی های آموزش ابتدایی را در این کشور مورد بررسی قرار دهیم.

دراواخر قرن نوزدهم میلادی (دهه 1890) دولت ژاپن تصمیم گرفت مقام و جایگاه خود را در توسعه همه جانبه کشور افزایش دهد؛ به طوری که به مقام اول جهان برسد. پس از مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدند که کلید اصلی آن توجه به آموزش و پرورش دوره ابتدایی است. بنابرین از هر جهت (معلم،فضا،امکانات و ...) بر این دوره تحصیلی تمرکز نمودند و به هدف خود رسیدند.برخی از اهداف آموزش و پرورش پایه ابتدایی ژاپن عبارتند از: همکاری،درک متقابل، خوش قول بودن، خوب گوش دادن، سخت کوشی و با دقت اندیشیدن، مسئولیت پذیری، خوش اخلاق بودن، عشق ورزی به طبیعت ، با احساس زیبا نگریستن، دوستی عمیق با پدر و مادر و احترام ویژه به آموزگاران و...

به این ترتیب در ساختار و نظام آموزش ابتدایی این کشور" پرورش شخصیت کودک" مورد توجه بی اندازه قرار گرفته است. یکی از موارد جالب توجه که در این مقطع بر آن تاکید می گردد،"کار گروهی"(TEAM WORK)  است. در مدارس ابتدایی ژاپن سعی بر این است که دانش آموزان علاوه بر فردمحوری، بتوانند به صورت گروهی به موفقیت برسند؛ در حالی که در مدارس ایران هنوز بچه ها بر رقابت های فردی اصرار دارند.

جا دارد فرازهایی از یک پیام  زیبا  را که چندی قبل  با عنوان "تربیت نسل فردا در ژاپن"  در شبکه های اجتماعی انتشار یافته بود ، یادآور شوم.

1- دانش آموزان همراه با معلم های خود هر روز به مدت 15  دقیقه به نظافت مدرسه می پردازند و این کار موجب تربیت نسلی متواضع و حریص بر نظافت می گردد.

2- یکی از مواد درسی اول تا ششم ابتدایی "گامی به سوی اخلاق" است که اخلاق و شیوه تعامل با دیگران را آموزش می دهند.

3-  از اول ابتدایی تا سوم دبیرستان چیزی به نام مردودی وجود ندارد. چون هدف تربیت ، نهادینه کردن مفاهیم و ساختن شخصیت است؛نه فقط تعلیم و تلقین

4- کارگر نظافت و رفتگر را "مهندس بهداشت " می نامند و هر ماه پنج الی هشت هزار دلار آمریکایی به او می پردازند. برای ورود به این پیشه از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی به عمل می آورند.

5- میانگین تاخیر در قطار در سال 7 ثانیه است – مردمانی هستند که ارزش وقت را می دانند و با دقتی پایان ناپذیر بر دقیقه و ثانیه حریص هستند.

در حین نگارش این مقاله با مطالعه اخبار متوجه شدم روزهای چهارم و پنجم ماه جاری(دی ماه 1394) همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران در زادگاهش بیرجند برگزار شده و رئیس محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی پیامی را به این همایش ارسال نموده اند. در این پیام ضمن ادای احترام به دکتر شکوهی آمده است: در منظومه بزرگ عوامل موثر بر فرهنگ جامعه ، مقطع ابتدایی از اساسی ترین و مهم ترین مقاطع تحصیلی است و به جرات می توان گفت هیچ یک از دوره های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست ؛ چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد در آن بنیان نهاده می شود.

دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و دارای 60 سال سابقه علمی ، چهره ماندگاری است که با 89 سال سن هنوز هم در سپهر تعلیم و تربیت ایران زمین می درخشد. او که از شاگردان "ژان پیاژه" و عاشق کودکان در مدارس است، در کتاب ارزشمند " مبانی و اصول آموزش و پرورش " می نویسد: " کتاب حاضر را از روی بلندپروازی و با فروتنی تمام به معلمان تقدیم داشته ام. چنانچه همکاران گرامی این پیشکش را به حق شایسته خویش ندانند، با اجازه ی خودشان آن را به کودکان که همه باید در خدمت آنان باشیم، تقدیم خواهم کرد. باشد که یکی از دو گروه به دیده ی اغماض با حسن قبول در آن بنگرد."

دکتر شکوهی کودک را در نظام تعلیم، کانون توجه قرار می دهد و شرط لازم معلمی را پذیرش کودک به عنوان انسانی مستقل و دارای ویژگی هایی می داند که باید آن ها را شناخت و سپس به پرورش و آموزش او پرداخت.از جمله آثار استاد "روش آموختن حساب و هندسه، مبانی اصول آموزش و پرورش با 27 بار تجدید چاپ"،" تعلیم و تربیت و مراحل آن با 20 بار تجدید چاپ "و در بخش ترجمه "تعلیم و تربیت "تالیف امانوئل کانتو و " مربیان بزرگ" تالیف ژان شاتو می باشد.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای دکتر شکوهی مناسب می دانم از مرحوم علی بخش نوروزی  معلم فداکارمقطع ابتدایی  در روستای طسوج از توابع شهر چرام  استان کهکیلویه و بویر احمد یاد کنم که در روز 25 آذرماه سال جاری هنگام بازگشت به شهر در سوز و سرما گرفتار شد و خودروی او در میان انبوه برف زمین گیر شد و بر اثر سرما زدگی جان شیرین خود را از دست داد.  یادش گرامی و نامش جاویدان باد. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش قدر و منزلت معلم های بزرگوار ابتدایی را دانسته و نیازهای آن ها را بیش از گذشته برآورده سازد.

در پایان ضمن سپاس از آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان به تمام معلم ها بخصوص آموزگاران شریف دوره ابتدایی که عاشقانه روشنایی بخش محفل فرزندان این مرز و بوم می باشند، دست مریزاد عرض نموده و توفیق شان را از خداوند متعال مسئلت می جویم

شماره 356 سه شنبه اول دیماه

شهید حمید خوشنویسان

فرزند: ابوالقاسم

تاریخ تولد: 1348

محل تولد: گلپایگان

تاریخ شهادت: 1365/10/4

محل شهادت: شلمچه

یگان اعزام کننده: بسیج سپاه پاسداران گلپایگان

سن در هنگام شهادت: 17 سال

قسمتی از وصیتنامه شهید:

با سلام و درود بر شهیدان راه انقلاب که با نثار خون خود درخت این انقلاب را بارورتر کردند و با سلام و درود بر رزمندگان جبهه های نور علیه ظلمت که با رزم خود به دشمن متجاوز فهماندند که ما تا آخرین قطره خون خود از دین و کشورمان و مخصوصاً امامان نگهداری می کنیم و اهل کوفه نبودیم که امام را تنها بگذاریم.

پدر اگر تو رضایت نمی دادی که من به جبهه بیایم و دیگری هم اجازه نمی داد، چه وضعیتی پیش می آمد آن وقت خوب بود بنشینیم و شکست خود را تماشا کنیم و دوباره توسری خور ابرقدرت ها شویم.

 

زنده باد استاد علی اکبر جعفری

سلام استاد عزیز و دوست داشتنی

این متن را یکی از شاگردان و کوچک شما به تحریر درمی آورد تا با خواندن آن از زندگی سراسر ایثار و فداکارانه خود مسرور و دلشاد شوید. باشد که خستگی از شما دور شود و از زندگی خود لذت ببرید. امروز فکر می کنم هزاران گلپایگانی و ایرانی داشتن علم خود را که ناشی به درآمد برای زندگی و گذران می باشد مدیون ایثار و فداکاری شما معلم و استاد دوست داشتنی می باشند. قصد ندارم چاپلوسی و خدای ناکرده خودنمایی کنم. اما شما را آنقدر دوست دارم که مجبور شدم بخشی از اسرار نهفته در وجود خودم را به تحریر درآورم و ناچار خیلی ها با خواندن آن آگاه می شوند و این فقط به خاطر این است که شما بدانید ما مردم گلپایگان شما را دوست داریم و به شما عشق می ورزیم و تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیری شما را از یاد نبرده و نخواهیم برد.

حدود دو سال پیش که با همت و تلاش قابل قدردانی از طرف خانم قندهاری جلسه ای برای والدین دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد ریاضی تورنمنت شهرهای جهان در گلپایگان تشکیل گردید. جنابعالی سخنران این جلسه بودید هنوز چند دقیقه ای از سخنرانی و گفتن خاطرات معلمی شما نگذشته بود که عده زیادی با جاری شدن اشک به سخنان شما گوش می دادند از جمله بنده حقیر که صدای گریه هایم بلند بود و دیگر تحمل نداشته و با صورتی خیس جلسه را ترک کردم. افرادی که جلوی درب ورودی بودند با دیدن این صحنه به من آفرین گفتند و من فهمیدم که همه مردم شما را دوست دارند. امروز اگر ایران اسلامی در بحث انرژی اتمی در مسئله نانو و هزار مورد دیگر از جمله سلول های بنیادی و ... در جهان خودنمایی می کند حاصل تلاش معلم های دلسوز به ایران اسلامی از جمله حضرت عالی می باشد.

سال هایی که شما در اوج خدمت بودید از دبیرستان های گلپایگان تعداد زیادی به دانشگاه شریف و دانشگاه تهران رفته و بعد از فارغ التحصیلی به امریکا و دیگر کشورها جهت ادامه تحصیل رفته اند بسیاری از آنها در ناسا یعنی سازمانی فضایی امریکا و در دیگر کشورهای اروپایی در سطوح عالی مشغول خدمت به بشریت و کشف مواد جدید و جراحی های فوق تخصصی و ساخت نانو داروها مشغول هستند. وقتی بنده حقیر به دانشگاه تکنولوژی هوانوردی رفتم. تقریباً تا آخر مدت تحصیل در دانشگاه چیزی فراتر از آنچه شما به ما آموخته بودید یاد ندادند تقریباً شما در سطح دیپلم ریاضی و تجربی چیزی فراتر به دانش آموزان آموخته بودید. از کلاس ریاضی فیزیک ما فکر می کنم حدود 5 نفر در مقاطع تحصیلی و درجه استاد تمام دانشگاه های آمریکا می باشند. در اینجا قصد ندارم به بحث فرار مغزها بپردازم فقط خواستم بدانید زحمات شما جهانی شده و تا بشریت وجود دارد خیرات ماندگاری برای شما خواهد بود.

سخن دیگرم با مسئولین خوب و خدوم شهرستان گلپایگان می باشدف سال های قبل هم مکاتباتی بنده با مسئولین داشتم که نتایج خوبی داشت. از همه مسئولین شهرستان می خواهم در آینده ای نزدیک مراسم و کنگره بزرگداشتی به پاس قدردانی از زحمات بیش از 50 ساله حضرتعالی در یکی از سالن های شهرستان برگزار نمایند، حق شما بر ما مردم بیشتر از اینها می باشد.

پیشنهاد می کنم دانش آموزان حدود 30 سال گذشته شما به خصوص سال های چهارم ریاضی و تجربی و به ویژه آن عزیزانی که به مدارج علمی بالاتری دست یافته اند آستین همت را بالازده و با مشخص کردن تاریخ و مکان معین پایه گذار این کنگره عظیم باشند. از فرد یا افرادی که در مدیریت های کلان در شهرستان یا کشور عزیزمان ایران می باشند تقاضا می رود داوطلب شده و ضمن تقبل هماهنگی های لازم و کسب مجوز لازم از مسئولین مربوطه در آینده ای نزدیک این اقدام واجب و ضروری را پایه گذاری نمایند.

آقای استاد جعفری بدانید که شما در قلب ما جای دارید. ما شما را همچون پدری مهربان و دلسوز دوست داریم و اگر با علم خود توانسته ایم در اداره ای یا کارخانه ای یا شغل خاصی مربوط به خودمان داشته باشیم. می دانیم زحمات شما در این نان حلال سهمی دارد می دانیم شما به این شهر عشق می ورزید و ما هم فراموش این حبّ نخواهیم بود.

                                                                                                شاگرد شما: علی اکبر شعیب

 

هشدارهای پلیسی برای پیشگیری از وقوع جرایم خشن علیه افراد بانوان:

1-    خانم ها سعی نمایند در هنگام تردد از تاکسی و آژانس استفاده نموده و از سوار شدن با خودروهای عبوری حتی المقدور به ویژه زمان تاریکی هوا و ساعات خلوت و نقاط کم تردد پرهیز شود.

2-   در صورتی که راننده وسیله نقلیه ای که با آن سوار هستید قصد انحراف مسیر را داشت، ابتدا از راننده درخواست توقف و در صورت خودداری وی، سعی در توقف خودرو کمک خواستن از عابرین و مردم نمایید.

3-  از دادن شماره تلفن همراه و تماس خود به دیگران بدون ضرورت خودداری نمایید.

4-   از ورود به منازل و اماکنی که تنها یک یا دو نفر جوان غریبه در آنجا هستند، خانم ها حتی المقدور خودداری نمایید.

5-   در هنگام بروز مشکل، شماره پلاک و مشخصات خودرو و راننده حتی المقدور یادداشت یا به خاطر بسپارند.

6-   پس از وقوع جرم احتمالی و یا در هنگام مشاهده موارد مشکوک یا مرکز فوریت های پلیس 110 تماس حاصل شود.

هشدارهای پلیس برای پیشگیری از وقوع کیف قاپی

7-  هنگام حمل کیف حتی المقدور از پیاده رو حرکت کنید و کیف را حایل میان خود و دیوار قرار دهید.

8-  از به نمایش درآوردن پول خود در معابر عمومی و مراکز خرید خودداری کنید.

9-   در هر حال مراقب موتورسوارانی که اطراف شما هستند، باشید.

10- هنگام عبور از عرض خیابان و یا خیابان های خلوت، مراقب افراد کیف قاپ باشید زیرا بیشترین کیف قاپی در این زمان اتفاق می افتد.

11- چنانچه مدارک و اسناد ملکی و شخصی و هویتی را در کیف دستی حمل و جابجایی می نمایید در نگهداری آن مراقبت بیشتری معمول گردد چون در صورت سرقت، احتمال سوءاستفاده از سوی سارقین و افراد ناباب متصور است.

12-                        چنانچه وجه نقد بالایی از بانک ها و مراکز تجاری برداشت می نمایید سعی شود در جابجایی از خودروهای عمومی و تاکسی استفاده و سعی شود از سوارشدن در خودروهای شخصی پرهیز تا در کمین سارقین نیافتید.

13-                       چنانچه از گوشی همراه استفاده می نمایید و احتمالاً در کیف شما باشد سعی شود از ثبت تصاویر شخصی در حافظه گوشی همراه پرهیز تا مورد سوء استفاده سارقین و افراد ناباب قرار نگیرد.

هشدارهای پلیسی برای پیشگیری از وقوع سرقت منزل:

14-                       قبل از ترک منزل در صورت امکان جهت سرکشی کلید منزل را به فردی امین و مطمئن بسپارید.

15-                       از نگهداری اشیاء گرانبها، قیمتی، طلا و جواهر در منزل پرهیز گردد.

16-                        در صورتی که در یک خیابان چندین منزل خالی از سکنه می گردد کلانتری را در جریان قرار دهید تا کنترل و مواظبت بیشتری اعمال گردد.

17-                       مشخصات و شماره سریال اموال از جمله لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، فرش، اشیاء قیمتی و طلاجات را به صورت دقیق یادداشت در جایی مطمئن مخفی و نگهدای نمایید.

18-                       در صورت نگهداری اموال قیمتی و با ارزش و طلا و جواهر و فرش های نفیس حتماً از آن عکس تهیه تا در صورت سرقت جهت ردیابی و کشف اموال به پلیس آگاهی ارائه شود.

       روابط عمومی و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

شهید محمدتقی یاوری

فرزند: عباس

تاریخ تولد: 1342

محل تولد: کنجدجان

محل شهادت: پاسگاه زید عملیات خیبر

تاریخ شهادت: 62/12/4

یگان اعزامی: سپاه پاسدارن گلپایگان

قسمتی از وصیت نامه شهید:

من بر اساس مسئولیتی که در برابر انقلاب اسلامی و خون شهیدان و مجروحین و معلولین داشتم این راه را برگزیدم و به جبهه رفتم به جنگ علیه ضد خدا و خلق خدا میهن اسلامی پرداختم این راه را با تشخیص و شناخت کامل انتخاب کردم که همواره تشخیص وظیفه مقدم است بر انجام دادن آن چه بسا افرادی که حاضرند به وظیفه عمل کنند اما وظیفه را تشخیص نمی دهند.

