شماره 366 هفته نامه صدای گلپایگان

بازگویی یک واقعه تلخ از زبان شاهد واقعه
 اینجانب محسن یاوری متولد 1344 که توفیق داشته ام دوران هشت سال دفاع مقدس چندین مرحله داوطلب در جبهه های مختلف جنگ حضور پیدا کنم.
بخشی از خاطرات خود را در زمینه جنگ تحمیلی جمع آوری نمودم و پس از جنگ تحمیلی توفیق حاصل شد در رشته کوهنوردی فعالیت نمایم و در این مسیر به لطف خداوند موفق به صعود اکثر قله های معروف و بلند ایران شدم که از این قله های شاخص و آبشارها و دیگر مناطق طبیعی بخشی را انتخاب و به عنوان خاطرات تلخ و شیرین و تجربیات 25 ساله کوهنوردی به سمع و نظر خوانندگان گرامی می رسانم.
تلخ ترین و اولین گزارش مربوط به تلاش جهت پیداکردن فرد ناپدید شده در کوه های اطراف می باشد که در این شماره در اختیار خوانندگان گرامی قرار می گیرد انشاءا... دیگر گزارشات مربوط به صعودها را در شماره های آینده صدا خواهید دید.
خاطرات مربوط به جنگ را هم در آینده نزدیک در اختیار شما عزیزان قرار خواهم داد.
گزارش جستجو برای نجات جان کوهنورد احمد نائب الصدری                  در تاریخ 90/1/2
هنگام عصر یکی از اقوام زنگ زد و گفت: یک نفر از بچه ها به نام احمد نائب الصدری به کوه رفته ولی برنگشته، پرسیدم: با چه کسی؟ گفت: خودش تنها، پرسیدم: کوهنورده گفت: تازگی شروع کرده پرسیدم: تلفن همراه داره؟ گفت: داره ولی جواب نمی دهد پرسیدم: می دانید کدام مسیر رفته؟ گفت: آری ماشینش در فلان مزرعه است. گفتم: پس هر چه سریعتر تا شب نشده بیایید برویم.
به سرعت آماده شدم و رفتم جلوی دانشگاه چند نفری دیگر هم آمدند به محل رسیدیم همزمان نیروی انتظامی هم رسیدند.
جلوی برف پاک کن ماشین خطاب به صاحب باغ نوشته بود: »از اینکه ماشین سر راه است ببخشید من می روم کوه زود برمی گردم!«
به دوستان گفتم: عجله کنید. برخی می گفتند: اجازه بدهید گروه های امدادی برسند.
وقت تنگ بود و هوا رو به تاریکی می رفت. به اتفاق آقای حمید ذنوبی و آقای حسین رزاقی به راه افتادیم. به دوستان گفتم: چون احمد کوهنورد حرفه ای نبوده احتمالاً قله روبرو را هدف قرار داده و مستقیم به طرف قله رفته. آقای ذنوبی گفت: مسیر سمت راست است به مسیر سمت راست می رویم.
پیش بینی بنده درست بود و حرف آقای ذنوبی هم منطقی؛ چون در شب خارج از مسیر حرکت نمودن کار صحیحی نمی باشد و ممکن است دیگران هم دنبال ما بیایند. به نظر آقای ذنوبی احترام گذاشتم و حرکت کردیم آفتاب از پشت کوه گذشته بود و هوا به تاریکی می رفت. به سرعت سمت راست را ادامه دادیم، برادر احمد پشت سر ما می آمد و مرتب صدا می زد: »احمد... احمد...« لحظه به لحظه که هوا تاریک تر می شد نگرانی ما هم بیشتر می شد.
سعی می کردیم برادر احمد را از ادامه مسیر منصرف کنیم و به او امید و دلجویی بدهیم.
گروه های امدادی و انتظامی با خودرو و برخی پیاده با چراغ قوه در دامنه کوه می چرخیدند. هر چه صدا می زدیم: »احمد...«  فقط صدای خودمان در کوه می پیچید و پاسخ می داد: »احمد...« به یال که رسیدیم جایی که از سمت شمال مشرف می شد به دره شهیدان (شهدای گمنام) و از سمت چپ جنوب به گلپایگان و محل شروع حرکت.
روی یال کوه را گرفتیم و گاهی به سوی چپ و گاهی به سمت راست می رفتیم و صدا می زدیم: » احمد...« هیچ پاسخی دریافت نمی شد. ما سه نفر بر فراز کوه تا پاسی از شب چرخیدیم و صدا زدیم نتیجه ای حاصل نشد.
تصمیم گرفتیم به پایین برگردیم و پس از تجدید قوا و با نفرات بیشتر برگردیم.
نیمه های شب به چند نفر از دوستان زنگ زدم و جریان را گفتم، آقای علی اصغر توسلی اعلام آمادگی کرد قرار بر این شد به منزل برگردیم پس از نماز صبح سریع به محل حادثه برویم.
خانواده احمد و نزدیکان در محل ماندند و بسیار نگران و مضطرب بودند به آنها امید و دلداری دادیم و به شهر برگشتیم از نقطه شروع حادثه تا شهر حدود پنج کیلومتر می باشد. به منزل آمدم اما از نگرانی آرام و قرار نداشتم به خصوص خانواده احمد را که با آن حال دیده بودم. پس از انجام فریضه نماز صبح بلافاصله به اتفاق آقای علی اصغر توسلی به محل حادثه مراجعه کردیم اقوام و دوستان احمد همه در محل حضور دارند و نگران.
در این مرحله مسیر را که حدس می زدیم به طور مستقیم از روبرو به قصد جستجو به طرف قله حرکت کردیم. تقریباً با فاصله کمی از نزدیک مفقود گذشته بودیم ولی چیزی متوجه نشدیم.
به خط الرأس رسیدیم حدوداً همان مسیر شب گذشته و به سمت غرب به طرف قله اصلی حرکت می کردیم هر چه جستجو می کردیم نتیجه ای حاصل نشد، از پایین مرتب تماس می گرفتند خبری نیست؟ خیر.
خسته و مستأصل شدیم نشستیم و فکر کردیم به این نتیجه رسیدم که چون ساعت 10 صبح خانواده با احمد تماس گرفته و او جواب نداده بنابراین باید احمد از نقطه شروع حدوداً دو ساعت فاصله گرفته باشد و در آن محدوده اتفاقی افتاده باشد و بایستی به محلی که تا شروع حرکت حدود دو ساعت فاصله دارد برویم و جستجو کنیم.
دیگر افراد امدادی هم در همان نزدیکی های محل حادثه در حال جستجو بودند و برخی از فاصله نزدیک از کنار احمد گذشته بودند؛ اما متوجه نمی شوند در حالی که به طرف نقطه حادثه حرکت می کردیم ناگهان صدای »پیدا شد، پیدا شد« را شنیدم، به نقطه ای که دیگران می دویدند رفتیم، حدود پنج شش نفری آنجا بودند متأسفانه با جسد بی جان و به شدت آسیب دیده احمد مواجه شدیم.
جسد را با کمک افراد گروه امدادی و دیگران به پایین انتقال دادیم.
اما اینکه چگونه احمد از ارتفاع دو متری سقوط کرده و این همه آسیب دیده و اینکه یکی از افراد چوب دستی و کلاه احمد را بالاتر پیدا کرده بود ماجرا برایم مبهم و قابل تأمل بود و هر چه به آقای توسلی و دیگران راجع به این موضوع بحث می کردیم بنده قانع نمی شدم تا اینکه تصمیم گرفتیم روز جمعه به اتفاق آقای توسلی و آقای حقیقی و چند نفر دیگر به محل حادثه مراجعت کنیم و محل را مجدداً بررسی کنیم.
کمی بالاتر از محل سقوط احمد، آثار چند قطره خون پیدا شد. مسیر خونها را به طرف بالا ادامه دادیم، حدود سی متر بالاتر آثار خون بیشتری پیدا شد و حدود دو متر بالاتر از خون ها زیر یک پرتگاه تکه سنگی ب
ه وزن حدود 70 کیلو سقوط کرده و به درخت کوهی گیر کرده بود، آثار سقوط سنگ کاملاً مشهود بود.
حدود سه متر بالاتر از دیواره پرتگاه جای سنگ که تازه کنده شده کاملاً مشخص است.
ظاهراً احمد هنگام بالارفتن از دیواره دست خود را به سنگ می گیرد و چون سنگ لغزنده و آماده سقوط بوده به وی برخورد می کند و هر دو سه چهار متر به پایین می افتند، سنگ زیر دیواره کنار درخت کوهی قرار می گیرد و آثار خون یک متر پایین تر از سنگ موجود بود.
ظاهراً احمد با سقوط اول مجروح شده و از جای خود بلند می شود و به طرف پایین حرکت می کند از آنجایی که آسیب دیده و وحشت کرده کسی هم همراه او نبوده تعادل خود را از دست می دهد و به طرف پایین حرکت می کند که پس از چند متر ادامه مسیر به طرف پایین با پرتگاه دوم که حدود 2/5 متر بود مواجه و سقوط دوم صورت می گیرد و بدین ترتیب جان به جان آفرین تسلیم می کند.                                              روحش شاد و یادش گرامی
بنده تا مدتها با وجود اینکه صحنه های خیلی دلخراش تری را در جبهه ها دیده بودم از فکر آن جوان بیرون نمی آمدم و تجربه و درس بزرگی یاد گرفتم، با خود فکر می کردم خداوند چقدر به ما لطف داشته چون تاکنون ریسکها و ماجراجویی های زیادی انجام داده و خطرات بسیاری از بغل گوشمان گذشته، از آن پس بیشتر احتیاط می کردم.
 
نقدی بر شیوه ساختمان سازی جدید
حاشیه ای بر مقاله » نوسازی دبیرستان امام خمینی (ره) یا بازسازی هویت فرهنگی«
با مطالعه مطالب ارزشمند جناب آقای دکتر جعفری در هفته نامه صدای گلپایگان بر آن شدم که مراتب سپاس و تشکر خود را از این طریق به جنابعالی و متولیان امور بازسازی دبیرستان امام خمینی (ره) اعلام نمایم. از طرفی دغدغه های شخصی چندین ساله خود را به عنوان شهروند به سمع و نظر مسئولین مربوطه در خصوص صنعت ساخت و ساز اعلام نمایم.
اینجانب بر اساس مطالعات و شاهدات و شنیده ها دریافتم که در گذشته دور، ایران از نظر معماری و ساختمان سازی حرف اول را در دنیا می زده و از نقاط مختلف دنیا هرگاه استادان و یا معمارانی می خواستند به ایرانی ها مراجعه می کردند.
بناهای تاریخی و باستانی خود گواه و شاهد زنده این ادعاست؛ به عنوان مثال در همین شهر گلپایگان بنای مسجدجامع مربوط به 800 سال قبل است و مجری و بانی این بنای با عظمت آن زمان با فکری باز و آینده نگری خود توانسته علاوه بر ارائه خدمات ارزشمند 800 سال قبل تاکنون به خلق و مذهب و فرهنگ این مردم پرداخته است و هم اکنون این بنا به عنوان بزرگترین مجموعه مذهبی، فرهنگی، تاریخی در این شهر محسوب می شود و از نظر گنجایش جمعیت هنوز هم پاسخ گوی مراسمات بزرگ است در حالی که مساجد و ساختمان هایی در سال های اخیر با امکانات و تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته فعلی ساخته شده که همان سال های اول با مشکل مواجه می شوند و در بناهای تازه احداثی (مساجد) جهت 200 نفر و اجتماع کوچک جا کم است.
نقل قول شنیده ام از یکی دوستان صاحب نظر که می گفت متوسط عمر ساختمان در برخی کشورهای اروپایی 150 سال است در حالی که به گفته مسئولین مسکن میانگین عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال می باشد به عنوان مثال در منطقه جدید گلپایگان (عمران) اکثر ساختمان هایی که 25 الی 30 سال قبل ساخته شده خود شهرداری این نوع بناها را فرسوده محسوب می کند و بسیاری از این ساختمان ها را خراب کرده و تجدید بنا نموده اند که بر کسی پوشیده نیست و چنانچه گذری به ابتدای ورودی راه ارتفاعات کوه الوند گلپایگان واقع در بالادست چهارصد دستگاه و هواشناسی داشته باشید با تپه های نخاله و انباشته های انبوه زباله های ساختمانی روبرو می شوید که با کمال تأسف علاوه بر تخریب جدی محیط زیست سرمایه بسیار عظیمی هم نابود شده است.
بنده این مقایسه عمر حداکثری و حداقلی 150 و 30 سال را سرانگشتی حساب کرده ام در یک دوره 150 سال 5 بار بایستی کلیه ساختمان های احداثی در کشور تخریب شده و از نو بنا شود، چنانچه این آمار صحیح باشد حالا را ببینید که چه سرمایه عظیمی نابود شده و چقدر به محیط زیست و سرمایه ملی خسارت وارد گردیده!
بنده به عنوان نقاش ساختمان قریب 30 سال است در ساختمان های این شهر کار می کنم بسیاری از ساختمانی های جدید الاحداث را دیده ام که انصافاً فرسوده محسوب می شوند و حتی قابل بازسازی و نوسازی هم نیستند و باید از بیخ و بن خراب شوند. از طرفی ساختمان هایی را در این شهر دیده و گاهی در آنها کار کرده ام که بیش از نیم قرن قدمت آنهاست و با کمترین هزینه نگهداری بیشترین بازدهی را داشته و دارند به عنوان مثال ساختمان بانک ملی مرکزی که در سال 1346 ساخته شده و بنده یک بار آن را کامل با کمترین هزینه رنگ آمیزی نمودم دوبار هم قبلاً رنگ شده و هیچ گونه هزینه اضافی هم در بر نداشته تمامی مصالح همان مصالح اولیه است با کیفیت بسیار عالی و یک ترک در آن آن دیوارها و سقف ها دیده نمی شود در حالی که همین ساختمان بانک در شهر بیشترین خدمات بانکی را به شهروندان ارائه می دهد و چنانچه مقایسه ای داشته باشید با دیگر شعبات همین بانک یا سایر بانک ها که در سال های اخیر ساخته شده به راحتی متوجه می شوید که ما در صنعت ساختمان چقدر عقب هستیم.
شعبات جدید به ترتیب ضعیف تر از قبلی است به همین ترتیب ساختمان بیمارستان امام حسین (ع) ساختمان هتل جهانگردی- ساختمان بانک سپه- ساختمان دبیرستان امام خمینی (ره)- ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان- هنرستان و ...
و همچنین ساختمان های خشت و گلی که در سررباطان و یا حسن حافظ مشاهده نموده ام که برخی بیش از 80 سال قدمت دارند و هنوز هم سرپا و از نظر گرمایشی، سرمایشی و ایمنی معتبر می باشند و چنانچه روزی آنها خراب شوند مصالح آنها به محیط زیست آسیب نمی رساند در حالی که ساختمان های دولتی هم در شهر ساخته شده و قدمت آنها به 30 سال هم نرسیده که به کلی ویران شده مانند مدرسه رازی واقع در بلوار سلمان فارسی و بسیاری دیگر از ساختمان ها، برج ها و پروژه های عمرانی مانند بلوار، پل، جاده و ... در شهر و روستا که امروز می سازند و فردا دیگری می آید آن را خراب می کند و بدین ترتیب سرمایه ملی نابود می شود.
 
