شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

هشدار نسبت به وعده های حبابی برخی از کاندیداها:

مجلس 290 نفر است!

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راه است، 7 اسفند ماه به زودی فرا می رسد و مردم با حضور پررنگ در پای صندوق های رأی نمایندگان منتخب خود را برای مسندهای نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برمی گزینند.

اما آنچه این دوره از انتخابات را نسبت به دوره های قبل حساس تر کرده، مسایل مختلف سیاسی است که در منطقه و جهان روی می دهد، مسایلی از قبیل حرکت های اسلام هراسی، نفوذ تکفیری ها در کشورهای مسلمان شیعه به ویژه عراق، یمن، سوریه و ... که برخی حکومت های وهابی منطقه با محوریت صهیونیزم و آمریکا بانی آن هستند.

بدیهی است در این موقعیت حساس حضور چشمگیر همه آحاد جامعه در پای صندوق های رأی پاسخی مناسب به این حرکت های فریبکارانه دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی می باشد لذا مردم انقلابی و شهیدپرور این خطه باید مانند دیگر دوره های انتخابات حضوری پررنگ در این امر خطیر داشته باشند.

یکی از مواردی که این روزها جنب و جوش در بین آحاد جامعه به راه انداخته است حضور کاندیداهای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که از حدود اوایل پاییز با به میدان آمدن افرادی که شرایط حضور در این رقابت را داشتند در جلسات و نشست های مختلف در سطح شهر و روستا می باشد.

هر چند این امر می تواند بسترسازی مناسب در جهت حضور پررنگ تر مردم را در پای صندوق های رأی محقق نماید لیکن مواردی در راستای برپایی این نشست ها باید مد نظر مردم فهیم و انقلابی شهرستان قرار گیرد اینکه هوشیاری خود را نسبت به برخی وعده های تو خالی و حبابی این کاندیداها که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و کمتر جنبه عملی به خود خواهد گرفت را مد نظر داشته باشند.

حسین فراست فرماندار گلپایگان در جلسه ای که با حضور جمعی از کشاورزان شهرستان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی گلپایگان برگزار شد بر این نکته تأکید داشت و ضمن بیان وظایف نمایندگان در قوه مقننه خواستار توجه مردم بر این موضوع گردید که از کاندیداهای نمایندگی مجلس مواردی را خواستار باشند که در حیطه وظایف آنان است و اموری که مربوط به دولت مردان و مسئولین اجرایی است ربطی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارد.

علیهذا آنچه در چند و چون مباحث ایراد شده در این نشست های تبلیغاتی در سطح شهرستان و از سوی کاندیداهای مختلف شنیده می شود عموماً درخواست هایی است که از سوی مستمعین و شرکت کنندگان در این جلسات مطرح می شود که ربطی به وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس نداشته و این امر می تواند مشکلاتی را در راستای انتخاب یک نماینده اصلح به وجود آورد که در چارچوب وظایف نمایندگی بتواند اقداماتی در جهت گسیل و تخصیص اعتبارات و پیگیری مصوباتی در فرایند رو به رشد این دو شهرستان داشته باشد.

آنچه مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در اولویت بندی نماینده منتخب خود باید مد نظر قرار دهند همسویی و همراهی با برنامه های دولت خدمتگزار و پرهیز از بازی های سیاسی در مجلس باشد که این امر صدمات جبران ناپذیر بر روند حرکت مدیریت اجرایی کشور خواهد داشت و مردم بدانند اعضای مجلس شورای اسلامی 290 نفر خواهند بود لذا هر قانون و مصوبه ای باید با نظر اکثریت این نفرات مورد تصویب قرار گیرد. وعده تو خالی یک نماینده در جهت کسب آراء مردم آنها را فریب ندهد.

 

                               شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در گلپایگان کلید خورد

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با هدف تولید پایدار و امنیت غذایی درگلپایگان به عنوان پایلوت در استان اصفهان کلید خورد

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی در جلسه توجیهی طرح نظام نوین ترویج کشاورزی که با حضور جمعی از مسئولین، کشاورزان و دامداران شهرستان در محل سالن اجتماعات جهاد کشاورزی گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه مطالب ارائه شده در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی راهکار بسیار خوبی است با توجه به اینکه ممکن است انتظاراتی که کشاورزان از دولت و بالعکس در این جهات دارند را بتواند برطرف کند, اظهار داشت: این انتظارات باید متقابلاً برآورده شود یعنی ما نباید انتظار داشته باشیم مردم حتماً تابع برنامه های دولت باشند.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به اینکه برگزاری جلسات و نشست ها در اقصی نقاط شهرستان به ویژه در بین روستاییان و کشاورزان موجب مطالبات و انتظاراتی از سوی آنان می شود، افزود: انتظار روستاییان و کشاورزان از مسئولین زدودن مشکلات آنان است و وقتی ما از آنان انتظار داریم که مصرف آب را بهینه مورد استفاده قرار دهند کشاورزان نیز در ازای آن انتظار دارند لوازم و تجهیزات مصرف بهینه آب کشاورزی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی افزود: دولت اولین کاری که باید در راستای استفاده بهینه از منابع به خصوص منابع آبی انجام دهد برداشتن موانع از سر راه کشاورزان است که اگر موانع برطرف شد کشاورز نیز آرام و تسلیم در برابر خواسته های مسئولین و پیگیر آن خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اذعان به اینکه در راستای ایجاد راهکارهای استفاده قطره ای از آب و دیگر تجهیزات نوین کشاورزی هزار و یک مشکل برای کشاورز به وجود می آید، تصریح کرد: وظیفه ما زدودن موانع و برطرف کردن آن است و بعد انتظار از کشاورز در جهت استفاده از تجهیزات و لوازم نوین کشاورزی است.

حجت الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی امری بسیار خوب است که با استفاده از افراد متخصص در جهت راهنمایی و مشاوره به کشاورزان صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: شرط موفقیت در این اقدام دادن مشاوره و راهنمایی رایگان از سوی مسئولین و رابطین کشاورزی است و آنان نیز با تعهد و عشق، کشاورزان را در راستای اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی بهره مند سازند.

وی افزود: رفع موانع با همکاری مردم و کشاورزان، راه را برای رسیدن به اجرای طرح های نوین به ویژه نظام طرح نوین ترویج کشاورزی هموار نموده و کشاورزانی که زمین دارند اما دچار کم آبی و دیگر معضلات هستند، خواهند توانست با اتکا به علم روز در برابر مشکلات، گرفتاری ها و موانع که با آن روبرو هستند نسبت به ادامه فعالیت خود تا رسیدن به نقطه نظرات مسئولین اقدام کنند.

استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن در بخش کشاورزی نیاز به آموزش درازمدت دارد

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه در هر زمینه ای فعالیت نیاز به اطلاعات کافی از نوع کاری که انجام می گیرد امری ضروری است، اظهار داشت: عدم اطلاع از برنامه ها و راهکارهای مورد نیاز در هر اموری توفیقی نصیب اقدام کننده نخواهد شد لذا بدیهی است با برنامه ریزی و اطلاع از چگونگی وارد شدن در امور می تواند ما را در جهت نیل به اهداف کمک شایان نماید.

وی با اذعان به اینکه تغییر، کار سختی است، افزود: اگر در امور سنتی بخواهیم وارد مدرنیزه شویم برای نیل به این هدف باید سالیان سال برنامه ریزی و کار کنیم زیرا برای افرادی که سال های سال عمر و زندگی خود را با امور سنتی به ویژه در بخش کشاورزی گذرانده و این امور را از نسل های گذشته به ارث برده اند وارد کردن آنان به استفاده از امکانات و تجهیزات مدرنیزه کاری دشوار است که می طلبد مسئولین امر در این راستا بیشتر کار و تلاش کنند.

فرماندار گلپایگان با اشاره به مسایل روز جامعه به ویژه نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خطاب به کشاورزان تصریح کرد: در قانون اساسی ما اصل تفکیک قوا مشخص شده و کشور با سه قوه: مقننه، مجریه و قضاییه اداره می شود و هر کدام از این قوا وظایف خود را در چارچوب قانون انجام می دهند، بدیهی است افرادی که در سمت قوه مقننه و قانونگذاری قرار می گیرند حق دخالت در امور اجرایی را نداشته و به همین لحاظ انتظار داریم از شما مردم و کشاورزان که آنچه در توان یک نماینده می تواند باشد را در جلسات حضور کاندیداها مورد نظر قرار دهید.

کشاورزی بدون اتکا به علم، هنر و تجربه موفق نخواهد بود

در ادامه حیدرعلی گلمحمدی مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با اشاره به اینکه این جلسه در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی به منظور آشناسازی و استفاده از ساز و کار و برنامه ریزی در جهت ارتباط با کشاورزان و بهره برداران صورت می گیرد، افزود: یکی از معضلاتی که در سال های قبل اتفاق افتاده، معضلی است که در برخی سیاست گذاری های کلان کشور اطلاعات در خصوص آمار و ارقام از موقعیت کشاورزان در تمامی زمینه ها به صورت ضعیف صورت می گیرد و این امر موجباتی را در جهت برنامه ریزی های درازمدت در کشور صورت داده که بر همین مبنا اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی می تواند ما را در رسیدن به برنامه های درازمدت بخش کشاورزی و دامداری کمک کند.

وی افزود: در هر حال یکی از بحث هایی که در کشور بسیار مورد نقد قرار می گیرد، بحث الگوی کشت است که با توجه به خشکسالی های چندین ساله در کشور نظام های نوین آبیاری می تواند ما را در جهت استفاده بهینه از منابع با برنامه ریزی مدون کمک و راهنمایی کند.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با اذعان به اینکه با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی منطقه گلپایگان به عنوان پایلوت یا اولین شهرستان در استان اصفهان انجام خواهد شد، تصریح کرد: اجرای این طرح در 10 استان کشور و استان اصفهان در حال انجام است و طی اجرای آن کارشناسان جهاد کشاورزی کل مناطق کشاورزی را تحت پوشش قرار دهند و با آمارگیری و کسب اطلاعات ارقامی تمامی مناطق کشاورزی زیر پوشش قرار خواهد گرفت.

گلمحمدی با بیان اینکه در این طرح بناست کارشناسان بحث پهنه ها را پوشش دهند، افزود: ما نباید از این غافل باشیم که کشاورزی بدون اتکا به علم، هنر و تجربه بتواند در دنیای فناوری امروز نسبت به فراهم کردن شرایط فعالیت خود رشد و نمو داشته باشد لذا باید با اصول علمی و کسب اطلاعات کافی در تمامی زمینه ها به ویژه آبهای مورد نیاز کشاورزی، زمین و دیگر نکات مورد نیاز در این زمینه اقدام کنیم.

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یک استحاله بزرگ در عرصه کشاورزی خواهد بود

در ادامه مهندس محمودرضا افلاکی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نظام ترویج کشاورزی امسال از سوی شورای سیاست گذاری، ترویج کشاورزی کشور با نظر وزیر در شهریورماه ابلاغ شد، اظهار داشت: این طرح از ابتدای سال زراعی 96-95 عملیاتی خواهد شد و شهرستان گلپایگان به عنوان پایلوت در استان اصفهان با استفاده از 8 نیروی جدید در عرصه های کشاورزی ورود پیدا می کنند و ارتباط مستمری با کشاورزان در راستای ساماندهی عرصه های کشاورزی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان 188 نفر نیروی جدید در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی استخدام شده و این نیروها به جای وارد شدن در بخش های اداری با حضور مستمر در بین کشاورزان نسبت به آموزش و راهنمایی آنان اقدام خواهند کرد، افزود: در حال حاضر علیرغم کمبود وسایل نقلیه و امکانات افراد وارد شده در این طرح در نقاط مختلف حضور خواهند یافت و ضمن وارد شدن در بحث آموزش کاربردی و احصا جامعه روستایی را برعهده خواهند داشت.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان با اذعان به اینکه اهداف این طرح به منظور مشخص کردن تعداد کشاورزان، دامداران، ادوات کشاورزی و عمر مفید این ادوات است، خاطرنشان کرد: کسب اطلاع از آب استحصالی در دشت ها و مناطق کوهستانی یکی دیگر از اهداف این طرح بوده و به این منظور یک نرم افزار نیز در دست تولید است که تمام این آمار و اطلاعات در این نرم افزار وارد خواهد شد که ماحصل آن دستاوردهای بزرگ این طرح خواهد شد تا به منظور کسب آمار دقیق کشاورزی در لایه های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فاصله تولید مطلوب و موجود ما زیاد است، افزود: فاصله تولیدی در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد است که در گندم و محصولات استراتژیک می باشد و با اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی و انتقال دانش روز به کشاورزان بتوانیم عرصه های تولیدی را با استفاده از آموزش چهره به چهره در قالب مدرسه در مزرعه به انجام برسانیم.

افلاکی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یک استحاله بزرگ در عرصه کشاورزی خواهد بود، یادآور شد: کارشناسان ما به جای اینکه در محیط های اداری و پشت میز قرار بگیرند با اجرای این طرح می توانند با تبادل دوسویه دریافت مشکلات و انتقال اطلاعات به کشاورزان ما را در جهت تولید پایدار کمک کنند، زیرا هدف ما تولید پایدار و امنیت غذایی است که این امر می تواند با اتکا بر اقدامات صورت گرفته به ویژه آبیاری تحت فشار یا اصلاح الگوی کشت تبلور پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی ما به این نتیجه خواهیم رسید که آموزش و ترویج هزینه نیست و سرمایه گذاری است لذا امید داریم بتوانیم در مهرماه سال 95 در تمامی محصولات با 188 پهنه کشاورزی در استان اصفهان مقدمات اجرایی شدن این طرح را عملی سازیم.