پدرجان؛ آیا هیچ می دانی راهی را که انتخاب کرده ام آگاهانه است و بعد از انتخاب راه به جبهه رفتم تا دین خود را نسبت به خدا و مردم ادا کرده باشم.

مادر من؛ چه زحمت ها و رنجها کشیدی تا من به این سن رسیدم از اینکه یکی از فرزندانت را در این راه دادی تا به شهادت برسد و اکنون تو مقام زنهایی چون زینب را داری.

وصیت به مردم: هر چند من کوچکتر از آنم که بتوانم سخنی بگویم ولی وصیتم به جوانان این است که بروند به جبهه و جای شهیدان را پر کنند چون وظیفه شرعی است؛ زیرا در این راه باید سرها عاریه داد و بدنها در آتش سوخت و تکه تکه شد و از این یاران خانواده های داغدار چون شما زیادند و بدانید که جسدهای ما شهیدان را مهدی به خاک می سپارند.

 

تلخک

هر چند هوا رو به سردی می رود، ولی حال و هوای انتخاباتی هر روز گرمتر می شود و کسانی که می خواهند وارد رقابت شوند هر روز حرف هایی می زنند که دور از انتظار نیست و مردم آنان را رصد می کنند و می دانند آواز دهل از دور خوش است. لااقل سخنی بگویید که شدنی باشد و در اذهان عمومی رؤیاپردازی نکنید، مگر ما مغز (؟) خورده ایم که چنان و چنین صحبت می کنید از بحث انتخاباتی که بگذریم دوباره می رسیم به پروژه های ناتمام مسکن مهری ها که این روزها بازارش ساکت شد، با گشتی در این واحدها به سوژه ای برخوردم که خیلی جالب توجه بود یک گچ کار که مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی دارد چنان تغییری در واحد خودش انجام داده که باعث توصیف نیست با کمی تغییر و کمترین مصالح که مهندسین تحصیل کرده دو برابر مصالح مصرف کرده بودند فضایی دلباز و ایرانی پسند ایجاد کرده و به قول عام از پرتی واحد حداکثر استفاده را نموده بدون اینکه سیستم لوله کشی به هم بخورد باید گفت بعضی از مهندسین و نقشه کش ها چگونه مدرک گرفته اند البته نمونه اش در سطح شهر هم هست به قول شعر:

چیزی که عیان است

چه حاجت به بیان است

ای کاش برای ساختن و کشیدن نقشه های ساختمانی از تجربه های کارگرهای ساختمانی با تجربه استفاده می شد تا مهندسین کمتر زیر سؤال بروند و بعضی از مسئولین در ارائه ساختمان های باکیفیت به مردم دچار مشکلات نمی شدندتا در دنیا و آخرت وجدانشان راحت بود و خدا بیامرزی بدرقه راهشان .

ای کاش این پروژه ها زودتر تمام می شد تا افراد فاقد مسکن ها دارای مسکن شوند!!!

دوستدار عملکرد مسئولین مسئولیت طلب (تلخک)

کورش محسنی

 

سامانه گندزدایی ازن کلر (الکترولیز نمک طعام) برای نخستین بار در شبکه های آب شرب روستایی شهرستان گلپایگان در مجتمع 8 روستای زرنجان و مجتمع 17 روستای سعیدآباد در آذرماه 94 با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال نصب و راه اندازی گردید.

با اجرای طرح فوق به منظور حفظ و ارتقاء بهداشت آب شرب روستاییان به تعداد 2735 خانوار 7912 نفر جمعیت بهره مند شده اند.

این سامانه با استفاده از نمک طعام و جریان الکتریسیته محلول آبی گندزدا (حاوی انواع اکسیدانها شامل ازن، آب اکسیژنه، دی اکسید کلر، اسید هیپوکلرو، هیپوکلریت سدیم، کلرگازی محلولی و اکسیژن) تولید می کند.

مزیت های روش فوق الذکر نسبت به روش های هیپوکلریناتور و کلریناتورهای گازی به شرح ذیل می باشد.

1-    تولید محلول آبی ترکیبات کلر در محل با استفاده از نمک و جریان الکتریسیته

2-   حذف گاز کلر یا پودر پرکلرین و کاهش خطرات آنها

3-  کاهش بوی کلر در آب

4-   قدرت گندزدایی بالا به دلیل تلفیقی بودن انواع اکسیدانها

5-   استفاده از محلول آبی ترکیبات کار بدون هیچ گونه رسوب

6-   کاهش میزان محصولات جانبی نسبت به روش های دیگر

7-  ارتقاء ایمنی و بهداشت محیط کار و کاهش عوارض گاز کلر بر روی سلامت متصدی مربوطه

 

وظیفه پدر و مادر در تربیت فرزند

                                                                                                           استاد اکبر افاضلی

برخی فرزندان گاهی احساس ترس می کنند از جمله یک صدای بلند ناگهانی، غرش هواپیما و دهها نوع دیگر که پدر و مادر وظیفه دارند با جملات مطمئن از جمله خداشناسی فرزند را نصیحت کنند زیرا فرزندانی که با ایمان حقیقی رشد نمایند کمتر دچار بحران ناشی از ترس می شوند در اینجا یادآوری نکته ای از جمله فرزند احساس کند که والدین از همراه بودن با او لذت می برند و دوست خوبی برایش هستند و از مصاحبت با پدر و مادر و سایر اعضای خانواده خوب و بد را تشخیص می دهند و با تلاش و کوشش فردای روشنی را با درک حقیقت کودکانه برای خود می سازند و قدر جوانی و زندگی نوجوانی را درک می کنند نباید والدین فکر کنند فرزندانشان در زندگی موفق نخواهند بود به خصوص بچه باید یاد بگیرد با همبازی ها و همکلاسی های بدنام و بی تربیت همنشینی نکند. هیچگاه نباید طفل را با حرف های تحقیر آمیز و طعنه زدن نزد دیگران و حتی موارد خاص شخصیت کودک را خرد نمایند مثلاً گاهی از بعضی مادران شنیده می شود که با جملاتی از قبیل تو آدم نمی شوی و من با بدبختی و نداری تو را بزرگ کرده ام روحیه طفل و نوجوان را مکدر می نمایند بلکه باید با سخنان تشویق آمیز تحت عنوان دوستی بگویند زندگی کم و زیاد  دارد و بهترین روش اینکه تفاوت درستکاری و خدمت به دیگران و همکاری را به وی بیاموزند تا طفل بفهمد در برابر همسن و سالان باید با گفتن یک (نه) از بچه ها و افراد بی تربیت جدا شود. هر گاه در خانواده یکی از افرد اعم از کوچک و بزرگ دچار حادثه منجر به مرگ می گردد نباید حرف های بی معنی و فریادهای ناشی از فراغ عزیز از دست رفته گفته شود فقط باید حقیقت و مرگ و سرنوشتی که دست خداست را متذکر شد تا اعتقاد خداشناسی و سرنوشت زندگی که بستگی به خدمت برای همنوعان است و کم و زیاد ثروت و کسب آن منوط به درستکاری و دوری جستن از حرام می باشد در ذهن بچه ملکه شود تا برای موفقیت تشویق گردد و راه درست را در تحصیل علم و احترام به دیگران فرا گیرد.

نکته ای که باید یادآوری شود درگیری پدر و مادر در حضور کودک و حتی بزرگسالان اثر منفی دارد باید فرزند اعم از دختر یا پسر بداند چگونه باید در کارهای خانه و رفتار با میهمان بر حسب جنسیت خود مشارکت داشته باشد و راه مقابله با مشکلات و کم و زیاد را بشناسد و تفاوت شادمانی با کسالت ناشی از نداری و برخی کمبودها را بشناسد و شاکر نعمت های الهی باشد و از این همه وسایل خلقت آب و هوا و سلامتی وجود و امکانات کمال بهره برداری را بنماید و از پُز دادن و رخ کشیدن برخی کارها دوری جویند و بفهمند هر که افزوده گشت سیم و زرش زر نباریده از آسمان به سرش، افراد بالای چهل سال سن به خاطر دارند که مالکین بزرگ در شهر ما (با اینکه مثلاً خرده مالکین بودیم) یکی دو تا از خان های زورگو و عده ای قاچاق فروش و یکی دو تا از افرادی که از اموال وقف و ... در اختیار داشتند مالکیت بزرگ داشتند و بقیه مردم اعم از شهری و روستایی با حقوق کارمندی و اغلب زحمت کشان با رعیتی چند مالک فوق و کسبه با انصاف هم با درستکاری لقمه نانی درمی آورند و چون کارگران زحمتکش وعده از کارمندان مختصر زمین و گاو و گوسفندی داشتند وتعدادی مرغ و خروس در بهاربند وجود داشت هیچ کس در حقیقت گرسنه نبود و زندگی طبقه زحمتکش اعم از کارمندان دولت و مأمورین نیروهای زحمتکش شهربانی (نظمیه) و ژاندارمری (امنیه) و فرهنگیان و طبقه زحمتکش کارگری، بنایی، کشاورزی، نجار، منبت کار و آهنگر و سایر مشاغل در کنار هم زندگی آرامی داشتند اغلب بچه ها علاوه بر درس خواندن در امور خانه با مادر و در صحرا امور کشاورزی و نگهداری دامها کمک می کردند حالا خودت فکر کن آیا غیر از مفت خوران چه کسی از کجا گرد کرده ثروت و مال ... با خودش... ناگفته نماند در سال های اخیر عده ای از زمین داران که خیابان کشی برای آبادی شهرها ولو خرده مالکین زمین و خانه آنها در کنار خیابان و جاده های اصلی قرار گرفت به نوایی رسیدند چون قیمت های متراژ زمین دو سه تومانی به چند میلیونی تبدیل شد خدا کند قدر این نعمت را بدانند.

از خدا می خواهیم خودش برای این همه فقیر زحمتکش و مردم آبرودار بازنشسته و شاغل کم درآمد و زحمتکشان راه فرجی بگشاید که شاهد مریض داری و طلاق و ابتلائات دیگر نباشیم. دست همه پزشکان خوب و معلمان آگاه و خدمتگزاران جامعه را می بوسم.

 

جایی که منطق و عقل حاکم نباشد

رویدادهای جاری کشور مرهون اقدامات، برنامه ریزی ها و تفکر اندیشی گذشته مدیریت آن است. اگر در دوره ای آمادگی سیستماتیک زیرساخت های کشور برای امکان سرویس دهی امور مورد نیاز جامعه آماده نباشد شهروندان و افرادی که در جهت رفع نیازهای روزمره نیاز به امکانات دارند دچار مشکل و چالش خواهند شد و چه بسا مجبور باشند نیاز اساسی خود را از راه های غیررسمی و به قولی بازار آزاد تأمین کنند که این امر موجب ایجاد بازار سیاه، رانت و به وجود آمدن شبکه های مافیایی خواهد شد.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور بازار سیاه داروهای کمیاب پزشکی که برخی از خدا بی خبران را به ثروت های کلان، برخی از بیماران را بدهکار و برخی دیگر را راهی قبرستان ها کرد، یک نمود عینی مطالب مورد نظر است که با رویکرد حساب شده دولت یازدهم اقدامات چشمگیری در بخش سلامت آحاد جامعه که مد نظر گروه های کم درآمد بود امروز افراد نسبتاً مرفه را نیز تحت پوشش قرار داده است که این امر تحسین حتی مخالفان و منتقدان دولت تدبیر و امید را دربرداشته است.

سرمایه گذاری دولت مردان در بخش های زیرساختی مخابرات، جاده ای، کشاورزی، تربیت بدنی و ورزش، علمی و پژوهشی و حتی دفاعی موجب تأمین نیازهای جامعه امروز و سربلندی کشور عزیزمان در برابر زیاده خواهی های بیگانگان شده است که امید است با رسیدن به خودکفایی در کلیه زمینه ها دیگر نیازی به هیچ کشوری نداشته باشیم اما بی تدبیری و بی مدیریتی در گذشته آسیب های جدی در فرایند روبه رشد کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با بسترسازی تحریم های ناجوانمردانه کشورهای قدرتمند غربی با هدف ضربه به حرکت روبه جلو بیداری اسلامی در دیگر کشورهای مسلمان به کشورمان وارد کرد و در صورت یک دیپلماسی پایدار و منسجم از سوی دولتمردان وقت می توانستیم مانع از بروز چنین مسایلی شویم که با روی کارآمدن دولت یازدهم و شروع این حرکت دیپلماسی با هدایت های مقام معظم رهبری توانستیم قدمهایی در جهت زدودن موانع رو به رشد از جمله رفع تحریم های ظالمانه برداریم.

کاهش شدید قیمت نفت یکی دیگر از اعمال ظالمانه حامیان صهیونیست بین المللی با تمسک ضربه به برخی کشورها از جمله ایران اسلامی است و کشورهای عربی به ویژه آل سعود و قطر پایه ریزی آن را نموده اند که با بهره مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکرد دولتمردان به سوی اقتصاد مقاومتی و گریز از وابستگی بودجه کشور به فروش نفت بتوانیم بر این ترفند دشمنان نیز فائق آییم.

اما بروز چنین رویدادها و اقداماتی که با هدف ضربه بر ریشه نظام اسلامی برخواسته از رشادت ها و جان فشانی های شهیدان والامقام و ایثارگری های جوانان این خطه صورت می گیرد و با بزرگ نمایی برخی از جریده های نابخرد و ناآگاه به مسایل روز به ویژه در شهرستان هایی مانند گلپایگان به شکلی هدفمند آب به آسیاب دشمن ریختن را دنبال می کند.

رکود اقتصادی حاکم بر جامعه برخواسته از تمامی برنامه ریزی دشمنان این نظام اسلامی است که منجر به بروز وضعیت نامطلوب بر فعالیت های شغلی در بین کارگران و اقشار کم درآمد جامعه شده است و این رویداد که در جای جای میهن اسلامی ما در حال وقوع است مختص به این شهرستان نبوده که اینگونه مورد خطاب برخی نابخردان قرار گیرد، آنچه امروز صلاح پیشرفت امور است «همدلی و همزبانی ملت و دولت» در این برهه پرچالش است نه بزرگ نمایی افکاری که با هدف ضربه به دیگر پیشرفت های دولت تدبیر از سوی برخی خاطیان صورت می گیرد.

تعدیل نیرو در کارخانجات در سراسر کشور بر اثر مسایل حاد اقتصادی و رکود اقتصادی صورت می گیرد آنگونه که در برخی جراید این شهرستان نمود پیدا کرده در جراید و رسانه های کشوری سر و صدایی ندارد در اینجاست که باید پرسید برخی در چه اندیشه اند تا با ایجاد بوق و کرنا به گونه ای یا خود را معرفی کنند یا بتوانند جایگاه افرادی که دیگر در این شهرستان پایگاهی ندارند را به چشم این و آن بیاورند؟ بدیهی است مسئولین ذیربط به ویژه در مجموعه فرهنگی باید تذکرات به این افراد را گوشزد نمایند تا مپنداریم که کسی نظارتی بر چیزی ندارد.

 

عملکرد انجمن خیریه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان

سلامتی یعنی احساس رفاه و راحتی کامل از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و اینکه تنها بیمار نبودن سلامتی نیست.

خیراندیشانی در جامعه هستند که به دنبال دستگیری و حمایت از افراد درمانده از بار بیماری ها و مسایل زندگی هم نوعان خود هستند.

تعدادی از این عزیزان گرد هم آمدند و انجمن خیریه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان را به شماره ثبت 98 و شماره ملی 14002429133 با نیت جلب مشارکت و هدایت و راهنمایی خیرین در جهت اولویت های سلامت تشکیل دادند.

امید داریم که همشهریان عزیز با راهنمایی های فکری و معنوی و کمک های نقدی و غیرنقدی، این انجمن را در رسیدن به اهداف خود یاری نمایند چرا که گویند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

نوع فعالیت:

کلیه فعالیت های انجمن غیرسیاسی و غیرانتفاعی (غیردولتی) بوده و در موضوع بهداشت و سلامت، با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه فعالیت خواهد بود.

