شماره 365 نیمه اول فروردین 1395

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مسئولین در حرکت به سمت ایستادگی 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان در اولین جلسه شورای اداری در سال 95 که در حسینیه گلزار شهدا برگزار شد، ضمن تبریک سال نو خطاب به اعضای شورای اداری اظهار داشت: امیدوارم امسال سال خوبی ها، پیشرفت و استقامت، پایداری و شکوفایی و رشد را برای ملت قهرمان ایران که مصادف شده با ایام ولادت باسعادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و روز مادر و ولادت باسعادت امام عظیم الشأن به فال نیک می گیریم و خدا را سپاسگزاریم که شروع سال و خاتمه سال همراه با ولادت باسعادت صدیقه کبری حضرت فاطمه (س) است.

وی با بیان اینکه سال 95 را مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کرده اند، افزود: امسال را به فال نیک می گیریم و به رهبر ژرف اندیش، بلندنظر، با فکر و توجه به مسایل اقتصادی- جهانی و آنچه پیش روی ملت، دولت و مسئولین ایران است تعیین و ترسیم کرده اند را تأکید مجدد به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی دارد.

امام جمعه گلپایگان افزود: امیدواریم فکر، فرهنگ و اندیشه اقتصاد مقاومتی همواره ساری و جاری در کشور و دغدغه همه مسئولین باشد و به عنوان یک مسأله به آن توجه ویژه شده و در عمل، کردار، رفتار و سیره اجتماعی- اداری و برنامه هایمان آن را نهادینه کنیم.

حجت الاسلام اسماعیلی با تقدیر از اقدام فرماندار شهرستان در برگزاری شورای اداری در محل گلزار شهدا بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با پیشرفت، رشد، تعالی، تحرک و پویایی بیشتر آستین خدمت به مردم شهرستان را بالا زده و در عرصه سال جدید اقداماتی که هم شادی و خرسندی مردم را به دنبال داشته باشد سرلوحه کار خود قرار داده تا شادی و خرسندی خداوند و رضایت خلق امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از آداب ما ایرانیان در سال نو سفره هفت سین است که از دیرباز در آداب و رسوم ما رسم شده لذا با الگوگیری از این سفره هفت سین یک سفره هفت سین اداری را نیز در جهت خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم سرلوحه کار خود قرار می دهیم که اولین آن » سوز« است یعنی با عشق به مردم خدمت کردن که اگر با عشق به مردم خدمت کرده و سوز خدمت به مردم داشته باشیم قطعاً رضایت خداوند را به دست خواهیم آورد.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان به دومین سین سفره هفت سین اداری که » سواد« است اشاره کرد و افزود: باید امور و کارهایمان علمی بوده و فله ای نباشد و به گونه ای رفتار نکنیم مثلاً من مسئول با یک برنامه و اقدامی کاری را شروع کنم که مسئول بعدی آن را جمع کند و لازمه این کار ضوابط و شرایطی است که کارها با علم و کارشناسی شده انجام شود.

وی به » سلیقه« که سومین سین اداری است اشاره کرد و بیان داشت: سلیقه امری است که باید در امور به کار بندیم و در ارائه مطلب و فعالیت سرلوحه کار ما قرار گیرد که در این راستا می توانیم از امکاناتی مانند اعلام برنامه هایی که داریم گزارش آن را به مردم ارائه دهیم زیرا اطلاع رسانی به مردم و مسئولین خیلی بهتر می تواند در انجام کار باسلیقه ما را هدایت کند و اسلام با استفاده از سلیقه در اجرای امور مخالف نیست تا جایی که سفارش شده برای جذب جوانان در امور سلیقه داشته باشید، خصوصاً جذب جوانان به فعالیت های فرهنگی در مساجد و ...

امام جمعه گلپایگان چهارمین سین اداری را »سرعت« بیان کرد و افزود: هر چند نباید در امور دقت را فدای سرعت کرد ولی نمی شود کاری را که یک ساله می توان انجام داد پنج سال آن را به طول انجامید و لازمه سرعت در امور همراهی و همکاری مسئولین دستگاه های مختلف در اجرای امور است زیرا اگر اموری که مربوط به فرمانداری است را با همراهی شهردار و اموری را که مربوط به شهرداری است را دیگر دستگاه ها همراهی کنند کار سرعت گرفته و می تواند بازدهی مطلوبی در بین مردم داشته باشد.

»سماجت« در امور پنجمین سین اداری بود که امام جمعه گلپایگان پیرامون آن اظهار داشت: سماجت یعنی استقامت، یعنی انسان پا در میدانی می گذارد که محکم و پایدار حتی در صورت شنیدن ناسزا راه خود را ادامه دهد و ما نباید از این که به ما ناسزا می گویند برنجیم زیرا اگر به ما ناسزا بگویند بهتر از این است که به انقلاب، رهبری و مسئولین رده بالای کشور خدای ناکرده ناسزا گفته شود.

حجت الاسلام اسماعیلی »سادگی« در امور را سین بعدی ذکر کرد و افزود: سادگی با ساده لوح بودن تفاوت فاحش دارد اینکه می گوییم سادگی در امور یعنی از زرق و برق اضافی در ادارات بکاهیم، در دورانی که مقام معظم رهبری تأکید بر اقتصاد مقاومتی دارند ما نیز باید با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های خودمان ساده زیستی را در زندگی، امورات و برنامه های اداری سرلوحه امور قرار دهیم و کارهایی که می کنیم با کیفیت بوده اما سادگی را در آن حفظ کنیم.

وی به آخرین سین اداری که » سبقت« در امور است اشاره کرد و افزود: سبقت گرفتن در کارهای خیر و خدمات رسانی به مردم نزد خداوند بسیار اجر دارد که یکی از امتیازات حضرت علی (ع) در بین جوانان پیامبر (ص) این بود که اولین نفری که با ایمان به اسلام از دیگر افراد سبقت گرفت.

امام جمعه گلپایگان در پایان خاطرنشان کرد: لازم است مسئولین ادارات با استفاده از توان مسئولین شهرستان به ویژه نماینده مجلس آقای میرمحمدی تا زمانی که در این سمت هستند کمک گرفته و کارهای عقب مانده را سرعت بخشند تا زمانی هم که آقای مهندس بختیار آمدند به ایشان هم دست مودت بدهید و او را همراهی و کمک کنید چه کاندید مورد نظر شما بوده یا نبوده، اسلام و دین این را به ما می گوید، کمک و همراهی کنید انشاء ا... قدم هایی را برای مردم برداریم.

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان ضمن تبریک سال نو اظهار داشت: امیدوارم امسال سالی پر خیر و برکت و توأم با صحت و سلامتی برای همه ملت و آحاد مردم باشد.

وی با بیان اینکه جلسه شورای اداری در اولین روزهای آغازین سال نو را در کنار جوار مرقد مطهر شهدا برگزار کردیم تا بار دیگر با این عزیزان پیمان ببندیم که امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم ادامه دهنده راه آنان بوده و آنچه از ما انتظار داشته اند را انجام دهیم.

فراست با اشاره به اینکه از مسئولین انتظار است که امسال با جدیت در انجام وظایف بتوانیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانیم و آنچه که مقررات، قانون و شرح وظایف از ما انتظار دارد را در سر وقت انجام دهیم که این امر می تواند همان اقدام و عمل خواسته مقام معظم رهبری باشد.

فرماندار گلپایگان با تأکید بر اداره امور با تکیه بر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: صرفه جویی از امکانات و تکیه بر توان می تواند ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی همراهی کند که امیدواریم امسال همه ما همفکر و همدل در جهت پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی قدم برداریم.

وی با تقدیر از اقدامات انجام گرفته از سوی مسئولین ذیربط در راستای پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی که حدود 53 هزار نفر بودند، قدردانی از تلاش و همکاری شهرداران، بخشداران و دیگر مسئولین به ویژه کسانی که در تعطیلات نوروزی نیز در سر کار بوده و امدادرسانی به نیازمندان و مراجعین را انجام می دادند، بیان کرد: از همکاری نیروهای انتظامی، پلیس راه و راهور که زحمات زیادی در جهت امنیت شهروندان و تردد آنان داشتند سپاسگزاریم.

فراست با اشاره به اینکه امیدواریم در راستای تسریع در امور عمرانی با افزایش بودجه های دولتی بتوانیم پروژه های عمرانی مورد نیاز شهرستان را آماده سازیم، افزود: امیدواریم اعتباراتی که به ادارات تخصیص پیدا کرده در جهت پروژه هایی که مشخص شده مورد استفاده قرار گیرد و بتوانیم با کمیته برنامه ریزی زمینه گسیل اعتبارات بیشتر را برای سال آتی فراهم کنیم.

وی در پایان از مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران گلپایگان در برگزاری جلسه شورای اداری در محل گلزار شهدا تقدیر و سپاسگزاری کرد.

 

دریافت کرایه اضافه ممنوع!!!

با فرا رسیدن سال نو و پایان تعطیلات ایام نوروز و عادی شدن فعالیت بخش های مختلف اداری، خدماتی در بخش های مختلف دولتی و غیردولتی شاهد حرکت هایی از ناحیه برخی از بخش های خدماتی در جهت ارائه خدمات به نرخ های غیرقانونی هستیم که عمده آنها در حوزه حمل و نقل همگانی درون شهری و برون شهری است و بیشتر از سایر بخش ها نمود پیدا می کند.

بر این اساس طبق گزارش های مردمی و اخبار رسیده در سطح شهرستان از دریافت کرایه مازاد بر نرخ مصوبه برخی رانندگان وسایل نقلیه عمومی است که غیرقانونی بوده و در صورت دریافت وجوه اضافه مسافران می توانند از رانندگان به جهت این تخلف آشکار به تعزیرات شکایت کنند.

در راستای عدم دریافت کرایه از سوی رانندگان متخلف مسئولین ذیربط شهرستان از جمله فرماندار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بخشنامه ای مبنی بر افزایش درصدی به کرایه های حمل و نقل عمومی از سوی استانداری استان اصفهان ابلاغ شده است اما در راستای آن تاکنون هیچ مصوبه و تصمیم قانونی گرفته نشده است.

حسین فراست افزود: به لحاظ اینکه دریافت هرگونه وجه اضافه بر مبالغی که برای خطوط حمل و نقل همگانی درون شهری و برون شهری تعیین شده غیرقانونی بوده و شاکیان می توانند نسبت به احقاق حقوق خود به مراجع ذیربط از جمله تعزیرات حکومتی در شهرستان شکایت کنند.

در این راستا محسن اسفندی مدیریت امور حمل و نقل همگانی شهرداری گلپایگان نیز با غیرقانونی برشمردن دریافت وجه اضافه رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون شهری از مسافران اظهار داشت: تاکنون مصوبه ای در جهت افزایش نرخ کرایه در هیچ مسیر تاکسیرانی و مینی بوسرانی در سطح شهر گلپایگان از سوی مسئولین ذیربط به ما ابلاغ نشده تا آن را برای اجرا به رانندگان بدهیم و آنها بر اساس آن کرایه دریافت کنند.

مسئول امور حمل و نقل همگانی شهرداری گلپایگان به خبرنگار ما افزود: در خصوص افزایش کرایه امور حمل و نقل همگانی سطح شهر گلپایگان رانندگان تاکسی- تاکسی خطی و مینی بوس که بنا به درخواست این واحد باید به شهرداری ارائه شود و شهرداری نیز آن را به شورای اسلامی شهر ارسال نماید که تاکنون چنین امر صورت نگرفته و لذا هرگونه دریافت وجه اضافه رانندگان مذکور جرم تلقی می شود.

وی افزود: واحد امور حمل و نقل همگانی شهرداری گلپایگان بنا دارد یک مسیر جدید به منظور پوشش کلیه مناطق شهری از میدان فردوسی به میدان ولی عصر (عج) برقرار کند و این خطوط مینی بوسرانی پس از ورود به خیابان امام خمینی (ره) باید در ادامه مسیر از خیابان آیت ا... سعیدی عبور کنند که برای این مسیر کرایه ای جدید در نظر گرفته خواهد شد و در مسیرهای دیگر تا ابلاغ بخشنامه و مصوبه قدیم قیمت های سال گذشته ملاک خواهد بود و با متخلفین برابر قانون رفتار خواهد شد.

 

کاهش شیوع بیماری تب برفکی در گلپایگان

رضوان زمانی: رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: در حال حاضر با اقدامات و واکسیناسیون های صورت گرفته تقریباً بیماری پیش از سال نو فروکش کرده و دامدارانی که احیاناً دام آنها دچار بیماری تب برفکی می شود را شناسایی و از مواد ضدعفونی که در اختیارشان قرار می دهیم.

دکتر مسعود غفاری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که صبح امروز یکشنبه در محل اداره دامپزشکی گلپایگان صورت گرفت، با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در کشور و به تبع آن در شهرستان گلپایگان که یکی از مناطق مهم دامپروری است، اظهار داشت: این شهرستان به لحاظ دارا بودن موقعیت خوب اقلیمی از نظر منابع کشاورزی مفید و داشتن شرایط ایده آل برای پرورش دام اهمیت زیادی در حیطه نگهداری انواع دام دارد.

وی با بیان اینکه از جمله وظایف دامپزشکی تأمین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری بیماری های همه گیر و قرنطینه می باشد، افزود: بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق آلوده، مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام، تأسیس پست های قرنطینه، کنترل بهداشت و ورود و خروج دام، نظارت بهداشتی بر چراگاه ها، آبشخورها و ...، نظارت بر کشتارگاه ها و کارخانه های خوراک دام، اظهار نظر و نظارت در خصوص فروش داروهای دامی، واکسن ها، سرم ها و مواد بیولوژیک و مشارکت بر کنفرانس های مشترک دامپزشکی را از دیگر شرح وظایف دامپزشکی ها برشمرد.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اذعان به اینکه شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی علیرغم محدودیت مساحتی از جمعیت بالای دام برخوردار است، تصریح کرد: وجود ویژگی های برتر منابع علوفه ای شهرستان گلپایگان را به نوعی پرورش دهنده انواع دام های سبک و سنگین، طیور، زنبورعسل و... قرار داده است.

دکتر غفاری با اشاره به آمار بیش از 25 هزار رأسی دام سنگین (گاو و گوساله) وجود بیش از 110 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) را یادآور شد و افزود: شهرستان گلپایگان دارای بیش از یک هزار و 500 دام تک سمی شامل اسب و الاغ و حدود یک هزار و 800 قلاده سگ (دارای صاحب و ولگرد) و در بخش طیور نیز با دارا بودن بیش از 70 واحد پرورش مرغ گوشتی با تعداد یک میلیون و 350 هزار قطعه در هر دوره و داشتن 14 واحد مرغ تخمگذار با تعداد یک میلیون و 200 هزار قطعه در منطقه غرب استان اصفهان بزرگترین پرورش دهنده طیور است.

وی افزود: همچنین وجود 4 واحد پرورش پولت تخمگذار با 300 هزار قطعه، 80 هزار بلدرچین مولد در یک واحد، 800 بوقلمون و پرورش طیور رنگی (بومی) در 11 واحد با 130 هزار قطعه، طیور رنگی پولت با 3 واحد به تعداد 150 هزار قطعه و نیز دارا بودن 12 هزار کلنی زنبورعسل و 30 واحد پرورش ماهی سردابی و گرمابی شهرستان گلپایگان را از جمله شهرستان های مهم در امر پرورش انواع طیور، آبزیان و ... در منطقه مرکزی ایران قرار داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح کرد: شهرستان گلپایگان با دارا بودن کشتارگاه طیور و صنعتی دام در شمال غربی استان اصفهان محل ترانزیت بین استان مرکزی و لرستان است که محل تردد محموله های دامی قرار گرفته و نظارت بر کارخانه های مهم لبنی نیز از جمله وظایف این شبکه دامپزشکی می باشد.