جد و طنزی در رابطه با ثبت اسناد
طولِ عمرم نصفه کرده رنج بیداد ای خدا
با که گویم دردِ دل، با قلب ناشاد ای خدا
می زنم پا بر دوچرخه بسکه بهر یک سند
بادِ لاستیک دوچرخه، گشته کم باد ای خدا
بس که طی کردم مسافت با دوچرخه این مسیر
دل گمان کرده رسیدم در گناباد ای خدا
همچو زندانی گرفتارم به دام یک سند
می رسد روزی که گردم بنده آزاد ای خدا؟
گر که ماه بهمن آید یک کسی یا ماه دی
می زند نوبت برایش ماه خرداد ای خدا
این سند آخر نصیبم می نماید سکته ای
چونکه نتوانم نمایم داد و فریاد ای خدا
دردِ دل را با تو می گویم که هستی مطلع
نیمه شب این دل وامانده را بنما تو ارشاد ای خدا
(بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد)
سوزد این دل از برای رنجِ فرهاد ای خدا
با وجودی که گروهی جیره خوارِ دولت اند
توپِ بعضی کارمندان هست پر باد ای خدا
بادِ بعضی را تو خالی کن به پشت میزها!
مهرورزی را نما در ثبت، ایجاد ای خدا
من که راضی نیستم از این عملکرد ای دریغ
آشنایی تو رسان از بهرِ امداد ای خدا
می نمایم خودکشی روزی ز بالای منار
یا که از آن پشتِ بامِ برج میلاد ای خدا
با ورثه این وصیت کرده ام در زندگی
مُردنم شاید شود از ثبت اسناد ای خدا
جانِ من بر لب رسیده بسکه سگدو می زنم
تا سرو کارم در این بیغوله افتاد ای خدا
طنز (طالب) یک تلنگر بهر بعضی ها بوَد
خوش به حال آنکه مردم را کند شاد ای خدا
طالب گلپایگانی
» هر کس مطیع و پیرو خدا باشد از قهر و کارشکنی دیگران باک نخواهد داشت«
امام هادی (ع)، بحار جلد 50 ص 177
 

 سجاده
مامان من، صبح زود
از خواب مرا بیدار کرد
با گل لبخند خود
صبح مرا بهار کرد
یواش تو گوش من گفت
وقت نماز رسیده
وقت نیایش و هم
راز و نیاز رسیده
نماز اول وقت
ثواب خوبی داره
گل های مهربانی
تو باغ دل می کاره
مامان می گفت، دخترم
سجاده ات مهیاست
نماز اول وقت
بدون که خیلی زیباست
زینب السادات امامیه- 12 ساله
کلاس ششم (ج)      مدرسه: محمدمعین       غالب شعر: مثنوی
همایش شوراها با مباحث زکات, تب برفکی و آفات گیاهی
حسینعلی رحیمی  در حاشیه بازدید از مزارع گندم و جو شهرستان گلپایگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرساله آفت سِن گندم خساراتی جبران‌ناپذیری را به کشت محصول گندم و جو استان وارد می‌آورد که پیشگیری از طریق سم‌پاشی بهترین شیوه مبارزه با این آفت است.
وی با بیان اینکه شهرستان گلپایگان از جمله مناطقی است که در فصل بهار سِن غلات در مزارع گندم و جو شیوع پیدا می‌کند، تصریح کرد: سِن غلات از مهم‌ترین آفت گندم و جو است که با نفوذ یک عدد سِن در یک متر زمین زیر کشت گندم تا 126 کیلو گندم در هکتار را از بین می‌برد.
این مسئول تصریح کرد: مبارزه علیه سِن گندم و جو عزم همگانی را می‌طلبد چراکه گندم و جو از منابع ملی کشور محسوب می‌شود و باید نسبت به حفظ منابع ملی کشور تلاش مضاعف را انجام دهیم.
رحیمی با بیان اینکه کاهش نزولات آسمانی خشک‌سالی‌های اخیر را در استان به همراه داشته است، تصریح کرد: برای تولید یک کیلوگرم گندم باید 2.5 لیتر آب صرف شود به همین جهت کشاورزان باید در هنگام مشاهده سن گندم کارشناسان جهاد کشاورزی را مطلع کنند.
وی تأکید کرد: خسارت این آفت نه‌تنها موجب کاهش محصول می‌شود بلکه مراکز خرید نسبت به محصول آفت‌زده اجتناب کرده، و در نتیجه محصول گندم و جو برگشت خواهد شد، به همین سبب اقدام جدی و به موقع توسط کشاورزان در مبارزه با آفت سن باید صورت پذیرد.
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان تأکید کرد: مبارزه علیه علف‌های هرز یکی از راه‌های مقابله با آفت‌های گیاهی است چنانچه علف هرز با گیاهان دیگر به کود تبدیل شود به نوعی موجب بروز آفت و پایین آمدن عملکرد محصول در مزرعه‌ها خواهد شد.
 فرماندار در جلسه همایش شورای زکات شهرستان ضمن خیرمقدم افزود: در بسیاری از امور مربوط به روستاییان و کشاورزان که عمده آنان روستایی و روستانشین هستند اگر دهیاران و شوراها مبلغ باشند کارها بهتر صورت می گیرد و اهالی مربوطه بهتر می توانند مسایل را با توجه به بیان و نقطه نظر شما بپذیرند.
وی افزود: بنده هم روستازاده و روستایی هستم و این را درک می کنم که ما روستاییان یک لجاجتی با خودمان و نفس خود داریم که اگر بتوانیم با آن کنار بیاییم خیلی کارها حل می شود.
فرماندار با تأکید بر اینکه کارها باید بر اساس علم، تجربه و تخصص در تمامی زمینه ها صورت گیرد، افزود: در قدیم مقیدبودن و اعتقادات پایه های قوی تر در جامعه و به ویژه جوامع روستایی داشت به همین لحاظ در اصول و رفتاری که داشتند پایبندی بیشتری به رعایت مسایل دینی، عرفی و ... می شد به این صورت که مردم در جمع آوری محصولات کشاورزی و باغی همیشه سهمی برای عابران پیاده و همسایگان در نظر می گرفتند که این امر موجب برکت محصولات آنان می شد.
وی با تشریح اقداماتی که در دوران های گذشته و در زمان جمع آوری محصولات کشاورزی از سوی مردم صورت می گرفت تصریح کرد: همیشه در ایام جمع آوری محصولات کشاورزی سهمی برای نیازمندان در نظر گرفته می شد و این امر برکت را در سر سفره های همه افزون می کرد و به همین لحاظ برکات الهی نیز نصیب جامعه می شد و به شکرانه این اقدامات هیچ گاه کمبود آب و بارندگی در هیچ مکانی احساس نمی شد.
حسین فراست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی بلایا و مصیبت هایی که امروز در جامعه نمودار شده نتیجه بی توجهی خودمان به مسایل دینی و شرعی و حتی اجتماعی است، افزود: بر اثر بلایای طبیعی مانند خشکسالی، سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی و شیوع بیماری تب برفکی عمده خسارات به کشاورزان جزء و کسانی که چند گاو و گوساله و یا گوسفند داشته اند وارد شده است و در مراکز دامداری صنعتی و نیمه صنعتی با توجه به رعایت اصول بهداشتی و دیگر موارد کمتر شاهد خسارت های وارده به دامداری هستیم.
فرماندار با تأکید بر اینکه با رعایت اصول فنی و بهداشتی در نگهداری دام و بهینه مصرف آب کشاورزی شاهد کمتر شدن ضرر و زیان خواهیم بود تصریح کرد: عدم رعایت یکی از موارد درخواستی از سوی مسئولین ذیربط در فعالیت های کشاورزی ودامداری سرانجامی جز پذیرش خسارت در روند فعالیت و نتیجه گرفتن از تلاش چندین ماهه نخواهد داشت لذا هم اکنون که فصل سم پاشی مبارزه با سن در محصولات کشاورزی است اگر در یکی از مزارع این امور یعنی مبارزه موردنظر انجام نگیرد باعث سرایت به دیگر مزارع خواهد شد در این صورت است که شاهد عدم نتیجه گیری و در نهایت خسارت به منابع ملی هم خواهیم بود.
وی بر لزوم استفاده از دانش های نوین در تمامی امور به ویژه کشاورزی و دامداری یادآور شد: به دنبال گرایش به استفاده از تکنولوژی های روز باشید و آنگونه که امامان معصوم (ع) ما فرمودند: همزمان با زمانه پیشرفت و حرکت کنید و با استفاده از تمهیدات و تسهیلات که در جبران خسارات برای امور کشاروزی و دامدارای در اختیار شما قرار می دهند مانند بحث بیمه محصولات کشاورزی و دامداری که با مبالغ بسیار پایینی خواهد بود از عمق خسارات وارده به خود و خانواده بکاهید.
فراست ضمن انتقاد از برخی افراد که در خصوص استفاده از ساعت رسمی کشور دربرخی امور بویژه کشاورزی کوتاهی می کنند با غیراصولی بر شمردن این امر تصریح کرد: با این اقدام چه چیزی را می خواهید اثبات کنید؟ با توجه به اینکه تغییر ساعات رسمی در 6 ماهه ابتدای سال که در جهت پیشبرد امور جامعه و صرفه جویی در انرژی و ... می باشد متأسفانه نتوانستیم این امر را در سطح جامعه به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهیم و برخی افراد هنوز در این امر وسواس به خرج می دهند و تداخل در امور ایجاد می کنند که ضرر آن متوجه بسیاری از کارها می شود.
فرماندار در ادامه با مطرح کردن بحث آب و کمبود آن در بخش کشاورزی تصریح کرد: عزیزان و کشاورزان محترم احساس خطر کنید با کمبود آب مواجه هستیم و فکر نکنید با سرریزی آب در سد قدیم تمامی آن متعلق به این شهرستان است, بدانید ظرفیت آبی که از این سد متعلق به شهرستان می شود حدود 60 درصد آن است و مابقی متعلق به سد کوچری است که برای آب شرب چندین شهرستان مرکز کشور باید مورد استفاده قرار گیرد لذا بدیهی است با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی که چندین سال است گریبان بخشی از کشور و از جمله این منطقه را گرفته است بیایید صرفه جویی در آب و استفاده از امکانات مکانیزه کردن آّبیاری در مزارع را سرلوحه کار خود در سال جدید قرار دهیم تا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کرده اند ما هم بتوانیم با این اقدام قدمی مثبت در این جهت برداریم.
وی افزود: با پیگیری های و اقدامات انجام گرفته و دیدارهایی که با مسئولین ذیربط در امور آّب شده است بنا داریم از آبرزیها و سهمیه هایی که در بین دو سد گلپایگان داریم برای روستاهاییکه در حال تخلبه هستند بتوانیم رونقی به این روستاها بدهیم تا از مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی در اطراف شهرها جلوگیریکنیم که این حاشیه نشینیها عواقبی بد برای جامعه دارد بدیهی است در صورت استفاده بهینه از آب کشاورزی می توانیم از همین مقدار آب تا دورترین منطقه شهرستان را زیرکشت ببریم.
حجت الاسلام رنجبر مدیریت امور زکات استان اصفهان: در جلسه شورای زکات که با همت جهادکشاورزی، اعضای شورای زکات شهرستان امام جمعه و فرماندار تشکیل شد.
گلپایگان با توجه به داشتن پتانسیل خوب و کافی برای دامداری و کشاورزی به حق در زمینه زکات باید مورد توتجه خاص قرار گیرد الحمدا... اقداماتی در این زمینه شروع شده که امیدواریم شهرستان گلپایگان هم حرکتی در شأن و در خور این شهرستان عالم پرور، شهرستانی که یک جایگاه فرهنگی و دینی خاص در کشور دارد.
در سراسر استان امسال قریب به 90 میلیارد ریال جمع آوری زکات شده است و اغلب زکات جمع آوری شده در زمینه فقرا هزینه شده است و بعضی از شهرستان ها از جمله نجف آباد، اردستان در استان تلاش بیشتری داشتند و با تلاش وافرتر حائز رتبه هایی در زمینه زکات شدند.
انتظار ما این است که شهرستان گلپایگان هم با توجه به جایگاه رفیعی که عرض شد در خصوص عالم پروری و تدین ویژه اهالی آن از قدیم الایام داشته اند حرکتی زیبنده تر و بهتر در این زمینه داشته باشد و یک جهاد فقرزدایی در منطقه و کمک به فقرا و احیای این فرضیه بزرگ الهی زکات را در این شهرستان نمودتر داشته باشیم.
استان اصفهان با توجه به خشکسالی های پیاپی که دربرگیرنده مرکز کشور داشته و این استان نیز با آن مواجه بوده است و حدود 15 سال است که این استان گرفتار در وضعیت خشکسالی است لذا با توجه به این خشکسالی و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از استان های برتر در زمینه جمع آوری زکات محسوب می شود منتها برخی از استانها مانند استان فارس و گلستان که کشاورزی ان در رده بسیار بالایی قرار دارند و قابل مقایسه با استان اصفهان نیستند وضعیت بالایی از لحاظ جمع آوری زکات در زمینه محصولات کشاورزی دارند.
محمدیان کمیته امداد امام خمینی (ره):
در کل شهرستان مقدار زکاتی که جمع آوری شده حدود 1750 میلیون ریال در سال 94 بوده است که مبلغ 1100 میلیون ریال آن صرف پروژه های عام المنفعه و 650 میلیون ریال آن در قالب زکات محرومین و به صورت سبد کالا بین محرومین هزینه بیماران صعب العلاج و تهیه 3 قلم جهیزیه محرومان شده است همچنین بخشی از آن در جهت پرداخت به خانواده نیازمند زندانیان شده است و در سال 93 مبالغ زکات به طور 100 درصد در بخش پروژه های عام المنفعه شده بود اما امسال بخشی از آن همانگونه که که اشاره شد همکاری لازم از سوی دهیاریها نشد و از مبلغ 175 میلیون تومان 10 میلیون متعلق به روستاها و مابقی به صورت کمک هزینه سبد کالا و ... شد.
دکتر غفاری در جلسه همایش زکات:
همان طور که مستحضرید وضعیت فعلی در شهرستان استان و کشور درگیر بیماری تب برفکی دام سبک و سنگین است؛ لذا در راستای آشنایی علل این بیماری در بین دام در جهت شناسایی بیشتر این بیماری برای شما اطلاع داده می شود.
بیماری تب برفکی دام یک نوع بیماری است و مشابه بیماری سرماخوردگی در انسان می باشد و عامل آن ویروس است، ویروس هایی که در شیوع آن دخالت دارد مسری و شدید است و دومین مشابهت آن با سرماخوردگی تغییر چهره ویروس است و علت آن مقابله با عوامل و ایمنی است که در محیط علیه آن به کار برده می شود.
ویروس تب برفکی مقاومت بسیار بالایی دارد و در شرایط محیطی و مدفوع دام حدود دو ماه در رطوبت باقی می ماند و به این لحاظ توصیه می شود محیط های دامداری باید سم پاشی و قرنطینه شود و نزدیک به 15 روز در محیط خشک پایدار است و در درجه حرارت بین صفر تا 4 درجه پایداری این ویروس را به همراه دارد و هر چه درجه حرارت پایین و سرما وجود داشته باشد ماندگاری ویروس پایدارتر است برعکس در هوای گرم شدت ویروس کاسته می شود.
این ویروس با جهش باد به طور سریع جا به جا می شود یعنی مطمئن باشید اگر یک دامداری به این بیماری درگیر باشد منزل و دامداری جنب آن علیرغم رعایت همه اصول بهداشتی در امان نیست و این بیماری به آن دامداری نیز سرایت می کند.
نژادهای بومی و اصیل در برابر این بیماری ایمن تر هستند و نژادهای دیگر حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری دارند معمولاً دام های جوان بره، بزغاله و گوساله ها به لحاظ حساسیت و سطح پایین ایمنی بیشتر در معرض این بیماری هستند و تلفات بیشتری دارند، کوچکترین ویروس شناخته شده در دام همین ویروس تب برفکی است که به شدت تکثیر پیدا می کند و احتیاج به موجود زنده دارد.
نوک یک سوزن که با این ویروس برخورد کند می تواند میلیون ها از این ویروس را با خود حمل کند و مرتب تغییر چهره می دهد جایگاه این بیماری به لحاظ اهمیت آنقدر بالاست که در مبارزه با آن به صورت جهانی وارد عمل می شوند و هم اکنون این اتفاق افتاده و اکیپی از سازمان جهانی بیماری های واگیر به ایران آمدند و ایران را به عنوان مرکزیت کشورهای منطقه در نظر گرفتند و در صدد شناسایی و کنترل بیماری به صورت جهانی هستند و در این راستا اقداماتی صورت داده اند.
وقتی بحث خسارت پیش می آید عدد و رقم ها را که نگاه کنید فقط شامل تلفات دام نمی شود بلکه ما در مجموعه شهرستان صحبت از کاهش شیر 30 الی 40 درصدی نیز مطرح است گوشت نیز به همین صورت دچار کاهش می شود و تلفاتی که با آمدن این بیماری به وجود آمده است و در کنار آن هزینه های زیادی که دامداران در مبارزه و پیشگیری با این بیماری پرداخت می کنند مجموعه اینها جایگاه و امنیت این بیماری را برای ما مشخص می کند لذا توصیه های داده شده در این زمینه و در جهت پیشگیری از شیوع آن اهمیت زیادی دارد.
در کنترل بیماری با توجه به خصوصیاتی که این ویروس از طریق دام به دام، علوفه و آب، محصولات دامی گوشت، شیر وسایل آلوده خودروهای محل علوفه و شیر افراد تماس با دام آلوده باد و حتی اسپرم آلوده حیوانات وحشی و پرندگان این همه عوامل در نقل و انتقال این بیماری نقش بسزایی دارند محل هایی که انتشار ویروس در بدن گاو را به دنبال دارد شامل پوست، ادرار و مدفوع تاول هایی که به پا شیر و ترشحات بزاق و بینی دهان و دم و بازدم از تمامی اجزا بدن آن سرایت می کند و نشانه های آن بافت پستان و ...  این ویروس به قلب دام نیز وارد شده و آن را از حالت عضلانی به شکلی جدید تغییر می دهد و مشابه اتفاقی است که انسان ها را دچار سکته می کند و این ضایعه در دام بسیار شدید است.
کنترل بیماری توسط یک دستگاه، تشکیلات و مجموعه اجرایی در شهرستان میسر نمی شود و جلوگیری و کاهش آن فقط بستگی به شما دامداران دارد.
 
