شماره 369 نیمه اول خردادماه 95

رییس جمهور در دیدار با حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بر اهتمام و جدیت دولت برای تلاش در راستای رونق اقتصادی، توسعه کشور و حل مسائل و مشکلات مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی روز جمعه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در قم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت ولی عصر(عج) به این مرجع عالیقدر جهان تشیع، گزارشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه رفع مشکلات اقتصادی و اداره کشور در شرایط دشوار دوران تحریم و کاهش شدید قیمت نفت در سال 94 ارائه کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری با ایجاد فرصت ها و فضای مناسب برای توسعه روابط خارجی، بیش از هر زمان به بهبود شرایط اقتصادی کشور امیدواریم، گفت: فراتر از تلاشهای دولت؛ دستیابی به شرایط خوب اقتصادی و فرهنگی نیازمند وحدت، اتحاد و همدلی عمومی در کشور است.

روحانی با اشاره به شرایط حساس و اوضاع نابسامان در برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری امن و با ثبات؛ برای تامین صلح، آرامش و امنیت در منطقه تلاش می کند.

رییس جمهور با اشاره به حضور پر شور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در آرامش و امنیت کامل، اظهار امیدواری کرد تا دولت تدبیر و امید بواسطه دعای خیر و حمایت مراجع و علما و ادامه حضور مردم بتواند هماهنگ تر و فعال تر از گذشته در مسیر رفع مشکلات کشور گام بردارد.

روحانی اجرای احکام الهی در کشور را هدف اصلی انقلاب اسلامی و مجاهدت هایی که در این مسیر انجام شده دانست و ادامه داد: همه ادیان الهی به دنبال بسط معنویات الهی و انسانی هستند و دولت از ابتدای فعالیت خود تلاش کرده تا در این مسیر، بویژه آشنا کردن بیشتر نسل جوان با معنویات اسلام، تلاش کند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در این دیدار با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) به رییس جمهوری و آرزوی توفیق برای دولتمردان در مسیر خدمت به مردم و تعالی کشور، افزودند: خوشبختانه با اقدامات و تلاش های دولت و حسن تدبیر رییس جمهوری، مردم نسبت به بهبود شرایط بسیار امیدوارتر از گذشته شده اند و مطمئنا با تلاش بیشتر و تدبیر شما، مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم مراقبت از رعایت قوانین شرعی و حفظ احکام اسلام در مناسبات سیاسی و اجتماعی در کشور، بر ضرورت ادامه سیاستهایی که به ثبات، آرامش و امنیت مردم منطقه بویژه در سوریه، عراق و یمن منجر می شود، تاکید کردند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی توسعه روابط با دیگر کشورها را ضروری و مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: باید در مجامع بین المللی حضور و مشارکتی فعال داشته باشم و به گونه ای پیش برویم که مردم به توسعه روابط با دنیا امیدوارتر باشند و ما و دیگران از این ارتباط بهره ببریم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم عدم اختلاف و تفرقه و رعایت اتحاد و همدلی در کشور برای پیشبرد امور افزودند: حفظ این روحیه امیدواری در مردم حائز اهمیت است و مطمئن هستیم که مشکلات با حسن تدبیر جنابعالی برطرف خواهد شد و همواره دعاگوی رییس جمهوری و مسوولان هستم.

 

شهید مصطفی فیضی

فرزند: اسدا...

محل تولد: گلپایگان- گلشهر

تاریخ تولد: 1346

تاریخ شهادت: 1363

محل شهادت: جزیره مجنون

سن در هنگام شهادت: 17 سال

یگان اعزامی: بسیج سپاه پاسداران

قسمتی از وصیت نامه شهید:

بارالها، معبودا، پروردگارا مرا ببخش و از گناهانم درگذر و بیامرزم؛ چرا که تو کریم و رحیم هستی و رحم و شفقت تو مرا بیشتر از طاعتم امیدوار ساخته است. من هرگز توان تحمل عذاب سهمگین تو را ندارم.

ای برادر و خواهر؛ همه خوب می دانید که این دنیا محل عبور است.  به فرموده امام حسین (ع) دنیا پلی است که انسانها از آن عبور می کنند و به حیات ابدی می رسند. پس آیا سزاوار نیست که لحظه ای بنشینیم و به خود و حال خود و سرنوشت خود فکر کنیم؟ آیا بهتر نیست به جای اینکه غرق در این مادیات واهی شویم کمی هم به عاقبت مان بیاندیشیم؟

 

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

گلپایگان در مسیر توسعه صنعت گردشگری

با توجه به وجود منابع متعدد طبیعی و انسان ساخت موجود در شهرستان گلپایگان و با عنایت به قدمت و پیشینه تاریخی این شهرستان، وجود آثار متعدد تاریخی و همچنین وجود منابع بکر و خوش سیمای خدادادی در این شهرستان، موجبات برنامه ریزی هایی جهت تدوین سند راهبردی گردشگری در مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان فراهم آمده است و از ابتدای سال 90 تاکنون نسبت به گردآوری نقاط قوت و ضعف موجود جهت توسعه گردشگری نسبت به تدوین این سند صورت پذیرفت و با تقسیم بندی موقعیت ها در قالب طبیعی، انسان ساخت، روستایی ، شهری و با محوریت فصول، تاکنون توفیقاتی در این خصوص حاصل شده است و بر همین اساس از ابتدای سال 95 با شعار »گلپایگان در مسیر توسعه صنعت گردشگری« تلاش می کنیم تا در بازه زمانی پیش رو تا افق 1404 به این مهم که یکی از راهکارهای اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، دست یابیم.

در همین راستا طرح هدف گردشگری روستای وانشان و اجرایی شدن آن به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طرح احیای بافت های با ارزش روستایی و طرح خانه های بوم گردی در روستاهای وانشان، تیکن و حسن حافظ، پیگیری طرح باغ شهر و دهکده گردشگری سد کوچری، طرح بهسازی و ساماندهی وضعیت آثار تاریخی شاخص، ساخت مستند در مسیر ابرایشم و توزیع بیش از 5000 نسخه در ابتدای سال95، چاپ و نشر بروشورهای متنوع گردشگری، تدوین نقشه جامع گردشگری شهرستان، اجرای طرح های گردشگری موقت در قالب کمپ های گردشگری روستایی (روستاهای تیکن و هنده)، اجرای طرح های گردشگری در قالب سفره خانه های سنتی و اماکن اقامتی، تفریحی و گردشگری نظیر قلعه قدیمی وانشان و مرمت حمام بهشت و ... از جمله اهم فعالیت های صورت گرفته در حوزه گردشگری است که امیدواریم با حمایت مسئولین و مردم شریف شهرستان گلپایگان بتوانیم در سال های پیش رو در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی گردشگری شهرستان تلاش نموده و در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت گردشگری به شکوفایی شهرستان کمک شایانی بنماییم و در همین راستا خواستار ایجاد فرهنگ گردشگری در موضوعات  محورهای مختلف هستیم و از کسانی که با قصد و غرض ورزی سعی در نادیده گرفتن تلاش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان و استان اصفهان را دارند تقاضامندیم خود را با مسیر حرکت این سیل عظیم که همان رشد صنعت گردشگری شهرستان گلپایگان است هم مسیر نمایند و خلاف جهت حرکت نکنند.

                                                                                                                                                 مهدی نوبخت

 

کیفر نپرداختن مهریه زن

مهریه همسر از بدهکاری هایی است که پرداختن آن واجب و تأخیر عمدی در پرداختن آن معصیت دارد.

در روایت است پیامبر خدا (ص) پیش از رحلت، در آخرین سخنرانی خود در مدینه توصیه هایی فرمود که چشم ها از آن گریان و دل ها هراسان شد. هر کس در مهریه همسرش ستم کند نزد خدا زناکار به شمار می آید و در روز قیامت خدا به او می فرماید: بنده من کنیزم را با عهد خودم به عقد تو درآوردم ولی تو به عهدم وفا نکردی پس خدا طلب حق آن زن را بر عهده می گیرد و همه نیکی های آن مرد را برای زن به حساب می آورد ولی حق آن زن ادا نمی شود از این رو فرمان داده می شود آن مرد را به آتش افکنید.

                                                                                             مجتبی نخعی- مدیریت مؤسسه خیریه و دارالایتام گوگد

 

احترام یعنی چه؟

                                                                                                                                          استاد اکبر افاضلی

آیا در جامعه امروز به خصوص در شهرهای کم جمعیت تر که مردم یکدیگر را بهتر می شناسند و توقعشان از یکدیگر بیشتر به چشم می خورد، سطح رفتارشان باید چگونه باشد؟

از هر کس در مورد احترام بخواهیم جمله ای بگویند اول احترام والدین توسط فرزندان و بعد هم سایر وظایفی که اقشار جامه شهری و روستایی نسبت به یکدیگر باید انجام دهند را در جملات مختلف در حد بیان به زبان می آورند مثلاً زمان کودکی خود را و خاطراتی که دارند ابتدا خواهند گفت من نسبت به پدر ومادرم در نوجوانی و جوانی احترام زیاد قائل می شدم حتی وقتی خانواده دور هم جمع می شدیم من به خودم اجازه نمی دادم پایم را جلوی پدرم دراز کنم و یا راضی نمی شدم مادرم برای من چای بیاورد و برای حفظ احترام خودم نزد ایشان بلند حرف نمی زدم. خواهر و برادر نسبت به بزرگتری یکدیگر را احترام می می کردند، وقتی از هر کدام ما فرزندان سوالی می شد حتی المقدور نسبت به درک و فهم شخصی جواب می دادیم و از پاسخ حقیقت دریغ نداشتیم و از راهنمایی والدین و بزرگترها ناراحت نبودیم و موضوع را با بهتر فهمیدن و عاقلانه تر می پذیرفتیم. فرمانی که بزرگترها از لحاظ سنی می دادند با توجه به توان جسمی و شعوری که داشتیم اجرا می کردیم تا خواهر و برادربزرگ برای انجام آن دستور از جا بلند نشده بودند هرکدام از فرزندان کوچکتر در حد توانشان آن فرمان را اجرا می کردند. غمخوار یکدیگر و پشتیبان هم بودیم، پدر و مادر که نماز می خواندند ما سعی می کردیم همانگونه در نماز و سایر عبادات مانند ایشان ادای وظیفه کنیم که امروز بهتر از ما فرزندانم جواب می دهند که شبانه روز دعاگوی ایشان هستیم و خدا را شاکریم که فرزندان لایقی داریم.

معمولاً در خانواده های کشاورز، کاسب، کارگر و کارمند حتی نوع لباس و پارچه آن را نسبت به امکانات مالی که پدر و مادر وسع داشتند، تهیه می کردند فقط گاهی در رنگ پارچه از ما نظر می خواستند به خود اجازه دخالت نمی دادیم و به برداشتن همان لباس که والدین صلاح می دانستند افتخار می کردیم.

در امور کشاورزی و کسب و کاری که داشتند سعی می کردیم در حد توان همکاری داشته باشیم مثلاً خود من از سن پنج شش سالگی که به مکتب و مدرسه می رفتم صبح زود که از خواب برمی خاستم اگر حیوانات را باید به صحرا ببریم این کار را کمک می کردم و ظهر برای آب دادن گاو و گوساله به صحرا می رفتم و آنها را تک تک می بردم سر سنجقوان آب می دادم و عصر هم که از مدرسه باز می گشتم برای سیرکردن حیوانات به قول معروف و تازه کردن آنها و برگرداندن نجانه و بردن به طویله و بهاربند با علاقه این کارها را انجام می دادم و درسم را هم می خواندم. وقتی برادرانم بزرگتر شدند آنها این زحمت را به عهده می گرفتند ایشان هم از سن 6 سالگی به مدرسه می رفتند و با علاقه درس می خواندند به حمدا... همه خانواده با خوشحالی از زندگی ساده ای که داشتیم با لطف خدا و نماز خواندن و خدمت اجتماعی خانواده خوشبخت بودیم و شاکر نعمت های الهی بوده و هستیم. تمام همسایگان و بستگان نیز نسبت به توان مالی فرزندان لایقی تربیت کردند که حقیر به وجود تک تک این عزیزان تحصیل کرده افتخار کرده ام و از روی علاقه ای که به مردم شهرم دارم بعد از 53 سال به شهرم و زادگاهم برگشته ام وتوفیق چاپ دو کتاب برای گلپایگان به نام گلپایگان و مردم آن که اولین تاریخ گلپایگان است و گلپایگان در گذر زمان را تقدیم کرده ام و چند مجلد دیگر هم یکی برای گلپایگان به نام تاریخ مصور در دست چاپ دارم تا خدا چه خواهد راضی به رضای او و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)و دعای شما عزیزان هستم.

یک چند به کودکی به استاد شدیم

یک چند ز استادی خود شاد شدیم

پایان سخن شنو که ما را چه رسید

از خاک درآمدیم بر باد شدیم

گر کار فلک به عدل سنجیده بدی

احوال فلک جمله پسندیده بدی

ور عدل بدی به کارها در گردون

کی خاطر اهل فضل رنجیده بدی

نیکی و بدی که در نهاد بشر است

شادی و غمی که در قضا و قدر است

با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل

چرخ از تو هزار بار بیچاره تر است

آنانکه محیط فضل و آداب شدند

در جمع کمال شمع اصحاب شدند

ره زین شب تاریک نبردند برون

گفتند فسانه ای و در خواب شدند

در کارگه کوزه گری رفتم دوش   

دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش

ناگه یکی کوزه برآورد خروش    

کو کوزه گر کوزه خر و کوزه فروش

 

طنز هفته

پاچه خواری

گر رئیسی به تو (طالب) برسد آزارش

شِکوه هرگز منما بار مکن لیچارش

عصبانی مشو و اخم مکن در برِ او

چون بهم می زنی از اخم همه افکارش

گر که او گفت برو هفته ی آینده بیا

حرفِ او گوش نما باز مکن تکرارش

بحثِ بیهوده مکن دادمزن شکوه مکن

(بر حذر باش که سر می شکند دیوارش)

پاچه خواری کن و یک بوسه بزن بر دستش

(خواجه آنست که باشد غم خدمتکارش)

تازه او گشته رئیس و برسیده ست به میز

(ناز پروردِ وصالست، مجو آزارش)

تو مگو شاعرم و بنده گزارشگرِ شهر

(جانبِ عشق عزیز است فرو مگذارش)

چون حقوقش کم و بسیار مخارج باشد

زیر میزی اگرت خواست بده بسیارش

تو خبردار نگشتی که چرا خواسته پول

شاید از شوق دو تا گشته همی شلوارش

شاید از جهل یکی کرده ورا، معتادش

مکن از خوابِ گران با هدفی بیدارش

این چنین پول به مانند ربا می ماند

می شود خرج دوا و قر و هم سیگارش

یا که ناگاه ته دره رود ماشینش

گره ای سخت بیفتد ز خطا در کارش

چونکه ماشین به ته دره همی کرد سقوط

این سزای عملِ وی بُوَد و کردارش

(طالب) آنگونه عمل کن که بگویند همه

(هر کجا هست خدایا به سلامت دارش)

ابوالقاسم طالبی (طالب)

 

خود اتهامی یا خویشتن درمانی

پیش درآمد پیروزی

با بررسی روح ملت ها و اینکه هر ملت و مردمی چه ویژگی ها و برجستگی های خُلقی و رفتاری دارند، می توان به راه کارهای بنیادین دست یافت. نمونه را در فرهنگ مردم ژاپن شهرت دارد که:

» با به دست آوردن آمارهای پژوهشی، ژاپنی ها کم حرف ترین و پرکارترین مردم جهان اند«

من در این جا به اصل سخن و درست یا نادرست بودنش کاری ندارم؛ ولی می خواهم بگویم: نیاز فوری ما، در هر زمینه و بخش و شبکه ای، در رابطه با فرد و جامعه مان این است که شیوه ژاپنی ها را برای خویش این گونه تصحیح و دگرگون سازیم:

به دلیل این که ما زیاد حرف می زنیم، کم می اندیشیم، کار می کنیم. گاهی زیادتر از اندازه ضروری هم سرگرم کار و تلاش هستیم ولی چون: طرح و برنامه و روش نداریم، کار کردمان به سگ دوزدن بدل می شود. بهره تلاشمان بیشتر منفی است یا اصلاً جنبه ویران گری دارد.