اهداف انجمن خیریه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان:

·        بهره گیری از توانمندی های مادی و معنوی خیرین در گسترش امور سلامت جامعه با ایجاد فرهنگ پیشگیری مقدم بر درمان و امور فرهنگی و اجتماعی

·        سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور هدایت اصولی و ساماندهی کمک ها و مشارکت های مردمی و جذب کمک های خیرین

·        شناسایی مشکلات سلامتی شهرستان و تلاش در جهت جلب مشارکت های خیرین برای حل آنها از قبیل ساخت مرکز بهداشتی و درمانی، خانه بهداشت و ... همیاری در امور مرتبط به واحدهای بهداشتی و درمانی و خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز شهرستان جهت جلوگیری از رفت و آمد مردم به سایر شهرستان ها

هیأت مدیره انجمن خیریه بهداشت ودرمان:

·        حاج عباس خرمی رئیس هیأت مدیره

·        دکتر ناصر رستمی مدیر هیأت مدیره

·        مجتبی نیازی عضو

·        دکتر علیرضا کاظمی عضو

·        محمد منعمی عضو

·        حاج احمد امیدوار عضو

·        حمید ذنوبی عضو

·        حاج مصطفی احمدی عضو

·        حاج علیرضا مقدسی عضو

·        دکتر سهیلا رستمی عضو

·        حاج محمد شریفی عضو

·        دکتر محمدصادق فیاضی عضو

·        احمد بستاکی عضو

·        دکتر علیرضا عموهاشمی عضو

·        حاج یدا... اسدی عضو

·        مصطفی شهیدی بازرس

·        حاج محسن ولیبک بازرس

·        محمدباقر امامی بازرس

·        حاج اکبر افاضلی بازرس

عملکرد انجمن خیریه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان با مشارکت خیرین بزرگوار سال 94-93

1-    ساخت پایگاه سلامت مرحوم حاج صادق مقدسی در صفاییه

2-   ساخت مرکز سلامت مهدی صحت

3-  ساخت مرکز سلامت حاج علی عظیمی

4-   ساخت آزمایشگاه مرکزی فخرتاج شمس (صحت)

5-   ساخت بخش دیالیز بیمارستان امام حسین (ع)

6-   اهداء دو قطعه زمین

7-  واریز مبلغ 273 میلیون تومان وجه به حساب انجمن برای خرید تجهیزات پزشکی و اداری جهت بیمارستان امام حسین (ع) و مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت روستاها

8-  خرید تجهیزات پزشکی توسط خیرین

فعالیت های آتی انجمن که نیاز به مشارکت خیرین معزز دارند

1-    ساخت مرکز سلامت جامعه رئوف که دی ماه شروع و مردادماه سال آینده به اتمام خواهد رسید که با اتمام آن تمام مراکز سلامت در شهر گلپایگان نوسازی شده است.

2-   ساخت پایگاه سلامت ورزنه

3-  ساخت خانه بهداشت نیوان نار

4-   ساخت پایگاه سلامت ابن سینا

5-   ساخت مرکز سلامت جامعه سعیدآباد

6-   ساخت مرکز سلامت جامعه گوگد

7-  ساخت پلی کلینیک تخصصی بیمارستان امام حسین (ع) که باید تا پایان سال تکلیف آنها معلوم شود.

شماره حساب انجمن خیریه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان

61729772

شماره حساب الکترونیکی:  5894631868910720 بانک رفاه شعبه مرکزی گلپایگان

شماره حساب شبا: 540130100000000061729772 IR

گلپایگان- خیابان امام حسین (ع)

تلفن تماس دفتر انجمن: 03157453021

 

برنامه حضور پزشکان متخصص بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان

آقای دکتر بازقلعه « متخصص جراح عمومی»

در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه (عصر)

آقای دکتر رضا عارف پور «متخصص چشم پزشکی»

در روزهای شنبه (صبح و عصر)، دوشنبه و چهارشنبه (عصر)، پنج شنبه (صبح)

آقای دکتر مجید جعفری «متخصص مغز و اعصاب»

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (صبح و عصر)، پنج شنبه (صبح)

آقای دکتر پارسا رستمی «متخصص داخلی»

از شنبه تا چهارشنبه (صبح و عصر)

آقای دکتر ایمان دلاوری «متخصص ارتوپدی»

در روزهای شنبه و یکشنبه (عصر)، دوشنبه (صبح)

خانم دکتر مریم یعقوبی « متخصص گوش و حلق و بینی»

از شنبه تا سه شنبه (عصر) در کلینیک بیمارستان واقع در فلکه فردوسی

و دوشنبه (صبح) درمانگاه تخصصی واقع در بیمارستان

خانم دکتر اعظم الهی پور « متخصص پوست و مو»

در روزهای شنبه و دوشنبه (صبح و عصر)

آقای دکتر علی قاسمی «متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری»

در روزهای یکشنبه و سه شنبه (صبح) در درمانگاه تخصصی واقع در بیمارستان و در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه (عصر) در کلینیک بیمارستان واقع در فلکه فردوسی

خانم دکتر زینب شریعت «متخصص اطفال»

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (صبح و عصر)، پنجشنبه (صبح)

آقای دکتر علیرضا عمادالساداتی «متخصص اعصاب و روان»

در روزهای شنبه تا سه شنبه (عصر) در کلینیک بیمارستان واقع در فلکه فردوسی

با تعرفه دولتی ویزیت می نمایند

 

نشانی دیگر

نقشِ دین، امر به معروف است و نهی از منکر است

این کلام حق ز قرآن، گفته ی پیغمبر (ص) است

نقش موسی، نقش عیسی، نقش ابراهیم و نوح

از برای امرِ به معروف و نهی از منکر است

نقش زهرا (س) و علی (ع) و یازده فرزند او

بعد ختم الانبیاء (ص) چون مشعلی روشنگر است

انقلاب روز عاشورا که بر جا مانده است

عزمِ هفتاد و دو یار است و جهاد اکبر است

از برای جنگِ با کفّار ترکِ کعبه کرد

امر به معروف را این خود نشانی دیگر است

نهضتِ او در جهان شد انقلابی بس عظیم

چونکه طفل خردسالی با پدر همسنگر است

شیره خواره کودکی را داد در راه خدا

چون ز جان در تحتِ فرمان خدای داور است

رفت میدان گر جوانِ او به فرمان حسین (ع)

این نشانِ امرِ معروف از برای اکبر است

انقلابِ ما که از قرآن بُوَد سرچشمه اش

می توان گفتن که مدیون امام (ره) و رهبر است

کلِّ دستوراتِ اسلامی که واجب گشته است

شاملِ امرِ به معروف است و نهی از منکر است

نقشِ بازاری و دانشجو و جانباز و شهید

تا قیامت (طالبا) سر لوحه ی هر دفتر است

ابوالقاسم طالبی (طالب گلپایگانی)

 

فرزند زمان خویشتن باش - استاد علی اکبر جعفری

در ایین تجلیل از خیرین بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان که با اقدام نیکوکارانه انان به پروزه مهم بهداشتی و درمانی شهرستان با حضور مسئولین استان و شهرستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت طی سخنانی خطاب به خیرین و مدیریت اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان چنین بیان داشت

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

حضور تمام عزیزانی که در این جلسه که یک جلسه خدایی است حضور دارند سلام عرض می کنم. مبنای این جلسه برای تداوم خدمت به مردم و رضای خدای مردم  است. من به خود می بالم که این افتخار نصیبم شد در این جلسه حضور یابم و از اقدامات شایسته و بایسته آقای دکتر رستمی و همه عزیزانی که از اقصی نقاط کشور و شهرستان ایشان را یاری کرده اند سپاسگزاری کنم

درود می فرستم به خیرین بزرگوار، کسانی که با فکر و اندیشه، مال و مقام علمی و معنوی خود، ایشان و تمامی خدمتگزاران جامعه را یاری می رسانند، چنانکه در قرآن کریم اشاره به این است که: « کسانی که می بخشند، انفاق می کنند، برای آنها نزد پروردگار پاداشی است، هیچ ترسی برایشان وجود ندارد و حزن و اندوهی آنان را نخواهد گرفت» این دستور الهی است. بنابراین عزیزانی که چه در پنهانی و چه آشکارا برای خدمتگزاری به این مردم شریف ایران زمین زحمت می کشند و کار و تلاش می کنند خداوند وعده داده که حزن و اندوهی برای آنان نیست لذا آقای دکتر ناصر رستمی و همه کسانی که ایشان را یاری کردند  از چهره هایی هستند که من به عنوان یک فرهنگی به وجود آنان و تمامی کسانی که نظیر ایشان هستند افتخار می کنم.

دوست و برادر ارجمندم آقای حاج مهدی صحت هم اکنون در این جلسه حضور ندارند، بسیاری از خدمات شایسته ایشان را آقای دکتر رستمی مطرح کردند، من  از ایشان درخواست کردم که این خاطرات را برای من بازگو کنند تا من آن را در جهت اطلاع عمومی در سایت آخاله به تحریر درآورم که این کار باعث تشویق دیگران شود  ایشان مرتباً سرباز می زدند با خواندن آیه ای که قرائت شد گفتم شاید باز کردن این نوع خدمات برای مردم راهگشا باشد مردمی که بایستی انتخاب کنند . جامعه شناسان بزرگ برای انسان این تعریف را کرده اند که انسان موجودی است انتخابگر و بین تمام موجوداتی که خداوند خلق کرده انسان است که انتخاب می کند و راه را از چاه تشخیص می دهد و بهینه ها را انتخاب می کند لازمه این انتخاب دو چیز است: آزادی و آگاهی. انسان که آزاد باشد قدرت انتخاب دارد. دانش آموزی که می خواهد رشته دانشگاهی را در کنکور انتخاب کند باید برای این انتخاب آزاد باشد، اسیر پدر و مادر و بستگان خویش نباشد، این یک بُعد قضیه است اما همین انسان آزاد اگر آگاهی از رشته های تحصیلی نداشته باشد، آزادی برای او عین دیکتاتوری است مانند این است که او را نگه دارد و نگذارد کار کند بنابراین آزادی و آگاهی لازمه انتخاب است. انسان آزاد و آگاه قدرت انتخاب خواهد داشت، بعد در برابر این انتخاب در پیشگاه خداوند، مردم و جامعه خودش مسئولیت دارد، بنابراین انسان انتخاب گر با انتخاب درست خودش لیاقت و شایستگی خودش نشان می دهد.

در هر دوره و عصری انسان ها بر اساس نیاز زمان خود انتخاب کرده اند مثلاً در دوره صفویه کار نیک این بود که کاروانسرا در مسیر مسافرین و آب انبار بسازند، این موضوع معضل آن زمان بود بنابراین کسانی که کاروانسراها را برای استراحت مسافران و آب انبار برای آنان می ساختند عمل آنها عمل خیر بود ولی امروز خنده دار است اگر بخواهیم عمل خیر را در ساختن آب انبار و کاروانسرا خلاصه کنیم به قول حضرت علی (ع) "فرزند زمان خویشتن باش". یک انسان آگاه باید الان ببیند جامعه به چه چیز نیاز دارد، باید راه بهتر را برگزیند. راه صحیح راهی است که زودتر انسان را به مقصد برساند این یکی از اساسی ترین مسایل انتخاب انسان است بنابراین الان ما باید دقت کنیم جامعه ما نیازمند چیست؟ بهداشت و درمان، آموزش و پرورش درست است که از خدمات دولت است و دولت باید انجام دهد اما نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای دنیا NGO ها پشتیبان دولت ها هستند. خیرین والامقام در همه جا دقت می کنند با مسئولین کارشناس مصاحبه و تبادل نظر می کنند نیاز جامعه را تشخیص می دهند و در راه خیر با به کار بردن  فکر و اندیشه خود  به آنچه نیاز جامعه است، اقدام می کنند.

در مراسم عزاداری نذری می دهند، کاری بسیار پسندیده است اما آیا تاکنون به این اندیشیده اید که چقدر این نذر و نیازها حیف و میل می شود در حالی که بسیاری از مستمندان در همین زمان نیاز به این غذا دارند اما انسان آگاه این امور را بهتر سرویس می دهد و مقداری را که می خواهد نفله و حرام شده و از بین برود را در امور خیر و صرف بهداشت مردم، محیط و آموزش و پرورش می کند و راه بهتر را برمی گزیند.
صدها فرشته بوشه بر آن دست می زنند . کز کار خلق یک گره بسته وا کند
بنابراین خیّرین والامقام، مسئولین محترم استان و شهرستان و مردم  گلپایگان همه کسانی هستند که در راه خیر و برای رضای خداوند به مردم کمک می کنند.

یکی دیگر از اقداماتی که برخی از ما در آلوده کردن محیط زیست  انجام می دهیم و بدان توجه نداریم ریختن ظروف یکبار مصرف در اماکن عمومی به ویژه مراکز مذهبی و امامزادگان است و این در حالی است که مسئولین ذیربط و شهرداری در همان مکان ها سطل های مخصوص را برای جمع آوری و ریختن این ظروف یکبار مصرف قرار داده اند و متأسفانه ما به ان توجه نداریم

من بار دیگر از آقای دکتر رستمی که خودشان یک خیّر بزرگوار هستند و در کار و تلاش و فعالیت همتی راسخ دارند تقدیر می کنم و از همه عزیزان انتظار دارم که نگویند که دوران ما گذشته و به سر رسیده است :
هنوز در دل ما شور و زور بازو هست . بیا درخت بکاریم باز روی زمین( درخت دوستی، محبت، دانش و خدمت به همنوع)

 بدون اینکه بپرسیم کی شکوفه  دهد . و میوه ای که به بار  آورد که خواهد چید؟بهار تازه نفس خرم و دل افروز است .بیاخیال کنیم تولد من و تو صبحگاه امروز است .  هر روز که آفتاب طلوع می کند آغاز زندگی است به قول سهراب: تا شقایق هست زندگی باید کرد، بنابراین به زندگی فکر کنیم تا آسوده بمیریم به خدمت به مردم فکر کنیم تا پس از مرگ چراغی باشد برای ما تیروه روزان جهان را به چراغی دریاب. تا پس از مرگ تو را شمع مزاری باشد.

شمع بزم محفل شاهان شدن ذوقی ندارد

ای خوش آن شمعی که روشن می کند ویرانه ای را

در پایان چند بیت از اشعار شیخ بهایی این عالم ریاضیدان دوران صفوی را می خوانم:

همه روز روزه بودن

همه شب نماز کردن

همه ساله حج نمودن

سفر حجاز کردن

ز مدینه تا به کعبه

سر و پا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک

به وظیفه باز کردن

شب جمعه ها نخفتن

به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش

طلب نیاز کردن

به خدای . هیچ کس را

اثر آن چنان نباشد

که به روی ناامیدی در بسته باز کردن

 

تجلیل از معلولین دوایر دولتی و غیردولتی

در آیینی به مناسبت دوازده آذر ماه روز جهانی معلولین از 40 نفر معلولین شاغل در ادارات و شرکت های خصوصی با حضور فرماندار و مدیریت اداره بهزیستی در محل فرمانداری شهرستان تجلیل شد.

حسن مرادی مدیریت اداره بهزیستی شهرستان در حاشیه این آیین ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این مراسم اظهار داشت: امروز در خدمت دوستان معلول از دوایر دولتی و غیردولتی هستیم که با حضور فرماندار شهرستان از آنان با اهدای لوح و هدایا تجلیل به عمل می آید.

وی با اشاره به اینکه جامعه باید نسبت به معلولین نگاه متفاوت داشته باشد، افزود: معلولین دارای توانمندی های زیادی هستند که افراد عادی چنین توانمندی هایی را ندارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان با اذعان به اینکه حدود 1800 معلول توانبخشی در شهرستان گلپایگان است، یادآور شد: معلولین به اشکال مختلف فعالیت و اشتغال دارند، در این راستا اداره بهزیستی گلپایگان با فراهم کردن تسهیلات خاص به آنان به مبلغ حدود یکصد و 50 میلیون ریال با کارمزد 4 درصد در جهت ایجاد شغل کمک می کند، هر چند مبلغ این تسهیلات نمی تواند پاسخگوی ایجاد یک شغل مناسب باشد لیکن معلولین نیز باید در این راه سهمی آورده داشته باشند بدیهی است در صورت افزایش این تسهیلات آنان می توانند نسبت به داشتن یک شغل مناسب در جامعه فعالیت داشته باشند.