 
دورهمی علاقه مندان موسیقی سنتی در فرهنگسرای ارسباران
تهران- ایرنا- نشست «فروردین گاه هنرمندان موسیقی» شنبه، 28 فروردین ماه، ساعت 18 با حضور هنرمندان و علاقه مندان هنر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
دیگر برنامه های نشست «فروردین گاه هنرمندان موسیقی» نیز از این قرار است:
گروه نوازی موسیقی دستگاهی ایرانی در دستگاه همایون با هنرمندی گروه صبا از گلپایگان، با نوازندگی ناصر اسدی (ویلون)، وحید طالبی (تار)، مصطفی قربانی (سنتور)، مهدی میرزایی (دف و تنبک) و محمدرضا محرابی (آواز)؛
 
حجاب دلتنگی
لحظه ای قیامت کن، در کتاب دلتنگی
با سکوت خود بشکن، اضطراب دلتنگی
از جنون نمی پرسی، عاشقانه ما را
این سؤال دلتنگی، این جواب دلتنگی
واژگان پر از خموش، غرق خستگی اما
جمله گشته آماده، ز انقلاب دلتنگی
بودن و نبودن را، واژه ها نمی فهمند
پس چرا غم آگینی، زین خطاب دلتنگی
با کسی نمی گویم، چون کسی نمی فهمد
غصه های رنگین را، زین عذاب دلتنگی
با همه تکاپوها، زین همه هیاهوها
گفته ام به هر سوها، من جواب دلتنگی
خنده های شیرینم، وصف غصه ای تلخ است
جنس آن ز خاکستر، با طناب دلتنگی
از جنون سخن گفتن، غرق خاک و خون گفتن
غصه درون گفتن در حباب دلتنگی
آشیانه دل را، بهر غم مهیا کن
شد قیامتی برپا در کتاب دلتنگی
فانیا رها کن دل، زین حجاب نفسانی
تا که جان جان بینی، زین حجاب دلتنگی
سراینده: حسین حبیبی تخلص فانی
 
 شهید محمدحسن ذنوبی
فرزند: محمدمهدی
تاریخ تولد: 1344
محل تولد: گلپایگان
تاریخ شهادت: 1361/1/2
محل شهادت: منطقه شوش
یگان اعزامی: بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سن در هنگام شهادت: 17 سال
قسمتی از وصیتنامه شهید:
خدایا من از تو 17 سال عمر خواستم و روی بقیه آن خط قرمز کشیدم چرا که می بینم متجاوزین به اسلام و قرآن ما تجاوز کردند. آنها را می کشم و حاضر هستم در این راه کشته شوم و با خونم دشت را رنگین کنم ولی متجاوزین به مرز و بوم اسلامی مان ضربه نزنند.
و ای برادران وصیتی برای شما دارم که در انجام وظایف دینی خود سستی نکنید و برای شما اجر عظیم و توفیق مبارزه در راه اسلام از خدای متعال خواستارم.
 
 
یک نکته از هزار نکته
پاداش همسران صبور:
پیامبر (ص) فرمود: خدا عذاب قبر را از سه دسته از زنان برمی دارد و در روز قیامت با فاطمه دختر رسول خدا (ص) محشور خواهند شد.
زنی که بر غیرت شوهرش شکیبایی کند و زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش صبر پیشه کند و زنی که مهریه اش را به همسرش ببخشد، خدا به هر یک از آنان ثواب هزار شهید می دهد.
                          مجتبی نخعی مدیریت مؤسسه خیریه و دارالایتام گوگد
 
 شرحی در مورد نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)
شخصیت اقدس و اعلای حضرت علی (ع) بالاتر از زبان و قلم ماست زیرا کتاب مستطاب نهج البلاغه با همه عظمت و اعتلایی که در ادب و فقه و سیاست و علم الاجتماع و حکمت و موعظه دارد باز هم کتاب فضل علی (ع) نیست، کتاب فضل علی (ع) در این چند سطر و کلمه نمی گنجد. آن سخنگویی که این سخن گفت راست گفت:
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست
که تر کنند سر انگشت و صفحه بشمارند
این علی (ع) همان رمز ابدی همان سرّ مکتوم است که در برابر حقیقت خود علوم و افکار را خیره کرده و شافعی، امام سنت و شیخ جماعت را در پای جلال و جمال خود به رکوع و سجود واداشته است بنابراین نهج البلاغه هر چه عالی و هر چه عظیم باشد جز سایه مبهمی از شخصیت شامخ حضرت علی (ع) نخواهد بود باید گفت در گذشته علمای ما (ره) که علاوه بر فقه و تفسیر دستی هم به قلم داشتند به ترجمه این کتاب پرداختند و تا آنجا که می توانستند نهج البلاغه را از لغت عربی به فارسی انتقال دادند و به نوبت خود این جهاد ادبی سعی بلیغ مبذول داشتند، شکرا... سعیهم و اعلی ا... درجاتهم
تعریف نهج البلاغه: نهج البلاغه به معنای زیبا سخن گفتن است از این روست که تمام خطبه ها، سخنان، حکمت ها، اندرزها، اندیشه ها و نامه های مولا را جمع آوری و نهج البلاغه نامیده اند.
یادآوری می شود که علماء اعلام و دانشمندان پیشین (ره) کتاب نهج البلاغه را اخ القرآن (برادر قرآن) تعبیرنموده اند یعنی همانطور که قرآن عظیم کتاب آسمانی است و خدای عزوجل آن را به زبان پیغمبر اکرم (ص) بیان فرموده نهج البلاغه هم کتابی است که سخنان آن از منبع علم الهی تراوش کرده به زبان باب مدینه علم امیرالمؤمنین (ع) جاری گردیده است.
باید گفت از عصر سید رضی (رضوان ا...) مؤلف کتاب نهج البلاغه متوفی سال 486 قمری، روزگار ما جز علما و خواص از مردم کسی نمی دانست که این کتاب جامع همه حقایق دین مقدس اسلام و مذهب شریف جعفری بوده و افراد بشر را به سیادت و سعادت جاودانی راهنماست زیرا نهج البلاغه همه مسایل علمی- ادبی- دینی- اجتماعی- اخلاقی- تاریخی و سیاسی آن را به اختصار ساده و روان که همه بهره مند گردند، بیان کرده اند.
تا اینکه به همت و به قلم مرحوم حاج سیدعلی نقی (فیض الاسلام) (ره) شرح کامل و مفید و پرمغز نهج البلاغه ترجمه و در دسترس همگان قرار گرفت.
توصیف کیفیت نهج البلاغه به واسطه ویژگی های منحصر به فردش از توان بیرون است. بی شک نهج البلاغه را می توان از برگزیده ترین آثار نشر جهان ادب محسوب کرد. در قسمتی از نهج البلاغه نکاتی حاوی نامه های مولاست بر تنی چند از بستگان، یاران و دشمنان دور و نزدیک که نوشته شده است از این جهت برداشت از وجوه اجتماعی، فلسفی، مذهبی و اخلاقی نهج البلاغه برداشتی آگاهانه می باشد.
اگر از مبالغه و پیرایه به اندرز مولا بپردازیم بی گمان نهج البلاغه اعجاز است در عین آنکه عزت نفس و تقوا و فروتنی می آموزد. ایستادن و جنگیدن و جان باختن را به حق، پند می گوید.
اما آنچه درباره نهج البلاغه بیان شد:
نهج البلاغه دفتری در شرح مجاهدات مولای متقیان است و موهبتی است که این کتاب عزیز دیگربار یعنی نهج البلاغه که از قرن چهارم یکی از پرخواننده ترین کتابها بوده است خداوند توفیق درک و استفاده این کتاب عظیم را به همه ما عنایت فرماید.
در پایان بگویم:
علی زیباترین نام جهان است
اگر الگو شود دنیا بهشت است
منابع: نهج البلاغه فیض الاسلام- جواد فاضل- داریوش شاهین
سید عطاء عبدالمنافی
 
 حوادثی پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص)
استاد اکبر افاضلی
بعد از به خلافت نشستن ابوبکر عده ای از قبایل بدوی از دادن زکات سرباز زدند، دسته ای نیز به کلی از اسلام برگشتند که آنها را اهل رده یا مرتدان گویند. پیغمبران دروغی چون مسیلمه کذاب و طلحه و سجاح پیدا شدند. بعد از کشته شدن عمر اختلاف درباره شورای جانشینی وی به وجود آمد که سرانجام به خلافت عثمان انجامید. اعمال عثمان در مورد بخشش های بیجا از اموال عمومی و واگذار کردن مشاغل مهم به افرادی مانند مروان بن حکم اختلافات دیگری را به وجود آورد، پیدایش فرقه عثمانیه بعد از کشته شدن وی و تحریکات آنان بر علیه مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) و حوادث جنگ های جمل و صفین، موضوع حکمیت بر پایه بند و بست به نفع معاویه بن ابی سفیان به وسیله ابوموسی اشعری که نتیجه این حکمیت علاوه بر تضییع حقوق مسلمین و حق علی (ع) باعث تشدید اختلاف بین مسلمین گردید؛ زیرا بعد از ناکثین (عهدشکنان) که اصحاب جمل بودند، قاسطین که بازگردانندگان مردم از حق و همان لشکریان نیمه راه حضرت علی (ع) در جنگ صفین به شمار می رفتند، گروه مارقین که خوارج جنگ نهروان بودند به وجود آمدند. خوارج، حضرت علی (ع)، عثمان و معاویه را و همچنین حکمین را کافر می دانستند. آنان می گفتند خلیفه و جانشین پیغمبر (ص) لازم نیست که از اعراب قبیله قریش باشد و خلافت غیرعرب حتی غلامان را هم جایز می دانستند (1) مرجئه می گفتند ما از عقیده باطنی مردم خبر نداریم و نمی دانیم چه کسی در دل مسلمان و مؤمن است و حضرت علی را بعد از ابوبکر و عمر و عثمان خلیفه چهارم می گفتند (یعنی درست خلاف فرمان خدا) زیرا حضرت علی (ع) جانشین رسول خدا (ص) بود.
به قول شهرستانی مرجئه به چهار صنف تقسیم می شدند: خوارج، قدریه، جبریه و مرجئه خالص که پیروان یونس نُمیری- عُبیدیه پیروان عبید- غَسانیه پیروان غسان کوفی- بوئوبانیه پیروان ثوبان و صالحیه پیروان صالح بن عُمر (2) محمدبن عبدالکریم شهرستانی می نویسد که مجتهدان سنت و جماعت به دو دسته اصحاب حدیث و اصحاب رأی که چند فرقه بودند آنها که احکام شرعی را مبتنی بر نص قرآن و حدیث می دانند (3) دولت عباسی برای سهولت امر قضا و اجرای آن بر آن شدند که از میان همه مجتهدان فقط چهار نفر، ابوحنیفه- مالک- شافعی- حنبل را به رسمیت بشناسند (4) توابین کسانی بودند که از شهادت امام حسین (ع) سخت اندوهگین بودند. کیسانیه طرفداران مختار ابوعبیده ثقفی بودند فرقه های کیسانیه را دوازده گروه نوشته اند، فرق زیدیه را شانزده گروه نام برده اند. معتزله در زمان بنی امیه طرفدار قدرت و آزادی انسان بودند. شیعیان عباسی پیرو عموی پیغمبر (ص) بودند و 15 فرقه از آنان را نام برده اند (5) غُلات شیعه فرقه هایی از شیعه هستند که افراط در تشیع نموده و درباره ائمه (ع) گزافه گویی کرده اند (6) با توجه به سالها تدریس در دانشگاه ها و به جهت شناسایی اسلام حقیقی چنین مقاله ای را برای تحقیق دانشجویان عزیز رشته های علوم انسانی و معارف عرضه داشتم امیدوارم با لطف خدا پذیرا باشید.
منابع:
(1)   تاریخ جامع ادیان/ جان ناس/ ترجمه حکمت
(2)  الملل و النحل شهرستانی
(3) الملل و النحل ج اول
(4) تاریخ شیعه مشکور ص 150
(5) تاریخ شیعه مشکور
(6)  تاریخ شیعه و فرق آن/ مشکور از ص 151 به بعد
 
 
 با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:
اولین خانه دیجیتال غرب استان در گلپایگان افتتاح شد
رضوان زمانی: اولین خانه دیجیتال غرب استان اصفهان عصر شنبه با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان, معاونت مالی اداری این اداره, امام جمعه, مسئولین و اهالی هنر و رسانه شهرستان گلپایگان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
دکتر حبیب رضا ارزانی در حاشیه افتتاح و بهره برداری خانه دیجیتال شهرستان گلپایگان در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن اظهار توفیق نسبت به حضور در گلپایگان بیان داشت: امروز ابتدا در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان حضور یافتیم که مصوبات خوبی در راستای مسائل خانواده در آن مطرح و پیرامون آن بحث شد که رویکرد این مباحث در حوزه آسیب هایی که در خانواده و راه های مقابله با آن نیز مورد تبادل نظر اعضاء قرار گرفت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به افتتاح و بهره برداری خانه دیجیتال شهرستان در مجتمع فرهنگی اداره قرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان افزود: این مجتمع یک مرکز فرهنگی بسیار مهمی است و جایگاه بسیار ارزشمندی در این منطقه از استان دارد که با توجه به فضای رسانه ای و دیجیتالی یک ضرورت است که در جهت استفاده از فضای موجود یطور تخصصی به آن پرداخته بشود.
وی با اذعان به اینکه وجود امکانات در مجتمع فرهنگی در گلپایگان می تواند نیاز فرهنگی آحاد جامعه را به نرم افزارهای مختلف تامین کند, تصریح کرد: امید است با کمک فرهیختگان و اندیشمندان شهرستان این امور در جهت افزایش توان فرهنگی در این منطقه صورت پذیرد.
دکتر ارزانی با تاکید بر اینکه فضاهای بسیار خوب و ارزشمندی در مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که بلااستفاده مانده, تصریح کرد: باید تلاش کنیم با ارتباطی که با بخشهای مختلف در آینده صورت می گیرد بتوانیم در جهت استفاده از تمامی فضاهای موجود در این مجتمع که بیت المال محسوب می شود, داشته باشبم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پایان یادآور شد: سینمای دیجیتال مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلپایگان بنابر تصمبماتی که اتخاذ شده است در نیمه دوم سالجاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
 
تجلیل از 400 دانش آموز نخبه شهرستان گلپایگان در جشن ستارگان
در آیین جشن ستارگان که به همت مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان در محل تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان و در دو مقطع صبح ویژه دانش آموزان دختر و عصر ویژه دانش آموزان پسر برگزار شد از دانش آموزان برتر در 10 عنوان با اهدای لوح و هدایا تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
از نکات مهم و برجسته این آیین می توان به حضور پیشکسوت فرهنگی استاد علی اکبر جعفری و تنی چند از دیگر پیشکسوتان نام برد که حضور پررنگ آنان یادآور تلاش اساتیدی است که در جهت گسترش علم و دانش در جامعه سر و رویشان به سپیدی گراییده و فرسودگی قامتشان را با مشاهده آموختگان برتر از یاد می برند.
حضور اولیایی که کسب رتبه های برتر فرزندانشان را افتخاری برای خویش و جامعه می دانند
در آیین جشن ستارگان از 400 دانش آموز نخبه دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه شهرستان گلپایگان که موفق به کسب رتبه های برتر در گروه های ده گانه شده اند با حضور مسئولین و مدیریت آموزش و پرورش گلپایگان با اهدای لوح و هدایا تقدیر به عمل آمد.
حبیب اله جمالی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان در جشنواره جشن ستارگان دانش آموزان فرهیخته و نخبه که در دو نوبت صبح ویژه دختران دانش آموز و عصر ویژه پسران دانش آموز امروز شنبه در محل تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور دانش آموزان و اولیاء آنان برگزار شد، ضمن تقدیر از مدیران، دبیران، اولیاء و دانش آموزان مقاطع دوره متوسطه اظهار داشت: آموزش و پرورش یک فرایند است که از تلاش تمامی دست اندرکاران از دوران مهدکودک، پیش دبستانی ها تا پایان تحصیلات مقدماتی زمینه های این فرایند را به وجود می آورند، تقدیر و تشکر می شود.
وی افزود: در راستای ارتقاء دانش و شکوفایی آن ضمن اینکه باید از دبیران، معلمان، مدیران و تمامی دست اندرکاران آموزش تقدیر و سپاسگزاری داشت از خیرین والامقام که در خصوص فراهم کردن زمینه های ایجاد مراکز آموزشی دست یاری ما را کوتاه نمی کنند و همواره در این زمینه یاریگر و همراه ما هستند تشکر و قدردانی داریم.
مدیریت آموزش و پرورش گلپایگان در آیین جشن ستارگان با اظهار خرسندی از برگزاری این جشنواره خطاب به دانشجویان و دانش آموزان بیان داشت: توصیه من به شما عزیزان که آینده سازان آتی این مرز و بوم خواهید بود و با کسب علم در پایه های والاتر به درجات و مقامات عالیه خواهید رسید آن است که همیشه قدردان زحمات و تلاش پدران و مادران خود کسانی که آسایش و راحتی خود را در جهت فراهم کردن رشد و شکوفایی شما فدا کرده اند.
جمالی افزود: شما دانش آموزان و دانشجویان که عهده دار مسئولیت های بزرگ خواهید شد، قدردان زحمات اساتید و معلمان خود باشید و آنان را فراموش نکنید، بدانید زمانی شما نیاز به کمک و راهنمایی آنان برای رسیدن به این درجات را داشتید و روزی خواهد رسید که شما باید دست آنان و پدران و مادران خود را بگیرید و فراموش شان نکنید.
مدیر آموزش و پرورش گلپایگان با اشاره به اینکه شما آینده سازان این مرز و بوم در هر سمت و مکانی بودید و خواهید رفت، بدانید که گلپایگانی هستید و نسبت به شهر و مردم این دیار، دِین دارید، تصریح کرد: در آینده به هر صورت که توانستید به فکر شهرتان و تمامی آحاد جامعه باشید زیرا جامعه اسلامی ما نیازمند نتیجه فرایند آموزش و تحصیلات شما برای ارتقاء و رشد جامعه هستند.
وی با تشریح بازسازی و نوسازی دبیرستان حضرت امام خمینی (ره) که قدمتی 80 ساله دارد، اظهار کرد: در ارتباط با ساخت و نوسازی این دبیرستان خیرین مدرسه ساز شهرستان که دانش آموخته همین مرکز بودند، کمک های بسیار ارزنده ای در این امر داشتند و وقتی با ندای پیشکسوت و استاد فرزانه علی اکبر جعفری نسبت به این امر فراخوانده می شدند، لبیک گفته و در این زمینه کمک کردند، بدیهی است شما که در آینده توانمند خواهید شد، کمک کنید و در هر پست و سمتی که هستید خدمت به شهر و دیارتان را فراموش نکنید.
در ادامه حسین آلی گرم معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش گلپایگان با بیان اینکه با توجه به دغدغه ای که مدیریت این اداره در راستای عدم برگزاری جشن ستارگان طی چهارسال گذشته داشته اند، اظهار داشت: این معاونت مصمم شد تا با به کارگیری رهنمودها، حمایت ها و همکاری معاونین، کارشناسان دوره اول و دوم متوسطه موفق به برگزاری این جشن در مدت کوتاهی شویم.
وی افزود: یکی از بهترین راه هایی که ما می توانیم در راستای خدمت به جامعه اقدام کنیم، راه علم و دانش است که باعث سرافرازی، سربلندی، قدرت و اقتدار برای هر کشوری است و می تواند با پرورش نخبگان علمی، پرورشی و ورزشی که امروز در این مراسم مورد تقدیر قرار می گیرند نسبت به اشاعه ترویج و توسعه پرورش نخبگان با استفاده از توان و تجربیات آنان اقدام شود.
معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش گلپایگان با اذعان به اینکه شأن این شهرستان در وجود استعدادهای درخشان بسیار بالاست، افزود: ما همه دانش آموزان گلپایگانی را نخبه و نمونه می دانیم و انتظار داریم که دست یاری ما را در راستای کمک به پرورش دیگر نخبگان بفشارند.
آلی گرم با اشاره به اینکه در این آیین دانش آموزانی که از سال تحصیلی 91-90 تا 95-94 طی چهار سال متوالی در کسب رتبه های برتر حائز مقام و افتخاراتی در شهرستان شده اند بالغ بر 400 نفر هستند، تصریح کرد: از تعداد 400 نفر نخبگان دانش آموز طی چهار سال گذشته در شهرستان گلپایگان تعداد 225 نفر از آنان دانش آموزان دختر و 175 نفر نیز دانش آموزان پسر هستند که تسری تعداد دختران بر پسران علامت خطری برای دانش آموزان پسر در شهرستان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه جامعه هدف ما برای تقدیر از ستارگان نخبه در شهرستان گلپایگان 10 گروه است، افزود: این گروه ها عبارتند از: رتبه های زیر 1000 در کنکور سراسری- دیپلم های برتر امتحانات نهایی که برای رشته تجربی معدل 20 و رشته ریاضی معدل 5/19- رتبه های اول تا سوم آزمون پیشرفت تحصیلی دوره دوم متوسطه (رشته نظری)- حائزین مسابقات علمی هنرستان های فنی و حرفه ای- حائزین المپیادهای ریاضی و فیزیک، زیست، شیمی، ورزشی و فرهنگی- حائزین مسابقات آزمایشگاهی در سطح استان اصفهان (نفرات اول تا سوم)- حائزین جشنواره نوجوان خوارزمی- حائزین مسابقات علمی کاربردی هنرستان های کار و دانش و حائزین طرح دخت ایران اسلامی که سه نفر از دانش آموزان دختر گلپایگانی در این طرح بسیار مهم مایه افتخار شده و در استان اصفهان موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند که امروز در نوبت صبح دانش آموزان دختر و عصر از دانش آموزان پسر با اهدای لوح و هدایا تقدیر به عمل می آید.
معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش گلپایگان در پایان یادآور شد: برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال جاری جشنواره برترین های ابتدایی در شهرستان گلپایگان برگزار خواهد شد.
 