پس لازم است و نیاز فوری در زمان تا گوش ها را هر چه فراخ تر نماییم، چشم ها را بیش از هر زمان باز کنیم. از جیک جیک پرنده تا خش خش شاخه درخت و ... تا صدای انسان و هر چه را در اطراف مان هست، بشنویم. دیدگان را شست و شو دهیم. از دورترین دور تا نزدیک ترین نزدیک را بنگریم. آن هم دیدنی تازه و شنیدنی اندیشه برانگیز. در هر حال و شرایط و در هر موقعیت و مقام، بر احساسات خویش غلبه نماییم. دوستی ها و دشمنی هامان را مهار کنیم و فرموله سازیم. آن هم با فرمولی قانون مند، با معیار و میزانی دقیق.

افراط و تفریط را در دوستی ها و دشمنی ها کنار بزنیم، زیاد بیندیشیم، از هوچی گری و سفسطه سخت دوری جوییم.

به جای پرداختن و نقد دیگران به خود بپردازیم. خویشتن خویش را با دقتی علمی و نگرشی فرزانه وار بکاویم. خودکاوی و خودیابی را در پیوسته زمان شیوه سازیم. آیینه نقد و اصلاح را با یک چرخش به سوی خود برگردانیم، تا چه می بینم و چه می یابیم؟! اگر داد را و نیکوساخت خویش (اصلاح) را فرادیدگان داریم، آمیخته ای بی سرانجام، چونان معجونی به هم ریخته و آشفته و سردرگم، یا غباری معلق در هوا خواهیم یافت... بی ریشه و بی ثبات.چون علفِ هرز روینده در کنار هر مزبله و با هر آبشخور!!

اگر با این شیوه راه را پی گیریم و بر این خودپردازی، پایداری نماییم و ثبات ورزیم، به گونه ای » خودخواهی آگاهانه« در معنی پردازش خویش برای دست یافتن به جوهر استعدادها دست می یابیم و از خودبینی و خودخواهی نارسیستی (خودشیفتگی) آزاد و رها می شویم؛ زیرا خودشیفتگی آغاز سقوط است، چنانچه خودپردازیِ با معرفت نخستین گام رشد و کمال و به نتیجه ای فرازمند دست یافتن است.

بنابراین با خودکاوی ژرف و چاره سازی (اصلاح) خویش، نیک درمی یابیم که سخت بیماریم. آن هم بیماری مُزمن و مُسری. به این معنی که بیماری مان کهنه شده و در ژرفای روح و اندیشه و وجدانمان رخنه کرده است و تمام شبکه های وجودی مان را فرا گرفته است. از سویی این بیماری به اندازه ای در ما نفوذ کرده که به گونه ای فراموشی دچار شده ایم. آن هم »خودفراموشی«! در نتیجه نمی خواهیم باور کنیم که بیمار هستیم و خطر این وضعیت برای یک فرد و ملت بس گران بار و مرگ زای است و مردمی را ماند گرسنه و فقیر که تا احساس گرسنگی نکنند و باورشان نشود که فقیرند و نیازمند، هرگز به فکر چاره نمی افتند؛ زیرا تنها وجود درد، انسان را به چاره سازی و درمان وانمی دارد، بلکه آگاهی و احساس درد است که درمان جویی را در پی دارد.

گفتم بیماری مان »مُسری« شده است. به این معنی است که پیوسته در تلاشیم تا دیگران را هم چونان خود سازیم و به همگان بباورانیم که راستی را ما سالم هستیم و اصلاً بیماری وجود ندارد. اگر میکروبی هم باشد، از بیرون است نه از درون. کسانی جز خودمان هستند که دست اندرکار پخش میکروب در میان ما می باشند. بنابراین مقصّر اصلی، وجودهای بیگانه از ما است نه خود ما و این اوج فاجعه و نکبت است برای یک فرد و ملت؛ زیرا در این صورت هرگز به فکر چاره نمی افتد تا میکروب بیماری را از درون خود بیابد، بزداید و وجود خویش را از نیروهای ناساز وجین کند و به یک نوع خانه تکانی فرهنگی، فکری، گفتاری، کرداری و جهت گیری علمی،  سیاسی و ... پردازد و بهره این حالت، جز »ایستایی«، رکود و بیهوده گرایی و ویران گری در هر مورد، چیز دیگر نخواهد بود.

پس درمان درد را چنانچه در آغاز بیان کردم، به گفته جلال آل احمد: »با وجدانی برهنه«، آیینه نقد و چاره سازی را فراروی خویش گیریم؛ هر کس هستیم و با هر وجهه و موقعیت علمی، اجتماعی، سیاسی و در هر رده و صنف اجتماعی قرار داریم و با این شیوه در عوض سخن گفتن و طرح دادن برای اصلاح دیگری و دیگران و تصویر دشمن خیالی و موهوم بیرون از وجود خویش، به خودپردازیم. پردازشی که اندوخته های ذهنی و باورهامان را خط بیندازد و در این روی به خود بقبولانیم که دست کم امکان دارد ما هم اشتباه کنیم و به خطا رویم.

این جاست که لازم می آید تا لب ها را فرو بندیم. کمتر حرف بزنیم. سکوت در اندیشه را شیوه سازیم. لحن کلام و بیانمان را دگر نماییم. لبه تیز نقد و چاره سازی را متوجه خود سازیم و با »خود اتهامی«؛ »خودپندگیری« و »خویشتن واعظی« را دمساز نماییم و در هر حال، بیندیشیم و راه درمان دردها را که تا مغز استخوانمان رخنه کرده است، بیابیم و از یاد نبریم که با این »خویشتن درمانی« است که فرد و جامعه مان به »صَلاح« می گراید و راه پیروزی و رشد در هر زمینه ای را پی می گیرد...

محمدحسن توکل گلپایگانی 

79/3/13

 

واجب فراموش شده

امر به معروف و نهی از منکر

سلام به پیشگاه حضرت حق و درود حق به پرچم دار عدالت و توحید و سلام و درود نثار روح اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر بزرگ پرچمدار اسلام و شهید و شهادت حضرت سیدالشهدا (ع)، آنکه در قیامش فرمود: فقط برای اصلاح امت آمدم.

خواستیم امر به معروف و نهی از منکر را بشناسیم و بدانیم وظیفه ما چیست؟ روزها به دنبال آیات و روایات پیگیری کردم و به جستجو پرداختم، از هر کسی امداد خواستم، به حساب خود در دریای شناخت امر به معروف و نهی از منکر غرق شده بودم. با استفاده از کتب معتبر و رساله های موجود گامی در جهت این نوشتاری برداشتم معضلی که جامعه اسلامی را فراگیر نموده و سره از ناسره سخت شده است، بی حجابی و بدحجابی و بی بند و باری در جامعه رواج پیدا کرده و همه گیر شده است، مهار از دست رفته و یله گشته است زیرا وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد با مشکل مواجه خواهد شد یعنی نخواهد توانست یا به آسانی نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه فراوان این کار را انجام دهد.

یکی از موجبات ناکامی تلاش های آقا امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) با آن قدرت و عظمت در ادامه این راه (امر به معروف و نهی از منکر) که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود. روایتی که می خوانم روایت تکان دهنده و عجیبی است می فرماید: »لتامرن بالمعروف و لتنهن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم فیدعوا خیارکم فلا یستجاب لهم«؛ باید امر به معروف و نهی از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید. اگر نکردید خدا اشرار و فاسدها و وابسته ها را بر شما مسلط می کند؛ یعنی زمان سیاست کشور به مرور به دست امثال حجاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه ای که امیرالمؤمین (ع) در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی می کرد و در مسجدش خطبه می خواند به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر به مرور به جایی رسید که حجاج بن یوسف ثقفی آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد.

 حجاج چه کسی بود؟ حجاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او با خون یک گنجشک هیچ تفاوتی نداشت به همان راحتی که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حجاج یک انسان را می کشت. یک بار حجاج دستور داد و گفت: همه مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرند و از کفر خودشان توبه کنند. هر کس بگوید نه، گردنش زده می شود! این جا بود که با ترک امر به معروف و نهی از منکر مردم اینگونه دچار ظلمهای عجیب و غریب و استثنایی و غیرقابل توصیف و تشریح شدند. وقتی که امر به معروف و نهی از منکر نشود و در جامعه خلاف کاری، دزدی، تقلب و خیانت رایج گردد و به تدریج جزو فرهنگ جامعه شود، زمینه برای روی کار آمدن آدم های ناباب فراهم خواهد شد.

عدم گفتار امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه شرعی همه است موجب اینگونه آسیب ها می شود. باید گفت: ما هنوز تا یک جامعه کاملاً اسلامی که نیک بخت دنیا و آخرت مردم را به طور کامل تأمین کند و تباهی و کجروی و ظلم و انحطاط را ریشه کن شود فاصله زیادی داریم، این فاصله باید با همت مردم و تلاش مسئولان طی شود و پیمودن آن با همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر آسان گردد و رواج یابد.

البته ما باید تأسف بخوریم از اینکه امر به معروف و نهی از منکر درست تشریح نمی شود و امر به معروف یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن و نهی از منکر یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن است، امر و نهی فقط زبان و گفتن نیست البته یک مرحله قبل از زبان هم دارد که مرحله قلب است و اگر آن مرحله باشد امر به معروف زبانی کامل خواهد شد.

مسأله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسأله نماز است یادگرفتنی است باید بروید، یاد بگیرید مسئله دارد که کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد. البته به شما بگویم عزیزان من منکر را باید شناخت ممکن است بعضی منکر بیاید در صورتی که منکر نباشد باید معروف را شناخت واقعاً بدانید این منکر است باید گفت بر هر مکلفی واجب است شرایط و مراتب امر به معرو ف و نهی از منکر و موارد وجوب و عدم آن را یاد بگیرد تا مبادا در امر و نهی خود دچار عمل خلاف و منکر شود.

                                                                                                                         سید عطاء عبدالمنافی

 

تلخک

گفتم این بار درباره موضوعی بنویسم که اکثراً با آن سر و کار دارند و درک صحیحی از این مسئله ندارند و آن فاشیسم است، فاشیسم تفکری است که در آن یک شخص یا گروه و یا قومی خود را برتر از دیگر اقوام بشری می دانند، در واقع نوعی اصالت برای خود قائل هستند مانند اصالت خون، برتری نژاد و ...

اولین فاشیست که عقیده خودش را بروز داد حضرت والاتبار ابلیس و شیطان بود و در طول تاریخ و در بین اکثر انسان ها این نوع تفکر وجود دارد و خواهد داشت.

اما جاهایی مشکل افراطی پیدا می کند و به خشونت تبدیل می شود، مانند نسل کشی هیتلر در جریان هلوکاست که شش میلیون یهودی را در کوره آدم سوز انداخته و سوزاند یا نسل کشی صهیونیسم در فلسطین و همچنین نسل کشی سفیدپوستان در ایالت متحد که در آن سرخ پوستان را گروه گروه کشتند در زمان حال هم نسبت به مسلمانان سیاه پوست و ... و تبعیض های نژادی در کشورهای اروپایی و امریکایی علیه مسلمانان صورت می گیرد.

در جامعه شناسی اصطلاحی است به نام قوم مداری که در آن مردم یک قوم یا سرزمین را افرادی به عنوان سردمداران آن قوم را تحریک و به اتحاد و انسجام هدایت می کنند. از این طریق به آنها یاد می دهند که بهترین تفکر، بهترین روش و بهترین پیشینه از قوم آنان است و افراد خارج از قوم فاقد مراتب برتر انسانی و اجتماعی هستند، این باعث می شود مردم آن سرزمین مردم دیگر سرزمین ها را بیگانه، خارجی،اجنبی، ... بپندارند و خود را برای خطرات احتمالی از خارج از قوم آماده نگه دارند.

تفکر قومدارانه شکل ملایم تری از فاشیسم است که نه تنها خطرناک نیست بلکه برای برخی جوامع در جاهایی ضروری، مناسب و حتی انسانیست و با توجه به کتاب آسمانی قرآن کریم افرادی برتری دارند که تقوای بشتری داشته باشند و در جامعه که ما زندگی می کنیم یک راه بیش نیست و آن اهدنا الصراط المستیقیم است.

به امید سرافرازی و جامعه اسلام دار

دوستدار کسانی که از راه صحیح هدایت می شوند

کورش محسنی

 

آبشار زردلیمه

به تاریخ 1394/3/20 آقای علی اصغر توسلی به بنده زنگ زد و گفت: یک آبشار زیبا و بکر پیدا کرده ام، پرسیدم از کجا؟ در کدام منطقه؟ گفت: از اینترنت در منطقه چهارمحال و بختیاری، آبشار زردلیمه.

تاکنون این اسم به گوشم نخورده بود.

با اعتمادی که به دوست خود داشتم هیچگونه تحقیقی در خصوص موقعیت و منطقه آبشار به عمل نیاوردم و موافقت کردم؛ چون به قصد آبشار می رفتیم و برنامه هم تابستانی بود تجهیزات کامل با خود برنداشتم.

صبح روز بعد حرکت کردیم، آقای سلیمانی هم ما را در این برنامه همراهی نمود.

از شهرهای خوانسار، دامنه و داران گذشتیم، نگاهی به نقشه کردم نوشته بود از آخرین نقطه ماشین رو تا آبشار حدود سه ساعت پیاده راه است.

تصمیم گرفتیم در مسیر به شهر چهل گرد از تونل کوهرنگ و آبشار شیخ علی خان آن بازدید به عمل آوریم این نقاط زیبا در منطقه زردکوه چهار محال و بختیاری می باشد سرعتی این مسیر را طی کردیم و هر سه محل را بازدید نمودیم چون قبلاً هم این مسیر را بارها رفته بودیم و مسیر آبشار را در امتداد زردکوه به سمت جنوب شرق ادامه دادیم نزدیک گردنه شاه منصوری پرس و جو را در خصوص آدرس زردلیمه شروع کردیم.

هیچ کس اطلاعی از آبشار در اختیارمان نگذاشت یعنی کسی بلد نبود، از کنار عالی کوه گذشتیم مناطق بسیار زیبا و بکر دشت ها و دامنه های سرسبز به منطقه دشتک رسیدیم جای باصفایی برای نهار و نماز بود محلی را در بالادست روستا در مسیر رودخانه انتخاب کردیم پس از انجام فریضه نماز، غذای پرحجم و مقوی از جگر گوسفند با سیب زمینی و گوجه و پیاز و مخلفات به صورت آب پز با آتش تهیه و ناهار مفصلی را سرو نمودیم.