دکتر غفاری با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در کشور که به تبع آن در این شهرستان نیز به لحاظ تراکم دام و تردد آن یکی از مناطق حائز اهمیت از لحاظ شیوع بیماری های دامی است، بیان داشت: این شبکه بر اساس وظایف محوله باید سالیانه نسبت به واکسینه کردن بیش از 12 نوع بیماری دام های سبک و سنگین را انجام دهد که بر این اساس از ابتدای سال 94 واکسیناسیون دام سبک (گوسفند- بز) را شامل: آبله گوسفندی، شاربن، بروسلوز گوسفندی  RD  و FD، آنتروتوکسمی و قانقاریا به تعداد 393 هزار و 816 مورد واکسینه کرده است.

وی ادامه داد: در بحث واکسینه دام سنگین (گاو- گوساله) نیز انواع واکسن های لمپی اسکین، شاربن گاوی، تیلریوز یا زردی گاوی، شاربن علامتی و بروسلوز گاویRD  و FD را به تعداد 45 هزار و 205 مورد واکسینه قرار داده است که در این راستا تعداد واکسیناسیون رایگان گاو و گوساله در 10 واحد صنعتی و 5000 واحد سنتی در مرحله اول سال 94 به تعداد 19 هزار و 500 رأس و در مرحله دوم سال 94 نیز به تعداد 26 هزار و 20 رأس و واکسیناسیون رایگان گوسفندان نیز در پاییز و زمستان سال 94 در 3000 واحد سنتی به تعداد 100 هزار و 493 رأس انجام داده و همچنین به میزان 750 لیتر ضدعفونی کننده رایگان بین دامداران توزیع کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه بروز شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان گلپایگان از تاریخ 20 آذر 94 در یک منطقه شهرستان شروع و کنترل شد، افزود: شروع بروز دومین کانون تب برفکی از بهمن ماه سال 94 شیوع پیدا کرد که در این راستا با تغییری که در سویه بیماری تب برفکی پیدا شده بود و به نوعی واکسن های استفاده شده را ناکارآمد کرده بود بیماری از اوایل نیمه دوم سال 94 که در استان های غربی و مرکزی کشور دیده شده بود منجر به تلفات بیش از هزار رأس دام سبک در بره و بزغاله شد.

دکتر غفاری با اذعان به اینکه میزان شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان گلپایگان نسبت به مناطق غرب زودتر شروع شده است، یادآور شد: در این ایام جلساتی را با تشکل های دامداری، روستاییان، دهیاری ها، شوراها و افرادی که به هر جهت تأثیرگذار در امر نگهداری دام هستند برگزار کرده ایم که در راستای پیشگیری از موارد شیوع بیماری تب برفکی اقداماتی را سرلوحه امور خود قرار دهند.

وی افزود: به دامداران توصیه می شود از تردد بیجا در دامداری های جلوگیری و از مواد ضدعفونی در درب ورودی استفاده و بر اساس امکانات و شرایط اقدام به انجام واکسیناسیون شود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اذعان به اینکه در حال حاضر با اقدامات و واکسیناسیون های صورت گرفته تقریباً بیماری پیش از سال نو فروکش کرده است، افزود: دامدارانی که احیاناً دام آنها دچار بیماری تب برفکی می شود را شناسایی و از مواد ضدعفونی که در اختیارشان قرار می دهیم نسبت به شیوع آن اقداماتی نیز صورت می گیرد که امیدواریم با افزایش دما شاهد از بین رفتن این بیماری در شهرستان و کشور باشیم.

وی در پایان یادآور شد: شبکه دامپزشکی گلپایگان طی 3 هزار و 900 بازرسی در سال گذشته در سطح شهرستان و در بین توزیع کنندگان مواد پروتئینی و دامی داشته است حدود یک هزار و 500 کیلوگرم گوشت طیور، 779 کیلوگرم گوشت قرمز و 368 کیلوگرم گوشت سفید (مرغ و ماهی) و 53 تخم انواع طیور غیرقابل مصرف را جمع آوری و نسبت به امحای آنها اقدام کرده است که در این راستا از تمامی همشهریان گرامی درخواست می شود در صورت ملاحظه انواع گوشت و مواد پروتئینی مصرفی خود خارج از رده بهداشتی مسئولین امر دامپزشکی را در جریان قرار دهند.

 

شهرداری گلپایگان و جشنواره

» دست های مهربانی«

شهرداری گلپایگان در راستای اجرای ویژه برنامه های نوروزی، اهتمام به سنت احسان و نیکوکاری، به منظور اکرام و توجه هر چه بیشتر به کودکان نیازمند، جشنواره هایی با عنوان » دست های مهربانی« جهت تهیه و دریافت اسباب بازی های نو و اهدایی شهروندان و تقدیم آنها به کودکان نیازمند برگزار نمود.

شعار برنامه:

عدالت اجتماعی در سایه مهربانی و نوع دوستی شهروندان

نتایج مورد انتظار:

1)       جلب توجه شهروندان به نیازهای رشد عاطفی کودکان به عنوان آینده سازان کشور

2)      مشارکت بخشی شهروندان در فعالیت های خیریه و نیکوکاری

3)     افزایش احساس مسئولیت اجتماعی، نوع دوستی و ترغیب به مهربانی و همدلی بین شهروندان

مراحل اجرا:

1)       برگزاری جلسه همفکری و مشارکت با سازمان های مسئول و مشارکت کننده پیرامون برنامه مورخ 94/12/11

2)      تبلیغات و اطلاع رسانی برنامه از طریق پرتابل های شهری، توزیع پوستر در ادارات شهرستان، کسبه شهر، مدارس و ... ، نصب بنر در محل های دریافت اسباب بازی (اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان، کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان گلپایگان، مجتمع شهید تندگویان، مؤسسه خیریه احسان الائمه (ع)، مؤسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) و مهد کودک های تحت نظارت اداره بهزیستی (8 مهد کودک) و ساختمان شماره 1 و 2 شهرداری) از تاریخ 1394/12/13 لغایت 1394/12/25

3)     جمع آوری هدایای شهروندان توسط اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان، کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان گلپایگان، مؤسسه خیریه احسان الائمه (ع)، مؤسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) و مهد کودک های تحت نظارت اداره بهزیستی (8 مهد کودک) و مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری

4)      تهیه اسباب بازی (بازی های فکری و آموزی) توسط شهرداری گلپایگان به ارزش 50 میلیون ریال، مؤسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) به ارزش 2 میلیون ریال و مؤسسه خیریه احسان الائمه (ع) به ارزش 2 میلیون ریال، مجموعاً حدود 600 عدد انواع اسباب بازی.

5)     تجمیع و تحویل کلیه اسباب بازی ها به اداره بهزیستی جهت اهدا به کودکان نیازمند.

با وجود تبلیغات گسترده به دلیل اینکه این جشنواره برای اولین بار در سطح شهر برگزار گردیده استقبال کمی از سوی شهروندان صورت گرفت که امید است در سال آینده با مشارکت هر چه بیشتر شهروندان و گروه های مردم نهاد، شاهد برگزاری شکوهمندتر این طرح عام المنفعه در گستره شهرستانی باشیم.

 

منتظری، دادستان کل کشور شد

رییس قوه قضاییه با صدور حکمی حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری رئیس شعبه اول و رئیس کل دیوان عدالت اداری را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی قوه قضاییه؛ متن حکم آیت الله آملی لاریجانی به شرح زیر است:

جناب آقای محمد جعفر منتظری

به موجب این حکم به سمت دادستان کل کشور منصوب می‌شوید.

امید است با در نظر داشتن اهمیت امر قضا و مسئولیت‌های سنگین ناشی از آن، اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومین و ستم‌دیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم موفق و مؤید باشید.

صادق آملی لاریجانی

رئیس قوه قضاییه

زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین منتظری

میزان نوشت:»حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری« در سال 1327 در قم متولد شد. وی شغل قضایی خود را از دادستانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 60 شروع، سپس از اعضای موسسان سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال 1368، معاون اول دادستان کل کشور؛ در زمان آیت‌الله نمازی و آیت‌الله دری نجف آبادی و مشاور آیت الله شاهرودی زمان تصدی ریاست وی بر قوه قضائیه بوده است.

زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور

پدرش اهل گلپایگان و مادرش اهل خمین است. پدرش در حوزه علمیه قم به تحصیل اشتغال داشته و وی تا 6 سالگی به همراه خانواده در قم زندگی می‌کرد. بعد از آن آیت الله بروجردی پدر وی را به عنوان نماینده خود به آشتیان می‌فرستند و تا سال 1340 در آنجا سکونت داشته‌اند.

ایشان دوران تحصیلات ابتدایی را در آن شهر گذراند و پس از آن دوباره به قم بازگشت. پس از آن پدر وی مسئول دفتر آیت الله گلپایگانی شد. حجت الاسلام و المسلمین منتظری نیز به سمت تحصیل علوم دینی رفت. پدر وی از سوی آیت‌الله گلپایگانی مامور ایجاد حوزه‌ علمیه در شهرستان سنقر کلیایی شد و حجت الاسلام منتظری در همان حوزه دوران طلبگی خود را آغاز و تا سال 1346 در آنجا به تحصیل مشغول بود. سپس به مولد خود شهر قم برگشت و در حوزه علیمه قم اشتغال و نزد استادانی چون آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله گلپایگانی تلمذ نمود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال 1359 به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال 1360 دریافت کرد.

وی در سال 1367 در معیت رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به تشکیل و راه اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام و در سال 1368 بنا به اقدام وزیر وقت دادگستری به عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری به مدت 4 سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت نمود. بعد از آن به عنوان مشاور آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داد.

نامبرده یکبار در زمان ریاست آیت الله یزدی و یکبار در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیئت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضائیه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده دار شد.

پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از شهریور سال 88 بر مسند ریاست دیوان عدالت اداری تکیه زد و همزمان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب گردید. پس از اینکه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان سابق کل کشور با حکم مقام معظم رهبری به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، آیت الله آملی لاریجانی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین منتظری را به سمت دادستان کل کشور منصوب نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در مورد ورودش به دستگاه قضا اینچنین می‌گوید: به خاطر دارم در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی همراه چند تن از دوستان به درخواست آیت‌الله محمدی گیلانی به کمک ایشان رفتیم؛ اما پس از مدتی به علت علاقه به تحصیل، دوباره به قم برگشتم و به تحصیل پرداختم، تا اینکه در سال 1359 به دلیل شرایط خاص و افزایش شرارت منافقان مجددا دعوت به همکاری شدم و کار را ادامه دادم. بعد از مدتی آیت‌الله محمدی گیلانی که معتقد بودند من می‌توانم قاضی خوبی باشم اصرار کردند ابلاغ قضایی بگیرم و پس از اصرار ایشان موافقت کردم که به طور موقت 6 ماه ابلاغ دریافت کنم. در نهایت آزمونی کتبی و شفاهی از من گرفته شد و به رئیس شورای عالی قضایی که آن زمان آیت‌الله موسوی اردبیلی بود، معرفی و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریور ماه سال 1360 دریافت و مشغول به خدمت شدم.

دادستان کل کشور: عضویت دادستان در بیش از 70 شورا بسیار بالاست

دولت باید بداند که قوه قضاییه و دادستانی کل کشور هم در تحقق اهداف نظام و تحقق اوامر و دستورهای مقام معظم رهبری در کنار اوست و هر کجا که بتوانیم کمک می‌کنیم و آماده‌ایم ولی شرط این مسئله دوطرفه بودن تعامل است.

 دادستان کل کشور گفت: حضور در شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، شورای عالی فضای مجازی و... چه معنایی دارد؟ به دنبال عنوان و سمت نیستم، اما این مسائل نشان می‌دهد که عضویت در بیش از 70 شورا بسیار بالاست.

به گزارش  ایلنا، محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه دادستانی کل کشور گفت: از اینکه مورد اعتماد رئیس قوه قضاییه قرار گرفتم و این مسئولیت به من تفویض شده، از خدا سپاسگزارم.

او ادامه داد: پذیرفتن این مسئولیت با لحاظ جایگاهی که دادستانی کل کشور و شخص دادستان دارد به دلایلی برای این حقیر سنگین بود و از پذیرش آن ابا داشتم ولی شرایطی پیش آمد که خود را ملزم به پذیرش این امر و پاسخ مثبت به این دعوت دانستم.

دادستان جدید کل کشور با بیان اینکه پس از پذیرش این مسئولیت متعهد و متلزم هستم هر آنچه را در توان دارم در خدمت به قوه قضاییه و مردم بگذارم، اظهار داشت: همه توانم را بکار می‌گیرم تا به اهداف، خواسته‌ها و انتظارات رئیس قوه قضاییه و آنچه را که قانون برای دادستانی کل کشور در نظر گرفته است، جامه عمل بپوشانم.

منتظری افزود: این امر مستلزم سه امر است؛ توفیق الی الله. دوم، حمایت و پشتیبانی به همراهی رئیس قوه قضاییه است که در همین جا اعلام کردند هر آنچه در توانشان است دریغ نمی‌کنند. سوم، همدلی و همراهی همه عزیزانی است که تاثیرگذارند؛ بخصوص قضات دیوان عالی.

او با بیان اینکه معتقد به داشتن برنامه هستم، خاطر نشان کرد: اعتقاد دوم من داشتن عِده و عُده است که در همین‌جا از رئیس قوه قضاییه تقاضا دارم دادستانی را برای داشتن عِده و عُده کمک کنند.

وی افزود: دادستانی ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد. حضور در شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، شورای عالی فضای مجازی و... چه معنایی دارد؟ من به دنبال عنوان و سمت نیستم، اما این مسائل نشان می‌دهد که عضویت در بیش از 70 شورا بسیار بالاست.

دادستان کل کشور در تشریح اولویت‌های خود ابراز داشت: نخستین اولویت، بحث نظارت بر دادسراهاست که این نظارت باید تعریف شود و امکانات این امر هم مهیا شود. ما حدود 370 دادرا در سراسر کشور داریم که باید میان آن‌ها حلقه وصلی وجود داشته باشد که آن حلقه وصل دادستانی است. من برای اجرای فصل 10 قانون کیفری دادرسی مدنی از رئیس قوه به قضاییه درخواست کمک دارم. اولویت دوم هم در تحقق خواست و نظر رهبری است. بحث اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید ایشان قرار گرفته است تنها متوجه دولت نیست و قوه قضاییه و مجلس هم وظایفی برعهده دارند و یکی از جایگاه‌هایی که می‌تواند در تحقق این مسئله کمک کند دادستانی کل است.

منتظری اضافه کرد: دولت باید بداند که قوه قضاییه و دادستانی کل کشور هم در تحقق اهداف نظام و تحقق اوامر و دستورهای مقام معظم رهبری در کنار اوست و هر کجا که بتوانیم کمک می‌کنیم و آماده‌ایم ولی شرط این مسئله دوطرفه بودن تعامل است.

او اولویت سوم خود را مبارزه با انواع فساد عنوان کرد و یادآور شد: تحقق این اولویت‌ها و انجام آن امور فقط برعهده دادستانی کل کشور نیست و نیازمند همدلی و همراهی دیوان عالی و سایر نهادهای مرتبط با قوه قضاییه هم است.