رونمایی دو تابلو به نام مراجع در خیابان های گلپایگان و خوانسار
رضوان زمانی: با حضور مسئولین شهرستان های گلپایگان و خوانسار از دو تابلوی نامگذاری شده به نام مراجع معظم تقلید حضرات آیات عظام گلپایگانی و خوانساری در گلپایگان و خوانسار رونمایی شد.
سید محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی عصر امروز پنج شنبه در آیین رونمایی از دو خیابان در این دو شهرستان که به نام حضرات آیات عظام گلپایگانی (سیدجمال و سیدمحمدرضا) و خوانساری (سیداحمد و سیدمحمدتقی) نامگذاری شده است، ضمن تبریک سال نو و تقدیر از حضور مسئولین دو شهرستان اظهار داشت: امروز به این منوال و بر اساس برنامه ریزی که به واسطه علایق شهرستان های گلپایگان و خوانسار وجود داشته و دارد و اقداماتی که در راستای این هم افزایی عملیاتی شده است در آیین پرده برداری از نامگذاری دو خیابان حضور به هم رسانده ایم.
وی افزود: تدبیر این عمل بنا بر پیشنهاداتی که اعضای شورای اسلامی شهر گلپایگان داشتند و اقداماتی که در این زمینه انجام داده بودند، پیگیری و عملیاتی شد که امیدواریم با توجه به علاقمندی که در توسعه همه جانبه دو شهرستان و مسئولین آن وجود دارد  با نامگذاری سمبولیک دو خیابان به نام دو تن از مجتهدان و فقیهان بزرگ جهان تشیع که منتصب به این منطقه هستند، حرکت های وحدت آفرین تحقق عینی پیدا کند.
میرمحمدی با اشاره به اینکه امروز همزمان با سالروز رحلت عالم جهان تشیع حضرت آیت ا... العظمی حاج سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی (ره) این امر محقق شد، افزود: لازم است در این زمینه از اعضای شورای اسلامی شهرستان های گلپایگان و خوانسار تقدیر و تشکر داشته باشیم که در راستای وحدت، همدلی و وفاق در بین مسئولین دو شهرستان قدم ها و اقدامات پررنگ تر و عملیاتی تر صورت گیرد و بنابر پیشنهادی که شده بود بلواری مرتبط بین این دو شهرستان به صورت نمادین با چراغ های روشنایی بتوانند نماد اسلامی و همدلی بین دو شهرستان را تحقق بخشند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رسول خواجه کریمی امام جمعه شهرستان خوانسار با اشاره به بُعد فرهنگی منطقه مرکزی کشور و شهرستان های گلپایگان و خوانسار اظهار داشت: این منطقه از ابتدای گرایش مردم به دین اسلام مهد تشیع بوده که با نگاهی به کتب تاریخی وجود این منطقه که از ابتدا در احاطه مکتب تشیع بوده و اهل سنت در آن هیچ گاه وجود نداشته است کاملا پیدا و هویدا خواهید دید.
وی با اذعان به اینکه منطقه گلپایگان و خوانسار همیشه منشأ آثار بسیار در جهت حفظ مکتب تشیع بوده است، تصریح کرد: افراد کثیری به نام فرزانگان اهل تشیع در این منطقه و شهرستان های گلپایگان و خوانسار به عنوان محور و رکن برای پرورش بزرگان اسلام بوده است.
امام جمعه خوانسار با اشاره به اینکه وجود آیات عظام بزرگ مرجع تقلید شیعه مختص به دوران معاصر در این منطقه نبوده، افزود: از حدود چهار قرن گذشته به این سو، مکتب شیعه به همین روش در این منطقه برقرار بوده و در این خطه پرورش فقهای بزرگ شیعه و علمای بزرگ افرادی که مبانی فکری تشیع را در حوزه اصول و فقه تدوین می کردند.
نماینده ولی فقیه در خوانسار با تأکید بر اینکه هم اکنون نیز در دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم که محل اجرای نظرات فقهای تشیع است هیچ گاه نام شهرستان های گلپایگان و خوانسار خارج از آن نیست، تصریح کرد: همه روزه در این حوزه ها نام علمای این دو شهرستان و نظریه آنان از دوره ها و صده های گذشته تاکنون مطرح بوده است.
وی با اشاره به وجود علمای بزرگ جهان تشیع عصر حاضر در منطقه گلپایگان و خوانسار بیان داشت: افرادی را نیز در این عصر و در اصول مکتب تشیع داریم که بسیاری اشراف اطلاعاتی از آنها ندارند و عالمانی بزرگ از جهان تشیع در این منطقه بوده اند که همیشه در مهد مکتب تشیع و اصول مبانی آن گام های بلندی برداشته که آن حیات معنوی در استمرار تشیع داشته اند و روز به روز از گذشته تجلی آن بیشتر بوده است.
حجت الاسلام خواجه کریمی با اذعان به اینکه این دو شهرستان یکی از ارکان های رشد مکتب تشیع هستند، افزود: امیدواریم با تعامل و اقداماتی که در راستای شناخت و گسترش اسلام در این دو شهرستان با همت مسئولین آن صورت می گیرد، شاهد توسعه و تکامل آن باشیم و مردم بزرگوار شهرستان های گلپایگان و خوانسار که هم متدین بوده و سر سفره فقها و علمای اسلام نشسته اند استفاده به جا و لازم از آن ببرند.
وی در پایان یادآور شد: اسلام در راستای زیباسازی شهرها و مهندسی اسلامی سفارش اکید دارد و به اندازه اسلام به محل زندگی انسان ها از شکل ظاهری و معنوی پرداخته نشده است؛ لذا قطعاً ما می توانیم با استفاده از این توصیه ها و با بهره گیری از مهندسی اسلامی، شهرهایمان را نمونه برای دیگر مناطق دنیا کنیم زیرا به مانند مردم ایران اسلامی نظیری وجود ندارد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس سجادی رئیس شورای اسلامی شهرستان خوانسار در این آیین با تقدیر از اقدام و حضور مسئولین دو شهرستان اظهار داشت: همانگونه که هدف از این جلسه رونمایی از دو تابلو در خیابان های گلپایگان به نام حضرات آیات عظام خوانساری و در خوانسار به نام حضرات آیات گلپایگانی به صورت همزمان انجام و عملیاتی خواهد شد، امیدواریم دیگر اقدامات دو شهرستان نیز در راستای همفکری و تعامل پیشرفت کند.
وی افزود: اقدامی که از سوی شورای اسلامی شهر گلپایگان پیشنهاد آن صورت گرفته بود بسیار فکر جالب، صائب و خوب و مفیدی بود که در جهت رشته های محبت، مودت و همکاری بین دو شهرستان را استحکام می بخشد و لازم است از پیگیری های نماینده شهرستان در مجلس نیز که در این راستا داشتند و یکی از عوامل مهم تحقق این امر بودند نیز سپاسگزاری و تقدیر شده و امیدوار به این باشیم که تحقق چنین اموری بتواند فعالیت های دو جانبه را در شهرستان های گلپایگان و خوانسار در راستای رفاه مردم تحکیم بخشد.
حجت الاسلام سجادی در پایان یادآور شد: دیگر نباید شهرستان های گلپایگان و خوانسار را مجزای از هم نامید بلکه باید با اقدامات و همکاری های صورت گرفته و در حال انجام پیوستگی این دو شهرستان در رسیدن به اهداف مشترک و بهره مندی مردم این دو خطه از آن سرآغاز حرکت های رشد و بالندگی منطقه بدانیم.
در ادامه مسعود اسکندری رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با تقدیر از اقدامات انجام گرفته اظهار داشت: در راستای نامگذاری خیابانی در گلپایگان و خوانسار به نام حضرات آیات عظام و مراجع تقلید شیعه گلپایگانی و خوانساری که امروز با حضور تنی چند از مسئولین ذیربط دو شهرستان انجام می گیرد اقداماتی از بدو فعالیت شورای اسلامی دوره چهارم در سال 1392 و بنا بر تقاضای شهردار وقت و ارسال نامه ای به رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نامگذاری خیابانی در تهران به نام حضرت آیت ا... العظمی گلپایگانی (ره) صورت گرفت.
وی با اذعان به اینکه علیرغم پیگیری ریاست شورای اسلامی شهر گلپایگان در آن دوره و مکاتباتی که انجام گرفت نتیجه ای در راستای نامگذاری خیابانی در تهران به نام حضرت آیت ا... العظمی گلپایگانی (ره) به سرانجام نرسید، افزود: با هماهنگی که با اعضای شورای اسلامی شهر خوانسار و پیگیری هایی که نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی داشتند، مقدمات نامگذاری دو خیابان در شهرستان های گلپایگان و خوانسار به نام مراجع معظم حضرات آیات عظام گلپایگانی و خوانساری محقق شد.
اسکندری با اشاره به اینکه تنها ملاک ما نامگذاری خیابان ها نبوده بلکه هدف نهایی تفاهمی است که در راستای نزدیکی بیشتر و همکاری در زمینه های مختلف بین دو شهرستان در جهت افق آینده منطقه و عمران و آبادانی آن با همکاری و اخوت بین مسئولین و مردم صورت پذیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با بیان اینکه امید است با انجام این کار شاهد یک نزدیکی عمیق و فشرده تر بین دو شهرستان باشیم و این اقدام نقطه عطفی در فرایند این همکاری باشد، افزود: مسیر نامگذاری انجام شده در شهرستان گلپایگان به نام حضرات آیات عظام خوانساری از میدان فردوسی تا میدان ولیعصر (عج) بوده و در شهرستان خوانسار نیز از مبدأ امامزاده باباسلطان تا ابتدای بلوار باران به نام حضرات آیات عظام گلپایگانی خواهد شد.
 
 بیش از یک تن عسل تقلبی و 200 قلم لوازم آرایشی- بهداشتی در گلپایگان معدوم شد
رضوان زمانی: به دستور مقام قضایی شهرستان گلپایگان بیش از یک تن عسل تقلبی با برند "عسل کرانه خوانسار" و "عسل آرتین خوانسار" و 200 قلم انواع لوازم آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته در گلپایگان معدوم شد.
مرضیه سلطانی کارشناس غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در حاشیه معدوم سازی بیش از یک تن عسل تقلبی و غیراستاندارد و 200 قلم مواد آرایشی- بهداشتی تاریخ مصرف گذشته و غیراستاندارد که ظهر امروز دوشنبه صورت گرفت، در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: طی بازرسی های انجام گرفته در سال گذشته از مراکز مختلف توزیع مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی در سطح شهرستان گلپایگان، همکاران ما در بازرسی از یک مرکز تولید عسل، موفق به کشف بیش از یک تن عسل تقلبی با برند "عسل کرانه خوانسار" و "عسل آرتین خوانسار" شدند که تولید عسل در یک کارگاه زیرزمینی و تحت شرایط کاملاً غیربهداشتی بسته بندی می شد.
وی افزود: در این راستا با سرکشی های انجام گرفته از مراکز مختلف عرضه و فروش لوازم بهداشتی و آرایشی بیش از 200 قلم انواع لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته در این مکان ها جمع آوری و با دستور مقام قضایی امروز اقدام به معدوم سازی این اقلام شد.
همچنین در این خصوص مهدی جمالی کارشناس حقوقی شبکه بهداشت و درمان گلپایگان اظهار داشت: از همشهریان محترم درخواست می شود نسبت به خرید اقلام مواد غذایی و فرآورده های آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته که از سوی فروشندگان در سطح شهرستان توزیع و به فروش می رسد، دقت لازم داشته باشند.
وی افزود: همشهریان گرامی نسبت به خرید اقلام و فرآورده هایی اقدام کنند که دارای تأییدیه مجاز از سوی وزارت بهداشت و درمان و مراکز مجاز عرضه این محصولات است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را سریعاً به کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان اطلاع رسانی کنند.
 