حدود ساعت 1/5 است و هنوز کسی آدرس به ما نداده، طبق نقشه پیش می رویم. البته یک اشکال در کار است و نقشه آدرس را از مسیر دیگر یعنی شهر اردل معرفی نموده و ما از مسیر دیگر در حال حرکت هستیم، به همین سبب باید مرتب سوال کنیم که دچار اشتباه نشویم از هر کسی سوال می کردیم پاسخ منفی بود به شهر رستم آباد رسیدیم پیاده شدیم داخل یک مغازه رفتیم سه نفر محلی در آنجا نشسته بودند سوال کردیم آبشار زردلیمه کجاست؟ دو نفر به نفر سوم که تجربه بیشتری داشت نگاه کردند و از ما دوباره پرسید آبشار چه؟ گفتیم زردلیمه

اشاره ای به دوردست کرد و گفت: پشت این کوها خیلی راه است.

از روی نقشه گفتیم از این روستاها باید عبور کنیم گفت: آری خیلی دور است. بی درنگ حرکت کردیم از روستاهای عباس آباد، زرد پینه، گردنه دسیور عبور کردیم و گاهی در مسیر از افراد محلی سوال می کردیم پاسخ منفی بود یا اشاره به دور می کردند.

آخرین روستا توقف کردیم چند نفر دورهم در روستا جمع بودند، نزد آنها رفتیم گفتیم: می خواهیم برویم زردلیمه!! با خنده اشاره ای به دور کرد و به گویش محلی گفت: شما نترید رین اوچو (نمی توانید بروید آنجا) گفتیم: حال از کجا برویم؟ چقدر راه است؟ گفتند: خیلی راه است بعد از روستا آخرین تیربرق به سمت چپ جاده فرعی را ادامه می دهید به یک ساختمان تکی وسط بیابان می رسید به نام تعاونی عشایر از آنها بپرسید ولی شما نترید رین اوچو!!! آدرس درست بود همانی که روی نقشه نشان می داد اما مدت زمانی که محلی ها می گفتند با آن چیزی که در نقشه نوشته بود خیلی متفاوت بود و آن چیزی که ما را دچار تردید کرده بود تناقض گویی افراد محلی بود که برخی 12 ساعت و حتی دو روز راه را هم به ما می گفتند و توصیه آنها بر این بود که شما به هیچ عنوان شب حرکت نکنید. نزد عشایر بمانید صبح زود بروید!

به تعاونی عشایر رسیدیم پسرک نوجوانی جلوی تعاونی نشسته و مشغول خوردن تخمه بود وقتی گفتیم آبشار زردلیمه کجاست؟ با خنده های شیطنت آمیز با حالت تمسخر با کف دست به زانوی خود می زد و به زبان محلی می گفت: ما نتریم به اوبشار ریم اینا اخون روین اوچو (ما نمی توانیم برویم آبشار اینها می خواهند بروند آنجا) تا اینجا همه افراد محلی آیه یأس می خواندند و ما را مأیوس می کردند نکته قابل توجه اینکه هیچ یک از افراد محلی به ما نگفتند تا به حال به آبشار رفته باشند.

در امتداد طول رشته کوههای زاگرس به سمت جنوب شرق حد فاصل زردکوه تا رشته کوههای دنا بیش از 50 قله بالای 4000 متر وجود دارد که برخی از آنها را تاکنون کسی صعود نکرده است.

در روزنامه ای حدود 20 سال قبل خواندم که نوشته بود در منطقه زاگرس افراد محلی چند نفری را آن سمت یک رودخانه در کوه و جنگل مشاهده نموده که هنوز به سبک انسان های غارنشین زندگی می کنند پس از اینکه آنها را پیدا می کنند و به شهر می آورند آنها از دیدن ماشین پاهای خود را به زمین می زدند و قصد فرار داشتند.

به محل عشایر بعد از تعاونی روستایی رسیدیم مهمترین راهنمایی که در نقشه وجود داشت این بود که نوشته بود از آخرین نقطه عشایر تا آبشار هیچ گونه دسترسی به آب وجود ندارد و کوهنوردان بایستی آب کافی به همراه داشته باشند.

از عشایر سوال کردیم آب کجا هست؟ گفتند: پشت این کوه این مسیر مال رو را ادامه دهید حدود یک کیلومتر به چشمه می رسید.

مسیر را ادامه دادیم. به محل چشمه رسیدیم که حدود هفت هشت نفری از بچه های عشایر از سن 5 الی 13 ساله دختر و پسر مشغول پرکردن ظروف آب از چشمه کوچک بودند. از دیدن ما تعجب کردند و می خندیدند ما بایستی به نوبت می نشستیم برای پرکردن ظروف آب از طرفی عجله داشتیم و آفتاب نزدیک غروب بود.

مبلغی پول به آنها دادیم و از آب آنها حدود هفت هشت لیتر خریدیم و با عجله برگشتیم.

آدرس آبشار را از عشایر سوال کردیم مسیر را با اشاره به ما نشان دادند به سرعت آن مسیر را گرفتیم  و به سمت آفتاب غروب از داخل جنگل های گون گزی به سمت بالا حرکت کردیم بیش از یک ساعت راهپیمایی با شیب نسبتاً تند انجام دادیم تا به خط الرأس قله رسیدیم.

آفتاب کاملاً غروب کرده و ما حدود نیم ساعت فرصت داریم در روشنایی به سمت پایین حرکت کنیم پس از آن با تاریکی مواجه می شویم و خطر گم کردن مسیر دور از ذهن نیست.

لبه کوه قرار گرفتیم تا محاسبه ای داشته باشیم ارتفاع کوه تا عمق دره بیش از سه هزار متر تخمین زده می شد آن طرف دره عمیق هم کوههای سر به فلک کشیده دیگر مشاهده می شد که آفتاب پشت آنها ناپدید شده و هیچ

 گونه سفیدی و آثار برف روی آن قله های مرتفع دیده نمی شد و ما به سمت جنوب و حد فاصل چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان باید حرکت کنیم . هوا گرم بود و تاریک، باید هر چه سریعتر تا روشنی هوا خود را از سختی های کوه پایین بکشیم.

مسیر برای افراد خبره مشهود است حدس می زدیم تا سه ساعت خود را به پایین می رسانیم البته در صورتی که هوا روشن باشد و مستقیم فرود بیاییم اما به علت صعب العبور بودن راه بایستی به صورت مارپیچی به سمت چپ و راست حرکت می کردیم هوا هم تاریک شده مشکل دیگر اینکه ما سه نفر هستیم و یک چراغ پیشانی داشتیم با تاریک شدن هوا عشایر هم آتش روشن کردند یکی پایین دست ما و چند تا هم در دامنه کوههای روبرو در فاصله زیاد

با روشن و خاموش کردن چراغ به سمت نور پایین دست علامت دادیم او هم با روشن و خاموش کردن چراغ به ما پاسخ داد کمی امیدوار شدیم اما هر چه می رفتیم به آنها نمی رسیدیم فکر می کردیم آنها هم دارند می روند ولی جای آنها ثابت بود.

خلاصه با سختی خود را به عشایر پایین دست رساندیم با نزدیک شدن ما، سگها با سر و صدا به استقبالمان آمدند صاحب آنها هم سعی می کرد سگ ها را آرام کند و از حمله آنها جلوگیری نماید.

عشایر یک خانواده کوچک یعنی یک پیرمرد و یک پیرزن و یک پسر جوان بودند.

با چوپان جوان وارد گفتگو شدیم او نگاهش به سگ سیاه بود و با ما صحبت می کرد گویش او محلی غلیظ بود.

پرسیدیم آبشار کجاست؟ اشاره کرد خیلی دور است.

پرسیدیم می توانیم برویم؟ گفت: تاکنون رفته اید؟ پاسخ منفی بود گفت: شب گم می شوید.

پیرمرد از درون سیاه چادر صدا زد چه می خواهند؟ چوپان جوان گفت: کوهنوردان می خواهند بروند آبشار! سر و صدای پیرمرد بلند شد که داشت به زبان محلی اعتراض می کرد و می گفت: اینها دیوانه شده اند تو این شبی سراغ آبشار را می گیرند؟

ما که خسته شده و از تناقض گویی ها به ستوه آمده بودیم و عجله داشتیم، پرسیدیم آب موجود است؟ گفت: خیر!! پس شما از کجا تأمین می کنید؟ چایی داشتیم اخیراً خشک شده و توسط قاطر از چشمه می آوریم.

توصیه کرد شب بمانید و صبح حرکت کنید

گوش ندادیم حرکت کردیم سی چهل متری که فاصله گرفتیم صدای چوپان بلند شد، به عقب برگشتیم ناگهان سگ سیاه را به فاصله دو سه متری خود دیدم که بی صدا پشت سرم به قصد گاز گرفتن می آمد چوب دستی را حرکت دادم سگ خوره ای کرد و ایستاد. جوان نزدیک آمد سگ را دور کرد و گفت: از این مسیر نروید پرتگاه بلندی است خطرناک می باشد، راه سمت راست است وارد مسیر شدیم و حالا بایستی به موازات دره عمیق به سمت شمال غرب حرکت کنیم.

فکرم مشغول شد، یاد روزی افتادم که چند سال قبل در کوههای محلی تابستان بر اثر گرما و بی آبی نزدیک بود تلف شوم.

صدای آب از دوردست در کوه می پیچید و ما شک داشتیم که صدای آب است یا صدای باد!! از عشایر فاصله گرفتیم من توقف کردم و پیشنهاد دادم که دیگر صلاح نیست حرکت کنیم رفقا هم دچار تردید شدند و نشستیم.

اما جای مناسب برای ماندن نبود تصمیم گرفتیم که جلوتر برویم اولین جای مناسبی که پیدا کردیم شب را در آنجا اتراق کنیم شب از ساعت 11 گذشته و سنگها بر اثر گرمای روز هنوز داغ است.

جای مناسبی پیدا کردیم نماز خواندیم.

چادر سه نفره داشتیم، چادر را به پا کردیم و بدون شام خوابیدیم من بر اثر فکر منفی مستأصل شده بودم و دچار تردید تا صبح خوابم نبرد سحر پا شدیم نماز خواندیم هوا روشن شد منطقه را تجسس کردیم آثاری از آب و آبشار نبود.

به دوستان گفتم دیگر صلاح نیست که ادامه دهیم چون اگر مسیر آبشار این باشد باید گروهی کوهنورد در این ایام تعطیل در این محل رفت و آمدی داشته باشند در همین هنگام سر و کله چند نفر کوهنورد پیدا شد که از آبشار بر می گشتند آنها را که دیدیم امیدوار شدیم به استقبال آنها رفتیم پرسیدیم تا آبشار چقدر راه است؟ گفتند: کمتر از یک ساعت، پرسیدیم: آیا کسی آنجا حضور دارد؟ جواب مثبت بود، بلافاصله وسایل را برداشتیم و حرکت کردیم.

هر چه به سمت آبشار نزدیک تر می شدیم صدای آب واضح تر بود.

به محض ورود به آبشار تمام خستگی از تن ما بیرون رفت. عظمت و شکوه آبشار در آن کوههای گرم و خشک ما را به وجد آورد نسیم سرد و خنک آبشار مانند صدها کولر گازی آن منطقه را تا شعاع دویست متری خنک کرده بود یک خانواده عشایر و چند گروه کوچک کوهنورد در آبشار حضور داشتند.

منطقه بکر، باشکوه باصفا، درختان سر به فلک کشیده گردو و ... دو طرف آن کوهای بلند سرچشمه اصلی آبشار است که از دل کوه آب فراوان بیرون می آید معلوم نیست این همه آب به کجا وصل است آب خنک و زلال صخره های خزه بسته به رنگ سبز را هر سمت آبشار نغمه آب موسیقی و آوازهای مختلفی به گوش می رسد جلوه گاهی اعجازآور که تاکنون این عظمت و زیبایی را در هیچ آبشار دیگر ندیده بودم از ادامه دره عمیق رودخانه آب از منطقه ای به نام پل خودآفرین به سمت آبشار سرازیر و در محل خروج آبشار به هم متصل می شوند و به سمت سد کارون در حال حرکت بود.

یک گروه سه نفر دیگر از سمت منطقه خودآفرین آمده بودند و از جاذبه منطقه خودآفرین صحبت می کردند، گروه دیگر روز گذشته از شهرستان خمینی شهر اصفهان آمده بودند که همه از سختی راه تعریف می کردند و شکایت داشتند و اکثراً پاهایشان می لنگید. گروه سه نفره دیگری اهل شهرستان ایذه راه را گم کرده و نزدیک دو روز در آن کوهها سرگردان بودند حدود ظهر بود توسط عشایر جوان به آبشار آمده بودند. با وجود اینکه هر سه نفر بومی آن مناطق بودند راه را گم می کنند که عشایر به داد آنها می رسند.

جوان عشایر نزد ما آمد سفارش آنها را به ما کرد و گفت: در برگشت آنها را با خود همراه کنید.

شایان ذکر است ارتباط تلفن همراه از هنگامی که روز گذشته از کوه سرازیر شدیم به کلی قطع و هیچ گونه تماسی برقرار نمی شد و همین موجب اضطراب بیشتر گروهها می شد.

 دوست داشتیم شب را در آبشار بمانیم چند مشکل وجود داشت: 1) آذوقه ما تمام شده بود 2) آقای سلیمانی قول داده بود که دنبال خانواده خود به اراک برود3) مسئولیت گروه ایذه ای هم به گردن ما افتاده بود.

ناگزیر بایستی حرکت می کردیم اما هوای گرم بعدازظهر و بالاکشیدن خود از این کوه بلند با وجود اینکه گروه ایذه ای توانایی خود را از دست داده بودند و به سختی حرکت می کردند به خصوص یکی از آنها که هیکلی درشت تر داشت. البته آنها گروه قدر و با غروری بودند و نمی خواستند وانمود کنند که ما وامانده ایم حتی می گفتند: ما دماوند را هم صعود کرده ایم. وقتی دوست آنها می نشست ناراحت می شدند اما آن بنده خدا فشارش افتاده بود و قادر به حرکت نبود آنقدر مغرور بودند که حتی از ما طلب تغذیه هم نکردند.

ما هم درست متوجه مشکل آنها نشدیم هر چند که خودمان هم تغذیه مناسبی نداشتیم.

مقداری بدن وی را ماساژ دادم و پاهای او را به طرف بالا گرفتم تا خون به مغزش برسد. آقای توسلی مقداری کشمش به او داد و او بی درنگ گرفت و استفاده کرد بلافاصله از جا بلند شد و به حرکت ادامه داد.

در برگشت به غیر از بچه های ایذه ای مشکلی جلوی خود نمی دیدیم چرا که حالا هم مسیر را بلدیم و هم مسافت را میدانیم از طرفی اساساً مشکلات و خطرات هنگام فرود است آن هم در شب و جایی که برای انسان ناشناخته باشد.