در جلسه توجیهی اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در شهرستان گلپایگان مدیریت امور بهره برداری آب نیز مطالبی پیرامون وضعیت منابع آبی شهرستان, و نمایندگان ادارات دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان نیز مواردی را در راستای بهداشت فردی و بیماریهای دامی و راههای مقابله و پیشگیری آنها بیان نمودند.

                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                     امروز برجام به فرجام رسید.

رییس جمهوری به مناسبت توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه ای خطاب به "ملت رشید و قهرمان ایران " با تاکید بر اینکه "امروز برجام به فرجام رسید"، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت و اظهارداشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

متن بیانیه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم ا....  الرحمن الرحیم

ملت رشید و قهرمان ایران،

امروز برجام به فرجام رسید.

خدای منان را بر این نعمت بزرگ سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم.

این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.

در تاریخ هر ملتی، لحظاتی وجود دارد که به‌خوبی جایگاه و شخصیت آن ملت را نشان می‌دهد؛ لحظاتی که چشم جهان را به تصمیم و اراد? یک ملت، خیره می‌کند و نفس‌ها را در سینه، حبس و ذهن‌ها را متمرکز می‌کند تا صدای مردمان یک کشور را بشنوند.

یکی از آن لحظاتِ تاریخی، اکنون است که اراد? تاریخ‌ساز ملت ایران تحقق یافته است و صدای صلح و عزت و فرهیختگی ایران اسلامی در جهان طنین‌انداز گشته است. ما ایرانیان، دستان خود را به‌سوی جهانیان به نشان? دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه‌چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم.

امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در 24 خرداد 1392 و با مهارت دیپلمات‌ها و توانمندی دانشمندان هسته‌ای توانستیم در مذاکراتی حرفه‌ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

ما اکنون از گردن? خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

اجرای برجام به ضرر هیچ کشوری نیست؛ دوستان ایران خوشحال‌اند و رقیبان نیز نباید نگران باشند. ما برای هیچ دولت و ملتی، تهدید نیستیم؛ ما ضمن آمادگی کامل برای حفاظت از کیان ایران، پیام‌آور صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم.

پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی جناحی نیست، و اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود. برجام، فرجام و سرانجامِ مقاومت، خردورزی و تدبیر و اراد? ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق و مذاکره و جدال احسن را برگزیده ‌است.

ملت شریف ایران،

می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. شما ملت، با صبر و متانت و سربلندی، تحریم را پشت سر گذاشتید. امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

من با تقدیر از ملت ایران، مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید، دولت‌های گذشته و دستگاه دیپلماسی و قانون‌گذاری کشور و با سجد? شکر به درگاه خداوند بزرگ، این لحظه تاریخی در حیات ملت ایران را به پیشگاه همه شهیدان به‌ویژه شهدای فناوری هسته‌ای ایران، تقدیم می‌کنم، آنان که به ما آموختند، ثمرة مجاهدت و صبر، عزّت و افتخار است.

لازم می‌دانم از یکایک هموطنان عزیزمان در هر جای دنیا، بخاطر دو سال و نیم همکاری و همراهی در تلاش‌های شبانه‌روزی با دولت تدبیر و امید برای رسیدن به توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها، تشکر و تقدیر نمایم.

سلام و درود بر ملت غیور ایران. «سلام علیکم بما صبرتم».

                                                   حسن روحانی

                             رئیس جمهوری اسلامی ایران

                                              1394/10/26  

            

                               شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

آغاز ثبت نام رشته های  بدون آزمون کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان ضمن بیان اینکه زمان ثبت نام بدون آزمون رشته های کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت www.azmoon.org  نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

دکترحمیدرضا خدایی افزود: متقاضیان ثبت نام برای نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 (بهمن ماه سال جاری) می توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت نام خود را انجام دهند و پس از 48 ساعت از ثبت نام اینترنتی، با در دست داشتن پرینت ثبت نام خود در ساعات اداری به واحد دانشگاهی مربوطه مراجعه تا ثبت نام قطعی خود را در واحد مربوطه انجام دهند.

وی با ذکر این نکته که داوطلبان می‌توانند بعد از پذیرفته شدن مانند دانشجویان دیگر از تمامی تسهیلات موجود در دانشگاه به عنوان دانشجو استفاده کنند و هیچ تفاوتی به لحاظ شهریه، دریافت وام و دیگر موارد مانند مهر مدرک تحصیلی بین این دانشجویان و دانشجویان دیگر نیست، گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد از رشته‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون است و تنها در مورد تعداد معدودی از رشته‌محل‌های مقطع کارشناسی غیر پزشکی و رشته‌های گروه علوم پزشکی پذیرش به صورت با آزمون صورت می‌پذیرد.

شایان توجه است دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان نیز در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته های حسابداری، مهندسی کشاورزی- علوم دامی، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک، در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته های مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید، مهندسی اجرایی عمران، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو، مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید -  قالبسازی، مهندسی تکنولوژی برق -  شبکه های انتقال و توزیع، مهندسی تکنولوژی مخابرات - سوئیچ های شبکه ثابت، علمی کاربردی حسابداری، مهندسی تولیدات دامی و مهندسی علوم و صنایع غذایی، در مقطع کاردانی ناپیوسته در رشته های تکنولوژی مواد غذایی و علمی کاربردی نرم افزار کامپیوتر و در مقطع کاردانی پیوسته در رشته های کامپیوتر، علمی  کاربردی حسابداری، مکانیک خودرو،  ساخت و تولید -  ماشین افزار و ساخت و تولید -  قالبسازی دانشجو می پذیرد.

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

 درخواست نماینده شهرستان از رئیس جمهور

دولت تدبیر و امید باید برای نیروهای شرکتی و قرار دادی شاغل در دستگاه های دولتی تعیین تکلیف نمائند

سید محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار بیان داشت : اینجانب به همراه 25 نماینده دیگر مجلس در خصوص سیاستهای استخدامی دولت و تصمیمات غیر کارشناسی و یک دفعه ای بعضی از دولتمردان در این زمینه اتخاذ نموده و نامه ای به رئیس جمهور برای بررسی دقیق موضوع ارسال داشته ایم .

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

برگزاری دوره اموزشی بصیرت ویزه همسران پرسنل نیروی انتظامی 

حجت الاسلام محمدحسین عادل پور ظهر پنج شنبه در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه دوره آموزشی بصیرت ویژه همسران پرسنل نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای بصیرت افزایی و ارتقای معنویت همکاران در فرماندهی انتظامی استان اصفهان اقدامات فرهنگی و دینی بسیاری صورت می گیرد که از جمله این اقدامات بحث بصیرت خانواده های این نیرو است که ما هر ساله بر این اساس خانواده ها را در دوره های چهار روزه آموزشی دعوت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه این دوره ها به صورت هدفمند برگزار می شود دارای برکات و سنوات بسیار زیادی است، افزود: با توجه به مأموریت های بسیار حساسی که نیروی انتظامی دارد معمولاً کارکنان این نیرو با آسیب ها و صدماتی روبرو هستند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: حفظ کانون گرم خانواده ها در بین پرسنل با برگزاری این دوره ها، می تواند خلاء عدم حضور و یا حضور کمتر همکاران در خانواده ها را جبران کند و با برگزاری این دوره ها، خانواده ها نسبت به مسایل روز که مورد نیاز آنها است، آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه بحث بصیرت خانواده های پرسنل انتظامی یکی از ایده های بنده بود که چندین سال پیگیر آن بودیم و بعد مورد توجه ستاد کل قرار گرفت، گفت: برگزاری این دوره ها در حال حاضر هم به صورت منظم در تمامی نیروهای مسلح انجام می شود لیکن نحوه اجرای آن در استان ها متفاوت بوده و تنها استانی که به صورت دوره چهار روزه طی 16 ساعت حضوری و 15 ساعت غیرحضوری خانواده ها تحت آموزش قرار می گیرند، اصفهان است.

حجت الاسلام عادل پور یکی دیگر از اقدامات فرهنگی دینی در حوزه عقیدتی سیاسی ناجا را بحث توجه به قرآن و آموزه های قرآنی برشمرد و افزود: بحث توجه به قرآن و آموزه های قرآنی که در کل ناجا برگزار می شود در استان اصفهان با وضعیت بهتری در حال انجام است چنانکه در سال گذشته حدود پنج هزار نفر از همکاران ما در نیروی انتظامی استان در بحث آزمون حفظ قرآن شرکت کردند که از این تعداد یک هزار و 270 نفر موفق به حفظ یک جزء، دو جزء، سه جزء و پنج جزء شدند.

وی در پایان یادآور شد: استان اصفهان در بحث های قرآنی به عنوان استان برتر شناخته شد که به همین لحاظ از طرف ناجا، فرماندهی استان و مسئولان مربوطه مورد تقدیر قرار گرفت.

آیین اختتامیه دوره بصیرت با حضور فرماندهی، جانشین فرماندهی انتظامی، فرماندهی بسیج سپاه گلپایگان، رئیس عقیدتی سیاسی و جمعی از مدیران و پرسنل این نیرو برگزار شد.

 

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

استقرار دانش اموزان اموزشگاه ابتدایی پسرانه معلم در مدرسه صحت

با تغییرات به وجود آمده در روند بهسازی و نوسازی مدارس سطح شهرستان که چندی است با همت، پشتکار و تلاش بی وقفه مدیریت آموزش و پرورش و کمک و مساعدت های بی دریغ خیران و نیکوکاران مدرسه ساز و همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان صورت می گیرد و این امر موجب آماده سازی محیط های بهسازی و نوسازی آموزشی شده است با آماده سازی دبیرستان امام خمینی (ره) که یکی از قدیمی ترین مدارس سطح شهرستان محسوب می شود و در آن افراد زیادی با به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی یا وارد شدن به مشاغل مختلف اداری در جای جای میهن اسلامی مان شده اند و یا با وارد شدن به مراکز عالی آموزشی و طی تحصیلات عالیه با اخذ مدارک بالای تحصیلی در فعالیت های مهم و کلیدی کشور به فعالیت اشتغال نموده اند و بسیاری از آنان نیز حتی ممکن است بازنشسته شده باشند.

به هر حال با انتقال دانش آموزان دوره متوسطه دوم از مدرسه صحت به دبیرستان حضرت امام (ره) و خالی شدن فضای آموزشی مدرسه صحت انتقال دانش آموزان دبستان پسرانه معلم از محل بلوار سلمان فارسی که محیطی با کلاس های بسیار کوچک برای دانش آموزان پسر تعداد این آموزشگاه بود، در روز دوشنبه 20 دی ماه و با حضور مدیریت و معاونین اداره آموزش و پرورش و تنی چند از اولیاء دانش آموزان این واحد آموزشی طی مراسمی ویژه صورت گرفت.

در مراسم افتتاح این آموزشگاه که در هوای بارانی زمستان همراه بود پس از بیان مطالبی کوتاه از سوی حبیب ا... جمالی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان دانش آموزان کلاس های اول تا ششم ابتدایی به نوبت و با برنامه ای منظم که مقدمات آن از سوی مدیریت و معاونین دبستان معلم قبلاً برنامه ریزی شده بود با عبور از زیر کلام ا... ربانی وارد کلاس های جدید خود شدند که فضایی بسیار بهتر و آماده تر برای آموزش آنان خواهد بود.

جمالی ضمن تشکر و قدردانی از حضور اولیاء دانش آموزان و همراهی و همکاری آنان در راستای آماده سازی مدرسه صحت جهت حضور دانش آموزان دبستان پسرانه معلم افزود: همچنین از مدیریت، معاونین و دیگر همکاران در این مدرسه که از حدود 20 روز گذشته به صورت شبانه روزی در جهت آماده سازی محیط این آموزشگاه تلاش و کوشش داشته اند تقدیر و سپاسگزاری می گردد.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان با تقدیر از معاونت پشتیبانی و امور ابتدایی اداره در جهت هماهنگی های مربوط به این اقدام اظهار کرد: بنا بود شرایط حضور شما دانش آموزان از آن فضای مدرسه معلم که در خور شأن شما نبود از ابتدای سال تحصیلی صورت پذیرد که این امکان به علت عدم آماده دبیرستان حضرت امام (ره) یک مقدار این نقل و انتقال با تأخیر انجام گرفت و امروز شاهد این رویداد مهم هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ما با اطمینان و همراهی مردم فعالیت های آموزشی و تربیتی را در جهت رشد و پرورش فرزندان آنان پیش می بریم لذا با عنایت به اینکه محل این آموزشگاه در یک منطقه کاملاً مسکونی قرار گرفته بدیهی است انتظار داریم به صورتی شما دانش آموزان در این مدرسه فعالیت داشته باشید که خدای ناکرده مزاحمتی برای همسایگان به وجود نیاید ضمن اینکه فضای موجود در این آموزشگاه به یاری خدا وسیع بوده و محیطی شاد و قابل استفاده برای شما دانش آموزان وجود دارد ولی این استفاده در حدی نباشد که مزاحمتی برای همسایگان داشته باشد.

حبیب ا... جمالی همچنین خواستار ایجاد فرایندی در جهت خروج دانش آموزان در ساعت پایانی کار آموزشگاه شد که ازدحام سرویس ها و خودروهایی که برای انتقال دانش آموزان در کوچه مقابل این مدرسه می ایستد مشکلاتی در راستای تردد خودروهای عبوری به وجود نیاورند.

