شماره 359 یکشنبه 11 بهمن ماه

 

دیارمان را به چه می فروشیم!!؟؟

هر زمان که به انتخابات نزدیک می شویم می بینیم حضور برخی چهره ها در برخی مراسمات و آئین ها هم تازه است و در مواردی اولین حضور محسوب می شود. از شرکت در آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه گرفته تا مراسمات ختم و اعیاد و عده ای هم که حامی و هوادار برخی نامزدهای احتمالی هستند این روزها دست به کار شده اند وبرای جلب آراءعامه مردم تبلیغات غیر رسمیشان را پررنگتر کرده اند.

طبیعی است که در این میان حرف و نقل های درگوشی و شایعات هم روز به روز بیشتر شود و چهره هایی هم که به دنبال رای مردم هستند حضورشان در محافل علنی تر می شود.

بگذریم؛ دوره نهم با همه فرازونشیب های زیاد اما کم سر و صدا و خاموش خود رو به پایان است. دوره ای که مردمان شهرم بازهم و از سر همان احساس و ..... تقریبا همیشگی، کرسی سبز وکالتشان را به یک نفرسپردند تا محک تجربه چهار سال دیگر را سپری کند و به روزهای پایانی خود برسد.

محکی که ابتدای کار با جنب و جوش و اظهار نظرهای بهتر و فعالانه تری همراه بود اما از همان ماه های اول این روندرو به انفعال گذاشت تا جایی که این سال ها شاهد برگزاری  حتی همایش مناسب و عمومی نبوده ایم.

حال در این مرحله همان مردمان سخت کوش و عمدتا کشاورز شهرم می خواهند نماینده ای دیگر را راهی خانه ملت کنند.

نماینده ای که باید شاخصه ها و خصوصیاتی داشته باشد تا بتواند از حق و حقوق ملت و مردمش دفاع کند و علاوه بر همان دو وظیفه خطیر و اصلی نمایندگی یعنی قانون گزاری و نظارت بر حسن اجرای قانون  برای اعتلا و احیای هر چه بیشتر جایگاه واقعی این کرسی اثرگذار بکوشد.

شاخص هایی که اگر در انتخابشان دقت نشود بلای جانمان می شوند و چهار سال سرنوشتمان را به بیراهه می برند.

همین چند روز پیش بود که همسایه میانسالمان صدایم زد و گفت: به فلانی بگو ما به هر کسی که دوست داشته باشیم رأی می دهیم. شما نه برای ما تخم مرغی آب پز کردید و نه سیب زمینی برایمان سرخ کرده اید!

به واقع این سخنان به قدری تلخ و ناگوار بود که مرا به سال ها قبل و رأی دادن مادربزگ خودم انداخت که می گفت: فلانی گناه دارد، چند دوره است می آید و نماینده نمی شود، به اورای بدهیم که به آرزویش برسد!(مخاطب خاص)

آری؛ این مصداق تنها چند رای عوام از همین مردمان دور و اطرافم بود که در آستانه انتخابات دهم مجلس همچون پُتکی بر سرم فرود می آمد و وادارم می کرد که باز هم دست به قلم شوم و این دغدغه جدی را بر سُطور سفید سیاهه کنم.

حکایت همان حکایت همیشگی است که نکند این بار هم مردمان شهرم بر حسب احساس و ....، اینکه این بشود تا آن نشود ویا چون فلانی پدرش .... بوده رأی بدهند سرنوشت یک دوره وکالتشان را کورکورانه و پوپولیستی رقم بزنند و دیگرانی هم که صلاحیت و شاخص های بهتری برای انتخاب شدن دارند به کناری بشینند و نظاره گر بدبختی شهرشان باشند.

کاندید هایی که اصلا متولد گلپایگان و خوانسار نیستند وتابحال باتوجه به سمتهایی که داشتند قدمی برای شهرمان برنداشتند وحال گوییا به جهت خدمت پیدایشان شده است.

امانت داری، رصد مداوم مطالبات مردم، صداقت در رفتار و عملکرد، وکیل الدوله نبودن، عمل به وعده ها، آگاه و متخصص در مسائل سیاسی و اجتماعی، وامدار نبودن به مراکز ثروت و قدرت، الگو بودن در شاخص های اخلاقی و اجتماعی، سکوت نکردن در برابر انحرافات دولت ها و شجاعت و جسارت از جمله شاخص هایی است که می تواند در انتخاب نماینده اصلح یاریگرمان باشد.

همشهری عزیز ... تحقیق کنیم و بشناسیم و رای دهیم

حالا این ما و شما و یک انتخابات و انتخاب دیگر برای یکهزار و 460 شبانه روز که اگر با عقلانیت و تدبر در رأی خودمان  همراه باشد می شود سازنده و اگر با همان منعفت طلبی، محله گرایی و خرید و فروش رأی همراه باشد می شویم سرافکنده و بازنده.

به امید سربلندی گلسار عزیز

امیرمسعودکریمی

 

 جاساز 143گرم هروئین و 12 گرم شیشه در هواکش پراید

فرمانده انتظامی شهرستان "گلپایگان" از دستگیری چهار سوداگر مرگ و کشف 143 گرم هروئین و 12 گرم شیشه خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سرهنگ "حسین بساطی" فرمانده انتظامی شهرستان "گلپایگان" گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان از ورود یک باند چهار نفره توزیع کنندگان مواد مخدر به این شهرستان باخبر شدند که پس از هماهنگی با مقام قضائی برای دستگیری آنها وارد عمل شدند.

وی افزود: این باند چهار نفره که همگی غیر بومی بودند پیش از ورود به شهر شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان ادامه داد: در بازرسی از خودروی این افراد مقدار 143 گرم هروئین و 12 گرم شیشه که بطرز ماهرانه ای در هواکش خودرو جاساز شده بود کشف شد.

وی بیان داشت : در این زمینه پرونده تشکیل شده و متهمان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ بساطی خاطر نشان کرد: مبارزه با توزیع کنندگان مواد مخدر و سوداگران مرگ در اولویت کار پلیس است و پلیس اجازه جولان به این افراد نخواهد داد.

 

دستگیری کارگر اخراجی برای سرقت 400 میلیون ریالی

فرمانده انتظامی شهرستان "گلپایگان" از دستگیری دو سارق که 103 کیسه مواد اولیه یک شرکت صنعتی تولیدی را سرقت کرده بودند، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ "حسین بساطی " فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: پس از سرقت مواد اولیه یک شرکت تولیدی صنعتی از داخل انبار این شرکت دستگیری عامل یا عوامل این سرقت ها در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت .

وی ادامه داد: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند یکی از سارقان را که کارگر اخراجی این شرکت بود شناسایی و دستگیر کنند

فرمانده انتظامی گلپایگان بیان داشت :این سارق هنگامی که با مدارک و مستندات پلیس روبرو شد، به سرقت تعداد 103 کیسه مواد اولیه از این شرکت با همدستی یکی از دوستانش اقرار کرد.

سرهنگ بساطی ارزش این مواد سرقت شده را 400 میلیون ریال عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در این زمینه پرونده تشکیل شد و هر دو سارق جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان ضمن اشاره به کشف مواد سرقتی در انبار منزل یکی از سارقان به صاحبان اماکن خصوصی و کارگاه ها توصیه کرد: کارخانه و یا کارگاه خود را به سیستم های حفاظتی مانند دزدگیر مجهز کنید و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک سریعا از طریق شماره تلفن 110 مراتب را به پلیس اطلاع دهید .

 

شهید مهدی حبیبی

فرزند: محمد

تاریخ تولد: 1345

محل تولد: گلپایگان

تاریخ شهادت: 1365/10/21

محل شهادت: شلمچه عملیات کربلای 5

یگان اعزامی: بسیج سپاه پاسداران گلپایگان

سن در هنگام شهادت: 20 سال

قسمتی از وصیتنامه شهید:

چند کلمه با امت شهیدپرور:

اول اینکه تقوا داشته باشید همانطور که ائمه معصومین بارها تذکر داده اند که تقوای خدا را پیشه کنید و بدانید که بهترین ره توشه برای آخرت تقوا است.

دوم اینکه هرگز امام را تنها نگذارید و فرامین امام را مو به مو اجرا کنید و اگر واقعاً پیرو خط امام هستید باید خوب دستورات امام را گوش بدهید.

سوم اینکه با مخالفان انقلاب شدیداً مبارزه کنید و چشم های خود را باز کنید و کورکورانه عمل نکنید و هرگز گول منافقین را نخورید و به آنها بفهمانید که در این کشور جایی ندارند چون کشور کشور رسول ا ... است.

 

 رئیس جمهور در جمع مجریان انتخابات؛

مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح

همانطور که رهبری فرمودند، مر قانون باید عمل شود، نه مر سلیقه و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند. ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها، باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

رئیس جمهوری انتخابات را آزمایش الهی برای همگان دانست و تصریح کرد: بزرگ‌ترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است و همه باید تلاش کنند، نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور همه ملت عملی شود.

به گزارش »تابناک«، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، صبح پنجشنبه در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور گفت: باید در این انتخابات، بی‌طرفی، عدم مداخله، اجرای مر قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخاباتی پرشور و با نشاط، به نمایش گذاشته شود.

بگذاریم خانه ملت آیینه واقعی ملت باشد

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید بگذاریم خانه ملت آینه ملت باشد، اظهار کرد: مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترین‌ها به مجلس بروند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: همان طور که رهبری فرمودند، مر قانون باید عمل شود، نه مر سلیقه و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند.

رئیس‌ جمهوری در ادامه افزود: این روز‌ها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیدا‌ها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند؛ اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسائل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟

در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک باشد، نه مر سلیقه

رئیس‌ جمهوری با طرح این پرسش که آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که می‌خواستند حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال این‌ها توجه می‌کردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌دادند؟ اظهار کرد: اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین (ع) بر‌تر بود؟ چرا حضرت علی (ع) او را فرماندار نکردند؟

روحانی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین (ع) علاوه بر این ویژگی‌ها، کارآمدی و سیاستمدار بودن افراد را نیز ملاک قرار می‌داد و حالا اگر آن فرد جایی اشتباه هم می‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار می‌دادند.

رئیس‌ جمهوری با طرح این سؤال که چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور، که اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

روحانی گفت: ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

آیا باید جناحی با هواداران 10 میلیون نفری را نادیده بگیریم؟

رئیس‌ جمهوری که سخنانش با تشویق حاضرین حمایت و تایید می‌شد، ادامه داد: قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قائل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را این گونه تفسیر و اجرا کنیم؟

روحانی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.

رئیس‌ جمهوری تأکید کرد: نکته مهم بعدی آن است که باید بدانیم اداره کشور متعلق و در اختیار مردم است؛ صاحب و ولی‌نعمت کشور و ما مردم هستند و هیچ مقامی در این کشور بدون رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروعیت ندارد. اگر این مهم را قبول داریم، که البته هم همه قبول دارند و تصریح قانون اساسی نیز به این است، پس باید بدانیم که کار بسیار بزرگی در پیش رو داریم.

احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است

روحانی با بیان اینکه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کارکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی در انتخابات هفتم اسفند، به نمایش در خواهد آمد، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود و مردم ناامید نشوند. بگذاریم همه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم، خاطر نشان کرد: همه باید برای ایجاد فضایی رقابتی و امیدآفرین تلاش کنیم تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم چرا که این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.

روحانی تأکید کرد: احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشور‌ها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشور‌هایشان بفرستند.

رئیس‌ جمهوری گفت: البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع به این شکل نیست و قانون اساسی ما اداره کشور را به سمت سیستم حزبی نبرده است که می‌توانیم در آینده درباره این موضوع اندیشه کنیم، اما امروز باید با همین قانون اساسی، کار را به بهترین شیوه به پیش ببریم.

از وزرا خواسته‌ام که با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند

روحانی با اشاره به اینکه وظایف و اختیارات بخش‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات در قانون اساسی و قوانین موضوعه مشخص شده است، افزود: گاهی این مرز‌ها به هم خیلی نزدیک شده و گاهی نیز مخلوط می‌شوند و لذا باید خیلی دقت کنیم. به نظرم بهترین راه، گفت‌وگو، مذاکره و مشورت است و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه به معاون اول خود نیز مأموریت داده است در این زمینه رایزنی کند، اظهار کرد: امیدوارم همان طور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کار‌ها را به پیش برده‌ایم از این عرصه نیز با موفقیت عبور کنیم. قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.

روحانی تصریح کرد: دولت قانونی و طبیعی در انتخابات بی‌طرف است و تلاش خود را متمرکز و وقف اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه می‌کند و مصراً از همه همکاران دولت می‌خواهم تلاش خود را برای عدم مداخله و موفقیت در این آزمایش الهی به کار بگیرند و اجرای مر قانون اساسی را سرلوحه خود قرار دهند تا انتخاباتی سالم، رقابتی، پرشور و بانشاط در امنیت کامل برگزار کنیم.

بدون استثنا به همه اهداف اصلی در مذاکرات دست یافتیم

روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام پرشکوه پیروزی ملت عزیز ایران در پرونده پیچیده هسته‌ای و دستیابی به حقوق ملت بزرگ این سرزمین پس از فراز و نشیب دوازده ساله و مذاکرات نفس‌گیر30 ماهه گفت: باید از فضای بوجود آمده، به نحو شایسته‌ای بهره برداری شود. موفقیت ملت ایران در این پرونده، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نه تنها ایران اسلامی بلکه همه کشورهای در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ بود.

رئیس‌ جمهوری تأکید کرد: با لغو قطعنامه‌های ضد ایرانی، ما تقریباً بدون استثنا به همه اهداف اصلی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم.

روحانی با بیان اینکه بار‌ها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید داشتم که لغو قطعنامه‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها، خط قرمز مذاکرات هسته‌ای است، اظهار کرد: باید در این مسأله مهم ملی و بین‌المللی همه اهداف بلند و اصلی که سرنوشت ملت به آن گره خورده بود حل و فصل می‌شد و این کار بزرگ نیازمند افرادی بود که تجربه و تخصص کافی و سابقه این امر را داشته باشند و زبان بین‌المللی و حقوقی را بفهمند.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به دستاوردهای بزرگ در برنامه جامع اقدام مشترک همچون ادامه غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، تعطیل نشدن مراکز غنی‌سازی فردو، تکمیل رآکتور آب سنگین اراک به صورت مدرن‌تر و تبادل مواد هسته‌ای در بازار بین‌المللی، تصریح کرد: امروز بعد از 30 ماه مذاکراتی بسیار سخت و پرمسوولیت که حتی 3 بار تا دستور قطع مذاکره نیز پیش رفتیم، این مذاکرات به نتیجه رسید و بی‌تردید دعا و حمایت مردم، لطف پروردگار و هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری از پایه‌های اصلی موفقیت و پیروزی بود.

مذاکره کنندگان خارجی بار‌ها به استقبال مردم اذعان کردند

روحانی با بیان اینکه باید همه دست به دست هم دهیم تا ماشین موفقیت در مسیر درست و مناسب قرار گیرد، گفت: اگر در این 30 ماه مذاکره، آرامش اقتصادی به هم می‌خورد، حتی اندکی ناامنی در کشور بروز می‌کرد، مردم به طور گسترده در مراسم 22 بهمن و یا عاشورا شرکت نمی‌کردند و یا مسئولین در استان‌ها با استقبال مردمی مواجه نمی‌شدند، در این مذاکرات موفق نمی‌شدیم.

روحانی ادامه داد: طرف‌های خارجی مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول مذاکرات بار‌ها به استقبال مردمی از کاروان تدبیر و امید در سفرهای استانی و حمایت مردم، اذعان کردند.

رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه همه آحاد جامعه در این کار بزرگ ملی شریک بودند، گفت: بسیار مهم است که وقتی فردی در صف مقدم اقدام می‌کند، چگونه حمایت شود. نمی‌توان در میدان مسابقه در کنار میدان بایستیم و به جای حمایت از تیم ملی، از برخی نکات ایراد بگیریم.

روحانی با اشاره به اینکه باید در یک کار بزرگ مسئولین، گذشت و سعه‌صدر زیاد داشته باشند تا دچار مشکل نشویم، تصریح کرد: بحمدالله با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، همه قطعنامه‌ها لغو و پرونده گذشته هسته‌ای دوازده ساله موسوم به PMD بسته شد و این امر برای کسی که از همه زوایای حقوقی و فنی مذاکرات آگاه باشد، بسیار قابل توجه بوده است.

گاهی تردید‌ها اینقدر زیاد می‌شد که مجبور بودم به تنهایی دفاع کنم

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز نیروگاه هسته‌ای نطنز فعال است، اما با دیروز متفاوت است، تأکید کرد: نطنز در گذشته از دید طرف‌های غربی کاری بر خلاف شورای امنیت سازمان ملل بود و غنی‌سازی در آن کاری غیرقانونی دانسته می‌شد، اما امروز از دید همه آن‌ها، ادامه فعالیت در نطنز قانونی است. خرید و فروش مواد غنی سازی و حمایت‌های فنی و امنیتی آژانس نیز بخشی از این دستاورد‌هاست.

روحانی به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و از جمله پذیرش جهانی فعالیت مرکز فردو را از بعد بین‌المللی و حقوقی بسیار مهم خواند و گفت: از همه این‌ها گذشته مسأله رفع تحریم‌هاست که امیدوارم فرصتی برای ثبت جزئیات آن در تاریخ فراهم شود. گاهی حتی پیش می‌آمد که در میان خودمان هم من مجبور بودم به تنهایی از این ایده که می‌توان همه تحریم‌های مربوط به هسته‌ای را رفع کرد، دفاع کنم که البته این تردید نزد دوستان خیلی بیراه نبود چرا که طرف ما کشورهای قدرتمند جهان بودند که به زیاده‌خواهی شهره‌اند.

همان طور که کم‌فروشی حرام است، کم نشان دادن نعمت نیز حرام است

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اکنون شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند، افزود: دستیابی به این توافق کاری بسیار بزرگ و نعمتی ارزنده است که شایسته قدردانی است و باید بدانیم که اگر شکر نعمت به جا نیاوریم، نعمت از دست ما خواهد رفت.

روحانی دستاورد توافق هسته‌ای را نه متعلق به حزب و جناحی خاص بلکه متعلق به همه ملت دانست و اظهارداشت: این نعمتی بزرگ از جانب خدا برای مردم عزیز ماست و همه باید آگاه باشیم که همانطور که کم‌فروشی حرام است، کم نشان دادن نعمت نیز حرام و موجب زایل شدن نعمت خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: در پی توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، موانع متعددی که بر سر راه و فعالیت کارآفرینان وجود داشت، برطرف شده و اکنون همگان باید برای تحقق رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم تلاش کنند.

 

 

 فعالیت های 10 ماهه برق شهرستان گلپایگان در سال 94:

برق شهرستان گلپایگان تا 28 دی ماه 94 بالغ بر 27 میلیارد ریال از بودجه عمرانی و بودجه جاری شهرستان جذب کرده که این مبالغ از بودجه شهرستان و از محل اعتبارات شرکت توزیع برق استان اصفهن هزینه شده است.

اهم پروژه های عمرانی انجام شده در 10 ماهه سال 94 در برق شهرستان به شرح ذیل می باشد:

1) پروژه های توسعه و احداث شبکه 3 میلیارد و 500 میلیون ریال

- نصب ترانس و احداث شبکه جهت تکمیل برق رسانی به مسکن مهر گلپایگان به مبلغ 300 میلیون ریال

-احداث شبکه 20 کیلوولت جهت رینگ و افزایش قابلیت مانور شبکه ها به مبلغ 1100 میلیون ریال

- نصب ترانس و کابل کشی جهت برق رسانی به مصلی گلپایگان به منظور کاهش قطعی های ناخواسته

- نصب سکسیونرهای موتوردار به مبلغ 900 میلیون ریال در سطح شهرستان به منظور افزایش قابلیت مانور شبکه برق

2) برطرف کردن افت ولتاژ مشترکین: 5 میلیارد و 500 میلیون ریال

- احداث شبکه 20 کیلوولت و نصب ترانس و بهسازی فشار ضعیف شبکه روستای کلوچان به مبلغ 1100 میلیون ریال

- احداث شبکه و نصب ترانس جهت متقاضیان جدید در سطح شهرستان به مبلغ 3300 میلیون ریال

-احداث شبکه و نصب ترانس گلشهر جنب شعبه برق به مبلغ 370 میلیون ریال جهت برطرف کردن افت ولتاژ مشترکین

- نصب ترانس رباط سرخ به مبلغ 250 میلیون ریال به منظور برق رسانی به مشترکین و جبران افت ولتاژ شبکه

-احداث شبکه و نصب ترانس شهرک الوند به مبلغ 550 میلیون ریال جهت برطرف کردن افت ولتاژ مشترکین

3) جابجایی پایه و رفع حیم شبکه: 4 میلیارد و 450 میلیون ریال

- بهینه سازی شبکه و پست محله رباط پیرعلی به مبلغ 650 میلیون ریال جهت کاهش افت ولتاژ مشترکین

- بهینه سازی و رفع حریم شبکه و پست در گلشهر محله وداغ به مبلغ 370 میلیون ریال

- بهینه سازی و جابجایی شبکه گلشهر محله مهرآباد گلشهر به مبلغ 130 میلیون ریال

- جابجایی شبکه و پست چهار راه صالح پیغمبر به مبلغ 300 میلیون ریال

- رفع حریم شبکه و رفع نقاط خطرساز به مبلغ 2500 میلیون ریال در سطح شهرستان به منظور حفظ حریم شبکه جهت ساخت و ساز مشترکین

- بهینه سازی شبکه های فشار ضعیف در گلشهر محله ورزنه، گلپایگان خیابان فروردین و روستای دم آسمان به مبلغ 500 میلیون ریال

4)تعمیرات و بهسازی شبکه: 5 میلیارد و 300 میلیون ریال

-تعمیرات و بهینه سازی شبکه به منظور پایداری شبکه به مبلغ 2500 میلیون ریال

-تعمیرات به روش خط گرم (خط برق دار) شبکه های 20 کیلوولت به مبلغ 700 میلیون ریال جهت پیشگیری از قطع شبکه های برق

- تعمیرات و بهینه سازی شبکه به منظور پایداری شبکه از محل اعتبارات جاری به مبلغ 2100 میلیون ریال

5)تبدیل شبکه هوایی به کابل خودنگهدار هوایی: 2 میلیارد و 415 میلیون ریال

-تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار در سطح شهرستان جهت کاهش تلفات شبکه و جبران افت ولت مشترکین به مبلغ 1300 میلیون ریال

-تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار شهرک الوند به منظور کاهش تلفات شبکه و جلوگیری از قطع برق در مواقع وزش باد 800 میلیون ریال

- تبدیل شبکه به کابل بنیاد گوگد جهت جلوگیری از قطع برق و کاهش تلفات شبکه به مبلغ 315 میلیون ریال

6) تأمین روشنایی و معابر: 2 میلیارد و 725 میلیون ریال

- تأمین روشنایی تعدادی از خیابان های مسکن مهر به مبلغ 495 میلیون ریال

- بهینه سازی روشنایی معابر و تعویض 207 دستگاه چراغ پرمصرف 125 وات با چراغ های پربازده و کم مصرف LED 20 وات

-تبدیل 450 دستگاه چراغ پرمصرف 250 وات روشنایی معابر با چراغ های پربازده بخار سدیم 150 وات در سطح شهرستان به مبلغ 1900 میلیون ریال

- مشارکت در احداث روشنایی بلوار امام رضا (ع) به میزان 25 درصد با مبلغ 330 میلیون ریال

7) حوادث و اتفاقات: یک میلیارد و 800 میلیون ریال

- حوادث و اتفاقات (شامل برخورد کامیون خودرو با شبکه های فشار متوسط در گلپایگان، گوگد و گلشهر، روستای مرغ، روستای سعیدآباد درب امامزاده و همچنین تعویض ترانس های معیوب) به مبلغ 1800 میلیون ریال

8)تعویض کنتور معیوب 950 میلیون ریال

-تعویض کنتورهای معیوب در سطح شهرستان به مبلغ 950 میلیون ریال

تعداد مشترکین:

همچنین در این مدت تعداد یک هزار و 162 مشترک به مشترکین برق شهرستان افزوده شده است که از این تعداد 20 مشترک دیماندی و یک هزار و 142 مشترک عادی می باشد و تعداد کل مشترکین تا پایان دیماه 50 هزار و 488 مشترک می باشد.

مدیریت مصرف:

رابط مدیریت مصرف برق شهرستان با حضور در منازل، مدارس، ادارات، کارخانجات و ... اقدامات ذیل انجام داده است:

-آموزش چهره به چهره با مشترکین پرمصرف صنعتی، خانگی و تجاری

 حضور در اجتماعات (مساجد، نماز جمعه) و حضور در جلسات اولیای دانش آموزان در مدارس که در زمینه مصرف صحیح برق توضیحاتی ارائه گردیده است.

- برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی در ادارات و واحدهای آموزشی جهت راهکارهای مدیریت مصرف برق که هر ماه دوبار انجام می شود.

- حضور در مدارس و مهدکودک های سطح شهرستان و آموزش 6 هزار و 620 نفر از دانش آموزان در خصوص راهکارهای صرف جویی در مصرف برق، مراحل تولید انرژی برق و همچنین آموزش برچسب انرژی در وسایل خانگی و لامپ های کم مصرف LED

- ممیزی انرژی برق در ادارات، مدارس و مهدکودک های شهرستان جهت آموزش مصرف بهینه برق 23 مورد

-اهدای جوایز به 150 نفر از دانش آموزانی که در نقاشی و طرح های مدیریت مصرف برق شرکت نموده اند.

-بازدید از مغازه ها و واحدهای تجاری که لامپ های پرمصرف دارند و تعداد 20 عدد لامپ پرمصرف تجاری با 60 عدد لامپ کم مصرف به صورت رایگان تعویض گردیده است.

 همکاری صنایع و کشاورزان شهرستان در طرح تابستانه کاهش مصرف در اوج بار که از ساعت 11 صبح تا 15 بوده

 کشاورزانی که در این طرح همکاری داشته و مصرف برق خود را کاهش داده بودند علاوه بر رایگان بودن برق مصرفی در دوره مذکور مبالغی نیز جهت تشویقی به حساب مشترکین مذکور واریز گردیده است (20 مورد)

- تعدادی از صنایع شهرستان نیز که در طرح تابستانه کاهش مصرف برق در پیک بار همکاری داشته اند از طرف شرکت توزیع استان اصفهان نیز مبالغی به عنوان پاداش به آنها اختصاص داده شد.

نصب بنر، چاپ اطلاعیه در روزنامه ها، چاپ و توزیع بروشور در خصوص ایمنی در برق، مزایای استفاده از لامپ های کم مصرف و LED و آگاهی از برچسب انرژی، دعوت به همکای های گوناگون از کشاورزی ها و صنایع و ... در سطح شهرستان (10 هزار مورد)

تعویض لامپ های پرمصرف به لامپ های کم مصرف به طور رایگان در مدرسه شهید بهشتی شهرستان

تأسیسات زیربار

طول شبکه 20 کیلوولت (هوایی و زمینی) 771 کیلومتر

طول شبکه 20 کیلو ولت کابلی 33 کیلومتر

طول شبکه فشار ضعیف هوایی (سیمی و کابل خودنگهدار) 645 کیلومتر

طول شبکه فشار ضعیف کابلی 249 کیلومتر

تعداد پست هوایی و زمینی 1338 دستگاه

تعداد ترانس عمومی 345 دستگاه

ظرفیت ترانس عمومی 59 هزار و 220 کیلوولت آمپر

تعداد مشترکین 50 هزار و 488 مشترک

تعداد روستاهای برق دار 54 روستا

پروژه های عمرانی آماده افتتاح در دهه مبارک فجر سال 1394

-  جابجایی شبکه و پست گلشهر و محله وداغ به مبلغ 370 میلیون ریال

- احداث شبکه و نصب ترانس روستای رباط سرخ به مبلغ 250 میلیون ریال

- بهینه سازی و جابجایی شبکه گلشهر محله مهرآباد به مبلغ 130 میلیون ریال

- احداث شبکه و نصب ترانس و تبدیل شبکه هوایی به کابل خودنگهدار در شهرک الوند به مبلغ 1250 میلیون ریال

- نصب سکسیونر موتوردار در سطح شهرستان به مبلغ 1200 میلیون ریال

 

حجاب با مد و نمایشگاه درست نمی شود

اگر کمی قدم به گذشته ها و زمان های دور حتی قبل از انقلاب بگذاریم چهره مادران و دختران حکایت از رعایت حجاب را داراست.

یک سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شهید محراب آیت ا... دستغیب (ره) با دیدن جوی حاکم و منظره های ناپسند دستور داد در ادارات حجاب رعایت شود و گفت: حجاب قانون قرآن است و حالا که ایران اسلامی شده و هزاران شهید و جانباز سرافراز ثمره این نهضت و انقلاب است باید حجاب هم رعایت شود و آن موقع فرمودند: تنها جایی که می توانیم نفوذ کنیم اداره هاست پس همه کارمندان خانم باید حجاب اسلامی را رعایت کنند.

این گفتار آن شهید بزرگوار در آن زمان بود ولی امروز چی؟ خانم ها و حجاب ها به کجا دارند می روند؟ حالا نگاه می کنیم هر چه که آن طرف دنیا نشخوار می کنند برای ما شده مد!! اما در آن موقع و قبل از شهادت بود که شهید مطهری مسئله حجاب با مانتو را مطرح کرد و گفت: می توان به جای چادر، از مانتو و روسری هم استفاده کرد اما در صورتی که از مانتوهای بلند و گشاد و مقنعه های بلند که تا روی بازو و زانو می آید استفاده کرد نه مانتوهای امروزی چاک دار و آنچنانی که از گفتن و حتی پوشیدن آن انسان شرم و خجل است.

خدایا هر چه بگویم به حق خودت و اولیائت جوانان ما را از شر مفاسد آخر الزمان حفظ فرما.

تا اینکه مدل از حجاب برای اداره ها الزامی شد ولی به مرور زمان از بین رفت از طرفی افرادی که هم حجاب نداشتند برای اینکه کارشان پیش برود مجبور بودند هنگام ورود به اداره ها و مراکز و سازمان ها حتی خیابان ها از چادر استفاده کنند.

خداحافظی با سر لختی ها:

شهید رجایی (ره) حجاب و رعایت آن را برای تربیت معلمان و مدرسه های غیرانتفاعی را اجباری کرد با همین پافشاری ها رنگ ایران عوض شد کم کم ایران با حجاب کامل متولد شد و دیگر به اصطلاح سرلختی ها در کوچه و خیابان ها نمی دیدند. فرهنگ حجاب با اقتدار در ایران جلو می رفت اما از آنجا که دشمن تا دندان مسلح و زخم خورده هیچ وقت از پا نمی نشیند این بار از در دیگری وارد شدند و با فرارسیدن زمان انتخابات ریاست جمهوری، رجوی رانده شده که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود برای جمع آوری رأی راهی نداشت جز اینکه با هر ترفندی که شده بتواند نظر مردم را جلب کند.

تبلیغات خود را اینطور آغاز کرد: که خانم ها مقداری از موهای خود را از روسری بیرون بگذارند و به این ترتیب مخالفت خود را با جمهوری اسلامی اعلام کرد از آن زمان عده ای برابر دستور او سر تعظیم فرود آوردند و کم کم حجاب در ایران رنگ خود را از دست داد.

چادر گران شد، مانتو ارزان شد:

یکی از حرکت های خزنده که در آن دوره به اجرا درآمد بالارفتن قیمت چادر بود هر چه چادر به بازار می آمد با قیمت های هنگفت عرضه می شد.

اینجا بود که همان روزها در یک عملیات خراب کارانه کامیون هایی پر از مانتوهای تنگ و چسبان و با رنگ کرم وارد ایران شد و قرار شد در فروش شبانه به صورت حراج و به قیمت خیلی پایین عرضه شود همه اتفاقات دست به دست هم داد تا مدل های جورواجور مانتو وارد تهران شود و شهرستان ها هم به تبعیت از تهران پوشش خود را از چادر به مانتو تغییر دهند.

اینجا بود که پارلمان امریکا تصویب کرد که چندین میلیون دلار علیه ایران خرج شود و به این ترتیب با وارد کردن لباس های خارجی و عرضه آنها در شوهای لباس های خانگی، حمله های حساب شده آنها شروع شد و برنامه ای که اول انقلاب، مردم آن را پذیرفتند، نقش برآب شد و کار به اینجا رسید که امروز در خیابان ها می بینیم.

اروپا، امریکا و دنیای یهود که امروز برای همه چیز مسلمین خصوصاً کشور اسلامی ایران نقشه می کشد برای فرهنگ سازی اسلام و ایران خیلی کار می کنند تا به اهداف شوم خود دست یابند.

با فرهنگ ما ارتباط برقرار می کنند با ماهواره در کشور خانه به خانه افکار جوانان عزیز این مرز و بوم را تغییر می دهند آنها خوب می دانند از کجا باید ضربه بزنند تا اساس تفکر را تغییر دهند. (آیه مثلهم کمثل الذی استوقد نارا...) در سوره بقره از منافقان سخن می گوید که در بیابان آتشی را درست می کنند اما خداوند نور آتش آنها را می گیرد و آنها را در ظلمت باقی می گذارد اما این افراد از پا نمی نشینند و منتظر فرصت می مانند آنها همت دارند و تا روزنه ای پیدا می کنند علیه مسلمانان حرکت می کنند.

معارف خدا:

راه حل اصلی این مشکل این است که مردم خودشان بخواهند؛ چون خداوند هیچ وقت کسی را وادار به انجام کار نمی کند. (ان ا... لا یغیر بقوم حتی یغیر ما بانفسهم)

حجاب با رنگ و مد لباس رایج نمی شود فقط یک راه وجود دارد: اینکه قلب فرد آن را بخواهد. باید برای این چشم انداز: فرهنگ سازی کنیم تا مردم ضرورت حجاب را باور کنند.

برای موفقیت در این حرکت دو راهکار وجود دارد: اول اینکه قلب های مؤمنان را باید به صورت فرد فرد منقلب کرد و ثانیاً بدانیم که امر به معروف و نهی از منکر برای همه آحاد جامعه است نه یک قشر خاص و مابقی بگویند به ما چه.

با هرکسی باید مانند خودش رفتار کرد

باید بیاموزیم در وقت کم چه بگوییم و چگونه بگوییم که مؤثر باشد و او بپذیرد.

امر به معروف با نماز قضا:

کسی که مروج حجاب می شود باید به چند نکته توجه ویژه و خاص داشته باشد

اول اینکه خودش در خفا و پنهان مرتکب گناه نشود تا خداوند به کلامش نفوذ دهد.

دوم اینکه نماز صبح قضا نداشته باشد و اگر نمازش قضا شود اصلاً وارد کار توصیه برای حجاب نشود چون سیلی خواهد خورد.

سوم اینکه اطلاعاتش را درباره حجاب بالا ببرد و به شدت به خودسازی بپردازد باید توجه داشت که حجاب امر الهی، قرآنی و واجب است. هم حق الناس است و هم حق ا...

خانمی که با بدحجابی وارد جامعه می شود و عرض اندام می کند و از این طریق مردها و پسرها را به سمت خود می کشد باعث دور شدن آن مرد و پسر از محیط گرم خانواده می شود و این حق الناس است.

متأسفانه حدود محرم و نامحرم در بعضی خانواده ها از بین رفته است اگر فرد واقعاً نامحرم را نامحرم بداند و حریم خود را حفظ کند نفوذ کلام پیدا می کند می تواند تأثیرگذار باشد.

چادر در قرآن آمده؟

بعضی ها می پرسند چادر و مقنعه در قرآن آمده یا خیر؟

در آیه 59 سوره احزاب آمده است (یدنین علیهن جلابیبهن) عرب ها پارچه ای به نام جلباب را مثل خیمه بر سر می انداختند که بلندی آن تا سر زانو بود وقتی از پشت سر نگاه می کردیم از سر تا زانو همه یک دست و صاف بود و برآمدگی ها مشخص نبود حضرت فاطمه زهرا (س) این پارچه (جلباب) را تا پاشنه پا پایین آوردند طوری که وقتی راه می رفتند گام هایشان پشت این پارچه پنهان بود پس قرآن به جلباب اشاره کرده نه مانتو.

شهید مطهری برای اینکه مردم را از برهنگی بیرون بکشد مانتو را مطرح کرد اما مانتوی بلند و گشاد.

خمار هم مقنعه ای است که بازو را کاملاً می پوشاند اصلاح حجاب بخشی از معنای عفت است که عفت فردی و عفت در روابط اجتماعی است.

قرآن می فرماید: زن و مرد نامحرم باید با حیا با هم رفتار کنند و در این خصوص به سوره قصص و داستان حضرت موسی و دختران شعیب نبی اشاره می کند.

پروردگارا جوانان ما را در این برهه از زمان حفظ و به مردان ما غیرت و زنان ما عفت عنایت فرما.

سید- عبدالمنافی

 

تشکیل جلسه کمیته ایثار و شهادت ستاد دهه فجر 

اکبر فروغی مدیریت اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان در جلسه کمیته ستاد دهه فجر این نهاد که در محل اداره بنیاد شهید گلپایگان برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور اعضا، اظهار داشت: همانگونه که مستحضرید شهیدان معظم و جانبازان سرافراز نقش اساسی و بی بدیلی در پیروزی انقلاب و اقتدار نظام جمهوری ایفا کردند؛ لذا بر ما واجب است که همواره در جهت تجلیل و تکریم از ایثارگری این عزیزان  و مسئولین این منطقه که به یاری خدا خودشان از خانواده ایثارگران هستند و همت عالی در این قضایا دارند گامی برداریم.

وی افزود: هدف از تشکیل این جلسه برنامه ریزی این ایام مبارک است که امیدواریم بتوانیم به نحو احسن در قالب کمیته ایثار و شهادت  همسو با اهداف کلی کشور در این راستا گامی برداریم.

مدیریت اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان با تشریح برنامه های این کمیته در ایام دهه مبارک فجرتصریح کرد: این برنامه ها به چند بخش تقسیم شده از جمله: تجلیل از شهدا، جانبازان و آزادگان به ویژه شهدا و ایثارگران دوران انقلاب و تجدید میثاق با آرمان های والای شهدا در گلزارهای سراسر کشور که این مراسم در روز 15 بهمن ماه برگزار می شود.

فروغی با بیان اهداف کمیته ایثار و شهادت خاطرنشان کرد:  نهادینه نمودن فرهنگ زیارت گلزار و مزار شهدا، معرفی فجرآفرینان به عنوان نماد مبارزه و مقاومت علیه استکبار جهانی، تقویت روحیه مقاومت ایمان, ایثار و شهادت و جلب مشارکت وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد در این راستا اساس کار ما در این ایام است.

وی تصریح نمود: طی ایام دهه فجر دیدارهایی پیش بینی و انجام شود، در این راستا  اگر هم دستگاه ها  و ادارات پیشنهاد دارند که از ایثارگران و خانواده شهدای دستگاه های خودشان در این ایام دیدار به عمل آید  به این اداره انعکاس داده شود تا ما بتوانیم نسبت به گزارش آنها اقدام کنیم.

مدیریت اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان با اشاره به اینکه: روز 15 بهمن ماه میهمانی لاله ها در گلزارهای سراسر کشور از ساعت 15 به صورت سراسری برگزار می شود، افزود: امید است همه عزیزان مشارکت و حضور داشته باشند که پرچم و گل بر سر قبور مطهر شهدا با شهرداری ها و در روستاها نیز با دهیاری هاست و تعدادی گل هم از سوی مدیریت جهاد کشاورزی تهیه خواهد شدکه امیدواریم همه مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرد: به منظور برگزاری برنامه های پررونق تر در سطح شهرستان هر دستگاهی می تواند برنامه های مربوط به خود را داشته و از ایثارگران دعوت کنند تا در مدارس و مراسم صبحگاهی با دانش آموزان صحبت داشته باشند. و در دانشگاه ها هم به همین نحو و مطالبی که بیان می شود در مورد حماسه ها، فداکاری ها در طول انقلاب و جنگ تحمیلی تا نسل امروز از واقعیت های دوران انقلاب و دفاع مقدس بیشتر آگاهی داشته باشند.

در ادامه این جلسه پس از ارائه نظرات و پیشنهادات اعضا کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر شهرستان، مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: امید است مسئولین دستگاه های اداری شهرستان در مراسم های ویژه دهه مبارک فجر حضور پررنگ داشته باشند.

وی افزود:  همانگونه که اشاره شد،  هدف این است در طول ایام مبارک دهه فجر ما یک مراسم آبرومند در شأن شهر شهید پرور گلپایگان که مردمی متدین و با فرهنگ هستند و شهیدانی پرآوازه از دوران سیاه ستم شاهی مانند شهید آیت ا... صدوق دارند که از سال 1340 مبارزات خود را شروع و به شهادت رسیدند، برگزار کنیم.

فروغی تصریح نمود: وجود چنین شهدایی نشان دهنده این است که مردم این منطقه سابقه خوبی در زمینه ایثار و شهادت دارند و ما هدفمان این است در ایام گرامیداشت فجرآفرینان که اصلی ترین آنان شهدا و ایثارگران هستند و باعث شروع انقلاب، تثبیت آن و ادامه آن شدند با همکاری یکایک عزیزان و اعضا  با تشریک مساعی در دیدار از خانواده معظم شهیدان در شهرها و روستاها در طول این ایام  و در 15 بهمن ماه نیز در گلزار شهدا میهمان لاله ها باشیم.

 

دیدار مدیریت کانون سنگرسازان بی سنگر با جهادگران شهرستان

محمدعلی گرامی مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر استان اصفهان در معیت چند تن دیگر از اعضای این کانون و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان که برای دیدار با سنگرسازان بی سنگر جهادگر شهرستان گلپایگان در دوران دفاع مقدس به منازل چند تن از آنان آمده بود در گفتگو با خبرنگار این هفته نامه هدف از این دیدارها را اینگونه بیان داشت: سنگرسازان بی سنگر جهاد نقش بسزایی در روند دفاع مقدس داشتند.

وی افزود: کانون سنگرسازان بی سنگر یک سازمان مردم نهاد غیرسیاسی و غیردولتی و غیرانتفاعی است که از سال 87 به همت جمعی از فرماندهان و مسئولین پشتیبانی مهندسی جنگ و جهاد تأسیس شد و در استان اصفهان و 15 شهرستان های استان دفتر و نمایندگی دارد و مسئولیت آن بر عهده مدیریت جهاد شهرستان هاست و در سایر استان ها و تهران هم این کانون دفتر مرکزی فعال دارند.

گرامی هدف از تشکیل این کانون ها را تجدید و یاد و خاطره و دیدار با سنگرسازان بی سنگر ذکر کرد و افزود:  با توجه به اینکه سنگرسازان با عنایت به ادغام جهاد سازندگی در جهاد کشاورزی جایگاه و پایگاهی نداشتند چنانکه پس از پایان جنگ دیگر نیروهای فعال (سپاه، بسیج، ارتش و ...)در این دوران به پایگاه های خودشان برگشتند و بچه های جهاد بعد از ادغام جایگاهی نداشتند، لذا این کانون ها به این منظور تشکیل شد که بتواند حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس را با برقراری ارتباط و شناسایی سنگرسازان بی سنگر احیا کند و بتواند با ثبت مستندات و خاطرات دفاع مقدس اینها را به تاریخ پرافتخار ایران اسلامی به عنوان امانتی که شهدا بر عهده ما گذاشتند تحویل آیندگان بدهند.

مدیر کانون سنگر سازان بی سنگر استان افزود: کانون برای رسیدن به این اهداف یکسری برنامه در نظر گرفته که یکی از آنها همین دیدار با سنگرسازان بی سنگر در محل منازل آنهاست که در طول سال به طور میانگین روزانه یک دیدار با این عزیزان انجام گرفته و در سال 94 نزدیک 250 دیدار با سنگرسازان بی سنگر در محل منازلشان در استان و شهرستان ها داشتیم و با یک هدیه مختصر که به عضو کانون داده می شود یک تجدید دیدار خاطره ای نیز با این عزیزان می شود.

گرامی از دیگر برنامه هایی که با حضور این اعضا در استان و شهرستان ها تشکیل می شود را سفرهای زیارتی ساحتی به مشهد مقدس و ویلاهای چابکسر شمال و استفاده از ویلاهای چادگان نام برد و افزود: از دیگر برنامه ها چاپ یک فصلنامه است که هر چهار ماه یک بار با محتوای گزارش از برنامه های کانون و گردهمایی ها و عکس و تصاویر از دیدارهایی که با این عزیزان انجام می شود در این فصلنامه چاپ و منتشر می شود و عکس هایی که گروهی در زمان جنگ سنگرسازان در مناطق جنگی با هم داشتند را نیز در این نشریه چاپ می کنیم و بین اعضا توزیع می شود.

وی افزود: همچنین یک سایت این کانون دارد به نام کانون سنگرسازان بی سنگر اصفهان که دوستان عضو می توانند از کلیه برنامه ها و دیدارهایی که انجام میگیرد بازدید داشته باشند. همچنین اخیراً یک کانال تلگرامی نیز تحت عنوان کانون سنگرسازان بی سنگر ایجاد کردیم که به وسیله آن نیز از طریق فضای مجازی یکسری اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با اعضا داشته باشیم و عکسهای گروهی را نیز از این طریق به اطلاع سایر اعضا و علاقمندان ارسال می شود.

گرامی دیگر برنامه های کانون را تهیه بلیط استخر با پرداخت یارانه ای که از طریق کانون پرداخت می شود و جزیی آن نیز از اعضا تأمین می شود به آنان داده می شود خبرداد و تصریح کرد: علیرغم اینکه کانون هیچ بودجه دولتی ندارد و هزینه های آن از محل حق مختصری (هر سال 10 هزار تومان) که اعضا می پردازند و کمک های برخی شرکت های ایثارگری تامین می شود،

وی یکی از با ارزش ترین و پراستقبال ترین برنامه های کانون را دیدارها نام برد و افزود: عمده ترین افرادی که ما به آنها مراجعه می کنیم اظهار می دارند خدا پدرتان را بیامرزد که بعد از 30 سال یک یادی از ما کردید ما با خانواده هایمان بعضاً مشکل داشتیم بر سر این موضوع و بچه های ما قبول نمی کردند که ما هم در جنگ بودیم حالا که شما آمدید آنها باور کردند که به اصطلاح ما دروغ نگفتیم و در جنگ بودیم.

مدیر کانون سنگر سازان بی سنگر استان در ادامه افزود:  جامعه هدف ما حدود 70 هزار نفر اعزامی از جهاد سازندگی سابق  به مناطق جنگی داشت و در حال حاضر از 3 کانون که در استان فعالیت دارند یکی در اصفهان  یکی در نجف آباد که سهم بسزایی داشتند و یکی هم در کاشان است ما تا به امروز توانستیم حدود دو هزار نفر از فراموش شدگان تاریخ را شناسایی و سازماندهی کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم و همین برنامه هایی که بیان شد را برگزار کنیم.

گرامی تصریح نمود:  حدود 20 درصد از 3200 شهید جهاد کشاورزی با تعداد 640 نفر از جهاد استان اصفهان هستند و قریب 1500 جانباز از خود جهاد اصفهان هستند و 50 آزاده سرافراز از جمیع افرادی بودند که از جهاد استان اصفهان به جبهه های دفاع مقدس اعزام می شدند.

 وی نقش جهاد گران در جبهه و جنگ را که قبل از عملیات، حین عملیات و بعد از عملیات فعالیت داشتند اینگونه تشریح کرد: قبل از عملیات با جاده سازی در اختفاء  و زمان عملیات همان جاده ها را ترمیم می کردند و به موازات آن نیز خاکریز و جان پناه برای رزمندگان را همین سنگرسازان بی سنگر که امام (ره) در آن دوران به جهادگران دادند و به این خاطر بود که اینها در ارتفاع لودر و بلدوزر با ارتفاع 3 متر از سطح زمین را که بدون هیچ جان پناه و محافظی در عملیات ها فعالیت می کردند،  بر عهده داشتند تا رزمندگان بتوانند در کار دفاعی و تک به دشمن فعالیت داشته باشند.

 و بعد از عملیات هم تثبیت آن مواضع و تقویت آن خاکریزها، دوجداره کردن خاکریزها، ایجاد جاده و تقویت جاده ها از فعالیت عمده آنان بود در کنار آن خدمات پشتیبانی جمع آوری کمک های مردمی بود و از زحماتی که همین مردم شهرستان گلپایگان می کشیدند و با ارسال کمک ها از جمله ماست گلپایگان که زبانزد جبهه ها بود، از نان پختن و انواع و اقسام دیگر کمک ها که مردم شهیدپرور ایران اسلامی و بالاخص استان اصفهان و شهرستان گلپایگان به جبهه ها کمک می کردندبر عهده جهادگران بود.

گرامی در پایان یادآور شد: جا دارد که هر از گاهی دستگاه های مرتبط بتوانند از زحمات و فعالیت های این عزیزانی که به نوعی در جنگ نقش داشتند قدردانی کنند و یاد و خاطره این عزیزان را حفظ کنند و به مسایل آنها که در این دیدارها گفته می شود از جمله اشتغال فرزندانشان بحث ازدواج، مسکن و بیماری ها که باید به آنها بپردازیم، کمک و مساعدت داشته باشند.

 

امام جمعه گلپایگان: حضرت امام(ره) طلسم ما نمی توانیم را شکست

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه شهرستان در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور مدیران و نمایندگان ادارات و نهادهای ذیربط در سالن اجتماعات فرمانداری گلپایگان برگزار شد، پس از استماع مطالب و دیدگاه های ارائه شده که اعضا حاضر در جلسه بیان داشتند و راهکارها و پیشنهادهای خود را پیرامون موضوع جلسه و در راستای ایجاد شرایط ازدواج آسان و زندگی جوانان پس از ازدواج مطرح بود، اظهار کرد: اولاً من احساس می کنم بعضی از دوستان مطالبی که در جلسات قبل پیرامون آن بحث صورت گرفته را از یاد می برند یعنی مطالب جلسات قبلی در حال تکرار است و این نشان می دهد یا برخی در جلسه قبل حضور نداشتند و اگر بودند فراموش کرده اند چون در این جلسه بخشی از بحث ها به مباحثی که گذشته مطرح و روی آن صحبت و بحث شده است و دفاع کردند پرداخته شد.

وی با اشاره به یکی از برنامه های صدا و سیما افزود: این جلسات باید به صورت چالشی برگزار شود  و حرف ها زده شود و در دل این حرف ها و صحبت ها راهکارها به دست می آید و مسئولین هم این بحث ما را می بینند و تأثیر خودش را دارد.

این برنامه ها و نکاتی که در برخی برنامه های رسانه ملی مورد بحث و نقد قرار می گیرد منجر به این شد که مقام معظم رهبری با سران قوا و بسیاری از وزرا، مجموعه های فرهنگی یک جلسات حدوداً 8 ساعته روی آسیب های اجتماعی داشتند به خواست مقام معظم رهبری آسیب ها از سراسر کشور جمع آوری شده و دیدگاه مقام معظم رهبری این است که بله موشک ما داشته باشیم خوب است انرژی هسته ای اگر داشته باشیم خوب است ولی آنها بحث های سخت افزاری است ما امور نرم افزاری مان در بحث خانواده و اعتیاد، ازدواج دیرهنگام است که باید اینها حل شود لذا از بالا هم روی این موضوعات دارند کاری کنند که باید ببینیم بازخوردهای آن چه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان با اشاره به اینکه: در این جلسات هر چه ما خود را نقد کنیم سازنده است، تصریح کرد: یعنی بنده شاید یک نظری داشته باشم وقتی نقد شود به این نتیجه برسیم که شاید این نظر خوبی نیست اشکالی هم ندارد ولی نقل نکنیم و به گونه ای حرف نزنیم که حرف شما بخواهد به کرسی بنشیند و حرف های دیگر بایکوت شود این دیدگاه است هر کس نظری دارد و ممکن است شخصی دیگر در این خصوص نظر دیگری داشته باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: یک بحثی که از اول در جلساتمان مطرح بود که ازدواج باید انجام شود یک مشکلی که ما داریم همه این مسایل را گردن ازدواج می گذاریم یعنی می گوییم برای ازدواج این کارها باید انجام شود خدا این نظرش نیست خدا می گوید اول ازدواج کنید بعد این مشکلات حل می شود.

و این مسئله ای است که از آموزه های دینی، آدم به دست می آورد البته قبول داریم توقعات بالا رفته یک روزی من ابتدای زندگی خود را در یک اتاق سه در سه شروع کردم ولی آیا جوانان امروز حاضرند اینگونه زندگی کنند؟ من یکسال و نیم در این اتاق زندگی کردم. اما الان چنین چیزی جزو خیالان است یعنی جوان های امروز اگر منزل دربست و سالم هم به آنها بدهیم تازه دو قورت و نیمشان باقی است یعنی توقعات بالاست این مسایل را در صحبت هایی که می شود باید ببینیم.

امام جمعه گلپایگان افزود: یکی از عواملی که آمار ازدواج کم شده یا سطح سن ازدواج بالا رفته است این است که در جامعه امروز با رواج اسباب و وسایل و امکانات به نوعی جوان امروز از ناحیه های دیگر زندگی و نیاز خود را تامین می کند و با بودن این شرایط می گوید من بیایم تن به یک ازدواج با این همه دردسر و گرفتاری و هزار و یک مشکل بدهم؟ و بدون اینکه تن به این مسایل بدهد نیازخودرا تامین می کندکه حلال و حرام آن بحث دیگری است.

وی با بیان اینکه: انواع و اقسام ابزارهایی که امروز در اختیار جوانان هست در اختیار جوانان گذشته نبود، تصریح نمود: از طرفی فضای جامعه، جهانی هم یکسری برنامه برای جوانان به وجود آورده یکی از دوستان که به برزیل رفته بود و برگشته است از وی پرسیده شد که اخبار ایران را چگونه دریافت می کردید که در جواب گفت: طی سه ماهی که ما در برزیل بودیم اصلاً اخباری از ایران نداشتیم از وی پرسیدیم، با ماهواره نمی توانستید شبکه های ایران را بگیرید؟ که جواب منفی داد و گفت، برای ما در برزیل وآن کشتارگاهی که از طرف ایران ما مأمور بودیم فقط دو شبکه عربی خریده بودند که آنهم به علت عدم پرداخت پول قطع بود.

یعنی هر کس بخواهد در کشورهای دیگر ماهواره ببینید باید پول بدهد و این درحالی است که درکشور ما دریافت ماهواره فراوان است و فقط نزدیک به 200 الی 300 شبکه فقط از شبکه های ترکیه را ماهواره های ما می گیرند و شبکه های عربی، آسیایی، اروپایی هم به اینها اضافه کنید، واقعاً عجیب است اسماعیلی تصریح کرد: با این مسایل و هجمه های اینچنین آن وقت ما در گلپایگان می نشینیم و در راستای بحث ازدواج صحبت می کنیم بعضی از دوستان شاید رخداد 10 تا 20 ازدواج برایشان خیلی نباشد ولی اگر این جلسه ما دو ازدواج هم خروجی اش باشد ارزش آن را دارد، لذا ما دنبال تکثر نباشیم بگوییم 4 جلسه گرفتیم چرا از 5 هزار جوان هزار تا ازدواج نکردند.

وی تاکید کرد:  ما یک وظایف و رسالتی داریم به هر حال باید بنشینیم و صحبت کنیم، آسیب ها را بررسی کنیم  از طرفی شاید این مباحثی که در این جلسه مطرح می شود خروجی نداشته باشد ولی یک خروجی هایی در برخی ادارات و نهادهای ما می تواند داشته باشد همین که نیروی انتظامی در این جلسات حضور دارند به فکر می روند که چه کار کنند 3 قلم کار در رابطه با نیرویش انجام می دهد این خودش ارزش است یعنی هر نهادی هر اداره ای  سه قلم کار و رفتار در رابطه با جوانان و ازدواج نکردن انجام بدهند این خروجی این جلسه است نمی توانیم  مسایل خروجی فرهنگی را صریح  ببینیم باید یک مقدار تحمل کرد برنامه ریزی و پیگیری کرد از این لحاظ اشکال در بدنه نظام ما فراوان وجود دارد مقصر هم زیاد است.

امام جمعه شهرستان با اشاره به اینکه: البته نباید همه تقصیر ها را گردن دولت و مسئولین و نهادها و ادارات  بندازیم  افزود: گاهی خود مردم هم مقصر هستند مردم هم آن طوری که باید با بچه شان صحبت کند و زمینه سازی کند  وقت نمی گذارند یعنی پدرها و مادرها آنقدر سرشان در این گوشی هاست و در ماهواره ها و سایت ها و اینگونه مسایل است علاوه بر کارهای روزمره ای که دارند، وقت نمی گذارند با پسر یا دخترشان صحبت کنند وقتی این طور است طبیعی است دختر و پسر دنبال ازدواج نیستند دنبال مسایل دیگر می روند.

البته نمی توانیم بگویم همه خانواده ها بد هستند اگر بخواهیم مقصر پیدا کنیم هر کسی به نوعی در این تقصیرات سهیم است و همه باید تلاش و کوشش کنیم.

وی افزود: اگر ما امروز را با 20 سال پیش مقایسه کنیم بعید می دانم کسی پیدا شود که بگوید سطح زندگی مردم بالا نرفته است چنانکه یک فردی چندی قبل مقاله ای نوشته بود و با این مقاله می خواهد ثابت کند که نرخ دلار در برابر پول ایران بالا نرفته است و این فرد تحقیق کرده و بررسی کرده به این نتیجه رسیده و ثابت می کند که برنامه اینگونه است.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان افزود: آن وقت ما یک مواردی در گوشمان رفته است و بسیاری از نیروهای خودی نیروهای خوب این انقلاب صحبت هایشان این شده بود که اصلاً نشستن کنار یک میز مذاکره با امریکا ننگ است پلیدی است چقدر مسایل مطرح شد حالا خیلی ازدیدی که برخی افراد دارند و می گویند بگذارید ما برویم این کارهای سخت سنگینی را زیر بارش را بگیریم چهار نفر دیگر هم کمک کنیم و برویم وسط که بگوییم نمی شود از اول نشدن را که امام (ره) فرمودند: در گوش ما کردند که ایرانی نمی تواند من آمده ام بگویم ایرانی می تواند یک کلمه در گوش ما نهادینه شده بود در ذهن و اعتقادات ما که نمی توانیم امام آمد این طلسم را شکست که ما می توانیم.

 

برگزاری  جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان

جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان در روز دوشنبه در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان و با حضور فرماندار و بخشدار، مسئولین و نمایندگان ادارات و نهادهای، نیروی انتظامی- سازمان تبلیغات اسلامی- دانشگاه پیام نور- کمیته امداد- اداره کار, تعاون و رفاه اجتماعی- بهزیستی، ورزش و جوانان، دانشگاه شریف، شورای شهرستان، فنی و حرفه ای، شورای بخش، شهرداری گوگد، علمی کاربردی، دادگستری، زندان، هلال احمر، آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان، شهرداری گلشهر، شهرداری گلپایگان و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه پس از پیگیری مصوبات جلسات گذشته که توسط نماینده فرمانداری بیان شد  در ادامه چند تن از اعضای حاضر در جلسه از جمله نماینده بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی نقطه نظرات خود را در خصوص پیگیری موارد و مصوبات اظهار کردند.

 حسین فراست فرماندار شهرستان ضمن تبریک به سرانجام رسیدن برجام و تقدیر از زحمات تیم دیپلماسی مذاکره کننده در این پرونده اظهار کرد: آنقدر موضوع موادمخدر روز به روز پیچیده می شود که مسئولین را به نوعی در راه مبارزه با این بلای خانمانسوز سر در گم کرده است که چگونه راه ورود پیدا کنند و چه پیشنهادها و راهکارهایی را در این امور به کار گیرند چون در واقع ورود در حیطه مبارزه با این معضل راهکارها و بحث هایی دارد که باید بیشتر از این به آن پرداخت و یک مقدار محدودیت منابع مالی از یک طرف و منابع فکری هم از طرف دیگر راه های رسیدن به اهداف بلندمدت در این خصوص را مشکل تر کرده است لذا لازم است در این خصوص فکر اساسی کرد و نتیجه آن را اجرایی که سرانجام این امر به همان مشکل کمبود منابع مالی منجر می شود

وی افزود: موردی که هم اکنون همه شاهد آن هستیم  ریشه کن کردن مصرف موادمخدر که هر چند یک ادعای واهی با این شرایط است لذا می شود سرعت آن را کند کرد تا با این اقدام بتوانیم نسبت به شیوع آن در جامعه موانع ایجاد کنیم و این نیاز به فرهنگ سازی در مجامعی مانند دانشگاه ها، مدارس و جامعه دارد چون امروز متأسفانه همه به نوعی گرفتار این بلا هستند حتی آن خانواده ای که معتاد در آن نیست وقتی یک جوان به دام افتاده در این بلا را مشاهده می کنند آنها را نیز متأثر می کند که چرا جوانی این فرد که باید در راه شکوفایی و رشد جامعه تأثیرگذار باشد اینگونه در تلاطم گرفتاری مصرف موادمخدر افتاده است و انگل و سر بار جامعه شده است.

فرماندار با بیان اینکه: بحث هایی که امروز در این جلسه مطرح شد مورد استفاده قرار گرفت لذا لازم است برخی از این امور که به بحث های خانوادگی مربوط می شود رسانه ای نشود، افزود: من از اعضای محترم شورای مبارزه با موادمخدر شهرستان تقاضا دارم در انجام مصوبات صورت گرفته تلاش و جدیت بیشتری داشته باشد و مواردی که در شهرستان قابلیت ایجاد عملی دارد بیشتر مورد بحث و توجه قرار دهند آنچه به نظر می رسد می تواند در این راستا بهتر مورد استفاده قرار گیرد برنامه ریزی بر روی وضعیت موجود شهرستان و استفاده از امکانات فعلی آن است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا مصوبات صورت اجرایی به خود بگیرد تا آنچه مدنظر است تحقق پیدا کند.

رییس شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان تصریح نمود: امیدواریم با همدلی و همفکری حداقل با امکانات شهرستان بتوانیم در این راه قدم های مؤثری برداریم چون هر چه ما عمران و آبادی در شهرستان داشته باشیم و نتوانیم معضل موادمخدر را در شهرستان حل کنیم کاری از پیش نبرده ایم.

دکتر ناصر رستمی  اظهار داشت: باید عملیات جدی برای مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی انجام شود.

وی با بیان این که دغدغه شبکه بهداشت و درمان گلپایگان راهکار مناسبی برای ایجاد یک مرکز درمان ترک اعتیاد معتادین در شهرستان است، افزود: رایزنی‌های لازم برای ایجاد یک مرکز دولتی ترک اعتیاد مستقل انجام شده است و تا پایان امسال مرکز درمانی اعتیاد «ام‌ام‌تی» دائر می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در راستای پیشگیری از اعتیاد در 50 مدرسه شهرستان با حضور پزشکان و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان برگزار شده است.

طرح کنترل سخت معتادین سارق در گلپایگان اجرا می‌شود

در ادامه جلسه سرهنگ حسین بساطی فرماندهی انتظامی گلپایگان بیان داشت: در راستای مبارزه مواد مخدر اقدامات خوب و موثری انجام شده است تا جایی که امسال نسبت به سال گذشته کشفیات انواع مواد مخدر در شهرستان 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی کشت گراس (نوعی مخدر) در شهرستان و صادر به دیگر شهرها را معضل و تهدیدی برای گلپایگان عنوان و تأکید داشت: امسال در برخی از مزارع شهرستان گراس کشت شده بود که قبل از برداشت پاکسازی شد و در زمینه جلوگیری از کشت گراس در مزارع شهرستان، جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها می‌توانند با نیروی انتظامی همکاری لازم را انجام دهند.

سرهنگ حسین بساطی با بیان اینکه به زودی طرح کنترل سخت معتادین سارق در گلپایگان اجرا می‌شود، افزود: بالاترین سرقت‌های فردی در سطح شهرستان گلپایگان که موجب نارضایتی مردم شده است توسط معتادین انجام می‌شود.

فرماندهی انتظامی گلپایگان گفت: در شهرستان گلپایگان تنها یک کمپ ترک اعتیاد با ظرفیت 40 نفر معتاد وجود دارد.

سرهنگ حسین بساطی با بیان اینکه امر مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک حرکت و عزم ملی، همگانی و جهادی است، بیان کرد: آموزش طرح همگانی پیشگیری از اعتیاد در سطح مدارس و مساجد شهرستان به صورت مستمر با حضور کارشناسان پلیس انتظامی برگزار می‌شود.

 

  شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان به ثبت رسید

با انجام فرایند مراحل ثبت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان این شرکت در تاریخ 20 دی ماه 94 در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری اصفهان به شماره 1448به ثبت رسید.

با انجام به ثبت رسیدن این شرکت محمد عباسی رئیس هیئت مدیره و مجتبی صفایی مدیرعامل با فراخوان خبرنگاران و اصحاب رسانه گلپایگان در یک نشست خبری فرا?ند ا?جاد شرکت و اهداف آن را از منظر ا?جاد منطقه تفر?ح? و اکوتور?ست? و اثرات ارزشمند آن را در اقتصاد شهرستان تشر?ح نمودند.

بر این اساس محمد عباسی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان ضمن بیان گزارشی از روند چگونگی شکل گیری این شرکت و فرایند اقدامات انجام گرفته تا مراحل تشکیل هیئت مدیره و ثبت آن اظهار داشت که مقدمات تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان به اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 همزمان با تکمیل  مطالعات سد کوچری و احداث آن شکل گرفت. مسئولین، علاقه مندان به توسعه شهرستان  و صاحبان فکر و اندیشه به این فکر افتادند تا با بهره گ?ر? از تئور? مدیریت استراتژیک این تهدید (ایجاد سد و از بین رفتن منطقه گردشگری کوچری) را به فرصت تبدیل کنند.

وی افزود: در سال 82 جمعی از مدیران شهرستان تصمیم به ایجاد منطقه جایگزین تفرجگاه کوچری  که تنها محل تفر?یح مردم شهرستان و شهر های? جنوب? استان مرکز? و غرب? استان اصفهان بود اقدام نموده و  اراض? واقع در سمت چپ درب ورود? سد قدیم  به میزان حدود 15 هکتار از اولین گز?ینه های? احداث منطقه گردشکری منظور و  نیز در منطقه ماکوله و کوچری نیزمکانهایی??  را برای این هدف در نظر گرفته شد.

عباسی با بیان اینکه به لحاظ جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی در مزارع کشاورزی در نشستی که با جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد، مقرر گردید با مشارکت سه شهرداری شهرستان مقدمات تشکیل شرکتی به نام شرکت گردشگری? و میراث فرهنگی? شهرستان صورت پذ?یرد و شهرداری? های ? سه شهر از منافع آن بهره مند گردند.

رئیس هیئت مدیره شرکت با اذعان به اینکه دو منطقه کوچری و سد قدیم برای ایجاد منطقه گردشگری در دستور کار آن زمان قرار گرفت، یادآور شد:  مقرر گرد?ید در راستای انجام این فرایند موضوع بهسازی? و ساحل ساز?ی مسیر رودخانه از محل سیفون تا روستاهای? کنار رودخانه نیز  ساماندهی? شود.

وی افزود: به منظور تأمین آب مورد نیاز جهت انجام ا?ین مهم  با مسئولین وقت وزارت نیرو مذاکره ودرخواست  تخلیه و آزاد سازی? دو مترمکعب آب در ثانیه به صورت ثقلی در مسیر رودخانه از سد کوچری? به منظور احداث بند هایی?? در فواصل تعیین شده برای? ا?یجاد بستر قا?یقرانی? و تفرجگاه مناسب گرد?د که در نها?یت وزارت متبوع با میزان 400 لیتر آب در ثانیه موافقت و ابلاغ نمودند.

رئیس هیئت مدیره شرکت به مأموریتی که جمعی از مهندسین جوان با مدیریت مهندس مصطفی توکلی در راستای طراحی و زمینه سازی احداث دهکده تفریحی در آن زمان انجام گرفت، خبر داد و افزود: به علت هزینه بالایی که طراحی و آماده سازی این منطقه داشت و کمبود منابع مالی در شهرداری ها،  جلسه ای با حضور جمعی? از گلپایگانی های مقیم تهران در خانه معلم  واقع در خیابان آفر?یقا  با حضور 400 الی 500 نفر برگزار و با طرح موضوع احداث دهکده تفریحی  مورد تا??یید و حما?یت قرار گرفت .

وی بیان داشت: اقبال عمومی به این امر ما را دلگرم به پیگیری احداث این منطقه کرد لیکن با تغییرات مدیریتی در سطح کلان کشور و کنار رفتن بسیاری از مسئولین از سمت های خود منجر به عدم پیگیری این فرصت به دست آمده شد و متأسفانه تمام سوابقی هم که در این راستا ا?یجاد شده بود از قبیل طراحی ها از بین رفته بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و ادامه روند آماده سازی منطقه گردشگری مبحثی بود که محمد عباسی در ادامه سخنان خود به آن اشاره داشت و افزود: با فعالیت دولت یازدهم و فضای جدید و آماده سازی سد در مراحل پایانی مجدداً فکر ساخت منطقه گردشگری از سوی علاقمندان به رشد و توسعه شهرستان مطرح شد خصوصاً که با فرمایشات مقام معظم رهبری و طرح موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از گزینه هایی که در راستای اجرای این منویات مطرح و مورد اتفاق نظر تمامی عزیزان اعم از مسئولین و شهروندان قرار گرفت، ایجاد شرکت تعاونی با مشارکت تمامی مردم شهرستان بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان با اذعان به اینکه وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور دولت را از مشارکت در این طرح ها بازمی دارد، افزود: در اجرای ساخت این طرح مقرر شد داوطلبینی که علاقمند به رشد و توسعه منطقه و شهرستان باشند همت کنند و وارد عرصه ایجاد این منطقه و دیگر امور عمرانی در شهرستان شوند.

وی افزود: در شرایط جدیدی که ایجاد شد حدود نیمه دوم سال گذشته بحث ایجاد منطقه گردشگری به طور جد در سطح شهرستان مطرح شد خصوصاً که مطلع شدیم افرادی در خارج از شهرستان در حال رایزنی و تلاش هستند از این پتانسیل و ظرفیتی که ایجاد شده به نفع خود آن را مصادره  و بهره بردار? کنند.

عباسی با اشاره به ویژگی های منطقه بین دو سد قد?یم و جد?ید  که در کشور منحصر به فرد می باشد، از نشست هایی که با مسئولین ارشد شهرستان به ویژه امام جمعه و نما?ینده  ولی? فقیه در شهرستان ، فرماندار  و نماینده مردم شهرستانهای? گلپایگان و خوانسار در مجلس شورا?ی اسلام?ی که از اقدامات گذشته در جهت ایجاد منطقه گردشگری اطلاع داشتند خبر داد و افزود: مسئولین ضمن استقبال از این امر و اعلان حمایت و قول مساعدت ، مقدمات تشکیل جلسه ای با حضور 200 نفر از علاقمندان به رشد و توسعه شهرستان و صاحبان فکر و اندیشه در فرمانداری? انجام شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت با بیان اینکه روح داوطلبی در بین عده ای از علاقمندان دعوت شده در جلسه فرمانداری منجر به تشکیل هیئت مؤسس شرکت توسعه و عمران شهرستان با حضور افرادی با تجربه که در جریان این پروژه بودند و دانشگاهیان و مدیران باسابقه فعلی و گذشته شد، افزود: هیئت مؤسس اولین اقدام خود را با توجه به مصوبه مجلس در سال 89 که بر مبنای آن هر شهرستانی می تواند یک شرکت تعاونی با حضور نیم درصد از جمعیت هر شهرستان ایجاد کند را به نام شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان بنا کردند.

وی با اشاره به اینکه در این شرکت که با حضور نیم درصد از جمعیت شهرستان و با مبلغ 300 میلیون تومان شرایط فعالیت آن قانونی می شود، افزود: در راستای این امر با تشکیل جلسات مختلف در سطح  شهرستان موضوع اطلاع رسانی شد که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه و حدود 3 هزار نفر از مردم شهرستان در پذیره نویسی آن شرکت کردند که این اقبال خوب خوشحالی خدمتگزاران و مؤسسین را فراهم کرد.

عباسی به افتتاح حساب در بانک توسعه تعاون گلپا?یگان به آغاز پذ?یره نو?یسی? شرکت اشاره کرد و افزود: ثبت نام پذیره نویسی تا تاریخ 7 تیرماه سال جاری برابر دستورالعمل هیئت مؤسس به اتمام رسید و مقدمات تشکیل هیئت مدیره فراهم شد.

وی ضمن تقدیر از مسئولین شهرستان به ویژه  علیرضا غیور معاون وقت  فرمانداری که در جمع هیئت مؤسس شرکت فعالیت چشمگیر داشت، حضور وی را در ا?ین جمع نقطه قوت و ضریب اعتماد و اطمینان برشمرد و افزود: این اعتماد سازی که مردم نسبت به ایجاد این شرکت تعاونی نمودند یک سرمایه اجتماعی و به دنبال آن مسئولیت پذیری و مشارکت جویی مردم یکی از بزرگترین ارزش هایی بود که ما تجلی آن را  در ا?ین تعاونی? مشاهده کردیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت با اشاره به روند قانونی? تشکیل شرکت ها?ی تعاونی? بالا? 500 نفر  به دعوت از کل?ه سهامداران  طی 7 جلسه و در هر جلسه  با حضور 400 نفر در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان افزود: 71 نفر به عنوان منتخبین سهامداران  انتخاب و این جمع پس از برگزاری نشست ها و جلسات تعداد 7 نفر از افراد واجد شرایط را به عنوان هیئت مدیره و 4 نفر را به عنوان اعضای علی البدل به مدت سه سال و 3 نفر را به عنوان بازرسان اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل به مدت یکسال انتخاب کردند.

عباسی افزود: هیئت مؤسس با تشکیل 37 جلسه و مشاوره و جلساتی که با مسئولین ارشد استان به ویژه معاونت  عمرانی استانداری  ود?یگر مسئولین ذ?یربط در استان داشتند  توانستند حما?یت  و توافق ا?یشان را برا?ی ایجاد منطقه گردشگری سد کوچری جلب نما?یند.

وی اظهار کرد: امروز خدا را شاکر و سپاسگزاریم که به همت اعضای هیئت مدیره موفق شدیم فرایند ثبت شرکت را با همکاری اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یک مدت زمان محدود به انجام برسانیم و این مژده را به مردم شهرستان می دهیم که این شرکت به ثبت رسید و اساسنامه آن نیز در اختیار اعضای هیئت مدیره قرار گرفت.

عباسی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از شهروندان درخواست  پذیره نویسی سهام را  دارند، افزود: در حال حاضر شرایط برای پذیره نویسی فراهم نبوده که امید است با اجرای روند مراحل روبه جلو بتوانیم مقدمات فروش سهام را برای تمامی شهروندان فراهم کنیم.

وی افزود: ما آینده ای بسیار روشن، خوب و ارزشمند را در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و ا?یجاد توسعه پایدار در زمینه اشتغال زایی و جذب توریست برای شهرستان می بینیم و شک نداریم که به حول و قوه الهی با حمایت مردم که جا?یگاهی خاص به ا?ین شرکت داده اند به اهداف مورد نظر در برنامه ریز?ی های? انجام شده خواهیم رسید.

در ادامه ? مجتبی صفایی مدیرعامل شرکت اظهار داشت: شکل گیری شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان با این روند در کشور تاکنون سابقه نداشته و شاید اولین شرکتی باشد که با این خصوصیات و روند قانونی که قانونگذار پیش بینی کرده تشکیل شده باشد.

صفایی افزود: اعتماد مردم به هیئت مؤسس موجبات خرید 23 هزار و 634 سهم 150 هزارتومانی از دو هزار و 867 نفر عضو شد که به طور متوسط هر نفر رقمی حدود 8 سهم را خریداری کرده اند ودر مرحله اول  مبلغی بالغ بر 15 میلیارد و 360 میلیون ریال به حساب این شرکت در موقع تشکیل واریز و مابقی? که در تعهد سهامداران می? باشد درحال وار?یز است.

وی به روند اجرایی تشکیل هیئت مدیره اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل اعضای منتخب تعداد 7 نفر از آقایان محمد عباسی به عنوان رئیس هیئت مدیره- مجتبی صفایی مدیرعامل- مهدی علی آبادی نائب رئیس- حسین زاهدی منشی- مصطفی توکلی- محسن فیاضی و محمد خوشنویسان به عنوان اعضای اصلی و صادق یاوری- احمد بستاکی- ابراهیم عزتی و محمدرضا صدرایی به عنوان اعضای علی البدل برای مدت سه سال و حجت ا... داودوندی- سیدعلی تهوری و وحید مهاجری به عنوان بازرسان اصلی و محمدرضا خلوصی به عنوان بازرس علی البدل برای مدت یکسال انتخاب شدند.

صفایی با اشاره به اینکه شرکت تعاونی توسعه و عمران با تأکید مسئولین دولت مبنی بر اینکه امور به شرکت های تعاونی واگذار شود در تاریخ 20 دی ماه 94 ثبت و در تاریخ 27 دی ماه 94 نیز در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است، افزود: این امر برای ما نیز قابل پیش بینی نبود لیکن با رایزنی و حمایت هایی که صورت گرفت زودتر از زمان مقرر به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره تا زمان ثبت شرکت غیر فعال نبوده و تاکنون 33 جلسه کاری در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه برای مردم شهرستان داشته است، افزود: از جمله برنامه های هیئت مدیره دیدار با مسئولین شهرستان و استان و اقداماتی در جهت آماده سازی زیرساخت های تفرجگاه  و همچنین اجرا?ی برنامه های? کوتاه مدت و میان مدت بوده است.

صفایی با اذعان به اینکه هدف شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی گلپایگان تنها به ساخت تفرجگاه کوچری ختم نمی شود، تصریح کرد: انجام فعالیت های عمران و آبادانی شهرها و روستاهای شهرستان- فعالیت و سرمایه گذاری- مالکیت و مدیریت در فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی مربوطه- ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی، تولیدی، توزیعی و خدماتی که مرتبط با تحقق اهداف تعاونی باشد- خرید سهام بنگاه های دولتی مستقر در شهرستان حوزه فعالیت از طریق مذاکره و مدیریت آنها(قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی)-  سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای شهرستان به صورت مادر تخصصی (هلدینگ)- تملک اراضی واقع در بافت های فرسوده شهری و روستایی از طریق پرداخت حقوق دولتی- استفاده و بهره برداری از فعالیت ها، طرح ها، زمین ها و املاک قابل واگذاری دولت در بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی شهرستان- مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت تعاونی ها- انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره و نظایر آن و تملک اراضی، اموال منقول و غیرمنقول و تأمین نیازمندی های خود به طریق مقتضی در جهت اهداف تعاونی و خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع خواهد بود.

وی افزود: با توجه به نیت مردم در جهت ایجاد یک منطقه گردشگری در مرحله اول فعالیت این شرکت، هیئت مدیره درخواست واگذاری? اراضی? واقع در محور و حاشیه سد کوچری را به میزان حدود 2 هزار و 236 هکتار کرده است که 1700 هکتار آن در قسمت شمالی منطقه و مابقی در قسمت جنوبی سد جدیددر حال احداث کوچری? قرار دارد.

مدیرعامل شرکت با اشاره به  ضرورت بلوکه نمودن اراضی? مستعد منطقه گردشگری? اظهار داشت با درخواست شرکت و تا??یید فرمانداری? پیشنهاد  فوق الذکر به استانداری? و نهاد ها?ی ذ?یربط در استان جهت انجام فرا?یند قانون? ارسال گرد?یده است.

صفایی یادآور شد: در مرحله دوم پس از بلوکه شدن اراضی? به نام شرکت مطالعات و طراحی? منطقه گردشگری? به صورت فاز بندی? آغاز شده و در بهترین منطقه با استفاده از نظر مشاوران  فعالیت خود راشروع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این میزان واگذاری? ، از اختیار استان خارج است و تا??یید ارگانها? ذ?ربط در تهران  را نیاز دارد ، افزود: انتظار است سهامداران و مردم  شر?یف شهرستان با صبوری نسبت به کسب اطلاعات از طر?ق وب سا?یت شرکت به آدرس www.ttog.irir اقدام نما?ند.

مدیرعامل شرکت افزود: ما برای تهیه طرح های فنی و اقتصادی از مشاوران با تجربه استفاده خواهیم کرد و در این راستا با آگهی? در روزنامه اطلاعات مورخه 94/9/3 از شرکت ها?ی دارای? رتبه دعوت به همکار? شده است که 26 شرکت رزومه خود را به منظور ارزیابی? کیفی? ارسال نموده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت مشاور در این طرح می بایست نسبت به پیوست فرهنگی در ایجاد منطقه گردشگری? نیز اقدام نما?ید.

 

امام جمعه گلپایگان:

اقدام نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس امریکا را منفعل کرد

 امام جمعه گلپایگان : در اقدام دستگیری تفنگداران امریکایی، استکبار به نوعی در مقابل انقلاب اسلامی سر تعظیم فرود آوردند و در این حرکت نیروی دریایی سپاه پاسداران توانست تمام دشمنان و در رأس آن امریکا را منفعل کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان در آخرین جلسه ستاد دهه فجر شهرستان که ظهر پنج شنبه با حضور مسئولین ذیربط در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: یکی از برکات خداوند نسبت به شیعه در ایران محور قرار گرفتن شهر قم در برگزاری بسیاری از امور فرهنگی اجتماعی و مذهبی به واسطه وجود مضجع و مرقد دخت گرامی حضرت موسی ابن جعفر (ع) است.

وی با اشاره به اینکه منشاء انقلاب اسلامی و نقطه آغازین آن از کنار مرقد و مضجع حضرت معصومه (س) آغاز و قم کانون مبارزه، حرکت و جوشش انقلاب اسلامی بود، افزود: امید است مسئولین ادارات و نهادها با حضوری پررنگ تر در مراسم های مختلف مذهبی که در ایام و مناسبت ها برگزار می شود، دین خود را به ولایت ادا کنند که یکی از شاخصه های ولایت مداری حضور در جلسات و محافل مختلف مذهبی و دینی است که در شهرستان برگزار می شود.

امام جمعه گلپایگان با تقدیر از مسئولین و دست اندرکاران ستاد دهه فجر شهرستان تصریح کرد: همان طور که اطلاع دارید هر فصل که از انقلاب اسلامی می گذرد حساسیت های خاصی باید دنبال و به آن توجه شود خصوصاً اینکه به قول مقام معظم رهبری از یک پیچ در حال گذر هستیم و در این مقطع انتظار کشورهای اسلامی و غیراسلامی از ایران اسلامی به عنوان ام القری جهان اسلام، انتظارات و توقعات بیشتر است که چگونه تئوری عدالت خواهی در جامعه دینی را به جهان اسلام نشان می دهیم.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با بیان اینکه باید با پایداری و استقامت و رهروی از راه امام راحل و تثبیت آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) پیروی کنیم، افزود: ما در برنامه های دهه فجر هر آنچه بتوانیم امور را زنده، عمیق و ریشه ای برگزار کنیم، هم توانستیم آموزه های انقلاب اسلامی به نسل جوان و پویای کشورمان را منتقل کرده و هم اینکه انقلاب ما که انقلابی فرهنگی است را به دنیا صادر کنیم.

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به رویداد مهم دستگیری تفنگداران امریکایی که چندی قبل در خلیج فارس از سوی یگان هایی دریایی سپاه پاسداران صورت گرفت، اظهار کرد: در این اقدام سریع السیر، مزدوران امریکایی متکبر و متجاهر به نوعی در مقابل انقلاب اسلامی سر تعظیم فرود آوردند و این مسئله شاید برای ما خیلی راحت قابل هضم بوده و از کنار آن بگذریم چون ما در وسط میدان مبارزه با استکبار جهانی هستیم و برخی امور برای ما تکراری باشد لیکن این اقدام و حرکت فعالانه نیروی دریایی سپاه پاسداران توانست تمام دشمنان و در رأس آن امریکا را منفعل کند.

وی افزود: آنگونه که ما در صفحه تلویزیون شاهد بودیم تفنگداران امریکایی با قراردادن دست روی سر، تسلیم نیروهای انقلابی ما می شوند که این امر بسیار مهم در دنیا مانند توپ صدا کرد زیرا امریکایی که هنوز خیلی از کشورها مستعمره آن بوده و در خیلی از موارد می خواهد حرف اول را به عنوان کدخدای جهان هستی بزند، تفنگدارانش اسیر کشور و ملتی می شوند که بعد از 37 سال هنوز ندای مرگ بر امریکا از گوشه و کنار آن بلند می شود و نیروهای پرتوان و مدافع انقلاب آن سبزپوشان سپاهی در مقابل چشمان دو ناو هواپیمابر جنگی امریکا و فرانسه با تجهیزات، امکانات و رادارهای مدرن روز خدمه شناورهای امریکایی را به لحاظ تخلفی که مرتکب شدند، اسیر می کنند.

امام جمعه گلپایگان با اذعان به اینکه به محض چنین رویداد بزرگی وزیر امور خارجه امریکا ضمن عذرخواهی و تشکر صلابت ایران اسلامی را بار دیگر به دنیا نشان می دهد، افزود: این امر یک پیام مهم برای کشورهای منطقه که گاهی کُرکُری می خوانند و حرف های نامربوط می زنند و هم برای استکبار جهانی صهیونیست ها و دیگر دول غربی داشت که ملت ایران اسلامی ضعیف و توسری خور نیست و آماده و پایدار در مقابل هر گونه حرکت ددمنشانه خواهد بود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه ریاست جمهوری و در جمع مسئولین انتخابات اظهار داشت: مقام عظمای ولایت در این بیانات خیلی شفاف و روشن فرمودند: اینگونه نباشد که برخی در کشور القا کنند که امریکایی ها در قضیه برجام منت سر ما گذاشته اند یا اینکه در مقابل ما کوتاه آمدند می خواستند خدمتی به ما کنند؛ زیرا امریکایی ها اگر هم جایی کوتاه آمدند به لحاظ صلابت و برخورد محکم ما با آنها بود.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با تأکید بر اینکه به نظر من حرکت عزیزان نیروی دریایی سپاه در آب های نیلگون خلیج فارس از قضیه برجام برای امریکایی ها شکننده تر بود، افزود: امریکایی ها در این قضیه به گونه ای رفتار کردند و از کنار آن گذشتند که خیلی از کشورهای بزرگ که با امریکا در ارتباط هستند حرف هایی به آنها زدند که آنها را مفتضح و برایشان گران تمام شد که این امر در واقع دستاورد انقلاب اسلامی، خون شهدا، حرکت ارزشمند امام راحل (ره) و پایداری های مقام معظم رهبری است که ما علیرغم تمامی مشکلات اقتصادی و گرفتاری ها و مسایلی که داریم در مقابله با دشمن هیچ رودربایستی نداشته و کارمان را با صلابت دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه چنین حرکت هایی پویایی و زنده بودن این انقلاب را می رساند که کهنه و فرسوده نشده و مانند یک جوان خون در شریان آن در حرکت بوده و کار را پیش می برد، خاطرنشان کرد: بدیهی است به لحاظ چنین اقدامات به جایی و در راستای پویای و زنده بودن انقلاب امسال نسبت به سال های گذشته در برگزاری برنامه های دهه فجر، حرکت های بهتر و بیشتری داشته و کاری کنیم که برنامه های دهه فجر مقدمه ای برای شادی مردم و حضور پررنگ آنان در پای صندوق های انتخابات هفتم اسفندماه شود.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه در هر انتخاباتی رویش ها و ریزش هایی داریم، افزود: یک سری مسایل در کشور وجود دارد که برخی می خواهند آن را حزبی و جناحی قلمداد کنند لیکن ما باید وظیفه خود را انجام دهیم و کاندیداهایی که در بحث انتخابات احراز صلاحیت نشده و یا رد شده اند نیز به گونه ای به آنها القا کنیم که این رد صلاحیت ها ممکن است نصیب خیلی از افراد شود لیکن اگر کسی اهل کار و مسئولیت پذیر باشد در جای جای این مملکت کار و خدمت وجود دارد و اگر در این سنگر نشد، سنگر دیگری برای خدمت است و باید این آرامش را در جامعه حکمفرما کنیم و نسل جوان را توجیه کنیم که در این موقعیت، وظیفه و رسالت مان چیست؟

وی در پایان یادآور شد: برگزاری یک جشن سراسری بزرگ که مقدمه آن دهه فجر است بر یأس و نابودی دشمنان می افزاید و روحیه ای نو و حرکتی نوین در راستای راه امام راحل (ره)، شهدا و همگام با رهبری و ایثارگران را به دنبال خواهد داشت، بدیهی است حضور پررنگ مسئولین در مراسم های دهه فجر، تأثیرگذار بوده و امید مردم را نسبت به نظام و انقلاب بیشتر خواهد کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی خراسانی امام جمعه گلشهر با بیان اینکه اعتقاد ما این است که انقلاب ما مقدمه ظهور انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) است، اظهار داشت: در حال حاضر فرهنگ سازی در راستای اهل بیت (علیهم السلام) در کشور صورت گرفته، بدیهی است اگر مراسم های دهه فجر نیز مردمی شود مانند قضیه عاشورا و کربلا برای مردم تجلی خواهد یافت.

وی افزود: در راستای برگزاری مراسم دهه فجر باید به گونه ای کار کرد که حرکت مردم در این جهت جلوتر از ادارات و دستگاه های دولتی باشد و در این امر برنامه ریزی صورت گیرد که مردم با حضور پررنگ و شاد در مراسم های دهه فجر شرکت کنند که لازمه آن، کار تخصصی است که چگونه مردم را از نوع اسلامی به سمت و سوی اجرای برنامه های دهه فجر با زمینه شاد و نشاط در جامعه پیش برد.

 در آخرین جلسه ستاد دهه فجر گلپایگان مسئولین ذیربط پیشنهادات و نظرات خود را در راستای هر چه باشکوه تر و بهتر برگزار شدن این برنامه ها اعلام کردند.

 

 

 کلینیک سیار مشاوره خدمات کسب و کار در گلپایگان برپا شد

 کلینیک سیار مشاوره خدمات کسب و کار با هدف آموزش و مشاوره به مدیران صنایع در 17 زمینه تخصصی مشاوره در گلپایگان برپا شد.

علیرضا وحدت پور مدیر توسعه صنعتی و بنگاه های شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه برگزاری کلینیک سیار مشاوره خدمات کسب و کار گلپایگان و خوانسار در گفتگو با خبرنگار نشریه، اظهار داشت: با توجه به وضعیت واحدهای راکد صنعتی و زیرظرفیت فعالیت کردن آنها و عارضه یابی که از این موارد انجام گرفت، نتیجه گیری شد که اکثر مشکلات این واحدها پیش از اینکه درگیر مسایل مالی و کمبود نقدینگی باشد دچار مشکلات مدیریتی است.

وی با بیان اینکه صاحبان واحدهای صنعتی اگر بخواهند تمامی امور از جمله بحث های مدیریت مالی، منابع انسانی، بازرگانی و خط تولید را خود اداره کنند این باعث خواهد شد که وقت برای فکر کردن در مسایل مختلف نداشته باشند، گفت: از طرفی هم استخدام و بکارگیری هر یک از تخصص ها برای مدیران امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر توسعه صنعتی و بنگاه های شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از دلایل افت بهره وری و کاربری و پایین رفتن کیفیت لازم در جذب منابع انسانی و بازاریابی عدم استفاده از مشاوره لازم در امور است، افزود: متناظر با این موارد مرکزی در استان به نام مرکز خدمات کسب و کار تشکیل شده است.

حضور مشاوران صنعتی در کنار صنعتگران شهرستان ها

وی بیان داشت: این مرکز در تمامی حوزه هایی که واحدهای صنعتی نیاز به مشاوره دارند با بهره گیری از 17 متخصص فعالیت خود را در زمینه هایی اعم از مشاوره در امورهای سرمایه گذاری، بازاریابی و بازرگانی، صادرات واردات، تجاری سازی فناوری های نوین، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، استاندارد، مدیریت کیفیت، کاهش هزینه های تولید، اتوماسیون صنعتی و IT، بهینه سازی سیستم ها، خدمات تبلیغات و اطلاع رسانی، صندوق ضمانت صادرات صنایع کوچک، منابع انسانی و آموزش، امورمالی، معرفی طرح بسته حمایتی بیمه صنایع کوچک، تجارت الکترونیک و کلاس های آموزشی از سال گذشته آغاز کرد.

وحدت پور با اذعان به اینکه مدیران واحدهای صنعتی به جای استخدام مشاور با مراجعه به این مرکز از مشاوره های رایگان این افراد در زمینه های مورد اشاره استفاده خواهند کرد، تصریح کرد: با بررسی انجام گرفته و بُعد مسافت شهرک های صنعتی با این مرکز ایده ایجاد کلینیک های سیار اجرایی شد که در این طرح ابتکاری مشاوران مرکز در شهرک صنعتی مستقر و موارد لازم را به صاحبان صنایع اراده خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا از دو هفته قبل به واحدهای صنعتی در شهرک ها اطلاع رسانی خواهد شد که در تاریخ معینی مشاورین این مرکز در آن شهرستان یا شهرک های صنعتی مستقر هستند و مدیران ذی ربط با مراجعه به آنها مشاوره رایگان دریافت خواهند کرد، گفت: این اقدام دو نتیجه کلیدی به همراه خواهد داشت که در مرحله اول فرهنگ مشاوره ای را در شهرک های صنعتی ارتقا می دهد و دوم اینکه مشاوران ما در مرکز خدمات، ارتباطشان با صنعت نزدیک می شود.

یازدهمین کلینیک سیار مرکز استان اصفهان در شهرستان گلپایگان برگزار شد

مدیر توسعه صنعتی و بنگاه های شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه ما به طور متوسط طی هر ماه در یک شهرک صنعتی هستیم و مشاوران مرکز خدمات کسب و کار به طور متوسط با تمامی صنعتگران استان به همین نحو ارتباط برقرار می کنند، اظهار داشت: امروز یازدهمین کلینیک سیار مرکز استان اصفهان در شهرستان گلپایگان برگزار شد و صنعتگران با این خدمات آشنا می شوند و تاکنون استقبال خوبی از آن به عمل آمده و طی 80 مراجعه حضوری مدیران 280 خدمت مشاوره ای به آنها ارائه شده است.

وی در خصوص اجرای این طرح در سایر استان های کشور تصریح کرد: ابتکار این طرح متعلق به شهرک های صنعتی استان اصفهان بوده که با هماهنگی های انجام گرفته حدود یک ماه قبل جلسه هماهنگی به منظور ارائه این خدمات به سایر استان های کشور انجام گرفت و مقرر شد کلینیک های سیار خدمات کسب و کار در تمامی استان های کشور فعالیت خود را شروع کنند.

وحدت پور یادآور شد: امروز چند تن از مدیران صنایع استان مرکزی از اجرای طرح کلینیک سیار شهرستان گلپایگان بازدید به عمل آورده اند تا ضمن آشنایی با مراحل اجرایی آن بتوانند این طرح را در مراکز صنعتی استان مرکزی برقرار کنند.

وی با بیان اینکه هزینه های جاری برگزاری این کلینیک ها از سوی شرکت شهرک ها تأمین می شود، افزود: صاحبان صنایع در این طرح مشاوره رایگان دریافت می کنند و شرکت شهرک ها مأموریت سازمانی خود را انجام می دهد.

مدیر توسعه صنعتی و بنگاه های شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان در پایان یادآور شد: سه ماه پس از برگزاری این کلینیک های سیار به منظور ارزیابی آن پایش هایی صورت می گیرد که طی نتایج به عمل آمده هر چند با ایده آل ما فاصله زیاد دارند، لیکن با توجه به پتانسیل موجود در مناطق صنعتی، نتایج مطلوب بوده است.

برگزاری همزمان کلاس آموزشی برای صنعتگران در کنار کلینیک سیار

در ادامه نماینده شرکت شهرک های صنعتی در حوزه غرب استان اصفهان، در مورد برگزاری کلینیک سیار خدمات کسب و کار در شهرستان گلپایگان اظهار داشت: برگزاری این کلینیک با پیگیری نماینده شهرستان و رئیس شرکت شهرک های صنعتی اصفهان با هدف تحت پوشش قرار دادن شهرک های صنعتی گلپایگان، خوانسار و سایپا صورت گرفت.

وی افزود: اطلاع رسانی در زمینه برگزاری این کلینیک به صورت مکتوب به تمامی واحدها از طریق خانه صنعت، معدن و تجارت، هیئت امنای شهرک صنعتی شهرستان، اداره خانه صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تولیدی و صنعتی خارج از شهرک های صنعتی نیز از سوی اتاق اصناف اطلاع رسانی و استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

محسن رضایت با بیان اینکه آنچه این کلینیک ارائه می دهد با توجه به اعلام نیازی است که از صنعتگران گرفته می شود و آنها با ورود به غرفه های مورد نظر با مشاورین ذیربط نیازهای خود را تأمین می کنند، گفت: در این راستا همزمان کلاس آموزشی نیز در این زمینه و امور بیمه، مالی، صادرات و واردات، مباحث گمرکی و قوانین به روز شده جاری کشور، برگزار می شود.

نماینده شرکت شهرک های صنعتی در حوزه غرب استان اصفهان در پایان یادآور شد: در اجرای کلینیک های سیار هم صاحبان صنایع و کارشناسان مربوطه به شاخه های مورد نیاز با صنعت و صنعتگران آشنا می شوند و هم مشاوران آگاه به قوانین به صورت مستقیم در جریان امور صنایع قرار می گیرند که امیدواریم این امر به صورت مداوم در ایجاد اتاق مشاوره برای مدیران در شهرستان ها بسترسازی شود.

 

شهرک الوند

جدیدترین نوع شهرک سازی تاریخ ایران

با سلام خدمت مردم شریف گلپایگان و مسئولین محترم

اگر به شهر اراک مسافرت کرده باشید. شهرک مهاجران پتروشیمی را بازدید کنید. اگر به اصفهان مهاجرت کرده ایید شهرک بهارستان یا شهر بهارستان و مجلسی و سپاهان شهر و هزاران شهرک دیگر را در ایران و دیگر کشورها از نزدیک مشاهده کنید.

خواهید دانست که ما در گلپایگان یک معجزه خارق العاده ای به ظهور رسانده اییم و جدیدترین شهرک تاریخ را در شهرک الوند ایجاد کرده اییم. آیا می دانید چرا و چگونه دست به این ابتکار زده اییم. اندکی صبر کنید توضیح خواهم داد. از زمانی که نقشه یک شهرک توسط مهندسان طراحی می شود همه چیز در نظر گرفته می شود. محل تجاری کجا باشد. پارکینگ و مدرسه کجا باشد کدام خیابان یک طبقه باشد. کدام خیابان دو طبقه باشد و بر همین اثاث کوچه ها و خیابان ها طراحی و برنامه ریزی می شود. هیچ شهردار و مسئولین بعد از طراحی حق دخل و تصرف در نقشه شهرک را ندارد. به خصوص معماران ما نقشه شهرک اسلامی و ایرانی طراحی می کنند تا به عنوان مثال خانه هیچ شهروندی از خانه شهروند دیگری دید و نگاه نداشته باشد تا ناموس مردم در آسایش باشند و هزاران موارد دیگر فردی از محل تجاری مغازه می خرد تا کاسبی کند و تجارت شهر در یک محل جمع باشد این مغازه ها پارکینگ داشته باشند. خلاصه همه چیز حساب شده است. شهرداران و شورای قبلی و قبلی ها و شاید بعدی و بعدی ها به دلیل عدم اطلاعات شهرسازی مدرن و عدم مطالعه موارد لازم دست به یک اعجاب در شهرک سازی زده اند در شهرک الوند کوچه های وجود دارد که فقط به عنوان مثال برای 50 واحد یک طبقه ای ظرفیت دارد. همین شهردارها که وقتی هم برکنار می شوند زمین را به زمان می دوزند حیاط همه این کوچه ها را به مغازه تجاری تبدیل کرده اند تا به خیال خودشان درآمدزایی کنند. هر کجا که قرار بوده فقط یک طبقه در کوچه ساخته شود. یکی دو طبقه ساخته و دیگری 4 طبقه و یکی هم هنوز نساخته است. از نظم به بی نظمی رسیده اییم.

حضرت علی (ع) در تعریف نظم می فرماید: نظم یعنی قرار گرفتن هر چیز جای خودش همه کوچه ها تجاری شده و هزاران مغازه که نباید باشد. وجود پیدا کرده است. فردی یک زمین 250 متری را خریده 10 میلیون تومان و از عدم مدیریت شهری توانسته 5 مغازه در حیاط خود ایجاد کند و سرمایه دار شود. فردی هم تجاری خریده و خاک می خورد. شهرک سازی یعنی نظم یعنی هم خانه ها میزان و مدرن در هر کوچه باید نظم خاصی برقرار باشد مثلاً همه یک طبقه ویلایی همه نماها آجرنما یا سنگ نما ولی مسئولین مربوطه ما در این معجزه ای که از خود به یادگار گذاشته اند یکی آجرنما می کند یکی سنگ نما و یکی هم پول ندارد سیمان می کند بروید شهر بهارستان یا مهاجران را نگاه کنید از حدود 20 هزار خانه ساخته شده همه 20 هزار آن آجرنما و زیبا و موزون هستند.

در این شهرک فضاهای زیادی جهت ساخت آموزش در نظر گرفته شده است.

لم یزرع و مناسب برای آبادی شهرک ولی ما می رویم وسط بهترین زمین های کشاورزی خودمان دانشگاه آزاد می سازیم. اگر زنده باشم تلاش می کنم این دانشگاه آزاد به تدریج به داخل شهرک الوند برود. برود در دامنه های کوه های لم یزرع و بیابانی شهرک الوند فضای سبز و امکانات ایجاد نمی کنیم 5 هزار پلاک خالی و بی جهت رها شده ولی می آییم بهترین زمین های کشاورزی حسن حافظ را با دو عدد بلوار که نیازی هم نبوده از بین می بریم. این کمربندی ها قرار بود از بالای سیفون و بیابان های دامنه کوه به پشت پارک جنگلی برود. برای ساخت یک ترمینال در شأن تاریخ گلپایگان به توافق نمی رسیم. بهترین جای در نظر گرفته شده را قبول نمی کنیم چون ترمینال نزدیک خانه فامیل ما نمی باشد. تلاش می کنیم ترمینال را هم به داخل زمین های کشاورزی بیاوریم. اگر بنده در شهرستان مسئول بودم اجازه نمی دادم حتی یک مغازه دیگر در حیاط خانه های شهرک الوند ایجاد شود. اجازه نمی دادم به غیر از نقشه اصلی شهرک کسی طبقه ای کم یا زیاد کند اگر طبقه ای زیاد شد و فضای دید ایجاد کرد و ناموس مردم در چشم دیگران مشاهده شد آیا در روز قیامت می خواهید بگویید ما اطلاع نداشتیم ما بلد نبودیم به خدا به شما می گویید اگر بلد نبودید چرا مسئولیت قبول کردید. چرا کاندید شوراهای قبل و بعد شدید. ریزه کاری هایی وجود دارد که به چشم نمی آید ولی خداوند می فرماید: فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شراً یره

بنده وظیفه خودم دانستم به عنوان یک شهروند و از روی دلسوزی هشداری داده باشم اگر شهر ما پیشرفت نمی کند. اگر مهاجرت زیاد است. اگر کشاورزی منطقه ما از بین رفته است. همه آن به دلیل عدم مدیریت صحیح است. هیچ کس جای خودش قرار ندارد. می گویند دانایان می دانند و می پرسند و نادانان نمی دانند و نمی پرسند. با کمی مطالعه کتب دانشگاهی از جمله جغرافی شهری که کارشناسان رشته جغرافی مطالعه می کنند کتاب های مدیریت شهری که رشته های ارشد یا کارشناسی شهرسازی می خوانند می توان از این اشتباهات جلوگیری کرد به تمام اعضای شوراهای شهرستان وشهر دوستانه پیشنهاد می دهم حداقل روزی یک ساعت این کتابها را مطالعه کنند من شخصاً در طول یکسال تمامی این کتاب ها را مطالعه و مطالبی مهم یاد گرفتم. ما شهری هستیم که روزگاری که ایران به 10 ولایت تقسیم یم شود ایالت ششم بودیم و تا اهواز و خرم آباد در سیطره ما بوده است یعنی اهواز جزو گلپایگان بوده است. قدر خودمان را بدانیم و به آن ارج بدهیم.

(ادامه دارد...)

مهندس علی اکبر شعیب

 

 دهه فجر دهه ایثار و رشادت و پیروزی

خون بر شهید بر رهبر و ملت ایران مبارک باد

السلام علیک روح ا...

سلام و درود بر روان تابناک شهیدان به خون خفته وطن آنان که سرود آزادگی و استقامت و آزادگی را با خون خود سرودند.

دهه فجر هر سال یادآور رشادت و غیرت مردانی از جنس نور و از تبار پاکان و صالحان و آزادگان عالم که ریشه در قیام عاشورا دارد. ملت انقلابی ایران ملتی است که به خاطر روحیه ظلم ستیزی و نفی سلطه بیگانه شهرت دارد و برای احیای تمدن ایرانی و اسلامی خود و با رهبری عالمی فقیه دست به قیام عاشورایی زد.

تا فجر انقلاب دمید و دولت یا پدیدار شد و انقلاب اسلامی به وجود آمد تا حامی مظلومان و مستضعفان عالم باشد انقلاب اسلامی به وجود آمد تا مدافع راستین حق و عدالت باشد و هزینه داد جنگ و تحریم نتوانست ایران را تزلزل کند و الان ایران با رهبری عالمی شجاع و سیاستمدارانی خردورز و کار بلد به نقطه ثبات در منطقه مبدل گشته است و روز به روز بر دامنه توفیقات آن افزوده می گردد و خاری در چشم تکفیری ها وسعودی ها می باشد. بنابراین در شرایط حساس که بین منطقه و جامعه که مشکلات اقتصادی فراوانی وجود دارد و دشمنان خارجی سعودی تکفریری در صدد ضربه زدن به ایران اسلامی هستند باید با کار و تلاش حسینی وار و انقلابی و وحدت و همدلی کشور خود را روز به روز قوی تر سازیم و ارتش های جناحی که سم مهلکی برای کشور است پرهیز کنیم.

انشاءا... پرچم قیام را به صاحب اصلی آن حضرت مهدی (عج) برسانیم.

 

طنز با اجازه حضرت حافظ

نفسِ بادِ صبا مشک فشان خواهد شد

عمه گر شب بخورد (موز) جوان خواهد شد

بسکه لاغر شده، حمامِ عمومی نرود

تا شود لخت به ناگه نگران خواهد شد

او شب و روز بنالد که شده میوه گران

بیند اوسیب و خیار ، اشک فشان خواهد شد

یک شبی خواب چو می بود، به او مادر گفت

ماه روزی ز پسِ ابر عیان خواهد شد

روز و شب فکر (تورّم) ز سرت بیرون کن

گر خوری حرص دچارت خفقان خواهد شد

چونکه صبحانه ی تو نان و پنیر است بخور

گر خوری شیر بدن شیر ژیان خواهد شد

کم بخور گر برسد وزنِ تو یکصد کیلو

مادر از چاقی تو، نعره زنان خواهد شد

بعد از آن سکته ی قلبی به بدن حمله چو کرد

جای تو در (سی سی یو) تخت روان خواهد شد

گر نفس تنگ شد از چاقی و قلبِ تو نزد

مضطرب در برِ تو، قلبِ (زنان) خواهد شد

چونکه مُردی تو ز چاقی و غذاهای زیاد

کار مادر پس از این آه و فغان خواهد شد

پس چه خوبست که تو موز به شبها نخوری

گر شوی چاق به شب سکته عیان خواهد شد

طپشِ قلب زیاد و، نفست تنگ شود

عضوی از عضو تو برعکس، چنان خواهد شد

(طالبا) طنز تو خنده چو نشاند بر لب

خون ز پمپاژِ رگِ تو، فوران خواهد شد

طالب گلپایگانی

 

               تجلیل از مربیان و مدیران طرح دادرس

روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان خبر داد : آیین تجلیل از مربیان و مدیران طرح دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) در محل جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان برگزار شد. این مراسم که با حضور ریاست آموزش و پرورش شهرستان ، مربیان و مدیران و دانش آموزان فعال شرکت کننده در این طرح برگزار شد. کریمیان رئیس جمعیت هلال احمرگلپایگان هدف از اجرای این طرح را آموزش های اولیه به دانش آموزان دانست و گفت : انتقال آموزش ها به خانواده ها از طریق دانش آموزان، اتفاق بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود. وی در ادامه افزود : طرح دادرس از مهم ترین طرح های حوزه دانش آموزی جمعیت هلال احمر به شمار می رود در ادامه مراسم جهت تقدیر و قدردانی از زحمات و تلاش های مجریان طرح لوح تقدیر به آنها اهدا شد.

انسانیت

                                                                 استاد اکبر افاضلی

قرار دادن آیینه قرون و اعصار از متون اخبار و حوادث و احادیث ثبت شده در تاریخ و آشنا کردن جامعه به خصوص زنان به هویت اصلی مقام انسان بودن آن هم در دنیایی که اغلب به فکر مادیات، مقام، قدرت و معامله بر روی پوند، دلار، طلا، مارک، ین و اندوختن سرمایه های کلان نقدی و ارضی می باشند شاید مطالب جمع آوری شده وسیله ای برای تدبر و فکر کردن به حقیقت زندگی و پوچی هواهای نفسانی و پایبندی به اخلاقیات شود. به امید روزی که جهالت و نادانی و خودپرستی و کلاشی از جامعه انسانی رخت بربندد و خود را بشناسیم و مقام انسانی را درک کنیم تا خدا را بشناسیم.

قرآن کریم فقط برای اصلاح آداب و رسوم مردم عربستان و جاهلیت آن زمان نازل نشد بلکه بر عکس قانونی ازلی و کامل برای جامعه بشری آورده است که در کلیه واقعیات زندگی بشری و نیازهای اجتماعی همیشه قابل اجراست. اسلام هم به مردان و هم به زنان توجه دارد و با آنان به صورتی تقریباً برابر رفتار می کند. هدف مقدس شریعت اسلام حمایت است و تعریف های دقیقی از حقوق زن دارد و به تضمین آن توجه فراوان مبذول می دارد. قرآن کریم و سنن نبوی دستور می دهند که با زوجه به عدالت و مهربانی و حسن نیت رفتار شود و در مسأله ازدواج مفهوم اخلاقی تر را ارائه می کند و با اعطای بعضی مزایای حقوقی به اعتلای مقام زن مسلمان می پردازد. بنا بر حدیث نبوی حقوق زن مقدس است و ذاتاً مشتمل است بر برابری در مقابل قانون مالکیت شخص خصوصی و حق وراثت. نظر حقوقدانان اسلامی این است که در ارث مرد دو برابر زن می برد تبعیض بین زن و مرد نیست بلکه تنها یک امتیاز ظاهری است و در عین حال منطقی،؛ زیرا تأمین نیازهای خانواده کاملاً برعهده مرد است در صورتی که زن حق استفاده مستقل از دارایی خود را دارد. 

 

چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در اولین شماره سال 2016 موسسه رویان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، مقاله ISI استادیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در اولین ماه 2016 در اولین شماره سال 2016 موسسه رویان و ژورنال معتبر International Journal of fertility and sterility  به چاپ رسید.

دکترحمیدرضا خدایی، گفت: افزایش و کارایی باروری در جنس مذکر بواسطه ی افزودن نوعی ماده ی محرک به نام سدیم نیترو پروساید، دستمایه ی اولیه ی این تحقیق است. که در این مقاله بهناز مهدوی حق التدریس واحد نیز نقش موثری داشته اند.

 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در مورد دلیل انتخاب این تحقیق به آمارهای منتشره شده درباره تعداد زوج های نابارور، که در ایران نزدیک به 3 میلیون نفر تخمین زده می شوند، اشاره کرد و گفت: هرنوع ماده کارآمدی که بتوان با آن از آمار فوق کاست اهمیت ویژه ای داردو می بایستی مورد توجه محققان تولید مثل قرارگیرد.

 

 ارسال طومار جمعی از کشاورزان

طوماری به امضاء چند تن از کشاورزان منطقه حاج میرزا آغاسی خطاب به مسئولین قضایی و کشاورزی در خصوص قطع درختان چندین ساله و شخم زمین یکی از کشاورزان توسط فرد یا افرادی که بدون توجه به حقانیت وی در تصرف و مالکیتش نسبت به آن تعرض نموده اند به دفتر این هفته نامه ارسال شده است که کشاورزان مذکور طی این طومار اینگونه بیان داشته اند:

ما جمعی از کشاورزان منطقه همواری حاج میرزا آغاسی با توجه به فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر دایر و آباد نمودن زمین های بایر نسبت به آبادی و کشت و کار با هزینه های کلان در این منطقه اقدام نمودیم و حدود 40 سال است که در این زمین ها به کشت و کار مشغول هستیم که از حدود 12 سال قبل که مقرر شد برای این زمین ها سند صادر نمایند و این امر موجب شد تا خاندانی که با سوء استفاده از موقعیت خود بخش های عظیمی از مناطق مختلف شهرستان گلپایگان را به نام خود در دوران قبل از انقلاب ثبت نمایند.

حال مدعی مالکیت بر این زمین هایی شدند که به دست کشاورزان از حدود 40 سال قبل در حال کشت و زراعت است و با این ادعا که سند این زمین ها را دارند قصد تصرف آنها را در سر می پرورانند.

لذا از مسئولین قضایی و کشاورزی تقاضامندیم نسبت به فریادرسی ما کشاورزان که امنیت مان از سوی این افراد گرفته شده و آنها بیرحمانه نسبت به قطع درختان حدود 40 ساله و شخم زمین های کشت شده ما اقدام کرده اند، اقدام عاجل بنمایید.

امضاء جمعی از کشاورزان منطقه حسن حافظ و رباط حسینیه گلپایگان

 

 

نوشته یک نوجوان

ما که روزی می رویم چرا اگر مشکل دیدیم نگشاییم.

ما که روزی بی هم می شویم، چرا اگر بی کس دیدیم از تنهایی بیرون نیاوریم.

چرا تشنه دیدیم سیراب نکنیم، ما هم که روزی، جایی، ساعتی، تشنه می شویم.

چرا اگر توانستیم بخندانیم، ساکت بمانیم، ما هم که روزی غمدار می شویم چرا یکدیگر را تنها می گذاریم، چرا بی وفایی می کنیم، مگر فراموش کرده ایم که در آغاز همه شبیه هم بودیم  چرا انتخاب درست را می دانیم ولی نمی دانیم لذتی که در انتخاب اشتباه است روزی به عذاب تبدیل خواهد شد.

بیایید چشمانمان را روی حقیقت نبندیم، بیایید بدانیم که زندگی روزی تمام می شود، می رود و ما هم همسفرش

بیایید بدانیم زندگی ماشینی ست بزرگ که ما سرنشینان این ماشین بزرگ هستیم.

نویسنده: ماهک سلسله- 11 ساله کلاس ششم

 

 از نمازگزار چه انتظار می‌رود؟

دکتر قاسم صافی ـ استاد دانشگاه تهران - بخش اول

زندگی از گرمی ذکر است و بس

حریّت از عفت فکر است و بس

چون شود اندیشه قومی خراب

ناسره گردد به دستش سیم ناب1

یکی از جامعترین، منزه‌ترین، ضروری‌ترین و پربارترین اعمال آدمی که اعظم مظاهر عبودیت و از مباحث بسیار مهم و اساسی دین به شمار می‌رود، بندگی خداوند در وجه نمازگزاردن است؛ عملی که آدمی را به سوی کمال‌خواهی، منزّه‌طلبی، اعتماد به نفس، نیک‌اندیشی و خیرخواهی و اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی سوق می‌دهد و انسان با اقامه آن، زیباترین شکل پرستش و عبادت را به نمایش می‌گذارد. همچنین ستون مسلمانی و بنیاد دین و پیشرو و سیّد همه عبادت‌ها در همه ادیان و منشأ مهم خودسازی است؛ به نحوی که از پرتو انجام آن، سلامت تن و روان و روحیه تعاون و همیاری و امنیت اجتماعی در همه ابعادش فراهم می‌شود و انسان را از گرایش به سمت آلودگی‌ها و بی اخلاقی‌ها مصون می‌دارد و بنا به گفته امام محمد غزالی (متوفی 505ق) در کتاب کیمیای سعادت به نقل از رسول اکرم(ص): «مثَل این پنج نماز در اسلام، همچون جوی آب است روشن که بر درِ سرای کسی رود و هر روز پنج بار خویشتن را بدان آب بشوید. آیا ممکن شود که بر وی هیچ شوخی (چرک) بماند؟» گفتند: «نه، یارسول الله»، گفت: «این پنج نماز، گناه را آنچنان ببرد که آب، شوخ را.«2

در قرآن کریم، صدوهشتاد آیه با تعبیرهای گوناگون به اقامه نماز تاکید شده و بر مراتب ارزش و ثمرات آن اشاره شده است. چند مورد ذکر می‌کنیم:

1ـ اقم الصّلوه طرفی النّهار و زُلفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهبن السّیئات ذلک ذکری للذّاکرین: به پای دار نماز را در دوسوی روز و پاره‌هایی از شب، همانا خوبیها، بدیها را می‌برند، این است یادآوری یادآرندگان. (هود،112)

2. انّ الصّلوه تنهی الفحشاء و المُنکر: نماز از فحشا و زشتی‌ها بازمی‌دارد.(عنکبوت،45)

3. إنّ الصّلوه کانت علی مؤمنین کتاباً موقُوتا: نماز را برای مؤمنان، فرمانی واجب و زمانی معین است. (نساء،103)

4. قُل لعبادی الذین آمنوا یقیمُوا الصّلوه...: به بندگان من که ایمان آورده‌اند بگو نماز را به پا دارند. (ابراهیم،31)

5. یا بُنی أقم الصّلاه و أمُر بالمعروف و انه عن المُنکر: [لقمان گفت:] ای پسرم!نماز را بر پا دار و به کار‌های پسندیده وادار و از کارهای ناپسند بازدار. (لقمان، 17)

6. أقم الصّلوه لذکری: نماز را برای یاد من به پا دار. (طه، 14)

چنانکه بر اهل ایمان معلوم است، مراد از به جا آوردن فریضه نماز یومیّه، صورت ظاهری عبادت و شرایط صحت آن مثل وضوی صحیح و قرائت صحیح نیست که صرف توجه به شرایط ظاهری، هرگز افراد و جوامع را به مقصود نهایی از نماز نخواهد رساند و امنیت فردی و اجتماعی و اجرای مراتب حقوق انسانی و حفظ سلامت محیط زیست آدمیان فراهم نخواهد شد و چنان که در جوامع دینی امروز می‌بینیم و در منابع تاریخی نیز خوانده‌ایم، غفلت از شرایط قبولی نماز و صرفاً توجه به مظاهر و تجّلی آن در برگزاری مناسبت‌ها و آیین‌ها، نه تنها نمازگزاران و محیط زندگی اجتماعی آنان را به سوی کمال و تعالی، جهت نداده، بلکه در بسیاری از موارد، نتیجه معکوس بخشیده است و بسا بی‌خبری از روح عبادات و دامن زدن به ظاهر عبادات و توقف در ظاهر اعمال و مظاهر دین و عزاداری و مداحی و اعتکاف گزینی و توزیع شربت و شیرینی، متدینان پرسشگر و عمق‌نگر را هم با چالش‌های مختلف روبرو کرده است.

آنچه می‌تواند مایه امیدواری باشد که بدان واسطه، زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را به وجه کمال به سوی آگاهی و دانایی و پیشرفت و ترقی توأم با یک زندگی سعادتمندانه مقید به مناسبات سالم اجتماعی و مدیریتی جهت دهد، دینداری است که جوهره‌اش اخلاق، و ثمره‌اش، پایبندی به بدیهیات عقلی و انضباط احکام شریعت و در رأس آن، انجام فریضه نماز و مقبولیت آن است و نمازگزار ناچار است برای صحت و قبولی نماز خود، از بسیاری گناهان دوری کند و شرایط نماز و موازین آن را مراعات نماید.

به طور کلی می‌توان عرض کرد هر دیندار چنانچه نماز را که پایه و ستون دین است به شرط بگذارد و به وقت انجام دهد، واجد شخصیتی مطلوب و مفید و مؤثر و سودمند برای خانواده و جامعه می‌شود و جهات بارز و مظاهر عمده آن در گفتار و کردار و در مناصب و مشغله‌ها و دینداری او تجلی می‌یابد. آن چند شرط عبارت است از:

1. از شرطهای مهم نماز در به‌جا آوردن آن (صرف نظر از مفاهیم فلسفی و چگونگی ترتیب و ادب و آداب آن که بحث مستوفا و مجزایی می‌طلبد) نیت کردن به وجه جامع و مانع است؛ آنچنان که نمازگزار یقین داشته باشد و چنین کند که نماز را صرفاً در پیشگاه حق و به منظور سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند و استعانت از او در مسیر درست زندگی و مورد رضایت او به جای می‌آورد و انجام صحیح این فریضه که نتیجه آگاهی و اخلاص و خشوع است، به او کمک می‌کند که از کبائر به‌دور ماند و منشأ خیر و فضیلت گردد.

2. شرط دیگر نماز، تطهیر تن از آلودگی‌هاست؛ چنان که به وقت گزاردن فریضه نماز، تن تمیز و پاک باشد و لذا رعایت طهارت تن در وعده‌های نماز، موجب تندرستی جسم و سلامت نفس می‌شود و در نتیجه زمینه‌های اندیشیدن و کار کردن و مجالست را بهتر فراهم می‌کند.

3. از شروط دیگر نماز، پاک بودن جامه تن و غصبی نبودن آن است. دقت و توجه در پاکی جامه و تعلق آن به خود یا عنایت به رضایت صاحب جامه، یکی از امهات موارد اخلاقی و رعایت حقوق انسانی است که در فریضه نماز، به نمایش درمی‌آید. رعایت این قاعده، این نکته را در ذهن تداعی می‌کند که پیوسته باید رزق و روزی را از راه مشروع به دست آورد و جامه و لباس را پاکیزه نگاه دارد. این گونه محدودیت‌ها موجب می‌شود که آدمی در کار و کسب خود احتیاط کند و بنا بر موازین شرع و قوانین مدنی به کسب و کار و مبادله بپردازد.

4. از قواعد بسیار مهم دیگری که در گزاردن نماز باید بدان توجه کرد، پاک بودن مکان نمازگزار و غصبی نبودن نمازگاه است. چنانچه این شرط مورد توجه دقیق نمازگزار باشد، طبیعی است که وی سعی خواهد کرد در جریان زندگی و کار، به حلیّت درآمدها و نحوه هزینه کردن آن حساسیت نشان دهد و مطمئن باشد که آنچه بدو می‌رسد، نتیجه دقیق دسترنج خویش و رضایت کامل و مشروع واگذارکنندگان حق و حقوق صحیح به وی است.

5. از شروط دیگر نماز، درک معنی و مفهوم متن نماز و عبارات آن است. نمازگزار باید بداند در پیشگاه احدیت قرار می‌گیرد و روی به درگاه حق در کمال صدق و خلوص دارد، با او سخن می‌گوید و از او استعانت می‌گیرد و سپاس نعمت به پیشگاه او به جای می‌آورد و به تهذیب فکر و تربیت تن و روان می‌پردازد. همچنین آگاهی از معانی و مفاهیم واژه‌ها و عبارات نماز، نمازگزار را متواضع بار می‌آورد؛ به حق و حقوق خویش اعتنا می‌دهد و از حرص و طمع و زیاده‌طلبی و آزار و اذیت دیگران بازمی‌دارد؛ صفات عالیه انسانی از قبیل نیک‌اندیشی و خیرخواهی و نیکو رفتاری را در وی بیدار می‌سازد و مراقبه‌ها در کسب روزی حلال و رعایت حقوق دیگران و مراتب معارف حق‌پرستی و عدالت خواهی را در او قوت می‌دهد و به درک محبت پروردگار با شامّه باطنش مستعد می‌گرداند (یُحبُهُم و یُحبُّونه).3

تا ابد بوی محبت به مشامش نرسد

هرکه خاک در میخانه به رخساره نرُفت4

این نکته مهم شایان ذکر است که چنانچه نمازگزار، این حداقل شرایط عمومی مشتمل بر هدف درست و شکل صحیح نمازگزاردن را با اخلاص به جا آورد و این ترتیب و مراتب ذکر شده را به دقت ذکر کند، می‌تواند مطمئن باشد که نمازش مقبول درگاه حضرت احدیت و موجب سلامت او و بهداشت محیط زیست و مهمترین واقعه در تاریخ حیاتش خواهد بود. بدون تردید اگر همه افراد جامعه به خصوص جامعه دینی ایران به سوی گزاردن نماز با این شرایط روی آورند و برای موفقیت و هدایت به راه راست، از خداوند یاری بخواهند. به یقین جامعه‌ای مطلوب و متواضع در همه عرصه‌های اخلاقی، اجتماعی، دینی، سیاسی، فرهنگی و هنری و جز آن پدید خواهند آورد و به هر میزان که مقیّد شوند، به همان میزان به امنیت و پیشرفت و تعالی دست می‌یابند و بزرگترین تحول را در شئون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به‌وجود می‌آورند و چنانچه به این مهم دست نیابند، باید در نحوه نماز گزاردن خود تجدید نظر کنند و فراتر از رکوع و سجود رفتن و برخاستن و نشستن به تعجیل یا طمأنینه، انفرادی یا به جماعت، زوایای عبادت را به شروط فوق مجهز گردانند و به عنوان الگو، منشأ اثر برای ترغیب دیگران به انجام فریضه نماز گردند.

گزاردن نماز به ریا و برای راضی نگه داشتن بعضی افراد و سوءاستفاده از ساده‌اندیشی و ظاهر گرایی بعضی از شخصیت‌ها برای رسیدن به امیال دنیوی، عملی بسیار مذموم و زیانبار است. همین طور نمازگزاردن به وجه سطحی و با شتاب و یا از روی تقلید بدون در نظر گرفتن شرایط آن، نوعی ضایع کردن وقت خویش و اغفال خود و دیگران است و در پاره‌ای موارد، نتیجه وخیمی خواهد داشت و در حقیقت، نمازی که زبان به آن گویا و قلب به جای دیگری متوجه باشد، نماز نیست.

بنـــــــده آزاد را آیـــــد گران

‌زیستن انـــــدر جـــهان دیگران

زندگی را چیست رسم و دین و کیش؟

یک دم شیری به از صد سال میش5

*

هرگز حدیث حاضر غایب شنیده‌ای؟

من در میان جمع و دلم جای دیگر است

*

آن نمـــاز او نیـــرزد نیم جو

زانکه با اغیار دل دارد گرو6

*

نمازت کی شود مقبول نزد حضرت باری؟

که در تکبیر هم دست از تکبّر بر نمی‌داری7

*

غافلی اندر نماز و چشم به در

پیش شه از بیم، دست در بغلی8

*

روی به محراب نهادن چه سود؟

دل به بخارا و بتان طراز

ایزد ما وســـوسه عــــاشقی

از تو پذیـــرد، نپـــذیرد نماز9

*

بیار گنج و مکن حیله که نخواهی رست

به تُف تُف و به مصلّا و ذکر و زهد و نماز10

*

کلید در دوزخ است آن نماز

که در چشم مردم گزاری دراز

اگر جز به حق می‌رود جاده‌ات

در آتش فشانند سجّاده‌ات11

1. ترتیب هم یکی از واجبات نماز است و رعایت نکردن آن مجموعه برنامه را به ابطال می‌کشاند. نظم خاصی که نمازگزار در اقامه نماز باید مراعات کند و در هیچ شرایطی نباید خدشه پذیرد، به او می‌آمورد که در همه امور زندگی و مناسبات اجتماعی باید نظم پذیر باشد.

نکته دیگری که همیشه باید مد نظر باشد، توجه به اهمیت نماز به عنوان پایه و ستون دین است و از این سبب ضروری است که توجه شود دین، اساس و اصل است و جامعیت دارد و زمینه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و از این قبیل، تابع وی‌اند. بر این اساس، سیاست، یکی از شاخه‌های دین محسوب می‌شود و باید که در مراودات و تفکرات سیاسی و در اداره جامعه و حکومت به این نکته مهم توجه کرد و مراقب بود که دین را مغلوب سیاست و زیرمجموعه آن نساخت که این انحراف، موجب کاهش هدفهای ارزشمند نمازگزاردن خواهد شد و دین را جلوه‌ای جز آنچه در متن آن هست به نمایش خواهد گذارد.

نتیجه دیگری که از خواندن نماز به شرط و به وقت لازم آن، عاید جوامع دینی می‌شود، گرد آمدن توده مردم با ذهن و اندیشه‌ای پاک و اعمالی خالصانه و رو به رشد و تعالی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نظارت بر قوای دولت و حکومت در حسن اداره جامعه است و به طوری قدرتمند خواهند شد که در برابر بی عدالتی‌ها، زورگویی‌ها و تجاوز به حقوق اقشار جامعه، واکنش نشان می‌دهند و زبان اعتراض می‌گشایند و منطق کسانی که گوهر گرانبهایی مثل نماز را که از چرخش دل و جان و عشق به‌وجود می‌آید لکن در تنگنای اندیشه‌های سطحی و نارسا و محدود خود گرفتار می‌کنند، به نقد می‌کشانند.

با چنین تحلیلی که در اهمیت نماز و شرایط به‌جا‌آوردن آن از بابت تاثیری که در سلامت محیط‌زیست انسان و تندرستی تن و روان او دارد، تأکید می‌شود که فلسفه خواندن نماز در مدارس و درخانواده‌ها و مراکز و محافل ذی‌ربط تشریح گردد و قشرهای مختلف جامعه بخصوص نوباوگان و جوانان با آشنایی کافی نسبت به این موضوع مهم و میزان اهمیت آن در اداره خود و مدیریت جامعه و مؤثر بودن در سرنوشت خویش، بیشتر و بهتر به خدمت و بندگی خداوند بپردازند. بر همه وظیفه است که موجد حقیقی و علت واقعی این امر مهم عبادی را به اطلاع دیگران برسانند و در ترغیب مردمان به روی آوردن به این عامل اساسی امنیت فردی و اجتماعی اهتمام کنند و رجال تاریخی و برجسته‌ای را که در پرتو آگاهی از وادی عبادت، منشأ خدمات ارزنده شده‌اند و در برابر ناهنجاری‌ها و نادرستی‌ها خطر کرده‌اند و مقطع سرنوشت‌سازی در تاریخ سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ایران شده‌اند و تأثیر مهم و اساسی در بیداری و تنویر افکار عمومی داشته‌اند، بشناسانند.

در پرتو نماز که ثمره‌اش آزادی و آزادگی و وصول به امن و امان است، می‌توان به‌رغم وفور عوامل اضطراب‌زا، از آرامش روحی و روانی برخوردار شد و در ساحل امن و آسایش جان و سکون، بی دغدغه به سر برد. به‌واقع بارزترین و روشن‌ترین مصداق ذکرخدا، نماز است؛ چنان که خداوند در سوره طه فرمود: «اقم الصلوه لذکری» و از همین رو در رأس تعالیم انبیا، امر به اقامه نماز قرار دارد و در بسیاری از آیات الهی، اقامه نماز به واسطه نقش مهمی که در خودسازی و امنیت فردی انسان ایفا می‌کند، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های پرهیزگاری و ایمان مؤمنان معرفی شده است. نمازگزار واقعی، از هر آنچه عوامل نگرانی و پریشانی است و از آینده مبهم، آسوده‌خاطر است و هراسی به دل راه نمی‌دهد که می‌داند مکان‌ها و زمان‌ها از آن خداست و خدا با اوست و تمامی مصائب و بلاها و قدرتهایی که ممکن است او را به ناامنی تهدید کند، نزد او حقیر جلوه می‌کنند و به‌ تعبیر علامه محمد اقبال:

هرکه پیمان با هوالموجود بست

گردنش از قید هر معبود رست

تا عصای لااله داری به دست

هر طلسم خوف را خواهی شکست

بدون تردید از عوامل و راهکار‌های در دسترس‌تر و ارزان‌تر و سهل‌تر برای ایجاد امنیت فردی که در عین حال متضمن هیچ گونه هزینه‌ای نیست و بلکه موجب حلقه اتصال انسان با وجودی بی‌نهایت به نام خداست، نمازگزاردن با رعایت تمامی شرایط آن و بدون سبکداشت است؛ فریضه‌ای که با آن، آدمی رنگ و بوی خدایی می‌گیرد و هرگز نفس کریم و عزیز خود را به گناه و فساد و فحشا و تجاوز به حقوق دیگران نمی آلاید و جامعه از جانب او در امن و آسایش خواهد بود (الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر). نمازگزار حقیقی آگاه است که اقامه نماز، با سرقت و دروغ و غیبت و تهمت و دست‌درازی به عرض و ناموس و جان و مال دیگران سازگاری ندارد و هنگامی که استفاده از یک تار نخ غصبی در لباس یا ناپاکی تن و جامه، موجب بطلان نماز می‌گردد، مسلماً از دست یازیدن به اموال عمومی و رعایت حقوق دیگران که گناهی بزرگتر است، دوری می‌کند و همه تقیّدات به رعایت حقوق دیگران و محیط زیست را محترم می‌دارد و در نتیجه، موجب پیشرفت و توسعه محیط جغرافیایی نسل بشر و امنیت اجتماعی جهان خلقت می‌گردد و مهمترین راه بهینه‌سازی رابطه بین انسان و خداوند و انسان‌ها با یکدیگر و با محیط اجتماعی آنها می‌شود.

ادامه دارد

پی نوشتها:

1. پس چه باید کرد؟ کلیات اشعار فارسی اقبال. به اهتمام احمد سروش، تهران، سنایی، 1343، ص391.

2. کیمیای سعادت، امام محمد غزالی، به کوشش حسین خدیوجم، تهران. شرکت سهامی کتاب‌های حبیبی، 1354، مبحث نماز.

3. قرآن کریم. سوره مائده، آیه 54.

4. درس حافظ. محمد استعلامی. تهران. نشر سخن. ج1، ص271، غزل81 از حافظ.

5. جاویدنامه.کلیات اشعار فارسی اقبال. به اهتمام احمد سروش. تهران. سنایی،1343،ص373.

6. شرح جامع مثنوی. کریم زمانی، تهران. انتشارات اطلاعات، 1387، ج5، ص1266.

7. دیوان مخلص کاشانی. میرزا محمد مخلص. تصحیح حسن عاطفی. تهران. مرکز نشر میراث مکتوب، 1379.

8. ناصر خسرو قبادیانی. نقل از دیوان. تصحیح حسن تقی‌زاده. تهران. نگاه، 1370

9. رودکی سمرقندی. نقل از گزیده اشعار. به کوشش حسن انوری و جعفر شعار.

10. مولوی معنوی. نقل از مثنوی. به کوشش مهدی خرمشاهی. تهران. پژوهش، 1380.

11. سعدی شیرازی. نقل از کلیات. به کوشش محمدعلی فروغی. تهران. پیمان، 1378.

 

برگزاری مراسم روز ملی حمایت از پرندگان توسط انجمن زیست محیطی سرزمین سبز گلپایگان

ایرانیان باستان در روز 26 دی ماه رسم بر این داشتند که در این روز گوشت نخورند، شکار نکنند و با استفاده از غذاهای گیاهی جشنی برپا کنند. بیش از یک دهه قبل و به پیشنهاد شماری از نهادهای حمایت از حیوانات و محیط زیست، این روز به نام روز ملی حمایت از حیوانات نامگذاری گردید.

انجمن زیست محیطی سرزمین سبز گلپایگان به مناسبت این روز و به منظور فرهنگ سازی بنیادی مقوله ی حمایت از حیوانات، در طی مراسمی در پارک جنگلی شهرستان گلپایگان و با حضور گسترده مردم و به ویژه دانش آموزان دبستانی اقدام به نصب لانه های چوبی و دانه پاشی برای پرندگان نمودند. همچنین دانش آموزان نقاشی هایی را با موضوع حمایت از حیوانات به دبیرخانه این انجمن تحویل دادند که پس از داوری، هدایایی به اثرات برتر داده می شود.

 

 

من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق

چه زیبنده و زیباست برای اساتید و شخصیت ها تا زنده هستند نکوداشت بگیریم.

استاد جعفری شخصیتی که یک عمر در راه تعالی این شهرستان و فراتر از شهرستان، در پایتخت ایران اسلامی تدریس نموده و از وجود ایشان اساتیدی به جامعه معرفی شده و خود استاد گردیده اند یاد نماییم.

چه زیبنده است اساتیدی چون استاد جعفری، استاد شهیدی، استاد افاضلی، استاد مهدی صحت و ... تا در بین ما هستند از آنان تجلیل نماییم و نکوداشت بگیریم. شایسته است به پاس یک عمر تلاش آنان در سنگر تعلیم و تربیت قدردانی شود.

زندگی مشکل شود گر زین جهان دانا بمیرد

نیست باکی گر که نادانی از این دنیا بمیرد

اکثر دانشجویان، معلمان، دبیران و اساتیدی که زیر 50 سال عمرشان سپری گردیده مرهون تلاش های بی وقفه شخصیت های سترگی چون استاد جعفری و دیگر عزیزان، این فرهیختگان علم و ادب بوده اند. استاد جعفری انسان وارسته ای که در حال حاضر به خاطر مطالعات زیاد هم اکنون می بایست به مدد عینک و ذره بین از نوشته ها استفاده نماید تا از علم و فرهنگ روز عقب نمانند، چنانچه گفته اند.

چو کم نور است چشمی، بار عینک را کشد بینی

ز بینی باید آموزی ره همسایه داری را

استاد جعفری نامشان در تاریخ جاودان خواهد ماند زیرا نوشته ها، سخنرانی ها و کتاب های ایشان هنوز هم در دستان نوازشگر دانش پژوهان، آنانی که دنبال علم هستند زینت فزاست.

نام نیکی در جهان بگذار

زندگانی برای مردن نیست

استاد جعفری هنوز هم کلامش بر دل می نشیند و تشنگان علم و پویندگان معرفت از چشمه زلال علم و معرفت ایشان بهره ها برده و می برند و سعی دارند راه و روش ایشان را در زندگی روزمره به کار بندند.

در سال های اخیر شخصیت هایی را از دست داده ایم و به سوگ آنان نشسته ایم و افسوس خورده ایم چون وجود آنان را درک نکرده ایم حال که درک نموده ایم در بین ما نیستند.

بی خبر از یکدگر آسوده خوابیدن چرا

بعد مرگ دوستان همواره نالیدن چرا

طالب گلپایگانی

 

 تلخک

دیوار مهربانی؟

هر چند در ادبیات فارسی دیوار به معناهای کلی سد کردن و حصار است ولی حرکتی که باعث شود دلهای بعضی از آدمهای سنگ دل را بشکند و کمی آنان را با دنیای اطراف خویش آگاه کند که بدانند افرادی هستند که در این سرما پوشاکی ندارند که بر تن کنند خود جای بسی قدردانی است از این عزیزان که خودجوش حرکت نمادین زیبایی را تلنگر زدند، به آن عزیزانی که در نعمت هستند و روزی یک نوع لباس می پوشاند و با ماشین های مدل بالا و گران قیمت در سطح شهر جولان می دهند بدانند که افرادی هستند که توانایی خرید لباس یا حتی چند ماهی است که گوشت قرمز را در کاسه غذایشان ندیده اند.

امروز باید این تذکر را به مسئولان امر داد که وارد میدان شوند و این کار نمادین زیبا را پررنگ تر کنند. ما در کشوری هستیم به نام ایران با مردمی مسلمان در این دیار دارای فرهنگ غنی  و کتاب آسمانی وقتی روایت ها و احادیث را برای مردم می گویند و معصومین را مثال می زنند باید درس عبرتی برای ما باشد. درست است که کمیته امداد هست، درست است که بهزیستی و دارالایتام وجود دارد و خیرین با کمک به مردم آسیب پذیر و همچنین ساختن مدرسه و بیمارستان هستند ولی ای نمازگزاری که به فکر این هستی که به موقع به نماز جماعتت برسی کمی فکر کن کسی در پشت این دیوار در خانه لباسی مرتب و یا غذایی برای سیر کردن خودشان ندارند و با غیرت و غرور صورتش را سرخ نگه می دارد و با حیا زندگی را می گذراند در اینجا باید گفت شورای محل ها باید در محل های خودشان کمی از دیوار مهربانی را الگو قرار بدهند و سرای مهربانی و کوه محبت در محل ها را به راه بیندازند تا در شهر کوچک ما کسی از سرما نلرزد و کودکی و خانواده ای گرسنه نخوابد از امام جمعه شهر خواهش می کنم که این مطلب را باز کند و ارگان ها و ادارات را کنار هم قرار دهد و حرکت خودجوش مردمی را پررنگ تر کند و ارگان ها نظارت بهتری داشته باشند، حتی اگر در مسجدها بشود یخچال نذورات بگذارند تا شورای محل به اهالی کم در آمد کمک کنند.

دوستدار سرای محبت (تلخک)

کورش محسنی

 

شهرازیاد رفته

اینجا شهر من است محلی  که در آن زاده شدم  و در کنار مردمان خونگرم ، صبور،مهمان نواز و باصفایش پرورش یافتم وقد کشیدم .

شهرمن کهن است و تاریخی با قدمتی چند هزار ساله ، با سنگ نگاره های پیش از تاریخ . شهر من نگینی است درقلب ایران زمین که در تمامی اعصار تاریخ به اعتبار علم ،ادب وفرهنگش قد علم کرده است وهمیشه ازآن به نیکی یاد شده است شهر من عظمت و بزرگیش را مدیون مردان و زنان اندیشمند و وارسته ای است که همواره در طول تاریخ علم وعملشان را وقف خدمت به بشریت نموده اند . و همواره منشا خیر و برکات و ترویج اندیشه های پاک انسانی بوده اند .

حال درست است که گرد و غبار فراموشی بر ذهنمان نشسته وکمتر از گذشته خود یاد میکنیم و در آینده ای گنگ و مبهم  فرو رفته ایم .

اما راستی مگر می شود صفحات تاریخ این دیارکهن را ورق زد و ازکنار نام بزرگانی همچون استاد دکتر فضل الله اکبری پدر علم حسابداری ایران – دکتر مصطفی حبیبی پدر علم آسیب شناسی ایران – دکتر عبدالله معظمی رییس مجلس دولت مصدق– دکتر مهرداد رواقی استاد پیشکسوت بیماریهای پوست ایران – دکتر محمد علی ابراهیمی ریاست دانشگاه ملی ، پیام نور و موسس اولین دانشگاه غیر انتفاعی  در گلپایگان و...  که زادگاهشان گلپایگان است به آسانی گذر کرد چرا که پشت هر کدام از این نامها دنیایی از عشق و علم و معرفت نهفته است .

آری اینجا گلپایگان است دیاری که مردمانش در طول تاریخ سر فراز و با اقتدار ایستاده اند وقد خم نکرده اند و همیشه تا احقاق حق خود مردانه و با غیرت تا پای جان استقامت ورزیده اند .قصه این جوانمردی ها و بزرگ منشیهای گذشتگانمان را همیشه از پدران و پدر بزرگهایمان شنیده ایم.

 ولی مگر اینجا همان شهر نیست .مگر اینجا همان دیار مهربانیها نیست . مگر اینجا همان شهر مردان وزنان باغیرت دیروز نیست . راستی چرا چنین سرد و خاموش است . آیا این شهر سرد و بی روح همان شهر من است که در سکوتی سرد فرو رفته است ؟ چرا دیگر کسی از مسئولین شهر مطالبه ای ندارد ؟ چرا کسی از منتخبین خود سوالی نمیکند .مگر کلمه مسئول معنی سوال شونده را نمیرساند پس چرا همه تمجید است وتمجید است و تمجید.....

کسی نمیپرسد آقای شهردار و آقایان شورای شهر قبلی و فعلی آیا فضای شهری این شهر در خور چنین مردمانی با این تاریخ و عظمت می باشد ؟  آقایان راستی چرا یک خیابان مستقیم استاندارد مهندسی ساز در دیار من نیست آیا در این شهر مهندسی نیست که بتواند ازتجهیزات مدرن نقشه برداری استفاده صحیح نمایدو یک طرح جامع واقع گرایانه واینده نگر برای فضای شهری مان تهیه کند.چرا برخی از زمینهای کشاورزی که عمدتا متعلق به  برخی است یک شبه سر از کنار خیابانهای تازه احداث در می آورد ؟

نمیدانم چرا سالهای سال است برخی از مناطق شهر همچنان بدون هیچ تغییری ثابت مانده است .

البته مدتها است سوالی ذهنم را درگیر کرده که چرا اگر یک شهروند که از نظر مالی ضعیف است بخواهد روی خانه خود دو اتاق کوچک برای فرزندش بسازد و او را از مستاجری نجات دهد باید از سد هزار ماده قانونی و تبصره گذر کند و در نهایت از پس هزینه های کمر شکن شهرداری برنیاید ولی برخی از آقایان میتوانند خانه هایی چندین طبقه بر خلاف همه قوانین بسازند.

چرا مردم شهر من نمیپرسند آقایان مسئول چرا شهرهای اطراف این شهر که هم از نظر وسعت وهم جمعیت و قدمت خیلی کوچکتر از شهر من هستند این چنین با سرعت پیشرفت کرده اند و شهر من همچنان در جا می زند .طوری  که اگر همای، دختر بهمن کیانی (بنیان گذار گلپایگان )سر از دل تاریخ برآرد وپا ی در این شهر گذارد به سادگی  راه خانه خود را می یابد.

ازآقای نماینده باید پرسید شما که در شعارهای انتخاباتی وعده پیگیری ساخت راه آهن رامی دهید آیا میدانید برخی از جاده های مواصلاتی این شهر سالهاست ازسمت شهر من همچنان ناتمام  مانده وهنوز هم قربانی می گیرد .( خمین .گلپایگان ) تا کی باید شاهد داغدار شدن خانوادهایی بود که بهترین عزیزانشان را در این سوانح جاده ای از دست میدهند اگر شما در طول این 4 سال نمایندگیتان فقط پیگیر به سرانجام رسیدن همین یک پروژه  بودید مردم این دیار عمری رهین منتتان بودند .

چرا مردم نمیپرسند آقایان مسئول شهر برای بیکاری جوانان این دیار چه کرده اید آیا می دانید چرخ کارخانه های این شهر دارد یکی پس از دیگری از کار می افتد و بیکاری در شهر من بیداد میکند .

راستی عاقبت این همه جوان بیکار چیست نمیدانم آیا تا به حال دیده اید پدری را که در مقابل فرزندان گرسنه اش جز خجالت کشیدن چاره ای ندارد اصلا می دانید فقر که اولین ثمره بیکاریست یعنی چه ؟ یقینا نمی دانید .

ولی واقعیتی است که باید پذیرفت بله این هم آفتی است که بر تنه این درخت کهن و تنومند افتاده و آن را سخت میازارد.

من و مردم شهرم باید ضمن تقدیر از اقدامات   نیروی انتظامی که در اقدام جدی بر علیه سارقین و مجرمین شهرمن وارد عمل شده اند از مسئولین فرهنگی و غیره بپرسم به نظر شما چگونه می شود جوانهای پر نشاط و دوست داشتنی را که درد بیکاری و فقر گریبانشان را گرفته و این یکی ازافات جامعه ماست واولین ثمره آن رخت بر بستن امنیت از شهرمان است را باید سر و سامان داد؟

آیا می دانید در دورانی که حتی در کوچکترین بقالی های این شهر دوربین مدار بسته وجود دارد در مبادی ورودی و خروجی شهر من حتی یک دوربین مدار بسته نیست چرا که اگر بود چه بسا آمار برخی سرقتها خیلی کمتر می شد وامکان پیگیری سارقین بیشتر

آقایان مسئول آیا می دانید همین جوانهای فراموش شده که حتی گاهی برخی ازشما در سخنرانیهایتان با طعنه ها و کنایه هایتان می آزاریدشان و گاهگاهی به تیپ و لباس و رفتارشان اعتراض می کنید چه سرمایه های باارزشی برای این مرزوبوم هستند ؟اینها هم شبیه همان جوانانی هستند که با دست خالی جلوی گلوله های دشمن متجاوز ایستادند و این امنیت رابرای ما و این صندلی های امن و راحت را برای شما به ارمغان آوردند . حال درست است که بر اثر بی تدبیری برخی از مسئولین این سرمایه گرانبها در حال نابودی و تباهی است ولی نباید نادیده گرفت که این جوانان در شهری زندگی می کنند که از کوچکترین امکانات رفاهی و تفریحی محرومند در حالی که دردور افتاده ترین شهرهای این کشور سینما وجود دارد ودر این شهر اثری از آن نبوده ونیست .

دراین شهر حتی یک پارک مدرن و مجهز وجود ندارد کدام سالن ورزشی مجهز وجود دارد کدام فرهنگسرا کدام آمفی تئاتر کدام پیست موتور سواری کدام پیست اسکی و......

چرا از پتانسیلهای منحصر به فرد این شهر در زمینه های گردشگری – جذب توریسم – اشتغالزایی – فرهنگ سازی و معرفی پتانسیلهای بی نظیرش برای جذب سرمایه استفاده نشده است. چرا که برخی از اثار و سرمایه های گرانبهای این دیار در طول این چندین سال از بین رفته است.ویا در حال نابودی است

اگر بخواهیم همه مشکلات و ضعف ها را ذکر کنیم میشوند مثنوی هفت من کاغذ . آیا وقت آن نرسیده است که یک بار برای همیشه چاره ای برای این مشکلات بیاندیشیم یا اینکه باز هم باید سکوت کرد سکوت....

من سکوت خویش را گم کرده ام .

لاجرم در این هیاهو گم شدم

من که خود افسانه میپرداختم

عاقبت افسانه مردم شدم

ا. ابراهیمی 1394/10/30           

مطالب شماره 357 هفته نامه سه شنبه 15 دی



در آیین تجلیل از دانش آموزان و مربیان این مؤسسه که با حضور امام جمعه، فرماندار، مدیریت اداره بهزیستی، اعضای شورای شهر و جمعی از خیرین و نیکوکاران شهرستان گلپایگان در محل ساختمان این مؤسسه برگزار شد، ضمن خیر مقدم اظهار داشت: امروز به این جهت در محضر شما عزیزان هستیم تا از توفیقی که در جهت آموزش چهارمین دوره تحصیلی دانش آموزان عزیز و یتیمان گل های بدون باغبان که افتخار میزبانی آنان را در این مؤسسه داریم، برترین آنها را معرفی و مورد تشویق قرار دهیم. وی افزود: این مؤسسه از سال 81 با همت جمعی از خیرین و نیکوکاران با دو هدف بزرگ نگهبانی و تعلیم و تعلم فرزندان عزیز بی سرپرست و بعضاً بدسرپرست و همچنین نگهداری و توانبخشی معلولان و رسیدگی به مستمندان شکل گرفت که تاکنون در این راستا پس از 14 سال فعالیت موفقیت آمیز و چشمگیر کانون کودکان بی سرپرست با مدیریت آقای شیرانی و سه نفر از مربیان به صورت شبانه روزی سرپرستی فرزندان عزیز را برعهده دارند و علیرغم تمامی دغدغه ها و مشکلات موفق به کسب رتبه اول در استان شدند. عباسی با تقدیر از مربیان و دست اندرکاران آموزش به دانش آموزان این مؤسسه اظهار کرد: امید است دانش آموزان با استعداد و با اراده که در این مؤسسه به سر می برند با توجه به موقعیت برای ورود به دروازه های خوشبختی که با حمایت شما خیرین و بزرگواران انجام می گیرد بتوانند مدارج عالی و خوبی را در راستای کسب علم به دست آورند. رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) در ارتباط با فعالیت این مؤسسه در کمک و یاری به مستمندان بیان داشت: این مؤسسه با تحت پوشش دادن حدود 140 خانوار بر اساس واگذاری از سوی اداره بهزیستی ضمن تقدیر از حسن مرادی مدیریت آن و سرکارخانم ها طبرزدی و قائمی که در این خصوص بیشترین مساعدت را دارند ضمن سرکشی زمانبندی شده علاوه بر وجوهاتی که از طریق دولت مساعدت می شود ما هم افتخار داریم که برخی نذورات مردم شهرستان را از قبیل: گوشت، برنج و ... را از سوی آقایان گنجی و مؤمنی در اختیار آنان قرار می دهیم و این امر علیرغم مشکلات اقتصادی که گریبان نظام مقدس جمهوری اسلامی را گرفته همچنان از سوی خیرین و نیکوکاران در حال انجام بوده و در این خصوص ما نیز مشکلی الحمدلله نداریم. عباسی با اشاره به وضعیت نامطلوب نگهداری معلولین شهرستان در خانواده ها تصریح کرد: آنچه ما اطلاع داریم نگهداری معلول در خانواده خصوصاً برای پدران و مادران که کهولت سن هم دارند کاری بسیار مشکل و طاقت فرساست و این در حالی است که ما در شهرستان فاقد مرکز نگهداری از معلولین هستیم و آنچه انتظار داریم اینکه از یکایک شما بزرگواران و خیرین تقاضامندیم در راستای اطلاع رسانی از لزوم آماده سازی و بهره برداری از مرکز نگهداری معلولین در شهرستان امری ضروری است که مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) در این راستا از سال 1383 با در اختیار گرفتن حدود 4 هکتار زمین برای احداث این مرکز در جاده سعیدآباد پیگیر شدند و با همکاری گروه آرشیتکس نسبت به تهیه نقشه های ساختمان آن نیز اقداماتی صورت گرفته و به مرکز استان و شهرستان نیز موارد گزارش و اعلام شده است. وی با بیان اینکه حدود یک هزار و 600 معلول در رده های سنی مختلف در شهرستان گلپایگان وجود دارد، افزود: امید است با همراهی و همت خیرین بزرگوار به ویژه گلپایگانی های مقیم اقصی نقاط کشور نسبت به اقدام در جهت این پروژه مهم و حیاتی دست مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) را گرفته و در راستای کمک به خانواده هایی که مجبور هستند فرزندان معلول خود را برای نگهداری به شهرهای دیگر بفرستند، اقدام عاجل صورت گیرد چون امر سرکشی برای خانواده های دارای معلول که کهولت سن نیز دارند بسیار مشکل است. در ادامه شیرانی مدیریت نگهداری از کودکان و دانش آموزان مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) با بیان اینکه این مؤسسه از بدو تأسیس حدود 100 نفر از عزیزان دانش آموز را پس از طی مراحل فارغ التحصیلی ترخیص کرده است، افزود: سعی ما بر این است تا با ارتباط یکی از اعضای خانواده این دانش آموزان نسبت به برنامه ریزی آینده آنها نیز رایزنی داشته باشیم زیرا که هر چند در این مرکز به این فرزندان محبت شود مانند نفس گرم خانواده آنان نخواهد بود. وی افزود: در زمان راه اندازی این مرکز ضمن دیداری با مرحوم حضرت آیت ا... حاج آقا علی صافی گلپایگانی (ره) ایشان را در جریان روند این اقدامات قرار دادیم که فرمودند: من توصیه ای نمی کنم که در این کارها وارد شوید لیکن اگر وارد شدید و بتوانید چنین اموری را انجام دهید خیلی کار مهم و دشواری است که تاکنون بحمدا... به حد وسع کسانی که پشت صحنه هستند هیئت مدیره، مؤسسین خصوصاً خیرین بزرگوار که پشتیبان هستند از این 100 نفر دانش آموز که با اتمام تحصیلات از این مؤسسه رفته اند با توجه به برنامه ریزی ها و اقداماتی در راستای برگزاری کلاس های خصوصی در این محل و کمک هایی که از طریق آموزش و پرورش شهرستان در راستای ثبت نام آنان صورت می گیرد بیش از 70 درصد آنان از کسانی هستند که نجات یافته اند. مدیریت نگهداری کودکان و دانش آموزان بی سرپرست مؤسسه خیریه حضرت فاطمه الزهرا (س) با اشاره به اینکه در سال گذشته 12 نفر از دانش آموزان در حال تحصیل با نمرات بسیار بالا قبول شده و در حال تحصیل در رده های بالاتر هستند، افزود: 9 نفر از این دانش آموزان نیز در حال ادامه تحصیل بوده و انشاءا... سال آینده نیز در چنین برنامه ای از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد. شیرانی ضمن مخالفت با واگذاری شغل به این کودکان خاطرنشان کرد: هدف از نگهداری این فرزندان در این مرکز فقط تحصیل بوده و در این مرکز تنها افرادی که اشتیاق به تحصیل و کسب علم داشته باشند نگهداری از آنان صورت می گیرد و این امر باعث شده که این دانش آموزان با معدل های بالا در این مرکز نگهدای شوند. وی با اشاره به مسایل مالی و هزینه های نگهداری از این کودکان اظهار داشت: به طور متوسط ماهیانه حدود دو میلیون تومان هزینه مصرفی اعم از غذا و پوشاک این دانش آموزان بوده و 4 میلیون و 225 هزار تومان نیز هزینه حقوق مربیان، مشاورین و کارشناسان و آشپز می باشد که جمعاً 6 میلیون و 225 هزار تومان هزینه ماهیانه آنان است که از این مبلغ دو میلیون و 25 هزار تومان از طریق بهزیستی و 850 هزار تومان از بابت اجاره مغازه های این مرکز و مبلغ 3 میلیون و 335هزار تومان نیز از طریق خیرین و نیکوکاران شهرستان در امر آموزش این دانش آموزان پرداخت می شود. شیرانی در پایان یادآور شد: امید است با کمک ها و اقدامات انجام گرفته این دانش آموزان بتوانند بعد از طی مراحل تحصیلات عالی در جامعه اسلامی مثمرثمر واقع شوند. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با تقدیر از زحمات و تلاش های صورت گرفته از سوی هیئت مدیره و افرادی که با نام و بی نشان به مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) در راستای نگهداری از کودکان بی سرپرست و دیگر اقدامات آن کمک و یاری می کنند، اظهار داشت: این امور برای افرادی که به دنبال آن هستند باقیات و صالحات در دنیا و آخرت خواهد داشت چنانکه در قرآن کریم داریم که اگر کسی یک نفر را احیا کند مثل این است که همه امت و بشریت را زنده کرده است لذا اگر حتی یکی از این 100 نفر در جامعه رها شود و کسی را نداشته باشد که او را رهبری و نظارت کند و برنامه ریزی و استعدادش را شکوفا نماید مطمئن باشید همین یک نفر خسارات هنگفتی برای جامعه اسلامی خواهد داشت چه رسد که خدای ناکرده تعداد بیشتری در زیر پوشش چنین مؤسساتی نباشد. امام جمعه گلپایگان خطاب به دانش آموزان این مؤسسه اظهار داشت: توقع و تقاضای افرادی که در این مؤسسه دخیل هستند خوب درس خواندن شما و شکوفایی استعداد، قابلیت و توانمندی تان با استفاده از این فرصت طلایی یعنی استفاده از این امکانات است؛ لذا ممکن است در جامعه افرادی داشته باشیم که حتی با داشتن پدر و مادر نیز اینگونه از آنها حمایت و برایشان زحمت کشیده نشود. وی با اشاره به اینکه شما دانش آموزان امانت در دست متولیان و دست اندرکاران این مؤسسه خیریه هستید، تصریح کرد: تمام همّ و غم این بزرگواران و اهتمام شان بر این است تا بتوانند نسبت به تأمین نیازهای شما و آسایش تان در جهت کسب علم و دانش و رشد و شکوفایی در جامعه اسلامی برای آینده خود و کشورتان مثمرثمر واقع شوید. نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اذعان به اینکه وجود نگهداری از سالمندان و معلولان امری ضروری و لازم در شهرستان است، افزود: نگهداری از معلولین حتی کودکان با توجه به مشکلات عدیده ای که برای خانواده ها دارد امری ضروری برای جمع آوری و نگهداری آنان در یک مرکز می باشد که لازم است دوستان قدم خیر جلو گذارده و زمینه سازی در جهت ساخت مرکز نگهداری معلولان را با حمایت و همکاری بهزیستی کشور اقدام نمایند. حجت الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه سال های پیش قرار بود این مرکز کلنگ زنی و ساخت آن آغاز شود لیکن به دلیل مسایل حاد اقتصادی در کشور این امر تاکنون میسر نشده که امیدواریم پس از مسئله برجام که به فرجام خوبی تبدیل شود، استارت ساخت و آماده سازی این مرکز با توجه به نیاز مبرمی که در جامعه است، شروع شود، افزود: در راستای ساخت مرکز نگهداری معلولین، نیاز به تمامی افراد توانمند و خیرین نیکوکاری است که در اقصی نقاط کشور بوده و استعداد و زمینه همکاری در این راستا را دارند. وی با تقدیر از دست اندرکاران مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) و ضمن آمادگی خود و دیگر مسئولین شهرستان در راستای کمک در این امر خطیر اظهار کرد: یکی از بهترین کارهایی که در جامعه در جهت رفاه شهروندان و آحاد جامعه صورت می گیرد امور خیری است که شما دست اندرکار آن هستید که امیدواریم در این امر موفق و خداوند نیز عنایت خود را در جهت پیشرفت امور برایتان مهیا سازد. لازم به ذکر است، در پایان این آیین از فارغ التحصیلان و دانش آموزان این مؤسسه و همچنین مربیان و دست اندرکاران آن با اهدای لوح و هدایا تجلیل شد

.

کریمیان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان اهم فعالیت های انجام شده توسط واحد های امداد و نجات ، جوانان و داوطلبان و آموزش را به شرح ذیل تشریح کرد :

واحد امداد و نجات و جوانان و داوطلبان وآموزش:

1 برگزاری مانور دور میزی با سناریوی برف و کولاک و سرمای شدید حضور اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان 2 شرکت در مانور منطقه ای جاده در محور استان لرستان3 شرکت در مانور خودرویی با حضور همه دستگاه های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران  4 حضور در مدارس جهت آموزش ایمنی در برابر زلزله 5 برپایی چادر سلامت و تست قند و فشار خون در نماز جمعه  6 برگزاری کلاس کمکهای اولیه ویژه پرسنل کارخانه پگاه گلپایگان 7 حضور در سازمان جهاد کشاورزی و سخنرانی در جمع کارشناسان 8 - برگزاری کلاس امداد و کمکهای اولیه ویژه اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان                                                                        جمعیت هلال احمر گلپایگان

 

آغاز بهره برداری از سلف سرویس و تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، گفت: به مناسبت هفته وحدت و سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) ساختمان سلف سرویس و تغذیه واحد گلپایگان مورد بهره برداری قرار گرفت.

دکتر حمیدرضا خدایی ضمن بیان اینکه ساختمان سلف سرویس دانشگاه به مساحت 960 مترمربع، در یک طبقه و با هزینه ای بالغ بر5/5 میلیارد ریال ساخته شده است، افزود: این واحد رفاهی که دارای 2 سالن جداگانه خواهران و برادران و سرویس بهداشتی است، ساخت آن از سال 1390 آغاز شد اما به دلیل برخی مشکلات مالی توقف چند ماهه ای در ساخت آن به وجود آمد، که البته با مدیریت مناسب منابع مالی و همکاری حوزه ی عمرانی سازمان مرکزی به مرحله بهره برداری رسید.

خدایی از مهندس مهران جمشیدی، معاون اداری و مالی دانشگاه واحدگلپایگان بابت رایزنی ها و پی گیری مجدانه اش در این خصوص تقدیر و تشکر کرد.

 

                                            مجتبی عظمتی        

                                      مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان

 

   حادثه اول در ساعت 9:45 روز سه شنبه در محور خمین گلپایگان در اثر انحراف پژو پارس و برخورد آن با تیر برق رخ داد . این حادثه که توسط نیروی انتظامی به پایگاه شهید غزنوی گلپایگان اعلام و با کمک آتش نشانی افراد گیر افتاده در خوردو حادثه دیده رها سازی و پس از درمان مقدماتی دو مصدوم آن توسط آمبولانس هلال احمر و اورژانس جهت درمان تکمیلی به بیمارستان منتقل شدند.

حادثه دوم در ساعت 15:30 در محور موته گلپایگان بعد از سه راهی لایبید به پایگاه شهدای امدادگر گلپایگان گزارش شد که تیم های امدادی با خودروی ست و آمبولانس به محل گزارش اعزام و پس از رها سازی مصدومین ، دو مصدوم یکی به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفت و مصدوم دیگر با آمبولانس به بیمارستان امام حسین منتقل گردید .

حادثه سوم در ساعت 23:30 گزارش مبنی بر شاخ به شاخ شدن خودروی سمند با پیکاپ در کناره رودخانه روستای سعیدآباد به پایگاه شهید غزنوی گلپایگان اعلام شد. این حادثه که در اثر برخورد شدید دو خودرو صورت گرفت دارای سه مصدوم بود که راننده خودروی سمند به دلیل جراحات وارده سریعا به بیمارستان منتقل و عملیات احیاء قلبی بر روی وی چندین بار صورت پذیرفت که پس از انتقال به بیمارستان فوت نمود و همچنین راننده و سرنشین پیکاپ نیز دارای جراحات سطحی شده که به صورت سرپایی مداوا شدند ./ع

روابط عمومی جمعیت هلال احمر گلپایگان

 


مدیر امور برق گلپایگان:  جذب 23 میلیارد ریال بودجه عمرانی شهرستان توسط امور برق گلپایگان

مدیر امور برق گلپایگان گفت: در 9ماهه امسال  23 میلیارد ریال بودجه عمرانی شهرستان جذب امور
 
برق گلپایگان شده است  که این مبلغ از ردیف بودجه شهرستان و ازمحل اعتبارات شرکت توزیع برق
 
استان هزینه شده است حدادی پورامروز در گفتگو با خبرنگار   در گلپایگان اظهار کرد: در 9 ماهه امسال تعداد  یک هزار و 62 مشترک به مشترکین برق گلپایگان اضافه شده است  که از این تعداد 20 مشترک دیماندی  و یک
هزار و 42 مشترک عادی هستند.
 
وی اذعان داشت: تا پایان آذر ماه  امسال تعداد کل مشترکین برق شهرستان گلپایگان به  50 هزار و388 مشترک برسد. کاهش 5درصد خاموشی های برق  در گلپایگان ؛ حدادی پور با بیان اینکه  در9ماهه امسال خاموشی برق در شهرستان گلپایگان نسبت به مدت مشابه سال قبل 5درصد کاهش داشته است ، افزود: همچنین امسال مدت زمان قطعی برق  نسبت به  9ماهه مشابه سال قبل کاهش 27 درصد نشان می دهد
.
 
بیش از 14 پروژه در 9 ماهه امسال اجرا شده است مدیر امور برق گلپایگان با اشاره به پروژه های اجرا شده  ، گفتاحداث شبکه برای متقاضیان با اعتبار 3هزار و 300میلیون ریال ، جابجایی پایه و رفع نقاط خطرسازبا

 
اعتبار 850 میلیون ریال ،تعویض کنتورهای معیوب بااعتبار 950میلیون ریال ، بهینه سازی شبکه و تعمیرات
 
با اعتبار 2هزار و 500میلیون ریال در 9 ماهه امسال انجام شده است.
 
وی بابیان اینکه  امسال  تاکنون یک هزار و 200میلیون ریال صرف حوادث و اتفاقات امور برق شده است گفت: در 9 امسال  495میلیون ریال برای روشنایی  و همچنین300میلیون ریال برای نصب ترانس و احداث شبکه بلوک 62  مسکن مهر گلپایگان هزینه شده است
.
 
مدیر امور برق گلپایگان گفت: امسال نصب یک دستگاه ریکلوزر با هزینه 540 میلیون ریال انجام شده است
.
 
حدادی پور با بیان اینکه برای تبدیل شبکه به کابل خود نگهدار در شهرک الوند 800میلیون ریال هزینه شده است، گفت: بهینه سازی روشنایی معابربا اعتبار 1900میلیون ریال ، بهینه سازی و رفع حریم شبکه و پست

 
وداغ محله خوشاب 370میلیون ریال، و برای بهینه سازی و جابجایی شبکه محله مهرآباد    130میلیون
 
ریال هزینه انجام شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: احداث شبکه و نصب ترانس رباط سرخ با اعتبار 250 میلیون ریال و تبدیل شبکه به کابل

 
بنیاد گوگد با اعتبار 315میلیون ریال هزینه انجام شده است.
 
مدیر امور برق گلپایگان با اشاره به پروژه های در حال اجرا ، گفت: احداث شبکه و نصب ترانس گلشهر جنب

 
شعبه برق با اعتبار  370 میلیون ریال،  احداث شبکه و نصب ترانس روستای کلوچان و بهینه سازی فشارضعیف روستای دم آسمان با اعتبار 1100 میلیون ریال، بهینه سازی شبکه های فشار ضعیف ورزنه کوچه دماوند، خ فروردین کوچه 19 و دم آسمان ، 500 میلیون ریال، در حال اجرا است.
 
وی همچنین  احداث شبکه و نصب ترانس شهرک الوند 550 میلیون ریال، رفع نقاط خطرساز 950 میلیون ریال،

طرحهای احداث شبکه و پست برای متقاضیان با اعتبار 900 میلیون ریال، تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار به مبلغ 1300 میلیون ریال، تعمیرات خط گرم شبکه های 20 کیلوولت به مبلغ 700 میلیون ریال از دیگر پروژه های در حال اجرا عنوان کرد
 
حدادی پور با بیان اینکه  بهینه سازی شبکه و پست محله رباط پیر علی ، نصب ترانس و کابلکشی مصلای گلپایگان بااعتبار 650 میلیون ریال،و احداث شبکه 20 کیلوولت جهت  رینگ و افزایش قابلیت اطمینان شبکه ها به مبلغ 1100 میلیون ریال  در حال احداث است، افزود:  نصب سکسیونرهای موتور دار با اعتبار  900 میلیون ریال وحوادث و اتفاقات با اعتبار 300 میلیون ریال در حال اجرا استTop of Form

 

Bottom of Form

Top of Form

Bottom of Form

رفتار و منش پدر و مادر چه نقشی در زندگی و تربیتی فرزند دارد

استاد اکبر افاضلی

هر کدام از افراد خانواده؛ الگوبرداری از افکار والدین اعم از غم و شادی و پخت و پز و رفتار با میهمان و اقوام و احترام زن و شوهر نسبت به یکدیگر و تک تک فرزندان و روحیه شاد و یا بدبینی و تندخویی مادر و حرف های پدر و مدیریت و اداره خانه در اخلاق فرزند مشهود است زیرا مانند پژواک صدا در کوهستان را در اعمالشان نشان می دهند. رفتار مادر در برخورد با دوستان فرزندش هم مهم است. بوسیدن فرزند برای کودک رحمت و نعمت است که در تولید شادی و خوشحالی او نقش مؤثری دارد. ایمان داشتن فرزند به خدا از محیط خانه و رفتار والدین شروع می شود نه از گویندگان اماکن مذهبی که حضور مختلفی دارد بلکه اگر زمینه خداشناسی در وجود بچه و نوجوان باشد حرف های منطقی گویندگان و حتی معلمان اثربخش است پدر و مادر به خاطر داشته باشند که روش تربیتی مثبت و حق شناسی و ایمان به خدا یعنی جایگزینی تربیت عشق و دوست داشتن به جای تربیت ترس و بدبینی و غیبت کردن، اولویت اول را دارد. اگر دقت کرده باشید در برخی خانواده ها وقتی کودک احساس کند به حرفش گوش نمی دهند در برابر پدر و مادر سرکشی می کند چون کودک از الگوهای زنده رفتاری بیشتر و بهتر می آموزد تا از نصیحت و توصیه مثلاً کم حرف زدن آهسته و زیاده گویی، برای اینکه تشویق بهترین نوع تربیت و تنبیه بدترین روش تربیت است که متأسفانه بعضی معلمان در دبستان بدون خط کش در کلاس نمی روند و به جای محبت از زدن با چوب و خط کش می خواهند کلاس را کنترل کنند که این خاطره هیچگاه فراموش نمی شود. قرار ندادن امکانات لازم در خانه برای فرزندان او را به تقلب وامیدارد، پدر بودن یعنی تشویق فرزند به داشتن زندگی شرافتمندانه، باید توجه داشت تحقیر کودک او را کمرو و خجالتی بار می آورد، مادر بودن یعنی پافشاری بر اینکه در خانواده رفتار با احترام به یکدیگر ضرورت دارد، مشاهده نماز مادر در اوقات شبانه روز تفکر فرزند را به سوی انجام کار نیک و خداشناسی سوق می دهد مبادا پدری با مقایسه کردن کودکش با کودکان دیگر احساس حسادت را در فرزندش برانگیزد که عواقب بدی دارد. باید به کودک عملاً یاد داد در مسایل مالی احساس مسئولیت داشته باشد. کشیدن یک دست بر سر کودک از روی علاقه تمام خستگی را از تن او درمیاورد سعی کنید کودک بدون خوردن صبحانه و ناشتایی از خانه بیرون نرود زیرا وقتی کودک صبحانه نمی خورد به نظر کارشناسان محترم نیمی از مغز او کار نمی کند. یک مادر دانا فرزند خود را از کودکی با شعر و موسیقی و کتاب آشنا می کند. پدر و مادر باید دوستان فرزند خود را بشناسند که منحرف نباشد. باید هر پدری بداند که رفتار زور با فرزند، چون پر رو می شود و جوابگویی می کند نباید باشد فرزند باید بفهمد اشتباهی را دو بار تکرار نکند. بهتر است پدر در هفته یکبار به اتفاق فرزندانش یک راهپیمایی کوتاه داشته باشد تا ضمن آشنایی با محیط حقایق زندگی و برخورد با دیگران را یاد بگیرد و فداکاری را درمان خودخواهی بشناسد نباید از کودک با سخت گیری و بهانه جویی چیزی خواست آموزش فداکاری درمان خودخواهی است. مبادا کودک رنجیده شود که طعم ظلم را بچشد کودک باید بتواند درد دلش را به شما بگوید بایست دانست خواندن مثل راه رفتن و نوشتن مثل بالا رفتن است تا او بتواند به سوی ترقی حرکت کند. توجه کنیم در مقابل برخی کارهای اشتباه کودک حوصله لازم است تا خودش متوجه اشتباهش بشود و تکرار نکند و بداند تلاش کردن ارزشمند است. پدر و مادر آگاه می دانند بزرگترین خدمت اجتماعی که می توان برای کشور خود و مردمش انجام داد تربیت فرزندان شایسته است که مدیریت در زندگی را شناخته باشد و عقل معاش داشته باشد. مادران فراموش نکنند با یک است گهواره و با دست دیگر دنیا را تکان می دهند.

 

ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون؛ در دریا و خشکی فساد ظاهر شده، برای آنکه به آنها خدا بچشاند آنچه را که کرده اند، شاید به طرف حق برگردند.

 یکی از مصداق های این آیه کریمه قرآن مجید را می توان فاجعه زیست محیطی دانست که در حال رخ دادن است و اگر هر چه سریعتر فکری اساسی برای آن بنماییم آثار آن بهداشت حسبی و روانی جامعه را به خطر می اندازد اما بیان درد گر چه لازم است ولی کافی نیست باید راه چاره ای نیز برای آن یافت. بنده بدون استفاده از واژه های نامأنوس و با توجه به اینکه از طریق رسانه ها بارها و بارها این مسئله در جامعه مطرح شده و می شود بخشی از راهکارهای عملی برای مقابله با آن را بیان می کنم، شاید گره ای هر چند کوچک از این معضل بگشاید.

  1. تمام معلمان و مربیان و مسئولین مراکز آموزشی در مراسم صبحگاهی و حتی در کلاس درس بخشی از آموزش را به این مسئله مهم اختصاص دهند تا در ذهن دانش آموزان نهادینه شود و حتی در صورت لزوم با تشکیل اردوهای آموزشی دانش آموزان را با این پدیده شوم به طور عملی آشنا نموده و با تشویق و دادن جوایز به دانش آموزانی که در اردوها مقدار بیشتری زباله جمع آوری می کنند آنها را در این راه ترغیب نمایند.

  2. روحانیون در مراسم مذهبی و اعیاد به مدعوین تذکر نمایند تا لااقل اطراف مراکز مذهبی را با ظروف یک بار مصرف آلوده نکنند تا پس از پایان مراسم چهره معنوی این مراکز خدشه دار نشود.

مسئولین مساجد به جای استفاده از ظروف یک بار مصرف در توزیع نذری ها از ظروف استیل استفاده نمایند و هر فرد پس از صرف غذا در منزل اقدام به شستن ظرف و برگشت آن به مسجد نماید و یا هر فرد برای دریافت نذری یا شربت از منزل ظرف با خود بیاورد. آلوده کردن محیط زیست از بین بردن حقوق مردم است یعنی حق الناس است که مسئولیت آن به گردن تمام کسانی است که در این امر مهم کوتاهی می کنند و طبق آموزه های دینی حق الناس را خدا نمی بخشد یعنی مسئولیت افرادی که در اثر آلوده کردن محیط دچار بیماری های عفونی و لاعلاج می شوند به عهده کسانی است که با بی توجهی زمینه آن را فراهم نموده اند.

به گفته مسئولین، ایران در آستانه قرار گرفتن مقصد گردشگری جهان می باشد چگونه ما ایرانیان که در مهمان نوازی شهره هستیم و در خانه قبل از ورود مهمان اقدام به شستشو و نظافت می نماییم اجازه می دهیم خانه اجدادیمان با چهره ای این چنین در نظر جهانیان جلوه گر شود.

  1. هر کدام از ما برای خرید یک ساک تهیه کنیم و از فروشندگان نخواهیم تا کالاها را در کیسه های نایلونی قرار دهند این عمل باعث می شود تا تعداد کیسه های نایلونی مصرف شده به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

  2. دولت با اخذ مالیات از تولید کنندگان کیسه های نایلونی و پرداخت یارانه به تولید کنندگان کیسه ها و ظروف قابل بازگشت به طبیعت از یک طرف تقاضای کیسه های نایلونی را کاهش و از طرف دیگر تقاضا برای ظروف قابل جذب در طبیعت را افزایش دهد.

  3. نمایندگان محترم مجلس با تصویب قوانینی برخورد قانونی کارآمد با آلوده کنندگان محیط زیست از جمله رانندگانی که در جاده ها اقدام به پرتاب آلاینده ها به بیرون خودرو می کنند بنمایند.

  4. امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده تر از این موارد خاصی است که در ذهن برخی از ما وجود دارد. می توان با استفاده از این فریضه دینی محترمانه و عالمانه از آن در این زمینه نیز استفاده نمود.

  5. تفکیک زباله ها در مبدأ را به همه مردم به صورت عملی آموزش دهیم. این کار با ارسال کتابچه هایی کوچک یا نصب بنر در محله ها یا آموزش دانش آموزان با فرستادن مربیانی به مدارس امکان پذیر است. شهرداری ها می توانند با هماهنگی با آموزش و پرورش و استفاده از نیروهای مردمی از جمله انجمن هایی که برای محیط زیست فعالیت می کنند استفاده نماید.

  6. کسبه محترم ملزم به پاکیزه نگه داشتن فضای جلوی محل کسب خود تا شعاع معینی باشند و با تصویب قوانینی در شورای شهر و شهرداری ها با کسبه متخلف برخورد و از کسبه قانونمند تقدیر شود.

  7. ایجاد مراکز بازیافت زباله و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی از یک طرف زمینه اشتغال تعدادی از جوانان را فراهم می سازد و از طرف دیگر تفکر جامعه را نسبت به زباله تغییر می دهد زیرا امروز زباله ها در دنیا ثروت محسوب می شوند و به آن طلای کثیف می گویند و کشوری مانند آلمان از کشورهای دیگر اروپایی، زباله برای بازیافت وارد می کند و می توان از زباله برای تولید انرژی، کودهای ارگانیک، لاستیک، کاغذ، مقوا، شیشه و ... استفاده نمود.

  8. مردم در تفریحگاه ها از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنند و نه تنها در بازگشت زباله های خود را در طبیعت رها نسازند بلکه هر خانواده با بردن یک کیسه زباله، زباله های رها شده را جمع آوی و با خود بیاورند با این کار بسیار ساده می توان در مدت کوتاهی محیط زیست را کاملاً پاکسازی نمود.

در آخر با تشکر از جناب آقای عبدا... عباسی و دوستان همراه ایشان که توانستند با یک بسیج عمومی زمینه پاکسازی بخشی از محیط زیست گلپایگان را فراهم کنند، امیدوارم مردم این شهر فرهنگ دوست و با فرهنگ زحمات این عزیزان را با تداوم این حرکت پاس بدارند و به امید روزی که به آن مرحله از رشد فرهنگی برسیم که نیازی به چنین حرکت هایی نباشد و برای پرکردن یک کیسه از زباله های شهر جایزه تعیین شود.

علی امامی- دبیر بازنشسته آموزش و پرورش گلپایگان

 

سخنی با مردم شهرم گلپایگان

پرداختن به وجوه انسانی و همدردی با افرادی که اطراف مان زندگی می کنند، مسئولیت پذیری، آگاهی بخشی و دیدن ابعاد آرمانی انسان از مهمترین دغدغه هایم در تولید مجموعه مستند تلویزیونی (دستهایی که می بینند) بوده، مستندسازی برای من بیشتر ثبت واقعیت ها و بیان حقیقت است، مشاهده دوباره دنیا و دوست داشتن افرادی که به نوعی مورد بی مهری قرار گرفتند، اما اکنون در ارتباط با ما هستند، به دنبال کمال عاطفی هستم تا بتوانم بر دیدگاه تماشاگران تأثیر بگذارد و سپس مستندم دیده شود. در روند تولید این مستند سعی دارم تا انسان های مقابل دوربین را دوباره به زندگی برگردانم، انسان هایی چون بابک (جوان عقب مانده ذهنی) که با یادگیری هنر منبت روی چوب دنیای دیگر می بیند. یادآور هنرمندان فراموش شده شهرم گلپایگان می شوم مانند استاد منبت حسن حیدری که در کنج دکان حقیر خود به شغل عطاری مشغول است و بیماری آرتروز نمی گذارد دستانش روی چوب نقش آفرینی نماید. استاد محمد کرمی نقاش که تنهای تنهای تنهاست و با نزدیک به 90 سال سن دیگر رمقی در دستهایش نمانده و تابلوهایش همدم او هستند. استاد مرتضی منتظری پیکره تراش (میکل آنژ ایران) که نام کارگاه کوچک خود را هنرکده ایرانیان گذشته و آینده نهاده و از بی مهری انسان های امروزی گلایه دارد گنجینه معلم و دانش و معرفت اسدا... صمدی که با ذره ذره وجود خود به شهر و مردم گلپایگان عشق می ورزد و سالهاست که در کنج خانه خود با کتاب و قلم و کاغذ یار و همدم است و به او و به شعرهایش در وصف هند و بزرگان این دیار تاریخی وام دار هستم (دستهایی که می بینند) با اندیشیدن سر و کار دارد، من با اندیشه هنر روی چوب مرحوم استاد مختاری زندگی کردم، این مستند تعبیری است از زندگی در گذشته ام و مناسبات رفتاری و دلبستگی او به استاد کمال الملک.

در تولید این مستند با سوژه ها منطبق گردیدم، بارها و بارها به سوژه هایم سرزده عکس گرفتم، یادداشت برداری نمودم، دل بستم، با آنها خندیدم، گریه کردم، نگران شدم، نگران آن پیرمرد لحاف دوزی که دیگر دستانش توان بلند کردن ابزار پنبه زنی را ندارد، بیمه نیست و درآمدی هم ندارد، نگران آن آهنگر کهنسالی که یارای دمیدن در کوره آتش خود ندارد و داس کشاورزی دیگر ساخته نمی شود، نگران آن پیرزن روستایی که شوهرش بیمار و رنجور در خانه خوابیده، پسرش به علت ابتلاء به اعتیاد در زندان و نوه کوچکش را از گرسنگی بر روی پاهایش آرام می نماید و شاید هم الان با بارش های زمستانی الوار سقف خانه شان شکسته و طاقت نیاورده من به شهرم گلپایگان و مردم آن عشق می ورزم از آنها می آموزم و بهترین پاداش من تبسم رضایت آنان از دیدن خود در تصاویر است.

                                                                                                        مهدی زینلی

 

پایان دو ماه غم و اندوه

چه زود گذشت ایام عزا و حزن و اندوه سید و سالار شهیدان، سرور آزادگان جهان آنکه درس آزادی و آزادگی و جانبازی و فداکاری و سرافرازی و بزرگ منادی امر به معروف و نهی از منکر جگر گوشه علی (ع) و فاطمه (س).

انگار دیروز اول ماه محرم الحرام و امروز نیز آخر ماه صفر است. ماهی که در آن همه شیعیان و دلباختگان به ذکر مناقب و مصائب اهل بیت رسول خدا (ص) و فرزندانش همچون حسین بن علی (ع) و سبط اکبرش کریم اهل البیت امام حسن مجتبی (ع) و امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) را با برگزاری مراسم سوگواری و قرائت زیارت عاشورای حضرتش و با رفتن پای پیاده میلیون ها عاشق در اربعین به زیارت آقا و مولا سر از پا نمی شناختند سپری شد. باید گفت هر روز عاشورا و هر سرزمینی کربلا و هر ماهی محرم است.

عجب چراغ شگفت آوری است نور حسین

که هر چه باد می وزد می شود فروزان تر

امید است خداوند ما را از نام و یاد حسین (ع) غافل نکند و ذکرش همیشه بر لبانمان جاری باشد و عزاداری و مجالس مان مورد عنایت آن بزرگوار قرار بگیرد.

 

 

عرش زیر پای پیامبر (ص)

با فرا رسیدن ماه ربیعین خدا را سپاس و شکر می نماییم و حمد و ثنا به درگاه خداوند منان داریم که توفیق دیدار ماهی را به ما ارزانی داشته است که ماه میلاد بهار (رحمه للعالمین) و (عالم آل محمد) است بهاری به گستره دلهای مردمان زمین، چرا که پیامبر اسلام (ص) وارث تمام ودایع انبیاء الهی بوده و آمده بود تا دین خدای را بر مردمان کامل کند. پیامبری که خداوند با ظهور وجود مقدسش که نوری بود بیشتر از تمامی بودگان و آفریدگان، نعمت خود را بر عالمیان تمام کرد. پیامبری که آمد تا زنجیر قرنها جهالت را از پای بردگان و بندگان و دربندماندگان واکند و بیانیه جهانی تساوی حقوق همه انسان ها را اعم از سپید و سیاه و زرد وسرخ به آموزه وحی الهی بیشتر از تمامی متفکران و اندیشمندان زمینی، به رساترین بیان، قرآن، برای نوع انسان صادر کند.

پیامبری که خداوند و فرشتگانش بر او درود می فرستند وخداوند مؤمنانش را به درود خاص فرستادن بر او و مودت و دوستی خاندان مکرمش فرمان می دهد که « قل لا اسئلم علیه اجراً الا الموده فی القربی» آری مزد رسالت رسول اعظم(ص) به فرمان خداوند چیزی به جز محبت خاندان او نیست.

و در همین ماه مصادف با (ربیع) همه خوبی ها، تولد صادق ترین صبح بهاری را که وجود مبارک رئیس مکتب شیعه صادق آل محمد (ص) است، جشن می گیریم.

نوری شریف از خاندان رسول اسلام، امامی بزرگوار که (عالم) خاندانی است که چشمه علم و فضیلت و شرافت و حسن و نیکی و کرامت است، نوری گرامی که علم، میراث اوست از سیده النساءالعالمین و یعسوب الدین مولی الموالی علی بن ابیطالب (ع) آن چنانکه از خود او نقل شده است که (حق تعالی چهارده نور آفرید، پیش از آنکه سایر خلق را بیافریند، به چهارده هزار سال، آنها ارواح ما بودند گفتند یابن رسول ا... کیستند آن چهارده نفر؟ فرمود: «که محمد، علی و فاطمه و حسین و حسین و 9 امام از فرزندان حسین (ع) که آخر ایشان قائم است و غایب خواهد شد و بعد از غیبت، ظاهر خواهد شد و دجال را خواهد کشت و زمین را از جور و ستم پاک خواهد کرد.»

امامی که مدرسه ای جهانی را در فقاهت علوی بنیاد نهاد که همچنان شاگردهای جدیدی را به جهان اندیشه ورزی و آزادگی تقدیم می دارد عالمانی که نه فرضیه ها و حدسیاتشان بلکه (حتمیات) و (مقتضیات) و فتوحاتشان سرشار از حقایق آسمانی و دقایق روحانی است برای جهان انسانی.

اینجاست که امیرالمؤمنین (ع) می فرماید:

هنگامی که رسول خدا (ص) تولد یافت، بت های داخل کعبه بر روی زمین افتادند و هنگامی که شب فرا رسید صدایی از آسمان شنیده شد که می فرمود: (حق ظاهر شد و باطل نابود گردید؛ همانا باطل نابود شدنی است) و همچنین حضرت امام صادق (ع) فرمود: ای جماعت شیعه، مایه آبروی ما باشید نه باعث بدنامی ما. سخنان خوب به مردم بگویید، زبانهایتان را نگه دارید و آنها را از بیهودگی و سخنان زشت بازدارید.

اما:

ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه های قمری و از ماه های فرخنده شیعیان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجوم کفار به خانه وحی برای قتل پیامبر (ص) و شب هجرت پیامبر (ص) از مکه مکرمه به مدینه منوره، ولایت پیامبر و امام جعفر صادق (ع)، ازدواج حضرت خدیجه (س) با رسول خدا (ص)، آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) و هلاکت یزید بن معاویه (علیه لعنه) از جمله حوادث فرخنده این ماه است.

وجود مبارک امام صادق (ع) معجزاتی را که هنگام ولادت پیامبر (ص) آشکار شد این طور می شمارد:

  1. ابلیس از ورود به آسمان های هفت گانه محروم شد

  2. شیاطین دور شدند

  3. تمامی بت ها در بتکده ها به صورت بر زمین افتادند

  4. ایوان کسری شکست و چهارده کنگره آن سقوط کرد

  5. آب دریاچه ساوه خشک شد

  6. سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد

  7. آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد

  8. نوری از حجاز برآمد تا به مشرق رسید

  9. کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند

  10. سحر ساحران باطل شد

استحیائیل یکی از فرشتگان بزرگ خدا در شب تولد حضرت محمد (ص) بر کوه ابوقبیس ایستاد و با صدایی بلند گفت: ای مردم مکه، به خدا و فرستاده او و نوری که با او فرو فرستاده ایم ایمان بیاورید.

اشهد ان لا اله الاا... و اشهد ان محمد رسول ا...

منابع:

بحار جلد 19 ص 274 و 257

امالی الصدوق 327/17

زندگانی حضرت محمد (ص)

گردآورنده: سید- عبدالمنافی

 

17 ربیع الاول سالروز تولد پیامبر خوبی ها و مهربانی ها

امام حسین (ع) فرمودند: از امیرالمؤمنین (ع) درباره اوضاع داخلی خانه پیامبر (ص) پرسیدم، پاسخ دادند: اوقاتش را سه قسمت کرده بود؛ قسمتی برای عبادت، قسمتی برای خانواده و قسمتی برای خود، اما قسمت خودش را با مردم تقسیم می کرد اول از همه کارهای افراد خاص یعنی کارهایی که از قبل مشخص کرده بود را انجام می داد، بعد به عموم مردم می رسید همه وقت خودش را در اختیار آنها قرار می داد. بعضی یک گرفتاری بعضی دو گرفتاری و بعضی کارهای بیشتری داشتند که حضرت به آنها رسیدگی می کرد. از پدرم درباره اوضاع خارج از خانه پیامبر (ص) پرسیدم که چگونه عمل می کردند؟ فرمود: رسول خدا (ص) زبانش را از گفتن آنچه نباید می گفت و حرف های غیرضروری حفظ می فرمود. مردم را به سوی خود جلب می کرد و از خود نمی راند. به بزرگ هر قومی احترام می گذاشت و به ریاست همان قوم منصوبش می کرد. از زندگی کردن مثل مردم عادی خودداری می کرد و خود مرا از آنها حفظ می کرد، بدون اینکه از مردم روی گردان شود و بداخلاقی کند. احوال صحابه غایب را می پرسید، از مردم درباره آنچه بین شان می گذشت سوال می کرد کارهای نیک شان را تشویق و تقویت و کارهای زشت شان را تقبیح می کرد. درباره مجالس رسول خدا پرسیدم، فرمود: آن حضرت نمی نشست و برنمی خاست مگر به یاد خدا. در مجالس جای مخصوص نداشت و بقیه را هم از این کار بازمی داشت هر وقت می خواست جایی بنشیند در اولین جایی که خالی بود می نشست و به دیگران هم سفارش می کرد که همین کار را بکنند به تمام اهل مجلس توجه می کرد و طوری رفتار می کرد که هر کس نشسته بود فکر می کرد نزد ایشان از همه گرامی تر است. اخلاق خویش همه مردم را فرا گرفته بود طوری که برایشان مثل پدری مهربان شده بود در محضرش کسی صدایش را بالا نمی برد و آبروی کسی ریخته نمی شد لغزش های کسی باز نمی گردید و همه با هم به عدالت و تقوی رفتار می کردند و با هم متواضع بودند .

پیامبری که دستش را نمی کشید:

حضرت امام علی (ع) فرمودند: پیامبر با هر کس دست می داد هرگز دستش را نمی کشید ت�%A