به عشایر شب گذشته نزدیک شدیم.پیرمرد و پیرزن در سیاه چادر نشسته بودند پیرمرد پرسید: شما بودید دیشب سراغ آبشار را می گرفتید؟ گفتیم: بله. چرا به ما اعتراض می کردی؟ گفت: به خاطر جان خودتان. افراد ایذه ای با گویش محلی گرم صحبت با پیرمرد عشایر شدند. پیرزن عشایر ما را با چند لیوان دوغ مشک پذیرایی کرد، دوغ در آن شرایط خیلی می چسبید اما پیرزن بنده خدا با داشتن چند بز که از طریق آنها ارتزاق می کردند جوابگوی نیازهای خود هم نبودند چه برسد به اینکه 6 نفر آدم گرسنه و دوغ ندیده را هم بخواهد سیرکند.

چوپان جوان هم حضور نداشت یا به دنبال بزها رفته بود یا اینکه جهت آوردن آب.

ما عجله داشتیم که دوباره به شب نخوریم اما گروه ایذه ای جا خوش کرده بودند و گرم صحبت بودند و قصد حرکت نداشتند به ما گفتند شما حرکت کنید ما به شما می رسیم تعجب کردیم آنها که از ما عجله شان بیشتر بود.

منظور آنها را فهمیدم می خواستند از عشایر طلب غذا کنند.

به حرکت ادامه دادیم بازهم به شب خوردیم تصمیم گرفتیم در آن جنگل های بلوط جایی مناسب را پیدا کنیم و اتراق نماییم . جایی پیدا کردیم آتش روشن نمودیم چایی درست کردیم گروه ایذه ای هم آمدند هر چه اصرار کردیم پیش ما بمانید تا فردا صبح زود حرکت کنیم قبول نکردند گفتند: خانواده های ما نگرانند و راننده ای که ما را آورده منتظر است باید سربع خود را برسانیم به قله فقط راه را به ما نشان بدهید ما کم کم می رویم.

 مسیر را برای آنها توجیه کردیم و آنها که معلوم بود توسط عشایر از نظر تغذیه تأمین شده بودند خداحافظی کردند و رفتند. فردا صبح زود که بلند شدیم و به قله رسیدیم به طرف عشایر و ایستگاه ماشین به سرعت حرکت کردیم که دچار گرما نشویم ساعت 11 به ایستگاه و ماشین رسیدم بعدا ًبا گروه ایذه ای تماس گرفتیم و حال آنها را جویا شدیم می گفتند آن شب که به بالای کوه رسیدیم دوباره در میان جنگل های گون گزی گیر کرده و راه را گم کردیم و با فاصله حدود یک ربع زودتر از ما یعنی 15 دقیقه زودتر به ایستگاه رسیده بودند.

 

کارگاه آموزشی کارآفرینی زنان

کارگاه آموزشی کارآفرینی زنان در تاریخ 95/3/6 ساعت 9 صبح با حضور خانم دکتر ندافی در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی برگزار می گردد؛ لذا از علاقمندان دعوت می شود در کارگاه آموزشی مذکور حضور بهم رسانند.

                                                                                                                                 اداره آموزش و ترویج

 

جشن پایان سال پیش دبستانی هفت ستاره

جشن پایان سال 95-94 پیش دبستانی هفت ستاره در باغ بهشت مادر، مورخ 29 اردیبهشت ماه برگزار شد.

این مراسم جشن که با حضور مدیریت و کادر آموزشی این پیش دبستانی و اولیاء نوآموزان صورت گرفت، با اعطای گواهی پایان دوره و اهداء جوایز به نوآموزان به پایان رسید.

 

 

تشریح برنامه های بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی خراسانی امام جمعه گلشهر گلپایگان در جلسه برنامه ریزی مراسم های نیمه شعبان و بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) که با حضور مسئولین ذیربط در محل سالن اجتماعات فرمانداری پیش از ظهر چهارشنبه تشکیل شد، با بیان اینکه ما برای وجود حضرت سیدالشهدا (ع) 10 روز قبل از شهادت به عزاداری و مراسم های عزا می پردازیم، اظهار داشت: چگونه است که برای امام حاضر و زنده که می فرمایند: شیعیان ما کسانی هستند که در شادی های ما شاد و در غم ما غمگین هستند، آن گونه که شایسته و بایسته است مراسم های شادی و جشن برپا نمی کنیم.

وی افزود: ما ملت غم نیستیم بلکه در کنار عزاداری و غم شادی نیز داریم بدیهی است همان طور که برای غم اهل بیت (ع) سنگ تمام می گذاریم برای شادی آنها نیز باید آنچه در توان داریم به کار گیریم چنانکه حتی در سرگذشت برخی از حکام این سرزمین در تاریخ نگاه می کنیم و زندگی نادرشاه را که هم اکنون نیز با گذشت چندین سال از تاریخ زندگی آنان مجسمه اش بر فراز باغ نادری برجاست نکته ای که محبوبیت وی را تاکنون در اذهان نگه داشته این است که نادرشاه برای حضرت ابوالفضل العباس (ع) سنگ تمام گذاشت و حرم آن حضرت را ساخت.

امام جمعه گلشهر با بیان اینکه هر چه برای اهل بیت (ع) سرمایه گذاری کنیم در واقع چیزی از دست نداده و برای خود، مملکت و جوانان مان سرمایه گذاری خواهد شد، افزود: در این راستا می توان در هر گوشه و کنار این شهرستان با برپایی جشن های باشکوه ایام شعبان آنچه در شأن امامان به ویژه امام زمان (عج) است را انجام داد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) که می فرمایند: کسی که از خدا بترسد خداوند تبارک و تعالی ابهت او را به تمام موجودات می اندازد و در مقابل اگر کسی از خدا نترسد خداوند تبارک و تعالی او را از همه چیز و همه کس می ترساند، تصریح کرد: امام راحل (ره) نمونه بارز و کامل این روایت بود و با کار بزرگی که در راستای پیروزی انقلاب بدون اتکا به کشورهای بیگانه و امکانات و با تکیه بر خدای تبارک و تعالی ملت را آزاد کرد و به ما افتخار، بزرگی و آزادی داد.

وی در پایان با اذعان به اینکه امروز در هر جای دنیا اسم ایران و ایرانی با عظمت یاد می شود، افزود: هر آنچه داریم از برکت وجود امام راحل و کار بزرگی بود که ایشان در زنده نگه داشتن دین و اسلام کرد، بدیهی است باید نسبت به پاسداشت رحلت آن رهبر فرزانه آنچه در توان داریم به کار گیریم چنانکه ما در سال گذشته و در ایام رحلت آن رهبر فقید در گلشهر مراسم ویژه ای با حضور مداح کشوری و سخنران امام جمعه شهرستان خمین برگزار کردیم که امید است امسال نیز بتوانیم با حرمت گذاشتن به این ایام مراسمی شایسته و در شأن آن امام راحل (ره) برگزار کنیم.

در ادامه مهندس محمدرضا توسلی بخشدار مرکزی گلپایگان ضمن گرامیداشت ایام شعبان اظهار داشت: لازم است در راستای برگزاری و حضور در آیین بیست و هفتمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مرقد آن یار سفرکرده برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و کمیته های مختلف که امور برگزاری این مراسم ها را عهده دار هستند نسبت به پیش بینی های لازم اقدام کنند.

وی تصریح کرد: کمیته پشتیبانی که در مسئولیت فرمانداری گلپایگان قرار گرفته با مشخص شدن اعضای آن نسبت به انجام امور محوله و دیگر اقدامات آمادگی های لازم را پیدا خواهد کرد که در این راستا برای زائرین مرقد امام راحل (ره) پیش بینی های لازم در بحث تأمین صبحانه و تأمین سرویس ایاب و ذهاب اقدام صورت خواهد گرفت که در این خصوص لازم است هم از کمک مالی زائرین و در صورت لزوم با استفاده از توان دستگاه های اجرایی و شرکت های مختلف که سال های گذشته نیز در این خصوص همکاری و مساعدت لازم را داشته اند اقدام خواهد شد.

بخشدار گلپایگان در پایان یادآور شد: در راستای مسایل برگزاری ایام رحلت امام راحل (ره) در شهرستان لازم است نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های ذیربط اقدامات و برنامه های مورد نظر را با پیش بینی لازم در روند کاری خود داشته و شبکه بهداشت و درمان نیز در راستای اعزام آمبولانس جهت زائرین مرقد امام راحل (ره) با همکاری هلال احمر پیش بینی آن را داشته باشند.

در ادامه صادق جباری رئیس هماهنگی شورای تبلیغات اسلامی گلپایگان با توجه به اهمیت مراسم سالگرد ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیاز بود که یک فرصت بیشتری برای برنامه ریزی می گذاشتیم که با توجه به مشکلاتی که یکسری از مدیران دارند امیدواریم بتوانیم در راستای انجام این امر مهم نهایت سعی و تلاش مان را به کار گیریم، اظهار داشت: امسال بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است که به هر حال طبق سنوات سال های گذشته با علم به اینکه امسال این مراسم با ایام ماه شعبان مصادف شده است و سال آینده نیز مصادف با ماه مبارک رمضان خواهد شد و امکان آن می رود که با تداخل برنامه ها حضور گسترده زائران را در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی مانند سال های گذشته شاهد نباشیم.

وی افزود: امید است سهمیه ای که برای شهرستان در جهت حضور در مرقد امام (ره) تعیین کرده اند را بتوانیم به نحو احسن به این مراسم اعزام کنیم.

رئیس هماهنگی شورای تبلیغات اسلامی گلپایگان با اشاره به اینکه مسئولیت ستاد سالگرد حضرت امام راحل (ره) با ابلاغی که از سوی ستاد مرکزی تهران اعلام شده و استانداری نیز مورد تأیید قرار داده بر عهده فرمانداری خواهد بود، افزود: در این راستا کمیته هایی شامل کمیته اعزام با مسئولیت ناحیه مقاومت بسیج سپاه، کمیته ترابری و ایمنی با مسئولیت اداره حمل و نقل و پایانه، کمیته اطلاع رسانی با مسئولیت دفتر خبر صدا و سیما، کمیته فرهنگی هنری با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته بهداشت و درمان با مسئولیت مرکز بهداشت و درمان شهرستان، کمیته پشتیبانی با مسئولیت فرمانداری، کمیته ارزیابی با مسئولیت دفتر بازرسی فرمانداری، کمیته امنیت و انتظامات با مسئولیت نیروی انتظامی و کمیته مناسبت ها و برنامه های مراسم داخل شهرستان بر عهده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان است.

جباری تصریح کرد: در راستای برگزاری بیست و هفتمین سالگرد ارتحال حضرت امام راحل (ره) برای همه ادارات شرح وظایفی تهیه شده که امید است برابر این دستورالعمل امور انجام گیرد و برنامه هایی که ما در سطح شهرستان داریم شامل یک برنامه متمرکز داخل شهرستان خواهد بود، برنامه های گسترده در شهر گوگد و گلشهر و همچنین مدیریت اداره تبلیغات اسلامی با هماهنگی امور مساجد جلساتی را با حضور هیئات و هیئت امنای مساجد برگزار خواهد کرد و در آن ایام که از 10  الی 15 خردادماه است، مساجد عنایت کنند برنامه های خود را اداره کرده و 15 بنر نیز به منظور اعلام مراسم سالگرد ارتحال امام راحل (ره) در میادین مختلف سطح شهر گلپایگان توسط شهرداری نصب خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: امسال برای اعزام کاروان به مرقد امام (ره) سهمیه شهرستان 520 نفر است که با 11 دستگاه اتوبوس به مرقد مطهر حضور خواهند یافت و بدیهی است با توجه به اینکه مراسمی که در مرقد امام راحل (ره) برگزار می شود نماد جهانی دارد و از اقصی نقاط کشور جمعیت در این مراسم شرکت می کنند لازم است برنامه ریزی در راستای اعزام بدون هیچ گونه نواقص و ایراداتی انجام گیرد و در این راه با سپاه کشور که عهده دار برگزاری آن هستند همکاری لازم صورت پذیرد.

 

 

موسسه غیر انتفاعی پیام گلپایگان با کسب عناوین برتر همسو با مراکز مهم علمی کشور

در مراسمی که به منظور پاسداشت مقام اساتید و ارائه راهکارهایی در جهت همگرایی دانشگاه و مقاطع دوم متوسطه در محل موسسه غیر انتفاعی پیام برگزار شد و در آن تنی چند از اساتید این موسسه آموزشی، مدیریت، معاونین و مدیران دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستان های گلپایگان و خوانسار حضور داشتند، ضمن برگزاری برنامه های متنوع ابتدا دکتر ابراهیمی مدیریت موسسه غیر انتفاعی گزارشی از روند فعالیت 11 ساله این مرکز آموزشی را به استحضار میهمانان رساند و پس از ایشان استاد علی اکبر جعفری پیرامون چگونگی سوق دادن جوانان به ادامه کسب علم و استفاده از فضای مناسب علمی شهرستان در این راستا مطالب مبسوطی بیان نمود که به لحاظ اهمیت مطالب ارائه شده در شماره آتی نشریه آنرا به استحضار همشهریان عزیز خواهیم رساند. لازم به ذکر است پس از ارائه مطالب ایراد شده در این جلسه و دیگر برنامه های تدارک دیده شده مدعوین از قسمت های مختلف این مرکز آموزشی بازدید و در جریان فعالیت ها و امکانات و تجهیزات این مرکز آموزشی قرار گرفتند.

 دکتر ابراهیمی رئیس مؤسسه آموزش عالی پیام ضمن خیرمقدم به مدعوین در ادامه افزود: هدف از این دعوت، آشنایی دست اندرکاران آموزش و مدرسه می باشد با صحبت هایی که با رؤسای آموزش و پرورش داشتیم مناسب دیده شد که دعوتی داشته باشیم از دوستان که هم گفتگو باشد و هم تبادل نظر و به ویژه بازدید از مؤسسه داشته باشیم.

این مؤسسه در سال 1384 تشکیل که یاد شد از دو نفر هیئت مؤسس مرحوم دکتر ابراهیمی و مرحوم حجت الاسلام نوربخش که در بین ما نیستند خداوند روحشان را شاد کند در آن زمان با دو رشته کاردانی و با حدود 200 نفر دانشجو در قالب مؤسسه آغاز به کار کرد.

عنوان مؤسسه همانطور که می دانید غیردولتی و غیرانتفاعی است معنایش این است که این مؤسسه یک مؤسسه خصوصی است با شهریه دانشجویان اداره می شود و هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کند این واقعیت که با یکسری مشکلات که انتفاعی ها با آن مواجه هستند.

مؤسسه های دانشگاهی غیرانتفاعی شبیه به مدارس غیرانتفاعی نیستند یک اساسنامه دارد که بر اساس آن تا وقتی که آن به کار می دهند می تواند با شهریه دانشجو به کار ادامه بدهند ولی در زمانی که بخواهند ادامه کار به هر دلیلی ندهند آن ساختمان و دارایی آنها به اسم وزارت علوم خواهد بود این حکمی است اما از آن طرف باعث شده که بسیاری از غیرانتفاعی ها در سطح کشور توسعه زیرساخت هایشان را انجام نمی دهند یعنی ساختمان سازی نمی کنند 70 تا 80 درصد غیرانتفاعی ها در ایران از جمله در استان اصفهان هنوز در مکان استیجاری هستند منتها هیئت مؤسس این مؤسسه فرصتی که ایجاد کردند هیچ توقعی از توقعی از نداشتند و این باعث شد که ما بتوانیم زیر ساخت ها را توسعه بدهیم.