 

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

برگزاری کمیته فرهنگی، هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

با دعوت مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از مدیران و مجموعه های مختلف دینی، فرهنگی و هنری شهرستان کمیته فرهنگی، هنری ستاد دهه فجر به منظور برنامه ریزی در راستای هر چه بهتر برگزاری مراسم دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی که از 12 بهمن ماه سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به میهن تا 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صورت می گیرد در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد که در این نشست پس از بیان سرفصل برنامه های در نظر گرفته شده در بخش های مختلف دینی، فرهنگی و هنری از سوی علیرضا گوهری مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان در ادامه اعضای حاضر نقطه نظرات خود پیرامون هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه ها را اعلام کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد پس از نهایی شدن مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده مشروح این اقدامات و جلسات جهت آگاهی عموم به اطلاع شهروندان نیز برسد.

 

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: سالم ترین و بهترین انتخابات دنیا در این کشور انجام می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین معارفه مدیریت جدید مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان که با حضور امام جمعه شهرستان، جمعی ازعلما و طلاب   حوزه علمیه امام خمینی (ره)در محل سالن اجتماعات کتابخانه آیت ا... محمدی برگزار شد ضمن تبریک و گرامیداشت ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: خداوند را سپاسگزارم که به من این توفیق عطا کرد که تجدید عهدی با شما عزیزان داشته باشم. مدتها به دنبال فرصتی برای حضور در جمع شما بودم که امشب در آیین مبارک این توفیق حاصل شد تا ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان تقدیر از تلاشگران در این عرصه باشم.

وی با قدردانی و تقدیر از حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم و حجت الاسلام والمسلمین زهره وندی مدیر جدید مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان و قدردانی از تلاش ها و اقدامات حجت الاسلام والمسلمین مصطفی عباسی مدیریت سابق این حوزه بیان کرد: ما امید زیادی به این مدرسه علمیه داریم و امیدواریم تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای این حوزه بتوانیم بهره مندی لازم را از آن در جهت رشد علوم دینی در شهرستان کسب کنیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با تقدیر و سپاسگزاری از حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان، افزود: حجت الاسلام اسماعیلی طی این چند سال در عمل اخلاص و علاقه شان را به حقأ و انصافأ نشان دادند و به گونه ای عمل کردند که در هیچ کجای کشور با جمعیت حدود 850 امام جمعه ای کسی را سراغ نداریم که این گونه در مصلی برای ساخت و فعالیت آن زحمت بکشد، لباس کار بپوشد، بنایی کند، آجر بالا بیاندازد، نجاری کند و مدیریت کند. این امور بسیار ارزشمند است با توجه به کسالت هایی که ایشان دارند، امیدواریم اجرشان با اربابشان حضرت ولیعصر (عج) باشد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه ما اگر بخواهیم پیامبر اسلام (ص) را بشناسیم بهترین معرف برای شناخت پیامبر (ص) حضرت علی (ع) است، افزود: در نهج البلاغه فرمایشات گهربار و پرمعنایی امیرالمؤمنین(ع) در مقام معرفی پیامبر (ص) بیان کرده است.

وی با اذعان به اینکه در دوران جاهلیت اعراب، اگر خدا به فردی دختر عطا می کرد رنگش به سیاهی می رفت، سر دو راهی می ماند چه تصمیمی بگیرد و چه کار کند که دختر در خانه اش آمده یا نوزاد دختر نصیبش شده است آن را با خفت و خواری تحمل کند و یا اینکه آن را زنده زیر خاک مدفون کند و متأسفانه این کار را می کردند، افزود: امروز هم در این شرایط دخترکشی به رنگ دیگری وجود دارد، با توجه به وضعیت تمدن غرب، زن چه جایگاه و ارزشی دارد؟ غیر ز این است که به عنوان یک کالای جلب مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اقدامات وهابیها و عمال سعودی افزود: این اعراب جاهل آن زمان بودند که پیامبر (ص) از اینها چه مدینه فاضله ای تربیت و درست کرد و اکنون وضع به جایی رسیده که به نام این پیغمبر رحمت للعالمین (ص) چه جنایت هایی صورت می گیرد و متأسفانه در این شرایط در این زمان  و این روزها و شبها شاهد هستید که چه ها می کنند، گناه شیخ نمر چه بود؟ این روحانی برجسته شیعه چه گناهی کرده بود؟ 47 نفر را گردن زدند ایشان و برادرزاده اش را شهید کردند جنازه شان را هم تحویل ندادند، هر چه خانواده اش اصرار کردند. حالا کشتید جنازه اش را بدهید!!! گفتند: ما او رادر یک جای نامعلومی دفن کردیم، برای چی؟ برای اینکه حق گفت، برای اینکه در مقابل ظلم ساکت ننشست، البته مقام معظم رهبری در آن جمله شان فرمودند: به زودی این خون پاک دامن این جنایتکاران را خواهد گرفت.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: این وضعیتی است که الان است آقایان با کمال پررویی و وقاحت بیشرمی اسم خودشان را گذاشتند خادم الحرمین شریفین، این آل یهود کسانی که شامشان را با یهودی ها می خورند و روابط پنهانی که با دولت غاصب اسراییل دارند خادم الحرمین، کدام خادم الحرمین؟ و این عزیز را شهید کردند و جهانی را داغدار کردند.

وی به دیگر اقدامات حاکمان عربستان اشاره و افزود: اموال مسلمانان و این ذخایر عظیمی که خداوند در این کشور اسلامی قرار داده (میلیون ها بشکه نفت) دلار بشود خرج چی شود؟ تهیه اسلحه و مواد منفجره و در اختیار داعش، کی اینها را پشتیبانی می کند؟ غیر از سعودی ها و قطری ها و همین ها؟ و چه جنایاتی اینها مرتکب شدند؟ این وضعیت امروز ماست.

و انشاءا... فرج نزدیک است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه خطاب به طلاب اظهار داشت: برادران من، شما که در این رشته وارد شدید بدانید که اداره حوزه های علمیه نه تنها این حوزه تمامی حوزه های علمیه آماده کردن وسایل تحصیل و بستر تأمین کار ساده ای نیست، بسیار زحمت دارد گذشتگان ما اینچنین نبودند بزرگان ما که حق حیات به گردن ما دارند و اگرآنها نبودند ما امروز نمی توانستیم کاری انجام دهیم در نهایت فقر درس خواندند، زحمت کشیدند و رنج بردند و ناگواری در این رنج تحمل کردند. حالا به یاری خدا هیچ اینچنین نیست در زمان خودمان را عرض کنیم من در 50 سال پیش در قم طلبه بودم اوضاع با الان خیلی فرق داشت الان یک عده ای هستند مخلص و به عنوان مدیر و خدمتگزاران حوزه های علمیه زحمت می کشند.

وی تصریح نمود:  گرچه من اعتراف می کنم آنچه شایسته یک طلبه است را ما نتوانستیم فراهم کنیم و شرایط به گونه ای نیست که بشود تهیه و فراهم کرد. آنچه که می توانید از این فرصت باید استفاده کرد وقتتان را بیهوده مصرف نکنید، نسبت به وقت خودتان خیلی سخت گیر باشید، خدای ناکرده هدر نرود و بیهوده مصرف نشود.تمامی شما جوان و نوجوان هستید و همیشه جوان نمی مانید و این امکانات برایتان فراهم نیست، کوشش کنید انشاءا... خوب درس بخوانید و از این موقعیت استفاده کنید و توجه داشته باشید که کشور اسلامی ما در آینده روحانی ملا و باسواد می خواهد. شما تریبونی دارید که دست دیگران نیست، همین منبر چیز کمی نیست. منبر یعنی مکاتبه و گفتگو و سخن گفتن رو در رو و چهره به چهره حالا یا هر شبانه روز یا شب های جمعه کار کمی نیست کسی بخواهد نیم ساعت برای عده ای که علاقمند هستند صحبت کند باید به گونه ای صحبت کنید که اینهایی که از مجلس بلند می شوند یک چیزی عایدشان شده باشد فایده و استفاده ببرند و به معلوماتشان افزوده شود، سوالشان جواب داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی  با بیان اینکه: یکی از شگردهای خطرناک امروز در جهان استفاده از ایجاد شبهات است، افزود: چنانکه یک  وهابی در جایی گفته که امام حسین (ع) را رافضی ها کشتند!! و از این قبیل مسائل، لذا امروز نیاز شدید به روحانی ملا و باسواد است مخصوصاً دفاع از حریم اهلبیت (ع) که این وظیفه بسیار بزرگی است.

محمدی گلپایگانی در ادامه مطالب خود اشاره ای هم به انتخابات آتی داشت و در این راستا بیان داشت: چیز دیگر عاجلاً ما در پیش داریم این  که ما در آینده بسیار نزدیک انتخابات را در پیش داریم انتخابات طبق فرمایش امام (ره) و مقام معظم رهبری  و در تعیین سرگذشت ملت بسیار با اهمیت است. بدیهی است بسیاری از شماها مورد مشورت قرار بگیرید اهل شهرستان اهل روستاییان حداقل قوم و خویشانتان چون چند تا کاندیدا اینجا است از شما می پرسند، ما به چه کسی رأی بدهیم؟ شما باید جوابش را داشته باشید، جواب چیست؟ به اصلح، آنهایی که از فیلتر مدیریت اجرایی وزارت کشور و شورای نگهبان رد شدند و قبول شدند همه شان صالحند در این شکی نداریم اما همه آنها هم یک درجه نیستند و یا اینکه اول خودتان اصلح را تشخیص بدهید و بعد هم به دیگران به عنوان دادن مشورت کمک کنید این آقایی که شما می خواهید بفرسیتد در مجلس 4 سال آنجا مواظب باشد قوانین اسلامی مطرح باشد ثبت شود منافع ملت و کشور را حفظ کند واقعاً اینچنین باشد و این قدرت را داشته باشید برای همه تشریح کنید که همه رأی بدهند هر چقدر آرای ملت بالا بیاید استحکام نظام بیشتر خواهد شد. خدا بگویم چه بکند و چه جزایی بدهد به فتنه 88 که کام مردم را تلخ کردند و آن انتخابات بی نظیری را که 41 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و اینها با طرح یک شبه بی پایه و بی اساس با اسم اینکه تقلب شده، این رأی شیرین را بر کام مردم تلخ کردند. 41 میلیون نفر کم نبودند که هنوز هم که هنوز است ترکش هایش وجود دارد.

وی تصریح کرد:  ما باید انشاءا... یک انتخاباتی داشته باشیم که بالای 41 میلیون نفر رأی جمع شود آن وقت در دنیا سرمان را بلند می کنیم و می گوییم آی جنایتکاران سعودی، شمایی که بدترین و پست ترین نظام شاهنشاهی را دارید که معلوم نیست دلیلش چیست که می گویید نسل اندر نسل باید از این خاندان باشد عربستان سعودی کجا ثبت شده به نام شما کشور سعودی؟ یعنی چی عربستان سعودی؟ این عربستان ملک پدری تان که نیست با این نظام قرون وسطایی که در این نظام زن حق رانندگی ندارد و اگر زنی را ببینند رانندگی می کند جرم و زندان و مجازات  برایش دارد کشوری که زن حق رأی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی افزود: ما سرمان را بلند می کنیم و می گوییم ما در عین حالی که در محاصره اقتصادی بودیم در تحریم بودیم 8 سال در جنگ و دفاع مقدس بودیم از عمر با برکت نظام جمهوی اسلامی 37 سال گذشته تاکنون سی و چند انتخابات داشتیم کار آسانی نیست سالم ترین و بهترین انتخابات در دنیا اینجا انجام می شود  با این ساز و کاری که در انتخابات ما وجود دارد اصلاً امکان تقلب وجود ندارد. ما در این انتخاباتی که در پیش رو داریم و سفارش اکید مقام معظم رهبری که هست، خودمان را آماده کنیم هم برای اینکه خودمان خوب انتخاب کنیم  و هم برای اینکه به دیگرانی که از ما مشورت می خواهند ما راهنمایی و مشورت بدهیم که انشاءا... انتخابات خوبی داشته باشیم.

وی در پایان مطالب خود خطاب به طلاب اظهار داشت: ببنید عزیزان شما عمامه که به سرتان گذاشتید این تکبیره الاحرام تمام عمرتان است همانگونه که ا... اکبر رکن نماز است که به آن تکبیره الاحرام می گویند این عمامه تکبیره الاحرام ما تا آخر عمر است خیلی از چیزهایی که بر دیگران حلال است احتمال دارد برای ما حرام باشد.

دکتر جواد محمدی گلپایگانی فرزند حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز دزر این آیین خطاب به حضار در جلسه اظهار داشت: : بسیار سعادتمند و خوش وقت هستم که در جمع شما علمای عزیز و روحانیون محترم گلپایگان و همه عزیزانی که این مجلس با برکت را برگزار می کنند حضور دارم مخصوصاً امام جمعه بسیار خدوم و فعال شهرستان حجت الاسلام اسماعیلی تشکر می کنم.