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان خبر داد:
وجود آرد آلوده در گلپایگان قطعی نیست
رضوان زمانی: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان گفت: با توجه به کشف آرد آلوده در منطقه شهرستان فریدن که متعلق به یکی از شرکت های تولید آرد در اصفهان بود از دیگر آردهای موجود این شرکت در نانوایی های شهرستان که بالغ بر 270 کیسه 40 کیلویی و تاریخ مصرف آن هنوز نگذشته است،  نمونه برداری صورت گرفته که تا مشخص شدن وضعیت آن از استفاده آردهای متعلق به این شرکت در شهرستان جلوگیری شده است که به محض کسب نتایج نمونه گیری به استحضار همشهریان خواهد رسید.
دکتر ناصر رستمی در گفتگو با خبرنگاران  اصحاب رسانه شهرستان که صبح امروز دوشنبه صورت گرفت، با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز با توجه به حضور بیشمار مسافران نوروزی در شهرستان بودیم، اظهار داشت: به لحاظ حضور جمعیت کثیر مسافران خدمات بهداشت و درمان نیز افزایش دوبرابری داشت و شیفت اورژانس این شبکه از 29 اسفند 94 لغایت 14 فروردین 95 را با دو پزشک فعالیت داشت.
وی با اشاره به اینکه در این ایام هر روز به طور متوسط 400 نفر به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) و دیگر بخش ها مراجعه حضوری داشتند، افزود: بالغ بر 6000 نفر طی ایام تعطیلات نوروز با مراجعه به اورژانس بیمارستان تحت درمان و فوریت های پزشکی قرار گرفته که آمار آن دو برابر روزهای عادی سال بود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان تعداد مأموریت های اورژانس 115 شهرستان را در ایام تعطیلات نوروز بالغ بر 168 مورد اعلام کرد و افزود: در این راستا درخواست ها عمدتاً اورژانسی و برخی از آنها نیز جهت رسیدگی بیشتر به بیمارستان اعزام می شدند.
دکتر رستمی تصریح کرد: اکیپ های بهداشتی این شبکه در طرح بسیج سلامت نوروزی که از اول اسفند ماه تا 15 فروردین شروع می شود باید در راستای ارائه خدمات ضربتی فعالیت کنند که تعداد مأموریت های این اکیپ در ایام تعطیلات نوروزی و مراکز تهیه توزیع مواد غذایی بالغ بر یک هزار و 374 بازدید بوده که از این تعداد بازدید به علت تخلفات صورت گرفته سه نفر به دادگاه معرفی و تعداد 392 کارت بهداشتی صادر و نمونه گیری از موادغذایی توزیع شده نیز از مأموریت های مهم این اکیپ بوده است.
وی افزود: در راستای رسیدگی به امور ارائه خدمات در مراکز توزیعی طی سال گذشته، 9 مورد بازرسی از موادغذایی، 5 مورد صنعتی، 81 مورد نمونه برداری میکروبی آب شرب و 10 مورد آب استخر صورت گرفت و از کلرسنجی آب شرب مناطق مختلف شهرستان نیز یک هزار و 849 مورد نمونه برداری شده است که 25 مورد آن نامطلوب بود و در این راستا مداخلات خاص در جهت برطرف شدن نامطلوبی آب شرب صورت گرفت.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان به کشف 385 کیلوگرم انواع موادغذایی فاسد در طی سال 94 اشاره کرد و افزود: در این ایام میانگین تعداد پرسنل فعال بازرسین بهداشت 5 نفر بوده و در ایام تعطیل دو نفر می باشند و واحد پیشگیری از بیماران نیز فعال بوده و در ایام تعطیل نیز خدمات ارائه می دهند.
دکتر رستمی به اهم فعالیت های صورت گرفته در شبکه بهداشت و درمان در راستای ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان اشاره کرد و افزود: تعداد نمونه گیری برای غربالگری تیروئیدی برای نوزادان 120 مورد، بیماریابی ایدز 7 مورد، هپاتیت B 4 مورد، سل 14 مورد، اسهالی 25 مورد، پیشگیری هاری 22 مورد، واکسیناسیون اطفال بدو تولد 210 مورد و 700 مورد واکسیناسیون اطفال یک ساله صورت گرفته است.
وی با اشاره به مراجعات دیالیزی در ایام تعطیلات نوروز به بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان تصریح کرد:  به غیر از افراد دارای پرونده بخش دیالیز 13 مورد مربوط به افراد میهمان نیز در این امر ارائه خدمات شده و حدود 30 مراجعه به بخش CCU و 7 مورد مراجعه به بخش ICU بیمارستان امام حسین (ع) انجام گرفته و از تعداد 37 مورد بروز تصادف در این ایام 9 نفر به مرکز استان اعزام و متأسفانه در این حوادث یک نوزاد 9 ماهه نیز فوت کرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان مراجعه به بیمارستان امام حسین (ع) در سال گذشته بر اثر حوادث را حدود 187 مورد اعلام کرد و افزود: در حوادث چهارشنبه سوری دو مورد مراجعه داشتیم که به صورت سرپایی مداوا شده است.
دکتر رستمی در راستای شایعه کشف آرد آلوده در برخی نانوایی های شهرستان اظهار کرد: با توجه به کشف آرد آلوده در منطقه شهرستان فریدن که متعلق به یکی از شرکت های تولید آرد در اصفهان بود از دیگر آردهای موجود این شرکت در نانوایی های شهرستان که بالغ بر 270 کیسه 40 کیلویی و تاریخ مصرف آن هنوز نگذشته است،  نمونه برداری صورت گرفته که تا مشخص شدن وضعیت آن از استفاده آردهای متعلق به این شرکت در شهرستان جلوگیری شده است که به محض کسب نتایج نمونه گیری به استحضار همشهریان خواهد رسید.
وی در پایان به ادامه طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم این طرح همچنان با اصلاح  نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن در راستای ارائه خدمات به مردم و بیماران ادامه یابد.
 
          کاربرد درمانی گیاهان دارویی  - دکتر امیر حسین شایسته
                  آلوئه ورا
نام علمی:Medicine aloe
گیاهی گوشتی و آبدار ، بدون ساقه ، به رنگ سبز مات یا سبز زیتونی است . دارای تیرک گل به ارتفاع 90 تا 135 سانتی متر و گل ها لوله ای یا استوانه ای می باشند . برگ ها کوتاه و در حاشیه خاردار بوده و گیاه در اسفند تا اردیبهشت ماه گل می دهد.این گیاه بومی ایران نبوده و در سراسر سواحل و جزایر خلیج فارس در مزارع و در منطقه گلپایگان به صورت گلخانه ای کشت می شود و به صورت گل زینتی در گلدان نیز کاشته می شود.
از برگ های آلوئه ورا دو ترکیب متفاوت به دست می آید یکی از آن ها ژل آلوئه ورا می باشد و دیگری شیرابه تلخ مزه و زرد رنگ گیاه است.
موارد مصرف:
تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی ، آنفولانزا ، تبخال و آفت و بیماری های ویروسی
درمان زخم ها ی سطحی
مرطوب کننده پوست
درمان سوختگی ها
آنتی رفلاکس
ضد باکتری
ملین و مسهل
درمان درماتیت
پایین آورنده قند خون
موارد منع مصرف:
ژل گیاه در بیماران مبتلا به اختلالات تیروئید و بیمارانی که به گیاهان خانواده لاله حساسیت دارند منع مصرف دارد.
اثرات جانبی:
اسپاسم های شکمی و درد
به ندرت احساس سوزش پوستی
میزان مصرف:
دوز روزانه بزرگسالان از ژل یا فراورده آن یک قاشق غذا خوری صبح ناشتا و در اطفال بالای 2 سال 5 میلی گرم صبح ناشتا می باشد و جهت درمان رفلاکس این مقدار مصرف شب قبل از خواب تکرار می شود.
مصرف ژل و شیرابه در دوران بارداری و شیردهی و قبل از بارداری مجاز نمی باشد.
 
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خبر داد:
ایجاد 4 وقف جدید به ارزش یک میلیارد ریال در گلپایگان
گلپایگان- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: در سال 95 و اولین روزهای سال به شکرانه خدا چهار موقوفه جدید در گلپایگان با نیات کشاورزی، زراعی، قرآن، روضه خوانی وترویج فرهنگ غدیر به ارزش یک میلیارد ریال به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طاهری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان در گفتگو با خبرنگار مهر که صبح امروز دوشنبه صورت گرفت، با بیان اینکه یکی از وظایف اداره اوقاف و امور خیریه در کشور که از وظایف مهم آن نیز محسوب می شود، ایجاد وقف ها و موقوفات جدید است، اظهار داشت: به لحاظ اهمیتی که ایجاد وقف های جدید دارد سازمان اوقاف کشور برای هر اداره اوقاف در شهرستان ها سهمیه ای مشخص کرده است که این میزان در سال 94 در شهرستان گلپایگان هفت سهمیه موقوفی بوده است.
وی افزود: به لحاظ این امر اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان نیز موظف است در کنار سیر امورات متداول خود نسبت به ایجاد موقوفات جدید به میزان تعیین شده از سوی سازمان اوقاف کشور اقدام کند، بدیهی است اگر در این زمینه بتواند موقوفاتی بیشتری ایجاد کند و مردم را در این راستا تشویق و سوق دهد جایگاه بهتری خواهد یافت.
حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: با توجه به هفت سهمیه تعیین شده این اداره مربوط به سال 94 با اقدامات و پیگیری هایی که در این راستا صورت گرفت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان موفق شد افزون بر تعداد سهمیه مورد نظر سازمان به لطف خدا و یاری مردم تعداد 23 موقوفه جدید در این شهرستان ثبت شد که این امر نشان دهنده اعتقاد بالای مردم این خطه به موقوفات و وقف و آثار موقوفات است که برگرفته از روش ائمه اطهار (ع) به ما رسیده است.
وی راهکارهای اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در راستای ایجاد موقوفات جدید و بالا بردن انگیزه در بین آحاد جامعه را تبادل نظر با روحانیت فعال در مساجد برشمرد و افزود: بروز این امرکه مردم نسبت به آثار موقوفات و ایجاد وقف و آگاهی از برکات آن به ویژه در بین روستاییان و در مساجد مختلف سطح شهرستان آشنایی بیشتری پیدا کنند موجب گرایش این افراد شد
طاهری یکی دیگر از راه های ترویج فرهنگ وقف جدید را نمود آثار موقوفات در زندگی روزمره واقفین برشمرد و افزود: مشاهده برگزاری روضه خوانی ها و دیگر امور از برکت موقوفات، مشوقی برای ایجاد وقف جدید در افرادی می شود  که با حضور در این مراسم ها و در روضه خوانی ها تمایل به وقف نمودن بخشی از مال خود می شوند.
وی از دیگر مورد ایجاد وقف های جدید را اعتمادسازی و شفاف سازی بین آحاد جامعه نام برد و نصریح کرد:  موقوفاتی که از سوی مردم انجام می شود در همان محل صرف امور خیر و وقف مورد نظر آنان خواهد شد و آنان شاهد برگشتن این موقوفات در شهر و روستای خود خواهند شد. که بروز این امر موجب اعتماد و اطمینان بیشتر بین  افرادی شده است که مال و ثروت خود را در جهت ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) صرف می کنند.
مدیریت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با اشاره به اینکه: در سال 95 و اولین روزهای سال به شکرانه خدا چهار موقوفه جدید با نیات کشاورزی، زراعی، قرآن، روضه خوانی وترویج فرهنگ غدیر که یکی از عیدهای مهم ما می باشد به ارزش حدود یک میلیارد ریال به ثبت رسیده است.
وی واقفین چهار وقف جدید در سال جاری و موقوفه آنان را به شرح ذیل اعلام کرد: خانم زهرا رمزعلی 200 متر زمین زراعی به نیت روضه خوانی و ترویج قرآن
خانم ربابه شمسعلی 1500 متر زمین مزروعی به نیت ترویج قرآن و فرهنگ عید غدیر
آقای علی اکبر عبدالمنافی یک هزار و 273 متر زمین مزروعی به نیت ترویج قرآن و فرهنگ عید غدیر
آقای علی اکبر عبدالمنافی 1000 متر زمین مزروعی به نیت ترویج قرآن و فرهنگ عید غدیر
روستای شادگان به مبلغ حدود 100 میلیون تومان
حجت الاسلام مهدی طاهری به معرفی یکی از واقفین بنام محمدمهدی محب محمدی پرداخت که در سال 93 و 94 بیش از 5 وقف در شهر گوگد و روستای اسفرنجان داشته است, و افزود: محمدمهدی محب محمدی یکی از واقفین که از اهالی روستای اسفرنجان شهرستان گلپایگان هستند, در سال های 93 و 94 پنج وقف جدید را در جهت ترویج فرهنگ وقف و راه اهل بیت (ع) به انجام رسانده اند.
محمد مهدی محب محمدی نیز در این گفتگو با بیان اینکه حقیر با توجه به دیدگاهی که مرحوم پدرم عباس محب محمدی در راستای امور خیر و موقوفات در جهت رفاه مردم و خشنودی اهل بیت (ع) داشت من نیز با توجه به این دیدگاه لازم دیدم در این امر خطیر اقداماتی را سرلوحه زندگی خود قرار دهم به همین لحاظ طی 5 وقفی که در سال های 93 و 94 را با نظر و نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان انجام داده ام که عبارتند از زمینی به مساحت 150 مترمربع در شهر گوگد ودر خیابان مرکز این شهر با ارزشی بالغ بر دو میلیارد و 250 میلیون ریال یک باب منزل مسکونی به مساحت حدود 240 مترمربع در روستای اسفرنجان وقاع در جنب امامزاده سیدالسادات این روستا و دوباب مغازه تجاری که هر کدام 50 مترمربع وسعت دارند و زمینی که در آن حسینیه ایجاد شده است با احتساب زمین های اطراف آن که وقف شده است بالغ بر 1000 مترمربع می باشد.
وی افزود: از تمامی افرادی که در امر خطیر وقف در جهت استفاده عموم مردم با من همکاری داشته اند به ویژه مرحوم شادروان حاج علی اکبر شایسته، هیئت امناء امام زاده  سید السادات و دو فرزندم (ابوالفضل و وحید محب محمدی) که در احداث حسینیه، مسجد و دو باب مغازه مساعدت فراوان داشته اند و دیگر خیرین گرانقدر تقدیر و سپاسگزاری دارم.
محب محمدی هدف خود از وقف قسمتی از املاک خود در جهت استفاده عموم و اشاعه فرهنگ دینی در جامعه گفت: من توصیه ام به افرادی که توانایی دارند این است که در جهت سرمایه گذاری اخروی خود در امر خطیر وقف شرکت کنند و مقداری از اموال خود را در این جهت پشتوانه آخرت خویش کنند چون از این امر وقف من حتی در دنیا نیز نتایج بسیار خوبی به دست آورده ام.
وی در پایان یادآور شد: هر کسی که در امر وقف پیشقدم باشد و به غیر از اموالی که برای بازماندگانش باقی می گذارد اموالی را که در جهت وقف قرار داده یک باقی الصالحات برای خودش خواهد ماند.
 