ما در این دانشکده که در 20 هزارمترمربع زمین واقع شده ایم ساختمان داریم که یکی از آنها با 1600 مترمربع زیربنا و ساختمان دیگر با 2400 مترمربع زیربنا و دیگر ساختمان با 1400 متر زیر بنا داریم و زیرساخت های دیگر که ساخته شد این به معناست که تمام بودجه ای که در دانشگاه آمده به اضافه است.

اولیه ای که هیئت مؤسس کرد وقف توسعه زیرساخت های این مؤسسه شده است و در طول این یاده سال تمام تلاش ما این بوده که از راه های مختلف بتوانیم پیشرفت کنیم.

امکانات مؤسسه:

در حال حاضر با 3 ساختمان و 20 کلاس های درسی که مجهز به ویدئو پروژکتور و دیگر تجهیزات هستند کارگاه برق و جوشکاری آزمایشگاه و سایت کامیپوتر با 45 کامپیوتر 1500 متر سوله هلال احمر را به صورت اجاره ای در اختیار داریم که برای ورزش استفاده می شود کتابخانه با 8 هزار عنوان کتاب به پایگاه اطلاعاتی دانشگاه اصفهان وصل شده که به همین لحاظ به طور کامل به پایگاه اطلاعاتی آن دانشگاه کلیات رشته ها در حال حاضر 37 دسته فعال داریم 7 رشته کارشناسی ارشد، دو رشته دیگر امسال اضافه می شود و دیگر رشته ها در مقاطع پیوسته در حال حاضر 1200 دانشجو داریم در حال حاضر از ابتدا تاکنون 4366 فارغ التحصیل در پایان سال گذشته داریم به دنبال اخذ مجوز 3 دانشکده هستیم بعد به دنبال مجوز دانشگاه شدن است برنامه این است که بتوانیم طبق مقررات وزارت علوم اینجا را دانشگاه کنیم تا عضو هیئت علمی داریم 100 نفر استاد تا امکان از اساتید مجرب استفاده می کنیم.

در مراکز به راحتی می توان به اساتید دسترسی داشت لذا ما با هزینه های بالاتری اساتید مجرب را در شهرستان آورده ایم.

با معرفی اساتید مجرب که در دانشگاه های معتبر کشوری در حال تدریس هستند سعی می کنیم اساتید مجرب استفاده کنیم تا دین خود را به دانشجویان ادا کنیم اشاره مختصر به توانایی های مؤسسه در جذب دانشجو در رشته کارشناسی ارشد که طبق نظر کارشناسان سازمان سنجش رتبه خوبی را از این نظر داریم2515 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور که 344 مؤسسات غیرانتفاعی هستیم ما در کلیه گروه ها که بررسی شده بین 2515 دانشگاه رتبه 145 را آوردیم از لحاظ برتر دانشجویانی که قبول در کارشناسی ارشد شدند در گروه فنی مهندسی که بیشتر حیطه کاری ما هست ما رتبه 5 یا 6 را در بین کل دانشگاه ها پیدا کردیم و رتبه 15 را در کل غیرانتفاعی های کشور در گروه برق اختصاصی ما است: بین کل دانشگاه های کشور رتبه نهم و در بین غیرانتفاعی ها رتبه اول را به دست آوردیم و در گروه علوم انسانی دو رشته ارشد داریم بین کل دانشگاهی کشور رتبه 13 و بین غیرانتفاعی ها رتبه اول را داریم که رسماً اعلام شده برای ما بسیار نویدبخش است که باید تلاش کنیم بهتر شود.

مسلماً نقاط ضعفی هم داریم منتها...

ما در سال گذشته مراجعاتی از دانشجویانی داشتیم که جایی قبول شده بودند و از وجود این مؤسسه و رشته های آن بی اطلاع بودند و اظهار ناراحتی می کردند که باید به مناطق دور برویم

 

مراسم تجلیل از جانبازان

در مراسمی که به مناسبت ولادت با سعادت پرچمدار دشت کربلا، ساقی لب تشنگان و بزرگ جانباز اسلام حضرت ابوالفضل العباس (ع) در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مسئولین و جمعی از جانبازان و ایثارگران شهرستان برگزار شد، اکبر فروغی رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران گلپایگان ضمن گرامیداشت این ایام و روز جانباز اظهار داشت: امیدوارم به یمن برکت این اعیاد باشکوه همه ما در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشته و ادامه دهنده راه شهیدان باشیم.

وی افزود: بی شک تجلیل و قدردانی از زحمات و فداکاری های جانبازان هر چه صورت گیرد جوابگوی ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی آنان در راه اعتلای اسلام و جانفشانی و در طبق اخلاص گذاشتن جان خود که بزرگترین ایثار است کاری نکرده ایم.

فروغی با تقدیر از حضور جانبازان در این مراسم تجلیل تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم قدردان زحمات شما باشیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یزدان بخش قاسمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی گلپایگان با بیان اینکه شما جانبازان و خانواده های محترمتان علاقمند هستید که بر اساس زندگی جانباز عالم هستی حضرت قمر بنی هاشم (ع) ادامه راه دهید لذا با توجه به شخصیت والای قمر بنی هاشم که در عصر تاسوعا حضرت سیدالشهدا (ع) به ایشان می فرمایند یا عباس! جان حسین فدای تو، باید بسنجیم در حالی که امامان معصوم (ع) همان ویژگی های پیامبر (ص) را دارند چگونه می شود امامی به فردی که امام نیست بگوید جان من فدای تو؟

وی با بیان اینکه در روایات ائمه معصومین (ع) آمده که خداوند در روز قیامت به حضرت ابوالفضل العباس (ع) منزلتی می دهد که همه شهدا به حال او غبطه می خورند، افزود: در راستای اینکه بدانیم آنچه بر اساس این روایت خداوند تبارک و تعالی به حضرت ابوالفضل العباس (ع) عطا می نمایند که شهدا بر آن غبطه می خورند لازم است جایگاه شهدا را اول بشناسیم که خداوند یکی از مقام هایی را که به آنان عطا می فرماید حیات طیبه است و به معنی محضر پروردگار می باشد لذا به اهمیت جایگاه حضرت ابوالفضل (ع) بر اساس این روایت پی خواهیم برد.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به اینکه دونفر در بهشت به حالت پرواز حرکت می کنند و خداوند تبارک و تعالی در ازای دست های بریده آنان بال به آنان عطا می کند که یکی از آنان جعفر طیار و دیگری قمر بنی هاشم (ع) هستند، تصریح کرد: امروزه با نگاهی به این روایات و احادیث باید پیگیر این امر باشیم که آیا راه برای دیگر مؤمنین در رسیدن به این جایگاه ها باز است یا خیر؟ که در این راستا باید به زندگانی ائمه معصومین (ع) به ویژه قمر بنی هاشم (ع) بپردازیم که ایشان چگونه بزرگ و تربیت شدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گلپایگان با بیان ویژگی های زندگانی و تربیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) عنوان کرد: برخورداری حضرت ابوالفضل (ع) از مربیان تربیتی والا مانند پدر بزرگوارش حضرت علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و حضرت سیدالشهدا (ع) و دارا بودن شجاعت، ادب و فروتنی و پیروی از ولایت را از خصوصیات بارز حضرت قمر بنی هاشم (ع) برشمرد.

وی در پایان یادآور شد: ایثارگری حضرت قمر بنی هاشم (ع) ایشان را به درجه ای می رساند که همه شهدا به حال او غبطه می خورند.

 

در جلسه شورای اداری شهرستان:

ضمن تقدیر از خدمات مهدی ذکاوتمند، مهدی صادقی وصفی به عنوان مدیریت جدید اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان گلپایگان معرفی شد

رضوان زمانی: علی بهبهانی مدیرکل ثبت اسناد استان اصفهان در جلسه شورای اداری گلپایگان که با حضور مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری به منظور معرفی رئیس جدید اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان و تقدیر از خدمات ریاست قبلی این اداره حضور یافته بود، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: همه می دانیم مجموعه ثبت اسناد یک مجموعه دیوانی و کاملاً استخوان دار و ریشه ای است و در قرآن به اهمیت خدمات آن نیز اشاره شده است.

وی با اذعان به اینکه گستره قوانین ثبت اسناد مربوط به تمامی نفوس در کشور و از نظر سرزمینی تمامی کشور را در بر می گیرد، تصریح کرد: امروزه کسی نیست که به اهمیت ثبت اسناد پی نبرده باشد و کمتر کسی است که برای رفع مسایل مربوط به امور ثبتی و ... به مجموعه ثبت اسناد گذر نداشته باشد که در این راستا افرادی که به این مرکز مراجعه دارند اموری از قبیل ثبت املاک، تحدیدها، افرازها و اموری که در دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و آنچه در حوزه ثبت شرکت ها صورت می گیرد همه گوشه هایی است از شاخ و برگ های زیادی که در زیرمجموعه های ثبت اسناد هستند.

بهبهانی تصریح کرد: قدیمی ترین اسناد دیوانی ثبت اسناد قریب به یکصد و بیش از یکصد سال با کار سنتی در این مرکز صورت می گیرد اما امروز ناچار و ناگزیریم که این مسیر سنتی و غده سرطانی کار کردن را از بطن این خدمات سطحی بیرون بیاوریم و چاره ای نداریم که وارد فضای ایجاد بانک های مجازی شده و در بخش پدافند غیرعامل به مسایلی مانند آنچه در جنگ و در شهر خرمشهر به وقوع پیوست گرفتار نشویم.

وی با تشریح مشکلات پدید آمده در جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر توسط مزدوران بعثی و آسیب هایی که در این راستا به مدارک و اسناد مردم این خطه وارد شد مطالبی اظهار داشت و افزود: برای اینکه این اتفاق دوباره تکرار نشود طبیعی بود که سازمان یک طرحی را ایجاد کند و با فعال کردن بانک های الکترونیکی مانع از بروز چنین مسایلی که پیش آمد و در بلایا و مسایلی که خدای ناکرده اتفاق خواهد افتاد ما بتوانیم با کمترین آسیب حقوق مالکانه مردم را بازسازی کنیم که امروز با فراهم شدن این شرایط سندهای الکترونیکی با عنوان تک برگی ارائه می شود خروجی همین تفکر است که در دو بانک جامع املاک و جامع کاداک جمع آوری می شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با معرفی بانک های جامع املاک و کاداک به نتایج مثبتی که این امر در فرایند نگهداری اسناد شهروندان و آحاد جامعه خواهد شد، پرداخت و بیان داشت: برای اجرای الکترونیکی شدن اسناد ما مجبور هستیم فرایندی را طی کنیم که این امر بدین معنی نیست اموری که در ثبت انجام می شود در کل بی نقص است و ممکن است مواردی و افرادی را داشته باشیم که در روند این امور مشکلاتی را به وجود آورده باشند لیکن تغییر و تحولات در این است که ما بتوانیم آن بخش را علیرغم مشکلات و زحمات زیاد به صورت الکترونیکی به وجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه ساختار ثبتی شهرستان گلپایگان قدمت بالایی دارد و در آن منازل قدیمی، موضوعات اشتراکی و اختلافات مالکیت ها به وفور یافت می شود، افزود: این امور فرایندی نیست که ما بتوانیم به راحتی از کنار آن بگذریم و در این راستا در حوزه اداری نیاز به یکسری اصلاحات داریم که انجام داده و گله مندی مردم را که از اصل موضوعات الکترونیکی شدن ثبت اسناد اطلاع ندارند را با بکارگیری قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و املاک به انجام برسانیم.

بهبهانی با گله مندی از برخی قوانین ثبتی در کشور اظهار کرد: برخی از قوانین نامشخص به مردم زور می گوید و مردم را در این قانون مجبور می کند که برای دریافت سند حتماً در ملک خود ساخت و ساز داشته باشند و این در حالی است که برخی از مالکین امکان ساخت و ساز برایشان فراهم نبوده و لاجرم فقط می توانند یک دیوار یا حصار برای ملک خود بسازند و این امر موجب می شود که آنها نتوانند سند املاک خود را از ما بگیرند چون قانون ما را در این راستا منع کرده است.

مدیرکل ثبت اسناد استان اصفهان با اذعان به اینکه در قانون 147 قبلی ما می توانستیم به افراد دارای قطعه زمین سند واگذار کنیم، افزود: متأسفانه با تصویب لایحه ای در مجلس قطعه زمین ها را به اعیانی تبدیل کردند و این امر موجب شد که مالکین جهت دریافت سند اعیانی مراجعه به ثبت داشتند و ما خواستار ساخت و ساز در ملک مذکور بودیم که شهرداری برای ساخت و ساز از آنها سند طلب می کرد لیکن باید مشخص شود تکلیف این ارباب رجوع با کیست و ما در این راستا حق را به ارباب رجوع می دهیم زیرا خودمان قربانی این قانون غلط هستیم.

وی با اشاره به اینکه قانون باید بتواند همسان برای رفع مشکلات مردم حرکت کند، تصریح کرد: در گلپایگان چه منابع درآمدی برای بحث اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟ که اگر بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات مردم را حل کرده و متأسفانه به لحاظ همین قوانین در ثبت اسناد، کشور ما قبل از افغانستان و دو کشور دیگر در رده های آخر مسایل ثبتی جهان قرار دارد.

بهبهانی با بیان اینکه ما ناگزیریم برای حل مشکلات مردم تغییر و طرح در عمل داشته باشیم و باید عملاً وارد این حوزه به صورت آسیب شناسی شده تا مشکلات مردم را مرتفع کنیم، افزود: در راستای ساخت ساختمان جدید اداره ثبت اسناد شهرستان نیز عملیات کارشناسی انجام شده و نیازمند اعتبارات از سوی سازمان مدیریت هستیم که امید داریم با پیگیری مسئولین این امر هر چه زودتر صورت گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با اشاره به اینکه به تازگی طرحی در مرکز استان و برای اولین بار در کشور انجام شده به نام طرح پستی تقاضای سند مالکیت که مالکین بدون مراجعه به ادارات ثبت و در دفترخانه ها درخواست سند می دهند و با طی مراحل ده گانه که در این سند آمده ثبت آنان انجام خواهد شد که فرایند این امر در سال 94 باعث شد از مراجعه بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر به واحدهای ثبتی در سراسر استان جلوگیری شود و ضمن صرفه جویی در وقت مانع از پنج میلیون سفر شهروندان شد که هزینه هایی برای آنان دربرمی داشت.

وی تصریح کرد: در راستای طرح ثبتی بیش از 80 نفر جوان بیکار استخدام و ضمن کاهش مراجعات در سالهای قبل که ماهیانه 14 هزار سند مالکیت صادر می شد در حال حاضر ماهیانه بیش از 22 هزار سند مالکیت بدون اضافه کردن نیروی انسانی صادر می شود.