عزیزان بدانیدتوفیق شاگردی امام صادق (ع) توفیق بسیار بزرگی است که ما هر چقدر خدا را شکر کنیم بابت این نعمت کم است یک شخصی چندی قبل در تهران نزد من آمد بنده را هم نمی شناخت گفت که حاج آقا من از همه مشاغل به نحوی تحقیق می کنم و تحقیق من درباره رضایتمندی افراد از کارشان است من گفتم من به شما جواب نمی دهم از همه روحانیون شما سوال کنید به نظر من هیچ روحانی را در کل جهان اسلام پیدا نمی کنید که از کارش ناراضی باشد چرا که افتخار پیدا کرده و به لباس پیغمبر (ص) ملبس شده کسی که این کسوت را پیدا کرده باشدامکان ندارد پشیمان بشود، گفتم همه آقایان علما و روحانیون دوست دارند که فرزندانشان طلبه شوند 99 درصد آقایان نظرشان این است و این در امور دیگر وجود ندارد و اگر بخواهیم این قابل مقایسه با هیچ جایگاهی نیست. ما باید همیشه از خودمان بپرسیم که آیا شایسته این لباس هستیم همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند: ایشان یک سفارشی که به فرزند مرحومشان حاج احمد آقا دارند از جمله یک جا می فرمایند: برای هیچ مقام و موقعیت دنیوی و یا معنوی دست و پا نکن حتی معنوی یعنی هدف تقرب بر خدا می باشد نه کسب مقام هر خیری که خدا به هر کس داد در دنیا بایست یکی از این دو چیز بود یا اخلاص و حسن نیتش یا بابت حسن خلقش و خوش اخلاقی لذا روحانی باید دارای این دو خصلت باشد یعنی روحانی باید خوش اخلاق و با اخلاص باشد اگر این دو را داشته باشد در کارش موفق می شود.

وی افود: ما جواب به یک دعوت قرآنی دادیم این مسئله کمی نیست اینکه یک گروه را قرآن دعوت کرده به سراغ دین شناسی بروند و ما این توفیق را پیدا کردیم که این مسیر را برویم که از خداوند می خواهیم که این مسیر را برویم و در این راه حرکت کنیم تمام حکمت درس خواندن ما باید دین را خوب بشناسیم و این مستلزم خوب درس خواندن است من خوشحالم که همین امروز یکی از طلبه های عزیز برای من گزارش داد که چقدر برنامه های این مدرسه مناسب است و درس ها به خوبی ارائه می شود و از اساتید بسیار فاضل و محترم استفاده می شود همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) اگر کسی مطلبی را متوجه نمی شد سه بار برایش تکرار می کرد پیامبر (ص) ما خودش بزرگترین مبلغ و الگو برای ما بود که ایشان در آن روزگار چگونه توانست دین مردمی که امروز دارند را تضمین کند و سلمان و مقداد و ابوذر و عمار و امثال اینهار ا تربیت کند.

 دکتر محمدی در پایان تصریح کرد: نیت صحیح و خالصانه ای که در ادامه راه خواهید داشت باعث رشد این مدرسه خواهد شد و انشاءا... سال های سال این مدرسه برقرار خواهد بود و باقیات و صالحاتی برای بانیان آن خواهد داشت و علمای بزرگی را تقدیم اسلام خواهد کرد.

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

نسخه ایی برای خرید مطمئن گوشی های هوشمند

راهنمای خرید: پول اضافه برای موبایل ندهید!

اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید و می‌خواهید یک گوشی هوشمند انتخاب کنید؛ پیشنهادات ما را از دست ندهید.

مجله مهر - علی رستگار: «تا پایان امسال آمار گوشی‌های هوشمند در ایران به 40 میلیون دستگاه می‌رسد» این یعنی به ازای هر دو نفر یک گوشی هوشمند در ایران وجود خواهد داشت. این آمار را چندی پیش قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد. لشگرکشی گوشی‌های هوشمند به بازار تلفن همراه ایران، یک دلیل بسیار مهم دارد، «تلگرام».‌‌ همان نرم افزاری که با ورودش به ایران 20 میلیون کاربر را به سرعت جذب کرد. حالا دیگر تلگرام فقط یک ابزار ارتباطی بین کاربران نیست. با راه اندازی سرویس‌های مثل سوپرگروه و کانال این نرم افزار به منبعی برای دریافت اخبار هم تبدیل شده است. در این میان عده‌ای هم هستند که هنوز برای خرید گوشی هوشمند تردید دارند و در برابر این موج مقاومت می‌کنند. شاید تا الان منتظر بودند با به پایان رسیدن توافق هسته‌ای و تثبیت قیمت ارز آخرین مدل گوشی هوشمند را سفارش بدهد. این گزارش دنبال پاسخ به این سوال است که آیا باز هم باید برای خرید صبر کنیم و صرفا یک تماشاگر باقی بمانیم یا وقتش رسیده در را برای جادوگران دره سیلیکون باز کنیم و به آن‌ها خوش‌آمد بگوئیم؟ در ادامه هم چند ترفند ساده برای خرید گوشی هوشمند از بازار را مرور می‌کنیم.

حضوری خرید کنیم یا آنلاین؟

با اینکه از ورود رسمی اینترنت به ایران نزدیک دو دهه می‌گذرد، اما از اواسط دهه هشتاد بود که کم کم وبسایت‌های خرید آنلاین وب بساط خود را لابه‌لای محتوای فارسی پهن کردند. ماه‌ها و سال‌های اول کمتر کسی به این سایت‌ها اعتماد می‌کرد. همه ترجیح می‌دادند برای خرید هر کالایی زحمت رفت و آمد و ترافیک را به جان بخرند که مبادا با یک خرید ساده اطلاعات حساب بانکیشان دزدیده شود. روز‌ها گذشت و با گردش ایام همه ما تغییر کردیم. حالا همه با خیال راحت آنلاین و فوری شارژ می‌خریم، عملیات بانکی انجام می‌دهیم، انواع لوازم خانگی و الکترونیکی را سفارش می‌دهیم و در منزل تحویل می‌گیریم. انگار دیگر از آن واهمه‌های بی‌نام و نشان خبری نیست. خلاصه روزهای اول مثل حالا نبود که می‌گویند حجم مبادلات خرید الکترونیکی ایران به 500 هزار میلیارد دلار رسیده است. طرفداران خرید سنتی و خرید آنلاین هرکدام برای دفاع از نظرشان دلایل خود را دارند. اگر یک گروه از لزوم تست کالا و سبک سنگین کردن قیمت‌ها در بازار سخن می‌گوید طرف مقابل هم پای ترافیک و دردسر رفت و آمد درون شهر را وسط می‌کشد. در ‌‌نهایت انتخاب با خود شماست. هر کدام از این دو نوع شیوه خرید را که انتخاب کنید اگر چند نکته ساده را رعایت کنید به هیچ عنوان متضرر نخواهید شد.

وقت خرید فرا رسیده؟

بدون شک مهم‌ترین پارام‌تر تاثیر گذار در قیمت کالاهای دیجیتال، نرخ ارز است. به همین دلیل عده‌ای از خریداران تصور می‌کردند با اعلام خبر توافق هسته‌ای ناگهان سقوط قیمت ارز آغاز می‌شود و با ثمنی بخس می‌توانند آخرین مدل گوشی هوشمند بازار را سفارش بدهند. ولی بعد‌تر معلوم شد اصلا قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد. اصولا در حوزه خرید کالای دیجیتال صبر طولانی مدت چندان منطقی نیست؛ چون هرروز در نقطه‌ای از دنیا مراسم رونمایی یک مدل گوشی هوشمند یا فلان گجت برگزار می‌شود و اگر زیاد معطل کنید می‌بینید کالایی که انتخاب کرده بودید مثل دایناسور‌ها به تاریخ پیوسته است. الان هم که مشخص شده با از بین رفتن تحریم‌ها قرار نیست خیلی اتفاق خاصی در زمینه افتتاح نمایندگی‌های اصلی رخ بدهد. هنوز هم بخش عمده‌ای بازار تلفن همراه از مبادی غیر قانونی و قاچاق وارد می‌شود. با این حال هنوز فعالان صنفی در تلاشند با کاهش تعرفه‌ها جلوی قاچاق در این حوزه را بگیرند. افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و گوشی در این زمینه توضیح می‌دهد: «الان تعرفه واردات 10 درصد است که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ‌و سود فروشنده بالغ بر 20درصد قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه در داخل تولید چشمگیری نداریم امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اصلاح و کاهش تعرفه‌ باشیم تا جنس با قیمت واقعی تری به دست مشتری برسد»

بخرم یا نخرم؟

بازار ایران همیشه لقمه چرب و نرمی برای غول‌های تولید کننده کالای دیجیتال در دنیا بوده است. حتی در دوران اوج تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار هم عاشقان دنیای فناوری اطلاعات میدان را خالی نکردند. شاید به همین دلیل است که در پایتخت پشت سرهم از این مجتمع‌‌های تجاری لوازم دیجیتال سبز می‌شود. برای تهیه این گزارش به یکی از همین پاساژهای خوش آب و رنگ سر زدیم. طبق روال خریداران جلوی ویترین‌ها پرسه می‌زدند و قیمت‌‌ها روی تابلوهای سفید رنگ خودنمایی می‌کرد. گفت‌و‌گوی ما با چند نفر از فروشنده‌ها نشان داد هنوز آنطور که تصور می‌شد بازار رونق پیدا نکرده اما فروشنده به بازار شب عید امیدوارند. مجتبی وحیدنیا یکی از فعلان بازار آی. تی به مجله مهر می‌گوید: «بازار بد‌تر از قبل قفل شده. انگار مردم هنوز برای خرید تردید دارند. فروشنده‌ها هم در این شرایط محتاط‌تر شده‌اند و تعداد کمتری انبار می‌کنند اما بازهم امیدواریم با نزدیک شدن به تعطیلات عید بازار تکانی بخورد» این فروشنده گوشی‌های هوشمند معتقد است فقط در بازار لوازم جانبی چون همه فروشنده‌ها اجناس خود را یک دفعه به بازار تزریق کردند قیمت‌ها تا حدودی دچار افت شده است. این پخش کننده کالاهای دیجیتال پیش بینی می‌کند: «البته این عرضه ناگهانی لوازم جانبی به بازار ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت شود اما بعد از خالی شدن انبار‌ها دوباره قیمت‌ها افزایش خواهد یافت»

دستورالعمل یک خرید بی‌خطر

اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید و می‌خواهید کالای مورد نیاز خود را به صورت حضوری از بازار تهیه کنید بهتر است چند نکته را به یاد داشته باشید.

1. قیمت لوازم جانبی را کنترل کنید

در بازار تلفن همراه، کلا چند پخش کننده اصلی وجود دارد که خوراک کل بازار را تامین می‌کنند. بنابراین قیمت خرده فروشی‌ها تابع تصمیمات روز آن هاست. یعنی قیمت خرید دو فروشگاهی که کنار هم واقع شدند در آن روز تفاوت چندانی ندارد. به برکت فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های متعدد نقد و بررسی بازار دیجیتال، حتی فروشگاه‌های سطح شهر هم نمی‌توانند سود کلانی روی هر گوشی از شما بگیرند. آن‌ها برای جبران این مسئله، فروشنده‌ها سود دریافتی خود را به سمت لوازم جانبی هدایت کرده‌اند. یعنی اگر از مغازه‌ای یک گوشی را قیمت گرفتید و دیدید جنب‌‌ همان مغازه شخص دیگری مثلا 10 هزار تومان قیمت پائین تری اعلام کرد، مطمئن باشید فروشنده مغازه دوم سعی دارد نظر شما را جلب کند و آن 10 هزار تومان را هم از محل فروش لوازم جانبی جبران خواهد کرد. معمولا فروشنده‌ها بعد از خرید گوشی به شما توصیه می‌کنند لوازمی مثل محافظ صفحه نمایش، قاب، شارژر همراه و... هم بخرید. اگر می‌خواهید خاطر جمع باشید که برای این اقلام پول اضافی نمی‌پردازید می‌توانید قبل از خرید گوشی مظنه آن‌ها را هم بپرسید.

2. برای نصب برنامه پول ندهید

بعد از خرید گوشی هوشمند معمولا فروشنده به شما پیشنهاد می‌کند در ازای پرداخت مبلغی برای شما برنامه هم نصب کند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این پیشنهاد را رد کنید. چون اگر تلفن اندرویدی بخرید که می‌توانید به راحتی آب خوردن از مارکت‌های ایرانی مثل بازار و پلازا یا مارکت اصلی گوگل هر برنامه‌ای دلتان می‌خواهد دانلود کنید. این بهتر از این است که آقای فروشنده به صورت فله‌ای خورجین شما را برنامه‌های مختلف پُر کند که خیلی از آن‌ها به کارتان نمی‌آید. حالت دوم هم این است که تلفن همراه شما از خانواده اپل باشد. دانلود کردن برنامه برای آیفون کمی دردسر بیشتری دارد. چون باید قبلش چند دقیقه وقت بگذارید و اپل آی. دی بسازید. (البته مارکت‌های ایرانی مثل سیبچه هم کارتان را راه خواهد انداخت) اگر نصب کردن برنامه را به فروشنده بسپارید بعدا در اجرای خیلی از برنامه‌ها به مشکل خواهید خورد. چون بعضی برنامه‌های آیفون بدون در یافت آخرین آپدیت اجرا نخواهند شد. شما هم برای آپدیت آن برنامه به رمز عبور اپل آی. دی‌‌ همان آقای فروشنده مهربان دارید و بنابراین برنامه‌ای که برای شما ریخته شده بلااستفاده خواهد شد.

3. به جزئیات توجه کنید

بهتر است قبل از خرید گوشی هوشمند مشخصات ریز و درشت آن را در اینترنت مطالعه کنید. این جست‌و‌جوی شما هم نباید فقط محدود به نام گوشی و کیفیت دوربین و سایر ویژگی‌های ظاهری باشد. بهتر از به جزئیات بیشتری دقت کنید. مثلا اگر قصد خرید آیفون دارید دو مسئله را حتما کنترل کنید. اول اینکه به پارت نامبر گوشی دقت کنید. این مسئله نشان می‌دهد کالایی که شما می‌خرید به سفارش کدام کشور تهیه شده. یک خرافه‌ غلط در جامعه وجود دارد که کیفیت گوشی بر اساس پارت نامبر متفاوت است. با این حال بازار ما آیفون پارت نامبر LLA راحت‌تر خرید و فروش می‌شود و اگر می‌خواهید بعدا برای فروش گوشی به مشکل نخورید سعی کنید این مدل را بخرید. در مورد iccid هم خرافه مشابهی وجود دارد که شرح آن از حوصله آن در اینجا خارج است. ولی اگر می‌خواهید بعد‌ها برای فروش گوشی هوشمندتان به مشکل نخورید سعی کنید مدل‌های بدون iccid تهیه کنید.