مرادی با تأکید بر اینکه خدمات مختلفی برای جامعه معلولین به صورت گسترده در حال روی دادن است، خاطرنشان کرد: نسبت به سال های گذشته برای جامعه معلولین تدابیر بهتری از لحاظ مناسب سازی شهری در حال اتفاق است که هنوز تا رسیدن به هدف نهایی در جهت رفاه آنان فاصله زیادی وجود دارد.

وی با یادآوری این نکته که انتظار زیادی نمی توان از دوایر دولتی و غیردولتی در راستای رفاه معلولین داشت، افزود: این مراکز نیز مشکلات خاص خود را در بحث مناسب سازی فعالیت معلولین دارند که بهزیستی در این رابطه به مددجویان خدماتی را ارائه می دهد امیدواریم بتوانیم با کمک قانونگذاران این امکانات و تسهیلات را به نحوی مطلوب تر در جهت رفاه این معلولان به دست آنان برسانیم.

 

افتتاح کلینیک ماساژدرمانی در گلپایگان

در آیینی با حضور اطباء و جمعی از مسئولین، اعضای شورای اسلامی شهر گلپایگان و مدیران هیئت های ورزشی، کلینیک ماساژدرمانی که به همت و همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان و مساعدت فدراسیون ورزشی پزشکی فعالیت خواهد داشت، افتتاح و در جهت استفاده شهروندان آماده پذیرش بیماران شد.

محمد اطیابی مدیریت این کلینیک ضمن قدردانی از حضور مدعوین اظهار داشت: با یادآوری اسم ماساژ، هر کس به فکر روغن و ... می افتد ولی بحث ما در رابطه با فعالیت این مرکز خیلی وسیع تر از این مسایل است.

وی افزود: در بحث پزشکی شاید اسم این فعالیت را کمک درمان بنامند اما با توجه به پیشرفت و اقداماتی که در این راستا می شود شاید بتوان نام این ماساژدرمانی را درمان کامل نیز گذاشت که ما در این بحث به همان درمان مکمل و کمک درمان اکتفا می کنیم.

اطیابی با بیان اینکه در این سبک ماساژ که یک ماساژ ورزشی و استاندارد است و در سراسر کشور زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی است بیماران با استفاده از آن شرایط مطلوب جسمی را پیدا خواهند کرد، افزود: یک ماساژ دیگر هم که من به آن اعتقاد بسیاری دارم با استفاده از این روش در مورد گرفتگی عضلات کمک شایان خواهد کرد که این امر برگرفته از یک ماساژ ژاپنی است و تمرکز آن بیشتر بر روی اصلاح ستون فقرات انسان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یک سبک ماساژ دیگر که برای درمان دردهای دست و پا است مربوط به جابجایی لگن خاصره است که بیش از 95 درصد بیماری ها به این امر ارتباط دارد و علل اکثر بیماری هاست، افزود: منشاء و جابجایی لگن خاصره به چند دلیل است که از جمله آنها می توان به زمان تولد و زایمان نوزاد مرتبط باشد که به مرور زمان و در طی رشد مشکلات آن به ستون فقرات و کل اعضای بدن سرایت می کند و حتی در صورت خانم ها این جابجایی تأثیر زیادی خواهد داشت که در این رابطه با انجام فرایند استفاده از ماساژدرمانی لگن خاصره ستون مهره ها به حالت اولیه خودش در خواهد آمد.

مسئول کلینیک ماساژ درمانی با اذعان به اینکه معمولاً در 90 الی 95 درصد مردم مشکل دیسک سیاتیک داریم، افزود: با ماساژ صورت گرفته در این مرکز این بیماری نیز قابل درمان و معالجه خواهد بود و حتی بیمارانی که باید عمل جراحی شوند با این ماساژ درمانی در جلسه اول بهبودی نصیب شان خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: افتتاح این مرکز در استان به عنوان پنجمین مرکز ماساژدرمانی خواهد بود.

در ادامه دکتر محمدرضا فتوت با اشاره به اینکه طب سنتی در کنار طب پزشکی و مدرن دو مقوله هستند، اظهار داشت: از دیرباز انسان ها جهت حفظ سلامتی و درمان به آن نیاز داشته اند که روش های مختلفی در این راستا از ابتدا به کار رفته است از جادو و جنبل های قدیمی گرفته تا طب قدیمی با گیاهان دارویی و روش های ماساژ درمانی می باشد که در حمام های قدیمی روش ماساژ درمانی رونق فراوانی داشت و در حال حاضر روش های سنتی نیز در حال رونق هستند.

وی با اشاره به اینکه درمان های سنتی از طریق طب سوزنی و خالکوبی در برخی از نقاط خاص بدن صورت می گیرد، افزود: اثربخشی که استفاده از این روش ها در کاستن از درد بیماران دارد.

دکتر فتوت در پایان یادآور شد: ما در رفع بیماری ها به غیر از طب مدرن از درمان های سنتی نیز در کشورمان استفاده می کنیم که این روش ها به عنوان مکمل به برخی بیماران پیشنهاد می شود از جمله ماساژ درمانی است که پزشکان متخصص در این امر بیماران خود را به همین روش ها درمان می کنند.

در پایان این آیین عبدا... عباسی از پیشکسوتان آموزش و پرورش پیرامون زدودن از نصب بنر در ایام مراسم های تسلیت و عزاداری و اهدای هزینه های آن به انجمن های خیریه در حفظ محیط زیست مطالب مبسوطی بیان کرد.

 

تجلیل از یاوران وقف

در آیینی که به مناسبت هفته وقف و با حضور امام جمعه، مدیریت اداره اوقاف و امور خیریه و ریاست اداره تبلیغات اسلامی در محل حسینیه ناصربن علی (ع) امامزادگان هفده تن و نمایندگان هیئت امنای امامزادگان و مساجد شهرستان برگزار شد، حجت الاسلام مهدی طاهری مدیریت اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان با تقدیر از خدمات هیئت امنای امامزادگان و مساجد و خبرنگاران که در یاری رساندن به امور خیر فعالیت دارند، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 16 موقوفه در شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده است که ارزش آن بالغ بر 15 میلیارد ریال می باشد.

وی با اشاره به اینکه یک موقوفه دیگر نیز با ارزش ریالی 5 میلیارد ریال در حال واگذاری به اداره اوقاف می باشد، افزود: هنوز مردمان خوب و افرادی هستند که از مالشان به راحتی می گذرند و از یک میلیون تا رقم های بالاتر را وقف می کنند که امیدواریم عمل وقف خیرین و واقفین در جهت اهداف عالیه و گسترش فرهنگ دینی ترویج شود.

در پایان این مسراسم با حضور امام جمعه گلپایگان و دیگر مدعوین در این مراسم با اهدای لوح و هدایا از دست اندرکاران و نمایندگان هیئت امنای امامزادگان، مساجد و خبرنگاران تجیل به عمل آمد، همچنین با حضور امام جمعه و دیگر مسئولین ضمن حضور در ضریح های امامزادگان هفده تن و ناصربن علی (ع) پس از جمع آوری وجوه نقدی در این ضریح ها نسبت به شستشوی آنها با گلاب اقدام شد.

 

6 دی سال 93 در گلپایگان چه گذشت؟

غروب خونین واقعه درگیری مهاجمین مسلح با جان برکفان نیروی انتظامی در 6 دی ماه سال 93 را مردم این دیار هرگز از یاد نخواهند برد، واقعه ای که بر اثر وقوع آن سه نفر از پرسنل فداکار با از خودگذشتگی مانع از بروز اتفاقات ناگوارتر در شهرستان شدند و جان شیرینشان را نثار حفاظت و امنیت مردم این خطه کردند تا ما بدانیم این امنیت و آسایشی که هم اکنون در جای جای این میهن اسلامی حاکم است بر اساس چه رشادت ها و ایثارگری هایی است.

همچنین در این واقعه خوفناک دو تن از دیگر عزیزان این دیار پدر و پسر (زیبایی) هدف خصمانه مهاجمان از خدا بی خبر گشتند و شهید این واقعه خوفناک در این روز تلخ در شهرستان گلپایگان شدند اما وقوع این حادثه به اذعان بسیاری از مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی هر چند با به شهادت رسیدن 5 نفر از پاک ترین انسان های این دیار مصادف شد لیکن به سبب پاکی خون همین عزیزان باندی مخوف به دام افتاد که سالیانی سال در این کشور و در شهرها و مراکز مختلف اقدام به جنایت ها، سرقت ها و رعب و وحشت نموده بودند که بنا به گفته همین مسئولین بیش از 8 سال پرونده ای در باب دستگیری و به دام انداختن آنان در نیروی انتظامی و امنیتی کشور باز شده بود که با این رویداد این باند مخوف که به احتمال زیاد برنامه ها و اهداف جنایتکارانه های دیگری در سر داشتند به دام قانون افتادند و همان طور که چهلمین روز واقعه دردناک شهادت سرهنگ محمد هاشمی، سرگرد مجید مهدوی، سرباز حسین صبوحی و پدر و پسر (زیبایی) نگذشته بود که با پیگیری ها و اقدامات پلیسی یگان های انتظامی استان مخفیگاه این باند شرور در یکی از شهرهای استان اصفهان شناسایی و با اقدام این نیروها یکی از اعضای این باند در درگیری به درک واصل و دیگری دستگیر شد که با کشته شدن یکی دیگر از آنها که در واقعه درگیری مسلحانه در شهرستان گلپایگان اتفاق افتاده بود این باند شرور که هر سه نفر برادر بودند، متلاشی شد و با اعترافات تکان دهنده نفر دستگیر شده که همزمان با مراسم چهلمین روز شهدای این واقعه در گلپایگان به دار مجازات آویخته شد این پرونده جنایتکاران نیز بسته شد تا دیگر افراد جنایتکار و شرور که قصد بر هم زدن امنیت و آرامش را در جامعه اسلامی ایران دارند بدانند روزی بدین شیوه گرفتار عدالت خواهند شد.

هفته نامه صدای گلپایگان بر اساس وظیفه اطلاع رسانی خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهیدان جان برکف این شهرستان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دیگر شهیدان این دیار به ویژه شهیدان نظم و امنیت شهرستان در گفتگویی که با شهید زنده این واقعه سروان محمد زینلی داشته است ضمن تحلیل و بازگویی وقایع آن روز و وضعیت جسمانی وی را جویا شده است که متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است.

محمد زینلی ضمن سلام به تمامی مردم این دیار اظهار داشت: من 37 سال سن دارم و حدود 18 سال در نیروی انتظامی (پلیس راهور) خدمت کرده ام.

در خصوص اینکه هم اکنون وضعیت جسمانی من چگونه و چه شرایطی را طی کرده ام تا در این وضعیت قرار گرفته ام، این است که من اگر امروز بر روی پای خود ایستاده و تقریباً 50 درصد از امور مربوط به خود را می توانم انجام دهم فقط از دعای خیر مردم بوده است ولاغیر؛ چون با وضعیتی که بعد برای من تشریح شد هیچ کدام از تلاش های پزشکان و کادر پزشکی در شهرستان و استان برای من کاری نتوانست انجام دهد یعنی من از لحاظ پزشکی خارج بودم تنها دعای خیر مردم و خدا بود که من شفا یافته ام.

وی تصریح کرد: پزشکان در تصور خود باور نداشتند من بتوانم سر پا بایستم و تا آخر عمر باید روی تخت باشم و با هشت عمل جراحی که در قسمت های مختلف بدن من به ویژه شکم و پا انجام گرفت هنوز دو گلوله در بدنم باقی است چون وضعیت جسمی من تاکنون اجازه نداده که پزشکان بتوانند گلوله ها را از بدنم خارج کنند و با توجه به اینکه پیوند عروق پا نیز انجام داده ام باید پس از بهبودی کامل پا نسبت به خارج کردن گلوله ها که در دوطرف بدنم قرار دارند اقدام شود و یک عمل دیگر نیز بر روی شکم دارم که بر اثر انتقال من با بالگرد به اصفهان و بازشدن بخیه های داخل شکمم به وجود آمده است که در کل چهار عمل جراحی دیگر روی بدن من صورت خواهد گرفت.

محمد زینلی با بیان اینکه هفت گلوله (از سلاح کلاشینکف و کلت) به بدن من اصابت کرده است، افزود: من لازم می دانم تشکر ویژه از تک تک مردم و مسئولینی که تلاش و دعا کردند تا من بتوانم سر پا بایستم دارم به ویژه از فرماندار، امام جمعه و شهرداران سه شهر که همچنان جویای حال و احوال من هستند سپاسگزارم.

وی با اشاره به اینکه من هر روز جهت فیزیوتراپی و آب درمانی به صورت رایگان در استخر اقدام می کنم، افزود: تاکنون 140 جلسه فیزیوتراپی انجام داده ام که 50 درصد بهبودی حاصل شده و حرکت پاهایم نیز خیلی بهتر و آنها را می توانم در جهات مختلف حرکت دهم و به شکر خدا وضعیت مطلوبی دارم.

سروان زینلی با تقدیر از فرماندهی انتظامی شهرستان جناب سرهنگ بساطی که از زمان حضور در شهرستان پیگیر وضعیت وی می باشد، افزود: در حادثه ششم دی سال 93 شهرستان به غیر از سه شهید نیروی انتظامی (سرهنگ محمد هاشمی، سرگرد مجید مهدوی و سرباز حسین صبوحی) چند نفر به غیر از من نیز مجروح شدند که سه نفر از آنها در حال درمان و مداوا و یک سرباز که 3 انگشت خود را در این حادثه از دست داده بود، معاف شده است.

وی با اشاره به اینکه من در حال حاضر با درجه ستوان دومی که داشته ام به صورت استراحت پزشکی تا 12 سال دیگر مانند افراد شاغل درجه و ترفیع حقوق نیز شامل من خواهد شد، خاطرنشان کرد: در روز 6 دی ماه من و شهید مهدوی در سه راه آیت ا... سعیدی مستقر بودیم که شهید مهدوی در سه راه آیت ا... طالقانی مستقر شد و من هم در میدان فردوسی در حال تردد بودم که بی سیم اطلاع داد واحدهای گشت خودرویی در جهت کمک به نیروهای انتظامی در میدان معلم مستقر شوند به همین لحاظ به شهید مهدوی اطلاع داده و گفتم شما لازم نیست بیایید من به تنهایی به میدان معلم خواهم رفت ایشان نپذیرفت و سوار بر خودروی راهور (پژو 206) سریعاً خود را به میدان معلم رساندیم که در هنگام خارج شدن از کمربندی به طرف میدان معلم خودروی سفید تیبا که بی سیم اطلاع داده بود با سرعت تمام و در حالی که بیش از 100 کیلومتر سرعت داشت در هنگام گردش چپ به طرف کمربندی آیت ا... محمدی روی دو چرخ وارد این کمربندی شد و ما نیز به دنبال آنان حرکت کردیم اما خودروی آنها به قدری سرعت داشت که ما پس از چند دقیقه به آنها نزدیک شدیم و در همین موقع آنها به طرف ما تیراندازی کردند با این اقدام آنها ما نیز از سرعت خود کاسته تا همکاران ما با خودروهای نیروی های انتظامی به کمک ما بیایند.

سروان زینلی افزود: بر اثر پیچ و خم های کمربندی آیت ا... محمدی و فاصله ما با خودروی مهاجمین در یک لحظه ما آنها را گم کردیم و حدس زدیم وارد خیابان شهید ذنوبی شده اند به همین لحاظ به آهستگی و با سرعت کم وارد این خیابان شدیم و این در حالی بود که همکاران ما با خودروهای نیروی انتظامی هنوز به ما ملحق نشده بودند در حین حرکت در ابتدای خیابان شهید ذنوبی از بلوار رگبار گلوله بود که از سمت مقابل به طرف ما شلیک می شد و این در حالی بود که ما اصلاً نه خودرویی و نه کسی را در مقابل خود نمی دیدیم و شلیک گلوله ها پس از توقف ناگهانی خودروی ما به صورت بی شمار به خودرو می خورد که من تنها کاری که توانستم انجام دهم نگه داشتن خودرو در مقابل شلیک مهاجمان بود. پس از اصابت چند گلوله به پا، شکم و دست احساس کردم دیگر کارم تمام است به همین لحاظ خود را بر روی شهید مهدوی حائل کردم تا ایشان کمتر صدمه ببیند.