بهبهانی در پایان تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی اداره ثبت اسناد گلپایگان به زودی 6 نفر نیروی جدید و جوان به ظرفیت آن اضافه خواهد شد که امیدواریم با مدیریت جدید این اداره آقای مهدی صادقی وصفی که نیروی جوان، کارآزموده و با تجربه بالغ بر 10 سال فعالیت در زمینه های مختلف ثبتی هستند بتوانیم از فعالیت ایشان مانند مدیریت قبلی آقای مهدی ذکاوتمند که به حق یکی از پاک ترین و زحمت کش ترین نیروهای ثبت اسناد بودند بهره مندی کامل را  مردم شهرستان گلپایگان ببرند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان ضمن تبریک ایام شعبانیه و روز روابط عمومی اظهار داشت: برخی از ادارات دارای روابط عمومی قوی هستند که این امر می تواند در روند فعالیت آن اداره مثمر ثمر واقع شده و ارتباط خوبی با ارباب رجوع پیدا خواهند کرد.

وی افزود: کشور ایران کشور جوانی است و ما مسئولین باید نسبت به جوان ها رویکردمان را درست کنیم چون آنها از قابلیت خوبی برخوردارند و وظیفه ما کشف این قابلیت ها و جهت دهی و بهادادن به آنها است و به همین لحاظ رویکرد ما باید نسبت به جوانان متفاوت بوده و فرق داشته باشد و به این نکته توجه داشته باشیم که جوانان ما از ظرفیت های بالایی برخوردار هستند لیکن ما نتوانستیم این ظرفیت ها را کشف و استعدادهای آنان را به دست آوریم.

امام جمعه گلپایگان با تقدیر از خدمات مهدی ذکاوتمند در 6 سال مدیریت اداره ثبت اسناد شهرستان اظهار کرد: همان گونه که فرماندار فرمودند مردم از عملکرد مهدی ذکاوتمند رضایت خود را ابراز می کردند هر چند ممکن است مشکلاتی در عرصه ثبتی خود داشتند لیکن از مدیریت این اداره و شخص ایشان راضی بودند و این امر خیلی مهم است که رفتار و برخورد و دنبال کردن امور مردم را پیگیر باشیم و امیدواریم مهدی صادقی نیروی جوانی که تازه در این تصدی قرار می گیرند موفق بوده و در راستای امور مردم بتوانند مشکلاتی که این اداره با آن مواجه است را رفع کنند.

حجت الاسلام اسماعیلی با اذعان به اینکه مشکلاتی که در عرصه ثبت اسناد وجود دارد باید حل شود، افزود: مواقعی ما یک گلوگاه های اداری داریم که تا اینها حل نشود مسئولین هر چه تلاش کنند با مشکلات مواجه هستند و این به لحاظ این است که خیلی از قوانین ما با تراکم مواجه و دست و پاگیر شده است و به نوعی همدیگر را خنثی می کند و برای مردم دردسرساز شده است که لازمه رفع این موارد انتقال مشکلات به مسئولین بالای کشوری است و امیدواریم کسی از اینکه مشکلات را به مسئولین بالاتر ارجاع دهد ترس از برکناری سمت خود نداشته باشد و وظیفه مسئولین که خط مقدم مراجعات مردمی هستند ارجاع مشکلات به مسئولین رده های بالا برای رفع آنها است.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان در پایان با اشاره به اینکه امید است در جلسات شورای اداری مسئولین اداراتی که کمتر وارد مسایل می شوند بتوانند موارد و مشکلات خود را مطرح کنند و ما متکلم وحده نشویم و در راستای هدفی که مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات جامعه در سال جاری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان کردند، بتوانیم یک قدمی برای رشد و تعالی مردم و اداره و نهادمان برداریم.

در ادامه حجت الاسلام سید علی موسوی خراسانی امام جمعه گلشهر ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: بعضی مواقع آنچنان در مسایل دنیا گرفتار می شویم که فراموش می کنیم آخرتی هم برای ما است و مرگ فقط برای همسایه نیست و هر لحظه ممکن است این فرشته عزیز خدا سر رسیده و جان ما را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع خداوند یک مقامی را به انسان می دهد که انسان های دیگر به آن نیاز دارند، افزود: تصدی هر مسئولیتی باید در راستای رفع مشکلات مردم بوده و هر مشکلی که از یک مؤمن برطرف کنیم برابر عبادت سالها و ماهها در مسجد است اگر برای خدا و به قصد قربت باشد و انسان خالص و مخلص برای آن دنیای خودش کار کند.

امام جمعه گلشهر با تشریح گفتاری از فرماندار شهرستان اظهار کرد: آقای فرماندار گفتند در دوره ای که تصدی بازرسی داشته اند فردی به استانداری شکایت برده مبنی بر اینکه کارخانه کالباس سازی وی را تعطیل کرده اند و وقتی ایشان به عنوان بازرس به این محل مراجعه داشتند مسئول بهداشت وی را در جریان فعالیتهای غیربهداشتی و خارج از عرف این کارخانه کالباس سازی قرار داد، به نحوی که به وی گفته بود در این کارخانه مرغ مرده از شهرهای دیگر و الاغ های پیر را جمع کرده و آنها را برای مردم کالباس درست می کنند!!

وی افزود: برخی به قیامت اعتقاد ندارند که این کارها را می کنند و چگونه می خواهند زندگی خود را با کسب درآمد از این فرایند تأمین کنند؟ مال حرام خوردن باعث زندگی هایی می شود که امروز شاهد برخی از آنان هستیم، امیدواریم خداوند این فرصتی که به ما داده است را از آن در جهت کمک به مردم و رفع مشکلات آنها استفاده کنیم و به گونه ای قدم برداریم که فردا بتوانیم به پیامبر گرامی اسلام (ص) بگوییم این کارها را ما برای شیعیان شما انجام دادیم.

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان ضمن خیرمقدم به مسئولین شهرستان و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان و تقدیر از خدمات مهدی ذکاوتمند رئیس اداره ثبت اسناد گلپایگان، اظهار داشت: از باب اینکه ثبت یک کار فنی و تخصصی است لذا لازمه آن این است افرادی که به کار گرفته می شوند از تخصص لازم برخوردار باشند و مردم هم توقع دارند در کوتاه ترین زمان امور آنان انجام گیرد هر چند برخی امور اجتناب ناپذیر است ولی خیلی از کارها را هم شاید بتوان راحت تر انجام داد و لازمه اش این است که مدیریت جدید اداره ثبت شهرستان یک تحولی در آن به وجود آورند هر چند خود آقای ذکاوتمند فوق العاده زحمت می کشیدند و من خود متوجه بودم.

وی افزود: شاید یک مقدار سازمان (ثبت اسناد و املاک) از باب فنی بودن یا پیچیدگی بودن که در تخصص ما نیست مشکلاتی در امور خود داشته باشد لذا مردم گلایه مندند که پرونده های آنان در این اداره خیلی زمان بر و طولانی جواب داده می شود که درخواست ما از جنابعالی تأمین نیروی مورد نیاز به ویژه کارشناسانی که وجود آنان می تواند جوابگوی مراجعات باشد را با توجه به گستردگی حوزه گلپایگان انتظار داریم.

فرماندار گلپایگان با بیان اینکه محل اداره ثبت اسناد گلپایگان با توجه به سابقه قدیمی فعالیت که در این شهرستان دارد دچار فرسودگی و نیاز به بازسازی و تأمین دارد، افزود: مبالغ جزیی که در راستای هزینه های این اداره اختصاص می یابد بسیار پایین بوده و نمی توانند جوابگوی مشکلات عدیده آن باشد لذا تقاضایی که از مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در این راستا داریم امید است نسبت به مرمت و بازسازی این اداره که روزانه مراجعات زیادی از باب امور مردم در آن صورت می گیرد توجه بیشتری نسبت به آن صورت گیرد که در این راستا اگر کاری از دست ما برمی آید، آماده هستیم چون محیط کار ثبت اسناد باید یک فضای مناسب حتی برای پرسنل آن باشد.

فراست تصریح کرد: با توجه به نزدیکی بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ضرورت و همکاری دستگاه های ذیربط را در این راستا مد نظر قرار داده، امید است طبق سنوات گذشته بتوانیم با حضور پررنگ این مراسم را چه در داخل شهرستان و چه در حرم مطهر به نحو احسن به انجام برسانیم.

وی با اذعان به اینکه لازم است با توجه به شعار سال در راستای اقتصاد مقاومتی مسئولین ادارات صرفه جویی را در مصرف آب و برق و دیگر انرژی های مصرفی سرلوحه کار خود قرار دهند، اظهار کرد: ادارات در این راستا الگو برای سایر مردم شوند و لازم است مکاتبات را پیگیری و نسبت به توصیه مقام عظمای ولایت در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در ادارات و دستگاه ها در مسایل بروز بحران همکاری لازم را داشته باشند چون در مواقع بروز حوادث آمادگی لازم ضروری است به عنوان مثال چه کسانی متوجه وقوع زلزله در گلپایگان شدند؟ هر چند خفیف بود لیکن آمادگی لازم باید در زمینه چنین حوادثی در دستگاه های ذیربط صورت گیرد.

فراست در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از مدیریت شبکه دامپزشکی گلپایگان که در راستای بحران بیماری دام (تب برفکی) اقدامات معقول و به موقعی را برای ریشه کنی آن با تلاش شبانه روزی انجام دادند، افزود: امیدواریم بتوانیم این معضل را نیز پشت سر بگذاریم و به دنبال تأمین اعتبار خسارت به دامداران هستیم.

وی با اشاره به جاری شدن آب در رودخانه اناربار گلپایگان اظهار داشت: جاری شدن این آب در رودخانه گلپایگان برای برخی از جمله کشاورزان مورد سوال واقع شده بود که لازم است اطلاع رسانی شود با توجه به اینکه در سدّ کوچری حدود بیش از 60 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که این امر با عنایت به اینکه سدّ نوساز می باشد و در حال حاضر مسئولین مربوطه پر شدن آن را ضروری نمی دانند لذا برنامه ریزی کرده اند تا مقدار اضافی آب از آن خارج شود و در سال های آینده که اطمینان نسبت به در جلسه شورای اداری شهرستان :گنجایش سد خواهد شد، سد به میزان مورد لزوم پر خواهد شد، بدیهی است جاری شدن آب می تواند نسبت به تأمین آب های زیرزمینی کمک کند.

فرماندار گلپایگان در پایان از همکاری ادارات برق، بیمه، گاز و آب که با صنعتگران شهرستان در راستای بدهی آنان، تقدیر کرد.

در ادامه سید رضا میرهندی مدیریت اداره گاز گلپایگان با اشاره به منافع و مزایای بهره مندی از گاز طبیعی در مصارف صنعتی و خانگی اظهار داشت: گاز یک نعمت خدادادی و سوختی بسیار پاک و خوب است و لزوم استفاده از آن در امور صنعت و خانگی متدوال و گسترده شده است لذا لازم است شهروندان عزیز و دیگر دستگاه های ذیربط که از این منبع خدادادی برای امور تجاری و مصرفی خود در حال استفاده هستند درخواست بهره مندی مطلوب از آن را داریم.

وی افزود: هر چند مردم در حال حاضر با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وضعیت مناسبی ندارند و این مدیریت نیز بر همین مبنا در راستای دریافت وجوهات مصرفی و معوقه گاز خود در مصارف خانگی و حتی صنعتی مردم را در تنگنا قرار نداده لیکن درخواست می شود از مسئولین ذیربط امور صنعت، معدن، اوقاف و امور مساجد در جهت پرداخت بدهی های خود و سبک کردن معوقه ها اقدام کنند تا ما نیز با توجه به اقداماتی که برای امور زیربنایی داریم بتوانیم نسبت به آنها با تأمین بودجه اقدام کنیم.

میرهندی با اشاره به اینکه شهروندان و امور صنعت شهرستان بالغ بر 37 میلیارد ریال بدهی معوقه مصرف انرژی گاز دارند، تصریح کرد: اداره گاز شهرستان علیرغم بدهی های معوقه 5 یا 6 ماهه مصرف کنندگان بخش صنعت و خانگی به دلایل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه تاکنون موفق به پرداخت بدهی خود نشده اند نیز تا حد امکان آنان را در تنگنا قرار نداده لذا انتظار داریم نسبت به همکاری و همیاری با ما دaر این راستا اقدام معقول صورت گیرد.

 لازم به ذکر است در جلسه شورای اداری شهرستان مدیر کل ثبت  اسناد و املاک استان اصفهان ضمن تقدیر از خدمات 6 ساله مهدی ذکاوتمند در تصدی  مدیریت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان  گلپایگان، مهدی صادقی  وصفی را به عنوان مدیریت  جدید این اداره  به حضار معرفی کرد.                         

 

 

   نادر ولی شایع......... 

       داستان از آنجاشروع شد که بیمار آقای 27 ساله با کم خونی بدون علت و دل دردهای دوره ای اطراف ناف از حدود ابان 94 که بررسیهای مختلف از جمله کولونوسکپی و اندوسکپی و ..... علت خاصی را آشکار نساخته بود و از اسفند 94 دچار فلج اندام شده بود را جهت ادامه بررسی علت کم خونی جهت انتروسکپی ( اندوسکپی روده باریک) به اینجانب ارجاع نموده بودند و جالب بود که انتروسکپی وی نیز در طول 7 متر روده باریک نرمال بود فلذا از شغل بیمار سوال شد که گفتند ایشان قبلا دانشجو بوده و فعلا بیکار است و در پاسخ به سوال دال بر استفاده از مواد مخدر خواهر ایشان به استفاده چندین ساله او از مواد مخدر اشاره داشت که سایر اعضای خانواده نمی دانستند!! لذا با احتمال مسمومیت با سرب سطح سرمی این فلز اندازه گیری شد که 4 برابر نرمال بود لذا بیمار به مرکز مسمومیت  ها ارجاع داده شد تا در صف نوبت دارویی قرار گیرد که هم بسیار گران است و هم نایاب!!!!!

بنده در طول 20 سال طبابت بیمار با مسمومیت با سرب نداشتم یا به آن فکر نکرده بودم ولی در 4-5 ماه قبل تا کنون حداقل 10 بیمار با این تشخیص به مرکز مسمومیتها ارجاع نموده ام لذا برخود واجب دیدم تا از بروز و شیوع این فاجعه ملی گزارشی تهیه نمایم بلکه مورد توجه و عنایت افرادی که در معرض خطر هستند قرار گیرد.

مسمومیت با سرب:                                   

 بروز و پیشرفت این بیماری بطئی و کند است فلذا ممکن است بیمار در صدد تشخیص و درمان زودرس نباشد علایم آن بسیار متنوع بوده و در صورتیکه به فکر آن نباشید تشخیص داده نخواهد شد . از جمله علایم ان میتوان به دل درد ، یبوست ، و تحریک پذیری و اشکال در تمرکز حواس و کم خونی اشاره کرد. ایجاد فشارخون بالا و عوارض کلیوی و عوارض حرکتی و عصبی نیز از جمله عوارض دراز مدت است

علت ابتلا اکثر بیماران تماسهای شغلی است و بیشترین راه ابتلاء در بزرگسالان تنفسی و در کودکان از طریق افزایش جذب گوارشی است، یک فرم ارگانیک سرب به گازوییل اضافه میشود تا عدد اکتان آن بالاتر رود و تخمین زده میشود 90 درصد سرب اتمسفر حاصل سوخت ناقص اتومبیل ها باشد و حذف این سرب از گازوییل در برخی نقاط دنیا باعث کاهش خطر مسمومیت با سرب شده است. افرادیکه در کارخانه های باطری سازی شاغل اند یا در صنایع رنگ کار می کنند یا با مواد شیمیایی حاوی سرب سر وکار دارند و معتادین به مواد مخدرخوراکی یا تزریقی بیشتر در معرض مسمومیت سروکار دارند.