دادستان جدید کل کشور کیست؟/منتقد جدی احمدی‌نژاد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوران ریاست حجت‌الاسلام منتظری بر دیوان عدالت اداری رخ داد حاشیه‌هایی بود که در دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت دهم به وجود آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در سال 1327 در شهر قم متولد شد. پدرش اهل گلپایگان و مادرش اهل خمین است. حجت‌الاسلام منتظری توسط مرحوم آیت‌الله محمدی‌گیلانی در سال 1359 به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت شد و نخستین ابلاغ قضائی خود را در شهریور سال 1360 دریافت کرد.

او در سال 1367 در معیت رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح به تشکیل و راه‌اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام کرد و در سال 1368 بنا بر اقدام وزیر وقت دادگستری به عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد. حجت‌الاسلام منتظری به مدت چهار سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت کرد. بعد از آن به عنوان مشاور آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داد.

او یک ‌بار در زمان ریاست آیت‌الله یزدی و یک بار در دوره ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیأت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضائیه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده‌دار شد.

پس از انتصاب آیت‌الله آملی‌لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از شهریور سال 88 بر مسند ریاست دیوان عدالت اداری تکیه زد و هم‌زمان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب شد.

منتقد جدی احمدی‌نژاد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوران ریاست حجت‌الاسلام منتظری بر دیوان عدالت اداری رخ داد حاشیه‌هایی بود که در دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت دهم به وجود آمد. حجت‌الاسلام منتظری یکی از بزرگ‌ترین منتقدان احمدی‌نژاد بود که نسبت به دیگران بی‌محابا به انتقاد از رئیس دولت می‌پرداخت.

او 25 خرداد 89 در انتقاد به مواضع رئیس وقت دولت درباره مسائل فرهنگی گفت: «انتظار نداشتیم کسی که سوگند یاد کرده از ارزش‌های اسلامی پاسداری کند، مطالبی بگوید که دشمنان و هنجارشکنان از آن سوءاستفاده کنند.»

حجت‌الاسلام منتظری 27 تیر90 و باز هم در انتقاد از احمدی‌نژاد گفته بود: «مگر می‌شود کسی ادعای پیروی از امام زمان کند و این همه فجایع زشت فرهنگی، اجتماعی، اداری و مالی را منجر شود، پس ادعای پیروی‌ کردن از امام زمان به حرف نیست بلکه به عمل‌ کردن است.»

او همچنین هشتم آبان 91 و پس از اختلافی که بین احمدی‌نژاد و شورای نگهبان به وجود آمد، گفت: «ما خطابمان به آقایان مسئول و رئیس‌جمهور این است، این تذهبون؟! وقتی قانون اساسی گفته است مرجع حل اختلاف و تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است و شورای نگهبان نیز وقتی امری را تفسیر کرده باشد، ولو آن که با استدلال خودمان آن را قبول نداشته باشیم، باید تبعیت کنیم. ما به عنوان قوه قضائیه از دولت خدمتگزار حمایت می‌کنیم و آن را از خود می‌دانیم و خود را نیز از دولت می‌دانیم و بنا نیست یک اختلاف‌نظر موجب شکاف‌های عمیقی شود که دشمن بخواهد از آن سوء‌ استفاده کند.»

منتظری پس از آن که محمود احمدی‌نژاد به انتقاد از دیوان عدالت اداری پرداخت، در پاسخ گفت: «آقای رئیس‌جمهور اگر قانون را قبول ندارند ما را با کسی که به قانون اعتنا ندارد، چه کار است؟ اما اگر قانون را قبول دارند که ضروری است قبول داشته باشند، ایشان سوگند یاد کرده‌اند و باید به سوگند خود وفادار بمانند.»

اما شاید علنی‌ترین انتقاد منتظری از دولت سابق را بتوان در موضوع انتصاب سعید مرتضوی به سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی دانست. آنجایی که او در روز پنج دی 92 گفت: «یکی از مصیبت‌ها در دوره گذشته این بود که آقای رئیس‌جمهور محترم به مردم دروغ می‌گفت و قانون را علنا زیر پا می‌گذاشت. در دوره گذشته قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی وجود داشت و این موضوع باعث می‌شد وقتی مردم وضعیت را می‌دیدند، به کسی اعتماد نکنند. یک آدم متخلف و مجرم را برخلاف قانون بر سر کار گذاشته و به رأی دیوان عدالت درباره ابطال این انتصاب عمل نشد. مصیبت، این اخباری است که دارد گندش درمی‌آید و ما آن زمان فریاد می‌زدیم که این فرد صلاحیت این پست را ندارد. وقتی مردم ببینند یکی از عالی‌ترین مقامات کشور قانون را این‌گونه لگدمال می‌کند، دیگر به جایی اعتماد نمی‌کنند.»

 

تجلیل از عوامل ساخت مستند دست هایی که می بینند و جنگ خانوادگی شادی و خنده

بر پایه این گزارش به مناسبت نوروز و تقارن با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) جنگ شادی و خنده با عنوان (گلخند) از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری گروه هنری کوثر و با مشارکت گروه کارخانجات و معادن یاور سنگ گلپایگان (سبلان) از مورخه 95/1/7 به مدت 5 شب برنامه های شاد و متنوع تقدیم همشهریان و میهمانان نوروزی گردید.

این جنگ شادی و خنده با اجرای نمایش مُرق پر کنده به همراه اجراهای مختلف دیگر از جمله موسیقی سنتی و اجرای طنز و جوایز ارزنده توانست ساعات خوشی را برای حضار به ارمغان آورد و مورد استقبال عموم قرار گرفت.

همچنین حضور هنرمندان گلپایگانی میهمان از جمله خواننده ارجمند آقای حاج حسن مرجانی، زین العابدین مرجانی، مهرداد توکلی گوینده تلویزیون، مهدی مؤمنی بازیگر و تنی چند از هنرمندان دیگر در این برنامه ها حائز اهمیت بود.

یادآور می شود در شب پایانی جنگ شادی طی مراسم ویژه ای از فیلم مستند و دست هایی که می بینند به تهیه کنندگی و کارگردانی مستند ساز کشور آقای مهدی زینلی رونمایی شد و از تعدادی هنرمند از جمله این مستندساز با حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مسئولین تقدیر به عمل آمد.

در طول 5 شب اجرا عوامل مختلفی ایفای نقش داشتند که از جمله آن می توان به افراد ذیل اشاره داشت:

نویسنده، کارگردان و طنزپرداز: علی فلاح

تهیه کننده و طراح صحنه و دکور: مجید مهدوی

هماهنگ کننده: روح ا... اکرمی

مجری و گوینده: علیرضا محرابی

بازیگران نمایش: محمد ابراهیمی و مجید فروغی

موزیک و صدابردار: احسان گودرزی

گریم: سعید متقی

نورپرداز: حسین و امیر اسدی- ابراهیمی

بادکنک آرایی: خانم جمشیدی

عکاس و فیلمبردار: محمدحسین گوهری

همچنین گروه موسیقی سنتی پسران ایران زمین:

تنبک: محمدحسین فلاح-  نوازنده سنتور: محمد معین فلاح-  نوازنده ویلون و خواننده: محمدیوسف فلاح به هنرنمایی پرداختند.

نور و اپراتور: سجاد میرزا رضی و رضا محرابی- دستیار صحنه و صدا: عباس گودرزی و حشمت ا... نیکبخت

 

گلپایگان ، هلند گمشده ایران

روی نقشه جهان ودر شمال غربی اروپا کشورکوچک وزیبایی به نام هلند به چشم می خورد هلند بزرگترین کشورتولید کننده گل جهان است وآن را پایتخت گل دنیا می خوانند ودر صنعت گل و گیاه حرف اول دنیا را می زند .این کشور کوچک جمعیتی حدود 17 میلیون نفر را در بر می گیرد.

در این کشور زیبای دوست داشتنی پیشرفتهای زیادی در زمینه کشاورزی و دامپروری صورت گرفته است تا آن جا که حرفه وپیشه اصلی مردم این سرزمین را شامل می شود .

هلند در زبان هلندی به معنای سرزمین پست است وبه این دلیل این نام را برآن نهاده اند که حدود 50 درصد از زمینهای این کشور در ارتفاعی کمتر از یک متر از سطح دریا قرار دارند . اگر بخواهیم یکی از بزرگترین شهرهای معروف هلند را نام ببریم می توانیم به بند روتردام که بزرگترین بندر اروپا است اشاره کرد .

هلند مردمان زحمتکش و دوست داشتنی دارد که علاقه خاصی به کشاورزی و دامپروری دارند به طوری که بسیاری از این مردم  شغل اول یا شغل دومشان کشاورزی و دامداری است .واز تمام پتانسیل های موجود در کشورشان در شکوفایی این دو صنعت مهم و کارآمد جهان به خوبی استفاده کرده اند وتوانسته اند علاوه بر معرفی کشور کوچکشان به تمام دنیا بزرگترین بازارهای دنیا در ضمینه گل و گیاه و لبنیات را به خود اختصاص دهند که یکی از این بازارها کشور خودمان ایران است حتی ردپای این بازار را در شهر خودمان نیز به سادگی می توانیم مشاهده کنیم در اکثر گل فروشیها شاخه های گل رز هلندی و در بیشتر دامداری هایمان گاوهای با نژاد هلشتاین و ....

اما نمی خواهیم داشته های مردم هلند را به رخ مردم خودمان بکشیم یا این کشور را به مردم معرفی کنیم چرا که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی تمام این اطلاعات قابل دسترسی است ولی نکته قابل تامل اینجاست که چطور یک کشور کوچک با این شرایط توانسته است خود را در زمره یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده در ضمینه کشاورزی و دامپروری تبدیل کند آن هم در کنارکشورهای بزرگ اروپایی . شاید روزگاری نه چندان دور هم شهر کوچک ما هم همین وضعیت را در کشورمان داشت و در کنار شهرهای بزرگ درضمینه کشاورزی و صنایع لبنی حرفهای زیادی برای گفتن داشت .

ماهم در روزگاری نه چندان دور از بزرگترین تولید کنندگان لبنیات و محصولات کشاورزی در کشورمان بودیم شاید به همین دلیل بود که زمانی گلپایگان را هلند ایران می خواندند مگر ما نیز مانند مردم سرزمین هلند شغل اول یا دوم پدرانمان کشاورزی و دامداری نبود مگر هرکدام از همشهریهایمان در کنار خانه های با صفایشان زمینهای کوچک کشاورزی نداشتند مگرهرکدام چند راس دام نگهداری نمی کردند .مگر اکثرمان تولید کننده لبنیات و فراورده های لبنی نبوده ایم . یادمان نرود که هنوز هم شهرمان را با نام کبابش می شناسند البته اگر کباب شهرمان معروف است به خاطر رستوران های شیک و زیبایش نیست به خاطر وجود فراوان کبابی هایش نیست  بلکه به خاطر گوشت خوب دامهایش می باشد که آن هم مدیون علوفه با کیفیت مراتعش است  .

راستی در میان نژادهای گاوهای مطرح  دنیا نام گاو نژاد گلپایگانی هنوز به چشم می خورد البته ازآن فقط نامی بر جای مانده ولا غیر در آن زمانی که در شهرهای اطراف شهر خودمان کمتر کارخانه ای وجود داشت به دلیل پتانسیلهای بالقوه دامپروری در این شهر کارخانه شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان ( 1352) احداث و راه اندازی گردید که علاوه بر تامین نیازهای لبنی شهر نیاز سایر شهرهای اطراف را مرتفع می ساخت .

حال باید پرسید مگرما هم همانند مردم هلند تمام این پتانسیلها را نداشتیم حال نه این که انتظار داشته باشیم در این صنایع حرف اول دنیا رابزنیم که اگر می خواستیم ان هم دور از دسترس نبود .ولی ای کاش الان هم همان جایگاهی که قبلا در کشور داشتیم  را حفظ می کردیم و چنین افول و نزول پیدا نمی کردیم و همان هلندایران باقی می ماندیم .

نمیتوان بدونه مطالعات علمی و کارشناسی دقیقا مشخص نمود که چه بر سر مان آمده چرا شهری را که روزی آن را هلند ایران می نامیدند وتولید کننده بهترین لبنیات و فراورده های لبنی بوده است حال خود وارد کننده تمام این محصولات از شهرها و استانهای مجاورشده است ویا چرا دامداریهایمان یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و چه بر سر دامداران مان امده که بیشتر گاوهای شیری شان را که هر کدام به منزله یک چاه نفت با ارزش هستند به تیغ تیز قصاب سپرده اند و از ایامی با ید یاد کرد که تولید شیر در این هلند کوچک ایران آنقدر زیاد بود که علاوه بر تامین مصارف خانگی مردم مازاد آن به کارخانه شیر پاستوریزه سپرده می شد و گاهی هم افزایش تولید به حدی بود . که علاوه بر کارخانه به سایر شهر های اطراف فرستاده میشد .

ولی حالا چه بر سر این صنعت امده که تولید این نفت سفیدباارزش انقدر کاهش یافته و چاههای این محصول چنان به خشکی گراییده اند که با ید برای تامین این محصول با ارزش چشم به شهرهای اطرافمان بدوزیم و هر روزه شاهد واردات آن باشیم .

شاید دلایل زیادی را بتوان ذکر کرد شاید عدم حمایت دولت از دامداران و کشاورزان را دلیل عمده آن بتوان ذکر کرد شاید هم روی آوردن مردم به زندگی شهر نشینی و مصرف گرایی را باید دلیل آن بدانیم شاید قیمت پایین این نفت سفید را در بازار و عدم صرفه اقتصادی برای دامداران و کشاورزان دلیل عمده باشد و یا عدم استفاده دامداران از روشهای نو و جدید علمی شاید هم عدم امنیت احشام و سرقتهای زیاد دامها وصدها و هزارها شاید دیگر

ولی هر چه هست باید بدانیم صنعتی را که تمام پتانسیل هایش را داشتیم و با آن میتوانستیم گره های کور زیادی را باز کنیم و یا اصلا میتوانستیم در دنیا حرفهایی برای گفتن داشته باشیم را چه آسان و بی سر وصدا در ورطه نابودی قرار دادیم و بعد هم دم از اقتصاد مقاومتی دم از کارافرینی و اشتغالزایی و............ میزنیم .

شاید اگر برنامه ای صحیح و مدون در همین موارد داشتیم هم اکنون شاهد حضور چندین کارخانه لبنیاتی . چندین کارخانه خوراک دام .وچندین و چند کارخانه دیگر در شهرمان بودیم و شاید دیگر اصلا هیچ کدام ازجوانهای شهرمان بیکار نبودند.شاید و شاید و شاید

آرزو داریم با همت مردم خوب شهرمان و کمک و مساعدت وبرنامه ریزی صحیح مسئولین شهر که گاهی چنان در خواب غفلت فرورفته اند که با هیچ تلنگری بیدار شدنی نیستند و اصلا مردم را که صاحبان اصلی این حکومت هستند را فراموش کرده اند بتوانیم شاهد حفظ باقیمانده این میراث کهن گذشتگانمان باشیم و امانتداری برای نسل آینده وآرزوی دیدن روزی را داریم که این هلند کوچک زیبا را با تمام زیباییهایش و عظمتش دوباره ببینیم البته آرزوی خیلی بزرگی است .

ای کاش روزی از راه برسد که باز هم کارشناسان جوان خوش فکر دیارمان را که قلبشان به عشق این آب و خاک می تپد به جای خانه نشینی وهدر رفتن علم و استعدادشان درآبادانی شهرمان ببینیم وای کاش ........