حوادث طبیعی راههای پیشگیری و کاهش خسارات
حوادث طبیعی راههای پیشگیری و کاهش خسارات حوادثی مثل سیل و زلزله که در سطح کشور از احتمال وقوع بالاتر برخوردارند از طریق ساخت سدها، سیل بندها و بندهای انحرافی و آبخیزداری مناطق کوهستانی و شیبدار و نیزبا ساخت منازل مسکونی مقاوم در سطح قابل ملاحظه ای کاهش می یابند
هر یک از عناصر جوی به تنهایی می تواند بلایای مهمی مانند افزایش دما وگرمازدگی، سرعتهای زیاد باد و وقوع توفان، بارشهای تندری و وقوع تگرگ، یخبندان و سرمازدگی و ... را ایجاد کند. اما بیشترین خسارات جانی و مالی براثر پدیده های جوی ترکیبی و خطرات ثانویه ناشی از آنها می باشد، مانند توفان، رعد و برق، خشکسالیها، سیل، آتش سوزی و ... تأثیرگذاری بلایای جوی بر جوامع با توجه به وضعیت توسعه اقتصادی و آسیب پذیری آنها متفاوت است. به طوری که رویدادهای جوی بیشترین خسارات جانی را در کشورهای کمتر توسعه یافته و بیشترین خسارات مالی را درکشورهای بیشتر توسعه یافته ایجاد می کنند.
بررسی اطلاعات و آمار طی سالهای 92-1963 نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از سیل بعلت مشکلات پیش بینی روبه افزایش بوده در حالی که مرگ و میر ناشی از توفانهای حاره ای به دلیل موفقیت نسبی در پیش بینی در پیش بینی و هشدار طرحهای تخلیه مناطق در خطر کاهش یافته است.
در سالهای  مذکور وقوع خشکسالیها نیز افزایش قابل ملاحظه ای را نشان داده اند. کاهش اثرات سیلاب با روش هایی مانند مقاومت در مقابل خطر توسط طراحی و ساخت دیواره های مناسب یا ساخت های دفاعی در مقابل سیل قابل حصول است.
کاهش خسارات ناشی از رویدادهای جوی اقلیمی با اجرای برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت مانند اعلام خطربهنگام و استفاده مناسب از زمین ممکن می باشد.
در سالهای اخیر نگرانی دانشمندان در مورد تغییرات اقلیمی ناشی از دخالتهای بی رویه بشر در طبیعت و افزایش آلودگی های جوی بیشتر شده است. افزایش دمای سطح زمین که از نیمه دوم قرن اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است، معلول عواملی چون افزایش فعالیت های صنعتی و تولید روزافزون گازهای گلخانه ای است.
یکی از نتایج افزایش دما که تغییراتی را در روابط متقابل بین اقیانوسها و سیستم گردش عمومی به وجود می آورد بروز خشکسالی در برخی از نقاط جهان و رخداد توفان و سیلاب در نقاط دیگری از زمین می باشد.
خشکسالی با کاهش آب قابل دسترسی می تواند به شکل های گوناگون مانند کمبود بارش، کاهش دبی رودخانه ها و یا پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی مشاهده گردد.
طبقه بندی بلایای طبیعی
پدیده های ناهنجار عبارتند از:
الف: پدیده های ناشی از عواملی تحمیلی بر طبیعت: (آلودگی هوا، بارانهای اسیدی، افزایش گاز کربنیک و آلاینده ها در جو و اثرات گلخانه ای ناشی از آنها، نازک شدن لایه ازن و ...)
ب: پدیده های ناشی از مکانیزم و ساختار عوامل طبیعی (زلزله، سیل، خشکسالی، بیابان زایی، پیشروی آب دریاها در خشکی و...) هر چند که برخی از این پدیده ها می تواند به علت تداخل هر دو عامل فوق که درواقع تشدیدکننده پدیده ها محسوب می شود نیز رخ دهد. از دیدگاه دیگر پدیده های ناهنجار طبیعی را می توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:
حوادث طبیعی ناشی از عوامل زمین ساختی، بلیه تدریجی مثل آتشفشان، بلیه ناگهانی مثل زلزله، حوادث طبیعی ناشی از عوامل آب و هوایی مثل خشکسالی و سیل.  برخی از بلیه های طبیعی با فشار آب و هوایی (بارشها، طوفان، خشکسالیها و...) و نیز با منشأ زمین ساختی (آتشفشان، بهمن و ... ) با روشهای خاص و با درصد احتمال قابل پیش بینی اند که با توسعه علوم و فنون و ارتقای  علمی بشر روزبه روز ضریب اطمینان چنین پیش بینی هایی بیشتر خواهد شد.
پیش آگاهی
پیش آگاهی و پیشگیری در کلیه امور بهتر از مبارزه و درمان است، در بسیاری از مواقع پیشگیری صدمات و خسارات
جانی و اقتصادی ناشی از این گونه بلایا را به حداقل ممکن رسانده و این مهم نیازمند آگاهی و شناخت آحاد جامعه است و باید در سطح جوامع انسانی بسط و گسترش بیشتری پیدا کند.
به طور مثال، حوادثی از قبیل زلزله، سیل، کاهش سطح جنگل ها و مراتع، گسترش بیابانها و ... با ساخت منازل مسکونی مقاوم، ممانعت از کندن بوته ها و درختان جنگلی، جلوگیری از چرای مفرط مراتع، احداث سیل بندها وسدها و... قابل پیشگیری است. به طور کلی پیش آگاهی و پیشگیری در تقابل با بلاهای طبیعی از نظر زمانی دارای سه مرحله پیش از وقوع، هنگام وقوع و بعد از وقوع است.
مرحله قبل از وقوع نیازمند تمهیداتی شامل پیش بینی های مورد لزوم بر مبنای اطلاعات درست در امورهواشناسی، زمین شناسی و زیست محیطی، استفاده از سازه های موثر در کاهش بلیه و آماده سازی اذهان عمومی در راستای تقابل با چنین رخدادهایی می باشد.
تخصیص اعتبارات در جهت موارد پژوهشی و اجرایی در مراحل سه گونه فوق نیز باید مد نظر قرار گیرد.
هنگام وقوع حادثه وجود امکانات لازم برای کمک رسانی به خسارت دیدگان و جلب مشارکت عمومی از طریق رسانه های گروهی ضروری است.
در مرحله بعد از وقوع به کارگیری روشهای مقابله با پدیده های ثانویه و احتمال صدمات مجدد ناشی از حادثه، درخوراهمیت است. مهمترین روش برای مقابله با بلایای طبیعی، علمی نمودن و اجرای درست برنامه های مقابله از طریق برنامه ریزیهای جامع منطقه ای، ملی و فراملی است.
افزایش خسارات
براساس آمارهای بین اللملی در 27 سال گذشته 3/6 میلیون نفر بر اثر بلایای طبیعی جان باخته اند و بیش از سه میلیارد نفر آسیب دیده اند و بیش از 240 میلیارد دلار خسارت مالی وارد شده است.
آمار نشان میدهد که بلایای طبیعی رو به افزایش اند. بر پایاه یافته های آماری بین سالهای 1990-تا 2002 شدت بلایا 4/1 برابر شده است نسبت جان باختگان 6/9 و آسیب دیدگان 5/2 و خسارت مالی 38 برابر شده است و به طور متوسط در هرسال از هر 31  نفر یک نفر از بلایا اسیب دیده و از هر 31000 نفر یک نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده است.
انسان به تعبیری موجودی گیرنده، فرستنده و حساب کننده قلمداد شده و با هوشمندی خود قادر است بسیاری از وقایع را که گاه بلیه به نظر می رسند به رحمت مبدل کند یا حداقل از میزان خسارات وارده بکاهد.
بلایای طبیعی اصولاً ماهیتی پیچیده دارند و در شرایط کنونی بسیاری از آنها خارج از کنترل انسان به نظر می رسند. اما میزان آسیب پذیری نتیجه عملکرد عوامل انسانی است و همانطوری که واقفیم پیشگیری از حادثه بهتر از واکنش در مقابله حادثه است، لذا ارتقای دانش و آگاهیهای عمومی خود عامل مهمی در کاهش اثرات بلایای طبیعی محسوب می گردد.
به عنوان مثال، حوادثی مثل سیل و زلزله که در سطح کشور، از احتمال وقوع بالاتر برخوردار است از طریق ساخت سدها، سیل بندها و بندهای انحرافی و آبخیزداری مناطق کوهستانی و شیبدار و نیز با ساخت منازل مسکونی مقاوم در سطح قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
روشهای پیش بینی و پیشگیری
ترس از ناشناخته ها در انسان فطری است، ترس از تاریکی نیز معلول همین علت است آنچه ناشناخته ها را به آگاهی تبدیل می کند دانش است. ارتقای روز افزون توان علمی و فناوری انسان در دنیای معاصر هر چند که معضلاتی را که ناشی از بعضی راهکارهای نادرست است در عرصه زندگی و محیط پیرامون او در پی داشته، اما موفقیتهای ناشی از این پیشرفت ها قابل کتمان نیست و این توانایی در پیکار با حوادث ناگوار و زیانبار طبیعی هر روزچشمگیر تر می شود.
بنابراین درک درست وقایع و پدیده های طبیعی منجربه پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی و درست با آنها خواهد شد. به عبارت دیگر، به حداقل رسانیدن خطرات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی که گاه خود ساخته انسان و تحمیل او بر طبیعت و محیط پیرامون خویش است با انتخاب راهکارهای مؤثر ممکن می باشد.
در جهان معاصر دو گونه معضل طبیعی صدمات جانی و مالی شدیدی را بر جوامع انسانی وارد می سازند که هر چند هر دو ناشی از طبیعت اند اما منشأ ایجاد یکی ازآنها طبیعت و دیگری ناشی از تحمیل آگاهانه وناخودآگاه انسان بر طبیعت می باشد.
ساختارهای اساسی جهت کاهش بلایای طبیعی به صورت زیر قابل جمعبندی و تعریف می باشد:
1- برقراری سیستم هشدار واخطاریه های به موقع جوی.
2- آماده سازی نیروهای انتظامی و راهداری.
3- ایمن سازی نقاط وقوع بلایای طبیعی.
4- تمهیدات علمی و مهندسی.
5- طراحی پروژه های عظیم مطالعاتی در فازهای شناسایی.
6- اجرا و نظارت وارتقای سطح آموزش عمومی و تخصصی برای مقابله کاهش آثار بلایای طبیعی.
7- تقویت نیروی انسانی متخصص و گروههای پژوهشی کارشناسی جهت مطالعه بلیه های طبیعی در مسیرهای اصولی و صحیح و با درک همه جانبه از کلیه روابط علت و معلولی موجود.
بحران:
بحران رخدادی نابهنگام وگاه غیرقابل پیش بینی است که شدت و میزان آن از حد معمول بیشتر است. بحران بر دو گونه می باشد: بحران طبیعی و بحران انسان ساخت.
بحرانها یا بلایای طبیعی هر ساله خسارات عمده جانی و مالی فراوانی به جوامع بشری وارد می سازد؛ به طوری که دهه 90 میلادی، از سوی سازمان ملل متحد و سازمان هواشناسی جهانی دهه کاهش بلایای طبیعی اعلام و از تمامی ملل جهان برای دستیابی به این هدف دعوت به همکاری شد.
این فراخوان بین المللی اولین اقدام متمرکز و جامع نهادهای بین المللی در معرفی و آموزش انسانی در تمامی ابعاد پژوهشی، برنامه ریزی و اجرایی در راستای کاهش اثرات بلیه های طبیعی بود.
اما تغییر شکل رفتارهای کنونی که تماماً معطوف به امداد و کمک رسانی پس از وقوع حادثه می باشد به پیشگیری قبل از وقوع بلایا که خود مستلزم مدیریت خاص و آموزش و تشریک مساعی همگانی است نیاز دارد.
بنابراین در استراتژی کاهش اثرات بلایای طبیعی تاکتیک یا راهکارها به سوی آگاه سازی عمومی و تأکید بر امراطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغییر کرده است و این تغییر روش خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در دودهه اخیر بوده است. با امید اینکه این امر مقبولیت عام یافته و فراگیر شود
           زهرا سلامی کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان
 
 نمک بی‌تدبیری بر زخم ابریشم/ابنیه عربستانِ گلپایگان در معرض خطر
 بخشی از جاده ابریشم در محدوده عربستانِ گلپایگان قرار دارد که این روزها به دلیل بی‌تدبیری مسئولان در معرض نابودی قرار گرفته است.
«عربستان» منطقه‌ای در شهرستان گلپایگان است که به مجموع تعدادی از روستاهای این شهرستان به نام‌های تیکن،‌ دُر،‌ رحمت‌آباد و شورچه به دلیل کوچاندن و اقامت تعدادی از قبایل عرب در این منطقه گفته می‌شود. این منطقه در مسیر راه ابریشم قرار دارد و جاده ابریشم باستانی نیز از آنجا گذر کرده است.
اما این روزها و با توجه به تاکیدات کارشناسان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان اصفهان برای بهبود شرایط اقتصادی و جذب گدشگر برخی از بی‌توجهی‌های مسئولان نسبت به وضعیت آثار و بناهای تاریخی که می‌تواند بهترین ابزار جذب گردشگر باشد نمکی است که هر روز بر زخم‌های بخشی از جاده ابرایشم در عربستانِ گلپایگان پاشیده می‌شود.
همچنین باید توجه داشت که جاده دُر - تیکن با توجه به فرسوده بودن و نبود زیرساخت‌های مناسب زمینه ساز تصادفات زیادی شده است و هر روز وضع این جاده بدتر از روز قبل می‌شود.
بی‌توجهی‌ها نَشان از تاکید بر فراموشی تاریخ هزار ساله دارد
اما بهروز فاضلی، یکی از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست که نسبت به روند توجه مسئولان نسبت به وضعیت بناهای تاریخی و همچنین جاده ابریشم در منطقه عربستانِ گلپایگان شاکی است، می‌گوید: بر اساس گفته‌های مردمان و پیشینیان روستای تاریخی تیکن هزاران سال است که به این منطقه رسیدگی نشده است و ارائه خدمات و احیای بافت‌های تاریخی این منطقه به فراموشی سپرده شده است.
او از رها شدن کاروانسرای سلجوقی و کاروانسرای جلودار که در حوزه استحفاظی جاده ابریشم نیز قرار دارد سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند: تاکنون هیچگونه اقدامی برای اصلاح و دوبانده کردن این جاده و همچنین بازسازی این دو کاروانسرا انجام نشده است.
فاضلی که معتقد است عدم توجه به شرایط فعلی جاده ابریشم در این منطقه با توجه به جایگاه و اهمیتی که دارد بیانگر به فراموشی سپردن تاریخ هزار ساله است، ادامه می‌دهد: به دلیل وجود پیچ‌های تند در برخی از نقاط این جاده هر هفته یک تصادف در این جاده اتفاق می‌افتد و این در حالی است که تامین روشنایی مسیر آن نیز با ابتدایی‌ترین وسایل انجام شده است.
وی ساماندهی این مسیر و دوبانده کردن آن را در کاهش 30 کیلومتری مسافت اصفهان - گلپایگان تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: این در حالی است که با بی‌تدبیری مسئولان مسیر روستای موته - اصفهان - تهران به عنوان مسیر اصلی انتخاب شده است.
این دوستدار میراث فرهنگی و محیط زیست با تاکید بر اینکه مسیر فعلی تعیین شده برای تردد مسافران اصفهان - تهران که از روستای موته انتخاب شده از دل منطقه حفاظت شده می‌گذرد، ادامه می‌دهد: همچنین باید توجه داشت که دوبانده کردن جاده موته برای تردد مسافران از اصفهان به تهران در منطقه حفاظت شده موته در حال انجام و تاکنون 70 درصد رشد فیزیکی داشته است.
وی که معتقد است اگر جاده تیکن - دهق و علویجه دوبانده شود مسیر اصفهان - گلپایگان - اراک - همدان و کرمانشان نیز در همین جاده تعریف خواهد شد، بیان می‌کند: همچنین با این اقدام احیای جاده باستانی ابریشم نیز انجام خواهد شد و زمینه ساز رونق گردشگری منطقه خواهد بود.
«جعده شاهی» بخشی از جاده ابریشم هست، نیست؟!
مهدی نوبخت، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان نیز در این باره با تاکید بر اینکه هنوز ما تحقیق در خصوص اینکه آیا جاده معروف به «جعده شاهی» بخشی از جاده ابریشم است یا خیر اطلاع دقیق نداریم و در این باره نیز تحقیق صورت نگرفته است، می‌گوید: تاریخ شفاهی عنوان شده از سوی اهالی این منطقه همه اطلاعاتی است که ما در رابطه با این جاده داریم است.
وی همچنین در پاسخ به چرایی عدم رسیدگی به این جاده و آثار تاریخی اطراف آن در حالی که این بار بخشی از جاده ابریشم بودن «جعده شاهی» را رد و یا تاکید کند، می‌افزاید: باید توجه داشت که جاده ابریشم راه جهانی است و باید مدیریت کلان کشور برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی داشته باشد و ساماندهی این امر بر عهده ما نیست.
ساماندهی جاده دُر - تیکن در دستور کار است/90 درصد راه‌های روستایی استان فاقد روشنایی هستند
فرزاد دادخواه، مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان ساماندهی جاده دُر - تیکن را در دستور کار اداره راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان می‌داند و با اشاره به انجام روکش آسفالت در 10 کیلومتر از این جاده، می‌گوید: همچنین برای ساماندهی هشت کیلومتر باقیمانده از این جاده منتظر تامین اعتبار هستیم.
وی اضافه می‌کند: ساماندهی جاده‌های درون روستایی این منطقه نیز بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که باید در دستور کار ساماندهی قرار گیرد.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در خصوص تامین روشنایی محور دُر - تیکن ادامه می‌دهد: اعتبارات روشنایی در استان اصفهان و در همه کشور تنها به نقاط پرحادثه اختصاص می‌یابد و در این زمینه اعتباری برای این منطقه پیش‌بینی نشده است.
وی بیان می‌کند: باید توجه داشت که در حال حاضر 90 درصد از راه‌های روستایی استان اصفهان فاقد روشنایی است.
دادخواه که معتقد است بازسازی جاده دُر- تیکن می‌تواند در کاهش بُعد مساحت اصفهان - گلپایگان - تهران تاثیرگذار باشد، می‌افزاید: این در حالی است که حجم ترافیک و میزان تردد مناسب این جاده نیست و شبکه راهی کشور در مسیر سه راهی موته که به نام سه راهی «ورکان» نامگذاری شده، تعریف و قابل استفاده است.
ساماندهی راه‌‌های درون روستایی در انتظار قیر رایگان
در این میان، غلامحسین خانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام آسفالت جاده روستاهای منطقه عربستان را در انتظار تامین قیر رایگان از سوی وزارت نفت می‌داند و می‌گوید: اخیراً مجلس مصوبه‌ای را در خصوص تامین قیر رایگان و آسفالت راه‌های روستایی داشته که در صورت تخصیص این میزان قیر راه‌‌های این روستاها نیز ساماندهی خواهد شد.
منبع: مهر
 
 خود مراقبتی چیست وچه اهدافی را دنبال می کند
با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خودمراقبتی است.
«خودمراقبتی» شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت کنند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت کنند.
حیطه‌های خودمراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی،‌ پیشگیری از بیماری، خود ارزیابی،‌ حفظ سلامت،‌ مشارکت در درمان و توان بخشی است.
    خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارایه دهندگان خدمات در مراکز بهداشتی،کاهش ویزیت بیماران سرپایی و کاهش استفاده از منابع بیمارستانی) و نیز کاهش هزینه های سلامت می شود
 ?فواید واهداف اجرای برنامه ملی خودمراقبتی
با اجرای این برنامه انتظار می‌رود که:
o سبک زندگی مردم سالم‌ترشود؛
o کیفیت زندگی مردم افزایش یابد؛
o رضایت مردم ازخدمات بهداشتی ودرمانی افزایش یابد؛
از بیماری ها پیشگیری اولیه شود وبهره‌وری افراد وقدرت تولیداقتصادی اجتماعی فرهنگی مردم افزایش یابد؛
 کمیت وکیفیت مشارکت مردم درسلامت ومراقبت ازبیماری‌ها افزایش یابد؛
o موقعیتهای زندگی/ تحصیل وکارسالم درکشورافزایش یابد؛
 اقدام جامعه برای سلامت افزایش یابد؛
 شماربیماران مبتلا به بیماری‌های واگیروغیرواگیرکاهش یابد؛
 مرگ ناشی از بیماریهای واگیروغیرواگیرکاهش یابد؛
 عوامل خطرمدیریت بهینه شود ورفتارهای مخاطره آمیزکاهش یابد؛
تعریف سفیر سلامت:
سفیر سلامت عضوی از اعضای یک خانوار است که حداقل 8 کلاس سواد خواندن و نوشتندارد و به صورت داوطلبانه مسوولیت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضای خانواده و جامعه را بر عهده دارد.
 سفیر سلامت فعال
فعالیت سفیر سلامت از نظر وضعیت عملکرد به سه سطح تقسیم می‌شود:
- فعال از نظر فردی: گذراندن دوره‌های آموزشی و تکمیل زیج خودمراقبتی برای خود
- فعال از نظر خانوادگی: تکمیل زیج خودمراقبتی برای اعضای خانوار و انتقال آموزش‌ها به آنها
- فعال از نظر اجتماعی: عضویت در شوراهای محلی/استانداریوفرمانداری/ تشکل‌های مردمی و گروه‌های خودیار
·  سفیر سلامت افتخاری
فردی است که علاوه بر خانوار خود، چند خانوار بدون سفیر سلامت را تحت پوشش قرار می‌دهد.
برای دستیابی به اهداف ارتقائ سلامت با مراکز بهداشتی  درمانی در جذب سفیر سلامت همکاری نماییم
مژگان پورخطیبی-کارشناس مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت ودرمان گلپایگان
 
همیار محیط زیست در مدارس
به گزارش اداره محیط زیست شهرستان بمنظور اشاعه فرهنگ و آموزش های زیست محیطی در بین دانش آموزان، معلمان و مربیان و همچنین اجرای طرح مدارس جامع محیط زیستی و همیار محیط زیست این اداره در خصوص اجرای طرح مذکور همراه با آموزشهای زیست محیطی در مدارس شهرستان گلپایگان اقدام نمود.
 قاسم حسومی  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گلپایگان در این راستا افزود:  دانش آموزان از طریق فیلم، اسلاید، عکس و انجام پرسش و پاسخ با مفاهیمی همچون محیط زیست، اجزای محیط زیست، آب، هوا، خاک، تنوع زیستی، مدیریت سبز، پسماند ها، انرژی های پاک، آلایندگی های زیست محیطی، مناطق تحت مدیریت سازمان آشنا گردیدند .
 