وی با اشاره به اینکه دیگر هیچ چیز به یاد ندارم تا اینکه خود را درون خودروی پرایدی در حال انتقال به بیمارستان دیدم در حالی که پایم به شدت درد می کرد و فقط می گفتم (یا حسین (ع) یا ابوالفضل (ع))که از راننده خواستم وضعیت مرا تغییر دهد تا کمتر درد احساس کنم و باز بیهوش شدم و چیزی به خاطر ندارم تا اینکه دوباره زمانی که می خواستند مرا با بالگرد به اصفهان منتقل کنند به هوش آمدم و از درد پا همچنان ائمه معصومین (ع) را صدا می زدم و در همین موقع فردی را مشاهده کردم که اصرار داشت پرچمی را بر روی صورت من بیاندازد و از خدمه بالگرد می خواست که این کار صورت گیرد به محض انداختن پرچم بر روی صورتم یک احساس آرامش و بوی عطری خاص فضا را پر کرد و آرامشی خاص به من داد و توانستم به اطرافیان اعلام کنم که من کارت اهدای عضو پر کرده ام و اینجا بود که فریاد همسرم را شنیدم که ناخرسندی خود را از گفتن این جمله من بیان داشت و دوباره چیزی به خاطر ندارم تا اینکه در اتاق ICU بیمارستان اصفهان زمانی که کادر پزشکی و پرستاران از درمان من بر اثر عفونت وارد شده به خون و پایین آمدن سطح هوشیاری نا امید شده بودند در یک لحظه خود را بالای سقف دیدم که نظاره گر جسم خود و دیگران بودم.

زینلی با اشاره به اینکه احساس جدایی روح از بدن برای من حدود بیش از 30 دقیقه زمان برد و این در حالی بود که این جدایی روح از بدن شاید یک صدم ثانیه هم زمان نبرده بود اما من در این فرجه زمانی هم شهید مهدوی را کنار خود دیدم که وی به من اظهار داشت شهید شده است و افزوده بود: تو زنده می مانی و همین طور در آن وضعیت خانمی را دیدم که بر روی تختی که من بستری بودم نشسته بود و از کادر پزشکی می خواست که برای زنده ماندن من هر چه می توانند تلاش کنند چون صاحب این تخت از ما کمک خواسته و به آنها می گفت این بیمار مانند چهار فرزند من است؛ لذا شما برای نجات او تمام تلاش خود را به کار برید و بعد فهمیدم که او ام البنین (س) است که دارای چهار فرزند بوده و اینگونه شفاعت و شفای مرا باعث شد.

سروان زینلی در ادامه با بیان اینکه با توجه به وضعیت جسمانی و شرایط خاصی که من در بیمارستان اصفهان پیدا کرده بودم هیچ یک از کادر پزشکی و پرستاران امیدی به زنده بودن من نداشتند، افزود: به محض بهبودی و شفایی که نصیبم شد خارج شدن من از ICU به بخش تعجب و شگفتی همه پرسنل را برانگیخته بود و همه متحیرانه مرا نگاه می کردند و وقتی مرا به قسمت ارتوپدی می بردند به متصدیان آن واحد اظهار می داشتند ما یک دسته گل تحویل شما می دهیم و سفارش مرا زیاد به این بخش می کردند.

وی در پاسخ به واقعه درگیری با مهاجمان نیز اظهار داشت: این افراد شرور و مسلح ابتدا روز قبل در شهرستان خمین درگیر شده و فردای آن روز که با خودروی تیبا به سمت گلپایگان حرکت می کردند با اظهار راننده به مأمورین با آنها درگیر شدند که در آنجا همکاران من سالاری و میرکریمی زخمی و راننده را هم که زخمی شده بود رها کرده و به طرف گلپایگان حرکت کرده بودند.

زینلی در خصوص نحوه شهادت شهید سرهنگ محمد هاشمی نیز بیان داشت: بعد از درگیری که با شهید سرهنگ محمد هاشمی داشتم و وی و راننده ایشان را از خودرو بیرون آورده پس از شلیک گلوله به پیشانی راننده که یک سرباز بود و خوشبختانه اولین گلوله مشقی بود فقط باعث سوزاندن پیشانی وی و بیهوش شدن این سرباز شد و آنها که تصور می کردند وی کشته شده به سراغ شهید سرهنگ هاشمی رفتند و وی را که مجروح شده بود از پشت سر با شلیک مورد هدف قرار دادند.

زینلی در تشریح وقایع دستگیری و محاکمه مهاجمان نیز اظهار داشت: من در تمام مدت دستگیری و اعدام باقیمانده مهاجمین که در گلپایگان صورت گرفت بیهوش بودم و زمانی که اعدام این جانی و به هلاکت رسیدن بقیه را شنیدم از اعماق وجود خوشحال شدم که آنها به سزای اعمالشان رسیدند و این امر باعث روحیه مضاعفی در بهبودی من شد.

سروان زینلی در پایان با اشاره به اینکه من یک سربازم و همیشه آرزوی فدا کردن جان خود برای مردم، کشور و رهبرم را داشتم و اگر بار دیگر نیز با چنین افرادی روبرو شوم همان گونه که این بار بر سر راه آنها ایستادم عزم خود را در مبارزه با آنها جزم خواهم کرد و انتظار خاصی نیز از مسئولین ندارم از همه آنها که مرا مورد احترام قرار می دهند تشکر و سپاسگزاری دارم و از دعای خیر آنها که نصیبم شده نیز سپاسگزارم.

 

نشست مدیران صنایع شهرستان با نماینده مجلس

در نشستی که بنا به دعوت هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان و چند تن از مدیران شرکت های صنعتی با نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در محل دفتر خانه صنعت و معدن و تجارت برگزار شد، پس از ارائه مطالب و سخنانی که از سوی مهندس حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت پیرامون هدف از برگزاری این نشست ایراد گردید، سید محمدحسین میرمحمدی نماینده شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان دیدگاه ها و اهداف نمایندگی و معضلات و مشکلاتی که در حال حاضر مانع از رشد و تعالی امور کشور است، اظهار داشت: با توجه به مسایل مختلف سیاسی که هم اکنون حاکم بر کشورهای منطقه و جهان است اقدامات خوبی از سوی دولتمردان برای رساندن پیام حقانیت ما در حال پیگیری و اجرا است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن بیان اقدامات و پیگیری های انجام گرفته در حوزه نمایندگی طی سه سال و نیم گذشته فعالیت مجلس نهم به مشکلات اساسی و پایه ای که بر اثر فشار دول غربی و کشورهای مرتجع در جهت فشار بر نظام جمهوری اسلامی ایران است، اشاره و خاطرنشان کرد: علیرغم تمامی اقدامات قدرت های جهانی در جهت جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورهای جهان و اسلام هراسی که با همفکری و همکاری صهیونیسم بین الملل صورت می گیرد پیشرفت های علمی، فنی و دفاعی که در سایه وحدت و همدلی و همزبانی با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام گرفته، حرکت روبه جلوی نظام اسلامی همچنان ادامه دارد.

 

برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان در مراسم همایش وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت سالروز شهادت آیت ا... مفتح در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت ا... مفتح اظهار داشت: ما در طول دوران ها و مناسبت های مختلف مراسم ها و سخنرانی های گوناگونی را در شهرستان برگزار می کنیم و مباحثی که امروز در این همایش دکتر حسن بنیانیان عرضه می دارند، هر چند ممکن است یک مقدار این مباحث کلاسیک باشد ولیکن ایراد این مباحث به صورت تحلیلی و پژوهشی می تواند نیازهای واقعی جامعه، نظام و فرهنگ ما را در سطوح مختلف به صورت کاربردی نهادینه کند تا بتوانیم از آنها کمال استفاده را ببریم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح هفته وحدت حوزه و دانشگاه مراسم هایی در سطح دانشگاه ها و حوزه های علمیه برگزار می شد، امروز نیز بنا گردید که با برنامه ریزی انجام گرفته این مراسم در جهت همگرایی و وحدت بیشتر بین طلاب و دانشجویان در یک نشست برگازر شود که امروز این برنامه به همت دکتر مؤمنی مدیریت دانشگاه فنی و مهندسی و همکاری دیگر دانشگاه های آزاد، علمی و کاربردی، فنی شهدا، پیام، پیام نور و بسیج دانشجویی برگزار و با عث ایجاد وحدت در بین دانشجویان، طلاب و روحانیون و وفاق و همدلی و همگرایی بین آنان شد.

دکتر ناصر رستمی در مراسم تجلیل از خیرین و نیکوکاران و افتتاح پروژه های خیرساز آزمایشگاه مرکزی حاجیه خانم فخر تاج شمس، مرکز سلامت جامعه حاج مهدی صحت و مرکز سلامت جامعه حاج علی اکبر عظیمی که در سالن اجتماعات کتابخانه آیت ا... محمدی گلپایگان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اقدام خیرین و نیکوکاران اظهار داشت: خداوند را سپاس می گویم که به ما توفیق داد تا مورد اعتماد و عنایت خیرین و خیراندیشان بزرگوار قرار بگیریم و ما را یاری داد تا به عهدی که با آنها بستیم وفا کنیم اگر چه که با طرح تحول نظام سلامت خدمات ارزشمندی به مردم ارائه می شود اما امروز خواهید دید که خیراندیشان در عرصه سلامت پیشرو هستند و آثار طرح تحول سلامت را مضاعف و دو چندان کرده اند شاید من در طول مدت خدمتم چنین بستر مناسبی برای فعالیت خیرین و کار تجربه نکرده باشم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با بیان اینکه نمی توانم اندیشه و عمل خیرین و خیراندیشان را آنگونه که شایسته و سزاوار است توصیف کنم، افزود: هر چند خیرین نیازی به تعریف و تمجید ندارند و در عمل آنها آموزگار ما هستند من به عنوان نماینده پرسنل بهداشت و درمان شهرستان و همچنین نماینده خیریه بهداشت و درمان از آنها تقدیر نموده و گوشه هایی از اقدامات این بزرگواران را که در بخش های مختلف صورت گرفته اعلام می کنم.

وی در ادامه به تکمیل و بهره برداری از پروژه آزمایشگاه مرکزی حاجیه خانم فخرتاج شمس اشاره کرد و افزود: به این جهت ما اولویت اول را آزمایشگاه مرکزی اعلام کردیم آزمایشگاهی که سابق بر این در این مکان به عنوان محل مراجعه بیماران و افراد قرار می گرفت در دهه 40 به عنوان یک مرکز بهداری ساخته شده بود که هیچ استاندارد آزمایشگاهی نیز نداشت و من در اوایل سال 93 که یک بازدید از این آزمایشگاه و مرکز بهداشتی درمانی داشتم همانجا از پرسنل فعال در آن عذرخواهی کردم و گفتم ما شرمنده هستیم که شما در یک محل و فضای غیراستاندارد کار می کنید و این قول را به آنها دادم که با کمک هم آزمایشگاه و یک مرکز بهداشتی درمانی آبرومند بسازیم که وقتی مأمورین بهداشت محیط ما به مراکزی مراجعه می کنند به آنها گفته نشود اول محل اداری خودتان را بهسازی و نوسازی کنید و بعد سراغ ما بیایید.

دکتر رستمی افزود: آذرماه 93 آقای مهدی صحت که هم اکنون در خارج از کشور به سر می برند به اتفاق فرزندشان آقای محمدرضا صحت به بیمارستان مراجعه و طی بازدیدی که از آن داشتند پیشنهاد تکمیل اورژانس بیمارستان را دادند که حدود 5 سال با 40 درصد پیشرفت فیزیکی ناتمام مانده بود. من از آنها تقاضا کردم اجازه بدهند اورژانس بیمارستان با توجه به پتانسیل هایی که شبکه بهداشت و درمان دارد تکمیل و آنها اولویت خود را در جهت ساخت و آماده سازی آزمایشگاه و مرکز بهداشتی درمانی با توجه به وضعیت نابسامانی که دارند را تقبل نمایند و آنها بزرگواری کردند و گفتند ما آمادگی خود را اعلام و تابع نظر کارشناسی شما هستیم.

وی افزود: از همان تاریخ کار شروع و در این رابطه با مسئولین استان رایزنی شد و آنها آمادگی خود را برای ساخت مرکز بهداشتی درمانی اعلام و افزودند: ما برای تکمیل آزمایشگاه طرحی نداریم لیکن با توجه به هدفی که ما برای مرکز بهداشتی درمانی داشتیم نسبت به تخصیص اعتبار از استان اقدام و با اهدایی آقایان صحت ساخت دو پروژه را مقدمه کار قرار دادیم که به یاری خدا با درایت و مساعدت مسئولین استان و خیرین بزرگوار صحت این کار انجام شد و در تمام این مدت با بزرگواری این خیرین و راهنمایی آنها اقدامات ساخت و تکمیل و بهره برداری از این پروژه مورد نیاز آغاز که تا به امروز این امر میسر گردید.

دکتر ناصر رستمی با اشاره به اقدامات انجام گرفته و تسریع در ساخت و بهره برداری از این دو مکان ضمن تقدیر از پیمانکار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: این دو پروژه در کمتر از یک سال با همت آقای صحت و فرزند برومندشان انجام شد که این پدر و پسر هر دو از رادمردان عرصه نیکوکاری بوده و در بزرگواری گوی سبقت را از هم می گرفتند که این امر برای من نیز به دور از انتظار نبود چرا که فرزندان صحت در ادبستان مدرسه صحت پرورش پیدا کرده و در دامن مادری به نام فخر تاج شمس پرورش یافته اند.

وی با اذعان به اینکه خیر بزرگوار حاج مهدی صحت اقدامات در خور توجه ای در جهت رفاه حال بیماران و شهروندان نموده است به اظهار لطف ایشان در پرداخت یکصد میلیون ریال به خود اشاره کرد و افزود: آقای صحت این مبلغ پول را در جهت امور خیر و اهدای آن به افراد مورد نیاز از سوی بنده پرداخت نمودند که این مبلغ به حساب انجمن خیریه بهداشت و درمان واریز شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با بیان اینکه آقای محمدرضا صحت در راستای پرداخت مبلغ 5 میلیارد ریال به منظور ساخت و بهره برداری این دو مرکز آزمایشگاهی و بهداشت و درمانی نیز نتیجه یقین وی به اینکه در این دنیا مسافر است و چون مسافر زیاد تعلقی نباید داشته باشد این امر را انجام داده است.

دکتر رستمی ضمن آرزوی سلامتی برای خیرین به ویژه آقای صحت و فرزندشان و آرزوی مغفرت الهی برای همسر و فرزند ایشان اظهار داشت: برای ساخت و بهره برداری از پروژه آزمایشگاه مرکزی فخرتاج شمس که از اردیبهشت سال 94 شروع و با زیربنای 525 مترمربع بدون اعتبار دولتی با مبلغ پرداختی خیّر احداث شده است، تصریح کرد: ساختمان مرکز سلامت جامعه حاج مهدی صحت نیز از اردیبهشت سال جاری با زیربنای 573 مترمربع و دریافت 4 میلیارد و 800 میلیون ریال از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته است که نام آن به اسرار آقای محمدرضا صحت به نام پدر بزرگوارشان حاج مهدی صحت می باشد.

وی پروژه سوم مورد بهره برداری طی این روز را مرکز سلامت جامعه حاج علی اکبر عظیمی ذکر کرد و افزود: مکان ساخت این پروژه قبل از انقلاب توسط مرحوم عاملی در خیابان امام حسین (ع) به بهداری اهدا شده بود و بعد از انقلاب نیز آنجا خدمات بهداشتی درمانی ارائه می شد که با فرسودگی ساختمان آن ادامه ارائه خدمات میسر نبود لذا با اخذ مجوز و اهدای مبلغ دو میلیارد و یکصد میلیون ریال از سوی خیر گرانقدر حاج علی اکبر عظیمی و تخصیص دو میلیارد ریال اعتبار از استان کار احداث این پروژه با زیربنای 447 مترمربع از 8 اردیبهشت ماه شروع و امروز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

دکتر رستمی بار دیگر ضمن تقدیر از خیرین والامقام به ساخت پایگاه سلامت در قلعه موتور اشاره و بیان کرد: این پایگاه سلامت در منطقه صفائیه با اهدای 800 مترمربع زمین و یک میلیارد و یکصد میلیون ریال اهدای خیر والامقام مقدسی و تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار دولتی و 370 میلیون ریال از سوی انجمن خیرین بهداشت تکمیل و هم اکنون مورد استفاده اهالی این منطقه قرار می گیرد.