 

حکمت دندان

با سلام و تبریک سال نو خدمت همشهریان عزیز

در مواجه با مراجعه کنندگان با چنین جملاتی روبرو می شویم:

1)       از زمانی که شروع به مسواک زدن کردم، دندان هایم یکی یکی شروع به خراب شدن کرده دیگه مسواک نزدم.

2)      هر وقت مسواک می زنم از لثه هایم خون می آید، دیگه مسواک نزدم.

3)     مسواک زدم طوق دندانهایم زردرنگ شده، دیگه مسواک نزدم.

در این چاپ می خواهیم پاسخ درستی به این جملات بدهیم.

تمامی سیستم های بدن برای درست کار کردن نیاز به انرژی و موادغذایی دارند. دهان راه ورودی موادغذایی است به عبارتی آسیاب بدن ما دهان ماست و سنگ این آسیاب، دندانها. اگر سنگ آسیاب درست نباشد آردی به دست نمی آید. در دهان هم اگر دندانها درست کار نکنند باعث بی نظمی و عدم توازن در کل سیستم های بدن می شوند.

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

از طرفی بعضی مشکلات در جاهای دیگر بدن باعث علامت هایی در دهان می شوند که حائز اهمیت هستند پس سعی کنید محیط دهانتان را جلوی آینه ببینید و اگر تغییراتی از جمله زخم، تغییر رنگ، تورم و برجستگی و ... مشاهده کردید حداقل برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

همین پوسیدگی دندانی که ساده انگارانه از کنار آن می گذرید، فراموش نکنید که یک بیماری عفونی است. وقتی شما سرما می خورید نگرش شما چگونه است؟ شما به دنبال درمان می روید و نگران سلامتی خود می شوید. روش برخورد با پوسیدگی هم باید این طور باشد.

فرقش این است که شما به تنهایی متوجه سرماخوردگی تان می شوید ولی به تنهایی پوسیدگی دندان را نمی توانید تشخیص دهید. وقتی متوجه پوسیدگی می شوید که دندانهایتان یا درد بگیرد یا وقتی چیزی می خورید قسمتی از دندانتان بشکند.

علت تمامی این مصیبت ها!!! چیزی است تحت عنوان (پلاک میکروبی) صبح که از خواب بیدار می شوید جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید. دندان های شما آن طور که شب گذشته بعد از مسواک زدن می درخشیدند، نمی درخشند. اگر با ناخن روی دندانتان بکشید یک ماده سفید رنگ زیر ناخن شما جمع می شود که حدوداً حاوی 200 میکروب است این همان پلاک میکروبی است اگر به طور منظم پلاک از سطوح دندانی برداشته نشود تبدیل به ماده ای سخت به نام (جرم دندانی) می شود. جرم قابل برداشتن با مسواک نیست. باید روزانه دوبار مسواک بزنید. متأسفانه بعضی از ماها به قول معروف (یا از این طرف بوم می افتیم یا از آن طرف) بعضی از ماها هفته ای یک بار هم مسواک نمی زنیم ولی بعضی هایمان روزی چهار بار یا حتی بیشتر، بعضی ها هم وقتی حال داشته باشند.

رعایت اعتدال و تداوم در مورد بهداشت دهان و دندان الزامی است.

در اینجا نکاتی را در مورد مسواک زدن یادآوری می کنیم:

1)       مسواکی که استفاده می کنید باید دارای فرچه های نرم (SOFT) باشد که آسیبی به لثه های شما وارد نکند.

2)      باید حداقل سه دقیقه مسواک بزنید. زمان بگیرید، آن وقت متوجه می شوید که اکثر شما به این مدت مسواک نمی زنید.

3)     برای مسواک زدن یک نقطه شروع و پایان در نظر بگیرید تا مطمئن شوید تمامی دندان هایتان را مسواک زده اید.

4)      بعضی از ماها با مسواک زدن می خواهیم تمام ناراحتی های روزانه خودمان را سر دندان ها و لثه هایمان خالی کنیم!!! برای برداشتن پلاک به نیروی زیادی نیاز نیست مسواک را قدری روی دندان ها و لثه فشار دهیم که لثه فقط مقدار کمی سفید رنگ شود نه بیشتر نه کمتر.

5)     مسواک خود را هر چهار ماه یک بار تعویض کنید.

6)      هر مسواک باید به طور جداگانه دارای محافظ فرچه باشد و در محیطی غیر از دستشویی نگهداری شود مثلاً در قفسه ای در آشپزخانه

7)     خمیردندان حاوی فلوراید و مقدار بسیار کمی مواد ساینده باشد؛ زیرا مواد ساینده مینای دندان را از بین می برد.

8)     نخ دندان را فراموش نکنید. نیاز است در شبانه روز یک بار نخ دندان بکشید. اول نخ بکشید و سپس مسواک بزنید.

9)      برخلاف تصور اکثر افراد که می پندارند فقط قند موجود در شیرینی، شکلات، گز و ... باعث پوسیدگی می شودف قند موجود در میوه ها هم باعث پوسیدگی می شود. پس لطفاً بعد از مسواک زدن موقع خواب هیچ چیزی نخورید حتی سیب!!!

حالا به جملات اول متن نگاه بیاندازید:

1)       وقتی پوسیدگی در مناطقی از دندان های شما شروع می شود، در مراحل اولیه می توان با بهداشت خوب و صحیح پیشرفت آن را کم کرد و یا آن را متوقف کرد؛ ولی وقتی دیر متوجه پوسیدگی شوید هر چقدر مسواک بزنید دیگر جلوی پیشروی آن را نمی توانید بگیرید. این طور می شود که در عین ناباوری هنگام غذاخوردن دندان شما می شکند یا اینکه دچار درد دندان می شوید. پس مقصر مسواک نیست، مقصر ما هستیم که دیر به فکر بهداشت دهان و دندان خود افتادیم.

2)      وقتی منظم و صحیح مسواک نمی زنید پلاک میکروبی به لثه های شما حمله می کند و لثه ها دچار التهاب می شوند. در این شرایط هرگونه تحریکی روی لثه ها باعث خونریزی از آنها می شود. پس این مشکل مسواک نیست مشکل التهاب لثه ی شماست. برای برطرف شدن کامل التهاب نیاز به جرم گیری توسط دندانپزشک است.

3)     رنگ دندان به خاطر مینای روی دندان نیست بلکه به خاطر لایه های زیرین آن است مینای دندان بی رنگ است مثل شیشه ولی لایه های زیرین مینا زردرنگ هستند هر چه مینای دندان نازک تر شود رنگ زرد زیرین بیشتر نمایش داده می شود. اگر دندان یک فرد مسن را با یک فرد جوان مقایسه کنید متوجه زردرنگ بودن قابل توجه دندان فرد مسن نسبت به فرد جوان خواهید شد. علتش هم به خاطر نازک شدن مینای دندان در گذر زمان است پس زرد رنگ شدن به خاطر اصل مسواک زدن نیست بلکه به خاطر روش غلط مسواک زدن (یعنی استفاده از مسواک با فرچه های سفت (hard) و نیروی زیاد هنگام مسواک زدن) و خمیردندان ساینده است.

با تشکر از صبر و توجه شما لطفاً مطالب ما را در چاپ های بعدی دنبال کنید.

 

فشار خون را جدی بگیریم

شاید اگر از  پزشکی بخواهیم که نام یک بیماری مزمن بدون واگیر را برایمان بگوید، اولین بیماری که به ذهنش میرسد، بیماری» افزایش فشار خون« باشد. بیماری آهسته و مرموزی که نام » قاتل خاموش« بر آن گذاشته اند. بی دلیل هم به این اسم صدایش نمی زنند؛ مهمان ناخوانده ایستکه  آرام و بی سر وصدا پیش می رود و عوارضی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، مشکلات بینایی و ... از خود به جا میگذارد.

آنچه که ما را بر آن داشت که درین گفتار به » قاتل خاموش« بپردازیم شیوع بالای این بیماری و عوارض مهمی است که در صورت عدم کنترل باید با آن دست و پنجه نرم کرد.

 از هر پنج نفر بزرگسال یک نفر دچار افزایش فشار خون است و سالانه حدود نه میلیون نفر به دنبال حوادث قلبی عروقی ناشی از این بیماری جان خود را از دست می دهند.

فشار خون چیست؟

 ساده ترین تعریف فشار خون نیروی وارد بر دیواره ی  رگ از طرف خون است. پس در واقع همه ی افراد فشار خون را دارند و آنچه که افراد در جامعه با نام «فشار خون» به عنوان بیماری می شناسند، درواقع افزایش فشار وارد بر دیواره ی رگ از طرف خون است و عبارت « بیماری افزایش فشار خون» به نظر مناسب تر می آید.

فشار خون طبیعی چقدر است؟

اگر تا به حال فشار خون گرفته باشید، حتما متوحه شده اید که فشار خون به صورت یک کسر بیان می شود که صورت مقدار بیشتری از مخرج دارد. عدد صورت را مقدار فشار ماکسیمم یا سیستولی می نامند که در واقع میزان فشار در حالت انقباض قلب است.

آنچه که در کسر می آید مقدار فشار مینیمم یا دیاستولی نام دارد و مقدار فشار در حالت استراحت قلب است؛ در واقع زمانی که قلب انقباض نیافته است.

واحد اندازه گیری فشار خون میلی متر جیوه است که در بین مردم به صورت رایج تر بر اساس سانتی متر جیوه شناخته می شود. یعنی برای مثال اگر فردی فشارش 12 روی 8 است در واقع فشار ماکسیمم وی 120 میلی متر جیوه و فشار مینیمم او 80 میلی متر جیوه است.

افرادی که فشار خون ماکسیمم 120 میلی متر جیوه و یا کمتر و همینطور فشار خون مینیمم 80 یا کمتر دارند، طبیعی شناخته می شوند.

اگر فشار خون فردی برای مقدار ماکسیمم بین 120 تا 140 میلی متر جیوه و برای مقدار مینیمم بین 80 تا 90 میلی متر جیوه باشد، مستعد بیماری است.

حال اگر فشار خون ماکسیمم فردی بیش از 140 میلی متر جیوه و فشار خون مینیمم وی بیش از 90 میلیمتر جیوه باشد، بیمار شناخته شده و وی دچار افزایش فشار خون است و نیاز به درمان دارد.

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که با یک بار فشار خون گرفتن نمیتوان اظهار نظر کرد ؛بلکه  زمانی برای یک فرد تشخیص بیماری افزایش فشار خون گذاشته می شود که فشار خون وی در نوبت های مختلف اندازه گرفته شود.

چه کسانی در معرض بیماری هستند؟

هر چه سن افراد بالاتر برود احتمال بروز این بیماری نیز بیشتر میشود. همینطور با افزایش وزن نیز فرد به این بیماری نزدیک تر میشود.

کم تحرکی ضربان قلب را در بلند مدت زیاد می کند و فرد را دچار بیماری میکند. پس توصیه می کنیم فعالیت های ورزشی مناسب در طول هفته داشته باشید.

نمک یکی از مهمترین عوامل خطر برای این بیماریست؛ تا آنجا که میتوانید از این ماده ی سفید پرهیز کنید.

الکل، استعمال دخانیات و استرس نیز از علل شایع و مهم دیگر هستند .

به چه دلیل فشار خون بالا می رود؟

به طور معمول بیش از 90% بیمارانی که دچار افزایش فشار خون می شوند، پزشک نمی تواند برای آن علتی بیاید و معمولا با افزایش سن خود را نشان می دهند.

اما حدود 10 % بقیه بیماران، علت بیماری مشخص است و معمولا این علل شامل اختلالات کلیوی، تومور های غده ی فوق کلیه و ... می شود.

 چه موقع به این بیماری شک کنیم؟

فشار خون بالا به خودی خود یک بیماری به شمار نمیرود و تنها زمانی برای بدن مضر است که سبب آسیب به اعضای مختلف بدن شود.در این زمان است که علایم آن از جمله سردرد،سرگیجه،خون دماغ،اختلال دید و تاری در مراحل ابتدایی ظاهر میشود.چنان چه بیمار در این مراحل از بیماری خود مطلع شود کنترل آن ساده تر است.در مراحل پیشرفته تر هماچوریا(وجود خون در ادرار در اثر آسیب کلیه)،سکته ی مغزی وسکته ی قلبی نیز میتواند رخ دهد.که اهمیت توجه به فشار خون را روشن میسازد.مراجعه به پزشک هنگام بروز  علایم ابتدایی ،میتواند فشار خون را خیلی زود شناسایی کند و از پیشرفت آن به سمت عوارض خطرناک و جبران ناپذیر جلوگیری کند.

توصیه های بهداشتی به بیماران فشار خونی

همانطور که در ابتدا گفتیم بیماری افزایش فشار خون یک بیماری مزمن است و تا آخر عمر نیاز به مراقبت و پی گیری دارد. استفاده از دارو تنها بخشی ازین مراقبت است و شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. برخی از این تغییرات به شکل زیرند:

v      مصرف میوه و سبزی را بیشتر کنید و مصرف نمک را به حداقل برسانید

v      وزن خودتان را کم کنید

v      در هفته به طور مرتب ورزش کنید

v      سیگار  و الکل را ترک کنید

v      به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید و هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید

v      داروهایتان را درست و به موقع مصرف کنید: اگر دارویی برایتان عوارض داشت خود سرانه آنرا قطع یا عوض نکنید و حتما با پزشکتان مشورت کنید.

قرص یا شکلات؟دارو یا سم؟

سوالی ک جوابش یکی از معضلات جامعه ی ماست.

حالا اصلا دارو چیه؟مفیده یا مضر!!؟

دارو:

در دانش پزشکی به هر ماده‌ای که برای درمان? تسکین علائم? تشخیص بیماری و یا پیشگیری از آن به کار رود و بر ساختار یا کارکرد ارگانیسم زنده اثر گذارد و پس از ورود به بدن عملکرد بدن را تصحیح کند? گفته می‌شود.

دارو ممکن است منشأ طبیعی (گیاهی یا حیوانی) داشته باشد و یا اینکه به صورت مصنوعی تهیه شود.

تعریف کاربردی تر از دارو: دارو سم ضعیف شده و کنترل شده ایست که در درمان و تشخیص وپیشگیری از بیماری ها نقش دارد.

بله درست خوندید دارو سمه ولی در جایی ک ازش درست استفاده نکنیم.

اما ما سعی داریم ک تو این بخش شما عزیزان را با نحوه ی صحیح استفاده از دارو ها اشنا کنیم و باید ها ونباید ها در مورد استفاده از چند داروهای رایج را توضیح دهیم .

یک فرهنگ خیلی غلط  و رایج که در کشور ما جا افتاده خود درمانی و استفاده ی نابه جا از داروهاست.یکسری از دارو ها مانند دسته ی مسکن ها (مخدر ها و غیر مخدر ها)و انتی بیوتیک ها و...متاسفانه مانند شکلات یا نقل و نبات استفاده میشوند که این استفاده ی نا به جا  عوارض و مشکلات متعددی را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کند از جمله سمیت های دارویی و... .با مصرف صحیح و به اندازه ی هر یک ازداروها میتوان از عوارض خواسته و نا خواسته ان ها جلوگیری کرد.

تواین قسمت به معرفی اسپیرین می پردازیم.

آسپیرین

 اسپیرین یک‌ داروی‌ رایج است که بدون‌ نسخه‌ پزشک‌ قابل‌ تهیه‌ می‌باشد. این‌ دارو یک‌ مسکن‌ غیرمخدر برای‌ تسکین‌ دردهای‌ خفیف‌ تا متوسط‌ نظیر سردرد ، دندان‌درد ، و دردهای‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌ است‌. آسپیرین‌ تب‌ را کاهش‌ می‌دهد و التهاب‌ را در موارد ماتیسمی‌ کاهش‌ می‌دهد. آسپیرین‌ خشکی‌، تورم‌ و درد مفاصل‌ را درد آرتریت‌ می‌کاهد ولی‌ بیماران‌ را درمان‌ نمی‌کند. از این‌ دارو همچنین‌ در پیشگیری‌ از لخته‌ شدن‌ خون‌ ، کاهش‌ خطر حمله‌ قلبی‌ و مغزی‌، و موارد دیگر استفاده‌ می‌شود. البته‌ این‌ خاصیت‌ آسپیرین‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ افزایش‌ احتمال‌ خطر خونریزی‌ شود.

نحوه ی استفاده ی صحیح از اسپیرین:

1.برای کاهش تحریک دستگاه گوارش می‌توان دارو را با غذا، پس از غذا یا به همراه داروهای ضداسید معده (رانیتیدین یا شربت معده) خورد؛ البته در مشکل روده ای نباید دارو را به همراه دارو های ضد اسید معده استفاده کرد یا دارو را بجوید یا له کنید(چون این دارو روکش داده شده) تا از اسید معده جان سالم به در ببرد.

2.قبل از خوردن دارو در صورتی ک دارو بوی سرکه میداد از مصرف ان خودداری کنید زیرا امکان فاسد شدن دارو وجود دارد.

3.جهت جلوگیری از ناراحتی معده حتما پس از خوردن آسپرین یک لیوان پر آب، شیر یا آب میوه بنوشید

آسپرین را درست پس از غذا مصرف کنید.4

5.اگر مبتلا به دیابت هستید، مصرف مکرر آسپرین می‌تواند باعث اختلال در نتایج قند ادرار گردد

6.برای جلوگیری از کاهش آب بدن هنگام مصرف آسپرین لازم است روزانه حداقل 6 لیوان آب یا مایع دیگر بنوشید

8.اگر داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین، کورتیکواستروئیدها همچون دگزامتازون، هیدروکورتیزون یا پردنیزون، داروهای دیابت، نقرس یا فشارخون استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید

9.خواب‌آلودگی، گیجی، صدای زنگ در گوش‌ها، هیجان و تنفس‌های تند و عمیق علائم مسمومیت با آسپرین است. در صورت مصرف بیش از حد دارو به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی خود مراجعه کنید

و اما دو نکته ی مهم:

آسپرین را در کودکان کوچکتر از 12 سال تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.

2.در صورتی که آسپرین را طبق یک برنامه زمانی مشخص مصرف می‌کنید، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید.

تداخلات دارویی اسپیرین:

اسپیرین با جه داروهای نباید استفاده شود؟

1.در صورت مصرف همزمان داروهایی همچون وارفارین و اسید والپروئیک خطر بروزخونریزی وجود دارد.

2.ایبوپروفن(پروفن) می‌تواند اثرات محافظتی آسپیرین بر قلب را که با میزان دوز کم اسپیرین ایجاد میشود را خنثی کند.

3.آسپیرین فعالیت داروهای خوراکی ضد دیابت را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افت بیش از حد مورد نظر در قند خون گردد

4.مصرف همزمان با ایبوپروفن و پیروکسیکام می‌تواند آسیب‌ها و عوارض گوارشی را افزایش دهد

5. اگر آسپرین همراه با قرص های نیتروگلیسیرین مصرف شود ممکن است فشار خون ناگهان افت کند و سبب سرگیجه یا غششود.پس مواطب باشید با خوردن اسپیرین غش نکنید.:)

چه کسانی نباید اسپیرین استفاده کنن؟

بیماران حساس به آسپیرین همچون مبتلایان به آسم که دارای پولیپ بینی نیز هستند ، به دلیل خطر بروز علائم شدید ناشی از حساسیت باید از داروهای جایگزین استفاده کنند.استفاده از آسپرین با دوز پایین در کسانی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند برای جلوگیری از تشدید این بیماری ها توصیه می شود.در بیماری‌های خونریزی‌دهنده همچون هموفیلی و کمبود پلاکت، خطر بروز خونریزی شدید وجود دارد. در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت‌های ویروسی استفاده از آسپیرین با خطر بروز اختلال در مغز به نام سندرم ری همراه است.اگر بیمار دارای سابقه‌ای از زخم‌های گوارشی یا مبتلا به بیماری‌های کبدی شدید مانند هپاتیت است، باید با احتیاط از این دارو استفاده کند. زنان باردار مخصوصا در سه ماهه سوم بارداری و زنان شیرده نیز در استفاده از دارو باید احتیاط کنند.

توجه:

مصرف روزانه اسپیرین احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد پس از مصرف خودسرانه اسپیرین جلوگیری کنیم.

نبایدها در مصرف اسپیرین

1.اسپیرینی را که بوی سرکه می دهد استفاده نکنید، زیرا این بو به معنای فاسد شدن آسپیرین است

2.در صورتی که در عرض 7 روز گذشته عمل جراحی لوزه،کشیدن دندان، یا جراحی دندانیا دهان داشته اید، آسپیرین را نجوید، بلکه به همان صورت ببلعید

3.آسپیرین را مستقیماً روی دندان یا لثه نگذارید ؛ در این صورت ممکن است موجب سوزش شود

4.اگر آسپیرین را برای پیشگیری از لخته شدن خون مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک خود مصرف آن را قطع نکنید

5.تا 5 روز پیش از هر جراحی آسپیرین مصرف نکنید، مگر به دستور پزشک ، زیرا این کار موجب خونریزی خواهد شد

به کودکی6.که تب یا دیگر علایم شبه آنفلوآنزایی که ممکن است ناشی از یک ویروس مثل ویروس آبله مرغانیا آنفلوآنزاباشد آسپیرین ندهید

7.آسپیرین در برخی از موارد با نشانگان «رای » که یک بیماری وخیم است ارتباط داشته است. در این موارد در مورد داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنید

با تشکر فراوان از توجه شما 

 

 سال نو... بهار نو...

  حبیب ا... حاج نوروزی: همیشه در ایام پیش از سال نو شاهد یک جنب و جوش و تحرک جدید در شهرستان هستیم که بر مبنای آن مردم و شهروندان در راستای آغاز سال نو و رسیدن به سالی جدید ضمن اینکه برابر رسم و رسوم ما ایرانیان و کسانی که نوروز را در کارنامه تقویم خود دارند نسبت به آراسته و نوکردن خود و محیط زندگی شان اقداماتی را سرلوحه امور خویش قرار می دهند.

ترمیم برخی خرابی ها در منازل، شستشوی فرش ها، پرده ها و خریدن اجناس موردنیاز از جمله لباس برای یکایک اعضای خانواده، خریدن میوه و آجیل و شیرینی جات و مهمتر از همه تزئین سفره هفت سین که از ملزومات تحویل سال نو می باشد از جمله مواردی هستند که در ایام پایانی سال و آغاز سال نو در خانه های ما ایرانی ها شکل و سامان می یابد.

امسال و به ویژه در ایام قبل از سال نو شهرستان گلپایگان با یک پدیده جدید مواجه بود که در سال های قبل کمتر شاهد چنین رویداد بودیم و آن هم هوای سردی بود که طی این ایام در این منطقه شاهد و در بسیاری از نقاط کشور حاکم شده بود و به همین سبب یک مقدار از جنب و جوش مردم در خیابان ها کاسته بود اما در عوض تا دلتان بخواهد خیابان های سطح شهر به ویژه خیابان امام خمینی (ره)، آیت ا... گلپایگانی، آیت ا... سعیدی و قسمت هایی از خیابان مسجد جامع در ایام پایانی سال مملو از خودروهای جور واجورشده بود و ترافیک عجیبی در برخی از ساعات روز و غروب ها مردم را یاد ترافیک های کلانشهر تهران می انداخت.

سردی هوا هجوم خریداران اقلام مورد نیاز ایام سال نو را به بازار سوق داده بود تا جایی که مغازه های بازار که بیشتر در ساعات غروب درب مغازه هایشان بسته می شد در این ایام حتی تا ساعت 11 شب نیز برخی آنان مشغول کسب و کار خود بودند و خریداران را که از اقصی نقاط شهرستان در آخرین روزهای پایانی سال به بازار هجوم آورده بودند پذیرایی و مطاع مورد درخواست شان را به آنان می فروختند.

در روزهای پایانی سال بازار بساط فروشان نیز رونقی چندان یافته بود به گونه ای که برخی فروشندگان کالاهای مختلف از جمله انواع لباس، ماهی قرمز، سبزه و ... را در نقاط مختلف مرکز شهر از جمله در خود بازار به وفور می توانستیم ببینیم که البته در این زمینه سخت گیری نکردن مأمورین جمع آوری این بساطی ها شهرداری جای تأمل داشت.

به هر حال از تمامی این ها که بگذریم سال 94 با همه مسایل حاشیه ای آن، چه مثبت و چه منفی گذشت و به قولی روسیاهی آن برای ذغال ماند و بس.

اما مهمترین مسایل در سال 94 که چندان بی ربط هم به مسایل مهم کشور و در مواردی جهان نیز نداشت مسایل مهمی از قبیل سرانجام رسیدن برجام در مذاکرات تیم دیپلماسی ایران با 5+1 بود که به انتظارات چندین ماهه مردم پایان داد هر چند نتیجه مثبت آن به مذاق برخی از دلواپسان خوش نیامد اما به لطف خدا و پشتیبانی مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده، این امر مهم سرانجام خوش داشت که امیدواریم با به نتیجه رسیدن آن که زمانبر خواهد بود، دلواپسان نیز راضی شوند.

مهمترین اتفاق پس از برجام برگزاری پرشور انتخابات 7 اسفند ماه (پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی) در کشور بود که به طور مشترک در این روز با حضور پرشور مردم انقلابی کشور و همشهریان برگزار شد و مردم متدین حاضر در صحنه این خطه و حوزه انتخابیه گلپایگان و خوانسار حماسه ای همسو با حماسه مردم تهران آفریدند و پا در جای پای مردم آن دیار گذاشتند به گونه ای که با وجود نامزدهای مختلف از طیف های سیاسی و غیرسیاسی نامزد مورد اصلاح طلبان و حامیان دولت توانست در مرحله اول با کسب آراء نفر اول به عنوان دهمین نماینده مجلس شورای اسلامی از این حوزه در صندلی بهارستان بنشیند.

در راستای حضور حدود 72 درصدی مردم این حوزه انتخابیه در انتخابات 7 اسفندماه مسایل زیادی هست که در فرصت های بعدی با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان سیاسی و اجتماعی شهرستان های گلپایگان و خوانسار به آنها خواهیم پرداخت؛ اما همین بس که برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی یک نماینده از این حوزه در صدر دیگر کاندیداهای حاضر در این دوره قرار گرفت که از اهالی شهر گلپایگان بود همانگونه که مستحضر هستید در 9 دوره انتخابات گذشته در این حوزه پس از وقوع انقلاب اسلامی در دوره اول تا سوم: مرحوم آیت ا... سید ابوطالب محمودی از اهالی گوگد، دوره چهارم: مهندس مرتضی شایسته از اهالی گوگد، دوره پنجم: حجت الاسلام صالحی خوانساری از اهالی خوانسار، دوره ششم: مهندس مرتضی شایسته از اهالی گوگد، دوره هفتم: مهندس منصور یاوری از اهالی گلشهر، دوره هشتم: حجت الاسلام محمدابراهیم نکونام از اهالی کناررودخانه و دوره نهم مهندس سید محمدحسین میرمحمدی از اهالی خوانسار، عهده دار نمایندگی این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی بودند که هیچ کدام از اهالی پرجمعیت این شهرستان یعنی گلپایگان محسوب نمی شدند که با انتخاب مهندس علی بختیار این طلسم نیز شکست.

از تمامی این مباحث که بگذریم آغاز سال 1395 خورشیدی با همه فراز و نشیب ها آغاز شد و با برنامه ریزی های انجام گرفته از سوی مسئولین شهرستان به ویژه کمیته استقبال از سال نو، تمهیدات و تدارکات لازم در جهت پذیرایی از مسافران نوروزی در شهرستان فعالیت خود را از قبل سال آغاز و تا روز 14 فروردین مأموریت خود را در راستای امور محوله برای ایجاد شرایط ورود به سال نو با همه توان و امکانات خود به منصه ظهور رساندند که در اینجا ضمن قدردانی از تلاش خستگی ناپذیر آنان ما هم یک خسته نباشید جانانه به آنان می گوییم و امیدواریم توانسته باشند آنگونه که مدنظرشان بود مردم را نیز رضایتمند پذیرایی کرده باشند.

در اینجا با ذکر اینکه دو، سه حادثه تأسف بار در ایام تعطیلات نوروز مقداری کام مردم را تلخ کرد که یکی از آنها درگذشت جوان ناکام فرامرز فرخی فرزند زنده یاد سرتیپ خلبان دوران دفاع مقدس حسین فرخی بود و   درگذشت والده اخوان سلامی امیر سرتیپ مصطفی و سردار حسین سلامی که از ایثارگران دوران دفاع مقدس و مسئولین نظامی در ارتش و سپاه پاسداران هستند و صانحه تصادف منجر به فوت در روز 13 اسفند در محور گلپایگان- خوانسار بود که طی آن یک کودک دو ماهه جان سپرد .

هر چند بروز دیگر حوادث و اتفاقات معمول در حوادث جاده ای و ترافیکی با حجم تردد بیشمار مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور به این شهرستان نیز روی داده است که آمار آن در نشست خبری با مسئولین ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد.

در مجموع و پس از پایان تعطیلات نوروزی و اظهار امیدواری نسبت به اینکه این شهرستان بتواند نسبت به پذیرای میهمانان از اقصی نقاط کشور یک گام رو به رشد داشته باشد و با استفاده از پتانسیل و ظرفیت وجود آثار مهم باستانی و تاریخی موجود در شهرستان ایرانگردان و حتی جهانگردانی را در شهرستان پذیرایی کند آنچه باید مورد توجه و تأکید قرار دهیم نقش پررنگ افراد و کسانی است که فعالیت آنان در تأمین این آسایش و شرایط امنیتی که در کشور و شهرستان حاکم بود را نادیده نگیریم و قدردان تلاش و زحمات خستگی ناپذیر آنان باشیم.

مردم فهیم و انقلابی این شهرستان به عینه واقف به این امر هستند که این آسایش و امنیت در تمامی مناطق کشور با این همه هیاهو و جنجال های در حال وقوع حتی به غیر از کشورهای خاورمیانه در اروپا حاکم شده است تنها به همین فداکاری، رشادت و از خودگذشتگی عزیزانی است که شبانه روز خود را در جهت تأمین آن گذاشته اند.

شاید نام بردن از بخشی و جمعی از این عزیزان یادآوری از حضور پررنگ آنان در این ایام باشد که کمتر در دید عموم قرار داشتند، عزیزان و مسئولین محترم نهادها و دستگاه های امنیتی، انتظامی، نظامی، بهداشتی و درمان، خدمات و ... در مجموعه اطلاعات، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، پلیس راه، بهداشت و درمان، اورژانس، آتش نشانی، مأمورین زحمتکش شهرداری در جمع آوری زباله حتی در روز عید، داروخانه های شبانه روزی، درمانگاه ها، کشیک های اورژانسی، مخابرات، شبکه دامپزشکی، هلال احمر و ... که امیدواریم حق زحمات آنان بر ما حلال باشد.

 خشکسالی، سرمازدگی و تب برفکی سه آفت بزرگ منطقه کشاورزی و دامداری گلپایگان

حبیب ا... حاج نوروزی: شهرستان گلپایگان به لحاظ واقع بودن در یک منطقه نیمه کوهستانی با ارتفاع حدود 1900 متر از سطح دریا تقریباً بیشتر ایام سال دارای هوایی معتدل و خنک و در فصول سرما هوای نسبتاً سردی است.

هوای معتدل در این ناحیه از کشور عزیزمان ایران، موجب ایجاد فرایند یک منطقه اکوزیستی متناسب جهت کشاورزی و دامداری شده است به طوری که این امر سبب تولید بهترین فرآورده های دامی از جمله تولید گوشت دامی مرغوب و به تبع آن شهرت کباب آن و فرآورده های لبنی (ماست) آن را زبانزد خاص و عام نموده است.

وجود چشمه سارها، قنات و آب های زیرزمینی که از قدیم در امر کشاورزی و حتی شرب مردم مورد استفاده قرار می گرفت یکی از امتیازات مرغوبیت کشت و کار اراضی کشاورزی این منطقه بود که با گذشت زمان افزایش جمعیت به ویژه مهاجرت بی رویه از شهرها و حتی استان های مجاور به این شهرستان موجب استفاده فزون تر از حد مجاز آب های زیرزمینی طی چند سال اخیر در آن شده است که این امر صدمات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و دامداری آن وارد نموده است.

خشکسالی بلندمدت حدود 20 سال گذشته در مرکز کشور که این شهرستان نیز در آن قرار دارد آسیب های جدی به منابع آب های زیرزمینی وارد کرده است به گونه ای که بنا به گفته مسئولین ذیربط کاهش بارندگی ها از میانگین 300 میلیمتر در سال به حدود 200 میلیمتر و استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی با توجه به عدم مدیریت صحیح در کشاورزی که حدود 90 درصد از این ظرفیت ها را دربر می گیرد موجب ایجاد گسل های غیرطبیعی در سطح درونی زمین شده و این امر موجب شده تا شهرستانی را که با توجه به آثار تاریخی بناهای خشتی چندصدساله آن مانند مسجدجامع و مناره سلجوقی زلزله خطرناکی در سده های گذشته نداشته را جزو شهرستان های در خطر زلزله محسوب نمایند.

بدیهی است با توجه به مسایل مورد اشاره و عمق فاجعه ای که از لحاظ کمبود منابع آبی زیرزمینی در شهرستان با توجه به خشک شدن بسیاری از قنات ها و چشمه سارها به وجود آمده است کشاورزان با استفاده از تمهیدات و تسهیلاتی که مدیریت های ذیربط در اختیارشان می گذارند نسبت به مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی اقدام نمایند تا با کاهش مصرف آب در بخش فوق بتوانیم با برنامه ریزی بهتر و استفاده از توان و ظرفیت بالقوه شهرستان در امر کشاورزی و دامداری قدم های مؤثری در جهت اقتصاد مقاومتی برداریم که مدنظر مسئولین نظام به ویژه مقام معظم رهبری است که در شروع سال نو به آن اشاره نمودند.

موضوع دومی که همواره و طی فرآیند امور این منطقه حائز اهمیت قرار دارد و باید نسبت به آن راهکارهای جدی و عملی از سوی مدیریت مروجان بخش کشاورزی صورت گیرد برنامه ریزی در جهت کاهش خسارات سرمازدگی به محصولات کشاورزی به ویژه در بخش تولید محصولاتی است که سرمای بهاری به آنها وارد می کند.

قرار گرفتن این ناحیه و شهرستان در منطقه معتدل و نیمه معتدل و گرم و سردشدن هوا در آخر هر سال و ابتدای سال جدید همه ساله خسارت های غیرقابل جبران به محصولات باغی و کشاورزی آن وارد می کند که در این راستا می طلبد مجموعه های بخش کشاورزی با توجه به وجود پتانسیل و ظرفیت فارغ التحصیلان بیشمار در رشته های فوق نسبت به ایجاد فرآایندی در جهت استفاده از گونه های مقاوم نهاده ها و نهال هایی که در برابر سرما دچار آسیب جدی نمی شوند می تواند نقش مؤثری در جهت کاهش این خسارات به کشاورزان و باغداران ایفا نماید.

بدیهی است با توجه به پیشرفت رو به جلو در فرایند جوامع به ویژه نیاز آنها به منابع خدادادی خاک، آب و هوا می توان با استفاده از ظرفیت های بالقوه این شهرستان که دارایی این سه منبع مهم خدادادی است در جهت حرکت به سمت یک کشور غیروابسته به محصولات کشاورزی و دامداری و پایه ریزی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل کرد به این معنا که استفاده از ظرفیت و پتانسیل فارغ التحصیلان مرتبط با بخش های کشاورزی و دامداری و تأمین نیازهای زیرساختی مانند آنچه به آنها اشاره شد شهرستان هایی مانند گلپایگان را می تواند یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و دامداری کشور قرار دهد.

از دیگر آسیب های جدی که در صورت عدم پیگیری و توجه به آن می تواند یک خطر برای تولید دام و دامپروری در این شهرستان به وجود آورد که از جمله شهرستان هایی است که دارای نژاد پرورش و نگهداری یکی از چهار نژاد اصلی گاو در کشور محسوب می شود بیماری های دامی است که سال گذشته و شروع سال جدید نوعی از آن به نام تب برفکی خسارت هایی را به بخش دامداری صنعتی و بومی شهرستان وارد کرده است و اگر نبود اقدامات مسئولین ذیربط در بخش دامپزشکی شهرستان که حتی در ایام تعطیلات سال جدید به صورت شبانه روز در جهت مبارزه و پیشگیری از سرایت این بیماری اقدام می کردند شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر در شهرستان بودیم.

بدیهی است اقدامات خستگی ناپذیر مدیریت شبکه دامپزشکی شهرستان و همکاری دامداران و استفاده از ظرفیت علمی در جهت خنثی سازی بیماری های دامی می تواند به بحث امنیت دامداری که از سرمایه های این شهرستان و کشور محسوب می شوند کمک شایان نمود.

که در این راستا از مسئولین امر به ویژه مسئولین استان انتظار می رود با گسیل امکانات در جهت مبارزه جدی با این آفت ها به پایداری تولید دام و دامپروری در این شهرستان کمک نموده که این همیاری و مساعدت می تواند یکی دیگر از اهداف بلند در رسیدن به اقتصاد مقاومتی را با عملیاتی شدن اقدام و عمل بنا نهاد.

در پایان با امیدواری نسبت به اینکه مدیریت های مرتبط با بخش کشاورزی و دامداری شهرستان که از مدیران با سابقه فعالیت و برجسته در امور فوق محسوب می شوند جدای از روند فعالیت روزانه و کاری خود بتوانند مدیریت جهادی را سرلوحه امور خویش قرار داده و با استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان به عینیت بخشی پایه ریزی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل کنند.

بدیهی است در راستای رسیدن به این هدف مهم مسئولین شهرستان همانگونه که بارها و در جلسات مختلف بیان داشته اند همراه و همیار آنان خواهند بود.

استفاده از الگوی مدیریت جهادی را می توان در عملکرد برخی مدیریت های شهرستان شاهد بود که با دست خالی و تنها حمایت مسئولین شهرستان و با تکیه بر توان خیران و نیکوکاران اقدام در خور شایسته ای در شهرستان انجام داده اند که بر جایگاه آنان در روند مدیریت شان به عنوان مدیر اجرایی موفق تأثیر بسزایی گذاشته است.

 

به فراخور » روز زن«

» فاطمه اگر مرد بود، نبی می شد.«

» زن، مبدأ همه ی خیرات است.«

» عنایتی که اسلام به زنان دارد، بیشتر از عنایتی است که به مردان دارد«

» زن، مظهر تحقّق آمال بشر است«

» از دامن زن، مرد به معراج می رود«

                                          امام خمینی (ره)

همیشه یک نویسنده در پی یک سوژه ای است و بهانه و مناسبتی تا بتواند آنچه را در ذهن دارد و می خواهدآن را واگو کند و مفید می داند و ضروری؛ روی صفحات کاغذ بیاورد. » روز زن« هم عنوانی است که همگان را وامی دارد تا به هر روی خود را بنمایند. عشق و دوستی خویش را بی هیچ رنگ و آلودگی ابراز دارند؛ زیرا خود می دانند و می فهمند که: عشق هایی کز پی ِ رنگی بُوَد، عشق نَبوَد، عاقبت ننگی بُوَد! بنابراین زاد روز حضرت فاطمه ی زهرا (س) » روز زن« نامیده شده و به حق و درست هم هست؛ چون حضرت فاطمه (س)، اسوه است مادران را و نمونه ی کامل از یک زن است در تمامی ابعاد شخصیتی.

همسر است، مادر است، پرستنده است، نظام دهنده خانه و خانواده است. معترضی است نابه سامانی ها و ناراستی ها و نادرستی ها را. عفت و پیراسته دامنی را نمونه است. زهد و قناعت و کار و تلاش، سه ویژگی زندگی ساز است که جوهره ی وجودی حضرت فاطمه (س) را تشکیل داده است.

بر این بنیان است که هر کس برای بزرگ داشت این روز و ارج نهادن جایگاه زن را به عنوان یک وجود والای انسانی و رکنی از ارکان حیات که یعنی: همسر، مظهر عطوفت و مهرورزی که یعنی: مادر، بنا به میزانِ دریافت و درک و امکان، طرحی می ریزند و کاری می کنند و هدیه ای در اندازه ی وُسع و توان خویش، تقدیم او می نمایند؛ چون همگان می دانند و بر این باورند که: سیرت فرزندها از امّهات جوهر صدق و صفا از امّهات

از سویی و بی هیچ زیاده پردازی یا لاف زدن:

حافظ رمز اخوّت مادران

قوت قرآن و ملت مادران

با این نگرش است که زن در جایگاه بس عظیم قرار می گیرد و مورد تکریم واقع می شود و خود به خود جایگاه ارزشی- انسانی و عظمت وجودی خویش را نیک درمی یابد و می فهمد: کیست، چیست و چه بایدش کرد و چه راه  شیوه ای را می سزد تا در پیش گیرد.

این جاست که خطاب به زن، به عنوان یک وجود مسوول در برابر همه ی ارزش ها و ارزش آفرینی ها، بی پرد باید گفت: ای زن و ای شیرازه ی عفّت جامعه، ای ردایت پرده ی ناموس ما، تاب تو سرمایه ی فانوس ما، ای وجودی که: طینت پاک تو ما را رحمت است، قوت دین و اساس ملت است. تو هستی که مهر و عاطفه ات و ظرافت وجودی ات به جمع و جامعه و خانه و خانواده همه چیز می بخشد، فکر و اندیشه و سکونت خاطر و روش » چگونه زیستن و شدن« را فرا می دهد و تو ای امین نعمت آیین حق، که در هر نفس زدنت سوزی از ارزش و حقیقت وجود دارد، ای فرشته ی ارزش و عزت و پیراسته رفتاری و کفایت، ای زن! ای که تو نور بشریت و فروغ شرف انسان هستی، ای امانتدار خدا، ای مصطفی و خلیفه ی او در زمین، ای مادر! ای که: هر سال نو، طلیعه ی نوروز مادرست، هر ماه نو، جمال دل افروز ما درست، نیک دریاب و فطرت بی آلایش » زن بودن خویش« را با وسواس ویژه ی یک زن بکاو، تا چه می یابی؟! بی هیچ تردید به این جا می رسی و می رسیم که:

در آن سرای که زن نیست، انس و شفقت نیست. در آن وجود که دل مُرد، مُرده ست روان. زن از نخست بود رکن خانه ی هستی که ساخت خانه ی بی پای بَست و بی بنیان؟ آری! راستی را:

چو مِهر گر که نمی تافت زن به کوه وجود، نداشت گوهری عشق، گوهر اندرکان. اگر فلاطُن و سقراط بوده اند بزرگ، بزرگ بوده پرستار خُردی ایشان. به گاهواره ی مادر به کودکی بس خُفت، سپس به مکتب حکمت حکیم شد لقمان. چه پهلوان و چه سالک چه زاهد و چه فقیه، شدند یکسره شاگرد این دبیرستان.

و در نهایت:

وظیفه ی زن و مرد، ای حکیم دانی چیست؟ یکی است کشتی و آن دیگرست کشتی بان؛ زیرا نیک روشن است که:

چو ناخداست خردمند و کشتی اش محکم

دگر چه باک ز امواج ورطه و توفان

امّا فسوسا و دردا!

همیشه فرصت ما صرف شد در این معنی

که جامه ی بَهمان چه بد و کفش فلان!

والسّلام

با استفاده از کتاب » هدیه به مادر« و دیوان شعری اقبال لاهوری

نوشته ی 1372، بازنویس و تغییرات 95/1/10

                           محمدحسن توکل گلپایگانی

 

راز درخشندگی نوروز در جهان -   دکتر ابراهیم جعفری

نوروز در 9 کشور ایران ، افغانستان ، تاجیکستان به عنوان محور این جغرافیا و جمهوری آذربایجان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ،عراق و آلبانی با همین نام تعطیل رسمی است. در برخی کشورها نظیر سوریه و ترکیه جشن نوروز نزد کردهای این کشورها از اعتبار و احترام ویژه ای برخوردار است . فراگیر شدن نوروز در بخش هایی از هندوستان و پاکستان را نیز باید به این مجموعه افزود.                                                                                            

 

چنان ز مقدم نوروز شد طراوت عام  

        که سبز گشت هم از آب تیغ چوب نیام

اگر ز عالم بالا نوید رحمت نیست 

        به خاک این همه باران چه می برد پیغام

بساط سبزه در و دشت را تمام گرفت 

          زمین تمام زبان شد به شکر نعمت عام

                                       "کلیم همدانی”

    زمستان می رود و بهار می آید؛ زمین نو و زندگی تازه می شود؛ این مسیر تغییر نیافتنی طبیعت است. یونسکو نوروز را روز صلح نامید و جهان را به نوشدن دعوت کرد ؛ چرا که جهان پر از تخاصم و التهاب امروز ، به نو شدن نیاز دارد؛ نوشدنی بر اساس الگوی طبیعت سرشار از صلح و همزیستی. کنار رفتن زمستان و آمدن بهار ، زندگی و جهانی تازه ؛ اما چه کسی خواستار و پذیرنده این نو شدگی است؟ و چگونه می توان نوروز را الگویی برای تحقق این مسیر تازه قرار داد؟

نوروز یکی از قدیمی ترین و کهن ترین عناصر فرهنگی تمدن ایران است.اگر بخواهیم میراث های ناملموس در سطح جهان را مورد توجه قرار دهیم ، هیچ کدام غنی تر و مهم تر از آن نیست.نوروز در چند دهه اخیر بیش از هر زمانی توانسته به خارج از مرزهای سرزمین ایران بزرگ یا سرزمین حوزه فرهنگ ایران یعنی آسیای مرکزی ، هند و کشورهای شبه قاره گسترش یابد؛ به گونه ای که می توان این روند را فرآیند جهانی شدن نوروز نامید.

 گسترش جغرافیایی نوروز در سال های اخیر به اندازه ای بود که به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری در سال 2010 در شاخه آموزشی ، علمی ، فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به ثبت رسید و سپس سازمان ملل متحد در 24 فوریه همان سال با تصویب قطعنامه ای روز 21 مارس برابر با اول فروردین سال 1389 را به عنوان " روز جهانی نوروز و فرهنگ صلح در جهان " به ثبت رسانید. به این ترتیب جشن نوروز ایرانی به عنوان باستانی ترین جشن تمدن بشری در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شد.

 نوروز در 9 کشور ایران ، افغانستان ، تاجیکستان به عنوان محور این جغرافیا و جمهوری آذربایجان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ،عراق و آلبانی  با همین نام تعطیل رسمی است. در برخی کشورها نظیر سوریه و ترکیه جشن نوروز نزد کردهای این کشورها از اعتبار و احترام ویژه ای برخوردار است . فراگیر شدن نوروز در بخش هایی از هندوستان و پاکستان را نیز  باید به این مجموعه افزود.

رمز ماندگاری نوروز را باید در ارتباط متقابل این میراث باستانی با تحولات زمانه دید. به گونه ای که سنت نوروزی این حوزه ی وسیع تمدنی با هر نسلی معاصر می شود.این خصلت نو شونده و تحول پذیر نوروز  است که آن را ماندگار می کند.این که نوروز توانسته با وجود تفاوت نظام ها و دیدگاه های متفاوت تاریخی و سیاسی، خود را حفظ و به آستانه دنیای مدرن بکشاند، تا حدودی به جنبه زیبایی شناختی  آن باز می گردد.غنای نوروز به لحاظ زیبایی شناختی را باید با توجه به مناسبات نوین میان انسان و طبیعت جستجو کرد.

در نوروز آنچه طبیعی و بیرونی است، درونی و انسانی می شود.نوروز در هر عصری مطابق با نیازها و طبق معیار های زیبایی شناختی آن عصر نو می شود و از دل این فرآیند تکاملی، نوروزی دیگر زاده می شود.از این رو وظیفه داریم، در شرایطی  که جهان امروز تشنه آرامش است، پیوند تازه ای میان نوروز و ارزش های جهان شمول بشری نظیر صلح و آشتی میان ملت ها برقرارسازیم.

بدیهی است با این نگاه می توانیم مفهوم آشنای نوروز را در معرض غنی سازی معنوی تازه ای قرار دهیم، به طوری که متنوع ترین هویت ها و اقوام و زبان ها و تکثرهای فرهنگی بتوانند در این سفره معنوی همنشین یکدیگر باشند. از سوی دیگر با توجه به حضور اجتماعات بزرگ و کوچک مهاجران ایرانی در سراسر جهان ، امروزه کمتر کشوری وجود دارد که مراسم نوروز در آن برگزار نشود. چیدن سفره "هفت سین " و پختن " سمنو " اولین و مهمترین "سین" این سفره و برگزاری مراسم های چهارشنبه سوری، قاشق زنی، تحویل سال نو، سیزده بدر و بسیاری از رسم های ریز و درشت آن مانند هدیه دادن، و حضور شخصیت نمادین حاجی فیروز،خرید آجیل های مخصوص، تهیه غذا ها و شیرینی  و بسیاری موارد دیگر از سوی ایرانیان برگزار می شود. البته این مراسم در نقاط مختلف جهان به اشکال مختلفی برپا می گردد و لزوما شکل واحدی ندارد.

دکتر نعمت الله فاضلی در کتاب «مدرن یا امروزی شدن فرهنگ»، می نویسد:"آیین های نوروزی در بین ایرانیان بریتانیا اساسا بیش از آن که یک فعالیت خانوادگی باشد، یک فعالیت "اجتماعی ، گروهی " است . به این معنا که کانون برگزاری جشن ها و میهمانی ها  بیش از آن که " در منازل" وحول محور شبکه  خویشاوندی شکل گیرد ، بیرون از خانه و حول محور گروه های اجتماعی مانند دوستان و گروه های فرهنگی و نیز در نهاد های اجتماعی مانند سالن های موسیقی، فروشگاه ها، رستوران ها، دانشگاه ها و موسسات فرهنگی انجام می شود. در عین حال یادآوری این نکته ضروری است که حتی گسترده ترین شکل آیین های نوروزی ایرانیان ساکن در بریتانیا در " سالن ها و فضاهای بسته" انجام می شود و بر خلاف جشن های اقلیت های قومی دیگر ساکن این کشور مانند چینی ها که محل سکونت خود را آذین بندی نموده و چراغانی می کنند و حتی کارناوال و... به راه می اندازند، جشن سال نو ایرانی جلوه و ظهور عمومی چندانی در سیمای شهر لندن ندارد؛ مگر مختصر فعالیت هایی که فروشگاه های ایرانی انجام می دهند. البته در میان اغلب شهر های آمریکا که ایرانیان حضور دارند، از سال 1383 به این سو در نیویورک جشن های نوروزی به خیابان ها نیز کشیده شده و حالت رژه و کارناوالی به خود گرفته است. از این طریق آن ها حضور خود را به عنوان یک قوم با ریشه قوی فرهنگی مطرح می سازند. در کانادا نیز روز 21 مارس (اول فروردین ماه) ایرانیان مقیم در میدان های عمومی گرد هم می آیند و به شادی و سرور می پردازند.

دکتر فاضلی دلیل فراگیر شدن مراسم نوروز در سراسر اروپا و آمریکا را  قابلیت سازگاری این جشن با دنیای مدرن، شرایط مهاجران ایرانی و نیازهای آن ها به هویت یابی و ویژگی "چند فرهنگی و دموکراتیک بودن" جوامع غربی می داند که اجازه انجام فعالیت های فرهنگی اقوام مختلف را در درون خود می دهد.

   نوروز با اخلاقیات مدرنیته که شامل بسط روحیه تساهل و تسامح، احترام به حقوق انسان ها، حفظ محیط زیست و تکریم طبیعت، برابری و مساوات، نفی تبعیض نژادی، تبعیض جنسی و قومی، تلاش برای شکوفایی استعداد ها و انسان هاست، سازگار می باشد. همچنین نوروز یک آیین عقلانی است. بسیاری از آیین های قوی و تاریخی که ریشه باستانی دارند، بر پایه منطق اسطوره ای یا متافیزیکی هستند که انسان به کمک عقل سلیم یا معرفت عامه نمی تواند منطق، فایده و علل وجودی انها را درک و شناسایی کند. از آنجا که بنیان نوروز بر اساس گردش سال و تحول در طبیعت استوار است و همگان بر درستی و ضرورت آن اتفاق نظر دارند، یک آیین عقلانی شناخته می شود. به علاوه نوروز آیینی دموکراتیک است. بر خلاف نوروز باستانی که بر اساس نظم طبقاتی جامعه عصر قبل از اسلام شکل گرفته و نوروز در خدمت حاکمیت بود، امروز یک آیین دموکراتیک و نماد عدالت و مساوات طلبی در تفکر و روحیه ایرانی است. نوروز مانند دوران باستان به دوبخش "نوروز عام" و "نوروز خاص" برای طبقات برتر و خواص تقسیم نمی شود. در نتیجه ایرانیان اعم از مهاجر و غیر مهاجر ، نوروز را آیینی مدنی و دموکراتیک می شناسند که موجب تقویت حس همبستگی اجتماعی می شود.

    در زمینه نیاز هویتی مهاجران ، بخشی از کارکردهای نوروز جنبه اجتماعی دارد و به موقعیت مهاجر بودن آن ها مربوط است. نوروز برای مهاجران اعم از ایرانی ، افغانی ،تاجیکی و .... به منزله " رسانه ای اجتماعی" است که از طریق آن مهاجران فرهنگ و هویت خودشان را معرفی می کنند و از این طریق به تثبیت هویت و جایگاه خود در کشور میزبان می پردازند. بر این اساس آیین نوروز نوعی دیالوگ و گفتگوی فرهنگی میان مهاجران ایرانی به منزله یک "اجتماع" با جامعه ای که در آن میهمان هستند،می باشد که طی آن مهاجران ایرانی نشان می دهند حاضر به هضم شدن یا "استحاله فرهنگی " در درون جامعه دیگر نیستند.

    اکنون که بیش از 5 سال از مصوبه سازمان ملل می گذرد، نوروز همچون سخنگویی صادق پیام خود را به  اشکال گوناگون در طول تاریخ رسانده است. این پیام در این شعر حضرت حافظ متجلی می شود که:

 آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا

و یا به قول مولوی بزرگ :

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد

نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد !”

   با عرض تبریک  فرارسیدن سال 1395 خورشیدی به مردم شریف گلپایگان در هر نقطه از ایران و جهان ، امیدواریم همشهریان خارج از کشور، فرزندان خود راهرچه بیشتر با میراث های معنوی این مرز و بوم از جمله نوروز خجسته آشنا سازند تا نسل امروز از سرمایه های غنی فرهنگی خود غافل نگردد.  در این راستا وظیفه خود می دانم از مدیریت محترم سایت  "آخاله"  آقایان محمود نیکنامی و توحید نیکنامی که از طریق این تریبون مردمی نسبت به  معرفی و انعکاس آداب و رسوم نوروزی شهرمان در داخل و خارج کشور تا کنون از هیچ کوششی فروگذاری نکرده اند ، قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

   در پایان جا دارد این نوشتار را به کلام مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای مزین سازیم که :" ثبت جهانی نوروز ،هدیه ملت ما به سایر ملت هاست . در شرایطی که متاسفانه جریان فرهنگی همواره از غرب به شرق است، ثبت بین المللی نوروز، فرصت انتقال و صدور ارزش های والای فرهنگی به ملت های غربی است."

ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب   

             ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار

 گر نکوبی شیشه غم را به سنگ     

                                   هفت رنگش می شود هفتاد رنگ

دکتر ابراهیم جعفری

   

 از قرآن درس بگیریم

 استاد اکبر افاضلی

خداست آنکه آسمان ها و زمین را آفرید و باران را از آسمان فرو باراند تا انواع ثمرات و حبوبات را برای روزی شما برآورد و کشتی ها را به امر خود بر دریا و نهرها را بر روی زمین به اختیار جاری گردانید و خورشید و ماه را شب و روز برای شما مسخر کرده . (آیات 31 و 32 سوره ابراهیم (ع))

ای رسول ما هرگز به متاع ناچیزی که به قومی (کافر و جاهل) در جلوه حیات دنیای فانی برای امتحان داده ایم چشم آرزو مگشا و رزق خدای تو بهتر و پاینده تر است، تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی کسی را نمی طلبیم بلکه ما به تو و دیگران روزی می دهیم و بدانکه عاقبت نیکو مخصوص پرهیزکاری و تقوا است. (آیات 131 و 132 سوره انبیاء)

همانا برای ما هدایت و سعادت شما آیاتی روشن نازل گردانیدیم و داستانی از آنها که پیش از شما درگذشتند برای عبرت خلق و موعظه برای اهل تقوا فرستادیم (آیه 24 سوره نور)

مال و فرزندان زیب و زینت حیات دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی است مانند نماز، تهجّد، ذکر خدا و صدقات جاری چون بنای مسجد و مدرسه و موقوفات و خیرات در راه خدا نزد پروردگار بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است. (آیه 46 سوره کهف)

توجه داشته باشید در ترجمه این آیات الباقیات الصالحات خیر به معنی مسجد و مدرسه و موقوفات و خیرات در راه خدا را بزرگان عظام طوری ترجمه کرده اند که نیاز روز جامعه مسلمان می باشد.

عنایت داشته باشید: درخواست و تقاضای بندگان فقط باید از خداوند باشد. شاعری هم جمله ناقه ا... و سقیها را برای توجه دادن به خواندن قران و دقت نظر چنین سروده است؟ که شاگردی از معلمش پرسیده است:

ای معلم به علم تمهیدی

سخنی گویمت که نشنیدی

یک شتر در میانه دو خدا

گوی بر من تو در کجا دیدی؟

و معلم دانا جواب داده است:

سخنت خوب و باصفا باشد

مطلبت عین مدعا باشد

یک شتر در میانه دو خدا

سوره شمس و الضحی باشد

و با توضیحی که معلم به طور اختصار داده است توجه عموم شاگردان کلاس را به مطالعه قرآن مجید و ترجمه آیات مبارکه جلب نموده است و گفته: در این سوره مبارکه آمده است که طایفه ثمود از غرور و سرکشی پیغمبر خود صالح را تکذیب نمودند و ناقه (شتر) او را پی کردند. خوشبختانه امروز اکثر معلمان مسلمان و خداشناس از علوم مربوط به رشته تحصیلی دانشگاهی خود و همچنین از قرآن مجید آگاهی دارند و به طور یقین باید گفته باشند خداوند خالق موجودات در همین سوره شمس قسم های متعددی را تذکر و یادآوری بندگان فرموده که باید بدانید که قوم ثمود را به کیفر گناهانشان هلاک ساخت و شهرشان را با خاک یکسان کرد.

توصیه حقیر به عزیزان مسلمان این است که چند آیه از قرآن و ترجمه فارسی آن را هر روز قبل یا بعد از نماز صبح مطالعه نمایند و با یاد خدا به قصد خدمت به جامعه از درگاه احدیت رزق و روزی و رفع گرفتاری های متعدد و شفای مرضی را از خداوند بخواهند و این حقیر را از دعای خیر فراموش نفرمایند.

از قرآن بشنویم: از اسرار خدا و رسول (ص)، قسم به کتاب (قرآن) روشن بیان که ما قرآن را به زبان فصیح عربی مقرر داشتیم تا شما بندگان در فهم آن مگر عقل و فطرت به کار بندید. (سوره الزخرف آیات 1 و 2)

آن بندگان که چون سخن بشنوند، نیکوترین آن را عمل کنند که خدا آنها را به لطف خاص خود هدایت فرموده است و هم آنها به حقیقت خردمندان عالمند. (سوره الزمر آیه 18)

منزه و پاک خدایی که ملک و ملکوت هر موجود به دست قدرت اوست و بازگشت همه خلایق به سوی اوست (سوره یس آیه 83)

شما را به خدا می سپار

م

 

 

سالی که گذشت چه کردیم؟

حضرت علی (ع) می فرماید: » الدهر یوم لک و یوم علیک« دنیا دو روز است، روزی با تو و روزی بر تو.

این عید به نور فاطمیه زیباست

روزی تمام سال ما با زهراست

با بردن نام فاطمیه فهمیدیم

سالی که نکوست از بهارش پیداست

راستی در سالی که گذشت چه کردیم؟ چه بودیم؟ و چه شدیم؟ کجا بودیم و اینک کجاییم؟ چگونه بودم و اکنون چگونه ام؟

در سالی که پشت سر گذاشتیم چه نکات و درس های نوین و فصلی جدید از دین آموختیم؟ از کدام خواسته دل و هوای نفس به خاطر خدا و در راه رضای او دست کشیدم؟ کدام خصلت ناپسند را از خود دور کردم؟ کدام فضیلت اخلاقی و ارزش معنوی را در خود فراهم آوردم؟ چه اعمال صالحی را تنها برای رضای خدا و با اخلاص محض انجام دادم؟ چند بار به زیارت عاشقانه و عارفانه مزار اولیای خدا و امامان و شهدا و صالحان و بیماران در بستر رفتم؟ و از این زیارت ها چه توشه معنوی گرفتم؟ با چه کارهایی والدین خویش را از خود راضی ساختم؟ عیادت چند بیمار رفتم؟ آیا به بینوایان سرکشی و به محرومان کمک کردم؟ کدام یک از بدرفتاری های دیگران را با نیکی و احسان و خوش رفتاری پاسخ دادم؟ چند نوبت به جهت اعتقاد به حضور خدا و علم خدا در مصاف و مبارزه با نفس بر وسوسه های شیطانی غلبه کردم؟ چند جلد کتاب خوب و سازنده مطالعه کردم؟ چند مسئله لازم و ضروری از احکام شرعی را آموختم؟ آیا گذشته مان به امید آینده و آینده مان به حسرت گذشته خواهد گذشت؟ هرگز چنین مباد!!!

حضرت علی (ع) می فرمایند: در شگفتم از کسی که اگر چیزی از او کم شد فریاد برمی آورد و عمری است که خود را گم کرده و فریادش برنمی آید.

همه چشم انتظار فرج مولا و از منتظرین مهدی فاطمه (س) یگانه منجی عالم بشریت هستیم که با ظهور مسرور و سرورش چشم همه ما به جمال دل آرای حضرتش روشن شود؛

زیرا:

من شنیدم که شما فصل بهاری آقا

به دل خسته ما صبر و قراری آقا

در هیاهوی شب عید تو را گم کردم

غافل از اینکه شما اصل بهاری آقا

عمر امسال گذشت و خبری از تو نشد

هوس آمدن این جمعه نداری آقا

سال 94 گذشت، بعضی ها دلشان شکست، بعضی ها دل شکوندند، خیلی ها عاشق شدند و خیلی ها تنها، خیلی ها از بین مان رفتند، خیلی ها بین مان آمدند، گریه کردیم و خندیدیم اما زندگی برخلاف آرزوها گذشت، آرزو دارم نوروز و سالی که در آن هستیم آغاز روزهایی باشد که آرزویش را داریم.

اما سال 94 را با تمام فراز و نشیب، کمی و کاستی، خوب و بد، زشت و زیبا، بود و نبود و اتفاقات خاص آن چه از نظر مثبت و منفی در آخرین ساعات سالش به نام حضرت زهرا (س) و شهادت آن بی بی، پشت سر گذاشتیم و اکنون در آغاز سال 1395 که آن هم به نام صدیقه طاهره (س) به مناسبت ولادت باسعادتش شروع که پر از خیر و برکت می باشد و برای همه آرزوی صحت و سلامتی و تندرستی خواستاریم و با دید و بازدید و دادن هدیه و صله رحم از نظر اسلام، معنویت خاصی به خود بخشیده است که این عمل تأیید ائمه اطهار (ع) هم هست که جامه عمل به خود پوشیده است.

بهار با طراوت و سرسبزی و شکوفایی طبیعت آغاز و گلها سر از خواب زمستانی بیرون آورده اند و با شکوفایی خود لبخند می زنند تا ما انسان ها از این نعمت الهی استفاده ببریم.

با حلول سال جدید و وارد شدن در آن، زمین به جوشش دوباره رسیده، بهار با گام های جوانی و طراوت نوروزی را سوغات دستها و قلبهایمان می کند و دستهای مناجات ما در حق یکدیگر انجام می گیرد، امسال گذشت در آن اتفاقات مهم نظیر چند رخداد بزرگ یکی برجام و دیگری برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولین به نحو احسن برگزار شد و حادثه دلخراش منا.

پیش از آنکه بهار طبیعت ایران از راه برسد، فضای سیاسی ایران رنگ و بوی بهار به خود گرفت، جامعه ایران به ویژه در ماه ها و روزهای منتهی به نوروز جامه نو به تن کرد و زمستان سخت زندگی در تحریم و تهدید به سر آمد، بر ما ساکنان ایران زمین روزهایی پر از هیجان گذشت و لحظه لحظه این سال سرشار از اضطراب، انتظار و کشاکش بود، اولین موج تغییر به عنایت خداوند و نظر حضرت ولی عصر (عج) و اراده دولتمردان و دیپلمات ها رقم خورد اما نباید غافل شد که این کشور، کشور امام زمان (عج) و کشور مشهد شهادت شهیدان سرافراز می باشد و بر همین اساس هر شش قدرت جهانی و کل جامعه بین المللی طعم طراوت یک پیروزی تاریخی را چشیدند که همان شناسنامه سیاسی سال 94 هویت ایرانی ها در جامعه بین المللی می توان عنوان نمود لیکن هرکس در لحظه تحویل سال حال و هوای خاص خودش را داشت، خواندن دعای تحویل سال و آرزوهایی که در پیش داشتند، سال خوب برای خود و خانواده و دوستان و تمامی هموطنان عزیز، فکر کردن به سالی که گذشت و برنامه هایی که برای سال جدید دارند جزو حال و هوای مشترک میان ماست با این حال ممکن است هر کس عادت های خاص خودش را هم در ساعات تحویل داشته باشد و وقتی فکر می کردیم به اینکه یک سال دیگر بر سنم افزوده شده و یک سال از عمر خدادادی مان گذشته اما در سال چگونه گذشته خود بحثی است با چه خاطرات تلخ و شیرین، خوب و بد همچون سال های قبل اتفاقات شگفت انگیزی را در تمام حوزه های علمی و ... مشاهده بودیم با گذشت زمان به واسطه رویدادهایی که در این حوزه در گوشه و کنار این دنیای پهناور اتفاق می افتد به اطلاعات بیشتری درباره آنچه در اعتراف مان وجود دارد دست پیدا کنیم به این ترتیب با گذشت زمان به حجم دانسته های ما افزوده شده و همه این اتفاقات در نهایت به پیشرفت های بشری در زندگی منجر می شود و بی شک امروزه بشر به پیشرفت هایی دست یافته که حتی یک دهه پیش نمی توانست تصور از آن را داشته باشد.

در خاتمه آرزو می کنم در بهار جدید، زندگی فروردینی پر از موفقیت، اردیبهشتی سرشار از مهر و خردادی پر از لبخند داشته باشید. انشاء ا...

 

بیشه از شیر خالی مباد

امید است هیچ کس پایش به بیمارستان باز نشود.

اما آنان که اخیراً به بیمارستان امام حسین (ع) مراجعه داشتند تغییرات چشمگیر و نویدبخش مدیریت یک مدیر کاردان، دلسوز و متعهد را به چشم دیده اند.

مردم بصیر ایران دیده اند که اکثر ضعفها، کمبودها و نارسایی ها در بخش های مختلف کشور مربوط به عدم مدیریت و ناتوانی مدیرمسئول آن بخش است.

سال ها بود که بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان به خاطر مدیریت های ضعیف دارای نارسایی های فیزیکی- بهداشتی- انسانی و ... بود که گاهی اخبار ناگواری نیز شنیده می شد و پس از انتصاب آقای دکتر ناصر رستمی به سمت ریاست شبکه بهداشت و درمان روز به روز و به سرعت نقاط منفی و ضعیف و تأسف بار جایش را به نقاط مثبت و پیشرفت های ضربتی در بخش های مختلف بهداشت و درمان داد و به مسئولین رده بالای کشور نشان داده شد که تا شایسته سالاری در ادارات،سازمان ها و شرکت ها نهادینه نشود، نباید انتظار داشت کشور مسیر صعودی را در راه رسیدن به قله های پیشرفت، توسعه، علم و فناوری و ... طی کند.

یک انتصاب نیکو و شایسته می تواند الگوی خوبی برای تمام مسئولین باشد.

جناب آقای دکتر رستمی قهرمان

ریاست محترم شبکه بهداشت ودرمان

کاردانی، کارآمدی، هوش و استعداد، تعهد، آزادگی و ایمان جنابعالی در انجام وظیفه و تغییر و تحولات عالی در بخش بهداشت و درمان و موجبات تقدیر و سپاسگزاری مردم گلپایگان را برای شما فراهم می نماید و شما را لایق دریافت نشان لیاقت و شایستگی می گرداند.

                              حسین ربیعی- بازنشسته آموزش و پرورش

 

 سخنی با منتخب دهم مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ایران

جناب آقای مهندس بختیار

بیش از 60 سال از انتصاب دکتر عبدا... خان معظمی جهت نمایندگی در مجلس شورای ملی می گذرد اما نام عبدا... خان معظمی هیچ گاه از سر زبان ها پس از این مدت نیم قرن نیفتاده و نخواهد افتاد.

در سال های اخیر که کم آبی تمام استان ها و شهرستان ها را در مضیقه قرار داد اما گلپایگان هیچ گاه از کمبود آب که مایه حیات است حتی به صرفه جویی دعوت نشد و این امتیاز نیست چیزی جز فکر و دلسوزی دکتر عبدا... خان معظمی.

جناب آقای بختیار

چهار سال نمایندگی جنابعالی چون ابر نامحسوس به سرعت می گذرد، از شما تقاضا داریم با انتخاب چند تیم قومی و کاردان و متعهد و کارآمد، به عنوان رئیس دفتر و رابط و نماینده خودتان در شهرستان گلپایگان و خواسار دستور دهید نظرات و پیشنهادها و نیازهای دو شهرستان را از اهل فن حقیقی و حقوقی دریافت کنند و پس از بررسی و تحقیق و اطلاع عموم مردم با اولویت بندی در دستور کار خودتان قرار دهید و اقدام نمایید.

از پرداختن به امور شعاری و شخصی و باندی و ... دوری جویید. مواظب باشید شما را به کارهای سطحی، سیاسی و ... مشغول نکنند.

مدیران لایق و موفق را شناسایی و با تجمیع نظرات آنان بهترین تصمیم را خودتان بگیرد تا پس از اتمام دوره وکالت نام مهندس علی بختیار پس از سالیان سال همواره بدرخشد.

حسین ربیعی- بازنشسته آموزش و پرورش

 احترام به قانون، احترام به جامعه است

درد و دل و گلایه بعضی کسبه از اطاق اصناف شهرستان

اتحادیه هایی که در چارچوب قانون نظام صنفی عمل نموده و با توجه به تبصره یک ماده 31 قانون نظام صنفی و ماده 2 تبصره دو اتحادیه مجازند حق عضویت متقاضیان پروانه کسب برای سال اول را تا سقف 5 برابر و حداکثر به مبلغ 8 میلیون ریال دریافت نمایند. با توجه به نتیجه اقدامات انجام شده توسط اطاق اصناف مبالغی بیش از مبلغ مندرج در قانون دریافت می کنند که باعث نارضایتی و نگرانی کسبه را فراهم نموده اند همچنین شنیده شده مبالغی که طبق قانون می بایست به حساب اتحادیه ها واریز شود اطاق اصناف به حساب خود واریز می نماید.

 بلا ندیده دعا را شروع باید کرد

                   علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

                                    جمعی از کسبه

 

 پیام ملکوتیان به

 ما خاک نشینان

شهید:  محمود سهرابی

فرزند: عبدا...

تاریخ تولد: 1328

محل تولد: گلپایگان

تاریخ شهادت: 1362

محل شهادت: شرهانی

یگان اعزامی: ارتش

سن در هنگام شهادت: 34 سال

قسمتی از وصیتنامه شهید:

خدایا بنده بسیار گناهکار به سوی تو می آیم و با تو معامله می کنم و خودم را به تو می فروشم.

بار خدایا از

 برگزاری مراسم یادبود والده سرداران سلامیتو

در پی فوت والده مکرمه سرداران اخوان سلامی امیرسرتیپ مصطفی و سردار حسین سلامی از پرسنل و فرماندهان ارتش و جانشین سپاه پاسداران که در روز هفتم فروردین به وقوع پیوست، مراسم خاکسپاری و ختم آن مرحومه سیده جلیله بانو آغا اطیابی در روستای وانشان و امامزاده میرزا ابوالفتوح این روستا برگزار شد.

همچنین مراسم یادبودی از سوی مسئولین شهرستان گلپایگان با حضور جمع کثیری از مسئولین نظامی و انتظامی کشور، خانواده و بستگان خانواده معزی سلامی و جمع کثیری از مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مسجد جامع شهرستان گلپایگان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام ذوالنور نماینده منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به جایگاه رفیع و نقش ارزنده والده مرحومه اخوان سلامی اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه الزهرا (س) به عنوان یک مادر، همسر و دختر، الگوی ویژه‌ای برای تمام بانوان عالم و اسوه تمام بشریت است.

وی با بیان اینکه مکتب تربیتی و شیوه رفتاری حضرت فاطمه الزهرا (س) در تربیت فرزند نیز باید الگوی مادران قرار بگیرد، ادامه داد: اگر وجود مقدس حضرت الزهرا (س) نبود امامت منقطع شده و هستی و رسالت بی‌ثمر می‌ماند، چرا‌که ایشان حلقه اتصال نبوت و امامت در علم خلقت هستند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) در مسیر حفظ ولایت، مصیبت‌های فراوانی را متحمل شد که با توجه به وفاداری و پایداری ایشان ما نیز باید شیوه‌های رفتاری در حفظ خط ولایت بانوی بزرگوار را الگو خود بدانیم.

ذوالنور با بیان اینکه حجاب و عفت زنان در جامعه امروزی باید از عفت و حجاب حضرت فاطمه الزهرا (س) نشأت و الگو قرار گرفته شود، تصریح کرد: مرحومه «آقا اطیابی» فرزندان صالح و باثمری مانند سردار سلامی و امیر سرتیپ مصطفی سلامی را تربیت و تحویل جامعه داد که نه تنها مایه افتخار کشور هستند، بلکه با افتخارآفرینی‌های خود در دفاع از کشور، استراتژیست‌های نظام سلطه نیز از وجود آنها هراس داشته‌اند.

وی عنوان کرد: اگر امروز با وجود تحریم‌ها در حوزه نظامی به پیشرفت‌های فوق‌العاده و بزرگی دست پیدا کرده‌ایم و در دنیا ایران حرفی برای گفتن دارد و به عنوان ام‌القرای منطقه شناخته شده است، به دلیل نیروهای ارزشی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روحیه ولایتمداری نیروهای مسلح را سبب تحولات شگرف و پیشرفت‌های نظامی کشور عنوان کرد و افزود: قدرت بازدارندگی، اجازه حمله نظامی به آمریکا به ایران را نمی‌دهد، چراکه می‌داند در به کارگیری گزینه نظامی شانسی برای برد در مقابل ایران را ندارد، درغیراینصورت حمله نظامی به ایران را یک روز عقب نمی‌انداخت.

ذوالنور تبیین کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز دشمنان از راه‌های مختلف مانند جنگ تحمیلی، ترور، بایکوت سیاسی و تحریم اقتصادی در مقابله با این کشور تاختند، اما با وجود نیروهای قدرتمند سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند.

به گزارش فارس، بانو «اقااطیابی» والده سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امیر سرتیپ مصطفی سلامی شامگاه یکشنبه 7 فروردین به دلیل کهولت سن درگذشت. می خواهم که مرا در راه خودت و اسلام عزیزت و نفراتی چون انبیای معصومین و فقهایی چون امام خمینی محافظت بفرمایی و ما را ثابت قدم نگهدار تا با رو سفیدی در صحرای محشر وارد شویم.

 

دیدار منتخب مجلس دهم شهرستانهای گلپایگان و خوانسار

 از آسایشگاه سالمندان امام سجاد (ع) گلپایگان

 مهندس علی بختیار در دیدار از آسایشگاه سالمندان امام سجاد (ع) شهرستان گلپایگان که با جمعی از همراهان  در ایام تعطیلات سال نو صورت گرفت ضمن گفتگو با حاج آقا رئوف مدیریت و بنیانگذار این آسایشگاه در روند مسائل و مشکلات فراروی این مرکز در روند پذیرش و نگهداری از  این سالمندان مرد و زن که حدود 60 نفر می باشند، قرار گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.