ناخالصی های موجود در تریاک بویژه خاک رس که ممکنست حاوی سرب زیادی باشد عامل این مسمومیت در معتادین به مواد مخدر است. مصرف برخی انواع الکل که بطور غیرقانونی و مخفیانه توسط افراد سود جو تهیه شده است عامل دیگری برای این نوع مسمومیت است. سوء تغذیه و کمبود کلسیم و آهن و روی که در افراد معتاد به وفور یافت میشود باعث افزایش جذب گوارشی سرب شده و شانس مسمومیت را بالا میبرد . سرب وارد خون شده و در استخوانها و بافت نرم رسوب میکند و سرب موجود در خون 90 در صد به گلبولهای قرمز متصل شده و باعث لیز و از بین رفتن گلبولها میشود فلذا سرب اثرات مضری را روی بدن اعمال میکند که مهمترین آنها : 1- ایجاد کم خونی 2- با تغییر در سد خونی مغزی ، عوارض عصبی و حرکتی و خستگی مزمن و عوارض روانپزشکی همجون افسردگی و پرخاشگری ایجاد میکند. 3- سرب با تغییر در ساختار DNA سلولی خطر ایجاد سرطان را افزایش و حوادث قلبی عروقی را می افزاید.       4- کاهش میل جنسی ، اختلال در شکل و حرکت اسپرم ها و ایجاد ناباروری و .........................      

                              توصیه میشود در صورت بروز کم خونی بدون علت ، دل دردهای دوره ای و رفتارهای توجیه ناپذیر عصبی و روانی و خستگی مزمن و اشکال در تمرکز حواس و اختلال خواب به فکر این بیماری مهلک باشیم چرا که تشخیص دیررس میتواند منجر به عوارض غیر قابل برگشت و حتی مرگ بشود. شیوع این بیماری در ماههای اخیر بنظر میرسد بدلیل الودگی مواد مخدر با ترکیبات آلوده به سرب است و این نکته باید مورد توجه مصرف کنندگان مواد افیونی باشد گرچه نقش آلودگی هوا را نیز نباید از نظر دور داشت.       

دکتر محسن شریفی

 فوق تخصص گوارش- کبد

     مدرس و پژوهشگر دانشگاه.

 

جشن بزرگ فوتبال شهرستان که همزمان باولادت باسعادت آقا ابولفضل العباس( ع)در سالن 22بهمن شهرستان برگزار شد

درجشن بزرگ فوتبال شهرستان که همزمان باولادت باسعادت آقا ابولفضل العباس( ع)در سالن 22بهمن شهرستان برگزار شد از قهرمانان ومدال آوران فوتبال سال 94 تجلیل وکاپ وحکم قهرمانی اهدا شد

طبرزدی رئیس هیئت فوتبال شهرستان طی گزارشی در این راستا اظهار داشت: درسال 1394 بیش از250 نفر ازجوانان شهرستان درقالب تیمهای فوتبال وفوتسال در مسابقات استانی شرکت کردند ودرپایان در رده بزرگسالان تیم کیوان گلپایگان مقام نائب قهرمانی مسابقات لیگ یک آسیاویژن استان اصفهان را کسب کرد در ردهای امید تیم سیناشیمی قهرمان امیدهای شهرستان بعنوان نماینده شهرستان درمسابقات امیدهای استان شرکت نمود ودربه مقام قهرمانی مسابقات دست یافت تا گلپایگان برای اولین بار درتاریخ فوتبال خود امتیاز کشوری داشته باشد در ردهای متعدد جوانان نونهالان رده 14.13 .12.و10 فوتبال وفوتسال درمسابقات استانی شرکت کردیم که تیم فوتسال 11سال پیام مقام سوم استانی رابدست آورددرمسابقات شهرستانی جام رمضان تیم دهیاری سعید آباد قهرمان در لیگ فوتبال شهرستان لیگ 1 کشت وصنعت قهرمان تیم ذولفقار گوگد دوم وپاس سوم شد لیگ دو شهرستان تیم فجر قهرمان تیم سیناشیمی دوم واتحاد سوم شد رده امیدها سیناشیمی قهرمان

تیم کشت وصنعت دوم وپاس سوم شدند دررده جوانان همای شادگان اول پاس دوم واستقلال سوم شدند نوجوانان کشت وصنعت اول صنعت گلپا دوم وپاس سوم شدند درمسابقات لیگ 1فوتسال، الماس شهر قهرمان الوند گلشهر دوم وکشت وصنعت سوم شدند در لیگ 2دهیاری نیوان قهرمان پگاه دوم وپارسیان سوم شدند

یک دوره کلاس مربیگری سی ایران درفروردین 94 برگذار گردیدباحضور 25 نفر ویکدوره کلاس داوری درجه 3 اردیبهشت 94 برگژار گردید

 همچنین برگزاری کلاس داوری 3فوتسال زیر نظر استاد مشفق مدرس رسمی فرداسیون آغاز شد که دراین کلاس تعداد 22نفرآقا و7نفر خانم شرکت دارند

لازم بذکر است در جنگ فوتبال شهرستان که همراه با برنامه های متنوع و نشاط آور همراه بود چندین گروه هنری شهرستان به اجرای برنامه پرداختند و در پایان نیز به برترین های این رشته ورزشی شهرستان کاپ ، لوح و هدایا که از سوی هیئت فوتبال شهرستان تدارک شده بود، اهداء گردید.

 

کسب مقام اول  بانوان رزمی کار در مسابقات استان

تبریک به خانها فاطمه شیخوندی و فاطمه مصطفائی که با در خشش در ششمین دوره مسابقات او-اسپرت که به میزبانی استان اصفهان و با حضور 161نفر از کشور ایران و 88نفر شرکت کننده خارجی از 9 کشور (اقایان و بانوان)در بخشهای مبارزه ،هنرهای فردی و تیمی در این مسابقات کسب مقام اول در بخش مبارزه نمودند. در این دوره از مسابقات سرکار خانم زهرا ابراهیمی بعنوان داور و اقای  محسن محسنی بعنوان کادر اجرایی مسابقات  حضور داشتند  ک مایه افتخار گلپایگان و هیات رزمی میباشد.

عیادت مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان از دانش آموز تصادفی

در روز دوشنبه  مورخ 95/3/3  مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان،از مبینا جوانبخت،دانش آموز پایه سوم دبستان شهید اشرفی اصفهانی،که بر اثر تصادف در ICU بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان بستری بودند،عیادت کرد.

در صحبت با مسولان بخش و گزارش دکتر معالج حال ایشان رو به بهبودی ست و به حمدا... از قسمت ICU به بخش انتقال یافتند.

 

  برگزاری جشن میلاد در ارگ گوگد

  برگزاری جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) با حضور با شکوه مردم از نقاط مختلف شهرستان در ارگ تاریخی گوگد برگزار شد و طی آن برنامه های شاد و متنوع با هنرمندی هنرمندان شهرستان و اهداء لوح و هدایا به شرکت کنندگان در مسابقه اهداء شد. این برنامه که مورد استقبال بسیار مردم قرار گرفت توسط شهرداری، هیئت رزمندگان اسلام و ارگ گوگد برگزار شد و گروه هنری محراب اندیشه با مدبریت و اجرای علیرضا محرابی ، هنرمندان این گروه و گروه هنری کوثر اجرا شد

 

شهردار گلپایگان:

گلپایگان زیباترین شهر استان اصفهان است

شهردار گلپایگان گفت: گلپایگان یکی از شهرهای زیبای استان اصفهان است و این زیبایی را بابت تلاش، همکاری و همراهی شهروندان در پاکیزه نگه داشتن شهر می دانیم.

مهندس محمدامین جمالی شهردار گلپایگان در حاشیه آیین اهدای جوایز جشنواره زمستانی شهرداری گلپایگان که عصر دوشنبه در محل پارک شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ولادت حضرت ولیعصر (عج) و حماسه آزادسازی خرمشهر روز مقاومت و ایثار اظهار داشت: در جشن بزرگ شهرداری که چندی قبل با حضور جمع کثیری از شهروندان در محل سالن 22 بهمن شهرستان صورت گرفت و طی قرعه کشی انجام گرفته، برندگان جوایز جشنواره زمستانی مشخص و امروز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری جوایز آنان شامل یک دستگاه خودروی پراید، پنج کمک هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس و پنج دستگاه دوچرخه به آنان اهدا شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قسمت عمده بودجه و اعتبارات شهرداری از وصول عوارض و نوسازی شهروندان تأمین می شود، لذا در جهت افزایش مشارکت ها و تعامل بیشتر مردم با شهرداری در راستای پرداخت به موقع این عوارض، جشنواره ای با نظر شورای اسلامی شهر و شهرداری گلپایگان در دو ماهه پایانی سال برگزار و مقرر شد جوایزی در خصوص شرکت شهروندان در این جشنواره در نظر گرفته شود.

شهردار گلپایگان با اذعان به اینکه خوشبختانه استقبال خوبی شهروندان از این جشنواره به عمل آوردند، تصریح کرد: توقع ما این است که چنین برنامه هایی در جهت تداوم حضور مردم در همراهی و مساعدت با شهرداری در زمینه های مختلف با برگزاری مکانیزم های تشویقی که مشارکت مردم را در پرداخت عوارض به دنبال خواهد داشت، ادامه یابد.

مهندس جمالی با اشاره به اینکه انتظار مدیریت شهرداری از مردم همراهی و مساعدت آنان در تمامی زمینه ها در راستای روند رفاه و عمران شهری است، افزود: همان گونه که مردم شهر گلپایگان در بحث نظافت، زیباسازی، نگهداری از فضای سبز و توسعه آن همکاری صمیمانه با شهرداری داشته و دست یاری ما را در روند امور می فشارند تا ما با تکیه بر آن بتوانیم در پیشرفت و توسعه عمرانی و خدماتی قدم های مؤثر برداریم، ما می توانیم امروز با افتخار اعلام کنیم که گلپایگان یکی از شهرهای زیبای استان اصفهان است و این زیبایی را بابت تلاش، همکاری و همراهی شهروندان در پاکیزه نگه داشتن شهر می دانیم.

وی با تقدیر از مساعدت و همراهی مردم در امور شهری با شهرداری گلپایگان، بیان داشت: امیدواریم مردم در بحث پرداخت عوارض نیز که قانونی است و قسمتی از بودجه سالیانه شهرداری را شامل می شود در بحث آزادسازی پروژه های عمرانی همکاری خود را مضاعف کرده و در مواردی که آماده سازی این پروژه ها مشکلاتی را برای ساکنین محل به وجود می آورد، همکاری مردم را می طلبیم تا با قوت بیشتر بتوانیم امور را در راستای رضایت مندی آحاد جامعه به انجام برسانیم.

شهردار گلپایگان با یادآوری این نکته که در جشنواره زمستانی دو ماهه شهرداری در پایان 94، حدود 2800 نفر از شهروندان در این طرح شرکت کردند، افزود: در نتیجه قرعه کشی که به مناسبت اعیاد رجب و شعبانیه در جشن بزرگداشت شورا در نهم اردیبهشت صورت گرفت، سرکارخانم سمانه منتصری برنده یک دستگاه خودروی پراید و پنج نفر از آقایان: ابوذر طبرزدی، ابوالفضل الله بخشی، محمدرضا انصاری، ناصر خادم الحسینی و یدالله تکبیری برنده کمک هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس شدند و پنج دستگاه دوچرخه به آقایان: غلامرضا ذنوبی، علی ربیعی، علیرضا سلطانی و سیدعلی اکبر مصطفوی و خانم اکرم یاوری اهدا شد.

مهندس جمالی در پایان به آخرین پیش بینی جمعیت شهر گلپایگان بالغ بر 59497 نفر اشاره کرد و یادآور شد: در جشنواره زمستانی شهرداری گلپایگان بیش از 16 میلیارد ریال از عوارض نوسازی و خودروی شهروندان وصول شد و بیش از یک چهارم بودجه ای است که در این بخش باید وصول شود و پیش بینی ما برای جمع آوری عوارض خودرو و نوسازی سال 94 حدود 45 میلیارد ریال می باشد.

در ادامه مسعود اسکندری رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان ضمن گرامیداشت ایام شعبانیه و سالروز پیروزی آزادسازی خرمشهر و تقدیر از همکاری، همراهی و مساعدت پرشور مردم در راستای برگزاری جشنواره زمستانی، اظهار داشت: شهرداری متعلق به مردم است و از مردم برای مردم در جهت رفاه آنان تلاش دارد.

وی افزود: امیدواریم سال آینده و سال های بعد نیز بتوانیم در راستای ساخت پروژه های عمرانی و خدماتی حضور پررنگ مردم را در همراهی و مساعدت آنان داشته باشیم و جشنواره های متعدد برگزار کرده و با جمع آوری عوارض قانونی در امر مشارکت مردم قدم برداریم.

اسکندری با اذعان به اینکه امیدواریم روزی در گلپایگان شاهد پرداخت عوارض به موقع مردم در راستای وصول به برنامه های آتی شهرداری بوده و تعامل بسیار خوبی بین مردم و شهرداری و شورا و شهرداری صورت گیرد که نتیجه آن به نفع مردم و شهر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در پایان با یادآور این نکته که دریافت عوارض دو ماهه سال 94 شهرداری طی 40 سال گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: امیدواریم شهرداری در راستای اتمام و بهره برداری از پروژه های عمرانی که نیاز بالقوه افراد جامعه است، قدم بردارد.

اولین مرکز پارک نجومی کشور به زودی در گلپایگان راه اندازی خواهد شد

گلپایگان- اولین مرکز پارک نجومی رصدخانه ای که دارای موزه نجوم و اولین کتابخانه تخصصی نجوم در کشور است با مجموعه توریستی به زودی در گلپایگان راه اندازی خواهد شد.

، در حاشیه برگزاری اولین همایش نجوم که در دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان با حضور اساتید این عرصه، دکتر مهدی اسحاقی رئیس نجوم ادیب اصفهان، دکتر سپهر اربابی عضو هیئت علمی انجمن نجوم ایران و دکتر محمود نوری نماینده نجوم استان قم، پژوهشگران، علاقمندان و مسئولین شهرستان صورت گرفت، دکتر حمیدرضا مؤمنی رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان با ابراز خرسندی از برگزاری همایش نجوم در این دانشکده هدف از برگزاری این همایش را این گونه اظهار داشت: یکی از اهدافی که دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان در حال پیگیری آن است مسایل علمی و پژوهشی و برگزاری سمینارها در خصوص نجوم بوده و به لحاظ اینکه ما متولیان امر پژوهش هستیم از برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و همایش های علمی که جزیی از وظایف ماست، استقبال می کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال مدیریت دانشکده از این همایش به واسطه وظایف ما به عنوان یک مرجع علمی و حمایت از اقدامات مهندس سید حسن شریف زاده مجری طرح احداث و فعالیت پارک نجوم در راستای اهداف و برنامه هایی است که این جوان فعال در شهرستان داشتند و این همایش را به خوبی برگزار کردند که باعث تشویق ما برای برگزاری چنین همایشی در آینده خواهد شد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان با بیان اینکه ما آمادگی برگزاری یک کلاس در زمینه نجوم را با توجه به نیاز شهرستان فراهم خواهیم کرد، افزود: این دانشکده در راستای ایجاد مرکز رشد یا شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی را زمینه امور خود قرار داده که اگر مورد حمایت مسئولین قرار گیرد، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان می تواند یک مرکز و قطب نجوم در شهرستان باشد که این امر بستگی به حمایت مدیریت و مسئولین ذیربط دارد.