 
 خلاصه عملکرد امور برق شهرستان گلپایگان در سال1394
 مدیر امور برق گلپایگان، از جذب بیش از 30 میلیارد ریال از ردیف اعتبارات شهرستان و شرکت توزیع برق استان اصفهان در سال1394 برای اجرای 28 طرح برقرسانی و بهینه سازی شبکه برق گلپایگان خبر داد.
"شاپورحدادی پور" افزود طرحهای احداث شبکه و نصب پست جهت متقاضیان جدید، جابجایی پایه و رفع نقاط خطرساز، تعویض کنتورهای معیوب، بهینه سازی شبکه و تعمیرات (جاری و سرمایه ای)،
–  حوادث و اتفاقات، روشنایی مسکن مهر، نصب ترانس و احداث شبکه بلوک 62 مسکن مهر، نصب یکدستگاه ریکلوزر فیدر 5 کنجدجان، تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار شهرک الونداز طرح های اجرا شده در این مدت است.وی بهینه سازی روشنایی معابر، بهینه سازی و رفع حریم شبکه و پست وداغ محله خوشاب، احداث شبکه و نصب ترانس رباط سرخ، تبدیل شبکه به کابل بنیاد گوگد، بهینه سازی و جابجایی شبکه محله مهرآباد، نصب ترانس گلشهر جنب شعبه برق، احداث شبکه ، نصب ترانس و بهینه سازی فشار ضعیف روستای کلوچان، بهینه سازی شبکه های فشار ضعیف ورزنه کوچه دماوند، خ فروردین ک19 و دم آسمان، احداث شبکه و نصب ترانس شهرک الوند، تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار، بهینه سازی شبکه و پست محله رباط پیر علی، نصب ترانس و کابلکشی مصلی، احداث شبکه 20 کیلوولت جهت رینگ و افزایش قابلیت اطمینان، نصب سکسیونرهای موتور دار،25% هزینه اجرای روشنایی در بلوار امام رضا(ع)، 25% هزینه اجرای روشنایی در بلوار شهید مطهری، روشنایی ابتدای خ سید السادات، نصب یکدستگاه ریکلوزر فیدر 3 گلپایگان، نصب چراغ محدوده برق شهرستان،را از دیگر طرح ها عنوان کرد.
مدیر امور برق گلپایگان همچنین از جذب مبلغ6940میلیون ریال جهت تعمیرات وپروژه های اجرایی در واحد بهره برداری این امور خبر داد که مبلغ فوق جهت تعمیرات ساختمانهای پست،پستهای زمینی،تعمیرات خطوط هوایی تعمیرات خطوط زمینی تعمیرات پست هوایی ،شاخه بری درختان به روش خط گرم،و....هزینه گردیده است ،همچنین اداره بهره برداری در سال1394 جهت مصرف بهینه انرژی ومدیریت مصرف برق  اقدام به جایگزینی تعداد207مورد چراغ ال ای دی 50 وات با چراغهای 125وات و همچنین تعویض تعداد 455 دستگاه چراغ 250 با چراغ 150وات گازی نموده است.
حدادی پور همچنین خلاصه اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف برق را در سال1394 برگزاری همایش مدیریت مصرف ویژه بانوان شهرستان  گلپایگان  در اسفند ماه ،ارسال اطلاعیه جهت مصرف بهینه در ساعات اوج بار، ارسال اطلاعیه از طریق جراید و روزنامه ها ، برگزاری جشنواره ها و مسابقات ویژه دانش آموزان و ، ممیزی ساختمان مدارس ،چاپ و توزیع اواع بروشوورهای ارائه دهنده راهکارهای بهینه سازی مصرف در خانه جهت توزیع در میز خدمات مشترکین ، نمایشگاهها ، راهپیمایی ها و مراکز تجمعات مردمی،جمع آوری لامپ های پرمصرف ( گازی و قلمی و سری ها) موجود در فضای باز مغازه ها و تحویل 3 عدد لامپ کم مصرف جایگزین و رایگان ، کنترل تعداد لامپ های کم مصرف،اطلاع رسانی و جلب همکاری مشترکین صنعتی در طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی از طریق نصب بنر در مناطق صنعتی و چاپ آگهی در مطبوعات محلی و نامه به هیئت امنا صنعتی  عنوان نمود.
مدیر امور برق شهرستان گلپایگان از عملکرد ورزشی این امور نیز ابراز رضایت کرده  وعنوان کرد در دهه فجر سال 94  این امور اقدام به برگزاری مسابقات والیبال،فوتسال،وتنیس با عنوان جام دهه فجر انقلاب اسلامی بین نواحی غرب استان نمود که در ورزش والیبال مقام سوم را در بین کلیه شهرستانهای نواحی غرب استان کسب نمود."حدادی پور"اظهار کرد: در این مدت، تعداد یک هزارو 216 مشترک جدید به مشترکین برق شهرستان گلپایگان افزوده شده و تعداد مشترکین این شهرستان به 49 هزار و 739 مشترک رسیده است.
 
 
بازدید معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تصفیه خانه آب گلپایگان
به گزارش  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، حمیدرضا تشیعی روز یکشنبه در بازدید از پروژه تصفیه خانه آب گلپایگان اظهار کرد: همراهی مردم در مصرف بهینه آب موجب می شود تا آب شرب این استان در فصل گرم سال با مشکل مواجه نشود.
وی خواستار اعمال مدیریت فشار شبکه توزیع، استفاده از منابع کیفی تمام بخش ها اعم از خصوصی و دولتی و بهره گیری از تمام ظرفیت های آبی شرکت آبفا استان اصفهان برای تأمین آب شرب این استان شد.
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میزان ذخیره آبی سد زاینده رود را 17 درصد اعلام کرد و افزود: در این شرایط سد زاینده رود از لحاظ ذخیره آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد.
وی در باره تصفیه خانه آب شهرستان گلپایگان نیز گفت : این پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد بطوریکه بخش اعظم قسمت مکانیکی و الکترونیکی آن انجام شده است.
تشیعی با اشاره به اینکه شهرستان گلپایگان از لحاظ کمی با مشکل تأمین آب مواجه نیست، اظهارکرد: از آنجایی که این تصفیه خانه یکی از بزرگترین تصفیه خانه های استان اصفهان محسوب می شود اجرای کیفی این پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تصفیه خانه آب گلپایگان برای برخورداری مردم از آب گوارا و کاهش میزان سختی آب، در دستور کار قرار گرفت ، تصریح کرد: آب شرب این منطقه تا قبل از به بهره برداری رسیدن فاز یک تصفیه خانه گلپایگان از نظر بهداشتی هیچ گونه مشکلی نداشت و سالم بود.
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین در بازدید از پروژه تصفیه خانه آب خوانسار از به بهره برداری رسیدن فاز اول این پروژه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهره برداری از مرحله اول تصفیه خانه آب خوانسار مشکل کمبود آب شرب این شهرستان برطرف و آب شرب این منطقه بصورت پایدار تأمین می شود.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید.
 
 
 با حضور مراجع و فضلای حوزه
مراسم ارتحال آیت‌الله گلپایگانی در قم برگزار شد
مراسم بزرگداشت بیست و سومین سال ارتحال آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی در مسجد اعظم قم برگزار شد.
 مراسم بزرگداشت این مرجع تقلید که از زعمای بزرگ جهان اسلام در دوره خویش محسوب می‌شد و از جمله مراجعی است که اولین دارالقرآن به شیوه جدید را در قم ایجاد کرد شامگاه پنجشنبه با حضور چندتن از مراجع برگزار شد.
آیات عظام سیدمحمدعلوی گرگانی و نوری‌همدانی همچنین بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی، داماد آن مرحوم همچنین نمایندگان بیوت مراجع، آیات حسینی بوشهری، صلواتی، گرامی، علوی بروجردی، خاتمی و امینی در این مراسم حضور داشتند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام فرخ فال، مدیر حوزه علمیه استان قم، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه، رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، استاندار قم و ... از دیگر حاضران در مراسم بیست و سومین سال ارتحال این مرجع تقلید بودند.
در این مراسم که با قرائت قرآن و مداحی آغاز شد حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در سخنانی به تشریح و تبیین مقام عالم از منظر آیات و روایات پرداخت و گفت: بقا و جاودانگی عالم همانند بقا و جاودانگی عمر عالم است و دلیل آن خدمات علمای اسلام به دین و حفظ مرزهای آن است.
در این مراسم همچنین یاد صبیه این مرجع تقلید که چهلمین روز ارتحال ایشان بود گرامی داشته شد.
آیت‌الله‌ سیدمحمدرضا گلپایگانی در نهم ذیقعده سال 1316 ه. ق در شهر گوگد واقع در پنج کیلومتری شهرستان گلپایگان متولد شد. وی زمانی که دو سال و نیم بیشتر نداشت، مادرش را از دست داد و در سن 9 سالگی در سوگ از دست دادن پدر نشست. او در هجدهم آذر 1372 ه. ش برابر با 24 جمادی الثانی 1414 ه. ق در شهر قم درگذشت و مقبره آن مرحوم در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد.
ایشان علاوه بر عهده داربودن مرجعیت شیعیان جهان در دوران خویش اقدامات فرهنگی و عمرانی زیادی از جمله ساخت دارالقرآن الکریم، مراکز درمانی و بهداشتی از جمله بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی در شهر قم و شهر گوگد، خانه عالم در نقاط مختلف، مدرسه و کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی، مرکز معجم المسائل الفقهیة، بیمارستان زنان و زایشگاه حضرت ولی عصر (عج)، دارالایتام، مؤسسه خیریه حضرت ولی عصر و چندین مدرسه علمیه را انجام داده‌اند.
 آیین بزرگداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله محمد رضا گلپایگانی پنجشنبه شب با حضور علما، شخصیت ها، مردم قم و زائران کریمه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مسجد اعظم قم برگزار شد.
 در این مراسم حضرات آیات و مراجع عظام تقلید حسین نوری همدانی، محمدعلی علوی گرگانی، گرامی، سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، ابراهیم امینی، سید احمد خاتمی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید مهدی صادقی استاندار و برخی دیگر از شخصیت های حوزوی حضور داشتند.
نماینده بیوت و دفاتر برخی مراجع تقلید، نماینده علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجج الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی امام جمعه موقت قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) از دیگر شخصیت های حاضر در این آیین بودند.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در این مراسم با تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله گلپایگانی گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله گلپایگانی در میان مراجع عظام تقلید یکی از موفق ترین و سعادتمندترین افراد و از استوانه های اسلام و انقلاب بودند.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی افزود: اولین مدرسه علوم دینی جدید وموسسه بزرگ قرآنی، اولین فهرست بزرگ فقهی و حدیثی با استفاده از دانش بشری و صدها مدرسه، مسجد و موسسه تبلیغی را در سراسر ایران و کشورهای دیگر، توسط آن مرجع فقید تقلید تاسیس شد.
وی گفت: صدها شاگرد از فقه عمیق مرحوم آیت الله گلپایگانی پرورش یافته و به مدارج بالای علمی دست یافتند.
رفیعی یادآورشد: حضرت امام راحل علاقه فراوانی به مرحوم آیت الله گلپایگانی داشتند و ارتباط زیادی بین امام راحل به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و آن مرجع تقلید برقرار بود.
وی ادامه داد: ما در هر زمانی نیاز به عالم دینی داشتیم و اگر قرآن و آیات و روایات باشد ولی عالم دینی برای تفسیر و شرح آن برای مردم نباشد این کارساز نیست.
رفیعی گفت: متاسفانه فرهنگ غرب خصوصا سبک زندگی غرب در جامعه ما در حال پیاده شدن است و ما در کشور اسلامی نباید با این وضعیت طلاق و سبک زندگی مواجه باشیم.
 در 19سالگی وارد مدرسه آقا سیدضیاءالدین اراک به تکمیل سطوح عالیه پرداخت. وی 1337 (ه.ق) به درس آیت‌الله عبدالکریم حایری یزدی وارد شد و سال 1341 (ه.ق) در قم به مدت هشت‌ماه از محضر آیات عظام، میرزای نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی استفاده کرد.
آن عالم ربانی ازمحضر بزرگانی مانند محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی، ابوالقاسم کبیر، سیدحسین بروجردی، آقاضیاء عراقی و محمدحسین غروی اصفهانی کسب فیض کرد.
وی از آیت‌الله حائری، اجازه اجتهاد و از شیخ عباس محدث قمی و آقا شیخ محمدرضا اصفهانی، اجازه نقل روایت اخذ کرد.
مرکز معجم فقهی، اولین مرکز کامپیوتری است که به دست آیت‌الله گلپایگانی راه‌اندازی و بسیاری از نرم‌افزارهای قرآنی در این مرکز تولید شد. ساختن مدارس امام مهدی(عج)، ستیه، حاج غضنفر، حاج ملامحمدصادق، مدرسه الوندیه، مدرسه موسی‌بن‌جعفر(ع) و مدرسه امام مهدی(عج) در اراک و در گلپایگان به عنوان یادگارهای این مرجع فقید می باشد.
ساختن کتابخانه عمومی که نزدیک به یکهزار جلد از کتب خطی نفیس و عالی از علمای اسلام و مذاهب دیگر در این کتاب‌خانه نگه‌داری می‌شود از دیگر خدمات مرحوم آیت الله گلپایگانی می باشد.
 
 
* عملیات هوایی مبارزه با علف های هرز در گلپایگان:
با استقرار یگان هوایی عملیاتی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در شهر گلپایگان  مبارزه هوایی با آفات و علف‌های هرز مزارع گندم، جو، ذرت، کلزا و... این منطقه در سطح قریب به هزار هکتار آغاز شده وهمچنان ادامه دارد.
با آغاز فصل بهار، شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با استقرار چند فروند هواپیمای چند منظوره کشاورزی در دشت ناز ساری، مرکز استان مازندران، عملیات هوایی کود پاشی و محلول پاشی بر سطح بیش از هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا در این منطقه آغاز شده است و طی چند مرحله بصورت متناوب ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش شرکت هواپیمایی خدمات ویژه طی قراردادی با سازمان حفظ نباتات، حد اقل 10 فروند هواپیمای چند منظوره خود را به منظوره انجام عملیات متنوع هوایی کشاورزی، نظیر کودپاشی، محلول پاشی، اطفاء حریق جنگل ها، گشت زنی هوایی و ... در استان های مختلف کشور مستقر کرده و آماده خدمات رسانی در عرصه های گوناگون هوایی کشاورزی بر حسب نیاز است.
"زنگ" بیماری خطرناک گندم است که در صورت  شیوع خسارات زیادی به گندمزارها وارد می‌کند، در سالهای گذشته هر زمانی این بیماری در کشور رواج پیدا کرده تولید گندم را به شدت کاهش داده است.
رطوبت بالا در زمان رشد عامل اصلی بروز این بیماری است، کارشناسان درباره شیوع بیماری زنگ گندم در چند استان هشدار داده‌اند.
 
منتخب مردم گلپایگان و خوانسار در مؤسسه کشوری مهد قرآن عنوان کرد؛
لزوم حمایت مجلس دهم از بودجه فعالیت های قرآنی در ردیف اصلی
علی بختیار از حافظان و مربیان قرآن مؤسسه کشوری مهد قرآن و منتخب مردم شهرهای گلپایگان و خوانسار در دهمین دوره انتخابات مجلس با حضور در مؤسسه مهد قرآن، با مدیر و معاون آموزش دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی بختیار ضمن اظهار خرسندی از حضور در این مرکز پیشکسوت کشوری آموزش و حفظ کلام وحی بعنوان خانه دوم خود، موفقیت‌های فردی، اجتماعی و اقبال آرای مردم ولایت مدار و قرآن یاور گلپایگان و خوانسار به خویش را مدیون انس با قرآن کریم دانست و تصریح کرد: قرآن کریم پر محتواترین کتاب آسمانی برای بشریت است و تمام آسودگی‌ها، خیر دنیا و آخرت در سایه قرآن و عترت پیامبر(ص) می‌باشد.
بختیار حافظ قرآن و نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در دهمین مجلس شورای اسلامی با  اطلاع از برگزاری هشتمین دوره آزمون سراسری حفظ، تدبر و تفسیر قرآن کریم «ترنم وحی» ویژه حافظان کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن از سراسر کشور در سال 95 اظهار امیدواری کرد تا با همکاری همه نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد امکان برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی کشور در شهرهای گلپایگان و خوانسار فراهم گردد.
وی همچنین لزوم حمایت خود و سایر نمایندگان مجلس دهم از قرار گرفتن بودجه فعالیت‌های قرآنی در ردیف اصلی و عدم موازی‌کاری در تصمیم‌گیری‌های کلان قرآنی در بین نهادهای متولی امور قرآنی کشور را مورد تأکید قرار داد.
 
 تلخک
ای کاش تصفیه خانه زودتر راه اندازی می شد تا حداقل مردم شهر آب تصفیه شده مصرف می کردند و از اینکه هر دفعه اعلام می کنند که اول سال راه اندازی می شود یا سه ماه اول و بعد دهه فجر سال گذشته را به مردم وعید دادند برای افتتاح و راه اندازی ولی هنوز آب تصفیه شده در لوله های شهر جریان ندارد اداره آب و فاضلاب می گوید 90 درصد کار انجام شده ولی من نمی دانم این گیر 10 درصد کجاست که بعضی از مردم باید پول دوا و دکتر بدهند برای مریضی های مربوطه با آب که اکثر دکترها و مسئولان این مورد را به خوبی می دانند و هنوز هیچ گونه عملی را صورت نداده اند.
ای کاش میراث فرهنگی اقدام به ساخت یک موزه برای شهر را انجام می داد و مغازه های نیمه کاره را که در نمای مسجد جامع قرار دارد و برای زیبایی شهر اقدامی سریعتر انجام می داد یک سال گذشته نه تخریب شده و نه ساخته هر چند از مشکلات آن با خبریم ولی حرکت انجام کار به دستور رهبری که سال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده صورت گیرد تا شهری زیبا داشته باشیم.
و ای کاش مدیریت در بعضی از امور فرهنگی بیشتر به چشم می خورد و ادارات و ارگان های مربوطه با برنامه و تدبیر قدم برمی داشتند تا در شهر فرهنگ ها بیشتر به چشم آیند و همین طور هنرهایی چون برگزاری شب شعرها و نمایش ها و اجرای کنسرت ها همچون شهرهای اطراف ما.
مسئولین با کمی دقت متوجه خواهند شد که شهرهای اطراف ما چه رشد چه در ساخت شهر و چه در امورات فرهنگی داشته اند ولی ببینید ما با تاریخ و قدمت زیاد چه حرکتی را داشته ایم و چرا در بن بست هستیم و از شهرهای دیگر عقب افتاده ایم مسئولیت مسئولین یعنی چه؟!
دوستدار مسئولیت طلبان (تلخک)
کورش محسنی
 
 سخنان استاد علی اکبر جعفری در جشن ستارگان آموزش و پرورش
با عرض سلام به کلیه حضار در جلسه و با اذعان و اعتراف به اینکه فقط یک معلم کوچک و حقیر و خدمتگزارم و هیچ امتیاز دیگری در من وجود ندارد سپاسگزاری از مدیریت محترم اداره آموزش و پرورش آقای جمالی و همه همکارانشان که در برپایی این جلسات افتخار وعلمی زحمت می کشند.
سپاسگزارم از اولیاء محترم دانش آموزان که با تشویق فرزندان خود و عرض ادب نسبت به آموزش و پرورش و معلمین در اینجا حضور پیدا کرده اند و به آنها می گویم برای مقام و ارزش دانش آموزان ارجمند و عزیز برخود لازم دیدم که چند دقیقه ای را مزاحمت داشته باشم.
من از مدیریت آموزش و پرورش درخواست کردم که به احترام دانش آموزان ممتاز گلپایگان با آنها صحبت داشته باشم. با احترام و عرض ادب نسبت به آینده سازان ایران بزرگ دانش آموزان بزرگی که افتخار آفرین کشور ما هستند.
آماری که معاونت محترم آموزشی دادند بسیار جالب بود از 400 نفر بیش از 50 درصد دختران و نزدیک به 50 درصد را دانش آموزان پسر در کسب رتبه های مختلف شهرستان به دست آورده اند این در حالتی است در زمانی که من دانش آموز بودم فقط شاید مجموعه دخترانی که در گلپایگان به دبیرستان آمده بودند از 100 نفر نبودند بسیاری از خانواده ها تحصیل را برای دختر منع کرده بودند بسیاری از خانواده ها پسرانشان هم از ادامه تحصیل محروم بودند جوی که حاکم بود اینگونه بود نظام نوین آموزشی زیان آور است آنها را از خداشناسی دور می کند و حتی با نهایت تأسف الان افردی هستند که در این خصوص درست نمی اندیشند و من حتی در سخنان رسمی برخی از آنها شنیدم که می گفتند دختر لازم نیست انتگرال بداند آنها فقط باید یک مقدار عددها را یاد بگیرد تا بتواند فرزندانش را بشمارد بسی تأسف.
در کشوری که این اندازه عظمت بالندگی است تاریخی و فرهنگی دارد چنین سخنانی شایسته نیست بنابر به مسئولین آموزش و پرورش تبریک می گویم به تمامی کسانی که از جلسات همراهی وهمکاری می کنند و این جلسات را زنده نگه می دارند.
من یاد دارم که در زمان مدیریت آقای عباس خرمی هم این جلسات مرتب برگزار می شود همانگونه که مدیریت و معاونت محترم اداره آموزش و پرورش گزارش دادند تجلیل از ستارگان برتر دانش آموزی چهارسالی به هر دلیلی وقفه داشت و امروز شاهد شکل گیری این جلسات هستیم که باعث تشویق خانواده ها، دانش آموزان عزیز و دانشجویان ما می شود کسانی که باید در آینده ای نزدیک خدمتگزار ملت ایران، مردم ایران و مردم حق شناس گلپایگان باشند و من این توصیه را می کنم عزیزان من در هر پست و مقامی که رسیدید گلپایگان را فراموش نکنید این مردی که قد و بالای شما را نگاه کردند تا روزگاری دستشان را بگیرید و از جنود و جهل و خرافات نجات بدهیم و آنها را به سرچشمه های زلال علم و دانش راهنما بشوید.
گفتم دانش من دانش را می گویم و بعد معلم را توضیح می دهم و دانشمند را معرفی کنم دانش به مجموعه ای از اطلاعات و آگاهی های ما گفته می شود که یک نوع قانونمندی را بپذیرد. بنابراین دانش قانونمند است دانش به مجموه ای از آگاهی ها گفته می شود که نوعی قانونمندی را پذیرا باشد بنابراین دانش را می توان به کمک مشاهده، تجربه و استدلال و آزمایش هم یاد گرفت هم یاد داد و به این دلیل کسانی که دانش آموز هستند و کسانی معلم هستند ارزش پیدا می کنند ارزش یک معلم به ارزش دانش است ارزش یک دانش آموز به ارزش فراگیری دانش است این دانش چه می کند؟
دانش دو رسالت دارد:
 مسایل لاینحل قدیم را تا زمان خود حل کند و پاسخی مناسب به این مسایل ارائه بدهد.
من با ذکر یک مثال می خواهم مطلب را روشن کنم:
سه مسئله لاینحل در جهان ریاضیات از یونان قدیم تاکنون بود مسئله تکلیف زاویه یعنی به قسمت مساوی کردن زاویه، سوال این بود که چگونه می توان با یک پرگار و یک خط کش غیرمدرج هر زاویه را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم. هزار سال، دوهزار سال این مسئله در گیتی علم دانشمندان و بزرگان و اندیشمندان با آن به کلنجار رفتند.
 ترقیح دایره: چگونه می توان ضلع یک مربع را پیدا کرد که مساحت آن با مساحت یک دایره مساوی باشد.
تکلیف مکعب: چگونه می توان ضلع یک مکعب را پیدا کرد که حجم آن دو برابر حجم یک مکعبی که از اول در اختیار ماست شود این سه مسئله لاینحل دنیای قدیم بود.
شما یک زاویه را به راحتی می توانید با خط کش و پرگار به دو قسمت مساوی کنید بعضی از زوایا را هم می توانید به سه علم و دانش بود تا اینکه تئوری گروه ها و نظریات کلبا آمد و ثابت کرد این مسایل راه حل ندارد و این خودش یک راه حل است همین که ما اثبات کنیم این مسئله حل نمی شود خود یک راه حل است.
اینگونه مرزهای دانش جلو می رود دانشمند کسی است که مرزهای دانش را می شناسد اطلاعات قبلی را می داند مرزها را می شکافت و به جلو می رود یعنی سنت شکنی می کند گام به جلو برمی دارد در مقابل دانشمند عالمی که فقط علوم زمان را بلد است وجود دارد که او هم قابل احترام است اما از چارچوب و دایره علوم زمان تجاوز نمی کند چیزی بر آنها نمی افزاید دانشمند زنبور عسل است که شهد وشیرین گلها را می مکد و بر آنها می افزاید و عسل تحویل می دهد اما عالمی که فقط در چارچوب علوم موجود می ماند مانند مورچه است که تمام غلات را ذخیره می کند استفاده می کند ولی چیزی بر آن نمی افزاید بنابراین رسالت شما دانشجویان و دانش آموزان با این مقدمه ای که من گفتم روشن است در راه دانش و شکافتن مرزهای دانش و به جلو رفتن باید تلاش کرد بلافاصله هدف و نتیجه صحبت من این می شود دانش مشتی مهذونات است آن بخشی از آگاهی است دانش فقط و فقط تقویت حافظه نیست آن بخشی از آگاهی است دانش یعنی روحیه پرسشگری، چراها نه چگونه ها، یک دانش آموزی که در وادی علم و دانش قدم می گذارد دائم باید بگوید چرا و معلمی که به علوم روز خودش را مجهز می کند بحمدا... مانند تمامی معلمان گلپایگان و اکثریت قریب به اتفاق آنان، او (معلم) هم خود را به دانش روز مجهز می کند تا جواب چراها را بدهد هدف آموزش و پرورش این است (مغز علت یاب تربیت کن) مغزی و انسانی تربیت کند که در مقام هر فرضیه ای بگوید چرا؟ و به این چرا فکر کند و برای حل پاسخ این معما راهی بیاندیشد شما دانش آموزان و دانشجویان عزیز من که افتخارآفرینان بزرگ این شهر علمی هستید به شما توصیه می کنم به دنبال راه اول بروید
راه دوم شما را در محدوده گزاره ها نگه می دارد اما راه اول سنت شکنی می کند و به جلو می برد.
یک مثال ساده: شعر کلاسیک ما را در ادبیات با شعر نو و نیمایی مقایسه کنید. عزیزان و شاعرانی که پیرو مکتب نیما هستند آنان ضمن احترام به شعر کلاسیک و آگاهی کامل از آن وزن و قافیه را از بین بردند و شکستند و شاهکارهایی تحویل دادند وقتی حمید مصدق میگوید: »گیرم که آب رفته به جوی آید« ، » با آبروی رفته چه باید کرد« این را نمی شود در قالب کلاسیک گفت این را با شعر نو باید گفت: وقتی فریدون مشیری می گوید:  » گفته بودی زندگی مجموعه ای از اشک و لبخند است« ، » این سخن بیهوده نیست زندگی مجموعه ای از اشک و لبخند است« » خنده زیبای فروردین بازتاب گریه پر بار اسفند است« این هم عامیانه پسند است و هم خاص و خواص می خوانند و به این ترتیب می بینند عزیازن من زندگی مانند جاده هراز است زندگی باد را هم بار می کند گاهی گریه دارد گاهی لبخند دارد ولی در پس هر گریه و نامیلایماتی لبخند آینده را شما د رنظر بگیرید در شب سیاه و ظلمت به صبح روشن فکر کنید به آینده درخشان فکر کنید نکند ناامیدی هایی که بعضی زمزمه نمی کنند شما را نگه دارد نکند متأسفانه تبلیغات شومی که درس برای چی بخوانیم به کچه درد ما می خورد بیکاری و از این صحبت ها دانش خمیر مایه شرافت انسان است و به این دلیل معلم شریف ترین عضو جامعه است و به این دلیل امام بزرگوار ما علی ابن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه می فرماید: دانش برترین شرف آدمی است شرافت انسان ها به خیلی چیزهاست ولی علی (ع) می فرماید: دانش برترین شرف ها را دارد بنابراین از خود منزوی کردن از اینکه بدون آگاهی عمیق و درس تشریحی به جلد فقط توجه کردن و خیال کنید که این مسایل راهگشاست بپرهیزید.
کتابها را عمیق بخوانید اولین ملاک مطالعه تان کتاب درسی باشد و بعد کتاب های کمک درسی و جزوه زیرا کتاب درسی از فیلتر هزاارن معلم گذشته نظرات معلمین سراسر کشور در این کتابهاست و اگرعیبی هم دارد که هیچ چیز بی عیب نیست خیلی اندک است خیلی بالاتر از کتابی است که من بنویسم یک نفری
اول ملاکتان کتاب درسی باشد در کنکور دانشگاه کتاب درسی است که ورق می زنند و سؤال طرح می کنند در امتحانات نهایی پارسال جناب آقای فانی در یک مصاحبه تلویزیونی فرمودند یکی گفته بود سوالات حسابان فلان شکل است ایشان گفتند ما ملاکمان جزوه آموزشگاه ها نیست ما ملاکمان کتاب درسی رسمی وزارت آموزش و پرورش است به کتاب های درسی توجه کنید به معلمین ارزشمندتان که مثل شمع می سوزند تا برای شما روشنی بخش باشند توجه کنید در تلگرام عکسی دیدم به خدا قسم ساعت ها گریه کردم چندین معلم مانند مانند یک نردبان دستشان را به هم داده بودند و پله نردبان درست کرده بودند و یک دانش آموز در حال بالا رتفن از آن بود و برگشته بود و به آنها گفته بد از همه تان ممنونم.
معلمین شما پدر و مادر اینگونه اند و در نهایت تلاش و فداکاری در حال زحمت هستند دست پدر و مادر را ببوسید و در مقابل آنان احترام کنید و تا پایان زندگی خدمتگزارشان باشید و معلم را احترام زیرا احترام به معلم احترام به دانش به فضیلت است.
در پایان یک نکته را بگویم یک مطلب علمی را مطرح می کنم که عزیزان دانش آموز روی آن فکر کنند.
که بدانند همه چیز فرمول نیست: 10 کیسه مشابه داریم و شبیه هم در 9 کیسه 10 گلوله 10 گرمی یکی از کیسه ها که نامعلوم است 10 گلوله 9 گرمی در آن است یعنی در گلوله یک گرم کمتر از دیگر گلوله های کیسه هاست یک ترازوی دو کفه ای داریم می خواهیم با یک بار توزین کیسه ای که گلوله 9 گرمی دارد را از بین کیسه ها جدا کنیم یعنی فقط یک بار این ترازو در حال تعادل قرار می گیرد آیا ممکن است فقط با یک بار توزین با این ترازوی دو کفه ای آن کیسه ای که گلوله های 9 گرمی است را از بقیه کیسه ها چگونه باید جدا کنیم.
 
 تقدیر، سپاس و تشکر از یک خدمتگزار جامعه
با تماس های مکرر و پی در پی و متواتر که با آقای اسماعیل خدارحمی سرپرست نانوایی ممتاز واقع در جنب مسجد چهارده معصوم (ع) داشته واقعاً کلمه ممتاز به حق و صحیح و بجا نامگذاری شده است.
آقای اسماعیل خدارحمی فردی با حقیقت، با صداقت و سداد، درستکار و با حسن اخلاق در کار و پیشه خود شرافت نفس و کرامت انسانی را مرعی داشته و از همه مهمتر مرغوبیت نان ایشان از هر حیث زبانزد خاص و عام و مورد پسند و رضایت همگان است.
وظیفه حکم می کند به قدر توان در این برهه از زمان از این شخص وظیفه شناس، با حقیقت، درستکار، مردمدار و خدوم جامعه تقدیر و سپاس را بنماییم و تقاضا داریم عنایت شود سازمان های ذیربط برای دقت و انتباه دیگران پس از بررسی و پژوهش ضمن مکتوب نمودن در این زمینه نسبت به نصب لوح تقدیر و تشویق و سپاس از کلیه کارکنان مغازه » نانوایی ممتاز« اقدام و در صورت امکان و به هر طریق ممکن و شایسته، کمک و مساعدت و پاداش را مبذول دارند.
عبادت به جز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجاده و دلق نیست
                      جمعی از اهالی خیابان شهید قرنی
 
مَنْ لَمْ یشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏
هر کمالی که ز دنیاست همه نقصان است
سود کز محض نکویی نبود خسران است
یک دل غمزده را گر ز کرم شاد کنی
به ز صد مسجد ویرانه که آباد کنی
جناب آقای دکتر محمد سلیمانی فرزند خلف و عطیف حق شناس و حق گزار گلپایگان
با سپاس بی حد و حصر از حق سبحان که انسان های مؤمن و نیک سرشت را جهت خدمت به خلقش آفرید.
کل یعمل علی شاکلته
ما مردم این شهرستان به ویژه فرهنگیان با نهایت قدردانی و تشکر از جنابعالی که آگاهانه و ایثارگرانه که غرق در عشق به احسان با اخلاص تمام رنج و خطر سفر را بر خود هموار نموده و هر چند روز یکبار فرصت را غنیمت دانسته و به زادگاه خود آمده و فراغت و آسایش خویش را صرف مداوای بیماران کلیوی نموده و به طور رایگان ویزیت و با نهایت حسن اخلاق و رفتار و تکریم بیماران این شهرستان را پذیرا می باشید و چنین ایثار ارزشمندی جز با بهره مندی از فضل و موهبت الهی، تهذیب نفس، جمال روح، رقت احساس و روشنی ضمیر از تفضل پروردگار نصیب کسی نمی گردد که در این جایگاهی والا از آدمیت و فداکاری قرار بگیرد.
لذا همشهریان شما به حکم وظیفه با تقدیر و تشکر از حضرتعالی از خداوند می خواهند که خود شما در سلامت کامل با موفقیتی روزافزون و بیش از پیش در این شیوه خداپسندانه در یاری و احسان به بیماران مورد عنایت و تقرب خالق متعال قرار بگیرد.
و این احسان و ایثار و کار خیر شما برای کلیه پزشکان همشهری الگو و سرلوحه برنامه هایشان باشد تا با توفیق در مسیر معنویت و رضایت خداوند و عنایت به قرآن ( ان ا... لایضیع اجرالمحسنین) و با تأسی به شما در مداوا و معالجه بیماران این شهرستان محروم موجبات تسکین آلام مریضان و دعای خیر مردم و کسب تقرب الهی را برای خودشان فراهم نمایند.
از طرف جامعه فرهنگیان و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.