وی به تعمیر اساسی اتاق فرمان 115 اورژانس اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز با اعتبار 400 میلیون ریال از سوی استان مورد تعمیر، بازسازی و بهسازی قرار گرفته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با تقدیر از نقش آفرینان و خیرین بزرگوار که با واریز مبالغی در انجمن خیرین بهداشت برای تأمین تجهیزات پزشکی کمک کرده اند، تصریح کرد: در این راستا مبلغ دو میلیارد و 90 میلیون ریال از سوی یک خیر به حساب انجمن واریز شد و خیر این امر که حاضر نبود نام وی برده شود این اقدام را در جهت تأمین مایحتاج تجهیزات پزشکی و رفاهی بیماران از اقلام درجه یک خواستار شده بود که این امر نیز هم اکنون صورت گرفته است.

دکتر رستمی به پرداخت های دیگر خیرین برای تجهیز مراکز درمانی به ویژه بیمارستان امام حسین (ع) اعلام کرد و افزود: یکی از پرستاران به نام خانم بهمنی مبلغ 270 میلیون ریال جهت کمک به بیماران نیازمند و مستمند اهدا نموده است و در راستای دریافت وجوهات به انجمن خیرین بهداشت ما موفق شدیم یک دستگاه 940 میلیون ریالی را تنها با پرداخت 20 درصد از وزارت بهداشت و درمان دریافت کنیم.

وی به پروژه هایی که شبکه بهداشت و درمان در جهت بهبود مراکز بهداشتی درمانی در حال احداث دارد به پروژه بخش دیالیز بیمارستان امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: این مرکز با 700 مترمربع زیربنا در صورت مساعد بودن شرایط جوی در 22 بهمن افتتاح خواهد شد.

پروژه بخش زایمان با 400 مترمربع زیربنا از دیگر اقدامات در حال انجام در بیمارستان امام حسین (ع)است که به گفته دکتر رستمی از طریق طرح تحول سلامت با پرداخت 4 میلیارد و 500 میلیون ریال در 15 دی ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

تعمیرات اساسی اورژانس قدیم بیمارستان و تبدیل آن به بخش اداری از دیگر اقدامات انجام گرفته شبکه بهداشت و درمان است و بخش تصویربرداری این بیمارستان از دیگر پروژهای مورد اشاره دکتر رستمی بود که تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

افزوده شدن دو تخت به بخش آی سی یو بیمارستان و تعمیرات آن تا پایان بهمن ماه و احداث پلی کلینیک تخصصی بیمارستان با زیربنای 766 مترمربع یکی دیگر از پروهای مهم بیمارستان امام حسین (ع) است که دکتر رستمی وعده بهره برداری از آن را در هفته دولت طی سال 95 داد و افزود: بهره برداری از بانک اکسیژن مایع از دیگر پروژه های مهم بیمارستان امام حسین (ع) با اعتبار بالغ بر دو میلیارد و 180 میلیون ریال از منابع مقاوم سازی که تا پایان بهمن ماه سال جاری به عنوان اولین مرکز اکسیژن مایع در سیستم دولتی در استان انجام خواهد شد.

 

دکتر اصغری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در آیین بهره برداری از پروژهای بهداشتی درمانی شهرستان گلپایگان ضمن تقدیر از خیرین و خیراندیشان، مسئولین و حامیان بخش سلامت اظهار داشت: آنچه باعث پیشرفت امور در بهره برداری از پروژهای بهداشتی درمانی شده است حمایت مسئولین به ویژه نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم این حمایت ها در جهت استمرار این حرکت ها ادامه یابد.

وی با تقدیر از خیران اظهار داشت: خیران با خدا معامله می کنند و قطعاً همچون شهیدان که با جانشان با خدا معامله کردند خیرین ما نیز مالشان را با خدا معامله کرده اند.

دکتر اصغری ضمن اشاره به پیشینه تمدنی و سابقه فرهنگی شهرستان گلپایگان اظهار داشت: شهرستان گلپایگان در رتبه اول ساخت پروژه های متعدد با دست توانمند خیرین در استان است  این شهرستان پتانسیل های خوب و نیروهای فرهیخته ای که دارد و در پست های مختلف کشور مشغول فعالیت هستند یکی از امتیازات ویژه در پیشبرد امور محسوب می شود.

وی با تقدیر از خیرین به ویژه آقای حاج مهدی صحت و حاج حسین معینی که در ساخت و بهره برداری از پروژه های بهداشتی درمانی قدم های در خور شایسته ای برداشته اند، اظهار داشت: دولت هم از اولویت هایش بخش سلامت است که با حمایت های نظام و مجلس محترم و تدبیر مقام معظم رهبری در اعلام برنامه های نظام سلامت نیاز مردم را تأمین کرده است.

دکتر اصغری با بیان اینکه در هیچ زمانی به این میزان بحث سلامت متوجه سیاستگذاران کلان کشور نبوده، تصریح کرد: در شهرستان گلپایگان از ابتدای سال تاکنون بیش از 8 میلیارد در بخش سلامت هزینه شده که 6 میلیارد آن در بخش درمان و مابقی در بخش تجهیزات و ... بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری حدود 26 میلیارد ریال سوبسید از برنامه تحول سلامت در بیمارستان امام حسین (ع) هزینه شده و مراجعین و بیماران فقط 6 درصد هزینه ها را پرداخت کرده اند، اظهار داشت: در بخش زایمان نیز از ابتدای سال تاکنون حدود دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده و برای تأمین پزشک متخصص مبلغ یک میلیارد و 370 میلیون ریال در جهت استفاده بیماران تنها با پرداخت 35 هزار ریال از سوی آنان پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه مبالغ زیادی در جهت تأمین نیاز بهداشت و درمان مردم در تمامی مراکز درمانی شهرستان ها از سوی وزارت بهداشت و درمان تخصیص می یابد، افزود: این امر به جهت توجه مجلس و دولت انجام گرفته و همانگونه که در تمام دنیا خیرین نیز کمک به بخش سلامت و آموزش می کنند این امر با توجه به نیاز مردم امری است که با هدایت مدیریت، همکاری و تلاش دکتر رستمی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان به نحو احسن در این شهرستان در حال پیگیری است.

دکتر اصغری ضمن تقدیر از خدمات دکتر ناصر رستمی افزود: دکتر رستمی از مدیران موفق استان اصفهان و تیمی که با ایشان کار می کنند نیز از افراد فرهیخته و کارآمد هستند که امیدواریم با دیگر پیگیری ها و اقدامات ایشان دیگر مراکز مورد اشاره آماده و مورد بهره برداری قرار گیرد که این امر با توجه به حمایت خیرین نیکوکار هر چه زودتر ما را در تکمیل پروژه های بهداشتی درمانی شهرستان یاری خواهد داد.

وی در پایان ضمن تقدیر از تمامی همکاران خود در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اظهار داشت: امیدواریم شهرستان گلپایگان به عنوان الگویی در دیگر شهرستان ها معرفی شده و داوطلبان امور خیرخواهانه از این اقدامات نیز الگو بگیرند.

در پایان مراسم تجلیل از خیرین بهداشت و درمان که با حضور مسئولین استان و شهرستان صورت گرفت از خیرین با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

 

خیر والامقام محمدرضا صحت فرزند برومند حاج مهدی صحت در مراسم تجلیل از خیرین ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم اظهار داشت: خداوند را سپاسگزارم که این فرصت را به من داد تا بتوانیم امروز در خدمت عزیزان باشم، چیزی که امروز مرا به اینجا آورده مولودی به نام عشق بوده و محرکی به نام مردم گلپایگان، من قریب به 40 سال است که از کشور عزیزم، شهر و زادگاهم به دور بودم. در سال اوج انقلاب که شور و حالی بین مردم ایران اسلامی بود من به اتفاق 24 نفر از دوستانم عضو انجمن اسلامی در امریکا بودیم همه با هم واحدهایمان را حذف کردیم و به ایران آمدیم و گفتیم برویم و به مردم خوبمان خدمت کنیم.

با شرایطی که در دانشگاه ها به وجود آمد من دوباره مجبور به ترک وطن شدم و برای تحصیل به امریکا بازگشتم و به این خاطر که مشمول سربازی و گرفتار کار بودم دیگر نتوانستم به ایران بیایم تا اینکه وقتی مرحوم برادرم محمدباقر صحت تصمیم گرفتند به ایران برگردیم و چون نظرش این بود که باید در شهر خودش گلپایگان به خاک سپرده شود بعد از 22 سال من بار دیگر به ایران بازگشتم.

وی افزود: نکته مهمی که می خواهم بگویم اینکه من به کشورهای مختلفی در اروپا و امریکای لاتین مسافرت کرده ام ولی موردی که خیلی برایم جالب بود پس از 22 سال با همه دیدگاه هایی که نسبت به کشورم دارم چیزی که ما را آنجا زنده نگه می دارد، خاطرات است. وقتی پایم به فرودگاه مهرآباد رسید یک حسی به نام حس تعلق به من دست داد که در خیلی از کشورهای لاتین و اروپا این حس را نداشتم جالب تر وقتی وارد گلپایگان شدم فکر کردم در زمین ریشه دارم.

این خیر گرانقدر افزود: وقتی از شهری به شهر دیگر سفر می کنیم یک حالت مقایسه ای ناخودآگاه به ذهن مان می رسد که در این شهر جدید چه خصوصیات و مواردی است که در شهر خود من آنها وجود ندارند.

وی ادامه داد: در همان سال از خودم سوال می کردم من در آنجا چه چیزی دارم که در گلپایگان و در ایران ندارم؟ به نتیجه ای که رسیدم چهار سال قبل از اینکه برادرم را به ایران بیاورم دوست عزیزم آقای انتظاری در امریکا فوت کرد و سه روز تمام جسد وی در یک سردخانه معطل یک نفر که به آداب و رسوم خاکسپاری اسلامی وارد باشد مانده بود که در آخرالامر یک فیلیپینی با تقاضای خانواده وی این خاکسپاری را طبق آداب و رسوم ما انجام داد و من که در عمر خود مرده نشسته بودم اقدام به این کار کردم و وقتی که مرحوم برادرم در 11 آذر سال 77 وقت اذان ظهر به رحمت ایزدی پیوست ما ساعت 4 عصر دیدیم که همه کارها با عشقی که مردم داشتند انجام شد که من وقتی از مردم در این رابطه تشکر می کردم آنها اعتراض می کردند تشکر لازم نیست ما وظیفه مان را انجام داده ایم.

حاج محمدرضا صحت با بیان اینکه من در آن روز اخلاص و صمیمیت مردم را بدون هیچ توقعی دیدم و به این نتیجه رسیدم که ما در زمان کودکی در ذهن خود گلپایگان را به عنوان شهر گل می شناسیم اما امروز به این نتیجه رسیده ام که نام گلپایگان به خاطر افرادی است که گل هستند، نامگذاری شده است. در همان موقع این همه انرژی مثبت را که در بین مردم بود به عینه دیدم و حتی در جلسه درگذشت مرحومه مادرمان نیز محبت و صمیمیتی را که مردم در این خصوص داشتند نمی دانستم با چه زبانی قادر به تشکر از این همه لطف آنها باشم و امروز هم نمی توانم پاسخگوی این همه محبت باشم.

خیر گرانقدر محمدرضا صحت با اشاره به اینکه من در مقایسه کمبود چیزی را که نقصان آن را در شهرستان مشاهده کردم مراکز بهداشتی درمانی بود که بدین لحاظ و در جهت پاسخگویی به محبت های مردم تصمیم گرفتیم نسبت به کمک در جهت ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی مورد نیاز شهرستان اقدام کنیم که در این راستا هیچ گاه انتظار نداریم نامی از ما جایی گفته شود ولیکن طبق فرمایش دکتر رستمی که خیلی به ما لطف دارند گفتند بگذارید نامتان بر روی مراکزی که به دست توانمند شما به بهره برداری می رسد را در جهت تشویق دیگر خیران و ترغیب آنان به امور خیر بیاوریم.

وی با بیان اینکه این کوچکترین کاری بود که ما در راستای محبت همشهریان عزیزم انجام دادیم و امیدواریم همانگونه که یک قدم مثبت در این راه برداشته شده است، خیرین دیگر نیز در راه بهبود وضعیت مکان های عمرانی و آموزشی در امور خیر همراه باشند.

محمدرضا صحت با اذعان به اینکه شنیدن این موضوع که فردی برای مداوا مجبور به مسافرت از این شهر به شهر دیگری است ما را بسیار آزرده می کرد و بدین لحاظ در این اندیشه بودیم که چرا ما شهری نسازیم که دیگر شهرستان ها از آن بهره مند شوند و امیدواریم همانگونه که اقدامات عمرانی و ساخت مراکز مورد نیاز بهداشتی و درمانی و علمی در شهرستان روز به روز افزایش می یابد ما شاهد ساخت شهری باشیم که فردا بگوییم این شهر دیگر نیازی به مراکز بهداشتی خارج از شهرستان ندارد.

 

سید محمدحسین میرمحمدی نماینده شهرستان در مجلس در جلسه تجلیل از خیرین مراکز بهداشتی درمانی شهرستان با بیان اینکه خدا را شاکریم که برای وظیفه شناسی و تقدیر از افرادی که در امور خیر و عام المنفعه ورود دارند و در جهت رفاه و آسایش آحاد جامعه گام برمی دارند این جلسه تجلیل و تقدیر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در عرصه بهداشت و درمان اتفاقات خوبی در کشور و شهرستان صورت گرفته است، افزود: از زحمات افرادی که در این وظیفه مهم مأموریت الهی پیش قدم بودند به ویژه در عرصه دولت شخص آقای رئیس جمهور، وزیر محترم بهداشت و درمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان و مدیریت شبکه بهداشت و درمان جای بسی تقدیر و سپاسگزاری دارد.

میرمحمدی با اشاره به اینکه ما گام های اساسی در راستای امور خداپسندانه برداشته و در حال حرکت به شیوه های بهتر و استفاده از راهکارهای جدید برای پاسخگویی به مطالبات مردم در عرصه بهداشت و درمان هستیم، تصریح کرد: هر جایی که همدلی و همزبانی بین ملت و دولت اتفاق بیافتد می بینید که اقدامات خوبی در آن انجام می شود همانگونه که امروز شاهدیم که پروژه های مهم به دست توانمند خیرین و با مدیریت مطلوب در حال انجام است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه گلپایگانی های خیّر در کشور و خارج از کشور کم نیستند که با حرکت خود در این همزبانی عرصه بهداشت و درمان متجلی حضور خود کرده اند، افزود: باید قدرشناس آنان باشیم و این زحمات را که به دست توانمند آقای صحت و فرزندشان برای رفاه حال مردم این دیار و این خطه آماده کرده اند پاس بداریم.

وی افزود: خیرین هر چند در گلپایگان و زادگاه خود نباشند اما نگاه آنان به دغدغه ها و مشکلات زادگاهشان و برای اینکه بتوانند کاری انجام دهند، حرکتی داشته باشند از سرمایه های معنوی برای ادای دین در این آب و خاک استفاده می کنند و همانگونه که امروز شاهدیم جایگاه ایران اسلامی در عرصه های بین المللی با تکیه بر همین اقدامات در یک مکان و پایه بسیار بالایی قرار دارد و هر چه جلوتر می رویم این موفقیت در سایه تدابیر مقام معظم رهبری و مجاهدت همه مردم و ایثارگران انقلاب اسلامی ممتازتر می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه آنان که با جان و مال خود ایثار می کنند و خیرین هم جزو آنان هستند در سایه همدلی و وفاق بین مسئولین این تلاش ها هر چه بهتر نمود می کند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در پشتیبانی از مجموعه بهداشت و درمان شهرستان و تقدیر از خدمات دکتر رستمی اظهار داشت: من بارها گفته ام در ارزشیابی مدیران دکتر رستمی مدیریت شبکه بهداشت و درمان مدیری است که در امر سازندگی رویکرد قوی دارد و منتظر نمی ماند تا کار شروع شود خود وارد میدان عمل شده و با ریسک پذیری و شجاعت و توکل به خدا اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد که در این راستا چنین مدیران نمونه را کمتر داریم و بارها از مسئولین و دوستان استانی شنیده ام که وی از مدیران قابل استانی است و باید به نحو مقتضی و طبق وظیفه مان از ایشان تقدیر و تشکر داشته باشیم.