4. به هیاهوی شرکت‌های گارنتی اهمیت ندهید

به هیاهو و شلوغ کاری شرکت‌های گارانتی کننده توجه نکنید. خیلی از این شرکت‌ها در ازای پول هنگفتی که از شما می‌گیرند خدمات قابل توجهی ارائه نمی‌دهند. البته این جمله به این معنا نیست که قید گارانتی را کلا بزنید. چون با این کار ممکن است در دام محصولات قاچاقی که به اقتصاد کشور صدمه می‌زنند بیفتید. ولی در کل قیمت نهایی شرکت‌های مختلف را بپرسید و با هم مقایسه کنید. از فروشنده‌ها بپرسید که به طور مشخص چه نوع خدماتی ارائه می‌دهند. با جمع آوری این اطلاعات در ‌‌نهایت تصمیم بگیرید. تفاوت قیمت گارنتی‌های مختلف در گوشی‌های پرچمدار تا 100 هزار تومان هم می‌رسد. این حق شماست که بدانید 100 هزار تومان اضافه‌تر را دقیقا به چه دلیل خرج می‌کنید

                                 شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

چگونه فریب دزدان کارتهای بانکی را نخوریم

با 13 راه دزدی از کارت بانکی آشنا شوید!

با گسترش استفاده از کارت‌های بانکی، جرائم مربوط به کلاهبرداری و سرقت از طریق این کارت‌ها یا عابربانک‌ها رو به فزونی است. آگاهی از این روش های سرقت، در کم کردن آن‌ها موثر است.

مجله مهر: استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد مدت‌هاست که متداول شده و با گسترش استفاده از این کارت‌ها، روش‌های کلاهبرداری با آن هم رو به افزایش است. روش‌های عجیب‌وغریبی که اطلاع پیدا کردن مردم از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این جرایم را کاهش دهد.

کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی

ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

مراقب رسید بانکی خود باشید

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. این کار علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.

کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

سواستفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها

در برخی از ایام ماه و سال مثل اول ماه،هنگام پرداخت یارانه ها و یا سال نو صف های طویلی در پشت خود پرداز ها شکل می گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آن‌ها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و ... شما را بفریبند. پس هنگام شلوغی صبر خود را حفظ کنید  و به غریبه ها اعتماد نکنید.

 سرقت به بهانه کمک کردن

دیده شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی دانند و یا به بهانه کمک گرفتن اطلاعات و رمز های شما را سرقت می کنند. پس نه اینکه به کسی کمک نکنید بلکه هنگام کمک کردن و کمک گرفتن جانب احتیاط را رعایت کنید.

حقه » شما برنده ما شدید«

یکی از شگردهای سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چناچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعت کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

خودتان کارت بکشید

حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد. و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

چسب قطره‌ای؛ شگردی برای ربودن کارت بانکی شما

هنگام استفاده از خود پرداز های بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

مواظب عابربانک‌های مصنوعی باشید

نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند. دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

کلاهبرداری با مغشوش کردن عابربانک‌ها

یکی دیگر از روش‌های این سارقان مخشوش کردن و دستکاری عابربانک‌هاست. دو مورد از معروف‌ترین این روش‌ها اینگونه است:

1. نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.

2. نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

به کارتخوان‌های رایگان اعتماد نکنید

در موارد دیگر هم مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به افراد و صاحبان مشاغل مراجعه کرده و تحت عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در یکی از همین موارد سارقان به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه و خود را کارمند بانک معرفی کرده و با ارائه کارتخوان به این فرد، از او اخاذی کرده‌اند.

دستکاری در کارتخوان‌ها

یکی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در کارتخوان‌های مراکز خرید است، برای مثال در یکی از این کلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستکاری در سیستم کارتخوان، کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد. پس از کپی کردن اطلاعات کارت، کارتی مشابه عابر بانک مالباخته طراحی می‌کردند و برای دستیابی به رمز کارت این افراد، به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزکارتش را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند.

 

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

انتخابات با بصیرت و استقامت

از فتنه 88 تاکنون مدت 7 سال می گذرد و در آن مدت چه پیش آمد و واقعه های ناگواری در کشور جمهوری اسلامی ایران روی داد جای بسی تأسف و تأمل گفتار دارد. در این چند سال پس از فتنه 88 به راهبرد بصیرت، بسیار توجه شده و به آن در رسانه های مختلف پرداخته شده است ولی کمتر به قسمت دوم این پیام توجه شده است و آن استقامت و صبر بر مشکلات و سختی هاست که با آن درگیر و دست و پنجه نرم کرده ایم اما اگر کسی بصیرت نداشته و دوراندیش نباشد ولو ایمان هم داشته باشد فریب می خورد و وقتی فریب خورد، این ایمان در خدمت آن هدف بی فایده و کار نخواهد آمد لذا امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: (لایحمل هذاالعلم الا اهل البصر و الصبر) چه زیبا! کلمه بصر و صبر از حروف مشترکی ترکیب شده اند، اما دو معنای جدا از هم دارند آن وقت دور کن و پایه و اساس رستگاری در حمل پرچم هدایتند که امیرالمؤمنین (ع) آن روز فرمودند این پرچم را برنمی دارد و به دوش نمی کشد مگر کسی که این دو خصوصیت را داشته باشد. اولاً بصیرت و آگاهی داشته باشد و دوماً استقامت و پایداری داشته باشند.

بصیرت دینی و استقامت ایمانی هر دو با هم (بیانات مقام معظم رهبری 75/12/25) به موضوع بصیرت می توان در دو سطح پرداخت یک سطح اصلی و اساسی و زیربنایی، یعنی انسان در انتخابات جهان بینی و فهم اساسی، مفاهیم نگاهی توحیدی داشته و بر این اساس هدفمند به جهان نظر داشته باشد و به موجب همین نگرش بصیرت و آگاهی پیدا می کند.

در سطحی دیگر می توان بصیرت را این چنین توصیف کرد. انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و مشاهده می کند و در حوادثی که پیش روی اوست و دارد و به او ارتباط پیدا می کند تدبیر و تدبر و اندیشه عمیق داشته و سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور کند و به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) (نهج البلاغه دشتی خطبه 103) رحمت خداوند بر کسی که بیاندیشد و عبرت گیرد و چون عبرت گرفت دیده دلش گشوده و بصیرت پیدا کند یعنی با تدبر و تفکر مسایل را بسنجد و با این سنجش بصیرت پیدا کند چرا که درست نگاه کردن به حوادث، درست سنجیدن، در آن تدبرکردن در انسان بصیرت ایجاد می کند یعنی چشم حقیقت مؤمن باز می گردد.

از سوی دیگر استقامت مفهوم بسیار مهم و حساسی دارد و اهمیت آن در عمل به مراتب بیش از آن چیزی است که انسان در ذهن خود تصور می کند در واقع استقامت یعنی: پافشردن بر صراط مستقیم (سوره جن آیه 16)؛ اگر آنها (جن و انس) در راه ایمان استقامت ورزند با آب فراوان سیرابشان می کنیم.

در توضیح این آیه می توان گفت: که اگر به همان صراط مستقیم پافشاری شود و راه خودشان را عوض نکنند آن وقت نتایج دنیوی و اخروی حاصل خواهد شد و از طرفی قرآن کریم می فرماید: (سوره فصلت آیه 30) به یقین کسانی که گفتند: (پروردگار ما خداوند یگانه است) سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.

با کمی تأمل بر مطالب یاد شده می توان به این نتیجه رسید در گذر از فتنه هاپیروی از پرچمدار هدایت بدون بصیرت و استقامت در راه حق امکان پذیر نیست پس باید چشم و گوش را باز کرد و با بصیرت بینایی و استقامت و با انتخاباتی که در پیش رو داریم طوری انتخاب کنیم که مورد تحسین قرار گرفته و آگاهی ما را برساند و بیداری امت را نشان دهد.

باشد که این بصیرت و استقامت امت باعث جلب رضای خداوند و نزول رحمت در رفع همّ و غم و مشکلات مردم محروم و محل اهل بیت (ع) گردد.

گردآورنده: سید- عبدالمنافی

 

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

زنده باد دکتر جابری 

 علی اکبر شعیب

سلام علیکم مردم شریف گلپایگان و آقای دکتر جابری:

امروز شنبه مورخ 94/9/28 به دلیل بیماری شدید آنفولانزا ساعت حدود 7 شب به درمانگاه خاتم الانبیاء رفتم. تمامی صندلی ها پر از بیمار بود، وسط راهرو و داخل اتاق ها مملو از بیمار بود. یکی برای دکتر آمده بود، دیگری تزریق یا پانسمان و .... داشت. کمی با خودم به فکر فرو رفتم، چند پیرمرد و پیرزن را می شناختم که از طریق کمک های کمیته امداد و بهزیستی با ماهی حدود 60 هزار تومان زندگی می کنند. اگر ویزیت دکترهای آزاد را حدود 15 هزار تومان در نظر بگیریم و 15 هزار تومان هم داروی این بیماران شود به این نتیجه می رسیم که این افراد با حقوق خود فقط 2 بار در ماه می توانند به پزشک مراجعه کنند و دیگر درآمدی برای ارتزاق خود ندارند اما همین افراد با مراجعه به این درمانگاه خیریه با حدود حداکثر 4 هزار تومان ویزیت می شوند بعضی هم که رایگان ویزیت می شوند. وقتی فکر کنیم کار بزرگ دکتر جابری را در شهرمان خواهیم فهمید که چه بزرگ و خداپسندانه است. هزاران نفر در طول سالیان گذشته و آینده بوده و خواهند بود که در بیماری سختی گرفتار شده اند و با شکستن قلّک بچه های خود 10 هزارتومانی پول خرد جور کرده و آبرومندانه به مداوای فرزندان و خودشان می پردازند. خیلی ها در این شهر از مال و داریی خود میلیاردها تومان وقف امور خیریه از قبیل ساخت مدرسه- بیمارستان و درمانگاه کرده اند که شاید راضی نباشند نام آنها را ببرم اما عده ای دیگر بیشتر جان و زندگی و جوانی و وجود خود را وقف آبادانی شهرمان و مردم شریف گلپایگان کرده اند از جمله آقای دکتر جابری و آقای استاد علی اکبر جعفری اینها همچون شمعی سوخته اند تا به ما روشنی ببخشند. شاید همه شنیده باشیم:

تو نیکی می کن و در دجله انداز

که ایزد در بیابانت دهد باز

بنده می خواهم کمی جسارت به خرج دهم و در این شعر بیابان را قیامت معنی کنم، آنجا که هیچ مال و منالی فرزند و فامیلی جز کار خیر به داد انسان نمی رسد. در یک مراسم روضه خوانی از روحانی منبر شنیدم می گفت وقتی سوره یس را می خواندند یکی از علمای بزگر به وامتازالیوم که می رسیدند از فرط وحشت و ترس بیهوش می شدند آخر این ندایی است که به یکباره همه خوب ها از بدها جدا می شوند خوشا به سعادتتان آقای دکتر جابری آقای استاد علی اکبر جعفری و دیگران.

وقف کردن فقط مال و دارایی خیلی خوب است چه علنی چه آشکار و این آیه قرآن است اما بنده معتقدم شما که جان خود را وقف کرده اید ارزش بسیار بزرگ تری دارد. شما از وقت، فکر و آبروی خود برای مردم وقف کرده اید.

آقای دکتر جابری باور کنید اگر این درمانگاه خیریه که به همت حضرتعالی بنا گردیده است در شهر ما که خیلی هم فقیرنشین شده است و مردم درآمد آنچنانی ندارند به دلیل خشکسالی کشاورزی از بین رفته و صنعت هم در رکود کامل است خیلی از کارخانه های تولید قطعه چند ماهی است حقوق پرسنل را که ناچیز و حدود 700 هزار تومان است به عقب انداخته اند. باور کنید اگر این درمانگاه خیریه نبود باید یا از آبروی خود می گذشتند و با قرض کردن پول به دکتر مراجعه می کردند و یا در بستر بیماری جان می دادند. چه کار بزرگ و خوبی انجام داده اید شاید خیلی از مردم مراجعه کننده هم ندانند که شما باعث و بانی این کار خیر بوده اید اما خدای بزرگ دعای نیمه شب آنان را می شنود و در اعمال خیر شما به ثبت می رساند. بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم کاش یکبار دیگر شما به گلپایگان بیایید و ماشین شما خاموش شود تا ما آن را هل بدهیم و آنقدر روشن نشود تا به نزدیک بیمارستان حضرت آیت ا... العظمی گلپایگانی (ره) گوگد برسد و آنجا ناگهان روشن شود و نگاه شما به زمین های اطراف بیمارستان بیافتد و یک دانشگاه علوم پزشکی به همت خیرین برای شهرمان بسازید اما دوباره فکر می کنم می بینم شاید این به قول ما گلپایگانی ها یک طمع کاری باشد و شما را ناراحت کند.

فکر خودم را نوشتم اما انتظاری از شما نداریم شما خیلی کار کرده اید از بخش دیالیز و دستگاه های ویژه آن از درمانگاه آن و دهها مورد دیگر ما خبر داریم. با نوشتن این متن خواستم یک تشکر و دست مریزاد به شما گفته باشم. آخر می دانی من هم امروز فقط آنقدر پول داشتم که از طریق درمانگاه شما خودم را معالجه کنم. امشب هم بعد از نماز برای شما دعا کردم حدود 4 روز است که به دلیل این بیماری به گفته پزشک معالج در بستر بیماری هستم و پزشک به من گفته در هوای سرد نروم. بنده هم با نوشتن حدود پنج مقاله بزرگ در جهت خدمت به مردم و پیشرفت شهرستان سهیم شدم و این یعنی اگر کسی بخواهد کار کند، می شود و هم یک خدا قوتی به شما عزیزان دادم. خواستم بدانید کار شما چقدر بزرگ است چه آبروهایی که خریدید و چه دستهایی که برای شما به دعا بلند شد. البته خیلی از عزیزان دیگری هم در حال خدمت و وقف کردن مال و وقت خود برای شهرمان هستند از جمله حاج آقا معینی و حاج عباس خرمی و حاج آقا صحت و دهها نفر دیگر که انشاءا... در نوشته های بعدی از ارزش والای کار آنان خواهم نوشت.

ما همه مردم گلپایگان به شما عزیزان دست مریزاد می گوییم و می خواهیم بگوییم ما قدردان زحمات شما هستیم. امیدوارم به زودی با همت مسئولین کنگره بزرگداشتی در شأن خدمات آقای دکتر جابری در شهرسمان برپا کنیم. این ارزش والاتری خواهد داشت. بنده شخصاً تا به حال چهره شما مرد بزرگ را زیارت نکرده ام خیلی دوست دارم وقتی به گلپایگان آمدید شما را از نزدیک ببینم آخر دوست دارم این دستهای خدایی را ببوسم و خاک کف پای شما شوم. هرگاه استاد علی اکبر جعفری می خواست جمله ای یا درسی برای همیشه به یادمان بماند اینگونه روی تخته سیاه می نوشت:

دکتر جابری دوستت داریم

                                                                                                                                             

                                    

 

                              

             شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

 کُردَهْ به کوه

                                                                  پریسا نیکنامی

مقدمه : پریسا نیکنامی - نقل مقاله از کتاب گلپایگان در ائینه تاریخ مرحوم فیروز اشراقی

 یک باور فرا گیر گلپایگانی که تا چند سال اخیر نیز میهمان فرهنگ این شهر بود و اعتقادات عامه  مردم بر این باور مستحکم گردیده بود ، ایام ریزش برف از حدود 25 دیماه آغاز و تا 15 بهمن ماه  در اوج بارندگی این نعمت الهی محدود می شد را اصطلاحا ( کُردَهْ به کوه ) می گفتند

حکایت این افسانه از آنجا آغاز میگشت که اگر در این محدوده زمانی برف نمی بارید و یا  بارش های زمستانی کم میگردید ، همه مردم را از آینده نگران میکرد  و سال در پیش رو را از سالهای خشکسالی می پنداشتند و لذا اعتقاد راسخ داشتند که در این فاصله زمانی بایستی تمام تلاشهای عقیدتی را بکار بندند تا ترحم خداوند شامل حالشان گردد .. در ذیل قسمتی از این افسانه از کتاب گلپایگان در ائینه تاریخ بیان میگردد

و بدین سان :اگر برف نمی بارید  و یا به تأخیر می افتاد شخصی را با آذووقه و لباس گرم و کافی و مناسب آماده کرده به ارتفاعات برف گیرمی فرستادند و نام او را ( کُردَه علی KORDA) می گفتند و عمل مهاجرت او را به کوه ( کُردَه به کوه ) می نامیدند و اغلب هم دیده می شد که بعد از رفتن ( کرده به کوه ) ، باریدن برف شروع می شد و بر اعتقادات مردم صحه می گذاشت . این باور همانند دعای باران و به مُصلی رفتن برای باران ، همه گیر بوده است و ( این باور گلپایگانیها بوده ) که ( کُرده ) خوانساریها روز 25 دی ماه به کوه می رفته و پنجم بهمن از کوه بر می گشته  ، سپس (کُرده ) گلپایگانی ها روز پنجم بهمن ( 35 زمستان ) به کوه می رفته و 15 بهمن ( 45 زمستان )  از کوه پایین می آمد

معروف است هنگامی که  کُرده گلپایگانی ها به کوه می رود در بین راه به کُرده خوانساری ها میرسد و در ضمن سلام و احوالپرسی طبق عادت و اخلاق رایج منطقه ، کُرده خوانساری ها به همتای گلپایگانی اش طعنه و زخم زبان می زند و می گوید : ببینم چکار می کنی ( یعنی از لحاظ ریزش برف و شروع سرما) و وی جواب می گوید : (تو که پشتت به من بود کاری نکردی ، من که پشتم به بهار است ) ((عبارت دیگری نقل شده که در کتاب منبع نیامده ... کرده گلپایگان به کرده خوانسار می گوید : حیف که پشتم به بهار است و گرنه بچه قنداق را در گهواره اش از سرما خشک می کردم ))

در مدت ( کُرده به کوه ) یعنی از 25 دی ماه تا 15 بهمن  هر گونه عامل آب و هوایی را به نحوی منتسب به (کُرده به کوه ) می کنند  .

اگر برف ببارد می گویند :      کُرده ما  بارکوله اش  را زمین گذاشت

اگر برف ههمراه با بوران و سرما ببارد می گویند :  کُردَه فُوت کرده  ( یعنی با دهان دمیده است )

اگر برف ، همراه باران ببارد می گویند :  برف لی می آید و یا کف  گلیز کرده ( آب و کف دهان

برف اول  را می گویند : برف غلاغ ( کلاغ) چون کلاغ ها با باریدن نخستین برف با صدا و فریاد ، به شادمانی می پردازند

روز 5 بهمن  که کرده خوانساریها پایین می آید را می گویند :  نفس دُزدَه زده

روز 15 بهمن که کرده گلپایگانیها پایین می آید را می گویند : نفس فاشکه ( آشکار ) زده و معتقدند که هوا کم کم رو به خوبی  می رود

از 6 بهمن تا چهاردهم بهمن  را ( چار چار تُرکها) گویند

از 20 بهمن به بعد را ( چِلّه گربه ها ) می گویند

از 4 اسفند تا 10 اسفند را ( ننه دالو )  گویند و معتقدند که پیر زنی به نام دالو به خاطر گرمی هوا شترهایش را که ( آبستن ) نمی شده اند را پیش یکی از پیامبران میبرد  و از او می خواهد که از خداوند خواهش کند  تا هوا سرد شود و شترها   باردار  گردند  این چند  روز سردتر از روزهای قبل و بعد است و گاهی این مدت را ( سرمای پیرزن )  و یا ( نه نه سرما ) نیز می گویند

ماه اسفند را ( اختیارات )  می گویند  و مسافرت از این ماه به بعد مناسب است

 مراسم برفی کردن :

در روز اول که برف می بارد  مراسم شیرین برف بردن مخفیانه به خانه اقوام و همسایگان و گول زدن دوستان  و در نتیجه  پختن آش توسط کسی که  برفی شده ( شخص  گول خورده از دریافت برف اول )  و میهمانی دادن به این مناسبت از مراسم تفریحی مردم گلپایگان است . البته اگر شخص اقدام کننده نتواند  شخص مخاطب خود را گول بزند و توسط  آن سیاهی  به دست و صورتش برسد  مراسم پختن آش  به گردن اقدام کننده می افتد که در این حالت این مراسم  شیرین تر و مفرح تر برگزار خواهد شد

                              

                        

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

  وظیفه انسانیت

استاد اکبر افاضلی

اگر درست فکر کنیم امروزه انسان در تضادهای مختلفی قرار گرفته است که متأسفانه اغلب دچار مواردی می شویم که مقام انسان بودن در وظایف اجتماعی و حقوق همسایگی و دوستی را فراموش می کنیم، یکی از آن موارد نظافت محل زندگی خودمان می باشد که بدون توجه گاهی از بعضی خانواده ها سر می زند.

شاید شنیده باشید قدیمی ها می گفتند: گربه نظافت را تا حدود لیسیدن بدن خودش می داند ولی کیسه های آشغالی را خوب می شناسد که پاره می کند و پراکنده می نماید تا خوراکی های درون آن را که اغلب زایده های خوراکی های انسان است بخورد، بدبختانه خانواده هایی هستند که در این مورد گربه ها را با گذاشتن مواد زایده های غذایی در کیسه های آشغال همراهی می کنند، بدتر از آن هر وقت کیسه آشغال را می بینند پر شده است در کوچه می گذارند و حال آنکه در هر محله کارگران زحمتکش جمع آوری زباله ها هفته ای سه مرتبه مثلاً در محل ما یکشنبه، سه شنبه و جمعه ساعت حدود شش عصر این کیسه ها را جمع کرده و می برند اما در همین کوچه خودمان نیلوفر چهار منشعب از کوچه دهم شهید فرجی یکی دو خانواده عادت کرده اند هر وقت دلشان خواست آشغال خود را در کوچه قرار می دهند که واقعاً اسباب شرمندگی همه اهالی محل است که با صحنه زشت پخش شدن آلودگی محتویات این آَشغالها مواجه می شوند.

آیا بهتر نیست مانده های موادغذایی را جداگانه جمع آوری کنیم و در کیسه زباله ها که مأموران شهرداری می برند نریزیم و آن کیسه را خارج از شهر و محیط زندگی مردم برای پرندگان گرسنه بریزیم.

من چند مرتبه با چنین صحنه ای روبرو شده ام و اجباراً رفته ام شهرداری و شهردار محترم و مسئول نظافت شهر را آورده ام که این بی لطفی همسایگان را دیده اند و مسأله دیگر در ابتدای همین کوچه شهید فرجی روبروی درب شهرداری ساختمانی می سازند که داربست های فلزی آن تا بخشی از کوچه را گرفته است، بدتر از آن وانتی است که آن را مقابل همین ساختمان پارک می کند. باز هم توجه دادن به کسانی در کوچه یک طرفه مثلاً کوچه مسجد حاجی با داشتن تابلوی منع ورود دوطرفه اغلب رانندگان از طرف مسجد حاجی به جانب خیابان امام (ره)می روند که بیشتر اوقات راه بندانی می شود و کسبه این کوچه نیز ناراحت هستند.

قسم می خورم که حقیر 53 سال که در تهران بودم حتی یک مورد از اینگونه خلاف ها و بی توجهی ها را ندیدم.

می دانیم دنیا خیلی وسیع است و برای همه جایی هست، سعی کنیم جای واقعی شهر قدیمی دو سه هزار ساله خود را با مردمی زحمتکش و فهمیده به یاد آوریم. در بیشتر خانواده های شهری و روستایی گلپایگان امروز جوانان تحصیل کرده بسیار داریم که اغلب این مهندسان و پزشکان و استادان و هنرمندان متفاوت فقط در شهرهای مختلف ایران و تهران در بیشتر کشورهای عربی و اروپایی و کانادایی و استرالیایی و امریکایی مقام های عالی دارند و به گلپایگانی بودن خود افتخار می کنند در خود شهر هم تحصیل کرده های مؤمن و کاردان و لایق کم نداریم باید توجه کنیم قدر چیزهایی را که اجداد ما داشته اند بدانیم و قبل از اینکه آن افتخارات تاریخی که شهر گلپایگان داشته است با بعضی بی توجهی ها از دست ندهیم.

پدران ما مردمانی زحمتکش و آبرودار بوده اند، احترام به پدر و مادر و سایر شهروندان اعم از کارگر و کشاورز و کاسب و کارمند و معلم و افسران، درجه داران نیروهای امنیتی و پلیس انتظامی واجب است پیروی از آیات قرآن کریم که به آن و خالق یکتا اعتقاد داریم وظیفه آدمیت را در حدود مقررات قانونی فراموش نکنیم و با شناختی که در مسلمانی خود از ائمه اطهار (ع) پیدا کرده ایم و بزرگان دین و علما و دانشمندان را از یاد نبریم و نمونه آدمیت حق شناس باشیم نه اینکه تحت شرایط غلط تبلیغات برخی رسانه های گروهی و ناهنجاری های محیطی و تبعیضات و گرانی و نداری خود را ببازیم و در وظیفه انسانی که داریم کوتاهی شود.

لازم است شرایط ارتباط خودمان را در تمام موارد با درک حقایق و راستی و درستی که از اجداد و پدرانمان داریم عمل نمایم و در شادی و غم دیگران شریک شویم و در امور عمومی از خدمت در حد وسع دریغ نداشته باشیم. شادی را در برخوردها با دیگران حتی نوباوگان و جوانان و خانواده ها هدیه نماییم زیرا کسانی که با ما برخورد دارند ممکن است با یک لبخند من و تو شاد گردند. مبادا با یک اشتباه با از دست دادن نعمت های مختلف الهی زحمات خود را با افسوس از دست بدهیم خداوند همه ما را تحت عنایت خود با آبرومندی حفظ کند.

نظافت محیط اطراف زندگی خود را فراموش نکنیم..

                          

 

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

                                                     

  تلخک

ای شهروندان گرامی با منطق و عقلانیت تصمیم بگیرید و فردی را انتخاب کنید تا مشکلات جامعه را بتواند قانون مدارانه حل کند حتی اگر آن فرد نماینده شهرتان باشد. از باندبازی و بچه محله ای و قول داده فلانی را سر کار بگذارد و ... بگذرید. به کسی رأی اعتماد دهید که قانون را بداند و توانایی انجام و مدیریتی را داشته باشد، لطفاً تاریخ را تکرار نکنید و بعد بگویید این کیه؟ این شما مردم همیشه در صحنه هستید که آینده خود را رقم می زنید پس با تدبیر و عقل روشن و آینده نگری، باشد تا شهر و کشوری آباد داشته باشید. رأی شما در آینده و اعتماد به نماینده و انتخاب شایسته بر دوش شما همشهریان است. میدان را خالی نکنید تا افراد ناشایسته و ناتوان میدان را در دست بگیرند و باز حرف های تکراری شروع شود. به امید موفقیت افراد مطالبه جو و قانومند و نماینده خوب برای شهر.

دوستدار نمایندگان مدیر و مدبر

                                                      کورش محسنی

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

چه نیاز علی (ع) پیشوای دادورزی و آزادگی

قال النبی (ص): » ستکون فتنه، فمن ادرکها، فعلیه بالقران و علی بن ابیطالب« (1)

مطالبی که در زیر می خوانید، بخش پایانی از یک مقاله با همین عنوان است در کتاب (چه نیازمان به علی(ع)، پیشوای دادورزی و آزادگی). نگارنده این بخش را به مناسبت شهادت امیرمؤمنان حضرت علی (ع) برگزید، باشد که دوستداران این پیشوای ارزشها و انسانیت را درسی باشد و مفید افتد. به ویژه چنانچه در بیان پیامبر (ص) آمده: (قرآن و علی) در کنار یکدیگر، پاسخ (چه باید کردمان؟) خواهد بود. خصوصاً (شیوه کرداری علی) که خود، (قرآن ناطق) است و می تواند در هر زمینه ای پاسخگومان باشد.

آری!

اگر اصل ایمان بخواهی علی (ع) است

اگر علم و عرفان بخواهی علی (ع) است

اگر مرد میدان بخواهی علی (ع) است

اگر جان جانان بخواهی علی(ع) است (2)

بنابراین، (نزد حقیقت و تاریخ یکسان است او را بشناسی یا نشناسی. تاریخ و حقیقت گواهی می دهند که او وجدان بیدار و قهار، شهید نامی، پدر و بزرگ شهیدان، علی فرزند ابوطالب، صدای عدالت انسانی، شخصیت جاویدان شرق است) (3) انسان کامل، اسوه همه ارزش ها و نمونه عالی در پیروی و (امام).

علی(ع) خود، مدینه است. مدینه تعالی ها، صداقت و راستی و درستی و پایمردی. او چنانچه جرج جرداق نوشته تنها مربوط به شرق نیست، بل نمونه کامل انسانی است که باید باشد و هست، آن هم برای بشریت اما پرورده در شرق و مکتب توحیدی اسلام. او فشرده نبوت است و نتیجه سلسه انبیا از آدم تا خاتم و تا همیشه زمان و به گفته شبلی شمیل از پیشوایان منطق مادی: (امام علی (ع)، بزرگ بزرگان جهان و یکتا نسخه زمان بود که جهان شرق و غرب در عالم قدیم و جدید صورتی به سان این نسخه که مطابق اصل باشد به خود ندیده است). پس چنانچه جبران خلیل جبران می گوید: (هر کس شیفته و دلداده او گشت، شیفتگی و دلدادگیش به رشته های فطرت بسته است، هر کس با او دشمنی نمود از فرزندان جاهلیت است) بنابراین (ما را نمی رسد جز آنکه او را دوست بداریم و به او عشق بورزیم، زیرا که او جوانمردی عالیقدر و بزرگ نفس بود. از سرچشمه وجدانش خیر و نیکی می جوشید. از دلش شعله های شور و حماسه زبانه می زد. شجاع تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتی ممزوج با لطف و رحمت و عواطف رقیق و رأفت. در کوفه و در محراب عبادت غافلگیر و شهید شد و شدت عدلش موجب این جنایت گردید (4)). آری! علی (ع) درگذشت، حالیکه دلش از شوق پروردگار انباشته بود. از دنیا چشم پوشید در صورتی که نماز میان دو لبش بود (5)! از دنیا رفت، حالیکه شهید عظمت خود شد. (6)

آری! علی (ع) بشر است همانطور که پیامبر (ص) بشر بود. با این تفاوت که رسول خدا (ص) ((وحی)) را دریافت می کند و علی (ع) نوش وار و با ذره ذره هستی اش آن را می نوشید و خود، (عینیت وحی) می گردد: قرآن ناطق! که یعنی: مقصود و مقصد از وحی و رسالت و قرآن همین است و بس. پرورش علی (ع)! و بعد: سلاله ای علی وار؛ با روش، منش و سیره ای علی گونه: اهل بیت رسول خدا (ص)، فاطمه زهرا (س) و فرزندانش دقیقاً تا دوازده نسل و در استمرار زمان تا همیشه، اینان اند کواکب فروغ بخش و جهت دهنده و راه نمای آموزه های قرآنی و رسالت محمدی (ص).

و اما علی (ع) فرزند ابوطالب وجودی است (متناقض نمای). مرد اقتصاد است و کار یدی و زهد و عبادت و نیایش و تنهایی. عدالت و ابهت در اوج و عطوفت و دیگر دوستی در اوج. نمونه کامل سخاوت و بخشندگی و قانونمندی سخت و با حساب و کتاب دقیق. بر دوش کشنده کیسه آرد از برای بیوه زنان و بچه های یتیم است در دوره زمامداری اش، و از شمشیرش در برابر تجاوزگران ناراست رفتار خون می ریزد. به بیان دیگر پایدار است و استوار گام در برابر زورمندان خودسر که زالووار خون ناتوانان را می مکند و پدر است مهربان و فروتن یتیمان را و بی سرپرستان را. خودش در نهج البلاغه می گوید: اگر همه عرب پشت به یکدیگر دهند، من به تنهایی در برابرشان می ایستم و گامی واپس در نمی نهم و هم اوست که به خاطر توهین به یک دختر یهودی و خلخال از پایش درکشیدن، فراز منبر می رود، اشک می ریزد و سیلی به صورت خویش می زند و می گوید: اگر مرد پس از این رخداد بمیرد او را سرزنش نباید کرد!

در غزوه ای با مشرکی روبه رو می شود، شمشیر را بالا می برد تا او را بکشد، مرد می گوید: آیا مرا به قتل می رسانی در حالی که چند دختر کوچک دارم؟ علی (ع) او را رها می کند و می گوید: تو را به جهت فرزندان دخترت بخشیدم! (السیره الحلبیه 2/227). آنچه در بیت المال است به گونه ای مساوی میان قبایل هفتگانه مربوط پخش می کند، سرانجام دو رکعت نماز می گذارد و خدای را بر این امر سپاس می گوید و زمانی برادرش عقیل، این مرد نابینای عیالوار برای کمک نزد او می آید، پاسخی دریافت نمی دارد جز که می گوید: این حقوق من از بیت المال است، در اختیار تو می گذارم و ... (مراجعه شود به نهج البلاغه). دخترش یک گردنبند از خزینه دار او امانت شده مضمونه برای چند روز گرفته است، چون از این موضوع آگاه می شود، خزینه دار (ابن ابی رافع) را در می خواهد و نگرانی خویش را از کار خزینه دار این گونه ابراز می کند: اگر جز دختر علی هم بود، گردنبند را به او می دادی؟ پاسخ می دهد: هرگز! حضرت امیر به دلیل خیانت به بیت المال مسلمین، کلید خزینه را از او می گیرد و به دختر می گوید: اگر گردنبند را مشروط نگرفته بودی... دستت را به عنوان تجاوزگر (دزد) به بیت المال مسلمین می بریدم (7)! دامنه حکومتش بس گسترده است. از جمله ایران در سیطره قدرت علی (ع) است، با این حال پارگی کفش خود را شخصاً می دوزد. (دقت)

خوارج او را ناسزا می گویند، همه جا آشوب به پا می کنند، آن ها را طالب دریافت حق می داند که راه را گم کرده اند و می گوید: حقوقشان را از بیت المال قطع نکنید و دستورهای دیگر... این ها و نمونه های دیگر می نماید که علی (ع) کیست و چه وجودی درآمیخته از برجستگی های رفتاری است که با امور عادی و معمول و جاری در میان جامعه و مردم زمان او و هم امروز و تا همیشه سازگار نمی باشد. این هم بیان خطابی و جهت دهنده علی (ع) است: (اتأمرونی ان اطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه)؟ آن هم در زمانی که بر آن نستوه مرد عدل منش و آزاده خوی خرده گرفتند که چرا بیت المال را مساوی بخشیده است! مرا فرمان می دهید تا پیروزی را بجویم به ستم کردن درباره آن که والی او می باشم؟ سوگند خدای را که نپذیرم تا جهان سرآید و ستاره ای در آسمان پی ستاره ای برآِد. اگر ثروت از آن من بود، همگان را برابر می داشتم که چنین بخش کردن سزا است چه رسد که مال، مال خدا است). آنگاه همین علی؛ مرد راستی و درستی و صداقت مطلق و خلوص یگانه، چنانچه مورخین می نویسند: روزی شمشیر خویش را برای فروش عرضه می دارد تا به بهای آن ازاری بخرد! همچنین اوست که در نخلستان های کوفه به کار یدی می پردازد و چاه برای آب حفر می کند و همین که به آب می رسد، آن را برای مردم وقف می نماید. زمانی هم قلم در دست می گیرد و می نویسد. به فرمانداران، استانداران، قضات و دیگر کارگزاران... به مالک اشتر، محمد فرزند ابوبکر، امام حسن، عثمان بن حنیف و ... همین گونه است به هنگام سخن گفتن و خطبه خواندن. سخنانی استوار و هماهنگ با بینش و منش و روش علوی و برخوردار از فصاحت و بلاغت و هنر سخنوری در اوج و باورمند به خویشتن دانشی خویش و آگاهی بخشی و میزان و با منطق سخن گفتن و آموزش دادن خطاب می کند شنوندگان و درس آموزان را نه تنها در آن زمان که در همیشه: (سلونی قبل ان تفقدونی)! که یعنی ای انسان در هر زمان و در هر سرزمین آموزه های از درون برخاسته و با آب و گل دادورزی و آزادی سرشته و به سرنوشت (انسان بما هو انسان) پرداخته علی(ع)، دل بسته و گوش فرا دهید. مباد که حرامیان و دزدان راه و غلط انداز؛ در عوض (راه بلد) و (امام)، دیگری را جا بزنند و علی را از شما بگیرند! آری! این ندای بیدار باش و آگاهی بخش علی است از عصر و زمان او تا امروز و تا بی کران زمان و این هم بیان او است که از (علم یقینی) او پرده برمی دارد و می سزد تا اندیشمندان علم و فلسفه و ... پیرامونش به بحث و نظر و پژوهش و تحلیل پردازند تا دریابند و دریابیم و فراگیریم گستره بیان و ژرفای سخن را و در عین حال به شخصیت بی مثال گوینده اش معرفت پیدا کنیم؛ زیرا ژرف اندیشان عمق نگر نیک می دانند این چه سخن است با چه میزان وزنه و هر کس را نرسد تا لب به سخن گشاید و این گونه خویشتن دریافتی خویش را از ورای هستی بنماید؛ جز که علی (ع) فرزند ابوطالب، آن محیط بر کتاب خدا و پرورده پیام آور وحی؛ بی واسطه و (صاحب الاذن الواعیه) و اما کلام علی (ع). و اما کلام علی (ع): (لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا).

این هم زبان نیایش و بیان عرفانی علی (ع). سخنی که بیانگر تمامی عرفان است و معرفت و پرستش و عشق ورزیدن و سخن گفتن و درد و دل نمودن با محبوب یگانه: ا.... مگر عرفان جز این را می طلبد که: (الهی ما عبدتک خوفا من عقابک و لا رغبه فی ثوابک ولکن وجدتک اهلا للعباده فعبدتک). همان که در نگاه وحیانی فلسفه آفرینش انسان است.

بنابراین هر تصویری که از او ترسیم کنیم ناچار صورت ناقصی از آن اصل کامل است. (8) ولی با عشق و آگاهی و ایمان ابراز می داریم (علی (ع) آن قهرمان بی مانند فکر و روح و بیان است، در هر زمان و در هر مکان(9)) و اعتقاد داریم که پاسخ گوی مان در هر زمینه ای می باشد. پس او را چنانچه رسول خدا (ص)می فرماید: (امام) می گیریم و در همراهی (قرآن) و آموزه های آن (راه بلد) راه و جهت رفتن و اعتقاداتمان فرادیدگان خویش قرار می دهیم و بر این گزینش و باور و پایبندی خود می بالیم و نیازمندانه و شیفته سار ندا سر می دهیم: ای جهان چه می شد اگر هر چه قدرت و نیرو داری به کار می بردی و در هر زمان، یک علی با آن عقلش و درایت و تدبیر و کیاستش با آن قلبش و عطوفت و مهربانی و تسامح برخوردی اش، با آن زبانش و فصاحت و حق گویی و عدالت در اوجش و با آن ذوالفقارش و نستوه و استوار ایستادن و مرز حقیقت حق و دادورزی و حریت را پاس داشتن و انسانیت انسان را ارج نهادن به عالمیان می بخشیدی). والسلام

گردآورنده: محمدحسن توکل گلپایگانی

پی نوشت ها:

(1)    دلائل الصدق ج 2/238

(2)   آیت ا... صافی حاج آقا علی- راز دل، 307

(3)   جرج جرداق مسیحی

                                             

 

                                  شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

           

   نماد عشق

 

اصفهان شهر شهیدان، در بلندای زمان

شهر عالم پرور و شهر شجاعان اصفهان

شخصیت های سترگی اصفهان را زنده کرد

آنچنان که جاودانی ماند، در طول زمان

مجلسی، شیخ بهایی، هست زان شهر و دیار

آیت ا... غروی، هست ز آن مهد امان

آیت ا... مدرس، هست از آن سرزمین

آیت ا... بهشتی هم بوَد از اصفهان

چهره ی استان نماد عشق و ایمان و وفاست

از فداکاری و جانبازی آزاده یلان

در دفاع از خاک میهن جانفشانی کرده اند

مردم استان که می باشند یکسر قهرمان

نام خرازی و بابایی و همت تا ابد

هست در لوح خمیر خلق ایران جاودان

سیصد و هفتاد و دو گل همزمان تشییع شد

در گلستانی که نامش هست شهر اصفهان

این چنین ایثار جان را کس کجا دارد سراغ؟

این سخن مانده به تاریخ از امام عاشقان

سال شصت و یک به بیست و پنجم آبان همی

یک هزار آلاله در ماه محرم شد عیان

اصفهان را چار لشگر بوده در هنگام جنگ

در نبرد حق و باطل داده اینسان امتحان

گفت (طالب) در مقام و شأن آن نام آوران

یاد و نام این شهیدان تا قیامت جاودان

سروده ابوالقاسم طالبی از کتاب (یک سبد گل سرخ)

طالب گلپایگانی

*********

                                        شماره 358 یکشنبه 27 دیماه

کتاب غذای روح

غذای روح انسانها کتاب است

بهین آموزگار ما کتاب است

معلم گر چه درسش مهرورزیست

دوای جهل در دنیا کتاب است

ندارد دشمنی با خلق عالم

انیس مرد و زن هر جا کتاب است

اگر چه ماهواره خصم جان است

فروغ چشم هر بینا کتاب است

دهد تعلیم قلب و جان ما را

نشاط قلب انسانها کتاب است

رفیقی بهتر از قرآن مجویید

که یار نیک در عقبا کتاب است

کتاب حق که قرآن مجید است

برای نسل ها، زیبا کتاب است

بوَد قرآن کتاب آسمانی

شفیع ما مسلمان ها کتاب است

طلای ناب اگر خواهی به عالم

طلایه دار خوش سیما کتاب است

زداید جهل را از لوح دلها

فروغ علم در دلها کتاب است

به وقت زادن و هنگام مردن

مفاتیح الجنان ما کتاب است

امامِ جمعه در یک خطبه گفتا

به عالم دُرّ بی همتا کتاب است

کلامِ آخر (طالب) چه نیکوست

کلید جنت المأوا کتاب است

از کتاب یک سبد گل سرخ مجموعه شعر طالب گلپایگانی

                              

    

                                شماره 358 یکشنبه 27 دیماه                                           

 آموزش ابتدایی و توسعه
دکتر ابراهیم جعفری

استقبال از تقدیر معلمان دوره ابتدایی توسط آموزش و پرورش گلپایگان

خردمندان به دانش راه رفتند                                  به دانایی ز کار آگاه رفتند

 ز دانش گر بیابی کیمیایی                                  دهد خاک وجودت را بهایی

                                                 مولانا محمدابن حسام خوسفی 

در خبر های روز سوم دی ماه مندرج در سایت آخاله آمده بود: از 43 معلم موفق مقطع ابتدایی توسط ریاست آموزش و پرورش گلپایگان  جناب آقای حبیب ا... جمالی تقدیر به عمل آمد.این اقدام زیبا و ستودنی ، اینجانب را بر آن داشت تا مقاله ای را در رابطه با نقش انکارناپذیر دوره ابتدایی در توسعه تهیه و تنظیم نمایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد.

اگر بر این باور باشیم که زیربنای توسعه هر کشوری از طریق آموزش و پرورش بنیان گذارده می شود، بدون تردید ستون های اصلی آن را باید در آموزش ابتدایی جست و جو کرد.این اهمیت به اندازه ای است که بی توجهی به آن آثار زیانباری را در ابعاد مختلف بر پیکره پیشرفت و تعالی هر جامعه ای بر جای می گذارد.

کودکی نخستین و مهم ترین دوره زندگی آدمی است. به دلیل این که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان شکل می گیرد، ایام کودکی را دورانی سرنوشت ساز دانسته اند. اهمیت این دوران و آموزش ابتدایی در شکل گیری شخصیت ،تربیت پذیری و کسب علم به اندازه ای است که رسول گرامی اسلام(ص)در این باره فرموده اند:"حکایت کسی که در کودکی می آموزد، همانند نقش کندن بر سنگ است و حکایت کسی که در بزرگسالی می آموزد، همانند کسی است که بر آب می نویسد."

"میتولیپمن" فیلسوف آمریکایی و بنیانگذار فلسفه برای کودکان در تجربیات آموزشی خود به این نتیجه رسیده است که فراگیران دوره های تحصیلی بالاتر که فاقد قدرت استدلال ، تمیز و داوری هستند، در دوره ابتدایی این مهارت را نیاموخته اند. بستر اصلی این تجربه ها دردوره ابتدایی توسط معلمان که گاهی جایگزین پدران و مادران در تعلیم و تربیت می گردند،پایه گذاری می شود. از این رو نقش معلمان این دوره بسیار حائز اهمیت است.مهم ترین ویژگی دانش آموزان ابتدایی این است که از دوران تحصیلی آن ها به عنوان "پنجره فرصت" در آموزش و پرورش یاد می شود؛ فرصتی ارزشمند که اگر از دست برود، دیگر کاری نمی توان انجام داد.

 شادروان دکتر حسین عظیمی  (اقتصاد دان)که حق بزرگی نسبت به تهیه و تدوین مبانی توسعه(بومی) کشورمان بر گردن ما دارد، بر این اعتقاد است که "روزی توسعه در ایران شروع خواهد شد که از آموزش ابتدایی ،فرهنگ سازی و باورهای لازم را برای این منظور آغاز نماییم. و قطعا تا زمانی که آموزش ابتدایی ایران متحول نشود، محال است که توسعه شکل بگیرد." به نظر ایشان سرمایه های ما نه در چاه های نفت و بانک ها ،بلکه در دبستان ها جمع شده اند.دکتر عظیمی می گوید:" زمانی که در آکسفورد استاد دانشگاه بودم،همکارانم میگفتند اگرچه شما استاد دانشگاه هستید،ولی اگر بخواهید معلم ابتدایی بشوید، باید آموزش های ویژه ای ببینید ؛چرا که دوران ابتدایی دنیای دیگری است.

"داگلاس نورث" برنده جایزه نوبل سال 1993 نیز در مورد اهمیت و جایگاه آموزش ابتدایی چنین گفته است:" برای  درک این که آیا جامعه ای در آینده به توسعه خواهد رسید ، به جای بررسی فن آوری های آن جامعه که از ظواهر توسعه است، باید میزان خلاقیت ، پرسشگری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوع طلبی کودکان آن کشور را سنجید. اگر می خواهید ببینید کشوری توسعه یافته است ، به کارخانه ها و صنایع آن نگاه نکنید؛ کافی است سری به مدارس آن بزنید. اگر محیط آموزشی و روش های آموزشی آنان محیطی آرام ،خلاق و نوآورانه بود، بدانید نسلی که در حال تربیت است ،می تواند در آینده جامعه را با خلاقیت و نوآوری خود توسعه بخشد. از این رو برای فهم این که کشوری توسعه یافته و یا در حال توسعه است، نیازی به اندازه گیری درآمد ملی و یا سرانه آن نیست ؛ کافی است به دبستان ها برویم و به روان شناسی آموزش کودکان توجه کنیم؛ زیرا نطفه های توسعه در دبستان ها بسته می شود.

از آنجا که اقتصاد کشور ژاپن مبتنی بر سرمایه انسانی ،فن آوری پیشرفته و تولید کالا و خدمات کیفی است،  انسان و تربیت او جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.در نتیجه معلم ،مدرسه، آموزش، برنامه ریزی و هرآنچه با پرورش و قیمتی ساختن انسان ارتباط دارد، حائز اهمیت می باشد. از این رو جا دارد ویژگی های آموزش ابتدایی را در این کشور مورد بررسی قرار دهیم.

دراواخر قرن نوزدهم میلادی (دهه 1890) دولت ژاپن تصمیم گرفت مقام و جایگاه خود را در توسعه همه جانبه کشور افزایش دهد؛ به طوری که به مقام اول جهان برسد. پس از مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدند که کلید اصلی آن توجه به آموزش و پرورش دوره ابتدایی است. بنابرین از هر جهت (معلم،فضا،امکانات و ...) بر این دوره تحصیلی تمرکز نمودند و به هدف خود رسیدند.برخی از اهداف آموزش و پرورش پایه ابتدایی ژاپن عبارتند از: همکاری،درک متقابل، خوش قول بودن، خوب گوش دادن، سخت کوشی و با دقت اندیشیدن، مسئولیت پذیری، خوش اخلاق بودن، عشق ورزی به طبیعت ، با احساس زیبا نگریستن، دوستی عمیق با پدر و مادر و احترام ویژه به آموزگاران و...

به این ترتیب در ساختار و نظام آموزش ابتدایی این کشور" پرورش شخصیت کودک" مورد توجه بی اندازه قرار گرفته است. یکی از موارد جالب توجه که در این مقطع بر آن تاکید می گردد،"کار گروهی"(TEAM WORK)  است. در مدارس ابتدایی ژاپن سعی بر این است که دانش آموزان علاوه بر فردمحوری، بتوانند به صورت گروهی به موفقیت برسند؛ در حالی که در مدارس ایران هنوز بچه ها بر رقابت های فردی اصرار دارند.

جا دارد فرازهایی از یک پیام  زیبا  را که چندی قبل  با عنوان "تربیت نسل فردا در ژاپن"  در شبکه های اجتماعی انتشار یافته بود ، یادآور شوم.

1- دانش آموزان همراه با معلم های خود هر روز به مدت 15  دقیقه به نظافت مدرسه می پردازند و این کار موجب تربیت نسلی متواضع و حریص بر نظافت می گردد.

2- یکی از مواد درسی اول تا ششم ابتدایی "گامی به سوی اخلاق" است که اخلاق و شیوه تعامل با دیگران را آموزش می دهند.

3-  از اول ابتدایی تا سوم دبیرستان چیزی به نام مردودی وجود ندارد. چون هدف تربیت ، نهادینه کردن مفاهیم و ساختن شخصیت است؛نه فقط تعلیم و تلقین

4- کارگر نظافت و رفتگر را "مهندس بهداشت " می نامند و هر ماه پنج الی هشت هزار دلار آمریکایی به او می پردازند. برای ورود به این پیشه از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی به عمل می آورند.

5- میانگین تاخیر در قطار در سال 7 ثانیه است – مردمانی هستند که ارزش وقت را می دانند و با دقتی پایان ناپذیر بر دقیقه و ثانیه حریص هستند.

در حین نگارش این مقاله با مطالعه اخبار متوجه شدم روزهای چهارم و پنجم ماه جاری(دی ماه 1394) همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران در زادگاهش بیرجند برگزار شده و رئیس محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی پیامی را به این همایش ارسال نموده اند. در این پیام ضمن ادای احترام به دکتر شکوهی آمده است: در منظومه بزرگ عوامل موثر بر فرهنگ جامعه ، مقطع ابتدایی از اساسی ترین و مهم ترین مقاطع تحصیلی است و به جرات می توان گفت هیچ یک از دوره های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست ؛ چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد در آن بنیان نهاده می شود.

دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و دارای 60 سال سابقه علمی ، چهره ماندگاری است که با 89 سال سن هنوز هم در سپهر تعلیم و تربیت ایران زمین می درخشد. او که از شاگردان "ژان پیاژه" و عاشق کودکان در مدارس است، در کتاب ارزشمند " مبانی و اصول آموزش و پرورش " می نویسد: " کتاب حاضر را از روی بلندپروازی و با فروتنی تمام به معلمان تقدیم داشته ام. چنانچه همکاران گرامی این پیشکش را به حق شایسته خویش ندانند، با اجازه ی خودشان آن را به کودکان که همه باید در خدمت آنان باشیم، تقدیم خواهم کرد. باشد که یکی از دو گروه به دیده ی اغماض با حسن قبول در آن بنگرد."

دکتر شکوهی کودک را در نظام تعلیم، کانون توجه قرار می دهد و شرط لازم معلمی را پذیرش کودک به عنوان انسانی مستقل و دارای ویژگی هایی می داند که باید آن ها را شناخت و سپس به پرورش و آموزش او پرداخت.از جمله آثار استاد "روش آموختن حساب و هندسه، مبانی اصول آموزش و پرورش با 27 بار تجدید چاپ"،" تعلیم و تربیت و مراحل آن با 20 بار تجدید چاپ "و در بخش ترجمه "تعلیم و تربیت "تالیف امانوئل کانتو و " مربیان بزرگ" تالیف ژان شاتو می باشد.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای دکتر شکوهی مناسب می دانم از مرحوم علی بخش نوروزی  معلم فداکارمقطع ابتدایی  در روستای طسوج از توابع شهر چرام  استان کهکیلویه و بویر احمد یاد کنم که در روز 25 آذرماه سال جاری هنگام بازگشت به شهر در سوز و سرما گرفتار شد و خودروی او در میان انبوه برف زمین گیر شد و بر اثر سرما زدگی جان شیرین خود را از دست داد.  یادش گرامی و نامش جاویدان باد. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش قدر و منزلت معلم های بزرگوار ابتدایی را دانسته و نیازهای آن ها را بیش از گذشته برآورده سازد.

در پایان ضمن سپاس از آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان به تمام معلم ها بخصوص آموزگاران شریف دوره ابتدایی که عاشقانه روشنایی بخش محفل فرزندان این مرز و بوم می باشند، دست مریزاد عرض نموده و توفیق شان را از خداوند متعال مسئلت می جویم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.