دکتر مؤمنی تصریح کرد: دانشگاه ها با توجه به سیاست وزارت علوم به سمت فعالیت های کاربردی، پژوهشی کاربردی و شرکت های دانش بنیان در جهت تولید علم و فروش آن اقداماتی را در راستای فراهم کردن چنین موقعیت هایی در مراکز علمی خود در حال انجام دارند که دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان نیز از این امر مستثنی نبوده و تنها به لحاظ کمبود فضای لازم بر اساس استانداردهای مورد نیاز به دنبال رایزنی هایی با مراجع ذیربط است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چشم اندازهای دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان دایر کردن شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد بوده که در یک حالت خوش بینانه امیدوار هستیم بتوانیم در سال جاری (95) اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام داده و بتوانیم مرکز رشد را در این دانشکده دایر کنیم.

در ادامه علی فیروزی عضو شورای شهر گلپایگان و مجری طرح برگزاری همایش نجوم ضمن تقدیر از فعالیت ها و اقدامات خانواده شریف زاده در راستای اختراعات و اکتشافات فنی و مهندسی اظهار داشت: من به عنوان عضو کوچکی از شورا و خادم مردم ضمن حمایت از فعالیت های این خانواده نخبه انتظارم از مسئولین ذیربط در راستای حمایت از این افراد مخترع این است که پس از به ثبت رساندن اختراع آنان دستگاه ذیربط پشتیبانی و حمایت از اختراع مذکور را عهده دار شوند.

وی افزود: چندی قبل پدر مهندس سیدحسن شریف زاده که خود یک نخبه و مخترع متفکر در زمینه های مختلف فنی است، موفق به اختراع جداسازی کابین هواپیما در مواقع حوادث هواپیمایی بود که به علت عدم حمایت از این اختراع علیرغم به ثبت رسیدن آن، یک اکراینی با الگوبرداری از این اختراع آن را به نام خودش به ثبت رسانده و به جهان معرفی می کند و این می رساند که حمایت جدی از این اختراع و فرد مخترع در کشور ما صورت نگرفته است که در این راستا باید حمایت های جدی از مخترعین و مکتشفین صورت پذیرد.

در ادامه مهندس سیدحسن شریف زاده مخترع، پژوهشگر، محقق و دبیر همایش نجوم گلپایگان با اشاره به اینکه از دوران کودکی و طفولیت علاقه زیادی به ستاره و ستاره شناسی داشتم، اظهار داشت: در سال 88 با توجه به علاقه شدیدم به علوم نجوم، موفق به ساخت بزرگترین تلسکوپ در ایران شدم و اختراع من با نام "ایران تارا" با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت در همان سال رونمایی شد که از بُعد کیفیت در حد بسیار بالایی قرار داشت.

وی افزود: تلسکوپ اختراعی به قطر یک و نیم متر و طول لوله آن 10 متر، حتی قادر به دیدن چاله های کیهانی با دقت بسیار بالایی بود که با هزینه بسیار پایین آن را اختراع و در سال 88 به ثبت رساندم.

این پژوهشگر و مخترع تصریح کرد: با فعالیت در رشته نجوم و علاقه مندی که نسبت به این امر داشتم، انجمن نجوم شهرستان را در سال 87 به ثبت رساندم و موفق به دریافت مجوز پارک نجوم از انجمن نجوم کشور شدم که در راستای داشتن یک نقطه گریزپذیر و تاریک که دارای استانداردهای لازم و موقعیت شهری بوده و در حال حاضر پیگیر فعالیت پارک نجوم (شریف) در شهرستان هستیم.

مهندس شریف زاده با اذعان به اینکه پارک نجومی مورد نظر هم بُعد نجومی خواهد داشت و دارای موزه نجوم و اولین کتابخانه تخصصی نجوم در کشور است، افزود: نرم افزار هوافضا از دیگر ملزومات این پارک نجوم بوده و در کنار آن یک مجموعه توریستی فعالیت خواهد کرد که در کل تمامی آیتم های مورد نظر پارک نجوم را تشکیل می دهد که در صورت واگذاری زمین از سوی مسئولین ذیربط این مجموعه فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

وی با تشریح موقعیت نقطه انتخابی در راستای احداث پارک نجوم به منظور فراهم شدن رصدخانه شهرستان گلپایگان بیان داشت: با توجه به نقطه انتخابی که زلزله خیز نبوده و دارای تمامی استانداردهای رصدخانه ای است، محل جذب توریست های علاقمند به بحث نجوم خواهد شد که طی شش سال گذشته پیگیر آن بودم که به لحاظ عدم همکاری و دلسوزی برخی مسئولین مکان مورد نظر ما را حدود 500 الی 600 متر دور کردند که این امر به لحاظ دورشدن از برق به نوعی کار ما را مختل خواهد کرد که امیدواریم واگذاری زمین هر چه زودتر تحقق یابد.

دبیر همایش نجوم گلپایگان با اشاره به اینکه فعالیت پارک نجوم در شهرستان موجب جذب توریست های خارجی برای استفاده از این مکان خواهد شد، تصریح کرد: گلپایگان یکی از بهترین نقاط تاریک ایران به منظور ایجاد رصدخانه و امور نجومی در کشور است که در بازدید صورت گرفته طی غروب روز گذشته که هنوز هوا کاملاً تاریک نشده بود ما به اتفاق یکی از اساتید موفق شدیم سیاره مشتری را در نزدیکی ماه با چشم غیرمسلح مشاهده کنیم که تعجب و شگفتی همراهان خبره در امر نجوم را برانگیخت.

وی در پایان یادآور شد: راه اندازی پارک نجوم شهرستان نیاز به حمایت مسئولین داشته ضمن اینکه اعلام می کنیم نیاز به بودجه زیادی در این زمینه نداریم و با جذب توریست می توانیم نسبت به تأمین بودجه مورد نیاز خود اقدام کنیم و توریست بازدید کننده از این مرکز که عمدتاً خارجی خواهند بود فقط از هوای آسمان این شهرستان در جهت بازدید کهکشان ها اقدام خواهند کرد، کاری که در کشور شیلی از بابت آن مبالغ هنگفتی از بازدیدکنندگان دریافت می کند.

در ادامه دکتر محمود نوری نماینده نجوم استان قم با اذعان به اینکه شهرستان گلپایگان با دارا بودن تمامی معیارهای ایجاد یک جایگاه ایده آل رصدخانه ای می تواند به عنوان یک مرکز مهم در این امر در کشور فعالیت داشته باشد، اظهار داشت: بیشتر کسانی که اجرام جدید در آسمان را رصد و ثبت می کنند منجمین آماتور هستند و امیدواریم با فعالیت این مرکز در شهرستان که با چشم غیرمسلح و در هوای نزدیک به غروب قادر خواهیم بود سیارات زهره یا ناهید را در صورت دانستن مکان دقیق آن ببینیم.

وی افزود: به عنوان یک پژوهشگر در عرصه نجوم طی 18 سال فعالیت در این رشته هیچ گاه سیاره مشتری را در هنگام غروب که هنوز آفتاب به طور کامل پایین نرفته در هیچ جای ایران مشاهده نکرده بودم که روز گذشته با بروز چنین واقعه ای برای من اتمام حجت شد که شهرستان گلپایگان با استفاده از توان مهندس شریف زاده می تواند به عنوان جایگاه مهم نجوم فعالیت چشمگیر داشته باشد.

دکتر نوری با اذعان به اینکه مکان مورد نظر احداث پارک نجوم دارای استاندارد و شرایط لازم در راستای این امر است، افزود: وقتی چنین برنامه ای در یک شهر اتفاق بیافتد و هیچ جای دنیا مشابه آن وجود نداشته باشد می تواند در راستای جذب جوانان و علاقمندان به دنیای علم وارد عمل شده و تمامی افرادی که در امر فضانوردی و نجوم وارد این عرصه شدند از آماتوری و وارد شدن به چنین مکان های بکر بوده است.

کشت گل محمدی در گلپایگان نیازمند حمایت مسئولین

گلپایگان- برداشت و فرآوری محصول گل محمدی در صنایع تبدیلی نیاز به نیروی کار فزاینده دارد که لازم است با توجه به تولید و رویش انواع گیاهان دارویی و ... در بحث صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان اقداماتی صورت گیرد.

حیدرعلی گل محمدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان در حاشیه برداشت گل محمدی از یک مزرعه پنج هکتاری در بخش حسن آباد گلپایگان که عصر پنج شنبه صورت گرفت، با اشاره به اینکه یکی از سیاست های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت است که کشور و کشاورزی از کشت های پرمصرف آب به سمت کشت های کم مصرف برود، اظهار داشت: در راستای امر تغییر الگوی کشت که در بسیاری از شهرهای کشور دچار کمبود آب هستیم، کشاورزان به راحتی می توانند در مزارعی که خاک خیلی غنی و آب مکفی برای کشاورزی ندارد از کشت های پرمصرف آب پرهیز و به سمت کشت هایی سوق پیدا کنند که نیاز به آب کم دارد.

وی افزود: در راستای بهره برداری از زمین های غیرغنی و دارای آب کم برای کشاورزی، کشت گل محمدی در حال حاضر در اقصی نقاط کشور به ویژه در منطقه مرکزی آن مانند دیگر شهرستان هایی مانند کاشان، آران و بیدگل می توانند قطب هایی برای کشت گل محمدی باشند.

رئیس جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه کشت گل محمدی نیاز به آب زیادی نداشته و در راستای جذب اشتغال زایی نیز نیاز به نیروی کار دارد، افزود: در مواقع برداشت و فراوری محصول گل در صنایع تبدیلی نیاز به نیروی کار فزاینده دارد که لازم است با توجه به تولید و رویش انواع گیاهان دارویی و ... در بحث صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان اقداماتی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در حال حاضر در شهرستان گلپایگان خوشبختانه به بیش از 42 هکتار رسیده و با توجه به اینکه مزارع کشت گل محمدی در شهرستان بسیار جوان است و کشاورزان هم از کشت و عملکرد آن راضی هستند و با عنایت به اینکه برخی مناطق شهرستان زمین های خوبی از لحاظ کشت های دیگر محصولات کشاورزی نیست علیهذا کشت گل محمدی با مصرف آب کمتر، بازدهی مطلوب تری نسبت به کشت دیگر محصولات کشاورزی دارد.

گل محمدی با اشاره به اینکه در شرایط ایده آل کاشت و برداشت گل محمدی بین 4 تا 9 تن در هکتار می توانیم محصول از مزارع برداشت داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه زنبورعسل نیز در این مزارع از شهد این گل ها برای تولید عسل استفاده می کنند و عسل فراوری شده از گل محمدی بسیار عالی به دست خواهد آورد، نگهداری زنبور نیز در کنار این مزارع می تواند بهره مندی مناسب را در برداشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی گلپایگان در پایان یادآور شد: در حال حاضر تولید کنندگان گلاب در شهرستان کاشان از مشتریان عمده گل محمدی تولید شده در شهرستان گلپایگان هستند و استقبال بسیار خوبی نسبت به خرید آن دارند و آنگونه که تولید کنندگان این محصول کشاورزی بیان کرده اند قیمت هر کیلو گل محمدی را در شهرستان گلپایگان حدود 20 هزار ریال بالاتر از نرخ آن در شهرستان کاشان خریدار هستند.

در ادامه مهندس استادعلی کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی گلپایگان با اذعان به اینکه هم اکنون در 50 هکتار از سطح زیر کشت گل محمدی این شهرستان یک سوم آن باروری می شود و در حدود پنج تن در هکتار نیز عملکرد دارد، اظهار داشت: برآورد می شود حدود 50 تن گل محمدی در سال جاری از مزارع آن برداشت و رقمی بالغ 70 الی 80 تن گلاب از آن به دست آید.

وی با انتقاد از نبود شرکت های فرآوری و تبدیلی محصول گل محمدی و دیگر محصولات گیاهی در این شهرستان تصریح کرد: در حال حاضر محصولات تولیدی گل محمدی در شهرستان گلپایگان به شهرها و مراکز به ویژه شهرستان کاشان ارسال می شود که این امر با توجه به بُعد زمانی مسافت از کیفیت آن کاسته و مقداری از کسب درآمد تولیدکنندگان را نیز کاهش می دهد.

مهندس استادعلی با اشاره به کشت گل محمدی در مزرعه حسن آباد گلپایگان یادآور شد: با توجه به جوان بودن فعالیت کشت گل محمدی در این مزرعه پیش بینی می شود حدود سه تن در هکتار محصول از آن برداشت شود و با توجه به اینکه این فعالیت در شهرستان سابقه زیادی ندارد لذا کارگر ماهر نیز در این زمینه کم بوده و کارگران فصلی مهارت چندانی در چیدن این محصول ندارند.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی گلپایگان قیمت گل تازه محمدی را بین 8000 الی 12 هزار تومان برآورد کرد و افزود: قیمت برداشت گل برای هر کارگر 20 هزار ریال در هر کیلوگرم است و در شهرستان گلپایگان با توجه به وضعیت آب و هوایی سال جاری برداشت آن از اواسط اردیبهشت ماه شروع شده و تا 10 خردادماه ادامه خواهد داشت.

در ادامه محسن ابراهیمی متصدی مزرعه کاشت گل محمدی با اشاره به اینکه زمین این مزرعه فاقد بازدهی محصولات کشاورزی رایج در این شهرستان بود، اظهار داشت: به لحاظ پایین بودن غنی زمین و آب موجود برای کشاورزی در این مزرعه با راهنمایی جهاد کشاورزی شهرستان، تغییر الگوی کشت دادیم و به سمت کشت گل محمدی که نیاز به آب کمتر و کشت سالیانه ندارد و بهره وری اقتصادی بهتر نیز خواهد داشت، اقدام کردیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی 5 تا 7 تن برداشت گل محمدی را از این مزرعه داریم که به لحاظ اقتصادی بسیار مناسب و ایده آل می باشد و در صورت زدودن مشکلاتی که در روند تولید این محصول وجود دارد از جمله نبود زیرساخت های لازم برای فراوری و تبدیل این محصول، امیدواریم تمهیداتی از سوی مسئولین ذیربط اندیشیده شود.

این کشاورز در پایان با ابراز خرسندی از کشت گل محمدی در این مزرعه اظهار کرد: امیدواریم با توجه به بازدهی خوبی که کشت گل محمدی در این منطقه از این شهرستان با توجه به موارد مورد اشاره دارد بتوانیم شاهد دگرگونی در کشاورزی شهرستان بوده و با مصرف کم آب در شرایط حال که خشکسالی فراوانی منطقه را دربرگرفته بتوانیم ضمن تولید این محصول با بکارگیری نیروی کار فصلی زمینه اشتغال را در برداشت و در صورت ایجاد تمهیدات لازم نیروی کار را در صنایع فراوری و تبدیلی مورد استفاده قرار دهیم.
 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.