وی در پایان اظهار امیدواری نمود با پیگیری های در حال انجام دیگر پروژه ها و اقدامات مورد نیاز بهداشت و درمان در شهرستان با تکیه بر مدیریت قوی و حمایت مسئولین استان و کشور در جهت رفاه عموم ساخته و به بهره برداری برسد.

طنز انتخاباتی شماره دو

انتخاباتست و بازم وعده ها شد آشکار

وعده هایی که گهی پوچ است و می باشد شعار

وقت تبلیغات و وقت وعده های بی عمل

سوی مجلس رفتن و بر صندلی گشتن سوار

هر کسی بهتر سخنرانی نماید نزد جمع

می رود در مجلس و کرسی به مجلس افتخار

هر دروغی که بزرگ است و جدید و بی نظیر

باورش آسان تر و باشد شعاری ماندگار

گر بگوید آبِ جیحون آورم در کوچری

این دروغی بی بدیل و یک دروغی شاخدار

وعده های انتخاباتی گهی مانند کشک

می شود با وعده شد بر شانه ی بعضی سوار

مردمِ خوش باورِ ما زود باور می کنند

سوزد این دلها برای مردمانِ این دیار

قدمتی دارد به تاریخ زمان گلپایگان

شاهدِ این مدّعای بنده می باشد منار

اعتبار یک نماینده شما دانی که چیست؟

آنکه باقی می گذارد، نام نیکو یادگار

افتخار آدمی همواره باشد نام نیک

خوش بود گر نام نیکویی بماند برقرار

ثروتِ سرمایه دار و وعده ها باد هوا

شعر طالب گر خدا خواهد، بماند پایدار

ابوالقاسم طالبی (طالب گلپایگانی)

 


 

 آغاز زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

 ثبت‌نام آزمون‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از روز دوشنبه 16 آذر ماه از طریق سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است و به مدت 3 هفته، تا نهم دی ماه ادامه دارد.

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان ضمن بیان اینکه زمان ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از روز دوشنبه 16 آذر ماه تا پایان روز چهارشنبه 9 دی ماه با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://www.azmoon.org  می باشد، افزود: متقاضیان ابتدا دستورالعمل ثبت نام را مطالعه و پس از کسب آگاهی‌های کامل، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

مجتبی عظمتی، گفت: متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با توجه به علاقه و بدون در نظرگرفتن رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، در یک مجموعه امتحانی تا حداکثر ۱۰۰ رشته محل را انتخاب کنند.

وی افزود: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (ششم، هفتم و هشتم)خرداد ماه سال 95 در سراسر کشور برگزار خواهد شد و نتیجه آن در نیمه دوم شهریور ماه 1395 به اطلاع عموم خواهد رسید.

شایان توجه است دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در 12 رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی- تغذیه دام، مهندسی کشاورزی علوم دامی- فیزیولوژی دام، مهندسی کشاورزی– پرورش و مدیریت تولید طیور، مهندسی عمران- سازه، مهندسی عمران- زلزله، مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت، مهندسی عمران- مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، علوم و مهندسی صنایع غذایی- فناوری مواد غذایی، علوم و مهندسی صنایع غذایی- زیست فناوری مواد غذایی، مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی، مهندسی مکانیک - ساخت و تولید و مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی، از طریق آزمون فوق دانشجو می پذیرد.

 

 ساخت اتاق استاندارد توسط دانشجویان و اساتید گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، توسط تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و اساتید گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان اتاق استاندارد در مجتمع کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساخته شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، ضمن بیان اینکه اتاق استاندارد می بایست شرایط خاصی از لحاظ ثابت ماندن دما و رطوبت داشته باشد به دلیل تاثیر شرایط محیطی برروی نمونه ها، افزود: آزمایش تست خزش به روش خمش نمونه های بتنی در این اتاق انجام می گیرد.

سیدعلیرضا بنی طباء گفت: این آزمایشگاه با بهره گیری از ابزار دقیق و دیتا لاگرهای تهیه شده به منظور سنجش تغییر مکان ها در محدوده میکرومتر به منظور طراحی تست خزش(تغییر مکان در طی زمان) جهت مطالاعات پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه راه اندازی شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص محاسبه خزش به این روش، تعداد محدودی آزمایشگاه در دانشگاه ها می تواند چنین شرایطی را فراهم کنند و داشتن این آزمایشگاه با این شرایط در سطح منطقه منحصر به فرد می باشد و موجبات انجام طرحهای دانش بنیان و مورد نیاز منطقه ی غرب استان اصفهان را فراهم می کند.

        

                                                     مجتبی عظمتی        

                                      مسئول روابط عموی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

 

واژگونی سواری پراید در محور موته – گلپایگان 

روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان خبر داد : طی اعلام پلیس راهور به پایگاه شهدای امدادگر گلپایگان در ساعت 9:20 روز جمعه 13/9/94 یک عدد سواری پراید دچار واژگونی گردید که پس از اعلام دو تیم عملیاتی هلال احمر با خودرو نجات و آمبولانس در محل حادثه حضور و پس از عملیات رها سازی 4 نفر مصدوم این حادثه توسط آمبولانس اورژانس و هلال احمر به بیمارستان منتقل می شوند

 

ملاحظه اخلاقی در باب ایدز

یکم : ایدز از آن بیماری هایی است که پیوست اخلاقی بلند بالایی دارد. اعتیاد و بی مبالاتی در رابطه جنسی 2 متهم ابتلا به این بیماری اند. از این رو وفادار بودن و اصلاح نفس 2 توصیه مهم اخلاقی اند که بر پیشگیری از ایدز سایه سایه افکنده اند.

دوم : کسانی که بی پروایی جنسی می کنند یا به دام مواد مخدر پناه می برند بیش از آنچه که فکر می کنند در تیر رس ابتلا به ایدز هستند اما از آن طرف هر کس که مبتلا شد آن چنان نکرده است. حواسمان باشد به قول منطقیون دچار تعمیم شتابزده نشویم.

سوم : ایدز بیش از هر بیماری دیگری مستعد قضاوت اخلاقی است. انگ زنی یکی از بد اخلاقی های حوزه سلامت است. به همان اندازه که باید بر پاکیزگی جنسی و سلامت اراده و مذمت اعتیاد تاکید شود، باید از انگ زنی پرهیز کرد. انگ زنی گاهی می تواند با مخفی کردن یک بیماری به گسترش آن بینجامد.

چهارم : در قبال کسانی که رفتار پرخطری نداشته و به این بیماری مبتلا شده اند نیز وظیفه اخلاقی سنگینی بر عهده جامعه است.

پنجم : اینکه من به واسطه شیوه زندگی ام مستحق به ایدز بوده ام یا نه، مساله ای خارج از صلاحیت و حوصله حوزه سلامت است. ویژگی ممتاز و متمایز حوزه سلامت این است که درمان و ارائه خدمت را موکول به قضاوت در باب خوبی یا بدی آدم ها نمی کند.

ششم : بدیهی است که مثلاً وزارت کار، متکفل کسانی که نمی خواهند کار کنند، نیست. وزارت بازرگانی نیز متکفل دزدها و قاچاقچی ها نیست اما وزارت بهداشت و به طور عام حوزه سلامت هم متکفل آدم خوب هاست هم متکفل مجرمان و آدم بدها! بماند که ارزیابی آدم ها در ترازوی خوب و بد اخلاقی کار من و شما نیست.

هفتم : حمایت از معتادان و سایر گروه های مبتلا به رفتارهای پرخطر به معنای مماشات یا تایید آن شیوه زیستن نیست. مادر ترزا می گفت من معتاد ها را دوست دارم اما از اعتیاد متنفرم. یادمان باشد حمایت حوزه سلامت از مبتلایان به رفتارهای پرخطر، به معنای مشروعیت دادن به آن رفتارها نیست.

هشتم : خرده معلومات در باب ایدز و اچ آی وی، گاهی به منزوی کردن غیر معقول مبتلایان به آن منجر می شود. تبعیض علیه بیماران بیماران مبتلا به ایدز در محیط کار یا تحصیل یا هر جا که بیماری فرد خللی در عملکردش ایجاد نمی کند، امری مذموم و غیر اخلاقی است. لزوم آگاهی رسانی در این خصوص وظیفه ای بر دوش رسانه هاست.

نهم : مبتلایان به ایدز را ایدزی ننامیم. ایدز جزئی از جسم آنهاست، نه همه وجودشان.

دهم : ما همه در برابر هم مسئولیم و در برابر بیماران و ناتوانان و درماندگان مسئول تر. درنگ کنیم؛ مبتلایان به ایدز حق زندگی اجتماعی دارند.

 

-         شبکه بهداشت ودرمان گلپایگان

-         

 

بیماری سیلیکوزیس و راههای کنترل آن

سیلیس ترکیب اصلی خاک، ماسه، شن، ریگ ، سنگهای گرانیتی و دیگر ترکیبات معدنی پوسته زمین را تشکیل می دهد و به عبارتی فراوان ترین ماده در طبیعت است که 60 درصد پوسته زمین را تشکیل داده و به دو صورت سیلیس ترکیبی و آزاد مشاهده می شود. در بین انواع مختلف ترکیبات سیلیسی شکلی از سیلیس که به صورت غیر ترکیبی بوده و به صورت مولکول  سیلیس با فرمول sio2 و با هیچ عنصر دیگر ترکیب نشده و به سیلیس آزاد معروف است. به طور کلی علاوه بر صنعت در خیلی از مواردی که انسان به طور روزانه با آن سرو کاردارد نیز یافت می شود. به عنوان مثال ریشه سبزیجات نشسته مانند هویج ممکن است به مقدار زیادی به خاک حاوی سیلیس متبلور آلوده باشد و برای کارگران برداشت کننده، بسته بندی کننده و افرادی که بعداً با آن در تماس خواهند بود خطرناک باشد .گرد و غبار سیلیس در تعداد بیشماری از صنایع . شاغل و حرف مشاهده می شود و در خیلی از موارد برای کارگران خطرناک می باشد و بیماری سیلیکوزیس را به دنبال دارد، این مشاغل عبارتند از :

-         سنگ کوبیها و سیلیس کوبیها

-         سندبلاست کاران(ماسه پاشی یا شن پاشی جهت سایش سطوح مختلف)

-         سنگ بری ها

-         صنایع ساختمانی(ساختمان سازی، تخریب ساختمان، استفاده از چکشهای بادی و ...)

-         صنایع ریخته گری (ماهیچه سازی ، سمباده کاری، پرداخت و ...)

-         معاون رو باز و بسته سیلیس

-         صنایع شیشه سازی و شیشه گری

-         سرامیک سازی – کاشی سازی- موزاییک سازی

-         کوره های آجرپزی

-         جاده سازی و تهیه آسفالت

-         تولید فرآورده های بتنی (مته کردن- سائین – صاف کردن و...)

-         صنایع تولید سیمان پورتلند

-         فروشندگان مصالح ساختمانی

-         بنایی و کاشی کاری

-         .........

کارگرانی که در مشاغل فوق کار می کنند و به نحوی در معرض سیلیس قرار دارد، بعد از مدتی به بیماری ریوی خطرناک و ناتوان کننده و کشنده سیلیکوزیس  دچار می شوند که این بیماری با توجه به غلظت گرد و غبار سیلیس و طول مدت تماس به شکل های مختلف سلیکوزیس مزمن- حاد – تسریع شونده نمایان می شود. مهمتر از همه سیلیس در تابلوی سرطانها به عنوان سرطانزای انسانی شناخته شده است. در نزد افرادی که در معرض سیلیس و بیماری ریوی سیلیکوزیس قرار دارند، در ابتدا علامتی دیده نمی شود و در پیشرفت بیماری علایم زیر مشاهده می شود.

-         تنگی نفس                       - سرفه شدید                   - ضعیف شدن

این بیماری یک بیماری شغلی پیش رونده، ناتوان کننده و اغلب کشنده است که در اثر تماس و استنشاق ذرات قابل تنفس سیلیس متبلور بوجود می آید. این ذرات با چشم دیده نمی شود و فقط با میکروسکوپ قابل روئیت هستند. ذرات سیلیس معلق در هوا از طریق تنفس وارد ریه شده و در حبابچه ریوی به دام افتند  و به بافت ریه آسیب می رساند و بافت ریه زخمی شده و شکل ریه حالت جمع شدگی پیدا کرده و کوچک می شود و در طی مدت تنفس مشکل می شود و در صورت ادامه تماس با سیلیس،سیلکوزیس کم کم نمایان خواهد شد. سیلیکوزیس در ابتدا بدون علامت می باشد ولی در شروع بیماری بیمار مشکل تنفسی به شکل تنگی تنفس دارد و با سرفه شدید همراه خواهد بود و علامات دیگر مانند از دست دادن اشتها، درد قفسه سینه و ضعیف شدن بدن نیز مشاهده می شود. سیلیکوزیس  بعد از انجام معاینات دوره ای شغلی و آزمایشات مربوطه توسط پزشک متخصص طب کار یا متخصص ریه قابل تشخیص است.

اقدامات کنترل سیلیس

-         جلوگیری از ورود سیلیس به محیط کار

-         کنترل گرد و غبار سیلیس در هوای محیط کار

-         جلوگیری از ورود گرد و غبار سیلیس به ریه کارگران

 

به منظور  دستیابی به سه اصل فوق انجام روش های ذیل ضروری است.

1-     روش کنترل مهندسی : در زمانی که امکان کنترل گرد و غبار در مراحل تولید وجود نداشته باشد روش کنترل مهندسی بسیار موثر  است و شامل مراحل ذیل می باشد.

الف – روش های جایگزینی : بهترین راه جلوگیری از تماس با سیلیس جاگزین کردن آن با موادی با خاصیت مشابه ولی بی خطر یا کم خطر می باشد، مانند استفاده از خرده فلز یا آلومینا به جای سیلیس در عملیات سندبلاست، استفاده از صفحه سنگهای سمباده محتوی اکسید آلومینوم به جای صفحه سنگ های محتوی سیلیس

ب – تغییر فرآیند کاری

با استفاده از روش های تره سیستم مدار بسته و آب پاش در دستگاههای مولد سیلیس مانند دستگاه مته، برش، اره، سایش ، چکش های بادی میتوان از ورود گرد و غبار سیلیس محیط کار جلوگیری کرد.

-         جداسازی و استفاده از محفظه ها

روش های جداسازی و محفظه سازی یکی از روش های کنترل فنی – مهندسی می باشد که در موارد ضروری و عملیاتی که گرد و غبار سیلیس به صورت عمومی قابل کنترل نباشد مورد استفاده قرار می گیرد. مثل محفظه های عملیات سند بلاست که فعالیت با استفاده هودهای دستکش دار یا اطاقک بزرگ مجز به تهویه مناسب با استفاده از ماسک کامل صورت انجام می گیرد.

تهویه

استفاده از روش تهویه به عنوان مهمترین و اصولی ترین بخش روش های کنترل فنی –مهندسی می باشد و با توجه به نوع کار و میزان غلظت سیلیس در محیط کار به صورتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

تهویه طبیعی می بایستی به نحوی باشد تا گرد و غبار با هوای گرم به طرف بالا حرکت کرده و از طریق پنجره های نزدیک سقف خارج شود و مسیر جریان هوای طبیعی از پنجره ها و منافذ در سطوح کف به طرف پنجره ها و منافذ در سطح سقف طراحی می شوند.

تهویه عمومی عمومی مکانیکی این نوع تهویه می بایستی مجهز به فن یا بادبزن مکنده باشد و در مکانهای با غلظت بالای سیلیس در محدود سقف با رعایت اصول طرحی صحیح مهندسی نصب شود.

استفاده از تهویه مکنده موضعی مجهز به هود، کانال جمع آوری کننده یا فیلتر با رعایت اصول طراحی .......... مهندسی و قدرت کارایی و اثر بخشی بالا جهت مکندگی ذرات سیلیس از محیط کار

رعایت بهداشت فردی

-         دستها و صورت به صورت مرتب شسته شوند.

-         ممنوعیت خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس در محیط کار با سیلیس

-         ممنوعیت استفاده از دخانیات در محیط کار با سیلیس

-         استفاده از وسایل حفاظت فردی، نحوه نگهداری و بهداشتی آن به طریق صحیح

استفاده از وسایل حفاظت فردی

در صورتیکه روشهای کنترل مهندسی در جلوگیری از گرد و غبار سیلیس در محیط اثر بخش نباشد یا ماهیت کار ایجاب نماید، از وسایل حفاظت فردی به عنوان آخرین روش کنترلی استفاده خواهد شد این وسایل برای کار با گرد و غبار سیلیس عبارتند از :

-         لباس یکسره و بدون جیب- ماسک تنفسی فیلتردار کامل صورت یا نیم صورت،  ماسک تنفسی با توجه به نوع کار و میزان غلظتی گرد و غبار سیلیس توسط مهندسین بهداشت حرفه ای انتخاب می شوند.

-         از بین ماسک تنفسی فیلتر دار ماسک تنفسی ساده از نوع پنبه ای معروف به N95 به دلیل کارایی بالا، فراوان ، مقرون به صرفه و همچنین سبک و راحت بوده و برای آئروسلها از جمله ذرات سیلیس توصیه می شود. این نوع ماسک ها به صورت عام به تصفیه کننده های ذرات معروف هستند و با علامت (N) خلاصه عبارت Not resistanee oil به معنای عدم مقاومت در مقابل ذرات روغنی بوده و علامت 95 یعنی این نوع فیلتر دارای کارایی 95% جهت جلوگیری از ذرات می باشد و علامت 99 و 100 نیز کارایی فیلترها را در حدود 99 و 100 درصد بیان می نماید. لذا پوشاندن دهان با پارچه شخص را در مقابل گرد و غبار سیلیس محافظت نخواهد کرد در نتیجه با استفاده از ماسک تنفسی N95 یا بالاتر حداقل حفاظت در مقابل گرد و غبار سیلیس را فراهم نمایید

-         

واحد بهداشت حرفه ای

-         شبکه بهداشت ودرمان گلپایگان

 

 



کسب مقام اول وزن 74 کیلوگرم کشتی مسابقات استان اصفهان توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، بیست و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد و فرنگی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور 13 تیم دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار گردید.

مجتبی عظمتی، مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان ضمن بیان این خبر، افزود: سید مجتبی قایم مقامی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران - سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد، با شکست دادن تمامی رقبای خود به مقام قهرمانی دست یافت.

شایان توجه است تیم کشتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان با یک ورزشکار در این دوره از مسابقات شرکت کرد.

 

                                                   مجتبی عظمتی        

                                      مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

به نام خالق زیباییها

طرح ملی جنگلانه دو سال است که در کشور به عنوان یک طرح زیست محیطی و برای کمک به ایجاد فضای جنگلی و سبز اجرا می شود . هدف از این طرح کاشت بذرهای مقاوم و بومی هر منطقه می باشد.

انجمن سرزمین سبز گلپایگان در روز جمعه 27/9/94 همزمان با سراسر کشور در دامنه کوه الوند (بعد از دانشگاه پیام) در طرح جنگل کاری شرکت نموده و با کمک اعضاء، دانش آموزان و کوهنوردان در منطقه ای به مساحت حدود 4 هکتار بذر بادام کوهی (اسکوپاریا) کاشته شد و در ادامه این طرح نیز بذر بادام تلخ کاشته می شود. منطقه مذکور با هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان از لحاظ چرای دام حفاظت می شود و انجمن نیز در صورت نیاز به آبیاری در تابستان سال آینده مسولیت آبیاری و حفاظت از آن را به عهده گرفته است.

همچنین در این مراسم برای دانش آموزان مقطع ابتدایی نقاشی با موضوع جنگل و طبیعت در نظر گرفته شده بود که به 10 اثر برگزیده و به تعدادی از دانش آموزان شرکت کننده در طرح نیز به قید قرعه  از طرف انجمن هدیه (گلدان کاکتوس) اهدا گردید.

از تمامی دوستداران محیط زیست دعوت می کنیم که به این تشکل زیست محیطی پیوسته تا بتوانیم قدمهای موثرتری در راه فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست شهر خود برداریم. به امید داشتن شهرستان نمونه زیست محیطی در آینده نزدیک.

فاطمه حبیبی- مدیر عامل انجمن سرزمین سبز گلپایگان

آبرو بان باشیم نه آبرو ریز!

از نظر قرآن کریم، انسان کرامت و شرافتِ ذاتی دارد که خداوند به او داده است و خداوند متعال می‌فرماید: وَ لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی ءَادَم (اسراء / 70. ) «ما فرزندانِ آدم را کرامت بخشیدیم.» و به خاطر همین ویژگی، بر دیگر آفریدگان برتری دارد. دین مبین اسلام برای حفظ آبرو و حرمت و شخصیّت مؤمنان اهمیّت زیادی قائل است و آبروی مؤمن را برابر با خون وی می داند و در این راستا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرمودند: "ای مردم! خون و مال و آبروی شما حرمت دارد تا قیام قیامت." امام صادق علیه‌السلام فرمود که رسول خدا فرمودند: "خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هر کس دوستی از دوستان مرا خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است". از  دیگر موارد حفظ  آبرو و شرف دیگران در اسلام می‌توان به این نکته اشاره کرد که: برای اثبات زنا، چهار شاهد مقرر کرده است  (نساء / 15)، و حتی اگر سه شاهد گواهی دهند، هر سه شلاق می‌خورند، ولی برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است.

امیرمومنان علیه‌السلام مقدار پنج وسق (حدود پنج بار) خرما برای مردی فرستاد. آن مرد شخصی آبرومند بود و از کسی تقاضای کمک نمی کرد، شخصی در آنجا بود به علی علیه‌السلام گفت: «آن مرد که تقاضای کمک نکرد، چرا برای او خرما فرستادی؟ به علاوه یک وسق برای او کافی بود.» امیرمومنان علی‌علیه‌السلام به او فرمود: «خداوند امثال تو را در جامعه ما زیاد نکند، من می‌دهم، تو بخل می‌ورزی، اگر من آنچه را که مورد حاجت او است، پس از سوال او به او بدهم، چیزی به او نداده‌ام، بلکه قیمت آبرویی را که به من داده، به او داده‌‌ام. زیرا اگر صبر کنم تا او سوال کند، در حقیقت او را وادار کرده‌ام که آبرویش را به من بدهد، آن رویی را که در هنگام عبادت و پرستش خدای خود و خدای من، به خاک می‌سایید.» (وسائل الشیعة، ج 2 ص 118.)

همانطور که آب مایة‌ حیات است آبروی انسان نیز مایة حیات شخصیّت اوست، مؤمن نزد خداوند مقام و منزلت ویژه ای دارد، تا آنجا که می فرماید: « اِنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ ءامَنوا ».( حج / 38) پس کسی را که خداوند مدافع او است چگونه انسان به خود جرأت می دهد که پرده اش را بدرد و رازش را فاش کند یا عیبش را آشکار سازد، و یا بی دلیل به او تهمت وارد نموده و آبروی او را بریزد و به حیثیّتش صدمه برساند؟!

هر یک از ما می توانیم درصورت داشتن اراده به نوعی خدمتگزار خلق باشیم و یا در سیستمی هستیم که به عنوان وظیفه بایستی به خلق الله خدمت کنیم، هرچند به دلایل مختلف گاهی در انجام وظایف محوله کوتاهی می کنیم. درست است که اگر کسی مسئولیتی را بپذیرد و خوب انجام ندهد، سرمایه، شخصیت، آبرو و وجدان خود را در معرض خطر قرار داده و زیانکار خواهد بود، اما ما نیز حق نداریم درصورت کوتاهی و حتی رفتار ناصوابی، براحتی با آبروی مردم  و گاهی آبروی خانواده آنها بازی کنیم.

در جامعه ما همه خود را فارغ از هرگونه تقصیر و کوتاهی می بینیم و مدام در فکر نصیحت و انتقاد از دیگران می باشیم و این روند جز تخریب شخصیت ها و ایجاد کدروت و انشقاق در جامعه سودی ندارد. متاسفانه برخی از ما تخصصمان در عیب جویی، عیب یابی و عیب سازی و نیز در شایعه‌سازی، شایعه‌پذیری و شایعه‌گستری است و این یکی از آفت های بزرگ جامعه ماست.

برخی از مسئولان و حتی بزرگان ما با توجه به جایگاهی که دارند، گاهی با تحقیق و حتی بدون تحقیق شروع به تذکر و در ادامه تخریب فرد / افراد می کنند و اگر نام شخص را بیان نکنند، گاهی چنان با اشارات و کنایه او را معرفی می کنند که شناسایی او برای هر شنونده ای با داشتن ضریب هوشی پایین (هر چند که در این موارد ما دارای آی کیوی بسیار بالایی هستیم!) به سادگی میسر است.

دوستان و دلسوزان واقعی مردم و جامعه قطعا کسانی هستند که کاستی ها و ضعف ها را در خلوت گوشزد می کنند و محاسن و خوبی های افراد را در جامعه با زبان رسا بیان می کنند و این چیزی است که در جامعه ما اغلب به عکس انجام می شود. حتی اگر شخص یا افرادی خطا یا تقصیری در اداره و یا دستگاهی مرتکب شده باشند، تاختن و تخریب آنها و سرزنش علنی آنها در بین مردم به دور از انصاف است، بویژه اگر قبل از آن با زبان برادری و دلسوزانه موارد تقصیر و یا خلاف را گوشزد و تذکر نداده باشیم.

با آگاهی از کوچکترین نقطه ضعفی از اشخاص برآنیم که با گفتن آن و بزرگ کردن حداکثری آن، او را تخریب کنیم، حال به دلیل رقابت شغلی و اداری و یا عداوتی قدیمی با او باشد، و از این راه به خیال خود می خواهیم نردبان ترقی برای خود و جایگاهمان بسازیم، غافل از آنکه عزت و ذلت آدمی فقط در دست خداست،  «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاء» ( آل عمران/26 ) «مَنْ کانَ یُریِدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً» ) (فاطر/ 10). گاهی هم با کوچک شمردن افراد خواسته و یا ناخواسته می خواهیم خود را بزرگ و بدون عیب نشان دهیم! ولی

بزرگش نخوانند اهل خرد        آنکه نام بزرگان به زشتی برد

«کُنْتُمْ خَیْرَ اُمَّة اُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» (آل عمران/ 110) «شما بهترین امتی هستید که از میان مردم پدید آمده و امر به معروف و نهی از منکر کرده اید و به خدا ایمان دارید». هر چند بهترین امت کسانی هستند که امر به خوبی و نهی از منکر می کنند، ولی این وظیفه خطیر به دانش، تخصص، زمان و مکان مناسب و نیز چگونه و توسط چه کسی گفته شود، بستگی دارد و با تخریب علنی افراد فاصله بسیار دارد.

کاش تمام تخصص، دانش،قدرت و آی کیوی ما بجای جبهه گیری در برابر یکدیگر و تخریب و استهلاک توان هم، در راستای کمک، همفکری و خدمت به مردم یکجهت می شد و  در ان زمان است که روح وحدت و همدلی با تمام اختلاف سلیقه ها در جامعه دمیده می شود.

بهترین راه برای جلوگیری از ریختن آبرو پرهیز از جدل است. قال علی علیه‌السلام "مَن ضن بعرضه فلیدع المراء؛" (نهج‌البلاغة، ص 538(  هر کس می‌خواهد آبروی خود را حفظ کند، باید از جدال بپرهیزد. اینکه برای اثبات حق بودن خود و دفاع از رفتارهای (درست یا نادرست) خویش فقط با جدل و نوشتن طومار و پاسخ در رسانه ها، سخنرانی و ... درپی پاسخگویی به اتهامات وارده باشیم،جز سبکی و بیشتر کردن کینه و اختلاف چیزی عایدمان نخواهد شد.

هر آن کس آبروى خویش خواهد                              سزد کو از ستیز و کینه کاهد

که گر با ناکسان او در ستیزد                                  بغیر از آبرو از خود نریزد

آبروی زن و مرد مومن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. آبروی مؤمن به مثابه تمام سرمایه و اعتباری است که در طول زندگی با سختی آن را به دست آورده است، و یا شیشه ای شکننده است، پس براحتی و بدون تحقیق با آبروی مردم بازی نکنیم.

آبی است آبرو که نیاید به جوی باز             از تشنگی بمیر و مریز آبروی (کس/ خویش)

دعا برای حفظ ابرو:

اللهم صل علی محمد وآله و صُن وجهی بالیسار، و لا تَبتَذِل جاهی بالاِقتار؛ (الصحیفة السجادیة، ص 98)   بار الها! آبروی مرا در جامعه با معیشت سهل و آسان حفظ فرما! و قدر و منزلتم را نزد مردم با تنگدستی سبک و خوار مگردان!

 

سعدی قادری: مدرس دانشگاه

کارگاه تخصصی فوریتهای پزشکی

این دوره پیشرفته با حضور دانشجویان علاقه مند مرکز طی 5جلسه دردانشگاه پیام نورگلپایگان برگزارگردید.مطالب ارائه شده دوره شامل:اقدامات پیش بیمارستانی در برخورد با سکته ها،تروما،تشخیص میزان سطح هوشیاری درمصدومین به صورت تئوری و عملی  بودکه توسط مسئول اورژانس 115 شهرستان آموزش داده شد

 

 برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

به گزارش روابط عموی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان، با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان برگزار گردید.

 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، گفت: نهاد خانواده‌، زیربنای سلامت‌، سعادت و امنیت جامعه را طرح‌ریزی می‌کند و اگر به کارکردهای اساسی و حیاتی خود آگاه نباشد یا کم‌کاری و سهل‌انگاری در این زمینه انجام شود، شاهد بروز ناهنجاری‌های پیچیده و آسیب‌هایی خواهیم بود که پیش از هر چیز، اعضای خود این کانون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

حمیدرضا خدایی افزود: متأسفانه ناآگاهی از مهارت‌های زندگی‌، ناتوانی در مدیریت درست و منطقی و ضعف در شیوه‌های درست فرزند ‌پروری موجب شده خانواده‌های زیادی با مشکلات فردی و اجتماعی روبه‌رو شوند و این آسیب‌ها بر پیکره شرایط اقتصادی و روحی و روانی افراد صدمه وارد می‌کند.

به گفته ایشان، مدرسین این دوره آقای دکترعلیرضا عمادالسادات و خانم دکتر زهرا خادمی از روانشناسان و مشاوران برجسته شهرستان گلپایگان بودند که به ارائه مطالب زیر ویژه دانشجویان پرداختند: ضرورت آموزش مهارتهای زندگی، مهارت کنترل خشم، پیامدها و روش های مواجهه با خشم، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری، مهارتهای ارتباط موثر، نقش رفتارهای کلامی و غیرکلامی در ارتباط، مهارتهای شروع و تداوم ارتباط، مهارت تفکر خلاق و اشاره به موانع موجود در پرورش خلاقیت و ...

 

                                   مجتبی عظمتی        

                                      مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

 

 

 دیدار روسای مراکز آموزش عالی گلپایگان و خوانسار با آقای دکتر فرهادی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، در هفته پژوهش صورت گرفت: روسای مراکز آموزش عالی گلپایگان و خوانسار با آقای دکتر فرهادی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، دیدار و گفت و گو کردند.

   در این جلسه که با هماهنگی آقای میرمحمدی نماینده شهرستانهای گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، جهت بررسی مشکلات دانشگاه های این شهرستان ها در محل وزارتخانه علوم تشکیل شد، مشکلات مطرح شده توسط رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، سمت و سوی صحبتهای دکتر فرهادی را متوجه طرح آمایش آموزش عالی نمود.

در همین راستا سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، گفت: از حدود دو سال پیش توسط معاونت های برنامه ریزی و آموزش دانشگاه آزاد اسلامی طرح آمایش رشته های تحصیلی با استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص و به صورت علمی و همه جانبه در حال انجام است.

وزیر محترم علوم نیز پس از استماع، از همکاری تجربه و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص طرح آمایش استقبال نمود.

دکتر حمیدرضا خدایی با اشاره به نظارت مستقیم دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی به کیفی سازی علوم، به طرح های متعدد دانش بنیان در دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان، اشاره نمود و در خاتمه ماموریت گرا شدن دانشگاه های مختلف بخصوص دانشگاه هایی که در مناطق کم جمعیت واقع شده اند، توزیع عادلانه رشته های تحصیلی وعدم موازی کاری را در چارچوب استانداردهای تعریف شده خواستار شد.

 

                                                         مجتبی عظمتی        

                                      مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان